Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 276 reacties
Submitter: firebat

Microsoft heeft Directx 11 op de Gamefest 2008 Developer Conference officieel aangekondigd. Net als voorganger Directx 10 zal de api uitsluitend op Vista en diens opvolgers draaien.

Directx logoDirectx 11 zal ontwikkelaars nieuwe gereedschappen in handen geven om shaders op de gpu in te zetten voor het uitvoeren van parallelle berekeningen, zo meldt Gamasutra. Ook moet de api beter in staat zijn om met multi-threaded code te werken, waardoor multicore-processors beter benut kunnen worden. Verder ondersteunt Directx 11 tessellation, een grafische techniek waarbij een bepaalde vorm eindeloos kan worden herhaald. Tessellation kan onder andere worden ingezet om 3d-modellen er beter uit te laten zien. Ontwikkelaars zouden er de zichtbare verschillen tussen van te voren gerenderde scènes en beelden die realtime worden berekend, aanzienlijk mee kunnen verkleinen.

De nieuwe api is volgens Chris Satchell, Entertainment Business Division cto bij Microsoft, geheel backwards compatible met Directx 10: "We zullen de compatibiliteit met de vorige versie niet verbreken, wat we met versie 10 wel bewust hebben gedaan." Directx 11-code zou daarom zonder problemen op Directx 10- en 10.1-hardware kunnen draaien. Microsoft stelt ook dat de elfde versie van zijn api nieuwe mogelijkheden aan bestaande Directx 10-hardware zal toevoegen, maar het is nog onduidelijk aan welke features dan moet worden gedacht. Een exacte releasedatum voor de nieuwe api is ook nog onbekend, maar verwacht wordt dat Microsoft op korte termijn meer informatie zal vrijgeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (276)

Wat ik erg jammer vind is dat dit weer de bekende discussie XP-Vista oplevert. Het artikel gaat over DX11 en niet over Vista of XP. Deze discussie is heel lang en heel veel gevoerd en zal nog wel even door gaan.

Ik kijk uit naar de komst van DX11 en ben blij als er inderdaad BC op het moment dat deze uitkomt. Dan kan mijn graka nog even mee en hoef ik voor alle leuke eye-candy niet gelijk een nieuwe kaart te kopen.
Ik vraag me wel af hoe het met performance zit met de komst van DX11 en daarmee doel ik voornamelijk op de belasting van mijn 'oude' DX10 kaart.

Wat ik me ook afvraag is waar DX10.1 is gebleven: Heb ik iets gemist of is de aanpassing zo klein geweest dat de stap overgeslagen had kunnen worden (als deze er dus al is geweest.
10.1 was volgens mij een kleine performance update, beschikbaar in Vista SP1.
Dat DX11-software ook op DX10-hardware gedraaid kan worden vind ik geen slechte zaak maar:
Hoeveel % gebruikt een 64-bit OS en 64-bit applicaties? Terwijl die hardware er allang is.
Windows 7 zou eigenlijk alleen maar 64-bit moeten zijn vind ik.
En nu dat quadcore-verhaal (veel goeie schaalbare multi-core software zie ik ook niet 1-2-3 gebeuren), want iets in 64-bits uitbrengen zou makkelijker moeten zijn dan (heeft weinig met algorithme-structuur te maken).
Ofwel: software blijft hard achter op de hardware.
En m.a.w. ik hoop dat er gewoon weer meer en betere spellen uitkomen op de pc.
nu nog maar te hopen dat het niet alleen voor de programmeurs makkelijker programmeren wordt (zoals in DX9 --> DX10 het geval was... toch?) en ook eens wat extra features die nog net iets realistischer overkomen en niet zo irritant zijn (motion blur...) en ook nog eens wat meer spellen die het gaan ondersteunen. Of vraag ik nu te veel..?
Tessalation is één van die features die gigantisch inpact kan hebben. Laat alles er veel realistescher uit zien.

Tessalation zorgt er voor dat je dynamisch kunt aanpassen uit hoeveel polygonen een object is opgebouwd. Dus ver weg op de achtergrond kun je dan bijvoorbeeld de omtrek van een wiel met 8 punten weergeven, terwijl op de voorgrond je dat met bijvoorbeeld 64 punten doet. Daardoor zal je veel mooiere rondere voorwerpen kunnen maken, zonder dat dat de prestaties heel erg aantast. (Want er zijn altijd maar een paar voorwerpen groot in beeld, de duizenden andere voorwerpen worden met weinig polygonen weergegeven.)


