Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Sony heeft op de PMA08 twee nieuwe digitale camera's voor de Alpha dslr-lijn gepresenteerd. De DSLR-α300 en α350 zijn voorzien van live view en worden respectievelijk in april en maart verwacht.

De nieuwe α300- en α350-camera's zijn vrijwel identiek aan de begin dit jaar aangekondigde DSLR-α200, maar ze zijn voorzien van een grotere beeldsensor, Quick AF Live View en een kantelbaar lcd-scherm. De α300 is uitgerust met een 10,2 megapixel ccd-sensor, terwijl de α350 een 14,2 megapixel ccd-sensor heeft op eenzelfde sensorgrootte van 23,6 bij 15,8 millimeter. Beide camera's kunnen via de 'live view'-modus het beeld dat op de sensor valt, direct via het lcd-scherm tonen.

De DSLR-α300 is vanaf april met een DT 18-70mm f/3.5-5.6-kitlens verkrijgbaar. Het pakket heeft een adviesprijs van 800 dollar meegekregen. Een maand eerder, in maart, is de DSLR-α350 met dezelfde kitlens verkrijgbaar. Deze camera heeft een adviesprijs van 900 dollar gekregen. De Alpha-camera's kunnen ook op de nieuwe Vario Sonnar T* 24-70mm f/2.8 ZA- en 70-300mm f/4.5-5.6 G-lenzen geklikt worden.

De website Dpreview heeft een DSLR-α350 ter hand genomen en de camera met een DSLR-α200 vergeleken.

Sony DSLR-a350 - Sony DSLR-a350 - Sony DSLR-a350 - Sony DSLR-a350 - Sony DSLR-a350 - Sony DSLR-a350 -
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Conclusie's trekken op basis van preproductie sampjes is net zoiets als russische roulette. (geheel zonder garantie voor de toekomst dus)

Deze smples zijn idd wat soft (wat voor lens is er gebruikt en op welk diafragma? is er correct scherp gestelt?). Van de A350 heb ik wel een paar andere leuke shots gevonden, eveneens uit een preproductie camera, en ook met een pre productie lens: de Carl Zeiss 24-70 f/2.8.

http://klubkm.pl/forum/sh...p?p=507531&postcount=1133

Deze foto's vertellen een heel ander verhaal: netjes detail en geen overdreven ruis op iso 1600, wat op zich best netjes is voor een 14megapixel sensor.
Als je ISO 1600 gebruikt in goede lichtomstandigheden (zoals hier gedaan is) dan krijg je nooit overdreven ruis. Dus dat zegt nogal weinig.

Overigens zie ik wel de nodige artefacten bij dat ISO1600 plaatje. Lijkt wel alsof er teveel unsharp mask gebruikt is.

Bij de ISO400 shots zie ik dat niet. Als dezelfde unsharp settings gebruikt zijn, dan zou dat door de ISO1600 komen, en dan vind ik het eigenlijk nogal tegenvallen.
Die camera zal wel goed zijn, toch gaat mijn keus uit naar een Canon of een Nikon. Bij voorkeur de eerste vanwege het lenzen aanbod. Dat is waar je uitgave gaat zitten, niet bij die ene body die je per jaar koopt.

En hoe zat het ook alweer met die Sony/Zeiss lens story? Een patent op een Zeiss coating maakt nog geen Zeiss lens. Zo iets was het wel. Kortom, Sony blijf bij je leest en ga walkmans maken.
Ik gebruik al heel lang Minolta materiaal, en hun lenzen moeten noch voor Canon, noch voor Nikon onderdoen. Als Sony de camera-divisie van Minolta overkoopt ga ik ervan uit dat ze de optische technologie erbij nemen, waarschijnlijk zelfs inclusief de productiefaciliteiten. Je kent wel erg weinig van Japanse bedrijven als je denkt dat ze zoiets niet aankunnen.
Dat ze alleen de coating gebruiken geld alleen voor de compacts.
Voor de DSLR (zeis) lenzen is er wel een echte samenwerking met Zeis.
De Sony lensen zelf zijn verniewde Minolta lenzen.
Er zijn genoeg objectieven voor de Sony lensvatting verkrijgbaar. Niet alleen de exemplaren van Sony/Minolta maar ook van Sigma, Tamron en dergelijke. Al die varianten met en zonder optische stabilisatie zijn voor dit platform bovendien overbodig vanwege stabilisatie van de sensor.
Tja, de dSLR is lange tijd de opvolger geweest van de film SLR (waar een goede zoeker altijd heilig was) en is nog niet zo gek lang berijkbaar voor de grote massa (die gewent zijn aan de liveview op hun compact camera). Wat bij de oude film SLR's een groot verschil maakte tenopzichte van o.a. compact camera's en rangefinders was de heerlijk grote en heldere zoeker zonder paralax en met mogenlijkheid tot DOF preview.

