Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: C|net

Hoewel Panasonic eind vorig jaar zijn intrede deed in de markt voor digitale spiegelreflexcamera's, weet het merk nog niet de grote massa te bereiken. Dit zou echter dit jaar moeten veranderen met een goedkopere camera.

Panasonic DMC-L1Vorig jaar juni introduceerde Panasonic de DMC-L1. Deze camera, met een prijskaart van bijna 2000 euro, is vooral gericht op het hogere marktsegment, waardoor Panasonic de grote markt voor goedkopere dslr's overlaat aan de bestaande spelers. Dit jaar moet daar echter verandering in komen met de introductie van een goedkoper model. Deze goedkope dslr van Panasonic moet de concurrentie aangaan met de Canon EOS 400D en de Nikon D40. Waar de dure DMC-L1 het moet stellen met een sensor die 7,5 megapixel kan vastleggen, moet de nieuwe budget-camera een 10 megapixel sensor krijgen. Wel deelt de nieuwe camera de Live View-feature met de DMC-L1, waardoor het ook mogelijk is om de compositie te bepalen op het lcd-scherm en niet alleen door de zoeker. Ook krijgt de camera de optische beeldstabilisator en een mechanisme om de sensor stofvrij te houden. De bijgeleverde kitlens wordt door Leica geproduceerd.

Volgens analisten is er nog voldoende groei in de markt voor goedkopere digitale spiegelreflexcamera's. Consumenten die nu nog werken met slr-camera's die gebruikmaken van een analoge film, zullen overstappen op digitale camera's, maar ook consumenten die nu nog een compactcamera gebruiken zullen de overstap naar spiegelreflex gaan maken. De prijzen van de goedkope dslr-camera's zullen dan ook nog verder zakken, zo wordt voorspelt. Nu ligt de instapprijs voor spiegelreflexcamera's nog op 500 tot 600 dollar; de komende jaren zal dit dalen tot 400 of 300 dollar, zo denken analisten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Misschien ligt het gebrek aan marktpenetratie meer aan het feit dat de DMC-L1 niet zo'n geweldig model camera is. Zeker in vergelijking met andere camera's in zijn prijsklasse weet het apparaat weinig interessante prestaties te leveren.

Ik heb niets tegen Panasonic (was heel tevreden met mijn FZ-5), maar ik heb vrijwel geen écht positieve review over dit model kunnen vinden.

EDIT:
een paar reviews:
http://www.cameralabs.com/reviews/PanasonicL1/page6.shtml
http://www.trustedreviews...01/16/Panasonic-DMC-L1/p1
Bij dit type camera (buitenbeentje) is het niet zinvol over prijsklasse te spreken. Marktaandeel is waarschijnlijk ook geen doelstelling geweest. Prestaties worden geleverd door de fotograaf em de camera is een hulpmiddel. In dit geval zeer goed afgestemd op het betreffende type fotograaf. Er zijn weinig reviews over deze camera te vinden (jouw links zou ik er niet onder scharen), daardoor ook weinig positieve.
Natuurlijk heb je in enige mate gelijk dat mooie platen gemaakt worden door een fotograaf en niet door een camera.

MAAR: Een willekeurige fotograaf gaat echt geen 2000 euro uitgeven voor een camera die: matige ruisprestaties levert, een kleine viewfinder, een beperkt objectievenaanbod heeft en vrij slechte ergonomie heeft.
De fotograaf in die prijsklasse (en dat zijn er nog altijd genoeg) koopt liever een Nikon D200 of een Canon 30D.
Nee, een fotograaf die een DMC-L1 overweegt gaat niet plotseling een D200 kopen -het zijn totaal verschillende camera's met andere toepassingen. Denk niet alleen aan je zelf en jouw wensen, denk vanuit de doelgroep van dit type camera. De prijs is hier in zoverre van belang dat je 'm moet kunnen betalen, niet als vergelijking met geheel andere camera-concepten met meer waar voor je geld of als in 'duurder is beter'.
Dan ben ik benieuwd op welke doelgroep deze camera zich volgens jou richt...
Ik kan namelijk weinig voordelen verzinnen, behalve het uiterlijk.
Modelfotografen die het model op zijn gemak willen stellen, en niet overdonderen met high-tech. Straatfotografie waarbij de fotograaf niet het middelpunt van de aandacht wil zijn. Fotografen die kwaliteit boven kwantiteit verkiezen. Mensen die van stijlvolle voorwerpen houden. Omgevingen waar nieuwerwetse ontwerpen uit de toon zouden vallen (bruiloft, klassieker wedstrijd, horeca). Fotografen die waarderen hoe een goed gebouwde camera aanvoelt en er beter door werken. Mensen die verwachten dat hun camera meer dan 5 jaar meegaat of die uit principe voor duurzame producten kiezen. Fotografen die bedachtzaam werken en de tijd nemen voor een foto. Die met het onderwerp bezig zijn en niet met de camera. Die 100 procent controle willen over het beeld. Onvermijdelijk ook oudere mensen die niet aan een modern uiterlijk of bediening kunnen wennen.
Het objectievenaanbod is dan wel (tot op heden) beperkt, er zitten prachtige objectieven bij. Het meegeleverde Leica-objectief is schitterend. Olympus heeft ook enkele zoom-objectieven met zeer grote lensopening (voor mij helaas te duur). De ergonomie zal ook niet slecht zijn, ook al is het wat hoekig. De Leica camera's zien er ook wat lomp uit, maar liggen zeer goed in de hand. Dat heb ik op de Photokina zelf ervaren.
Hopen dat het fourthirds formaat dan echt wat meer van de grond komt. Samen met de nieuwe Olympus cams wordt het misschien wat populairder.
Ik denk wel dat de sensor dezelfde is als in de Olympus.
Ik hoop juist niet dat het fourthirds formaat van de grond komt.
- Waarom terug naar 4:3 terwijl analoge fotografie al 3:2 was en (hd)tv 16:9?

