Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Olympus heeft de E-520 digitale spiegelreflex aangekondigd. De camera is voorzien van een 10,1 megapixel beeldsensor, ingebouwde beeldstabilisatie en een stofverwijderingssysteem. De E-520 is vanaf juni verkrijgbaar.

Verder heeft de nieuwe dslr een 2,7" lcd-scherm, gezichtsherkenning en ondersteuning voor de Four-thirds-standaard aan boord. Foto's kunnen op een snelheid van 3,5fps en met een iso-waarde van 100 tot 1600 geschoten worden. De buffer biedt ruimte aan 8 raw-foto's, waarna de inhoud naar een compactflash- of xd-geheugenkaart weggeschreven moet worden.

Olympus stelt de E-520 vanaf juni in vier pakketten beschikbaar. De body van de nieuwe camera gaat 599,99 dollar kosten, terwijl de body met een 14-42 f/3.5/5.6-kitlens een adviesprijs van 699,99 dollar heeft meegekregen. De overige twee pakketten hebben dezelfde inhoud als de kitlens, maar worden met een tweede lens geleverd. De keuze kan gemaakt worden tussen een 40-150mm F/4.0-5.6- of een 70-300mm f/4.0-5.6-telelens. Prijzen voor de pakketten met twee lenzen zijn niet bekend.

Olympus E-520
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

"Gezichtsherkenning"

Iemand die weet wat dit inoudt voor camera's? Kunnen die dingen meteen zien wie ze fotograferen? Of gaat het dan enkel om het scherpstellen op een gezicht? Of nog iets heel anders?

Verder ziet het er uit als leuk speelgoed imho, alleen zal de camera voor de gemiddelde vakantiekiekjes te duur zijn. Maar dat geldt denk ik voor alle spiegelreflexen...
Iemand die weet wat dit inoudt voor camera's? Kunnen die dingen meteen zien wie ze fotograferen? Of gaat het dan enkel om het scherpstellen op een gezicht?
Als ik moet gokken gaat het om herkennen waar een gezicht is en daarop focussen.

Lijkt me dan gericht op mensen die niet weten dat je ook eerst kan scherpstellen op je onderwerp, dan je shot framen en dan pas de foto nemen. Voor anderen lijkt me dit volstrekt nutteloos.
Is wel even meer dan dat alleen he.

http://www.ad.nl/multi-media/article840859.ece

Het aanpassen van schaduwen en belichting en dat in minder dan een seconde is wel errug nice. En wat Hobbles hieronder zegt klopt ook helemaal, probeer maar eens met 20 smoelen, werkt super! En je moet even dat voorbeeldje zien van de AD website, wat een verschil, links handmatig en rechts gezichtsherkenning.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 14 mei 2008 22:52]

Ja kijk dat is natuurlijk onzin he. Optica is optica en je kan nu eenmaal niet op twee verschillende dieptes scherpstellen. Dus als je twee gezichten op verschillende afstanden van de lens hebt, dan ga je op 1 van beiden scherpstellen, ofwel op een afstand ertussen. Niets dat je met de hand niet kan. Scherpstellen op een gezicht, frame, klik.

Dat voorbeeldje is trouwens zo enorm overdreven. Als ik maar dat soort foto's als die linkse zou kunnen maken met m'n dSLR, dan sloeg ik me voor m'n kop hoor. Een sukkel die dat maar op die manier kan doen.
Staat er één persoon op de foto, dan verschijnt een groen kader om het gezicht. Zijn het er meer, dan worden ook de andere gezichten, met een maximum van tien, herkend en met een kader aangegeven. Het gezicht dat het dichtst in het midden van het beeld staat, krijgt de hoogste prioriteit.
Het kan dus blijkbaar wel. (en in minder dan een seconde tijd, plus de belichting. Dat is handmatig toch een stukje lastiger.)

[Reactie gewijzigd door Kykez op 14 mei 2008 23:10]

Nee dus, zoals uit de tekst die je quote blijkt: het middelste gezicht krijgt prioriteit, dus daarop word scherpgesteld.

