Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Microsoft, submitter: -seagull-

Microsoft heeft Windows Home Server Release Candidate 1 op de downloadsite voor bètatesters gezet. De serverversie voor thuisgebruikers nadert daarmee de release.

Windows Home Server moet in eerste instantie een besturingssysteem worden om thuisgebruikers kennis te laten maken met de geneugten van een centrale opslagserver voor mediabestanden. De software zal beschikbaar zijn voor oem's; zo heeft HP al aangegeven zijn MediaSmart Server van het OS te gaan voorzien. Het besturingssysteem zal bovendien zwaar leunen op de mogelijkheid om plug-ins te ontwikkelen en zo het thuisserverconcept uit te breiden met extra mogelijkheden. Daarbij valt te denken aan streaming media, backupsoftware, beheer van antivirusprogramma's op het netwerk en home automation.

Medion Home ServerGeïnteresseerden kunnen een vragenlijst invullen, waarna zij mogelijk uitgenodigd zullen worden voor deelname aan het testprogramma. Ontwikkelaars en knutselaars kunnen bovendien meedingen naar de prijzenpot van 50.000 dollar door hardware- of softwareplugins te ontwerpen.

Ruim honderdduizend bètatesters kunnen de software nu al binnenhengelen om op jacht te gaan naar bugs en onvolkomenheden. Sinds 22 maart zijn er al 2385 bugreports aangemaakt, zo vertelde Windows Home Server-programmanager Chris Sullivan. In het traject naar RC1 is er vooral aandacht besteed aan fouten in de software, maar is ook het installatie- en configuratiegemak aanzienlijk verbeterd. F-Secure en Diskeeper hebben beide al aangegeven voor softwareondersteuning te gaan zorgen met respectievelijk een antivirusprogramma en voorzieningen voor schijfbeheer. Hoeveel Windows Home Server zal kosten, zal uiteindelijk van de oem's afhangen, zo stelt Microsoft. Naast HP zijn dat onder andere Gateway, Lacie en Medion.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Wat voor applicaties zou je kunnen ontwikkelen als "gewone" mensen een PC in huis hebben die per definitie altijd aanstaat. Dat is de feitelijke potentie van Home Server.
Want dit is niet een gewone SAN, dit is Microsoft die een SAN+ heeft gemaakt voor gewone mensen, en dat met Microsoft poen naar de markt zal brengen.

Als ondernemer en ontwikkelaar gaan bij mij onmiddelijk de antennes recht omhoog staan, en ik vermoed dat dit wel 's het begin zou zijn van eindelijk fatsoenlijke home automation. En dat is enkel nog de grootste no-brainer.
Waarom ga jij daar nu pas aan denken? Een out-of the box linux servertje kan dat ook faciliteren.
Omdat een "out-of-the-box linux servertje" van mensen een kennis verwacht dat mensen niet hebben en niet willen hebben. Iemand die gewend is aan de windows GUI, die wil in zijn vrije tijd niet een nieuwe omgeving leren! MS heeft altijd nog de sleutel in handen voor het gebruikersinterface, daar waar de gehele linux, muv apple, wereld keer op keer op de bek gaat. Linux is gemaakt door techneuten en alleen maar door techneuten. Bij MS en Apple werken een enorm team aan vormgevers die zich bezig houden met de vorm waarmee gewerkt moet worden.

Zodra de ontwikkelaars van Suse, Debian, BSD of welke *nix variant begrijpen hoe en wat een consument wil werken is het mogelijk om *nix tot een doorbraak te kunnen leiden. Zolang dit niet het geval is, zal *nix nooit maar dan ook nooit een consumenten product worden! Hoe gratis *nix ook mag zijn!
Fijn voor microsoft dat ze zo'n fijne desktop-interface hebben (hoewel ik van mening ben dat microsoft sinds windows 98 een zooitje aan het maken is van hun prima interface concept), maar we hebben het hier om een kastje waar je juist geen interface bij wil hebben. :+)
De toegevoegde waarde van de windows interface is hier dan ook 0-komma-0 waard.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 13 juni 2007 19:29]

Ik heb een linux servertje draaien in de schuur...

