Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Hardwarefabrikant Acer heeft in samenwerking met Displaylink een monitor ontwikkeld die via usb wordt aangestuurd. De display zou geschikt zijn voor Vista's Aero-desktop en kan zonder drivers gebruikt worden.

Displaylink DL-160De usb-monitor moet onder meer laptop-gebruikers een gemakkelijke manier bieden om een mobiele werkplek te creëren: een muis en toetsenbord en de monitor zelf kunnen via een enkele usb-kabel met de notebook verbonden worden. Ook het aansluiten van meerdere displays is met de Displaylink-technologie mogelijk: de in de monitor gebruikte chip, de DL-160, kan zes beeldschermen aansturen. Voor gebruik in combinatie met een Apple-computer zijn drivers nodig, maar onder Windows werken Acers displays zonder installatie van drivers. Twee ingebouwde speakers van 1W per stuk zorgen voor geluid en naast de usb-aansluiting beschikken de beeldschermen over een analoge d-sub-aansluiting en een dvi-poort.

De B223, zoals het 22"-beeldscherm van Acer en Displaylink heet, heeft een resolutie van 1680x1050 pixels en kan 32bits-kleuren aan. Het tn-paneel heeft een responstijd van 5ms en een helderheid van 300cd/m2. Volgens Acer is de usb-verbinding in combinatie met de DL-160 display-chip snel genoeg om dvd-video af te spelen en de grafische trucjes van Vista's Aero-interface weer te geven. De gebruiker kan de monitor in hoogte verstellen; daarnaast kan het beeldscherm in portretstand gedraaid worden en kan de hoek van het scherm aangepast worden. De B223 is per direct verkrijgbaar en heeft een adviesprijs van 339 euro.

Acer B-serie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Dit deed me direct denken aan de eerste USB-scherm. Die was namelijk van LG, dus zo groot nieuws is dat echt niet, aangezien dit enkel een heel kleine vebretering is tegenover die van LG.
http://nl.lge.com/product...ail/22inch_l226wupf.jhtml
Ik vroeg me ook al af wat er zo nieuw was aan dit scherm...

Heb afgelopen zomer ook op zo'n LG-scherm gewerkt. Ging allemaal prima, fijn scherm geen lag o.i.d. :)
Ik vraag me ook af hoe dat met films eruit gaat zien....
Bij een resolutie van 1680x1050 pixels, en 32 bits kleuren,
is het aantal MB's/Frame gelijk aan: 1680 * 1050 * (32/8) = 7 MB/Frame
USB 2.0 haalt (in praktijk) misschien een keer 45 MB/s
45 / 7 = 6,4 Frames/s
Zelfs als ze het voor elkaar krijgen om met 50% te comprimeren (wat bij snel bewegende beelden al een heele prestatie is) komt dat uit op nog geen 13 Frames/s..

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 7 december 2008 18:47]

Ik vraag me af of wat iedereen hier loopt te herhalen wel helemaal waar is.
Volgens wat ik hier lees is de DL-160 helemaal geen display adapter, maar zorgt de software van DisplayLink ervoor dat grafische commando's worden gecompressed en geroute via usb naar de DL-160 chip, die alles weet netjes uitpakt, en de beelden op het scherm.

Dit zou er voor kunnen zorgen dat er nog best te gamen is op dit scherm, je laat de GPU alsnog gewoon werken, alleen de data die naar het scherm moet wordt gecomprimeerd over de USB gestuurd.
Ook Samsung heeft alweer ruim een jaar een soortgelijke usb-monitor met een Displaylink chip, de SyncMaster 940UX. Deze is al een paar keer getest met als grootste nadeel, "No 3D acceleration on USB interface".

http://www.xbitlabs.com/a...play/samsung-sm940ux.html
http://www.everythingusb....ncmaster_940ux_11970.html
Zou deze HD aankunnen?
En hoe zal de beeldkwaliteit zijn, VGA of DVI kwaliteit
VGA en DVI zijn verbindingen, in dit geval is het USB. USB is altijd digitaal, net als DVI. VGA daarentegen is een analoge verbinding waardoor ruis kan optreden.

