Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Panasonic

Panasonic heeft in de Verenigde Staten de 7,5 megapixel Lumix DMC-L1 digitale spiegelreflexcamera officieel aangekondigd. Het toestel zal vanaf september verkrijgbaar zijn en wordt standaard geleverd met een 14-50mm f/2,8-f/3,5 Leica D Vario-Elmarit-objectief met Mega O.I.S., het optisch stabilisatie systeem van Panasonic. Het geheel krijgt een adviesprijs mee van bijna tweeduizend dollar. Een stevige prijs aangezien de DMC-L1 hiermee twee keer zo duur wordt als de Olympus E-330 waarmee het apparaat een groot aantal interne onderdelen deelt. Het verschil is echter heel goed te verklaren als er gekeken wordt naar het objectief dat standaard met de E-330 wordt meegeleverd. Dit objectief heeft geen optische stabilisatie, is 5mm korter en minder lichtsterk.

Net als de Olympus E-330 heeft de Lumix DMC-L1 de mogelijkheid om niet alleen via de zoeker een compositie te maken, maar ook via het lcd-scherm: de zogenaamde Live-View. De DMC-L1 mist echter de extra CCD-sensor die E-330 heeft waardoor de dSLR maar n Live-View-mode heeft. In deze mode wordt de sensor die ook gebruikt wordt om de foto te maken gebruikt. In deze mode wordt de spiegel weggeklapt, waardoor bepaalde functies zoals scherpstellen niet meer gebruikt kunnen worden. Panasonic heeft hier echter een oplossing voor bedacht door de spiegel omlaag te klappen als het apparaat scherpstelt. Deze functie miste de E-330, maar zou via een firmware-upgrade ook aan de dSLR van Olympus toegevoegd kunnen worden.

Digital Photography Review heeft ondertussen een pre-productie model van de DMC-L1 mogen vasthouden en doet daar uitgebreid verslag van. Veel lof is er voor de afwerking van de nieuwe Lumix, hoewel hij niet zo goed in de hand ligt als andere spiegelreflexcamera's. Over de zoeker is DPReview minder positief, want deze is te klein en te donker. De ingebouwde flitser is uniek voor een dSLR, daar deze in twee standen gebruikt kan worden. In n stand staat de flitser bijna recht omhoog, zodat er via een plafond geflits kan worden, terwijl de flitser in de andere stand recht vooruit flitst. Op het gebied van bediening lijkt het alsof Panasonic een stap terug in de tijd is gegaan. Zo is de ontspanknop in de draaiknop geplaatst waarmee de sluitertijd kan worden ingesteld en moet het diafragma met de diafragmaring op de lens worden ingesteld. Het is dan ook onduidelijk of het toestel gebruikt kan worden met de objectieven van Olympus die geen diafragmaring hebben. Het Leica-objectief dat standaard met de DMC-L1 wordt meegeleverd is daarentegen wel bruikbaar op de toestellen van Olympus.

Panasonic Lumix DMC-L1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Leuke camera, vooral door de extra knoppen voor handmatige bediening. Sluitertijd draaiknop en diafragma ring.

Echter vind ik het four-third systeem helemaal niks... Voor een semi-pro ( kwa prijs niveau ) biedt de kleinere sensor toch te weinig vrijheid om te spelen met scherpte diepte. en compatibliteit met bestaande lensen.

Zeker nu steeds meer full-frame camera's op de markt komen, geef ik dit toch niet veel kans..

reactie op RML:
Dat is een rangefinder camera, werkt toch heel anders dan een D-SLR..

Rangefinder camera en D-SLR hebben toch een heel ander doelgroep...

Met rangefinder is tele en macro opname niet geschikt.
Voor de prijs van 2000 euro kan men misschien beter de nieuwe versie van de Epson R-D1 (de R-D1s) aanschaffen. Zie bv R-D1 impressie.
Een diafragmaring vind ik geen stap terug, dat is alleen maar handig voor een veeleisende fotograaf. Gezien de prijs is de camera toch niet voor de consumentenmarkt bedoeld.

