Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Submitter: Thorgrem

Uit een onlangs toegewezen Japans patent voor een objectief zou blijken dat Konica-Minolta zich weer gaat bezighouden met verwisselbare cameralenzen. Het patent beschrijft een 43mm-m4/3-lens met een grootste diafragma van f/1,4.

Konica Minolta logoKonica Minolta verkocht in januari 2006 zijn verlieslijdende cameratak aan Sony. Sony verschafte zich daarmee toegang tot de markt voor spiegelreflexcamera's en bleef de A-mount van Konica Minolta ook in zijn eigen modellen gebruiken. Ondanks de terugtrekking uit de consumentenmarkt voor dslr's, bleef Konica Minolta actief als toeleverancier van onder meer zoomlenzen voor compactcamera's en camcorders, en van lensmodules voor smartphones.

Uit het onlangs op Egami gepubliceerde patent, ingediend op 16 februari 2011, zou nu echter blijken dat het bedrijf overweegt weer verwisselbare lenzen te maken. Het patent beschrijft een 43mm f/1,4-m4/3-lens. Vanwege de 2x-cropfactor van de beeldsensor in m4/3-camera's zou de effectieve brandpuntsafstand van het objectief uitkomen op 86mm in kleinbeeldformaat. Gecombineerd met de relatief hoge lichtsterkte van f/1,4 zou dit een lens zijn die is bedoeld voor onder meer portretfotografie, al moet voor het bepalen van de scherptediepte ook het grootste diafragma met twee vermenigvuldigd worden.

Het lensontwerp bestaat uit elf lenselementen, verdeeld over tien groepen, en er wordt gebruikgemaakt van twee floating lensgroepen voor de interne scherpstelling, waarbij het diafragma tussen deze twee lensgroepen geplaatst is. Konica Minolta-lenzen staan doorgaans hoog aangeschreven.

Konica Minolta lens ontwerp 43mm f/1,4 patent

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Leuk om te zien dat een van de beste merken weer terugkomt. De eerste Sony modellen zijn ook nog steeds een genot om te gebruiken. Vooral omdat A-mount lenzen destijds voor dumpprijzen verkocht werden - omdat men dacht dat deze niet meer te gebruiken waren.

Echter hoop ik wel dat wanneer Konica Minolta terugkomt, ze wel weer met A-mount objectieven zullen komen. Want daar is het aanbod momenteel nogal schaars in. Ook ben ik nog steeds bang voor de 4/3 en m4/3-mounts, omdat het Olympus - een van de grootste producenten en backers - momenteel niet erg goed afgaat.
Echter hoop ik wel dat wanneer Konica Minolta terugkomt, ze wel weer met A-mount objectieven zullen komen.
Reken daar maar niet op. KM heeft de hele camera-divisie, inclusief personeel en de rechten, verkocht aan Sony. Dus om nu A-mount objectieven te kunnen maken moeten ze een licentie bij Sony aanvragen.
Inderdaad, maar het was niet zonder reden dat KM verdwenen was... Ze kwamen gewoon niet lekker mee.

Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als Pentax... Ik hoop dat ze een beetje sterke comeback kunnen maken, maar dan zullen dingen deze keer toch wel fundamenteel anders moeten gaan.

Het hangt een beetje af van tegen wie ze op willen gaan boxen. In DSLR markt kunnen ze het wel een beetje vergeten, een assortiment lenzen zoals Canon / Nikon (/ Sony?) hebben gaan ze toch niet in een aantal jaar voor elkaar krijgen.

De A-mount objectieven zijn inderdaad allemaal weggedaan ondertussen, veel zullen wel op mount adapters voor Sony of andere merken zitten op mirrorless cams.
Uit dit nieuws bericht verwacht ik eigenlijk dat ze zich gaan richten op het maken van objectieven. Een markt waarin je eigenlijk als fabrikant gewoon een populaire mount kan nemen en daar objectieven voor ontwikkelen. Maak je die zo dat het qua prijs/kwaliteitsverhouding aantrekkelijk is dan zal er zeker wel markt voor zijn.

