Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: BBC News

De man en producent van de vorig jaar overleden Britse pianiste Joyce Hatto, is via Apples iTunes ontmaskerd als fraudeur. Een gebruiker ervan meldde dat de achterliggende herkenningssoftware van Gracenote werken van haar als dat van anderen identificeerde.

pianocomputer De gebruiker had een schijfje van Hatto met de Transcedentale Etudes van Liszt in zijn computer gestopt, waarop werd gemeld dat het volgens de Gracenote-database om de uitvoering van Laszlo Simon ging. De verbaasde klassieke muziekliefhebber schoof vervolgens zijn Hatto-cd'tje met pianoconcerten van Rachmaninov in de lade, en dat werk bleek door Gracenote aan Yefim Bronfman toe te worden geschreven.

De in 1928 geboren Joyce Hatto kende slechts beperkt succes in haar carrière en was niet erg geliefd bij de critici, tot er vanaf 2003 een hele sloot opnames op het door haar man William Barrington-Coupe gerunde Concert Artist Records verscheen. Toen ze stierf werd ze geroemd als een van de beste pianisten die Groot-Brittannië ooit voortbracht, maar volgens het tijdschrift Gramophone staat nu feitelijk al haar werk ter discussie. Barrington-Coupe heeft van een aantal werken toegegeven dat ze niet van Hatto's hand zijn, maar 'tenzij hij aangeeft hoe erg het bedrog precies geweest is, is het onmogelijk te weten hoe getalenteerd ze nou eigenlijk was', aldus James Inverne van Gramophone, die eraan toevoegt geen vergelijkbare gevallen van fraude te kennen. Hatto's man lijkt evenwel niet van plan te zijn meer over zijn verleden als 'Milli Vanilli-producent' prijs te geven: 'Ik ben er klaar mee en ben gestopt met produceren. Ik heb de boel laten vernietigen en wil nu wat rust hebben.'

Joyce Hatto-cd'tje Barrington-Coupe heeft in een brief aan het tijdschrift uitgelegd hoe hij begon met het invoegen van korte passages van anderen, omdat Hatto, die aan kanker leed, soms van de pijn kreunde tijdens opnames. Dat ging van kwaad tot erger; de overdubs van anderen werden gestaag langer. In bepaalde gevallen pastte de producent de snelheid aan, wat Gracenote niet belette de juiste uitvoerder te identificeren. Barrington-Coupe zegt dat hij de opnames van Hatto's collega-pianisten heeft gebruikt om zijn vrouw de illusie te geven van een groots einde van een genegeerde carrière.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

is ook eerder door gracenote dan door itunes ontmaskert.
(maar iTunes is natuurlijk een grotere/recentere naam)

anders kan je ook gaan zeggen dat een cd'tje een artiest ontmaskert :s
Ik zocht ook al wat iTunes hiermee te maken heeft.

Het gaat om fysieke CD's die m.b.v. Gracenote zijn bekeken.

De enige verbindtenis met iTunes die ik zie, is dat de persoon daar toevallig lid van was. Net zoiets als beweren dat zijn sportclub of vaste supermarkt de fraudeur heeft ontmaskert. Eerlijker zou zijn om te zeggen "Gracenote ontmaskert klassieke muziekfraudeur"; ere wie ere toekomt.
De man was geen lid van iTunes. Hij heeft gewoon een cd afgespeeld op zijn mac/pc en dit dmv van z'n standaard mediaplayer, in dit geval iTunes.
En zoals elke mediaplayer haalt die CDDB-informatie (tracknamen, uitvoerder,...) op bij het inlezen van een audio-cd. iTunes gebruikt hier standaard Gracenote voor.
Hoe ik het lees is de Gracenote software een plugin van iTunes, welke de gebruiker open had toen hij de CD in zijn pc stopte.
Hoe wordt je lid van iTunes? Hebben ze nu ook al een secret clubje? :+
Even een misverstand uit de wereld helpen: de man is ontdekt dmv CDDB (ook van Gracenote, maar niet de Gracenote-fingerprinting) omdat hij een integrale CD (Liszt-etudes door Laszlo Simon op BIS) als die van zijn vrouw probeerde te passeren.