Wat wel een zwaar minpunt is, is dat ze voor het four-thirds systeem gekozen hebben. Ik vind het four-thirds systeem helemaal niks. Niet alleen is de sensor te klein, het heeft ook nog eens een beeldverhouding van 4:3. Voor fotografie is 3:2 veel handiger, je kunt er makkelijker mooi composities mee maken, en je hebt veel meer ruimte in het kader. Met 4:3 wordt het proppen, of achteraf in Photoshops mooie uitsnedes maken.
Het geheel krijgt een adviesprijs mee van bijna tweeduizend dollar. Een stevige prijs aangezien de DMC-L1 hiermee twee keer zo duur wordt als de Olympus E-330 waarmee het apparaat een groot aantal interne onderdelen deelt.
Wanneer je je verdiept in deze camera kom je tot de conclusie dat hij echt niet vergeleken kan worden met de instapmodellen van de overige DSLR grootheden, het objectief bijvoorbeeld is superieur aan de instaplenzen die bij de poulaire (goedkope) DSLR's wordt geleverd. De prijs van de lens is al de helft van de camera waard.

Als Panasonic zich aan de four-thirds standaard heeft gehouden (en dat moet haast wel) dan zijn alle objectieven van de verschillende fabrikanten onderling uitwisselbaar. Ik hoop dat de lens ook los voor een redelijke prijs verkrijgbaar wordt, komt zeker op mijn verlanglijstje te staan.
Ach je kunt het best vergelijken met een Canon EOS 350D ( 624) + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM ( 1039) = 1663, of met een Nikon D70s ( 654) + AF-S DX 17-55 f/2.8 G IF ED ( 1269) = 1923.
Misschien heeft de Nikon geen IS en is de bouwkwaliteit van de Canon EOS 350D iets minder, maar ze hebben beiden een betere sensor en een constant diafragma van f/2.8.
Begrijp me niet verkeerd, deze camera zal echt wel verkopen in z'n eigen niche (stijlbewuste consumenten, en/of gebruikers die van handmatige bediening houden). Het is ook een prachtig model, maar als je voor nagenoeg hetzelfde bedrag ( 2028) een Canon EOS 20D ( 989) en EF-S 17-55 f/2.8 IS USM kunt kopen, dan zie ik in de laatste optie alleen maar voordelen: betere AF, sensor (resolutie, ruis en per-pixel detail), zoeker, lens, handling, lensaanbod, continuous en restwaarde van de lens. Alsook een gelijkwaardige image stabilisation en bouwkwaliteit.
De keuze is bij Canon ook veel ruimer. Wanneer het bereik of de prijs van de 17-55 niet bevalt, kun je altijd nog uitwijken naar de fantastische EF 17-40 f/4 ( 695), EF 24-105 f/4 ( 985) of EF 70-200 f/4 ( 619). Stuk voor stuk 35 mm lenzen die op een crop (1,6x) camera heel weinig vertekening hebben en relatief betaalbaar zijn. Daarnaast kun je met deze lenzen, later nog altijd overstappen op 35mm camera's zoals bijvoorbeeld de Canon EOS 5D. Een ander prijsbewust alternatief met minder lichtsterkte, maar meer bereik en ook IS is de good-old EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM ( 515).
het objectief bijvoorbeeld is superieur aan de instaplenzen die bij de poulaire (goedkope) DSLR's wordt geleverd. De prijs van de lens is al de helft van de camera waard.
dan koop je toch een losse boddy en los objectief.
en als je dan toch iets meer wilt dan een instap model, koop dan meteen een full frame!!
De E-330 van Olympus, waarmee de DMC-L1 een flink aantal onderdelen deelt is intans een instapmodel. Nu kan ik hier een betoog gaan schrijven waarom de DMC-L1 qua camera ook een instapmodel is, maar ik zou zeggen, lees de preview van DPReview en lees daarna een review of preview van een Canon 20D met een EF-S 17-55 f/2,8 IS USM. Dan zul je zien dat die 20D een hoop meer mogelijkheden biedt, waarvan er vele gericht zijn op de geavanceerde fotograaf. Zo heeft de DMC-L1 slechts drie AF-punten. Is de zoeker klein en donker en is er weinig naar eigen smaak in te richten via custom functies in het menu. Dus ja, de DMC-L1 moet vergeleken worden met een instap-dSLR. Door er echter een high-end objectief bij te leveren, krijgt de camera echter geen instapprijs.

De objectieven van Olympus zouden in feite gewoon moeten passen op de Panasonic. DPReview heeft dit echter niet geprobeert. Behalve het verdraaien van de diafragmaring op het Leica-objectief is er echter geen andere mogelijkheid om het diafragma in te stellen. Grote kans dus dat een Olympus-objectief gewoon gebruikt kan worden, zei het alleen in P- of S-mode. Zelf een diafragma kiezen is er dus waarschijnlijk niet bij als er een Olympus-objectief op wordt geplaatst.
Scherpstellen door de spiegel weer neer te klappen lijkt me een flutoplossing. In elk geval een beetje plakband-achtig voor zo'n duur en verder fraai toestel...
Hoezo??
Een scherpstel systeem met via een spiegel is vele malen nauwkeuriger dan een die werkt op de foto sensor ( zoals bij een digicompact )

reactie op jeroenn:

Dan kijk je toch door de zoeker, net als bij elk ander D-SLR.