Ik neem eigenlijk aan dat ze niet met een eigen nieuwe mount komen en als ze al body's willen gaan produceren dat ze zich aansluiten bij een bestaande mount.
Een markt waarin je eigenlijk als fabrikant gewoon een populaire mount kan nemen en daar objectieven voor ontwikkelen.
Je vergeet even dat je, om het goed te doen, ook 'even' een licentie van de eigenaar moet kopen. Het is een koud kunstje om, middels reverse-engineering, een lens te ontwikkelen die op een Nikon F-mount past.
Maar om de electronica in de lens met de camera's te kunnen laten communiceren (zodat de camera de lens herkent, en AF en AE werken - om maar wat te noemen) heb je die licentie toch echt nodig. Anders krijg je simpelweg de benodigde technische specificaties niet en dan verkoop je echt niks (tenzij je optisch sublieme lenzen maakt zoals Zeiss dat doet)
[...]

Maar om de electronica in de lens met de camera's te kunnen laten communiceren (zodat de camera de lens herkent, en AF en AE werken - om maar wat te noemen) heb je die licentie toch echt nodig. Anders krijg je simpelweg de benodigde technische specificaties niet en dan verkoop je echt niks (tenzij je optisch sublieme lenzen maakt zoals Zeiss dat doet)
Nee hoor, Sigma doet het bijvoorbeeld zonder licentie (dmv reverse-engineering), maar ze hebben dan ook een aantal lenzen die niet meer werken (diafragma functioneert niet meer) omdat de voltages van de elektronische communicatie een keer door Canon veranderd zijn.
Buiten dat schijnen zowel de E-mount als de m4/3-mount behoorlijk toegankelijk te zijn voor derden. Sony/Olympus/Panasonic zijn volgens mij blij met elke fabrikant die objectieven ervoor wil maken.
Dat lijkt mij niet.
Alle EF-objectieven van Canon werken op de modernste EOS-camera's, ook de oudjes van 1987 (de introductie van de EF-mount).

Het komt nog steeds voor dat objectieven van Sigma niet werken op een nieuwere EOS.
Soms kan een vervanging/update van een chip in het objectief plaatsvinden (meestal gratis in de garantieperiode, tegen ~¤70 daarbuiten).

AFAIK, is de voedingsspanning voor het objectief vanaf 1987 gelijk gebleven.
Omdat oudere EF lenzen niet lekker werk(t)en op de digitale EOS ben ik overgestapt naar Olympus.
Nooit spijt van gehad, geen problemen om lenzen en camera' s te calibreren.
Toch lijkt mij een 4/3 cam van Konica Minolta niet eens heel gek.

Maakte Minolta vroeger overigens ook niet al lenzen voor Sony? Najah goed, ze zijn dus nooit uit de aanlevering van optiek voor andere bedrijven gestapt, enkel uit de consumenten handel.

Nu lenzen voor 4/3 gaan maken betekend toch dat ze best felle concurrentie aangaan, Olympus, Panasonic, Zeiss, Sony, Sigma... Aan de andere kant, zoveel objectieven zijn er toch nog niet voor, misschien weten ze iets toe te voegen.
Hopelijk houden ze hun oude naam een beetje hoog en komen ze met een pracht stuk glas.
Voordat Sony de fototak overnam, had ze geen spiegelreflex cameras. Was een slimme zet van ze.
Pentax haal je hier ten onrechte bij, de K5 is bijvoorbeeld nogsteeds 1 van de beste APS-C cameras die er is. Met de cameras is weinig mis vaak, niet meer mis dan andere merken. Het is vooral de marketing en de insteek van Hoya erachter die niet goed zat. Maar onder RICOH doen ze het nu al stukken beter. De Pentax K30 is een enorm goede camera, helemaal voor dat geld.
Pentax doet inderdaad de laatste 2-3 jaar weer redelijk mee in de DSLR-wereld. Maar ze hebben nog steeds slechts 2 modellen in hun assortiment.

Maar daarvoor was het wel een ander verhaal. Die camera's waren zeker niet slecht, maar qua prijs/kwaliteitsverhouding liepen die toch wel wat achter bij wat met name Nikon en Canon te bieden hadden. Een kleine fabrikant als Pentax moet het van unieke eigenschappen hebben, zoals de weathersealing in de K7/K5 én bijbehorende objectieven.