Nouja, dat was me linux servertje, nu is het even WHS. Ik moet toch wel zeggen dat met name de backup functie mij wel erg aanspreekt!

Als je gewoon met Windows overweg kan is HWS makkelijk in onderhoud (files en gebruikers beheer e.d.). Ik heb een tijd lang Gentoo linux gedraaid (en die kan er zo weer op, want het staat op een aparte schijf, kwestie van de schijf weer aansluiten en gaan).

Het probleem is de het overgrote gedeelte van de consument het gewoon makkelijk wil, die zie ik niet stoeien met Webmin of een secure shell.

Daarvbij heeft WHS ook nog het voordeel dat je HD's er uit kan trekken zoner dat je files kwijt bent. HD ruimte te kort ? Prik er gewoon een schijf bij! Geen problemen met partities of indeling, dat doet WHS zelf. Het lijkt een beetje op RAID0 met JBOD naar mijn idee.

Je hebt gelijkt dat een linux servertje de meeste dingen ook kan, maar dan heb je wel de know-how nodig. WHS gaat er juist om dat je geen know-how nodig hebt. Kun je overweg met Windows ? Dan kun je overweg met WHS!
Ik zei voor "gewone mensen" he Roland.
Waarom ontwikkel is wel voor de Wii, en niet voor Linux dozen die best hetzelfde kunnen? Waarom kan ik wel gierend rijk worden van apps voor Windows maken, maar niet voor Linux?

Natuurlijk is het niet zo dat ik nu pas nadenk over "always-on" devices, of over SAN's. Maar MS heeft de kracht om een de-facto standaard de markt in te duwen, en dat is voor ontwikkelaars interessant omdat het een nieuw commercieel platform creeerd dat er eerder niet (voldoende) was.
Gisteren al opgehaald. Volgens mij wordt dit product een grote hit. Werkt echt super, makkelijk te configureren en te onderhouden, en al je andere systemen automatisch dagelijks gebackupt. Heb er al een keer een volledig systeem mee kunnen herstellen dat op geen andere manier meer te herstellen was; CD er in , paar keer klikken, uurtje wachten en klaar. Verder zijn er nu al verschillende handige plugins beschikbaar

[Reactie gewijzigd door brubber op 13 juni 2007 11:04]

Heb er al een keer een volledig systeem mee kunnen herstellen dat op geen andere manier meer te herstellen was; CD er in , paar keer klikken, uurtje wachten en klaar.
Een uur om een backup terug te zetten?
Ja,

Heb het niet exact getimed, ben er niet bij blijven zitten maar iets meer dan een uur na starten was het klaar.

Is een gewoon thuis PCtje met WXP, Office een paar spelletjes en wat data , samen ergens tegen de 20Gb

CD is alleen om de backup te starten, terugzetten gaat over (bedraad) netwerk.

Backup systeem is cluster gebaseerde methode, hoeft dus alleen maar alle clusters achter elkaar op de HD terug te zetten. Bij maken backup worden ook alleen gewijzigde cluster gebackupt.
Dat is 500 kB/s :(

Locaal netwerk hoort 10x sneller te gaan! Misschien is er iets fout geconfigureerd dat het zo traag gaat?
Op zich een goede ontwikkeling. Ik vraag me af in hoeverre de doorsnee thuisgebruiker klaar is voor een draaien van een server.
Als het voordeel staat centrale opslag. Mocht dat de enuge reden zijn kan je net zo geld een NAS aanschaffen. Daar heb je geen server en microsoft voor nodig.
Overgens Server en thin clients dat zou de toekomst moeten zijn voor thuisgebruikers.
Een kant-en-klare NAS met WiFi, UPnP, printerserver en backupsoftware kost net zoveel als de verwachte prijs van zo'n WHS-apparaat (rond de $500), dus ik zie de markt wel.

