Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

FourThirds logoOlympus en Matsushita Electric, het moederbedrijf van Panasonic, hebben een overeenkomst getekend voor de gezamenlijke ontwikkeling van digitale spiegelreflexcamera's. De bedrijven zullen zich met name richten op het ontwikkelen van nieuwe body's, verwisselbare objectieven en systeemaccessoires. Ondanks de samenwerking zullen zij beiden op eigen titel digitale spiegelreflexcamera's blijven uitbrengen. De camera's zullen worden gefabriceerd volgens de FourThirds-systeemstandaard, die als voordeel heeft dat er compactere objectieven geproduceerd kunnen worden. Omdat de FourThirds-standaard voorziet in een open standaard voor objectiefvattingen is het mogelijk om objectieven die voldoen aan de standaard van verschillende merken op dezelfde body te gebruiken. Naast het nieuw gevormde samenwerkingsverband tussen Olympus en Panasonic ondersteunen Eastman Kodak, Fuji, Sanyo en Sigma de standaard, zodat de objectieven ook met deze merken onderling uitgewisseld kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

En FourThirds slaat dan weer op de sensorverhoudingen (namelijk 4:3). Dus: typisch voor digitale sensoren.

zie www.four-thirds.org/en/index_01.htm
Met dank aan Alvi voor de link! En een aanvulling op Metten

4/3 betekent dus dat de cirkelvormige Tube een diameter heeft van 4/3", ofwel 33,867 mm. De sensor heeft in dit formaat een verhouding van 4:3, maar hier refereert 4/3 niet aan.
De diagonaal van de sensor is hier 22,5 mm.
four-thirds slaan niet op de verhoudingen van de sensor. Het slaat op het formaat van de sensor, grofweg gezegd is dat 4/3 (1,333 dus) van een inch.
:/

dat is dus wel de verhouding.., namelijk de ratio van de lengte en de hoogte.
bij four thirds is de beeldverhouding inderdaad ook 4:3, maar daar ontleent het systeem haar naam niet aan.
Reactie op het bericht van Jeroen.
De sensorverhouding van 4:3 is niet bepaald een typische verhouden voor een DSLR-camera. Wel voor consumer camera's.
Typisch voor een DSLR-camera is een sensorverhouding van 3:2. Maar dat geldt voor de grotere sensor formaten... (1.3x en 1.6x cropping factors en Full Frame sensors)
Eigenlijk jammer dat we op verhoudingswijze-gebied achteruit gaan.
Op TV gaan we van 4/3 naar 16/9 omdat dit beter bij het normale zicht past.
Op camera gebied van 3/2 naar 4/3 (ik zelfs nog een oudere digitale compact die wel 3/2 doet), waarschijnlijk omdat het gewoon goedkoper is (vooral op lensgebied ?)
Net nu ik meer en meer panoramfoto's schiet ;(
Nee, dan is de sensor kleiner. Qua lens maakt het niet super veel uit, al verschilt het aantal MM wel, maar de sensor is kleiner en goedkoper. Alleen in hele dure SLR's (Canon 1d serie) vind je full frame (dus de volle 35 mm) sensoren...
Nou, we zullen zien of ze er wat moois van kunnen gaan maken..... In Olympus heb ik van dat betreft best het vertrouwen dat het ze gaat lukken om straks de D-SLR markt te betreden.

Mijn gevoel zegt me dat Panasonic hiermee straks niet erg ver gaat komen.... tegelijkertijd stel ik mij de vraag nu Panasonic heeft gezegd deze markt te willen betreden hoe lang het duurt voordat Sony zal volgen.
olympus heeft al een mooi d-slr toestelletje op de markt hoor... de E-300 ... Een 8 mp reflex met het FourThirds systeem ...

www.dpreview.com voor een goede review ... waar je ook ziet dat het goed is en zeker zen voordelen heeft gezien de aantrekkelijke prijs, maar dat het FourThirds systeem niet echt zorgt voor drastische wijzigingen in gewicht en afmetingen ... waarvoor het voornamelijk gemaakt is. Wat wel prachtig is voor de E-300 is de trillende CCD die ervoor zorgt dat er geen stof blijft hangen bij het wisselen van een lens ...

