Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Bron: British Phonographic Industry

De British Phonographic Industry, de belangenorganisatie voor Britse platenmaatschappijen en aanjager van de strijd tegen het kopiëren van auteursrechterlijk beschermd werk, heeft cijfers naar buiten gebracht omtrent de vermeende schade vanwege cd-piraterij. Het beroept zich daarvoor op cijfers van onderzoeksbureau IPSOS, dat in februari en maart van dit jaar tweeduizend mensen van 15 jaar en ouder sprak over het kopen van vervalste compact discs in 2005. Van de ondervraagden gaf 7 procent aan in het afgelopen jaar wel eens gekopieerde cd's gekocht te hebben. Van die groep gaf vervolgens 45 procent aan 'zeker' het origineel aangeschaft te hebben als de illegale kopie niet voorhanden was.

British Phonographic Industry (BPI)-logoMet een door de BPI geraamd aantal van 37 miljoen verkochte cd-kopieën komt dit neer op 16,5 miljoen cd's die in de winkel waren verkocht als er geen vervalsingen waren. Dit aantal zou groter zijn dan het totale verkoopcijfer van de dertien best verkopende albums in 2005. Volgens de BPI komt de bijbehorende schade uit op 248 miljoen euro aan misgelopen inkomsten. De organisatie zegt dat dit nog een conservatieve schatting is, aangezien de reacties van de respondenten niet zijn meegerekend als zij aangaven dat ze 'mogelijk' of 'vermoedelijk' het origineel hadden gekocht als de gekopieerde variant niet verkrijgbaar was. De belangenorganisatie heeft in reactie op de cijfers de overheid met klem gevraagd om de verantwoordelijke autoriteiten de taak, bevoegdheden en middelen te geven om het probleem grondig aan te pakken.

cd-kopieerapparatuur / piraterij
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ach, hoeveel miljard hebben ze vroeger al verloren door de casettebandjes... Daar hoorde je niemand over.
Het is net zo'n artikel als:

Energie sector verliest 3 miljard per jaar aan windvlagen..

De energie sector heeft vorig jaar een verlies geleden van drie miljard op jaarbasis. Dit bedrag is berekend aan de hand van de hoeveelheid wind die door nederland is gestroomd en daar de potentiele windenergie uit te berekenen. Als al deze lucht opgevangen was door de geplaatste windmolens en deze was omgezet in energie, dan had de energie sector 3 miljard meer omgezet. Het is helaas nog mogelijk dat bepaalde windvlagen langs de molens kunnen komen zonder hun energie af te staan. De sector beraad zich nog op maatregelen maar beloofd dat er volgend jaar een grotere omzet behaald zal worden.
Ander scenario:

TPG Post heeft afgelopen jaar een schade geleden van 490 miljoen euro, het gaat hierbij om misgelopen inkomsten ten gevolge van het versturen van post via internet (ook wel e-mail genoemd). De verzender omzeilt op deze manier de kosten van een postzegel. Uit een vragenlijst bleek dat 45% zeker een postzegel zou hebben gekocht als 'illegale' verzending via internet niet voorhanden zou zijn.

De belangenorganisatie heeft in reactie op de cijfers de overheid met klem gevraagd om de verantwoordelijke autoriteiten de taak, bevoegdheden en middelen te geven om het probleem grondig aan te pakken.
Ik denk deze je vergelijking beter opgaat als je stelt dat elektriciteitsmaatschappijen klagen over omzetverlies door mensen die zelf zonnecellen of windmolens geplaatst hebben waardoor ze minder of geen stroom meer kopen bij hen.
Hoeveel miljoen zouden ze afgelopen jaar uitgegeven hebben aan niet werkende DRM troep en andere nutteloze beveiligingen waar alleen de betalende consument last van heeft?
En hoeveel geld hebben ze verdiend met kopie-heffing op DVD's die voor backup worden gebruikt.
In één woord: TEVEEL. Kijk maar n's op www.thuiskopie.nl. Blijkt dat ze zoveel geld overhouden, dat ze dat weggeven aan goede doelen... |:(
Stichting de Thuiskopie is aangewezen door de Minister van Justitie om de Thuiskopievergoeding te incasseren bij de fabrikanten en importeurs, en om deze weer te verdelen onder de rechthebbenden.
Ja, ik zelf dus, maar ik heb nog geen (Euro)cent gezien! :P
"Een deel van de Thuiskopievergoeding (15 %) wordt besteed aan culturele doelen: het ThuisKopie Fonds. "

:r
Toen waren ze ook al aan het zeuren. Die kopieerheffing die je nu betaalt over dvd's en cd's stamt uit het cassette en vhs tijdperk.
Idd, ik meot het toch eens zijn met Aerophobia1... Waarom?

