Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: DPReview.com

Sony heeft donderdag de Alpha DSLR-A700-spiegelreflex officieel ge´ntroduceerd. De camera kenmerkt zich onder andere door een 12 megapixel cmos-sensor, de mogelijkheid om met 5fps foto’s te maken en een behuizing van magnesiumlegering.

De camera komt een jaar na Sony’s eerste spiegelreflexcamera – de Alpha DSLR-A100 – en anderhalf jaar na de overname van de Konica Minolta-cameradivisie door Sony op de markt. Met de Alpha DSLR-A700 mikt Sony op een hoger marktsegment en de camera kan gezien worden als opvolger van de drie jaar oude Minolta Dynax 7D.

Het uiterlijk van de camera lijkt nog op de Konica Minolta Dynax 7D, maar qua specificaties kan de camera meekomen met de moderne concurrentie van Canon en Nikon. Aanwezig is een 12,2 megapixel cmos-sensor die dankzij de ingebouwde analoog-digitaalconversie weinig ruis produceert, aldus Sony. Verder herbergt de camera een nieuwe beeldverwerkingsprocessor, een snellere autofocussensor en een 3” lcd met een resolutie van 640x480 pixels. Andere noemenswaardige features zijn de ingebouwde beeldstabilisatie, de meegeleverde draadloze afstandsbediening en de 1080p hdmi-uitgang.

Bij DPReview is een uitgebreide preview van de camera gepubliceerd waarin tot in detail wordt ingegaan op alle features, het design en de werking van de verschillende knopjes. Een oordeel over de beeldkwaliteit wordt echter niet geveld omdat het geteste exemplaar geen productieversie was.

De Sony A700 zal in oktober in de winkelschappen verschijnen met een adviesprijs van 1400 dollar. De kit met 18-70mm lens zal in november verkrijgbaar zijn voor 1500 dollar terwijl voor de kit met 16-105mm lens 1900 dollar neergeteld moet worden.

Sony Alpha DSLR-A700 spiegelreflex
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

mij lijkt de de canon eos 40D (die notabene goedkoper is) toch wel een stuk beter uit hoor. Wellicht een betere sensor (wel iets minder megapixels, maar dat doet er niet veel toe) Die body's van Sony zien er mij steeds zo goedkoop uit. Enkel als je nog minolta-lenzen hebt liggen lijkt dit mij een optie.
Ik heb eveneens wat gemengde gevoelens bij de feature-lijst van deze body.: het lijkt me meer op een body van dezelfde generatie als de 30D en de D200... De nieuwste Canon en Nikon camera's in dit segment bieden beiden live-view, 14-bit A/D conversie, sensor-shake om stof weg te werken (de effectiviteit daarvan is natuurlijk een andere zaak), veel stevigere burst-performance, ...

Toch heeft de A700 wat leuke zaken te bieden op papier: een erg goede AF-sensor, beeldstabilisatie op de sensor (werkt dus met alle objectieven; wellicht wat minder efficiŰnt dan IS in het objectief en ook niet zichtbaar doorheen de zoeker), LCD met hoge resolutie, bijgeleverde afstandsbediening, ...

Ik zou zeggen dat het een extra keuze biedt naast de bestaande, grote, merken. Ik vermoed dat het voor bepaalde soorten fotografie een interessante optie vormt. Net als met Nikon en Canon heb je het voordeel dat je de oudere objectieven (uit het analoge tijdperk) kan gebruiken waardoor er wel heel wat materiaal voor te vinden is (wat je niet zo kan zeggen van Olympus en Panasonic).
zover ik weet heeft deze ook sensor-shake.. althans, mag er vanuit gaan dat ze die feature van de alpha 100 hebben overgebracht.
Hoho, volgens mij heeft Sony dat sensor shake zelfs als eerste fabrikant geintroduceerd op de A100. Die zit ook op de A700!
De 40D is ongeveer even duur, maar heeft mindere specs. Op papier een mindere sensor, een slechtere monitor, geen Steady Shot, geen sealing en geen AF assist.

Ja, wel live view maar geen scherm dat snel genoeg is om hier iets mee te doen (wel eens geprobeert, met 4 fps iets zoeken op je scherm?) en 6,5 fps motordrive tegenover 5 fps voor Sony en dat 14 bit output, maar dan haalt ie nog maar 1,5 fps dus je moet wel kiezen...

Zeker geen slechte specs dus, voor een camera in het midden segment.
Op papier een mindere sensor, hoe kom je daarbij? Canon maakt in de DSLR-markt een van de beste sensoren; weinig ruis, crop en fullframe en daarnaast waren ze een van de eerste die voor CMOS kozen ipv CCD. Steady shot hebben zie niet want ze kiezen er net zoals Nikon voor om voor beelstabilisatie in de lens te stoppen (IS/VR) en daar is wat voor te zeggen.

Live view is misschien niet zo nuttig als dat het lijkt, maar dat is iets wat moet groeien in de toekomst (bij alle camera-merken overigens).

