Opera Mini maakt sprong naar Android-platform

Opera heeft donderdag de eerste previewversie van Opera Mini voor Android vrijgegeven. Standaard bevat het mobiele besturingssysteem van Google een browser gebaseerd op het opensource Webkit-project.

Hoewel er nog geen mobiele telefoons beschikbaar zijn met het Android-besturingssysteem heeft Opera al een vroege versie van de Opera Mini-browser vrijgegeven, om zo in een vroeg stadium feedback te kunnen ontvangen. De Opera Mini-browser kan onder andere overweg met webpagina’s die gecodeerd zijn in het efficiënte binaire obml-formaat. Volgens Opera resulteert dit in aanzienlijk kleinere downloads en een snellere internetervaring.

Om de browser op Android aan de praat te krijgen heeft het team de bestaande Opera Mini-broncode gebruikt en een wrapper geschreven die Jave ME API-aanroepen omzet naar Android API-aanroepen. De pre-bètaversie van Opera Mini voor Android kan door iedereen gedownload worden van de Opera Labs-site en gedraaid worden in de Android-emulator. De browser heeft, zoals te verwachten, nog wel een aantal ruwe kantjes, zoals het optreden van kleinere renderingsfouten.

Opera Mini voor Google Android Opera Mini voor Google Android Opera Mini voor Google Android

Door Hielko van der Hoorn

10-04-2008 • 19:33

29 Linkedin

Lees meer

'Google Chrome is snelste browser' Nieuws van 25 november 2008
Opera brengt Opera Mini voor Android uit Nieuws van 25 november 2008
Google lanceert eigen browser: Chrome Nieuws van 2 september 2008
Google brengt nieuwe sdk van Android uit Nieuws van 14 februari 2008
Google stelt ontwikkelkit Android uit Nieuws van 4 februari 2008
Google koopt onbekende 'startup' Android Nieuws van 17 augustus 2005

Reacties (29)

Wijzig sortering
Om de browser op Android aan de praat te krijgen heeft het team de bestaande Opera Mini-broncode gebruikt en een wrapper geschreven die Jave ME API-aanroepen omzet naar Android API-aanroepen
Opera Mini was van oorsprong in java ME geschreven? Zo niet lijkt het me een beetje vreemd.. Ik heb begrepen dat Android API niets meer is dan Java SE met een VM gemaakt door Google. Wat je dus met ME zou moeten in dit geval weet ik niet.
Nu nog telefoontjes waar je volwaardig mee kan browsen. Vaak wordt doodleuk geadverteerd met X GB aan intern geheugen. Achteraf blijkt dan dat het weer los staat van het RAM geheugen, wat tegenwoordig zélfs bij moderne telefoontjes lang niet altijd veel is. Waardoor je bij grotere sites, of een relatief lange internetsessie (waardoor al die 'vorige' pagina's worden opgeslagen e.d.) regelmatig een "geheugen vol" fout krijgt.
Met een telefoon zoals de iPhone kan je prima browsen. Die browser die daar op zit werkt ideaal in combinatie met het aanraakgevoelige scherm. Standaard zie je de volledige site, je wijst ff waar je wat wilt lezen op de site en hij zoomt automatisch de juist hoeveelheid in. En het feit dat de resolutie van het scherm al redelijk hoog is helpt natuurlijk ook wel.

Ik denk dat de meeste Android telefoons ook een dergelijk scherm krijgen, gezien de focus die Google legt op de touch screen interface van Android.
Anoniem: 215257
@Hielko11 april 2008 00:25
dat is ook wel een hoge resolutie idd :)
+1 voor apple :)
Telefoons die een resolutie hebben zoals de foto's hierboven zou ook welkom zijn...bij de meeste telefoons vind ik het echt slecht. En dan brengt Nokia een aantal telefoons uit met hogere resolutie, wordt het niet meer toegepast...

[Reactie gewijzigd door PL JNS op 10 april 2008 22:09]

Ik heb zelf een N80 met relatief hoge resolutie, maar zelfs dit is nog klein omdat het scherm gewoon klein blijft. Maar ja aan de andere kant wil je hem ook wel weer normaal bij je kunnen dragen, vandaar denk ik dat het niet zo wordt door-ontwikkeld.
Hoe nuttig is Opera Mini op een platform dat zelf al een uitstekende browser heeft? M'n Nokia N95 gebruikt ook Safari/webkit voor de webbrowser, en ik ondanks dat ik best een Opera-fan ben zie ik weinig redenen om Opera aan te schaffen, laat staan Opera Mini te gebruiken, simpelweg omdat de Safari/Webkit -browser al best fijn is, en gewoon alles snapt, en het prima op een klein schermpje weergeeft.
Opera Mini is gratis. Dus over aanschaffen kan je hier niet spreken.