Het nadeel van USB is de beperkte bandbreedte. Ik vraag me af welke refreshrate ze hebben kunnen verwezenlijken. Dat het "geschikt is voor DVD" wil betekend waarschijnlijk minimaal 20 tot 25 frames per seconde. In ieder geval zou ik hem niet kopen om shooters op te spelen.. :)
Kleine correctie DVI is in tegenstelling tot de naam niet altijd Digitaal.
(DVI-A is nog steeds analoog zodat VGA monitoren gebruikt kunnen worden, DVI-I is eigenlijk een combo tussen DVI-A en het digitale DVI-D waardoor het digitaal kan zijn.)

Toch vraag ik me af of het genoeg bandbreedte heeft voor proper HD
Dat laatste moet je sowieso niet doen aangezien dit scherm op USB z'n eigen grafische chip gebruikt. En voor een game heb je toch een fatsoenlijke kaart nodig van ATI of nVidia :)
Definitie van VGA en DVI kwaliteit? :?
Het zijn beide een type interface, vreemd om ze als maatstaaf voor beeldkwaliteit te gebruiken. En "HD" is een heel ruim begrip, alles wat kwalitatief hoger is dan nodig, is high definition. :+
720p kan hij aan (max 1680x1050). De vraag is alleen hoeveel beelden per seconden en aantal kleuren hij aan kan. Misschien toch een vorm van compressie gebruikt.

Hij is digitaal, dus zal bij stilstaande beelden vergelijkbaar zijn met DVI. Wachten op de eerste review, maar ik zie nog niet direct het nut wat de USB aansluiting ipv DVI, VGA of Display Port.

[Reactie gewijzigd door Zware Unit op 7 december 2008 14:56]

Multiple Monitor Setups.

Het lijkt mij dat de performance in 1680x1050x85 in 32 bit aardig zal gaan tegenvallen.

Zouden er nog (verborgen) limitaties zijn aan reeds gebruikte videokaarten en moniters en moederborden ?
Ehm, 85Hz op native resolutie met een LCD? Nergens voor nodig, hoor! Meeste LCDs hebben op native resolutie 60Hz. Scheelt toch weer wat in de bandbreedte ;)
Desondanks denk ik niet dat het een echt succes zal worden. Misschien meer iets voor USB 3.0?
Ik denk dat de bottleneck eerder het tekort aan rekenkracht is en niet de snelheid van USB. Alles wordt namelijk berekend met het chipje in de monitor zelf, en niet met de grafische kaart van de pc.

Ik denk ook dat alle laptops heden ten dagen met VGA of DVI aansluiting voorzien zijn, al dan niet gecombineerd met HDMI, dus waarom USB? Lijkt me meer iets om een oud beestje (geforce 2) toch een groot scherm te kunnen geven.

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 7 december 2008 15:16]

Ik denk ook dat alle laptops heden ten dagen met VGA of DVI aansluiting voorzien zijn, al dan niet gecombineerd met HDMI, dus waarom USB? Lijkt me meer iets om een oud beestje (geforce 2) toch een groot scherm te kunnen geven.
Het verschil is juist dat je nu, wanneer je thuis komt:

VGA kabel in je laptop
LAN kabel erin (omdat je WLAN teveel lag geeft voor als je gaat quaken :p)
STROOM kabel erin
USB muis
USB keyboard
USB geluidskaart (mijn laptop mist een spdif en/of optische uitgang :()

Met deze monitor is dat straks:

LAN kabel
STROOM
USB kabel van USB hub waarop alle overige incl. de VGA op aangesloten zijn.

Ik zie het voordeel er wel van in - als je toch een monitor zoekt voor je laptop.
Docking station? Of zeg ik nu iets vreemds?
Docking stations zijn vaak merk/model-specifiek. Omdat de markt ervoor klein is (en er vaak maar één leverancier is) willen de prijzen nog wel eens tegenvallen. Als je alles via usb zou kunnen doen dan ben je van dat soort beperkingen af: grotere markt, meer aanbieders -> lagere prijs.