Nu vind je dit soort features meestal terug in compactcamera's, deze hebben dankzij hun kleine sensor een enorm scherptegebied, dus is meestal alles wel scherp. Bij een DSLR is dit scherptegebied veel kleiner (al is dit bij Olympus nog relatief groot, ivm de 2x cropfactor), de gezichtsherkenning kan zo wel mooi 2 gezichten herkennen maar zal altijd op één moeten scherpstellen (prioriteit geven). Als er teveel afstand tussen zit zal één van de twee onscherp zijn. Uiteraard ook afhankelijk van diafragma en dergelijke. Maar het is een ver van heilige functie.

Beter, makkelijker en trefzekerder is om gewoon zelf je focuspunt te kiezen en scherp te stellen op het gezicht wat jíj scherp wilt hebben...
Nee dus, zoals uit de tekst die je quote blijkt: het middelste gezicht krijgt prioriteit, dus daarop word scherpgesteld.

Nu vind je dit soort features meestal terug in compactcamera's, deze hebben dankzij hun kleine sensor een enorm scherptegebied, dus is meestal alles wel scherp. Bij een DSLR is dit scherptegebied veel kleiner (al is dit bij Olympus nog relatief groot, ivm de 2x cropfactor), de gezichtsherkenning kan zo wel mooi 2 gezichten herkennen maar zal altijd op één moeten scherpstellen (prioriteit geven).
Nou deze techniek (behalve dan gezichtsherkenning) was al aanwezig tijdens het vroege EOS tijdperk. Mijn EOS 10 had een A-Dep programma waarbij de camera de benodigde scherptediepte en bijbehorend diafragma uitrekende als je eerst een ver en daarna en dichterbij punt selecteerde met het AF-kader.
Ik ga ervan uit dat dit iets vergelijkbaars is.
Nee, het middelste gezicht krijgt hoogste prioriteit, integenstelling tot alle prioriteit. En dat maakt het nog steeds een handig middel voor elke fotograaf en niet alleen de beginners. En het stukje waar ik uit quote is al een beetje gedateerd en betreft een Fujitsu, dus mag men er redelijkerwijs vanuit gaan dat de technologie in deze camera al een stukje verbeterd is.
Nee, het middelste gezicht krijgt hoogste prioriteit, integenstelling tot alle prioriteit.
Hoogste prioriteit betekent gewoon dat dat focus gaat krijgen, punt. Je kan niet op meerdere punten focussen als deze zich op verschillende afstand beginnen. Je kan hoogstens spelen met diafragma om meer of minder scherptediepte te krijgen, maar dat is het dan. Simpele wetten van de fysica.

En hoezo lastiger, "minder dan een seconde tijd"? Denk je nu echt dat focussen en framen handmatig langer duurt?
Wanneer er meerdere gezichten in het beeld zijn, zou de camera natuurlijk de correcte scherpte diepte kunnen berekenen, het diafragme op die instellingen zetten, en het focus dan eventueel zelfs tussen de gezichten in zetten, zodat alles perfect binnen je scherptediepte valt.

Veel camera's hebben al zoiets. Canon bijvoorbeeld met hun A-dep mode. Werkt dan alleen op basis van je AF punten, en niet op basis van gezichtsherkenning.

A-dep op basis van gezichtsherkenning zou best handig kunnen zijn. Beetje de vraag of het in de praktijk ook daadwerkelijk zoveel beter werkt dan A-dep, of simpelweg zelf het diafragma een beetje terug stoppen.
Wanneer er meerdere gezichten in het beeld zijn, zou de camera natuurlijk de correcte scherpte diepte kunnen berekenen, het diafragme op die instellingen zetten, en het focus dan eventueel zelfs tussen de gezichten in zetten, zodat alles perfect binnen je scherptediepte valt.
Dat is ongeveer wat ik hier zoal al gezegd heb ja... :)

Niets dat je niet snel handmatig kan, dat blijf ik wel vinden, en het voorbeeld dat ad.nl gebruikt blijft dramatisch slecht. Goede marketing natuurlijk, want de leek trapt er zo in.
Jup, je moet maar eens terugdenken aan je oude school foto's iedereen ver van de lens op een rij, je kan amper de koppen herkennen. Met dit systeem worden (as good as possible) alle koppen (hierboven smoelen ;-)) lekker scherper gezet.
Dat voorbeeld geeft alleen maar aan dat de flits belichting ongelooflijk idioot werkt....