Nog steeds is het zo dat je in de zoeker van een DSLR onder de meeste omstandigheden sneller en makkelijker ziet of iets scherp is als op een liveview display (het verhaal wordt heel anders als je rustig de tijd neemt om 10x in te zoomen op het display). Daarnaast hebben veel implementaties van liveview een te lage framerate en te veel vertraging om serieus bruikbaar te zijn voor bijvoorbeeld sport fotografie (of voor andere snel bewegende onderwerpen)

Wat niet in de nieuwspost vermeld staat maar wat wel deze implementatie van Liveview zo geniaal maakt tenopzichte van de systemen die je terug vind bij Olympus, Pentax, Nikon en Canon is het feit dat bij deze camera de lichtmeting en AF niet beinvloed worden door de Liveview. Bij alle andere recente systemen is er geen AF mogenlijk, of trage contrast detect AF, of moet de spiegel steeds neer klappen om scherp te kunnen stellen waardoor het beeld van de liveview weg valt. Ook hebben deze systemen last van shutterlag als liveview aantaat omdat de spiegel eerst neer moet klappen voordat ie weer kan opklappen om een foto te maken.

[Reactie gewijzigd door martijn_tje op 31 januari 2008 09:13]

Ik dacht juist dat de CZ pro lenzen voor Minolta A mount uit de Cosina fabriek in Japan kwamen (evenals die paar MF primes voor nikon). Maar dit zijn ook enkel geruchten omdat er nooit officieel iets over bekend is gemaakt. De pro lenzen die het Zeiss label dragen zijn op dit moment de 85 f/1.4, 135 f/1.8 en de aangekonsigde 24-70 f/2.8.

Maar de 16-80 en mogenlijk ander toekomstig consumenten spul dat de naam CZ draagt komt ergens anders vandaan.

Waar een CZ lens ook gemaakt wordt, de optische ontwerpen zijn of door CZ goed gekeurd, of door CZ gemaakt, dit geld ook voor de materialen en coatings. En de kwaliteits controle op 135 punten en certificering wordt ook door Zeiss medewerkers gedaan.
Ik vind het wel raar dat "live view" altijd 'overbodig" was geweest voor SLR's en nu opeens alsnog wordt geintroduceerd. Terwijl de digitale consumenten camera het wel altijd heeft gehad.
Voor d-slr's is het natuurlijk een extra feature - een "consumenten camera" heeft nou eenmaal geen spiegel die eerst opgeklapt moet worden.
Anyway, de trend is gezet volgens mij op de Olympus E-330, en tja, als je in de race wil blijven als Canon of Sony etc. moet je meedoen.
Over het algemeen heb je er weinig aan. De vertraging is te groot doordat de spiegel eerst terug moet en vervolgens nog vaak ge(auto)focust moet worden.
Waar is het dan enorm handig voor? Met liveview kan tot 10 keer ingezoomd worden waardoor handmatig scherpstellen eindelijk goed mogelijk is bij het vanaf statief fotograferen van objecten. Geen enkel autofocussysteem is perfect, maar dit werkt dan zeer nauwkeurig.
Ik neem aan dat er uitgebreide tests volgen bij DPReview. Ben benieuwd.
Over het algemeen heb je er weinig aan. De vertraging is te groot doordat de spiegel eerst terug moet en vervolgens nog vaak ge(auto)focust moet worden.
Net die vertraging heeft Sony nu weggewerkt in deze modellen. Zie hier voor de uitleg.
Interessant hoe ze dat opgelost hebben.

Ze hebben de drie grote problemen van liveview opgelost:
1. bij focussen moest de spiegel omlaag, en dat hoeft zo te zien niet meer.
2. Je kreeg de vertraging van P&S camera bij het maken van een foto omdat eerst de sensor klaargemaakt moest worden voor de opname. Omdat er nu een aparte sensor in zit voor liveview heb je daar dus ook geen last meer van
3. Het continue gebruik van de sensor zorgde voor extra warmteontwikkeling, wat extra ruis veroorzaakte. Doordat je primaire sensor niet gebruikt wordt heb je ook daar geen last van.

Je hebt nu natuurlijk wel nieuwe nadelen:
1. twee sensors betekent extra kosten
2. Waarschijnlijk zal om de kosten te beperken de live-view sensor van een stuk mindere kwaliteit zijn. Kan me zo voorstelen dat 10x inzoomen voor handmatige scherpstelling daardoor niet meer mogelijk is.
Je hebt gelijk dat Sony hiervoor een eigen oplossing bedacht waardoor alle bezwaren rond vertraging in lichtmeting en autofocussing wegvallen. Maar die paragraaf eindigt met:
"In theory this means you can compose the image as you might on a compact camera, but retain the rapid response times you'd expect from a DSLR"
Het zal echt wel snel zijn, maar de zin begint met "In theory..." dus daarom ben ik zeer benieuwd naar de tests.
het was nooit echt "overbodig", het was technisch lastig te realiseren. De autofocus, en meteringen zaten vaak aan de bovenkant van het toestel. Dit omdat wanneer de spiegel in de normale stand staat het beeld naar boven gaat en via de prisma naar het oog. Als de spiegel wegklapt en het beeld op de CCD valt werkt de metering niet meer. Dat hebben ze met veel nieuwe modellen opgelost.