- Waarom een systeem dat genoemd is naar inches (diagonaal 4/3") terwijl de hele wereld in mm rekent, alleen die domme Amerikanen niet.?
Terug naar 4:3?
Analoog had en heeft allerlei verhoudingen, 5:7 (populair sinds eeuwen) of 1:1 bijvoorbeeld. Daar is prachtig werk in gemaakt. Je verhouding is een keuze, en als je wat van compositie weet een vrij diepe ook nog. Breder is niet perse beter. Je kiest het formaat dat het beste spoort met hoe je je beelden het liefste snijdt.Bij bewegend beeld spelen hele andere dingen mee, dat is niet te vergelijken.
Fourthirds heeft een cropfactor van 2.0 ... moet je eens kijken wat die Zuiko "wideangle" lenzen kosten .. nee dank je, geef mij maar 1.5 of 1.6 crop.
Olympus EZ 14-42mm: 99 euri's. Hoe goedkoop moet het dan worden?
Vanwege de universele standaard die dus door elke fabrikant gebruikt kan worden zodat je makkelijk van een Panasonic naar een Olympus OID kan overstappen.
"fourthirds formaat" verwijst in de eerste plaats naar de afmetingen van de sensor. Het is een 4/3 inch sensor (18x13.5 mm).

Ja, deze sensor heeft inderdaad ook een 4:3 aspect ratio, maar dat hebben de meeste niet-DSLR camera's. Er komen overigens ook meer 16:9 camera's op de markt.
@ prostar

Ik begrijp je punt.. maar is dat niet gewoon zo bij elke instapspiegelreflex dan? (bijv de d40)
Het is nou eenmaal zou dat je met een spiegelreflex niet na het aankopen van een body klaar bent, en dat zie ik juist als een groot voordeel. alles is customizeble en voor elke situatie dus wel wat te vinden. Dat is namelijk het hele principe van spiegelreflexen.
Waarom zou het dan ineens een teaser zijn als Panasonic er een maakt?..
En voor de mensen die niet alles los willen kopen, nemen gewoon een semi-spiegelreflex. (een high end camera, vaak bijna gelijkwaardig aan een spiegelreflex op veel fronten, dan al met vaste lens en alles erop)
En daar heeft Panasonic al hele leuke van, de "Lumix DMC-FZ7" serie. Dus de stap om daar iets tussenin te maken is niet zo gek, en heeft ook niet zoveel nieuwswaarde.
Ik denk dat er idd nog een gaatje is tussen de goedkope prosumers en de instap dslr's. Voor velen biedt een gewone dslr véél te véél features die ze nooit zullen gebruiken. Een apparaat dat derhalve gigantisch overkill is.

Vaak is de enige reden dat ze zo een apparaat willen is het kunnen verwisselen van lenzen. Dat geeft toch net dat beetje meer flexibiliteit. Gewone consumer cams zijn vaak erg beperkt op het gebied van groothoek. Wat zou je soms niet geven om op een gewone vaste lens camera die 36mm equivalent naar omlaag bij te stellen.
En het ander puntje is gewoon de grotere sensor die betere beeldkwaliteit kan leveren.

Dus ofwel breng je een prosumer uit met een dslr sensor en een veelzijdige lens, ofwel breng je een dslr body met de gemakkelijke auto modes en prosumer modes.

En verder ben ik erg gecharmeerd van het 'jaren 80' uiterlijk van deze body. :) Klassiek uiterlijk, maar binnenin digitaal modern, i like that...
Toch klinkt het wel aantrekkelijk, het zal zeker een aanwinst zijn bij de instapspiegelreflex wereld. Optische beeldstabilisatie(lang leve lange belichtingstijden), live-view (leuk meegenomen voor amateurfotografen), altijd stofvrije ccd, en Leica klinkt veel mensen zeer positief in de oren..

niet gek van Panasonic..
Ik heb meer het gevoel dat een goedkopere dSLR vooral meer inkomsten gaat genereren bij de makers ervan. Het is een 'teaser' die mensen over de streep moet halen, maar die niet beseffen dat er nog andere kosten zijn.