Nou nog een manier om voeding en Kensington via usb te doen en het gaat die u eindelijk echt waarmaken! :p
Nee en Ja....
Business laptops kun je eigenlijk allemaal wel op een docking station zetten. Maar voor de vele consumenten laptops is dat nog niet mogelijk. De enige optie die je dan hebt zijn verbindingsstukken die nog steeds verschillende aansluitkabels hebben. Dan zou een dergelijke oplossing als dit dus wel te prefereren zijn :)
er zijn meer als zat business notebooks die je NIET op een dockingstation kunt zetten hoor ;)

ik heb hier een HP 6720S, waar naar mijn weten geen eens een dockingstation voor is, en ook niet op een regulier dockingstation past, aangezien alle aansluitingen aan de zijkant zitten ;)
Niet alle laptops hebben daar een aansluiting voor. Ikzelf sluit altijd twee kabels aan me laptop als ik em op me buro pleur, stroomkabel en een USB kabel die naar een powered USB hub gaat. Daar hangen dan me externe schijven met meuk en me muis aan die al op het muismatje ligt te wachten. Audio doe ik op me PC ook al via USB, kan ik er rustig bij prikken. Buiten beeldschermen zit eigenlijk alles al op USB tegenwoordig. En met USB 3.0 hebben we straks ruim voldoende bandbreedte om alles op aan te sluiten.

Als ik lan met me laptop zitten er overigens vier kabels aan. Stroom, lan (draadloos op lan, bleh), USB (met de zut via hub eraan) en een kensingtonkabel tegen gelegenheidscriminelen. Ik zie de dockingstations van vroegah uit het beeld verdwijnen eigenlijk...
Dockings zijn alleen interessant als je bedrijf groot genoeg is om voor het hele personeel laptops aan te schaffen die met 1 model docking overweg kunnen, anders word het per gebruiker een case. Met name bij de goedkopere series laptops(Acer/MSI) blijkt bijvoorbeeld een docking niet meer leverbaar ook al is het product gloednieuw, omdat er te weinig vraag naar was.
Je lan zou ook nog op de USB aangesloten kunnen worden :)
Ja lekker makkelijk rijtje, al die usb apparaten kan je toch sowieso op een hub zetten, of je die monitor nou hebt of niet? :p
Denk dat die usb hub niet zo goed gaat werken icm die monitor..
Leuk, een kabel minder die ik in mijn laptop hoef te steken, maar wel 339 euro lichter, lijkt mij wat overdreven. Komt nog eens bij dat je waarschijnlijk wel kan vergeten hier de wat nieuwere games op te spelen (tenminste via de usb dan).
1680x1050x60x24bit/pixel = 2422MBit/s als het rauw verstuurd zou worden, dus dat is wat krapjes (USB2 = 480MBit/s). Aangezien er een chipje inzit, wordt er misschien wel wat gecomprimeerd, en er zijn lichtgewicht codecs die 2422 met gemak en onder de 480MBit kunnen brengen. Evt in combinatie met alleen veranderende gebieden updaten ofzo.
Dit is heel misleidend maar het is dus gewoon een externe videokaart die je via USB aansluit.
De externe videokaart zit verstopt in de monitor (Dat is die chip).
Kan zijn, maar die gegevens moeten daar hoe dan ook naartoe gestuurd worden. Daarom zullen bewegende fullscreen beelden lastiger worden dan een stilstaande desktop.
http://www.xbitlabs.com/a...play/samsung-sm940ux.html

Samsung heeft soort gelijk product in 2007 geintroduceerd
Sinds wanneer stelt de aero interface hogere eisen aan het beeldscherm? Voor een beeldscherm is een stilstaand doorschijnend venster toch niet moeilijker weer te geven dan een stilstaan ondoorschijnend venster?
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze (lossless) comprimeren om de datastroom onder controle te houden. Maar wat ik niet helemaal begrijp is inderdaad hoe zo'n scherm over een USB kabeltje in hemelsnaam 1680x1050x60fps aan 3d gaming of videomateriaal gaat versturen of comprimeren, realtime....