WHS is geen multi-user terminal server, maar daar zie ik als massa-product ook weinig heil in in deze tijd waar een volwaardige PC maar een fractie duurder is dan een thin client en de meeste consumenten inmiddels op laptops overgeschakeld zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juni 2007 12:00]

Heb je wel eens een filmpje of een site bekeken via een thin client. Dat ding heeft de kracht niet om iets in Full HD af te spelen. Ik heb een Full HD Philips Ambilight, en mijn media center met 256mb onboard video heeft al moeite om een DVD af te spelen.
Een thin client met hardwarematige mpeg decoder hoeft er geen enkele moeite mee te hebben. Er is echt geen core2duo met 1GB geheugen nodig om een mpeg4 stream te decoderen.
Ja en dat werkt perfect.

Ook hier op het lab werken we remote vanaf een 700MHz pentium met meerdere tegelijk zonder problemen.

Oh, vergat te vertellen dat we dat doen m.b.v. Linux Debian Etch.
Off topic: Kun je mij en hem vertellen waarom, want ik heb ook interesse in dat HDTV.
Vraag me af of er ook echt markt voor is buiten de Tweakers onder ons :) Maar goed we zullen wel zien hoeveel van deze pc's in een bot netwerk terecht kom.
De markt is juist niet voor Tweakers, maar specifiek voor de gewone consument.

Het gemak en de eenvoud van een externe harde schijf, gecombineerd met de kracht van uitgebreidheid van een volledige server.

Het concept ziet er heel goed uit, en zou wel eens heel erg populair kunnen worden.
Dus de mensen die geen verstand hebben van computers (en ook niet de moeite willen nemen om zich er in te verdiepen) moeten massaal aan de windows servers? Gezien microsofts security-reputatie lijkt het mij geen goed plan als straks ieder huishouden een windows-machientje in de meterkast heeft staan waar nooit iemand naar omkijkt.

PS. Het is geen uitgebreide, volledige server en bovendien zie ik niet wat de gewone consument met een 'volledige' server moet. Die moeten gewoon een nas-kastje kopen waar een printserver en html-server aan is toegevoegd, wat heeft de gewone consument nog meer nodig?
Het is een volwaardige server, mist echter alle poespas die een thuisgebruiker niet nodig heeft (Active Directory etc.) en vaak ook niet zal begrijpen. Ook draait een gewoon NAS kastje niet automatisch elke dag een backup. Verder zal het inderdaad voor een deel afhankelijk zijn van de plugins die er ontwikkeld, echter deze werden al ontwikkeld toen WHS nog beta was.

Veilgheid kan een probleem zijn, echter m.i. is het risicco met WHS beduidend minder dan met een standaard WXP install.

Echt nodig heeft de gewone consument het niet, maar het is wel razend handig, net als je (mobiele) telefoon, tv, magnetron, pc etc.

[Reactie gewijzigd door brubber op 13 juni 2007 11:50]

PS. Het is geen uitgebreide, volledige server en bovendien zie ik niet wat de gewone consument met een 'volledige' server moet. Die moeten gewoon een nas-kastje kopen waar een printserver en html-server aan is toegevoegd, wat heeft de gewone consument nog meer nodig?
En jij denkt dat de "gewone consument" dat begrijpt? Of zelf kan verzinnen? Een nas-kastje, met een printserver en html-server. Dat snappen ze niet.

Maar als er een Windows komt, die alles in simpele taal en stappen uitlegt, zelf veel configureert en regelt. dan zal dat bij veel mensen prima aanslaan.

Windows is laagdrempelig in aanschaf en gebruik.
NAS-kastjes liggen gewoon bij de lokale computerboer hoor, vaak onder de noemer "externe harddisk met netwerkaansluiting", maar ik hoopte dat de term NAS hier wel bekend is), die hoef je echt niet zelf te bouwen en die configureer je net zo makkelijk als je adsl-router.

Als je er een wil die ook een webservertje in zich heeft (of voor de gewone consument: "waar je ook je website op kunt zetten en waarmee je je foto's kunt delen met je kennissen") dan moet je misschien wat harder zoeken.

De gewone consument wil helemaal geen zoemende 300 watt pc-kast altijd aan hebben staan. Als de producenten nog even een hdd toevoegen aan een adsl-modem, dan ben je klaar.
Laat nou net 95% van de internet bevolking niet weten hoe zij een router voledig en goed zullen kunnen instellen.
Nee, dat willen we niet, en dat is ook niet nodig.