Als laatste : Hoe kom je erbij dat de 40D op 14bit maar met 1.5 fps schiet?

Ik zou persoonlijk voor een 40D gaan al is het alleen voor het grotere platform (service, lenzen, accesoires, voorraad, productie) dat Canon heeft te bieden.
Simpel, de Canon sensor is 1,6 crop en de Sony 1,5, dus minder ruimte voor pixels. Hij is ook maar 10 MP tegenover 12 MP voor de Sony, dus dat doet elkaar weer teniet.

De Sony sensor heeft de AD convertor op de sensor zelf, 1 per rij pixels en Canon heeft 1 AD convertor verderop in het data pad.

Dus, op papier is deze beter. Wat er in de praktijk gaat gebeuren moeten we maar zien, in deze camera of de Nikon D300.
Ik ben benieuwd of ze de ruis dit keer wel iets beter weten te onderdrukken, dat vond ik wel een tegenvaller van de A100

*Mecallie ik doelde ook op de natuurlijke ruis vermindering.

[Reactie gewijzigd door SjorsVN op 6 september 2007 20:36]

Ik zou liever zien dat de ruis simpelweg minder is, niet dat de aanwezige ruis word onderdrukt.

Ik snap wel dat het software matig lekker makkelijk is de ruis er een beetje uit te filteren. Maar als je dat doet krijg je een beetje dat Panasonic FZ series idee: foto's worden gewoon zacht en missen detail door de ruisonderdrukking. (Ik snap wel dat dit een andere klasse camera is, maar de FZ serie is redelijk bekend en het gaat om het principe.)
Dat is toch wel raar aangezien juist bij de A100 voor een ccd gekozen is ipv een cmos wat juist ervoor zorgt dat je minder last hebt van ruis. Die weer sterk lijkt op de Nikon D200 die op zich ook goed presteerd. Maar dan.. met wat voor camera heb je de a100 vergeleken hier valt natuurlijk ook het een en ander over te zeggen.
Wat ik jammer vind is dat sinds de overname eigenlijk niet veel meer te zien is van de markt waar Konika Minolta in zat. Sony richt zich toch meer op de consument terwijl Konika/Minolta toch wel het hogere segment aansprak. Hopelijk dat ze met deze camera weer een stapje in die richting zetten.
Dat is toch wel raar aangezien juist bij de A100 voor een ccd gekozen is ipv een cmos wat juist ervoor zorgt dat je minder last hebt van ruis.
Een CCD sensor heeft een betere kleurenreproductie dan een CMOS sensor. Daar staat tegenover dat een CMOS sensor minder ruis weergeeft in het uiteindelijke beeld. Dit komt doordat de A/D conversie op de sensor zelf gebeurt (1 A/D conversie per kolom pixels). Hierdoor moet het analoge signaal minder afstand afleggen vooraleer het in digitale vorm wordt omgezet. Daardoor heeft het analoge signaal wat minder te maken met interferentie (wat ruis zou veroorzaken).
Wat ik jammer vind is dat sinds de overname eigenlijk niet veel meer te zien is van de markt waar Konika Minolta in zat. Sony richt zich toch meer op de consument terwijl Konika/Minolta toch wel het hogere segment aansprak.
De A700 ligt in hetzelfde segment als de Canon 40D en de Nikon D300; bij mijn weten is dat hetzelfde segment als de Minolta D7D indertijd (en dat was, bij mijn weten, het hoogste segment waar Minolta ooit een D-SLR voor geproduceerd heeft).
Minolta heeft in totaal maar 2 DSLRs geproduceerd, waarvan de D7D idd het topmodel was.
Nee, voor de Dynax / Maxxum 5D en 7D waren er de:
RD-175, 1,75 megapixel (1995) A mount (basis was de 500si)
RD3000, 3 megapixel (1998) APS lensjes
En lang (1987) daar voor was er de digi achterwand (SB-70S / SB-90S)
voor de 7000AF en 9000AF, op tape!

Edit: was wel erg traag met de linkjes... :+

[Reactie gewijzigd door Hexley op 7 september 2007 02:13]

1A/D convertor per rij convertor geldt vooralsnog alleen voor deze CMOS van Sony, niet die van bijvoorbeeld Canon.

En de Nikon D300 zit in een iets andere klasse, ook qua prijs (Ą1980) en ook qua specs. Betere vergelijking is dan de Nikon D80.

Sony komt in totaal met 5 DSLR's uit, dus er zal er nog tenminste een boven de a700 komen. Als ze Minolta nummers aan blijven houden zal dat de a900 worden, tenzij ze niet tevreden zijn over het resultaat, dan zou het de a800 moeten worden. ik ben benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door Jiriki op 7 september 2007 01:28]

5 Sony DSLR's? Zo ver ik weet komt er nog een model boven de A700 en voor de rest weet ik niets van andere geruchten, en dat terwijl ik Dyxum.com toch goed bij houd. In mijn ogen toch een van de bestere bronnen voor nieuws over de alpha-mount.
De A900, de digitale variant van de analoge Minolta Dynax 9, heeft meer mijn interesse. Het niveau van de D7D/A700 is qua gebruiksgemak toch echt mijn minimum, maar gelukkig houd ik het nog wel twee jaar met de KM Dynax 7D en zijn analoge broertje uit. ;)

Oh ja, ik ben wel erg blij met de terugkeer van de AF-assist light zoals ook mijn analoge Minolta Dynax 7 heeft. Op de KM D7D moet de flitser er op om AF-assist light te hebben.