Een reviewtje lijkt me op zijn plaats ;)
Pixels zijn pixels, of dat nu je besturingssysteem is, textmode, of 3D applicaties. Het gaat erom dat USB (zie mijn rekensom boven) inderdaad te weinig bandbreedte heeft voor dit scherm, dus ik wil weleens weten hoe ze dit hebben opgelost.
Het bedrijf DisplayLink verkoopt ook 'videokaarten' die gebruik maken van USB. Ze emuleren een videokaart in software en op een slimme manier coderen ze de beelden en sturen ze dan via USB naar de externe 'videokaart'. Ze gebruiken vermoedelijk vergelijkbare technieken als een VNC of RDP doet. Daarnaast kunnen ze smerige geheugentrucs uithalen ('segmentation faults genereren') om te kijken welke pixels zijn verandert om alleen deze over te sturen.

Ze beweren ook 3D te ondersteunen, maar dit kan nooit snel werken. Ze benutten hiervoor de normale videokaart en kopieren de beelden dan via de pci-express bus terug naar systeem geheugen (dit is langzaam) en vervolgens moeten ze het nog coderen.
Omdat je voor deze monitor geen videokaart nodig hebt, als ik het goed begrijp :)
Nou dat wordt knap met je PC opstarten. Volgensmij gaat je BIOS flink tekeer als er geen videokaart geïnstalleerd is. Of je moet een speciale BIOS hebben die de ingebouwde videokaart via USB herkent.
Maar bij mijn weten kan dit op een standaard huis tuin en keuken PC niet.
Praktisch alle PC's, en zeker alle laptops hebben een scherm ingebouwd, zou dus geen probleem moeten zijn. Ik denk dat de drivers via USB naar de PC gestuurd worden (de monitor zal ook wel een mass-storage device zijn) waarbij grafische commando's naar het scherm verstuurd worden. Maw. hardware acceleratie gaat over de USB kabel. Goed voor een hoop zaken, maar niet voor games en dergelijke.
mwa....ligt eraan of je de BIOS instelling aan hebt staan datie moet stoppen bij elke foutmelding, ik heb hier twee bordjes liggen die gewoon opstarten zonder vidkaart

ik vermoed dat ze een fout geven...maar dat kan ik dus niet zien :P
PC installeren en configgen als server, vervolgens BIOS aanpassen dat ie gewoon onder alle voorwaarden doorstart, rest regel je via remote en je heb een server zonder videokaart. Kan makkelijk, is alleen niet praktisch als je regelmatig aan hardware zit te prullen of bepaalde dingen moet uitvoeren zonder remote...
als je het scherm via usb aansluit, sluit je in feite een andere grafische kaart aan via usb; die grafische kaart is in het scherm ingebouwd. Ze is meestal nogal beperkt in performance, ook al omdat de usb interface niet snel genoeg data kan aanleveren voor "high-end" graphics. Het is dus al een hele prestatie dat deze blijkbaar voldoende 3D versnelling biedt om aero vlot te laten werken.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 7 december 2008 14:57]

Je CPU berekent nu Aero, niet het scherm. En dat zie je terug in je prestaties, reken maar.
Nee, die heeft het al te druk met je twee andere schermen :)
Voor Aero ben je minimaal een DirectX 9 kaart nodig, dus jouw CPU gaat echt niet in zijn uppie Aero op het scherm toveren. Dit is gewoon een minimum eis die Microsoft aan Aero heeft gehangen. Wanneer er geen DirectX 9 kaart of hoger wordt gedetecteerd zal je geen Aero kunnen inschakelen.
Normaliter hangt het helemaal af van de videokaart van het systeem. En welke monitor je daaraan hangt maakt natuurlijk vrij weinig uit. In dit geval zal de monitor gelijk de grafische adapter bevatten, gezien je hem enkel via USB aansluit. Omdat een USBpoort op zichzelf geen grafische mogelijkheden heeft zal het ergens gedaan moeten worden, en dat is in dit geval in de displaylinkchip die in deze monitor zit. Deze chip zal wel de mogelijkheid moeten hebben om de aero interface te kunnen gebruiken en gezien die in de monitor zit, is het in dit geval wel afhankelijk van de monitor.

