Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: FvdM

De Japanse ruimtevaartorganisatie Jaxa heeft zaterdag een experimentele communicatiesatelliet in een baan om de aarde gebracht. De kunstmaan is in staat om met hoge snelheden internetverkeer te verwerken.

De Japanners lanceerden vanaf lanceerbasis Yoshinobu een H-2A-raket om de Kizuna-satelliet naar de ruimte te brengen, zo meldt AP. De communicatiesatelliet is voorzien van twee grote multibeam-antennes die transmissiesnelheden tot 1,2GB/s mogelijk moeten maken. De antennes van de Kizuna kunnen niet alleen Japan maar ook een deel van Zuidoost-Azi bedienen.

De kunstmaan zal niet commercieel ingezet worden; Jaxa wil de komende vijf jaar experimenteren met de nieuwe technologie. Zo ziet de ruimtevaartorganisatie een mogelijke toepassing in telemedicine, waarmee op afstand medische handelingen uitgevoerd kunnen worden. Ook kan de Kizuna ingezet worden als communicatieplatform bij natuurrampen.

Met de succesvolle lancering van de Kizuna hoopt Japan mee te gaan spelen in de lucratieve internationale markt voor satellieten. De gebruikte H-2A-raket, die door Jaxa samen met Mitsubishi Heavy Industries werd gebouwd, heeft na acht goed verlopen lanceringen inmiddels zijn betrouwbaarheid bewezen. Japan wil het vooral gaan opnemen tegen buurland China, dat na de Russen en de Amerikanen als derde natie astronauten in de ruimte wist te brengen. Jaxa wil zo snel mogelijk zijn eigen astronauten de ruimte in gaan sturen. Ook heeft Japan plannen om in 2025 een basis op de maan te bouwen.

Kizuna-satelliet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Gelukkig is er meer dan alleen spelletjes als het gaat om internet. Pure downloads, of zelfs live streams boejt die halve sec latency niets. Als de stream loopt en een buffer heeft van 2 sec ofzo... niemand die dat gaat merken.
Ligt eraan, als je UDP gebruikt en kunt gebruiken is dat geen probleem. Roundtrip tijd van TCP pakketjes, is ook erg groot en dat maakt het ook traag. HTTP draait tenslotte wel op TCP.

Dan zijn WAN optimizers geen overbodige luxe. Vergroten van de transmit window kan dan ook erg goed helpen. Het beste kun je van TCP avoidance congestion algoritme wisselen die voor hoge latencies is gebouwd. Zie ook: http://en.wikipedia.org/w...stion_avoidance_algorithm

[Reactie gewijzigd door eghie op 24 februari 2008 13:20]

Delay door propagation los je niet op met een wan optimizer of UDP te gebruiken hoor. WAN optimzer cachen vaak zelfs data fijn heeft de chirurg de beelden van de vorige hartoperatie voor zich. Roundtrip van TCP is echt niet anders dan van UDP hoor.
Je blijft een delay houden van 2 seconden, maar UDP hoeft geen acknowledgments te sturen. Een video stream komt 2 sec. later aan, maar men kan wel continue UDP packets sturen.

Bij TCP kan men dit opvangen door aan beide kanten de sequence nummers bij te houden, zodat men geen acknowledgments hoeft te sturen. Daarnaast kan men compressie en traffic shaping op de lijn toepassen. Omdat men acknowledgments ondervangt kan men de lijn volledig satureren. Dit is handig voor satelliet verbindingen en replicatie tussen datacenters.

Er zijn twee aangepaste vormen / vervangingen van de TCP stack:
- XTP
- SCPS-TP

o.a. Packeteer biedt dit als een commercieel product aan in hun WAN optimalisatie appliances.

Dit staat ff los van het WAFS/CIFS verhaal, wat inderdaad caching betreft.
Lees ook het TCP tuning gedeelte eens door op deze website: http://searchstorage.tech...8,sid5_gci1140583,00.html

Daarnaast heeft UDP geen handshaking, zoweiso niet het SYN, ACK, FIN verhaal. En die controle structuur van TCP is zeker wel gevoelig voor latency. UDP heeft hier geen last van. Nadeel is dan wel weer dat UDP gevoelig is voor fouten, omdat die eigenlijk niks controleert.
niemand die dat gaat merken.
Zo ziet de ruimtevaartorganisatie een mogelijke toepassing in telemedicine, waarmee op afstand medische handelingen uitgevoerd kunnen worden.
Hmmm..... opereren met een delay van 2 sec ..?

[Reactie gewijzigd door Artyfarty op 24 februari 2008 12:35]

Dat zal nooit goed gaan natuurlijk, 2 seconden delay is in games al bijna niet te doen, laat staan dat je het met zoiets gevoeligs gaat doen als operaties. Ben benieuwd of ze dit dan nog weten op te lossen, anders lijkt me het redelijk kansloos om een satelliet te gebruiken die niet bruikbaar is door de hoge pings.
Als ze die delay weten op te lossen zou dat echt een werelds uitvinding zijn. Ze hebben dan datacommunicatie uitgevonden die sneller gaat dan het licht.
Ze hebben dan datacommunicatie uitgevonden die sneller gaat dan het licht.
Hold your horses cowboy...

