Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

DisplayLink heeft broncode onder GNU LGPL v2 vrijgegeven waarmee Linux-ontwikkelaars drivers kunnen maken voor monitors en projectoren die via een usb 2.0-connector met een systeem verbonden zijn.

DisplayLinkDe schermen met technologie van chip- en softwarebedrijf DisplayLink konden voorheen slechts op Windows- en Mac OS X-systemen via usb of wireless usb worden aangesloten. Het bedrijf heeft nu echter als onderdeel van het libdlo-project de broncode van de technologie vrijgegeven onder de GNU Lesser General Public License v2. De Linux-gemeenschap kan hiermee aan de slag om software te maken die overweg kan met de DisplayLink-producten, zoals monitors, docking stations en projectoren.

Om de ontwikkeling van drivers te bevorderen werkt DisplayLink samen met Novell. Suse Linux Enterprise voor notebooks, netbooks en desktops zal dan ook ondersteuning voor de technologie krijgen, belooft Carlos Montero-Luque, vice-president van de afdeling productmanagement bij Novell. Daarnaast is DisplayLink de samenwerking aangegaan met het Linux Driver Project, dat een beroep op meer dan tweehonderd kernelontwikkelaars kan doen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

enigsinds offtopic: maar wanneer zal een bedrijf als samsung of sony op de markt komen met een tv die op usb word aangesloten en full hd materiaal af kan spelen, het zou geweldig zijn :p
Weinig kans. USB biedt niet genoeg bandbreedte om HD-video op die resoluties door te geven.
USB 2.0 heeft een max bandbreedte van 60 MB/s (Computer data interfaces USB 2.0)
HDTV heeft een max bandbreedte van 27 Mb/s (Video data HDTV quality)

Ofwel volgens mijn berekeningen kan dit makkelijk; bron; http://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units
Kleine correctie:

De theoretische snelheid is 480Mbits/sec ( 60MB/s ), de praktijk is dat je maximaal 35MB/s kan halen op USB2.

Alsook; HD signaal is gecompresseerd! Dit signaal gaat van je blu-ray, cable, satelliet, whatever, naar een dedicated decoder of je cpu, en daar wordt dit omgevormd. Eenmaal omgevormd geeft dit een een bandbreedte van je gpu -> scherm:

1920 * 1080 = 2073600 number of pixels
2073600 * 24 = 49766400 24-bit color (16.7M colors)
49766400 * 60 = 2985984000 60 frames per second
2985984000 / 8 = 373248000 convert to bytes/sec
373248000 / 1024 = 364500 convert to KB/sec
364500 / 1024 = 355.957 convert to MB/sec

Zelf op 30fps voor een film, is dat nog altijd 180MB/s.

Het probleem met deze usb -> scherm is dat ze vaak beperkt zijn in hun resolutie ( en refresh rate ). De reden is juist omdat het raw signiaal van je cpu/whatever -> gpu -> scherm moet gaan.

Men verhelpt ( / verplaatst ) dit probleem door bijvoorbeeld het signaal realtime te compresseren voor het naar je usb gpu gaat. Maar deze compressie staat niet in verhouding tot de originele compressie die je terug vind op je.

Probeer bijvoorbeeld een remote scherm door te sturen, terwijl dit een film afspeelt op een 1Gbits netwerk ( met gemak 2 tot 3* sneller dan je USB interface ). En je zal snel merken dat de kwaliteit naar beneden gaat door compressie ( om een target refresh rate te halen ), of dat het traag is ( om de kwaliteit te behouden ).
De theoretische snelheid is 480Mbits/sec ( 60MB/s ),
Kleine correctie, voor USB gebruikt men 10 i.p.v. 8 bits per byte (8b/10b codering). 480Mbits/sec resulteert dus in 48MB/s.
Maar in de praktijk trek je 35MBps. Daar heeft Wulfklaue gelijk in. Een harddisk die zelf makkelijk 100MBps trekt, doet over USB hooguit 35MBps. Dat kun je dus gerust stellen als de praktisch maximaal haalbare nettosnelheid.
de BITrate van een HDfilm is 27MB/s... dat wil niet zeggen dat de daadwerkelijke uitgepakte ongecomprimeerde beeldsignalen maar 27MB/s zijn...

Als jij die stream naar je monitor wil sturen, moet er dus een video decompressor in je monitor zitten...