Waarschijnlijk ook alleen als je deze via USB aansluit, via DVI of dsub zal het niets uitmaken.
Er zit een videokaart in dit beeldscherm :).
Het schermpaneel zelf heeft er niets mee te maken het gaat over de gfx chip die in het scherm zit die aero aankan.
Het gaat in dat opzicht echter niet meer om het beeldscherm maar om de grafische chip die in dit uitzonderlijke geval in dat beeldscherm verwerkt is. Stilstaande vensters vormen dan nooit een probleem, maar alle effecten die er tegenwoordig bij komen kijken (zoals met Aero en Exposé) vragen een stuk meer van die grafische chip.
Alvast enkele dingen uit de wereld helpen: 3D gamen en HD beeldmateriaal is niet weggelegd voor dit scherm. Voor standaard buro-uitbreiding zonder aan de PC te moeten sleutelen echter wel. Maar dan kan je meestal ook gewoon een 2de scherm aankoppelen. Voor die enkele uitzonderingen is dit dan weer wel interessant. Het is DVI-kwaliteit aangezien er voor VGA omzetting moet gebeuren naar analoog wat niet het geval is bij USB --> paneel.

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 7 december 2008 14:52]

Hoezo geen HD beeldmateriaal? Hardware acceleratie voor video zal hij hoogstwaarschijnlijk niet ondersteunen, maar als je onboard GPU acceleratie kan doen, of je processor snel genoeg is zou het geen probleem moeten zijn om HD materiaal te kijken.
GPU acceleratie werkt ook als je met een soort USB videokaart werkt? Voor games is dit dan totaal ongeschikt, aangezien je dan liever via de onboard GPU werkt.
Ben erg benieuwd naar de vertraging van het signaal... Het lijkt mij dat USB nooit zo snel kan zijn als het conventionele DVI / HDMI.

Voorderest is het wel een geniaal idee, voor sommigen zal dit heel handig zijn maar ik betwijfel of het echt aanslaat.
Het hele principe is in deze dan ook anders ;) De grafische chip zit ín het scherm, waardoor het totaal niet te vergelijken is met DVI / HDMI, omdat er nu nog geen kant en klaar beeldmateriaal naar de monitor verstuurd wordt. Het enige dat via de usb-kabel gaat is ruwe data waarvan de grafische berekeningen nog gebeuren moeten.
De USB moet je in dit geval inderdaad meer te vergelijken met de 16 pci express lanes. Ofwel 60 MB/s vs 8 GB/s. Scheelt dus een dikke factor 100. Volgens mij wordt die 8 GB vooral gebruikt bij games om textures naar het videogeheugen te pompen (correct me if I'm wrong), vandaar dat Aero waarschijnlijk wel goed zal draaien omdat dat vooral gebruik zal maken van de shaders op de videokaart (correct me again ;)).
De videokaart zit niet in de computer maar in het scherm. net zoals usb audio aansluitingen.
Geschikt voor Vista of Aero of zo.
Wat een onzin. Aero werkt nog perfect op ons oude CRT-schermpje. De hardware in je pc is belangrijk als je Aero wil kunnen.
Een monitor laat gewoon het beeld zien dat je aan hem doorgeeft.
Het video is een ander verhaal.
Als ik het goed begrijp kan je dus een externe DVD-speler aansluiten en zo kan je snel films kijken.
Geschikt voor Vista of Aero of zo.
Wat een onzin. Aero werkt nog perfect op ons oude CRT-schermpje. De hardware in je pc is belangrijk als je Aero wil kunnen.
Een monitor laat gewoon het beeld zien dat je aan hem doorgeeft.
Geen onzin. Deze monitor doet meer dan alleen beeld weergeven, hij fungeert ook als een display adapter om de USBAansluiting mogelijk te maken.
Probleem is dat je voor Aero (Glass) een videokaart nodig hebt met DX9 hardware acceleratie. Dit scherm werkt dus niet met een videokaart [want via USB], maar heeft wel de benodigde hardware acceleratie ingebouwd voor Aero.

Dus geen onzin. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True