Het is inderdaad wel een beetje twijfelachtig dat niemand is opgevallen dat 119 CD's (!) zijn geplagieerd, maar hij heeft idd ook vrij vaak digitaal zitten knutselen in de opnamen.

Sta me toe mijn eigen overzichtje van het verhaal hier even te pluggen: http://www.8weekly.nl/index.php?art=4977

En voor een goede reactie op Barrington-Coule's 'bekentenis' van de immer prettig-sarcastische David Hurwitz:

http://www.classicstoday.com/features/022607-mywife.asp
Werkt CDDB niet gewoon met een serienummer (ISBN achtig ding) dat op je CD staat? Dan zou het nogal vreemd zijn dat ie een CD van iemand andes gekopieerd heeft inclusief dat serienummer.
Het werkt door de begin- en eindsectoren (en de types?) van tracks op de CD te manglen en daar een uniek ID uit te bouwen.
Wel een leuke methode: Je wordt gepakt op plagiaat en vervolgens wil je wat "rust hebben". Die man werkte bewust mee aan het plagiaat van zijn vrouw onder het mom van kanker? Dan kan hij toch tenminste dit bedrog binnenshuis houden.

Gat in de markt: Verzorgingshuis voor criminelen die "met rust gelaten" willen worden door pers en politie.
Dat hebben ze al, het heet "de gevangenis"....
Het is in ieder geval een geweldige showcase van de fingerprinting techniek van Philips!
Je moet wel toegeven, je moet wel een erg goede producent zijn om dit zo lang onopgemerkt gedaan te hebben ;)
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen criticus was die dit opgemerkt heeft eigenlijk. Nu vraag ik me toch wel af hoe dát dan zit, wij horen het misschien maar sommige musici hebben echt een heel goed gehoor voor dit soort dingen.
meh. zo makkelijk is het nog niet.

(Ga even uit van het principe dat het ondenkbaar is dat iemand zijn eigen naam op andermans werk zet.)

Als je als criticus de duizendste vertolking van een bepaald stuk hebt gehoord, weet je echt niet meer alle fijne details van de andere 999.
Het zou goed kunnen dat er verschillende critici zijn die frauduleuze CD's hebben beluisterd, en veel overeenkomsten hebben herkend; maar men zal dit afdoen als "duh, het is hetzelfde stuk als op 999 andere CD's", omdat het ondenkbaar is dat op deze wijze gefraudeerd wordt - de criticus zal de mogelijkheid dus geheel niet in overweging nemen.

Een criticus wordt betaald voor zijn mening over een uitvoering; en op deze CD's waren uiteraard geen propedeuseprojectjes te horen, ergo, goede recensies.

kortom, ik vind het buitengewoon listig van deze heer.

Nu is het tijd dat meneer zijn verantwoordelijkheid neemt, want wie stout is krijgt straf, zo werkt het nu eenmaal... "ik wil gewoon rust" |:( lamenielachen
Dat valt op zich wel aardig mee. 2 verschillende uitvoeringen van een bepaald stuk verschillen over het algemeen best veel vanwege de muzikale vrijheid van de uitvoerende. De mensen die klassieke muziek opnemen zijn er over het algemeen erg goed in, ze kunnen namelijk dalingen en verhogingen van kwartnoten horen en de minste of geringste versnelling of vertraging.
dalingen en verhogingen van kwartnoten
Die heb je natuurlijk op een piano niet. :+
Andere instrumenten en stemmen hebben dat wel ;)
Dat recensenten het niet gehoord hebben, daar kan ik nog min of meer inkomen.

Maar die vrouw moet dat toch gehoord hebben?

Heb ooit met een bandje nog een demo opgenomen, en voordat ik de opname beluisterd had, kon ik zo zeggen waar er 'foutjes' zouden zitten. Mochten die foutjes ontbreken op de CD, dan had ik dat zeker gemerkt.