Dus afgezien van de laatste drie jaar is het helemaal niet zo gek dat Pentax met (Konica) Minolta wordt vergeleken. Pentax had eerder een DSLR op de markt (de *ist D) en dat heeft ze waarschijnlijk gered. De eerste DSLR van KM (de 7D) kwam anderhalf jaar later, en toen waren een flink aantal analoge KM-shooters inmiddels overgestapt op een ander merk.
Deels waar, en het zijn 3 modellen als je de 645D meetelt, die overigens wel voor die doelgroep vrij populair is, al is het een hele kleine doelgroep qua middenformaat fotografen.

Canon en Nikon hebben wel meer cameras in die tijd uitgebracht maar hoeveel zijn nou echt verschillende cameras? De 550D, 600D en 650D zijn op wat kleine verschillen na bijna dezelfde cameras met dezelfde sensoren en bodies, er is alleen een swivel uitklapbaar schermpje bijgekomen en wat kleine functies. Maar Nikon en Canon en de laatste jaren Sony zijn wel heel sterk in hun marketing geworden/gebleven.
Echter hoop ik wel dat wanneer Konica Minolta terugkomt, ze wel weer met A-mount objectieven zullen komen. Want daar is het aanbod momenteel nogal schaars in. Ook ben ik nog steeds bang voor de 4/3 en m4/3-mounts, omdat het Olympus - een van de grootste producenten en backers - momenteel niet erg goed afgaat.
Olympus heeft momenteel juist heel veel succes met m4/3-mount. Ze hebben een hoger marktaandeel (in camera's met verwisselbare lenzen) dan ze ooit hebben gehad met de 4/3-mount. De recente OM-D schijnt bijvoorbeeld een doorslaand succes te zijn. Europa en Amerika lopen nog wat achter met de spiegelloze camera's, maar in Japan worden die bijvoorbeeld al meer verkocht dan spiegelreflexen.

Olympus, net als vele andere producenten, heeft wel veel moeite om op het gebied van compactcamera's winst te maken. Dat komt vooral door verdringing van compactcamera's door telefooncamera's en hoge concurrentie waardoor de marges slecht zijn.

Olympus heeft verder te maken gehad met een corporate governance schandaal, maar dat heeft niets te maken met het succes van de m4/3 standaard.

Van alle spiegelloze systemen is m4/3 overigens het meest uitgebreid qua lensopties en andere accessoires. Dat komt ook omdat Panasonic flink aan de weg timmert op dat gebied. Je kunt naar alle waarschijnlijkheid dus gewoon jaren plezier hebben van een m4/3 camera die je nu koopt. Ik vind het vooruitzicht bijvoorbeeld zekerder dan bij Nikon 1 (omdat Nikon vroeger of later toch een standaard met een grotere sensor zou kunnen beginnen) of bij Samsung (dat met de NX-serie er niet echt tussenkomt). Canon is net pas begonnen en het moet nog blijken hoe die camera's worden ontvangen. Sony is eigenlijk de enige andere standaard die het ook goed doet op dit moment. Het bedrijf komt met mooie camera's, maar blijft achter qua lenzen.
Sony is eigenlijk de enige andere standaard die het ook goed doet op dit moment. Het bedrijf komt met mooie camera's, maar blijft achter qua lenzen.
Nee, Sony maakt eenvoudigweg andere keuzes. Het lensaanbod blijft groeien. Neem bijvoorbeeld de 18-200 powerzoom... er is geen m43 equivalent.
Het lensaanbod van de concurrentie blijft ook groeien. Het lensaanbod van m4/3 heeft al een behoorlijke voorsprong en bouwt dat enkel verder uit. Jij noemt nu 1 objectief waarvan geen m4/3 equivalent is, ik kan je een dozijn m4/3 objectieven noemen waarvan geen E-mount equivalent van is.

Overigens is de 18-200 qua bereik niet zo heel uniek. Zowel Panasonic als Olympus hebben een objectief die een vergelijkbaar bereik hebben. Daarnaast is de lens die je noemt nog niet uit en niet bedoeld voor fotocamera's.
ik kan je een dozijn m4/3 objectieven noemen waarvan geen E-mount equivalent van is.
Van dit aanbod wil ik graag gebruik maken. Ik ben benieuwd waar je mee komt.
Overigens is de 18-200 qua bereik niet zo heel uniek.
Goed zo, je hebt een open deur ingetrapt. Echter de lens is bijzonder doordat hij zeer goed presteert voor foto en film, en heeft een ingebouwde zoom-motor.
Daarnaast is de lens die je noemt nog niet uit en niet bedoeld voor fotocamera's.
De lens is wel uit, is te koop en is vanaf oktober leverbaar. Het onderscheid tussen fotocamera's en filmcamera's is achterhaald.