Volgens mij beseffen heel wat mensen niet dat in een dSLR setup de camera slechts een beperkt deel van het budget uitmaakt en gaan zich dan ook snel verkijken op het budget. Een tas, groothoeklens, zoomlens, macro-lens, portret-lens, eventueel statief, eventueel flitser, eventueel extra batterij ... samen opgeteld kom je zo gemakkelijk aan het dubbele van de camera (als je de allergoedkoopste lenzen neemt).
ik vind het toch dat je met "budget" in moet leveren op de kwaliteit. Niet doen gewoon!

Denk maar aan de canon 10d/20d en de 300d/350d. duidelijk merkbaar.
Sorry hoor, maar als ik een spiegelreflex zou kopen dan heb ik niet meteen duizenden euro's tot mijn beschikking. Die budgetmodellen zijn ideaal om mee te beginnen voor mensen als ik. Wanneer je echt de smaak te pakken hebt en je kan het geld missen dan komt er dan wel glas en een goede body bij.

Dus op zich een goede stap van Panasonic, die camera's mogen nog wel wat in prijs dalen. :)
Spendeer die extra euro's aan het glas van de lenzen en je hebt veel meer waar voor je geld. Camera's zijn maar een deel van het foto systeem en erg overschat
Je bedoelt toch niet te zeggen het verschil tussen de 20d en de 350d? Of in vergelijking met de panasonic.

Als je het eerste bedoelt dan kan ik zetten dat ik het totaal oneens ben, ik heb de 350d en de 20d en er is absoluut 0,000000% verschil tussen de foto's.
En als je wat anders dan een witte muur op de foto zet?
Ja, ik ben serieus.
Panasonic heeft veel last van de concurentie met Canon, die heeft namelijk al lange tijd een goedkopere DSLR in zijn assortiment.

De Canon Rebel XTI om precies te zijn, die je inclusief lens of zonder lens kan kopen.

10.1MP (3888 x 2592), ISO 100 - 1600, shutter = 1/4000 - 30 seconds, etc.

Dus of Panasonic goedkopere model moet het van de features hebben zoals de 'Live View-feature', of de prijs moet lager komen.
De Canon Rebel XTI om precies te zijn, die je inclusief lens of zonder lens kan kopen.

10.1MP (3888 x 2592), ISO 100 - 1600, shutter = 1/4000 - 30 seconds, etc.
Echt waar joh?

Je bedoelt..

..de 400D? zoals het ding gewoon heet hier in Europa..

Anderzijds denk ik dat ze net zo goed veel voelen van de concurrentie van Nikon, niet alleen van Canon.
En zelfs het marktaandeel van Pentax/Samsung, Olympus en Sigma zal denk ik nog wel groter zijn!

Bovendien is het (denk ik) niet zo handig om gelijk met een hoog gepositioneerde dSLR te beginnen, als je er geen platform onder hebt. Voor veel mensen is het toch interessant te beginnen met een instapmodel en later door te groeien.
Het lijkt mij dat niet veel mensen gelijk bergen geld investeren in een nieuw platform, zeg 2000 of 3000 euro op zak, wat doe je, de nieuwe Panasonic, een Canon 5D, Canon 30D, Nikon 200D oid allen inclusief een lens..of twee misschien. (Idd bij de 5D heb je dan niet veel geld voor lens over voor 3k, maar goed, dat terzijde)
Denk toch dat een hoop mensen gaan voor een platform dat als bekend aandoet. In plaats van gelijk die sloot geld neer te kwakken voor een Panasonic, die zich met een nieuwe dSLR gelijk in een hoge range plaatst.

Andersom had misschien gunstiger geweest, hoe dan ook is het voor Panasonic denk ik een goeie stap dat ze nu ook met een instapmodel komen. Hoewel een aantal specs van het duurdere model er al door voorbijgestreeft lijken. Maar ze kunnen het topmodel tzt natuurlijk ook updaten :)

Denk dat de laatste alinea de waarheid erg goed benaderd.
Lijkt me meer een concurrent van de Olympus E-510 te worden, wat waarschijnlijk ook zijn tweelingbroertje is.
Probleem met Panasonic digitale camera's is tot nu toe altijd de techniek geweest, in het bijzonder dat ze erg veel ruis hebben en dat slechts ISO 100 of 200 acceptabele foto's geeft.

Qua bouwkwaliteit en features, en zoombereik, m.n. in het groothoekbereik zijn het stuk voor stuk leuke camera's.

Maar ja als de beeldkwaliteit niet best is, houdt het snel op. Hopelijk verbeteren ze dat nu eindelijk eens. Dan zou het nog erg interessant kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True