Dat is onmogelijk

[Reactie gewijzigd door melihmarquez op 24 februari 2008 21:39]

Kizuna is trouwens japans voor "band van vertrouwen" of vriendschap... Handig om te weten :)
Snelheid is een ding allen de latency zal wel een veel groter probleem worden. Het zal wel een geostationaire sateliet zijn tenslotten. Die staan allemaal op een hoogte van 35786 kilomoter hoogte. Voordat je ping terug is moet deze afstand dus 4 keer worden afgelegd en zit je al op een delay van een halve seconde. Dit zal erg lekker spelletjes spelen zijn.
Uit het AP bericht blijkt dat de sateliet in een veel lagere baan zit dan de geostationaire baan. Dat scheelt een hoop qua ping, alleen heb je dan met 1 satelliet niet bepaald 24/7 uptime :)
The satellite, equipped with two large multi-beam antennas, separated from the rocket and successfully entered its intended orbit 175 miles from Earth, JAXA said in a statement.
edit> ik vind 280km wel een erg lage baan voor een sateliet...

[Reactie gewijzigd door Rrob op 24 februari 2008 12:29]

Ik denk dat 24/7 uptime in dit geval dan ook niet nodig is, want deze satelliet word dus niet commericeel ingezet. Hij word alleen als test-bed voor mogelijke toekomstige techniek gebruikt, en dat gebeurd waarschijnlijk toch maar op een klein deel van de dag, i.v.m. werktijden personeel etc.
Toch lullig, als ze met een zoals aangekondigde operatie op afstand bezig zijn, en de verbinding valt weg ;)
Niemand heeft gezegd dat ze hiermee gaan opereren. Sterker nog:het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat dat zal gaan gebeuren, ivm latency, en het feit dat dit een testbed is en geen live-produktiesysteem.

Ze gaan onderzoeken of het in de toekomst MOGELIJK is om te gaan opereren of andere medische handelingen te verrichten met dit soort technieken.
Het AP artikel is een beetje kortzichtig. De satelliet bevindt zich momenteel in een lage baan maar is volgens de Jaxa bedoeld voor geostationaire baan. Hij zal dus nog verplaatst moeten worden.
Reken er sowieso maar niet op dat je als Consument met je Internet via een satteliet gaat, en dan heb ik het niet over de latency of bandbreedte, maar eerder over de kosten van een verbinding via satteliet, die zijn vele malen hoger dan via zeekabels.

Sattelieten zullen zeekabels maar zo niet vervangen voor het lange afstands data verkeer, zeekabels hebben daarvoor nog teveel voordelen;
* betere latency.
* veel grotere bandbreedte en snelheid.
* goedkoper in het aanleggen/leveren verbinding.
Reken er sowieso maar niet op dat je als Consument met je Internet via een satteliet gaat, en dan heb ik het niet over de latency of bandbreedte, maar eerder over de kosten van een verbinding via satteliet, die zijn vele malen hoger dan via zeekabels.
Toch kan jij als particulier weldegelijk satelliet-internet krijgen, bijvoorbeeld via de provider BySky. Ze richten zich primair weliswaar op zakelijk gebruik, maar ze bieden ook een op particulieren gericht produkt aan.

En zo zijn er meer providers die satellietverbindingen voor particulieren aanbieden, zoals bijvoorbeeld Deltaland.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 24 februari 2008 14:15]

Offtopic:

Wat jij bedoelt zijn geosynchrone satelieten, Geosynchronous orbit Deze staan op een hoogte van ongeveer 35,780 km. Deze komen elke dag op het zelfde tijdstip op dezelfde plek aan de hemel, gezien vanaf een vaste plek op aarde.

Geostationiare satelieten staan gezien vanaf de aarde stil op n plek aan de hemel.
vraag me alleen of wat de latency is?

want bij andere sateliet verbindingen was er toch wel een lag van ongeveer 2 secs.
maar dan moet je niet uitschieten met dokter bibber..
als je op afstand een open hart transplantatie met 2 seconde lag moet uitvoeren wil je echt geen fout maken.
Het gaat alleen maar om monitoring en diagnose. Niet om dergelijke kritische operaties :) Als ik deze site mag geloven...
Na het lezen is mijn eerste gedachte: Waarom werken Japan en Europa (of the VS) niet meer samen? Natuurlijk is concurrentie harstikke goed waardoor er waarschijnlijk meer funds komen. Aan de andere kant wordt er zo ontzettend veel geld verspild...
om niet te spreken over de extra vervuiling door extra launches :(
Ze stouwen de ruimte rondom de aarde vol met satellieten. Straks hebben we een ruimteschild van satellieten als ze er nog meer bij schieten :P
Er vliegt trouwens ook een heleboel ruimteafval (rakettrappen etc.). Echt onvoorstelbaar hoeveel troep er n al in de ruimte zweeft veroorzaakt door mensen.
Lijkt mij wel een erg dure oplossing om voor een verbinding van slechts 1,2Gbps een complete satteliet de ruimte in te schieten. Ik dacht dat, afgezien van de latency, sattelietverkeer een veel hogere bandbreedte had.
Vind alleen die Engelstalige naam die ze er aan geven (WINDS) vaag. Kizuna (きずな;絆) betekent een band, verbondenheid. En gegeven wat het gaat doen voor Zuid-Oost Azi een goed gekozen naam.
Jaxa is de laatste tijd lekker bezig, vorig jaar hadden ze al de eerste HD opnames uit de ruimte. Daarvoor hadden ze al eerste het zogenaamde "ruimte vuurwerk" project uitgevoerd. Ben benieuwd waar ze nu mee bezig zijn :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True