Hier bespeur ik de neiging van m43 fanboys om alles wat anders is dan het m43 systeem af te keuren. Zij hebben vaak oogkleppen op. Volgens dezelfde redenatie zou een Porsche een mindere auto zijn omdat de kofferbak niet zo groot is als die van een Volvo. Ik denk dat je de waanzin daarvan wel inziet, omdat je daarmee volledig voorbij gaat aan de goede eigenschappen van dat andere product.
Een ingebouwde zoommoter is dan zo bijzonder? Er zijn meerdere m4/3 objectieven die dat hebben. Daarnaast heb je het ding wel eens op een NEX body gezien? Sorry hoor, maar daar heeft Sony het echt niet voor bedoeld.

"De lens is wel uit, is te koop en is vanaf oktober leverbaar"
Waarom is hij pas in oktober (volgende maand) leverbaar als hij nu al uit is? Beetje vreemd vind jezelf ook niet?

Vervolgens begin je over m4/3 fanboys. De meest extreme fanboy die hier rondloopt blijk jij eigenlijk te zijn. Je gaat daarin zo ver dat je anderen maar botweg uitscheld (mutley69).

m4/3 objectieven waar geen E-mount equivalent van te vinden zijn. Powerzoom reken je ook als uniek dus die kan ik er ook allemaal opzetten. Ik reken overigens enkel objectieven die ook al daadwerkelijk in de winkelschappen liggen.
(laat ik me even enkel bij Olympus en Panasonic houden)
7-14mm (vanwege het bereik)
9-18mm (vanwege het bereik
12-35mm (vanwege het gelijke F getal over het gehele bereik)
12-50mm (vanwege powerzoom en handmatige zoom, macrofunctie en weather sealing)
14-42mm II R (vanwege zijn inklapmeganisme)
14-42mm X (vanwege het pancake design met powerzoom)
45-175mm (vanwege de powerzoom)
45-200mm (vanwege bereik)
75-300mm (vanwege bereik)
100-300mm (vanwege bereik)
45mm (vanwege specifiek macro-objectief)
12mm (daadwerkelijke kwaliteit in groothoek)
75mm (vanwege bereik)

En dan heb ik zaken als kwaliteit maar even buiten beschouwing gelaten.

Iets minder hard roepen en iets meer argumenten gebruiken zou je niet misstaan gebruiker 1. Volgens mij heb je er kennis genoeg voor maar je brengt de boodschap zo niet echt over. Het is de toon die de muziek maakt.
Een ingebouwde zoommoter is dan zo bijzonder? Er zijn meerdere m4/3 objectieven die dat hebben.
Niet met het grote zoombereik en de kwaliteit. Waarom vraag je naar zaken die ik al hierboven genoemd heb?
Daarnaast heb je het ding wel eens op een NEX body gezien?
Hij wordt als kitlens geleverd met een NEX body. Maar jij zult wel weer je eigen definitie van NEX body hanteren. Ik verwijs naar mijn eerdere opmerking dat m43 fanboys alles wat afwijkt van hun systeem gewoon negeren.
Waarom is hij pas in oktober (volgende maand) leverbaar als hij nu al uit is? Beetje vreemd
Nee, helemaal niet. Zo gaat dat nu eenmaal met productie. Een Nikon 1200-1700mm is ook uit, maar als je er een wilt kopen, moet je 'm bestellen. Je moet wat over hebben voor kwaliteit.
De meest extreme fanboy die hier rondloopt blijk jij eigenlijk te zijn.
Lekker volwassen reactie om met kritiek om te gaan...
m4/3 objectieven waar geen E-mount equivalent van te vinden zijn. Powerzoom reken je ook als uniek dus die kan ik er ook allemaal opzetten. Ik reken overigens enkel objectieven die ook al daadwerkelijk in de winkelschappen liggen.
(laat ik me even enkel bij Olympus en Panasonic houden)
7-14mm (vanwege het bereik)
9-18mm (vanwege het bereik
12-35mm (vanwege het gelijke F getal over het gehele bereik)
12-50mm (vanwege powerzoom en handmatige zoom, macrofunctie en weather sealing)
14-42mm II R (vanwege zijn inklapmeganisme)
14-42mm X (vanwege het pancake design met powerzoom)
45-175mm (vanwege de powerzoom)
45-200mm (vanwege bereik)
75-300mm (vanwege bereik)
100-300mm (vanwege bereik)
45mm (vanwege specifiek macro-objectief)
12mm (daadwerkelijke kwaliteit in groothoek)
75mm (vanwege bereik)
Ik zie enkele dubbele vermeldingen en objectieven die voor Sony NEX verkrijgbaar zijn, dus je mag het opnieuw doen. Denk je nou echt dat er iemand op een 75-300 lens zit te wachten als 'ie al een 100-300 heeft?
En dan heb ik zaken als kwaliteit maar even buiten beschouwing gelaten.
Zoals gebruikelijk.
Iets minder hard roepen en iets meer argumenten gebruiken zou je niet misstaan
Zorg er eerst maar voor dat je de feiten op een rij hebt, want tot die tijd blijf ik jou op je fouten wijzen.
Spijtig dat je inhoudelijk niet op de objectieven ingaat. Schijnbaar gelden er plots hele andere maatstaven nu je de bal teruggespeeld krijgt.