Bij consumenten camera's viel het beeld altijd al direct op de CCD en keek je niet met de zoeker door de lens.

Persoonlijk zit ik niet zo heel erg te wachten op het live view, aangezien ik kijken door de viewfinder veel fijner vindt. Een DSLR houdt je nou eenmaal anders vast dan een compact cam vanwege het zoom en scherpstel mechanisme op de lens zelf (bij niet autofocus).
Nou heb ik de indruk dat bijvoorbeeld de aangekondigde Canon 450D toch echt niet met twee autofocus sensoren is uitgerust.
Two types of auto focus are available: Quick AF flips the camera mirror momentarily to engage the AF sensor; Live AF uses the image contrast data to focus - a method familiar to anyone upgrading from a compact digital camera.
Misschien dat jij vastgeroest bent in de manier van foto's maken, maar vooral met een kantelbaar LCD scherm geeft je dat net wat meer flexibiliteit.

[Reactie gewijzigd door Supremo op 31 januari 2008 11:47]

De normale consumenten hebben nu ook geld/interesse in DSLR camera, omdat de prijzen ook steeds interessanter worden. De standaard consument die huis tuin en keuken foto's maakt, wil graag zo'n extra schermpje.

Mijn inszsiens komt het daardoor :)
In 99% van de situaties is Live view nog steeds overbodig. Maar dat snappen mensen die overstappen van een compact camera naar een SLR niet... Dus vragen ze er om, en dus komt het er uiteindelijk. De klant is koning...

Maar als je over een jaar er naar vraagt, dan zul je zien dat niemand het gebruikt. Op een paar bijzondere situaties na, is het gewoon niet handig voor een SLR.
De vraag 'waar heb je het voor nodig' lees je erg vaak op forums, en daar wil ik wel een antwoord op geven. Live view met een kantelbaar scherm geeft je ontzettend veel vrijheid om ook vanuit lastige hoeken en alternative perspectieven te schieten. Ik heb vanaf m'n eerste digitale camera een kantelbaar scherm gehad en ik wil echt niet meer zonder. Ter illustratie hier wat voorbeeldjes van m'n typische "kantelschermfoto's": http://harro.eu/Swivel/
Imho is de creatieve vrijheid belangrijker dan features als 'too many FPS' en 'a dozen more focus points'.
Voor de lastige hoeken is liveview inderdaad erg handig, maar dan wel in combinatie met een kantelbaar lcd. Met mijn tweede digitale camera, een Nikon Coolpix 4500 uit het jaar 2000 met swivel body, heb ik destijds erg veel plezier gehad vanwege de onmogelijke hoeken waarin je deze cam kon gebruiken. Met een dslr is het inderdaad een stuk lastiger om vanuit zeer hoge of lage posities een shot te maken Ún controle te hebben over de compositie.

Liveview voor een camera zonder kantelbare lcd vind ik nogal overrated. Ik zou er niet veel gewicht aan geven als onderscheidende feature ten opzichte van camera's die het niet hebben.
Wellicht zit er nog een a900 in de pijplijn, maar ik vrees dat het wishful thinking is. De a900 gaat er wel komen, waarschijnlijk met de 24,xx mp sensor, maar wanneer is de vraag.

Iig is met deze modellen de keuze voor starters in de dslr markt een stuk lastiger geworden.

Voor de liefhebbers, op imaging resources hebben ze test shots van de A350 geplaatst:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA350/AA350A7.HTM

Op sonystyle.de staat de A300 met een prijs van 599,- euro, dat is net zo duur als de a200?

[Reactie gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 31 januari 2008 10:43]

Een maand eerder, in maart, is de DSLR-α350 met dezelfde kitlens verkrijgbaar. Deze camera heeft een adviesprijs van 900 dollar gekregen.
Ik ben benieuwd welk effect dit op de prijs van de Pentax K20D zal hebben. De prijzen die ik tot nu toe gezien heb liggen behoorlijk boven deze prijs.
Ligt het nou aan mij of gaat de kwaliteit van camera's maar amper vooruit, ik bedoel die foto's van die test site vind ik op 33% pas een beetje normaal scherp, of te wel 66% van de megapixels is gewoon overbodig als ze het in de eerste plaats niet al zo scherp kregen.. en hoe groter de foto hoe ruiziger/vager hij word..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True