Het concept is al oud, en IIRC door ATI in de Radeon8500 geintroduceerd. Bij Morrowind was het effect ongelooflijk goed. Maar omdat het geen onderdeel van DirectX was, konden spelfabrikaten de tessalation engine niet helpen, en door kreeg je ook artefacten, waarbij scherpe randen onterecht afgerond werden. Daardoor dat het nooit goed heeft gewerkt voor alles. Maar nu het in DX11 komt, zal zit een hele grote impact hebben.
Ook moet de api beter in staat zijn om met multi-threaded code te werken, waardoor multicore-processors beter benut kunnen worden.
Wat ik niet snap aan het hele multithreading gebeuren:
Waarom kan Capcom (een bedrijf dat eigenlijk allleen focust op consoles) console games poorten en goede multrithreading inbouwen (zowel Lost Planet als Devil May Cry 4 draaien gewoon op 4 threads op een quadcore)? Terwijl developers die puur op de PC focussen er de grootste moeite mee lijken te hebben?
Omdat pc's OOK over één core of acht core's kunne beschikken.

ze moeten gewoon met meer dingen rekening houden, terwijl de console een vaste spec heeft.
Omdat Consoles alleen maar meerdere cores hebben? ;)
Xbox 360: PowerPC met 3 cores
PS3: PowerPC met 8 spe's
Wii: single core, maar daar wordt ook weinig van geport.
Verder ondersteunt Directx 11 tessellation, een grafische techniek waarbij een bepaalde vorm eindeloos kan worden herhaald.
Dit is toch al een feature die in DX9 aanwezig is? In de vorm van Adaptive Tessellation? Of is deze implementatie weer anders?
Sterker nog Tesselation bestaat al sinds DX8. In DX11 werkt het alleen wat beter en uitgebreider.
Windows XP was wat betreft de drivers dan toch echt makkelijker want de windows 2000 drivers werkten vaak gewoon. Nu is bij vista het hele driver model op de schop gegaan dus moesten er speciefieke drivers voor komen.

Verder zag ik Windows XP in het begin ook niet zitten (eerste reactie: getver wat een zuurstok) dus heb ik nog minstens 2 jaar win2k gebruikt... Pas na sp 2 ben ik het gaan gebruiken, maar wel met veel fratsen uitgeschakeld...
Dit gaat toch over DX11 en niet over Vista vs XP ?

Naja, het is leuk dat het uit is, met het voordeel dat het gewoon werkt met DX10 en 10.1 kaarten. Ik zelf draai wel Vista, op mijn Laptop that is en die is toch niet goed compatible met DX10, laat staan 11. Extra functies zijn altijd wel grappig voor de eyecandyfreaks, maar ik speel liever een spel met goede gameplay ipv denderende graphics.

MBT Multicore etc, ligt dat niet aan de processor (driver) ? Want wat heeft de VGA daar nu mee te maken ? Tuurlijk, hoe sneller je CPU hoe meer frames, dat snap ik wel. Dus met een goede implementatie van een dual/quad core zou je dus nog meer prestatie moeten hebben : mooi !

Sorry hoor, ik kan ook niet snappen dat bepaalde reacties gemodereerd worden naar +2 ofzo, hehe.

[Reactie gewijzigd door sky- op 23 juli 2008 13:17]

dit is mooi nieuws, hier draait een SLI oplossing met Vista en DX10 als een speer,
dus als DirectX11 er zo ingeschroefd kan worden, 'verouderd' mijn systeem dus niet eens.

en graag; BLIJF ALLEMAAL MAAR LEKKER OP XP, blijf maar lekker met die ouwe bakjes
rommelen (vaak gratis OS), zo blijft mijn Vista pc die wel werkt en nooit vastloopt gewoon
een unicum en goed bij de tijd;
mijn 486 die ik ooit eens kocht was binnen een half jaar al verouderd, dus ik lig helemaal
dubbel met een 1,5 jaar oude pc, die iedereen nog gloednieuw vindt en ver vooruit.
Dan heb jij geluk, want in crysis is mijn framerate gehalveert op vista, tov van XP.

In vista kan ik niets doen naast WoW, omdat de processor helemaal gebruikt word.
In XP , doe ik internet, muziek, msn, wow, allemaal tegelijk en toch blijft wow supersoepel lopen. In vista krijg je dan 5 fps..

Ook mijn 3dmark 06 benchmark is zo`n 2000 punten verlaagd in vista.

Wel goed dat hij backwards compatible is, dus je hoeft geen nieuwe kaart te kopen voor Dx11. Ookal heb je een 10 kaart die geen 10.1 aankan, kan hij wel weer 11 aan.
Alleen hoop ik wel dat iemand hem op XP laat werken, want dat werkt echt beter.
Alleen het opstarten van windows XP gaat langzamer, maar na het opstarten dan werkt het ook gewoon goed.