Zeggen dat een objectief leverbaar is terwijl hij pas volgende mand uitgeleverd wordt is zo ook al erg vreemd.

Voor de rest mag je rustig in je Sony kruistocht tegen alles wat niet Sony is doorgaan. Ik zal trachten om je de volgende keer gewoon te negeren. Het enige wat je schijnbaar kan is trollen en dat is bijzonder spijtig op een technologisch forum. Schijnbaar bestaan er niet enkel religieuze extremisten maar ook technologische extremisten.

Objectieven die elkaar overlappen zoals de 75-300 en 100-300 zijn we degelijk verschillend. De ene heeft namelijk stabilisatie en de ander niet. Maar schijnbaar heb je enkel kennis over Sony producten. Spijtig.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 8 september 2012 15:23]

Panasonic heeft al een hele tijd (volgens mij sinds de introductie van de GH1) een 10x zoom speciaal voor video. Compleet met continue variabel diafragma en stille autofocus:
http://panasonic.net/avc/...ns/g_vario_hd_14_140.html
Fijn dat Sony nu ook een fatsoenlijke video lens heeft.

Toegegeven, geen powerzoom. Als je dat wilt is er echter ook aanbod zat (en ook daar was Sony niet de eerste):
http://panasonic.net/avc/...ens/g_x_vario_45_175.html
en
http://asia.olympus-imagi...r/mlenses/12-50_35-63_ez/
Er zijn er dacht ik nog meer.

Trouwens de 18-200mm van Sony is geloof ik al de derde iteratie van in feite dezelfde lens. Dus hou nu eens op met bij elke m43 bericht "NEX" te roepen. M43 heeft een veel breder lensaanbod, daar kun je gewoon niet omheen. Sony heeft een leuk systeem maar het is nog lang niet compleet!
Trouwens de 18-200mm van Sony is geloof ik al de derde iteratie van in feite dezelfde lens.
Bronvermelding? Dit klopt niet.
Dus hou nu eens op met bij elke m43 bericht "NEX" te roepen.
Grappig. In het bericht van Bilgy_no1 noemt zij het systeem van Sony. Waarom neem je mij dat kwalijk? Hieruit blijkt dat je met stemmingmakerij bezig bent, in plaats van met het bespreken van fotoapparatuur.
Trouwens de 18-200mm van Sony is geloof ik al de derde iteratie van in feite dezelfde lens.

Bronvermelding? Dit klopt niet.
't is maar hoe je het bekijkt. Ze zullen intern wel verschillen maar het bereik en de aperture is hetzelfde:

Er is een "originele" 18-200. Een gigantisch apparaat dat enige tijd populair was omdat er niet zoveel keus was.
Toen kwam de 18-200LE. Een kleinere variant. Optisch iets slechter, geen stabilisatie in video mode maar wel compact.
Nu komen ze met een enorme 18-200 powerzoom die als kit geleverd gaat worden met een hele dure NEX video camera. Omdat de lens nog zo nieuw is weten we niks over de kwaliteit en of het ding uberhaupt wel goed werkt op alle NEX modellen ivm batterij levensduur:
http://forums.dpreview.co...age=42331199&changemode=1
Grappig. In het bericht van Bilgy_no1 noemt zij het systeem van Sony. Waarom neem je mij dat kwalijk? Hieruit blijkt dat je met stemmingmakerij bezig bent, in plaats van met het bespreken van fotoapparatuur.
Ach kom op, het was wel errug fijn dat zij die opmerking maakte toch? Kon je mooi inhaken op de discussie ;)