En dat gaat niet lukken :)
Even wachten op USB 3. Dan heb je een paar Gb/s.
Dan moet er wel een HD decoder in dat apparaat geintregreerd zitten, ik kon er niks over vinden. Het zou dan (in ieder geval onder Linux) ook lastig kunnen zijn om dan HD met bestaande players via zo'n ding af te spelen, volgens mij bestaat er nog geen gestandaariseerde API voor (maar het kan wel, nvidia kan nu het e.e.a. accelereren via een eigen API en de meeste video players ondersteunen dat al). Eigenlijk snap ik sowieso niet echt hoe een hotpluggable GPU zou moeten werken met X, maar ok :D

Om op 30fps ongecomprimeerde video van 1920 bij 1080 af te spelen heb je te maken met pakweg 1920*1080*3*30 = 186624000 bytes (178MiB) per seconde (er vanuitgaande van ~16miljoen kleuren per pixel in RGB = 3 bytes). Die DisplayLink dingen doen wel iets aan compressie van het videosignaal geloof ik, maar of dat de hoeveeheid data naar onder de 60MiB/s kan terugbrengen betwijfel ik. Misschien dat 720p nog wel te doen is.


Hier valt ook iets te lezen over afspelen van HD met DisplayLink apparaten: http://news.cnet.com/8301-17938_105-9781533-1.html
Toshiba ging toch schermen met dezelfde processoren als de PS3 intergreren zodat de schermen zelf HD materiaal konden decoderen?
Dat is met de nieuwste modellen van ieg Samsung (Sony weet ik niet zeker) al gedeeltelijk mogelijk; die kunnen vanaf een USB-stick of USB-harde schijf een aardig aantal filmbestanden op FullHD afspelen (zelfs mkv wordt ondersteund, alleen DTS dan weer niet...)
Maar dan decodeert het scherm zelf de film, dus hoef je alleen de gecomprimeerde datastroom van de USB stick te halen. Als je het via een computer naar een scherm stuurt wordt het eerst gedecomprimeerd, waardoor de videostream een veel hogere bandbreedte nodig heeft, en dat trekt USB niet.
Waarom zou on the fly comprimeren en decomprimeren niet mogelijk moeten zijn? Dat is met audio ook jaren lang gedaan en dat ging ook prima. Het is echt niet zo dat je zware of logge compressie nodig hebt om video over USB te jagen; lijkt me.
Toch wel opmerkelijk dat ze in eerste instantie wel voor Mac OS X een driver ontwikkelen en niet tegelijk voor linux, aangezien zowel linux als Max OS X een unix achtige driver filosofie hebben.
Mac OS X is gebaseerd op FreeBSD, en dat verschilt toch wel behoorlijk van Linux hoor.

Dat code die op een Linux machine te compilen is vaak zonder veel modificaties ook in FreeBSD te compilen is, is een ander verhaal.
Mac OS X is gebaseerd op FreeBSD
Nee, de kernel van Mac OSX is gebaseerd op de kernel van Nextstep,
en die was weer gebaseerd op Mach van de Carnegie Mellon University.
Uiteraard moest die boel gemoderniseerd worden, en daarvoor is een hoop
geleend van FreeBSD.
En dat het eenvoudig over te zetten is geld dan weer alleen voor user-space applicaties. Drivers zijn een wereld van verschil tussen de diverse Unixen (en tussen de Windowsen ook btw.). Er zijn wel truken om drivers over te zetten, maar die zijn vaak bedoelt als 'tussenoplosing', bijvoorbeeld de Windows WIFI drivers onder Linux draaien met een halve Wine-installatie om de Win32 omgeving na te bootsen.
aangezien zowel linux als Max OS X een unix achtige driver filosofie hebben.
OSX maakt geen gebruik van de Unix driver architectuur maar van IOKit.
Dit lijkt me meer een taak voor het BIOS dan voor een OS. Stel dat je alléén een USB-monitor hebt (bijv een dedicated presentatie-pc op een USB-projector), hoe krijg je dan initieel beeld?
@_Thanatos_: Scherm doet zich voor als een grafische kaart + scherm via usb, maar je hebt nog altijd een driver nodig die het snapt waarvoor dat apperaat dient en doet he ;)
Dat heb je bij een normale videokaart ook niet nodig. Die geeft vanaf de eerste seconde beeld als je je PC aanzet, terwijl het BIOS niet weet welke kaart erin zit. Dat zou bij USB-monitors ook moeten kunnen. Een STANDAARD dus, maar zoals met veel soorten USB-apparaten is die er niet.

Een dergelijke standaard, om dus een apparaat zonder fabrikant-drivers te kunnen gebruiken (zij het met niet alle extra's), bestaat bijvoorbeeld ook niet voor scanners, mobiele telefoons, netwerkkaarten/sticks, printers, etc.