Een beetje camera heeft een 'intelligent' flits belichtings systeem, waarbij de camera onderscheid maakt tussen onderwerp en achtergrond, en dan alleen onderwerp voor de flits belichting berekening gebruikt.

Bij Canon gebeurde dat bij E-TTL bijvoorbeeld op basis van je focus punt, (hetgeen Olympus hier dus ook doet) en bij E-TTL-II op basis van een vergelijking van belichting met en zonder flits, aangevuld met afstands informatie van de lens.


Bij simpele P&S camera waarbij er alleen een ingebouwde flits kan worden gebruikt, kan je zelfs perfect de flits instellen op basis van puur de focus afstand, en de hoeveelheid omgevingslicht.
Camera herkent gezichten en stelt daarop scherp.
Klinkt leuk, maar voegt niet echt veel toe.
Gezichtsherkenning voegt wel degelijk iets toe aan de kwaliteit van foto's als er meer dan 1 persoon opstaat. Normaal gezien kan je maar op 1 persoon focussen, echter vangt deze feature dit probleem gedeeltelijk op.

Als je vergelijkt met deze feature aan of uit merk ik toch een verschil in foto's. Niet dat ik het al met deze camera getest heb natuurlijk :)
Gezichtsherkenning is niet het juiste woord. Dat moet gezichtdetectie zijn.
Een wezenlijk verschil.
Ik had ergens op een forum gelezen dat er 50 verbeteringen/aanpassingen zijn ten opzichte van zijn voorganger, kan zo snel de link niet vinden.
Eén van deze verbeteringen is een andere sensor met een groter dynamisch bereik.

Edit:
Er schoot me nog één te binnen en dat is dat de 520 nu 3 verschillende beeld stabilisaties modussen heeft:
-Horizontaal + Verticaal
-Alleen Horizontaal.
-Alleen Verticaal.

[Reactie gewijzigd door vincent84 op 14 mei 2008 23:08]

wat is buiten de gezichtsherkenning en het 0,2" grotere display anders aan deze E520 dan aan de voorganger E510 ?
Er is weinig veranderd inderdaad.
Wel claimt Olympus dat de beeldkwaliteit verbeterd is, de sensor zou vergelijkbaar zijn met het topmodel van Olympus, de E3.
Groter dynamisch bereik, Shadow Adjustment Technologie, contrast detectie bij Liveview dus sneller met LV fotograferen/scherpstellen en nog een paar.
Is deze camera niet nu al overtroffen door de sony 300/350?
Nee.
Geen zin in ellenlange discussie, maar het is een concurrent van de Alpha's.
Pixelcounts zijn van ondergeschikt belang.
Doet me eerder denken aan de 400D van Canon, die alweer een stap verder zijn met de 450D...
wel de Sony toestellen gebruiken een tweede sensor voor het Liveview programma. Dit houdt onnauwkeurige preview van de belichting in. Het LCD van de Sony's compenseerd namelijk automatisch in sterk zonlicht etc. De E-330 van Olympus was hier de voorloper van maar deze had twee Liveview modi, een P&S modus en een serieuze macro versie.
Na mijn mening zijn de Sony toestellen veredelde P&S camera's.
Ik blijf nog maar even met mijn Mamiya 6X6 - 6X4.5 fotograferen met mijn ouderwetse belichtingsmeter uit 1976, hoe mooi het ook allemaal is, digitale camera's en avond of nachtfotografie zijn nog lang niet zover met hoge ASA waarden als die oude vertrouwde rolfilms. Ik heb wel eens met een dure digitale spiegelreflex nachtfoto's genomen en op dezelfde plek ook met mijn ouderwetse rolfilm camera, maar ik schrok me rot van de kwaliteit die digitaal levert tussen de 800 en 3200 ASA. :X
Heb je dat ook geprobeerd met een Nikon D300/D3 of een Canon 40D/5D/1D Mark III?