De olympus die wel scherp kan stellen tijdens live view gebruikt een apparte sensor... Echter is het beeld van de kleinere sensor niet represenatief voor het werkelijke beeld, scherptediepte klopt onderandere niet.
Stel je voor: je kijkt op je LCD scherm, draait je toestel weg naar een dichtbij object. Nu een foto maken. Eerst moet de spiegel weer neerklappen. Dan scherpstellen, wat je niet kunt controleren omdat je LCD nu zwart is. Dan klapt hij weer op, maakt de foto (met de bijbehorende vertraging van het scherp stellen). Pas dan zie je in je scherm of de foto scherp was. Vind ik knullig.

reactie: Begrijp me niet verkeerd. Volgens mij is het een prachtig toestel. Het is een bekend gegeven dat mensen bij de overstap naar DSL hun 'live view' missen op de LCD. Maar de nadelen aan dit systeem (mn de lag) zijn een grote domper op de feestvreugde. In de zoeker kijken, dat kan je bij elke DSL. De meerwaarde van deze camera zit nu -juist- in de live view!
Dat spiegeltjeklap is alleen in de live-view-mode, dus als je via het lcd-scherm werkt. Het is een "extra", naast de normale manier via de zoeker.
Niet zon geweldig positief
ik was een paar dagen terug op een trainingsavond van panasonic heb ik nog even met 1 van de mensen gepraat die er al mee gewerkt had en die had er juist hele hoge verwachtingen van

Panasonic is natuurlijk wel heel goed in in stabilisatie camera's dus ik hoop dat ze met ver inzoomen zonder een statief nodig hebben het kunnen terugwinnen
wel goed dat er bij de camera meteen een echt goeie lens zit meestal wordt er iets van 18-50/55 bijgelevert met een waardeloze lichtsterkte (niet meteen flamen mensen het blijft een mening iedereen heeft weer andere eisen/wensen)
Het is een "Four Thirds" camera, met dus een cropfactor van 2. Dat 14-50 objectief heeft een effectieve beeldhoek van 28-100mm. Best een mooi bereik, al zal een "echte" 14-50mm zeker zijn liefhebbers hebben, zeker met deze lichtsterkte.
Waardeloze lichtsterkte? Voor een kitlens zeker is f/2.8-3.5 heel lichtsterk. Dit is de lichtsterkste kitlens die ik tot nu toe gezien heb. De anderen beginnen allemaal met f/3.5-5.6 en dat is bijna 3 keer minder sterk!
lees de tekst is opnieuw ik zeg juist dat DEZE lens goed is de lenzen die vaak bij andere camera's gelevert word een stuk slechter zijn
Hmm, als ik alleen al dat objectief bekijk van Leica, dan is die camere zijn geld al waard.
Dan hoop ik voor je dat ze niet dezelfde truuk uithalen als Sony met hun Carl Zeiss lenzen.

Voor wie het nog niet wist.
Sony produceert zijn eigen lenssysteem, past vervolgens een coating toe van Carl Zeiss en mag zodoende de naam Carl Zeiss gebruiken. Dit zijn lenzen die kwalitatief echt niet kunnen tippen aan orginele Carl Zeiss objectieven.

Het zou mij niet verbazen als Panasonic eenzelfde soort trukk toepast.


Mijn devies....
Koop een D-SLR van een gerenomeerd merk en niet van de wannabee new entry companies.
Overigens denk ik dat Sony er goed aan heeft gedaan om Minolta over te nemen, daarmee hebben ze een hoop extra kennis in huis gehaald! Nu maar hopen dat ze daar ook echt iets mee gaan doen.
Voor wie het nog niet wist...
Er is wel degelijk een samenwerkingsverband tussen Sony en Zeiss, die NIET beperkt blijft bij de coating !
Zie oa: http://www.zeiss.de/C12567A10053133C/allBySubject/Press5
Een live preview, waarbij je de spiegel eerst naar onder moet klappen voor de focussering? Wat een onnozel idee zeg.

Leuk dat de flits omhoog kan wijzen... Maar met een richtgetal van 13meter, is dat volkomen nutteloos. Je verbruikt veel meer light met een bounced flash, en hebt daardoor minimaal iets van 30meter nodig.