Vroegah, toen ik nog een kleine tweaker in wording was, heb ik wel eens aan mijn vader gevraagd of je gewoon muziek zomaar op casettebandje op mocht nemen.
Mijn vader antwoordde dan altijd dat dit "eigenlijk niet mocht" maar dat niemand zich er zo druk over maakte.

Ik nam zelfs liedjes op van de radio, zonder dat ik daar ook maar iets voor betaalde (behalve het lege bandje natuurlijk). En niemand die daar iets van zei. Als ik dit bandje uitleende aan vriendjes en zij maakten daar ook weer een kopietje van, kwam er echt niemand langs om te zeuren dat ik daar nog geld over moest betalen.

In principe deed ik later hetzelfde. Ik hoorde een mooi nummer, maar ipv dat ik het van de radio rip, rip ik het nu van internet zeg maar. Ipv dat ik het op een bandje spoel, brand ik het nu op cd. En NU loopt de platenindustrie ineens zoveel geld mis? Terwijl er dus eigenlijk niet zo gek veel is veranderd, behalve de formaten waarmee je de muziek opneemt en afspeelt.
Volgens mij namen vroeger namelijk ook heel veel mensen op van de radio of spoelden ze een bandje over, maar toen was het nooit een issue. Misschien draait de platenindustrie niet zo goed en zoeken ze een zondebok?
Merk op:
In dit geval is het onderzoek wel een beetje anders dan de gebruikelijke Brein-loze klaag-acties. Dit keer hebben ze duidelijk onderzoek gedaan naar hoeveel mensen de CD (bewust) illegaal gekocht hebben, en hoeveel procent van die mensen de CD beslist legaal gekocht zou hebben als ze die illegale optie niet gehad hadden.
Alleen dat gedeelte hebben ze als verlies geteld.
Dat is dus heel wat anders als iemand die een nummer van internet ript, en die de CD toch nooit gekocht zou hebben.
Klopt! Het gaat hier over echte piraterij en niet over verliezen door downloaden! Daar moet dus wel tegen worden opgetreden want deze jongens verpesten de boel voor de arme downloader!
De reden dat ze nu ineens zoveel geld mislopen is omdat het formaat digitaal near-lossless geëvolueerd is en omdat de maatschappijen denken dat mensen daarvoor wél zouden betalen mocht het niet kunnen gekopieerd worden in die kwaliteit.

Wat imho dikke bullshit is, mochten er gewoon géén muziekkopieën mogelijk meer zijn zouden ik (en vele andere) niet méér muziek kopen dan nu of we zouden terugvallen op old skool cassettes.

Waarom? Vraag en aanbod... de prijs is gewoon te hoog. De downloadkost is echter nihil dus er wordt gebruik van gemaakt. Een industrie kan niet zomaar de essentiële business rules van V&A niet in de lucht slagen en alle zonden van de wereld op kopieën steken, vroeg of laat zullen ze gestraft worden door de consument.

//Edit: Idd Kalief, met near lossless bedoel ik near lossless voor mensenoren ;) high bitrate mp3's (en --alt-preset extreme/insane VBR mp3s) zijn zeer moeilijk voor mensen om te onderscheiden.. en met flac hebben we zelfs een compact lossless formaat.
De reden dat ze nu ineens zoveel geld mislopen is omdat het formaat digitaal near-lossless geëvolueerd is

Mensen die muziek downloaden - waar dit onderzoek overigens niet over gaat - doen dat niet in een (near) lossless formaat maar bijna altijd als mp3-tjes. Mensen nemen genoegen met lossy formaten omdat ze oren van kwark hebben.
Mensen nemen genoegen met lossy formaten omdat ze oren van kwark hebben.
Als je het verschil niet hoort met jouw oren of muziekinstallatie die minder dan 2000 euro gekost heeft is het formaat goed genoeg. Om nog maar te zwijgen van muziek waar extreem goede kwaliteit toch niet zo van belang is, of omdat het gedraaid wordt in de auto, trein of op de fiets waar zowiezo veel achtergrondruis is.