Installeer je het op een systeem dat weinig energie verbruikt, het werkt pobleemloos met alleen passieve koeling (ja, ook de voeding) als je de juiste componenten gebruikt.

Voor de meeste dagelijkse taken kan WHS prima toe met 1GHz processor, eventueel Mobile, 1Gb RAM en 5400 rpm hd's. Verder kan je veel doen met powermanagement.
Het is vooral de bedoeling dat dit OS door OEM's voorgeïnstalleerd verkocht wordt. Zodat de klant een server neer kan zetten, zonder poespas. Dan met externe schijven de opslag capaciteit uitbreiden. en klaar is de eenvoudige gebruiker.
Het concept ziet er heel goed uit, en zou wel eens heel erg populair kunnen worden.
Ik denk dat het enorm gaat floppen. De gewone thuisgebruiker zit helemaal niet te wachten op een extra server. En indien een thuisgebruiker wel de nut van een server inziet, lijkt mij dat deze meer dan gemiddelde interesse in computers heeft en graag dingetjes uitzoekt. Indien HomeServer van MS een 'simpele' uitgeklede server is met van die 'fijne' wizards gaat deze gebruiker snel naar iets anders uitkijken. Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat dit een succes kan worden (imho).

Een server met alle mogelijkheden van Media Center en een leuke pc die ingericht is om aan te sluiten op je TV lijkt me wel een markt. En als daar ook gelijk gemakkelijk een server van kan maken... is dat mooi meegenomen...
Ik denk dat er net een vrij grote markt is voor dit soort software. We krijgen meer en meer een multimedia beleving in huis waarbij de kinderen allemaal een PC hebben, de TV voorzien is van een HTPC en waar gegevens gedeeld worden. In dit plaatje hoord een eigen server thuis en vele mensen zullen liever opteren voor een windows systeem dan voor een *nix systeem omdat ze vertrouwd zijn met Windows.
Er is zeker wel een markt voor. Hoeveel mensen draaien nu een linux server of windows 200x Server thuis. De meesten die dat doen, hebben de windows variant waarschijnlijk niet helemaal eerlijk verkregen.

Het is een geweldige uitbreiding voor bijvoorbeeld je media center. Centraal heb je al je , uiteraard, legale MP3's en DivX filmpjes staan. Media opslaan ipv op je mediabox doe je dat heel eenvoudig op je servertje.

Op T.net wordt vaak naar dit soort producten gekeken vanuit een puur technische achtergrond. Maar het kan voor een thuisgebruiker met meer dan één computer het leven al een stukkie makkelijker maken!

Maak gebruik van een goede marketing actie en iedereen heeft binnenkort een WHS op zolder staan!
Er is zeker wel een markt voor. Hoeveel mensen draaien nu een linux server of windows 200x Server thuis. De meesten die dat doen, hebben de windows variant waarschijnlijk niet helemaal eerlijk verkregen.
Nou, hoeveel mensen zijn dat? Ik denk dat IT'ers vaak de neiging hebben om te denken dat ze normale, gemiddelde gebruikers zijn. Hun vriendenkring zijn vaak weer mensen met een IT achtergrond. Maar als je nu eens praat met mensen die niets met IT te maken hebben en die wel een computer hebben... die mensen zijn allang happy dat ze fatsoenlijk hun zaakjes kunnen regelen. En ik denk dat dit grootste groep computergebruikers zijn.

Wat ik probeer te zeggen: Denk alsjeblieft niet dat elke gebruiker een IT'ers is...
Helemaal mee eens!

Maar dat is ook wat ik trachtte duidelijk te maken bij het tweede stukje van mijn post. om het nog duidelijker te maken, MS heeft met de introductie al een stapje in de goede richting gezet, de sort of upgrade service. Dat proggie kopieert al je backup bestanden van je oude systeem naar je nieuwe systeem. Danwel via USB stick of cd dat maakt niet uit.