Nevermind, niet goed gelezen :x

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 215257 op 10 april 2008 22:00]

Misschien heeft het nut voor als je alleen een GPRS netwerk ter beschikking hebt. Opera Mini's webpagina worden via Opera gecompressed zodat de bandbreedte wat lager kan liggen. Safari/webkit zal inderdaad voldoen in de meeste gevallen.
Moet je wel een middenweg kiezen tussen snel renderen en comprimeren, het renderen gaat via de proc van het foontje, compressie heeft proc ook nodig, bijgevolg als ie op volle kracht draait zal één van de twee wat trager gaan...
Je batterij zal ook wel wat sneller opgaan
Denk niet dat die proc (hoe zuinig hij ook is) altijd op volle kracht werkt, maar met dit principe wel mss...
Anoniem: 215257
@HyperBart10 april 2008 21:22
Nee dit gaat via de Opera Servers en kost jou dus geen rendertijd
http://www.digitaltechnew.../opera_mobile_browser.jpg
(Ik citeer dit uit een post van gister :))

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 215257 op 10 april 2008 22:00]

Is dat Android eigenlijk op (een mobiele variant van) Linux gebasseerd!?
Android draait op de linux kernel.
Maar de Android API zit compleet tussen linux(de kernel) en de applicaties.
Wat is de verwachting voor wanneer de eerste androids beschikbaar zijn?
Als dat volgend jaar is weet ik, zeker met opera, wat mijn nieuwe telefoon gaat draaien :)
2e helft 2008 naar ik dacht.
Volgens mij was dat ongeveer september.
Anoniem: 44174
11 april 2008 06:45
Ik hoop dat de eerste telefoons snel uitkomen. Rondt november loopt mijn huidige contract weer af :)
Android wordt / is toch opensource of niet? Want dan zullen er ook wel roms ontwikkeld worden voor andere pda/telefoons door bv XDA. Ik hoop het wel, dan kan ik het mooi op mijn Herald kwijt.
Anoniem: 246026
11 april 2008 17:57
Zou Android ook op gewone GSM's werken (SE K310i, Nokia 5200, ...), of zou dat eerder naar de meer geavanceerdere gsm's / smartphones toegaan?
Ik denk dat deze enkel zullen werken op een smartphone. Een gewone gsm zal gewoon te weinig rekenkracht hebben.

Ik hoop alvast ook dat de eerst Android-phones snel uitkomen. Ik wil al zeer lang een PDA/telefoon (voornamelijk voor het WiFi'en) en ik hoop met de Android-phones een goedkoper exemplaar te kopen. Want ik heb het niet breed :-)
Ohja? Opera vind ik bij uitstek een bedrijf dat zich goed aan bestaande standaarden houdt, meedenkt, en goede producten levert. Dat't niet open source is, maakt míj dan geen ruk meer uit.

Iedereen roep altijd keihard open source, zodra een programma zich niet aan standaarden houdt. Opera is voor mij echt een uitzondering die laat zien dat OpenSource niet altijd hoeft, zolang er maar met standaarden gewerkt wordt. Kortom, ik snap je reactie niet helemaal.

Ik vind het verder prima dat jij open source wilt, als je hier een reactie post zou een uitleg hoe/wat/waarom leuk zijn, maar goed, als jij opensource wilt moet je helemaal zelf weten, maar 'wij' willen dat iig niet.
Is er dan uberhaupt een Firefox beschikbaar voor Android? Opera mini is totaal iets anders dan Firefox. Browsers voor een smartphone zijn wel iets anders dan voor je desktop pctje.
Anoniem: 246026
@TERW_DAN11 april 2008 17:52
Firefox zal binnenkort ook een mobiele versie aanbieden. Hopelijk is het even goed of nog beter dan Opera Mini. Vind persoonlijk Firefox beter dan Opera, maar voor Gsm's is Opera Mini 10 keer beter dan de standaard meegeleverde browser. En ik denk dat het voor Android juist hetzelfde zal zijn. Google heeft amper ervaring met browsers.