Niet iedereen is een extreme audiofiel.
Ik denk dat 1 van de beste afleveringen van SouthPark je een oplossing kan geven...

Ik snap niet dat ze zich zo druk maken.
Ze lopen veel geld mis, maar verdienen ook veel geld.
Als de artiesten er last van hebben moeten ze zelf maar klagen. Deze mensen die in dienst genomen worden om de platenmaatschappij te vertellen dat ze veel mislopen, kosten juist geld.

Ik bedoel, het ging er ooit om, dat de artiest genoeg binnen kreeg om zichzelf te onderhouden, en om creatieve ontwikkeling niet in de weg te gaan.

Ik zie artiesten nu in hun reality shows huilen omdat ze 2 maanden moeten wachten met de aanschaf van het nieuwste type privejet.

En nog iets, al het geld dat word geint met rechtzaken van bijv. brein enzo, dat gaat vaak ook niet eens naar de artiest toe... Het gaat er daar om 'dat iemand heeft zitten uploaden' maar wat boeit ze niet, het gaat hun alleen om het geld.
en 100% van de ondervraagden zou het origineel hebben gekocht als de platenmaatschappijen niet zo achterlijk veel aan de consument wilden verdienen.

Ik download ook regelmatig, maar daardoor ben ik wel meer gaan kopen. Je leert veel nieuwe bands/artietsen kennen.
Gelukkig is metal niet zo achterlijk duur als commerciele muziek, dus voor mij is het regelmatig aanschaffen van een cd opzich nog wel te doen.
Ik praat bij tijd en wijle met eigenaren van cd-winkels in Nederland. Globaal hoor ik twee dingen. Vermoedelijk gaat dit kort door de bocht en zijn er altijd andere verhalen, maar beide rode lijnen lijken me bijzonder aannemelijk.

1: In specialistische winkels (zeg een Velvet of Plato en specifieker) zien ze vooral de verkoop toenemen omdat mensen meer muziek leren kennen en hier geld voor willen neerleggen. Liefhebbers (waar ik gemakshalve Rhapsody en mezelf onder schaar, namelijk de mensen die dingen die ze goed vinden ook kopen uit respect voor de artiest en liefde voor de muziek) blijven toch wel cd's kopen, alleen zijn ze van tevoren beter geïnformeerd omtrent wat ze gaan kopen.

2: In algemene winkels (de lokale cd-winkel) zien ze de verkoop licht achteruit gaan. De eigenaren hiervan wijten dit primair aan het feit dat steeds meer 'normale' winkels cd's gaan verkopen. Oorspronkelijk mochten alleen cd-winkels cd's verkopen, maar sinds enige tijd mag in principe elke winkel cd's verkopen.

Oftewel: tot nu toe nog geen kwaad woord over het downloaden of illegaal distribueren van muziek, maar enkel over verandering van de voorkennis van luisteraars en de toename van het aantal verkooppunten.

Het is jammer dat de BPI blijkbaar niet heeft gevraagd of die mensen die een gekopieerde cd hebben aangeschaft, later niet ook het origineel hebben gekocht. Ik heb hier stapels gebrande cd's met het origineel erbij, en ik denk niet dat ik de enige ben die op deze manier met muziek en de aankoop hiervan omga.
Ik ben het volledig eens met Inge en Rhapsody. Zelf heb ik pas nog een tiental albums gekocht welke ik ooit eens gedownload had - ookal was het maar één nummer. Zo ben ik in contact gekomen met die muziek, en weet ik uiteindelijk ook ongeveer wat zoal de moeite waard is om te kopen. Ook CD's die ik niét gedownload had heb ik voldoende (nu ja, voldoende ;)), maar het is wel zo dat ik mijn keuzes baseer op hetgeen ik op concerten/festivals, van vrienden of via downloads te horen krijg.