[Reactie gewijzigd door Plasmatech op 9 september 2012 09:55]

Ik vraag me wel af wat ze kunnen toevoegen aan het huidige Olympus en Leica/Panasonic gamma objectieven. Ik vraag me ook, gezien het segment van de m4/3 gebruikers, of er veel vraag is naar extra objectieven voor dit systeem.
Die laatste vraag is denk ik wel positief te beantwoorden.
Zowel Panasonic als Olympus zijn begonnen met het uitbrengen van duurdere objectieven. De 12-35mm f/2.8 (1049 euro) van Panasonic bijvoorbeeld of de Olympus 75mm f/1.8 (899 euro). En er is vraag naar, ze verkopen als ware broodjes bij wijze van spreken.
Olympus heeft een goedkope 45mm f/1.8 lens in het assortiment. Dat is al een heel goede lens, maar er zijn altijd wel mensen die toch graag nog wat meer lichtsterkte hebben.

De vraag naar hoge kwaliteit lenzen zal wel toenemen nu er ook steeds meer camera's voor gevorderde gebruikers zijn (en nog aankomen: GH3 en nog een Olympus model boven de E-M5).

Maar misschien wil Konica Minolta zelf ook wel wat camera's maken?
Nieuwe Konica Hexanon-M lenzen? Die deden echt niet onder voor Leica-glas!

Zo goed als de Konica Hexanon AR lenzen waren, zo gaar waren de bodies die Konica daarbij verkocht. Helaas.

Minolta's Rokkor lenzen mochten er ook zijn...

Dus laat maar komen die lenzen!
Alleen jammer dat die ontwerpen/patenten/kennis nu allemaal bij Sony liggen...
Dat is maar de vraag. Het kan maar zo dat enkel toen lopende en in ontwikkeling zijnde ontwerpen bij de deal zaten.

Een terugkeer van Konica-Minolta in de camera industrie zou vrij groot nieuws zijn en als ze dan niet kiezen om voor Sony A (of E) mount dan denk ik dat Sony het niet zo leuk vindt.
Op zich een prima merk, mooi dat het terugkomt op de markt. Alleen valt het nog te bezien of ze op kunnen concurreren tegen de "grote jongens" zoals Nikon en Canon.
Ik hoop het in ieder geval, een beetje gezonde concurrentie kan nooit kwaad
De concurrentie zullen ze geloof ik niet meer aan kunnen, als ik me niet vergis heeft Sony ook al de patenten gekocht.
Maar dat staat innovatie natturlijk allesbehalve in de weg. ;)
Minolta maakte altijd al erg goede lenzen, dus ik zie ze graag weer op het toneel. Alleen denk ik dat ik met een DSLR in plaats van 4/3 wel buiten de boot val.
Dus zo probeert Sony ook een graantje mee te pikken in de m4/3 markt....
Onder de naam Sony zou dat natuurlijk niet kunnen.
Dat doet Sony al langer, ze bakken sensoren voor de Olympus E-M5. Al denk ik niet dat ze achter dit idee van KM zitten.
Dromen mag - Minolta maakt wellicht nog heel wat lenzen voor Sony - maar dan onder de naam van - en de prijs is eigenlijk ook wel met een ruk in de hoogte gegaan. Minolta was niet alleen heel aardig op kwalitatief vlak - ook erg betaalbaar eigenlijk - zeker ivm. canikon en het
huidige Sony.

Leuk voor m4/3 - de nex zal ook nog wel volgen - hoop ik.

Ik denk wel dat Sony er niet zal kunnen om lachen.
Konica-Minolta maakt helemaal niks meer voor Sony, want Sony heeft de hele camera-divisie, inclusief personeel en patenten, van ze overgenomen.

Dus als KM nu weer in de lenzenmarkt stapt, zullen ze dat doen met een geheel nieuwe afdeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True