Het objectief zou wellicht de reden kunnen zijn waarom deze duur is. Maar dat kun je natuurlijk pas zeker weten wanneer je een daadwerkelijke test ziet. Die naam Leica zegt helemaal niets. Range is wel goed, redelijk lichtsterk, en een image stabilizer maakt het objectief uiteraard gelijk behoorlijk duur.


Voor de rest vindt ik het een walgelijk design. Blijkbaar is zo'n retro look weer in? Zo'n vierkant geval houd gewoon minder goed vast van een klassieke moderne SLR. En dat zou toch het belangrijkste punt moeten zijn. Die ouderwetse sluiter en diafragma knoppen kunnen me ook niet bekoren. Ik heb daar vroeger mee gewerkt. (Canon AE-1) De moderne systemen zijn gewoon veel handiger, vooral als je snel wilt switchen tussen Av, Tv en M.


Ziet eruit dat ze perse anders dan anders willen zijn. Dat is misschien wel een goede strategie wanneer je niet op de normale onderdelen van concurreren met Canon en Nikon...
Kan niet anders dan het met AHBdV eens zijn.
Leuk zo'n diafragma ring.. maar compatibiliteit met andere objectieven is dan gauw te zoeken.. mits in A of P modus.

en ja.. Leica.. indd.. de kans dat het echt Leica is lijkt mij nogal klein.
De kans dat dit een Leica lens is, is denk ik vrij groot:
If you have wondered where these new Leica lenses are being developed, Eschweiler says that "the optical development takes place... in Solms, while the manufacturing takes place [not in its own manufacturing plant in Solms but] in Japan."
bron

OK, niet gemaakt in Solms of Wetzlar, maar vroeger kwamen uit Portugal toch ook hele leuke en echte Leica dingen...

@AHBdV: Een flitser met een richtgetal van 13 heeft maar indirect iets met het aantal meters te maken: het is het aantal meters dat je met ISO 100 en een diafragma van f/1.0 kunt halen. Met een realistischer diafragma van f/4 zit je dan op net 3 meter, en wanneer je de gevoeligheid opschroeft tot ISO 400 op ruim 6 meter...

Maar inderdaad, bouncen met zo'n dingetje is volkomen nutteloos. :)
Ik heb net de FZ30 van Panasonic gekocht, die is al geweldig qua kwaliteit, een met een Leica erop. Ik ben alleen bang dat deze dSLR qua prijsstelling te hoog zit :'(
Dit soort fabrikanten gaat er nog lang over doen om goed spul te maken. Fototoestellenmakers moeten fototoestellen maken, televisiemakers televisies, etc. Ok, het is wat simplistisch gesteld van me, weet ik. Maar wat ik bedoel: iedereen die wat met electronica doet, begint ineens digitale camera's te maken. Het besef dat het hier om, voornamelijk, optiek gaat, lijkt er nauwelijks te zijn. Gevolg: de markt wordt overspoeld met derde- en tweederangs rommel wat men doodleuk kwaliteitscamera's durft te noemen. Toegegeven, sommigen kunnen het aardig (neem Sony), maar de meesten bakken er geen klap van. Kijk naar Panasonic en Samsung, die hebben nog aardig wat te ontwikkelen voordat ze als serieuze speler kunnen worden bestempeld. Om over Trust en consorten maar te zwijgen, want dat is regelrecht lachwekkend.

Iedereen die digitaal wil kopen: hou het bij gerenomeerde merken. Ga voor Canon, Nikon, Pentax of, als je het nog kunt krijgen, Konica-Minolta (helaas het eerste grote slachtoffer van de rommelmakers van hirboven).
De FZ30 is geen digitale spiegelreflexcamera.

In het nieuwsbericht staat niet voor niets dat dit de eerste D-SLR van Panasonic is
Alleen gaat deze review over een spiegelreflex (SLR) en dat is de FZ30 dus niet. Persoonlijk vind ik de plaatsing van de afdrukknop van de FZ20 trouwens ook niet vervelend...

Als ik naar het objectief kijk van de L1 dan valt me op dat deze wat minder bereik heeft dan die van de FZ20/30 (6-72 mm). Maar goed, bij de L1 kun je er ook een andere op zetten. :Y)
zoals eastman al zegt
de FZ30 is geen spiegelreflex de camera die jij hebt is gewoon een hele uitgebreide digitale zoom camera
zoals DPreview al zegt
SLR-like
het lijkt erop maar is het toch net niet
met een spiegel reflex heb je toch net een stuk meer vrijheid
De FZ30 is een compact :)

/edit: meer F5'en dus, dubbelpost!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True