Ondertussen is het trouwens al weer een jaar geleden dat ik nog muziek gedownload heb. Ik merk dat ik veel meer concerts af ga (de volgende twee maanden staan al weer zes weekends volgeboekt), vorige maand heb ik ook opmerkelijk veel CD's gekocht. Maar om eerlijk te zijn had ik de helft er niet van gekocht als ik ze niet eerst gedownload had - dan had ik die artiesten simpelweg nooit gekend.
Ik heb ook heel wat originele CD's die ik later voor mezelf gecopieerd heb voor in de auto. Ik ga echt geen berg originele CD's in m'n auto laten liggen. Kan ik die straks ook allemaal in de kofferbak stoppen als ik parkeer, samen met het frontje van de radio/CD speler.
Exact zelfde verhaal hier. Ik koop regelmatig van bands die ik via downloaden leer kennen. Laatst cd van DragonForce gekocht en nog lang geen spijt gehad. Overigens is het niet alleen het downloaden hoor. Sinds het Eurovisie songfestival ben ik ook groot Lordi-fan geworden en ga ik in oktober naar hun concert in Antwerpen. De reden? De entree is betaalbaar. Meeste grote bands durven rustig 80 tot 140 euro voor een entreekaartje te vragen en veelal heb ik er dat niet voor over. Ook een punt waar eens over gezeurd mag worden imo..
In gewone platen winkels (FRS, van Leest, MediaMarkt en zo) kan ik heel vaak het album dat ik op dat moment zou willen kopen niet vinden. Vooral SACD en DVD-A's zijn erg moeilijk te vinden. Een enkele keer bestel ik dan on-line, maar daar zitten dan weer (vooral uit buitenland) flinke verzend- en (soms) douane kosten op.
Psychologie 101: Attitude is niet hetzelfde als gedrag, het is zelfs een bizar slechte voorspeller van gedrag.

Volgens een zelfde soort onderzoek had ook al lang drie kwart van Nederland een zonnecollector op het dak staan, zouden er nooit kinderen met de auto naar school gebracht worden en zou vrijwel al het afval gescheiden worden.

Om maar even een paar willekeurige voorbeelden aan te halen die laten zien dat dit soort vragenlijsten een HEEL slecht beeld van de werkelijkheid geven.

Mensen zeggen nou eenmaal graag dat ze doen wat ze denken, maar eigenlijk wordt er veel gedacht en weinig gedaan. Deels uit sociale wenselijkheid, deels omdat mensen zichzelf eenvoudigweg graag positief zien en er een wat rooskleurig beeld van zichzelf op nahouden.

Trek dus maar rustig 80% tot 90% van de cijfers van het BPI af, dan zit je waarschijnlijk meer in de richting van de "verliezen".
Daar heb je natuurlijk een goed punt.
Het is heel makkelijk te zeggen dat je een CD gekocht zou hebben, maar wie zegt dat je dat ook echt gedaan zou hebben.

Zulke cijfers, zeker bij zo'n kleine groep ondervraagden, zijn gewoon bedoeld, zie de laatste zin, om meer bevoegdheden af te dwingen bij de overheid.
Totaal ongegrond dus.
Wie weet zegt men met opzet dat ze kopieren om stoer over te komen. Jongeren die rebels willen zijn zouden zoiets kunnen doen. Dat hoeft dus niet te betekenen dat dit in de praktijk ook echt gebeurd.

Buiten dat is een onderzoek naar verkoopcijfers altijd onjuist en onnauwkeurig. Je hebt namelijk geen enkel grip en geen enkel idee hoe en wat, het is puur giswerk. In het geval van organisaties als de BPI is het ook niet raar dat er een groot bedrag uitkomt rollen, dat is gewoon in je straatje gissen. Je gist netzo lang totdat het er voor jou positief uitkomt rollen maar goed, dat is ook waar de hele statistiek voor gebruikt wordt helaas.