MS zou dus ook bij de introductie van het nieuwe systeem de drempel zo laag mogelijk moeten maken. Ik wil gegevens van mijn vista veilig opbergen op de mijn server, dan moet daar een tool voor zijn. Geen moeilijke dingen als \\server enz. Gewoon een knopje/linkje whatever!
TimonB: Mijn excuses. Ik had je post beter moeten lezen.

Persoonlijk vind ik het harstikke goed van MS dat ze zo'n initiatief tonen. Doch denk ik dat het extreem klein markt is. MS is een bedrijf van de lange adem en ik ben zeer benieuwd hoe dit zich allemaal ontpopt...
Ben er zelf ook benieuwd naar, zeker naar de implementatie i.c.m. vista, mce en xp. Want wil je goed kunnen slagen met dit product moet het heel eenvoudig zijn om te gebruiken. Anders snapt de normale consument er geen hol van, laat staan dat ze de meerwaarde ervan inzien!

De tijd zal het leren, niet waar?
ik denk dat het wel redelijk zal lopen omdat mensen vaak nog wel een oude pc hebben staan waarop het prima draait. Al zal dit heel erg van de prijs van de licentie afhangen. Is daarover al iets bekend?
Net zoals bv Windows Mobile gaat WHS niet los verkocht worden, en wat HP, Medion, etc betalen is natuurlijk een gok.

(edit: de beta wordt inderdaad "los" verspreid, maar voor zover ik weet gaat WHS gewoon alleen een OEM produkt worden?)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juni 2007 18:26]

Hoe kom je hierbij? Volgens mij klopt dit niet meer
Is dit besturingssysteem misschien een goed alternatief voor mensen die een niet al te zware PC hebben (En dus geen vista kunnen draaien) maar toch up-to-date willen zijn (Omdat ze om wat voor redenen dan ook van XP af willen)?
Als je die XP als server gebruikt is het zeker een goede vervangening, als die XP een client is zou ik er niet aan beginnen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 13 juni 2007 11:24]

Nee, het is gewoon een gestripte Windows 2003 met een mooie webapplicatie die bedoeld is om het systeem helemaal via het netwerk te kunnen bedienen. De machines die je straks in de winkel kan kopen hebben dan ook geen monitor en toetsenbord+muis.

Ik zie ook geen reden om 2003 te installeren omdat je van XP af wil eigenlijk. Het is min of meer dezelfde codebase. Je kan dan waarschijnlijk beter Vista Home Basic proberen. Dat is ook gestript en moet op een wat tragere pc ook wel draaien.
NEEJ dit is een gestripte versie van win svr 2008, dat is niet bepaald oude-hardware compatible en juist DAAR licht het grootste probleem,

als je werkelijk voor de grote markt had wille gaan had je daarvoor zeker moetten zorgen voor een OS dat op relatief goedkope en vooral superzuinige hardare kan draaien, ik denk dan dus echt puur aan Geode's, Via's of strax die nieuwe Sempron64 2100+

en ik denk zeker dat je hier dan maximaal moet uitgaan van mATX of liever nog kleinere formaten,

ik durf dan zelfs te stellen dat een mobo met daarop enkel sata poorten (dus geen pata), en een onboard Hardware raid controler (dus geen fakeraid) tot de vereisten zou moeten behoren..

just met een dergelijke designe keuze zou je volwaardige home servertje kunne bouwen ter grote van maximaal een barebone, met liefs zeker ruimte voor een 4tal sata-schijven en een slimline drd-brander.
Nope, het is een aftakking van Windows Server 2003. Heeft geen klont te maken met Windows Server 2008.
Om precies te zijn is het een gestripte versie van Small Business Server 2003
En dan zo'n SSD schijv(en) voor de consumers met wat meer budged maar ook zuinig in stroom willen zijn. rijk en groen
Lijkt mij heel handig voor de thuis gebruiker, vooral de back-up mogelijkheden. Microsoft werkt hiermee goed in op de markt.

Echter vraag ik mij af in hoeverre een homeserver nuttig is en het geld waard is. Rekening houdend dat er maar een klein deel van de thuis gebruiker meer dan 2 computers heeft staan, ruim de helft het niets intreseerd en iedereen die zo iets thuis wil hebben zoals de mensen hier op tweakers of de iets verder computer bekende, meer gaan voor de echte server versies of zoals ik volledig voor Linux.