Edit ... Correcte link ... http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/
nou, ik ben op de markt voor een digitale spiegelreflex en ben juist afgeknapt op de E300 na het lezen van de review op DP.
De sensor is kleiner dan de concurrenten, en dan wel 8mp er op proppen, dat moet niet goed gaan, en inderdaad ISO 800 en hoger is zo goed als niet bruikbaar volgens de review

Next we come to the reasons people buy digital SLR's, flexibility and speed. They buy because an SLR gives them the flexibility to chose lenses and be able to change the lens they use to suit a particular situation. The other area of expectation is the flexibility to use a range of ISO sensitivities ('film speeds') at will, to wander in to a church and switch up to ISO 1600 and shoot without worrying too much about image quality. Here's where the E-300 begins to falter, put simply the Kodak CCD doesn't seem to like being pushed to high sensitivities. It's fine between ISO 100 and 400 (although shadow noise can be a bit more than we'd like), at ISO 800 it's usable but noisy and to be honest ISO 1600 is pretty much no-go area unless you're posting lots of VGA images on the web (but then why would you need eight megapixels?).
Wat wel prachtig is voor de E-300 is de trillende CCD die ervoor zorgt dat er geen stof blijft hangen bij het wisselen van een lens ...
Volgens mij verwar je twee dingen. De E 300 heeft geen trillend CCD, wel een soort membraan vr de sensor die de stofpartikels er moet afshaken. Lijkt ook behoorlijk te werken, er zijn minder stofpartikels te zien op de fotos. (zie www.dpreview.com)

Een camera waarbij de CCD wel beweegt is de Konica Minolta Maxxum 7D (http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/) Deze gebruikt een revolutionaire manier van image stabilisation, door de ccd volgens twee assen te laten aanpassen aan de geregistreerde bewegingen van de camera. Persoonlijk vind ik dat een schitterend idee, een voudig concept, (moeilijke uitwerking da wel) maar ge moet er maar opkomen he. Het is dan wel zo dat je het effect van de IS niet meer door de zoeker kan zien. Maar dit begint behoorlijk offtopic te worden.
Olympus heeft al eerder SLR's geproduceerd, niet zo'n groot succes als die van Canon of Nikon, maar ze mogen er zijn. De nieuwste heeft bijvoorbeeld allerlei grappige foufjes en had (zover ik weet) bijna geen last stof op de ccd enz.

Verder heeft Olympus met de OM serie een hele mooie serie SLR's gemaakt (hier spreekt een tevreden eigenaar). Panasonic is idd nog wat meer de vraag, maar als ze 'samen' werken zal er vast wel wat moois van komen. Het is meer de vraag of er intresse is vanuit de consument. Ik denk namelijk niet dat Panasonic zich op de pro-slr markt gaat wagen... (helemaal kijkend naar deze standaard)
Omdat een lens rond is is het ideale formaat van de sensor dat optimaal gebruik maakt van de lens... rond. Maar omdat dat niet erg praktisch is wordt door Hasselblad een vierkant formaat gehanteerd dat dan nog het meest economisch is. 4;3 is dus economischer dan 3:2. De praktijk wijst uit dat met een kleinere chip dan 24x36mm (kleinbeeld of 35mm) toch de oude kleinbeeld kwaliteit met film gehaald kan worden. ( de film bleek de beperkende factor). Ik juich het toe dat een aantal firma's gaan samenwerken met een eenduidige standaard, want anders valt er tegen Nikon en Canon niet op te boxen.
vroeger was het echt een RAMP met lenzen.
Die opmerking slaat als een tang op een gebakje. Zuico lenzen was niets mis mee.. Verder waren er nog wat merken die voor de OM serie van olympus lenzen (eigenlijk objectieven) fabriceerden. Ook voor digitale camera's worden er bakken met objectieven gemaakt, goede en slechte. Dat was vroeger echt niet anders..
Nu is het nog steeds een RAMP met ook digitale camera's.
Niks past behalve het eigen merk. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True