Maar uiteindelijk zullen we TOCH overgaan op windows vista, zo is het nou eenmaal.
In ieder geval heb ik nu beiden en heb ik vista al een tijdje niet meer laten lopen.
Ik vind het ook een goeie stap van MS om het niet meer voor de oude OS'en te maken.
Als ze dit willen zouden doen, geef je toe dat XP beter loopt (terwijl dit echt nonsens is).
Het is natuurlijk een discussie die hier helemaal niet nodig is, maar die zullen er altijd blijven.
Ik wil dan ook wel even toegevoegde dat de machines thuis draaien op WinXP x64 (en ja, waar voor mij alle games gewoon op werken) Ik ga pas over naar Vista als ik nieuwe systemen koop. (Dus nieuwe hardware... en nee geen low budget)

De meeste mensen gaat het alleen maar om het geld. Zo goedkoop mogelijk een Laptop kopen, met Vista erop... en dan klagen dat Vista traag is.
En kan jullie nogmaals vertellen dat ik bij een paar klanten thuis nieuwe systemen heb draaien waar Vista als een zonnetje op draait. Het enige wat was is dat ze eraan moeten wennen net als office 2007. De minimum lad voor Vista licht dan ook in mijn ogen veelste laag. En dat vista niet fatsoenlijk functioneert op een pc die 5 jaar oud is, of misschien ook maar een paar stukjes hardware vind ik meer dan normaal.
Juist in dat kader, de vraagstelling of dat pc hardware resellers te lage systemen aanbieden met Vista er op of dat MS het weinig uitmaakt, in de vorm van nacontrole op de vekochte systemen roept toch wel op, waar ligt nu feitelijk de eindverantwoording als een pc niet voldoet aan de eisen ?

Ik heb laatst ook een low budget laptop gekocht van PB met daarin een AMD FX57 meen ik, een Nvidia 7000 en 2gig ramm erin. Na opstarten bleek al dat Aero een no go was omdat de laptop al problemen kreeg om 2 browsers te openen. Het is een 17inch model waarmee 1440 word gedraaid.

Het lappie koste 480 euro en dat is een leuke prijs voor mensen met een smaller budget. Maar kijk ik naar de werking dan had een XP installatie beter tot zijn recht gekomen. Persoonlijk vind ik dat MS geen toestemming moet geven aan OEM bouwers om een dergelijk OS te leveren bij zulke marginale hardware specs. Hiermee komt denk ik wel aan het licht dat beide zich er niet zo druk om maken en dat verkoop meer telt dan een goeie werking.

Ik heb zelf een Ultimate draaien en vanaf het begin geen problemen mee gehad, anders dan dat 3rd party hard/software gewoon veel te laat kwamen met degelijke software voor externe hardware apperatuur. Ik hoop naar de toekomst toe dat MS wat zorgvuldig de eisen opsteld waaraan pc bouwers en OEM's zich aan moeten houden om tot een ordentelijke werking te komen van een systeem want de meestee probleem gebruikers ervaringen komen toch uit die hoek.

VVerder heeft het weinig te maken met DX11, waarvan ik denk dat zowel gamedevvers als hardware GPU fabrikanten er meer profijt mee krijgen om meer uit games te halen dan nu al gebeurd. Zeker met de nieuwe hardware in aantocht kan dat leiden tot betere coding en gebruik voor hardware. Gamers die blijven hangen bij XP zijn schaar ik onder dezelfde generatie CRT/LCD schermen, die heellang bleven beweren, tot op de dag van vandaag, dat CRT beter is. Kan wel zo zijn maar op een gegeven moment is het uitgerangeerd, beter is niet altijd onderhevig aan commerciele belangen :)
En dat is allemaal aan Microsoft zelf te wijten.

Die kwamen met die idiote stickers met "Vista capable" and "Vista ready" op computers die nog amper Windows XP fatsoenlijk kunnen draaien. Ze hebben miljoenen consumenten dan ook kei hard belazerd met hun minimum specificaties.

Ik ben het helemaal met je eens maar dan moeten ze die eisen gewoon stellen.

Goede manier om met je klanten om te gaan. 8)7
Directx 11-code zou daarom zonder problemen op Directx 10- en 10.1-hardware kunnen draaien.
Moet dat niet andersom zijn? Dus 10 code draait ook onder 11? Want van de tesselation opdrachten snapt 10 niks neem ik aan.
Ik vermoed dat de DX11 calls vertaald kunne worden naar DX10 calls alvorens naar de hardware gestuurd te worden. Een performance penalty in ruil voor compatibiliteit dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True