We zullen zien denk ik maar, ik zal het in ieder geval nooit gebruiken.
Klein deel van 6miljard waarvan een groot deel géén een PC heeft.
Maar die 100mil wereld wijd huishoudens met meerdere PC zijn allemaal potentiele klanten.
als je er 'n miljoen kan verkopen. wereldwijd.

Als fiktief voorbeeld.
Klopt, maar waar haal je de winst als je er maar een miljoen verkoopt?

Ik heb nog wel sterke twijfels hierbij en heb sinds vanmiddag toch maar eens stiekem gekeken uit het zicht van m'n Linux bakken. Nou, ik denk dat er nog wel een RC3 en RC4 gaat komen want na installatie werdt het systeem instabiel en liep vast.
... zwaar leunen op de mogelijkheid om plug-ins te ontwikkelen ... Daarbij valt te denken aan streaming media, etc ...
Wat komt er dan wel standaard in te zitten? Lijkt me sterk dat MS met een kaal systeem komt waar je uiteindelijk zelf nog 20 handige plugins aan moet plakken.
Ik zit echt te wachten op een fatsoenlijke DAAP variant voor het windows platform. Ik heb een remote playlist met Firefly Media Server, Apple Bonjour en dan nog Alpha Alpha Alpha Winamp plugins. (iTunes is niet mijn ding) Een medialibrary van tienduizenden items via een netwerkmap toevoegen is niet echt een succes namelijk |:( Ook niet @1Gbps
Standaard DAAP support zit er niet in. Microsoft zal ongetwijfeld wel UPnP-AV (Windows MediaConnect) gebruiken ipv Apple's proprietary protocol. Vergeet niet, DAAP is een gesloten protocol, er zijn geen officiele specs voor. De open-source DAAP clients (mt-daapd en varianten) zijn allemaal reverse-engineered. Als MS dat standaard gaat inbouwen krijgen ze subiet een rechtszaak aan de broek.
Nice, dan zal ik dat eens na gaan kijken }>
meuktracker: Windows Media Connect 2.0
Artikel is je niet onbekend als ik de reacties bekijk dreamvoid :p
This same functionality is now built right into Windows Media Player 11.
Zit voortaan dus al ingebouwd. :X

EDIT: Nice... WMC en WMP11 zijn er niet voor 2003. Moet ik alsnog alles DAAPen vanaf mijn server :( Opensource alternatief anyone? O-)

[Reactie gewijzigd door TeXiCiTy op 13 juni 2007 13:35]

Er zijn een heleboel andere UPnP servers: Twonky, TVersity, Nero MediaHome, en nog een aantal. Maar Windows Home Server zal wel WMC ingebouwd hebben, toch?

(edit: er schijnt een manier te zijn om WMP11 met UPnP toch op Server 2003 te installeren)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juni 2007 15:03]

WHS is echt een pracht product voor mensen met weinig computer verstand maar toch meerdere pc's hebben. het enigste minpuntje is dat er geen exchange in zit, of een erg afgeslankte vorm daarvan.

het zou ook leuk geweest zijn dat als je een tv-kaart in de WHS deed dat je via het netwerk tv en opgenomen programma's.kan kijken. ( zodat je pc een media extender wordt in microsoft termen)
Dat kan je vrij eenvoudig zelf maken, en ik verwacht ook dat er commerciele produkten zullen komen die dit mogelijk maken.
Zelf ben ik ook betatester, maar nooit ver gekomen met testen. Eens kijken of ik nu wel deze RC geinstalleerd kan krijgen. Alle voorgaande versies, wilden niet installeren. Er kwam een BSOD tijdens het detecteren van de hardware in de installatie.

Zelfs met enkel de noodzakelijke hardware erin, slaagde de installatie niet. Ben benieuwd :Y)
Eens kijken of ik nu wel deze RC geinstalleerd kan krijgen. Alle voorgaande versies, wilden niet installeren.
En gewoon nog een keer proberen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True