Ik bedoel maar, ik kan er niet bij dat je op die manier een muzikant op het verkeerde been kunt zetten. ALs het hem echt gelukt is, begin ik eigenlijk te twijfelen aan de kunde van de muzikante. Hoewel ik het een triest verhaal blijf vinden.
Waarom zou die vrouw niet ook in het complot hebben gezeten? Het zou me in ieder geval niets verbazen...
Net als in pop worden klassieke platen gemonteerd uit verschillende opname sessies. Dat je wat sprongen hoort in acoustiek, aanslag enzovoorts laat dus niet meteen de alarmbellen rinkelen. Maar dat er echt grote stukken van een ander ingekopieerd zijn zonder dat iemand dat opvalt is wel jammer, ja.
Er zijn maar heel weinig echt goede klassiek recensenten, en een hoop releases, dus gek vind ik het niet.
Tsja, wat verwacht je van een Barrington-Coupe. Een knipje hier, een knipje daar.
... om zijn vrouw de illusie te geven van een groots einde van een genegeerde carrière
Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Ik vind het vooral een heel triest verhaal.
Ik vind het verschrikkelijk. Puur omdat mensen stervende zijn wil dat nog niet zeggen dat je hen een illusie kunt geven dat alles mooier is dan het daadwerkelijk is. Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die in onwetendheid willen leven, puur omdat de waarheid te pijnlijk of beschamend kan zijn. Bah.
Waar staat dat die vrouw zo wilde leven? Zoals ik het lees hield die man de illusie in stand, en wist die vrouw van niets.
Hoe verwerpelijk plagieren en meeliften op het succes van anderen ook is, ik moet zeggen dat ik dat ook wel mooi/ontroerend vond aan het verhaal.

Erg tragisch.
Da's makkelijk! "Ik ben er klaar mee, ik vernietig alles, dus ben ik niet meer vervolgbaar." Ja dag!
Op deze manier ga ik ff wat "remixjes" maken van bekende artiesten.
'Ik ben er klaar mee en ben gestopt als producer. Ik heb de boel laten vernietigen en wil nu wat rust hebben.'
nog een leuke extra aanklacht erbij voor vernietigen van bewijsmateriaal...
Als ze deze technologie op het laatste nummer van de Red Hot Chili Peppers los laten, komt er denk ik ook vol in beeld te staan "Skunk Anansie - Weak".

Hoeveel muziek tegenwoordig is nog echt orgineel, ik denk namelijk niet heel erg veel.
Meer dan je denkt. Je luistert gewoon naar de verkeerde muziek.
In de muzieksoorten welke ik veel beluister (rock en metal) kom ik ook af en toe wel eens bekende riffs etc tegen, maar vrijwel altijd een gedeelte uit een bekend nummer. Wat ik hier uit opmaak is dat de plagiant complete stukken idd copy-paste over het werk van zijn vrouw heen om ongewenste bijgeluiden "weg te filteren" . Kwalijke zaak in ieder geval.
Nu is er verschil. Als het opnieuw gespeeld is, is het wat anders dan gewoon kwakkeloos kopieren (niet naspelen, maar gewoon een kopie). En die kopie af en toe versnellen/vertragen etc...
Ik weet niet welk nummer je bedoelt. Maar nu je toch de rhcp noemt, hun nummer Dani California lijkt verdacht veel op Mary Jane's last dance van Tom Petty, al is het tempo iets anders.
Van veel opnames is ook het tempo veranderd zodat het minder goed hoorbaar is dat het van een ander is, maar over het algemeen gaan al die eliterige muziekcritici keihard op hun bek ja! Daarnaast, die man is een veroordeelde crimineel, dus zijn verhaal is misschien ook onzin, hij wilde waarschijnlijk gewoon geld verdienen en plakt er nu een zielig verhaaltje aan vast, ookal had mvr. Hatto wel degelijk kanker.

http://pristineclassical.com/HattoHoax.html - Hier staan alle vergeleken opnames, ook met vergelijkingen van waveforms.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True