[Reactie gewijzigd door Grubeater op 7 september 2007 04:14]

De Sony directeur verantwoordelijk heeft eerder gezegd dat een serieus merk tenminste 5 DSLR's in de aanbieding moet hebben.

Vergelijkend met de Minolta nummers heb je het dan over de a400, a500, a700 en a900 met nog een camera daar tussen, boven of onder. Dat kan dan een a300 of a800 zijn, of nog iets boven de a900 natuurlijk.
1A/D convertor per rij convertor geldt vooralsnog alleen voor deze CMOS van Sony, niet die van bijvoorbeeld Canon.
Ik heb even gezocht en je kan wel gelijk hebben (hoewel het 1 A/D-converter zou zijn per kolom dacht ik). De A/D-conversie gebeurt, bij mijn weten, bij Canon ook op de sensor maar ik heb niet kunnen terugvinden of er nu slechts 1 A/D-converter was of meerdere...
En de Nikon D300 zit in een iets andere klasse, ook qua prijs (Ą1980) en ook qua specs. Betere vergelijking is dan de Nikon D80.
Klopt. Het valt me trouwens op dat er niet veel camera's echt in dezelfde prijs-range zitten bij de verschillende concurrenten. Zo heb je de 40D als goedkoopste, deze Sony als middenmoot en de D300 als duurste...
De Alpha 100 heeft wel degelijk last van ruis bij hogere ISO waardes. Lees er de review maar eens op na op dpreview.
Vraag is hoevaak je op iso 800+ foto's gaat maken. Het is over het algemeen bekend dat de Nikon d70/d80/d200 dezelfde problemen hebben (de alhpa 100 gebruikt dezelfde ccd als de d80/d200). De foto's met ruis geven echter nog wel redelijk veel details weer.
Canon heeft dat wat minder omdat een CMOS gebruiken en er wat softwarematig ruis onderdrukken, maar daardoor ook details verliezen.

Op mijn lcd scherm zie ik de ruisvorming van mijn alpha 100 wel, echter, zogauw ik ze ga afdrukken op a4 dan zie je er niets meer van. Zelfs op a3 formaat is de ruis op de foto nihil.
De ruis op die iso waardes is eigenlijk ook helemaal niet gek en die had je ook vroegen met film, als je vroeger een iso 400 film gebruikte was dat al best veel. Ik begrijp ook niet wat er noeilijk wordt gedaan over die ruis, die moet je gewoon verwachten.
Beetje jammer dat men met deze sensor nog steeds uitkomt op een crop factor van 1,5. (voor de leek: hierdoor is 17mm 26mm (17x1,5=26) enz. Waardoor je moeilijk groot hoek kan creŰren. )
Ik hoop dat in de toekomst dan ook dat alle APS-C dSLR's worden vervangen door Full-frame, al was het alleen maar voor de grotere Viewfinder.
Ach, kwestie van een 10mm lens erop zetten. Helemaal niet zo'n probleem.

Bij Canon heb je bijvoorbeeld maximaal een EF 16-35 voor full frame en een EF-S 10-22 voor 1.6x crop. Exact hetzelfde dus.
Ze spelen niet echt op 'Safe' daar bij Sony's camera developers, hun vorige model heeft toch wat ruisproblemen tegenover de concurentie en nu doen ze er een ISO 6400 in bakken.

Rare jongens bij Sony. :+
Afwachten wat deze camera brengt hÚ.
Het mag dan de opvolger van de D7D zijn, maar ik mis toch wel de knoppen van de D7D. Dat is wat voor mij (en vele andere minoltanen) die camera zo goed maakte. In het begin is het wel wat intimiderend, zo'n camera vol met knopjes en maar een 'klein' menugestuurd digitaal gedeelte. Maar als je eenmaal de knoppen kent (en dat gaat vrij snel) dan ben je echt supersnel klaar met de D7D. In een oogopslag zie je hoe de camera staat ingesteld en met een aantal simpele handelingen stel je hem anders in. Geen gezeur met scrollen door allerlei menuutjes om weer een of andere instelling te veranderen..

Wat dat betreft op dat gebied voor mij een beetje gemiste kans.
terwijl voor de kit met 16-105mm lens
Kijk, dat is nog eens een lens met een fijn bereik. Canon? Nikon?
Zoals hierboven vermeld: crop factor 1,5 dus: 24 mm - 156 mm. Canon en Nikon hebben dergelijke lenzen ook.. Blijft wel een mooi bereik, natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True