Een mooi voorbeeld is de NVPI die de Consumentenbond beschuldigd van het aanmoedigen van illegaal downloaden van de site allofmp3.com. Leuk maar hier in Nederland is het downloaden van muziek (het enige wat die site aanbiedt) legaal en in Rusland is de wetgeving dusdanig vaag dat het daar ook weer legaal zou zijn. Dat is dus gewoon domweg je eigen wet opleggen. Als dit soort partijen al zulke onjuistheden verspreiden is het nog maar de vraag hoe betrouwbaar die diverse onderzoeken die ze laten doen zijn.
ho ho ho 250 miljoen. het zijn ook wel een stelletje zeikstengels zeg :/ Dat is overigens wat ze denken mis te lopen, en dus wat ze er in theorie op achteruit zijn gegaan. Het betekend niet dat ze niet alsnog bakken geld krijgen met die "muziek"

*zet een -GRATIS- audiostream aan*
idd... muzieksmaak is voor iedereen uniek en respecteer ik, maar crazy frog hit-CD?
muziekkwaliteit van de Pop-cd's is tegenwoordig pure uitmelkerij/gefabriceerde pop die ik, noch eeender wie ik ken moet hebben... zelfs al geven ze het me gratis!
Is hier het bedrag afgetrokken van cd's die mogelijk gekocht zijn na het downloaden van bepaalde songs ?

Ik merk, nu ik gratis vouchers gekrege heb voor iTunes, ik terug meer rondhang in de cd afdeling van winkels.
En het bedrag van de cd's die anders uberhaubt nooit gekocht zouden worden?
Er wordt heir niet gesproken over downloaden maar over mensen die gekopieerde CDs gekocht hebben. CD piraterij dus. (zie titel)

Dit wordt in Engeland nog wel op Bootsales gedaan (soort rommelmarkten, vaak vanuit de kofferbak van auto's, typisch Engels), door niet nader omschreven woonwagenkamp achtige typetjes die hele stapel zilveren CDs, met daarop in zwarte stift de artiest en CD naam geschreven, verkopen. Het Koreaans-Chinese handelsmodel, zeg maar.

Over downloaden wordt nou eens een keer niet gemekkert. Vind ik eigenlijk bonuspunten waard :)
Tweakers.net morgen:

"Consumenten ¤500 miljoen euro aan heffingen kwijt"
Mhaww, dan mag de muziekindustrie nog steeds klagen, aangezien Thuiskopie hoogstens 10% van de heffingen doorspeelt aan de maatschappijen, en dan ook nog is volgens de playlists van grote stations (lees: kleine bandjes krijgen geen cent en bekende te veel)
Euh... stel dat er geen illegale downloads waren, dan hadden we ook geen stichting Brein, Buma/stemra en al die instellingen buiten nederland. Al die bedrijven zetten samen duizenden mensen aan het werk, wat weer goed is voor de economie... Ik zou zeggen dat het haast mijn plicht is af en toe es een nummertje gratis binnen te trekken :Y)
Hoezo goed voor de economie? Als mensen zinloos of zelfs contraproductief (anderen lastigvallen waardoor die minder produceren) werk doen kun je ze beter thuiszetten met een uitkering.
Kijk een in wat voor een pand de Buma Stemra zit.
En hoe weinig van die inkomsten worden afgedragen aan de artiesten.
Van die groep gaf vervolgens 45 procent aan 'zeker' het origineel aangeschaft te hebben als de illegale kopie niet voorhanden was.
Hebben ze nu misschien een andere CD aangeschaft met het geld?
Ik gebruik de downlaods meer als demo, als het echt cool is, dan koop ik het echt wel, voor zowel muziek als film.
Ik doe het op die manier omdat alle recensies met alle vriendjespolitiek en soms kromme meningen en slechte buien van reviewers nergens op slaan, en daarbij is 'art in the eye of the beholder'.
Net zo met games, als het leuk is koop je het, om de fabrikant te steunen, en je dan online kan spelen (tegenwoordig steeds meer van belang).
Het is een leuke tendens dat het tegenwoordig meer cool is om het origineel te hebben dan dat het vroeger cooler was als je het gedownload had, wat toen uber was toen niemand dat kon/deed. Goeie ontwikkeling.
Ik moet ook wel zeggen dat je tegenwoordig niets meer kan ruilen haast, en demo's soms ver na releas van de game komen, en reviews niet van ieder spel te vinden zijn, of meningen anders kunnen zijn.
Makers die klagen dat ze failliet gaan door kopien is bullshit, echte goeie games/films/cd's worden toch wel gekocht.
If you produce crap, it's yer own fault.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True