Deze camera's schieten namelijk allemaal redelijk ruisvrij op ISO 1600.
Ik schrok me weer rot van het gelimiteerde dynamische bereik van analoog :P. Maar ik heb ze ook beide in mijn handen gehad ;). Neem aan dat je niet vergelijk trouwens DSLR's? Oh, en om het eerlijk te houden moet je dan ook middenformaat digitaal nemen he?
mwah, de nieuwe DSLR's kunnen toch echt redelijk ruisvrij schieten op ISO 800 tot - jazeker - zelfs 3200. Dat het er anders uitziet dan middenformaat lijkt me duidelijk, maar je kan natuurlijk ook die oude zut eruit doen en een middenformaat met digitale back gebruiken ;)
Tsaj, dat is persoonlijk natuurlijk, in het niet zo grijze verleden heb ik een vlakfilm camera gebouwd 18X24 uit onvervalst hout, met een lens ergens uit een antiekwinkeltje (Ik zag dat ding liggen en het was voor die tijd een perfecte lens, door zijn beeldfouten :) ) Ik hoopte dat die man achter de toonbank er geen sjoege van had (en gelukkig had hij dat ook niet) ik had toen een lens die een klein kapitaal zou moeten opbrengen tegenwoordig. Maar de portret en landschap foto's die ik daar mee heb gemaakt waren vreselijk mooi in zwart/wit en kleur en daar kan geen digitale achterback etc etc aan tippen.

Wat ik ermee wil zeggen is dat de smaken zo verschillen van mensen onderling, de één houdt van alle automatiek die er te leveren is en de andere maakt van multiplex een 18x24 camera waar met een oude selenium belichtingsmeter en een Gossen lunasix f meter werd gewerkt. Maar met 1 ding staat of valt al die technieken en dat zijn de Lenzen, misschien dat er in de verre toekomst nog eens een fullformat CCD of CMOS gemaakt kan worden op het formaat 18X24cm die ook nog betaalbaar is. :X :X
Een mooie camera voor die prijs, met mooie specificaties. :)
Dat is dus inclusief de body, de kitlens kost je dus maar ¤ 100,-
Geen ¤100, maar $100, dus ¤64.61
Oh, je bedoeld dezelfde crop factor als de Canon 5D, 1Ds mkII en III en de Nikon D3 etc?
Een ander verschil is de aangekondigde instapprijs. Voor de E-520 is dat maar liefst 320 dollar minder dan voor de E-510. (info DPreview)
De autofocus had 3-points TTL phase difference detection en de 520 heeft dat ook, maar daarnaast nog 11-points TTL contrast detection.
De 520 heeft tevens enkele scene modes toegevoegd en weggelaten (fireworks).
Verder nog kleine wijzigingen in het meteringsystem, whitebalance modes en bracketing, RAW-buffer van 6 naar 8 én hij is 15 gram zwaarder.

Als E-510-gebruiker ben ik eigenlijk benieuwder of Olympus er in is geslaagd om de live view performance te verbeteren. Ze waren hierin wel de eerste (E-330), maar al lang niet meer de beste.

En, dat moet me toch van mijn hart, alle modellen van prosumer camera's worden telkens wel heel snel vernieuwd. De concurrentieslag is natuurlijk groot, zie Nikon d60, Canon 450D, Sony alfa... etc. Je zou er onrustig van worden.

[Reactie gewijzigd door MauvL op 15 mei 2008 12:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True