Mass storage is wel zo'n standaard, en die kan dan ook door het BIOS ondersteund worden om bijv van te booten, of om support aan legacy-OSsen te geven. Net als HID voor muis en toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 17 mei 2009 20:17]

Nu maar hopen dat de Mac OSX drivers ook iets beter worden, want die zijn echt een ramp qua lag!
Welke schermen zijn er zoal die Mac OS X drivers hebben? Of is het 1 generieke driver?
@ discussie of HD via usb gestreamd kan worden, is er dan niemand op het idee gekomen om usb 3.0 voor te stellen als optie. Zou het dan mogelijk zijn? (heb niet alle posts goed doorgelezen)
Moet het überhaupt eerst beschikbaar zijn of niet?
Toevallig pas een stuk gelezen over HDMI en ethernet via dezelfde kabel. Op Tweakers overigens.... dus als je naar 1 kabel wilt zul je nog even geduld moeten hebben.
Voorlopig vind ik USB-schermen niet echt interessant. Ofwel moet je de resolutie beperken, ofwel moet je je USB-hub volproppen met beeld... Als je een VGA / HDMI / S-Video / DVI / Composite hebt, kies deze toch?

Akkoord, voor een klein extra schermpje (10" ofzo) is dit wel nuttig, kan je als extra workspace voor Photoshop, CAD, CPU-en RAMgegevens gebruiken. Maar om een 20" of primair scherm aan te sluiten? dunno...

Ook heb ik m'n twijfels bij t beeldkwaliteit, maar dat zal waarschijnlijk wel tussen mijn oren zitten ;) .
Altijd mooi om te zien dat bedrijven het belang van Linux inzien en besluiten om hun hardware/software/standaarden ook onder Linux toegankelijk te maken.

Heb zelf geen USB monitoren of projectors maar kan dit alleen maar toejuichen!
Inderdaad !

Ik wist zelfs niet dat er monitoren bestonden die via USB aan een PC konden worden gehangen :)
in 2007 werdt dit door samsung geintroduceerd; uiteraard ook op t.net gemeld
nieuws: Eerste review usb-scherm duikt op

begreep dat de cpu de verwerking regelde; zo kun je met beetje systeem meerdere monitoren via usb aansluiten
ik heb een monitor met displaylink (LG206WU) en ik ben er erg tevreden mee. bedankt dat je me nu een nitwit noemt.

ik gebruik het als 3e scherm en het werkt *perfect*. Sure, je kan er geen fullscreen video op kijken, maar boeiend, daar heb ik nog 2 andere schermen voor.

Een extra videokaart in mijn iMac prikken was ook een beetje lastig geweest ;)
Ach, troost je met de gedachte dat er altijd mensen zijn die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Ik heb zelf ook een tijdje een scherm via USB gehad en het werkt goed om op te werken, spelletjes spelen en video is geen optie, maar je kan er rustig een dag mee werken.
met de usb 3.0 standaard zitten we nu op de 5 Gbit/s mogelijk dat is opzich voldoende voor een redelijke beeld opbouwe helemaal met een leuk stukje protocol/compressie. Met USB 2.0 is het maar 480 Mbit/s maar dat is in theorie genoeg voor het streamen van video naar een apparaat.

Als de framerate niet heel hoog hoeft te zijn gaat het best goed zelfs met usb 2.0
Redelijk kortzichtig, er worden meer dingen met PC's gedaan dan spelletjes spelen en films bekijken. Ik ook ben een 'nitwit' met een aantal USB schermen en heb er bij development elke dag erg veel plezier van!
ik heb geen usb scherm. ik begin me alleen af te vragen wie nu eigenlijk de 'nitwit' is :+

prachtig trouwens dat het eindelijk ondersteund word op linux. dit zouden ze gelijk met de windowsdrivers moeten leveren eigenlijk. tenslotte is het net zo'n veel gebruikt systeem als os x en windows.

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 18 mei 2009 09:29]

Jij snapt er ook weinig van.

DisplayLink is handig wanneer je meerdere extra schermen aan je computer wil hangen zonder extra videokaarten toe te voegen, niet om je primaire display aan te sturen. Een USB2.0 verbinding heeft MEER dan voldoende bandbreedte om vloeiend beeld te versturen, bedenk ff dat een full HD film gecodeerd rond de 20-30Mbit/s zit en een USB2 poort op 480Mbit/s (niet dat je scherm die gecomprimeerde bitstream zomaar kan decoderen, maar even om de bandbreedte in perspectief te zetten). Dat je zoiets niet voor films of games gaat gebruiken lijkt me duidelijk, maar voor al het andere werkt het prachtig.

Waar je blijkbaar ook niet van op de hoogte bent is kleine extra schermpjes die je bijvoorbeeld met Windows Sideshow als permanent informatiepanel voor vanalles en nog wat kunt gebruiken.

Waarom dit een hele interessant ontwikkeling is, is omdat je nu vrij goedkoop een ARM Linux micro-computer met display kunt bouwen op basis van (bijv) een BeagleBoard of Gumstix Overo. Hang er zo'n dingetje aan vast: Samsung U70, en je hebt een digitaal fotoframe on steroids, dat ook nog eens als webserver, dowload host, muziek server, weet ik veel wat kan dienen, met een volledig functioneel linux systeem te grootte van een pakje sigaretten.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 18 mei 2009 10:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True