Steeds meer betalingen met iDEAL

iDeal logoDe betalingsmethode iDEAL van de ABN Amro, Rabobank, ING Bank en de Postbank neemt snel toe in populariteit. Een half jaar na introductie van het betalingssysteem zijn er al meer dan 560.000 transacties op deze manier afgehandeld. Peter De Caluwe van Ogone, een van Europa’s grootste leveranciers van betaaldiensten voor internet, noemt het succes des te opmerkelijker aangezien er nauwelijks reclame voor deze nieuwe betalingsvorm is gemaakt. Hij wijt het succes aan het gebruiksgemak. Afrekenen met iDEAL is namelijk vergelijkbaar met internetbankieren. Klikkend op het iDEAL-logo komt men in de eigen vertrouwde bankomgeving terecht. Volgens Ogone rekende men in februari de internetaankoop in 39 procent van de gevallen af met behulp van iDEAL. Voor 49 procent van de aankopen werd de creditcard getrokken, tien procent van de betalingen werd verricht met PayPal, eenmalige machtigingen of via Bill. Resterende betalingen werden voldaan met behulp van buitenlandse betalingsmethodes. Offline betalingen als bijvoorbeeld acceptgirokaarten en overschrijvingen werden niet meegerekend.

Door Caroline Schröder

07-04-2006 • 23:36

66

Bron: Persberichten.com

Lees meer

Rabobank voegt spraak aan website toe
Rabobank voegt spraak aan website toe Nieuws van 4 september 2006
Mobiel pinnen via gprs met Pinlinq
Mobiel pinnen via gprs met Pinlinq Nieuws van 18 november 2005

Reacties (66)

66
64
44
13
3
14
Wijzig sortering
Ook ik gebruik IDEAL met heel veel plezier, niks geld van te voren overmaken, credit card meuk, winkel heeft gelijk betaling ontvangen en kan vaak gelijk de volgende dag op de post.

Wat wil je nog meer? :)
Hoezo geen geld van te voren over maken? Wat dacht je dat je met IDEAL doet dan? Ook met IDEAL moet je maar afwachten of de leverancier zich aan de afspraken houd.
Kortom leuk voor de verkoper maar geen enkele garantie voor de koper dat deze de deal ongedaan kan maken als de leverancier zich niet aan de afspraak houd.
Toch maar rembours of CC ( kun je via de Credit Card maatschappij nog de boel blokkeren).
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik wil bij deze waarschuwen dat iDeal voor de consument een zeer onveilig betaalmiddel is. Ik vind dat jammer, want de betaalprocedure zelf werkt inderdaad erg goed en gemakkelijk.

Ik heb op 9 januari met iDeal betaald bij een Belgische webshop en vervolgens deze ervaringen gehad:
- Tot op heden (nu 4 maanden later!) heeft deze winkel me nog niet het bestelde artikel geleverd. Ze reageerden in het begin nog enigzins op e-mails, de laatste tijd echter helemaal niet meer
- iDeal heeft geen klachtenprocedure, geen publieke e-mailadressen of telefoonnummers en in het geheel geen manier om betalingen ongedaan te maken
- iDeal verwijst voor klachten naar thuiswinkel.org, echter het grootste deel van de webwinkels die iDeal betalingen mogen accepteren is helemaal geen lid van thuiswinkel.org en deze organisatie behandelt alleen klachten over leden. Thuiswinkel.org heeft zowaar wel een werkend e-mailadres, maar reageert in het geheel niet op e-mails.

Ik kan alleen maar concluderen dat iDeal een onbetrouwbare en (vanwege het onmogelijk maken van klantcontact) ronduit louche organisatie is. Dit is een wereld van verschil met de credit card-organisaties die juist uitstekende customer support en klachtenprocedures hebben.

Ook over thuiswinkel.org ben ik niet te spreken. De meest lakse overheidsorganisatie in Nederland weet nog wel een ontvangstbevestiging voor een serieuze e-mail te produceren en over het algemeen wordt elke klacht vroeger of later (helaas meestal later ;)) afgehandeld. Niet zo bij deze commerciële organisatie.

* berend_engelbrecht gaat voortaan gewoon weer met credit card betalen, ook bij Nederlandse webwinkels.
iDeal is geen organisatie. iDeal is een techniek, gezamelijk ontwikkeld door de banken.
Als jij problemen hebt met een betaling, dien je daar je eigen bank over te contacteren.

Met iDeal loop je hetzelfde risicio dat je je betaalde producten en/of diensten nooit ontvangt, als met elke andere betaalmethode als online machtiging, acceptgiro, of creditcard. Alleen bieden sommige betaalmethodes, zoals creditcard, nog wel eens een bepaalde kopersbescherming. Maar daar betaal je ook wel voor.
100% van mijn iDeal-betalingen vallen in de categorie "niet goed, geld weg", voor mij als consument is het dus zeer onveilig gebleken. Dat het "net zo veilig" is als aan een onbekend persoon via de omgeving van mijn bank geld overmaken heeft voor mij geen betekenis, dat zou ik niet zo snel doen terwijl ik bij iDeal dus wel in de verleiding kwam. Volgens mij heb jij het als je het woord "veilig" gebruikt alleen over het mechanisme van de betaling, terwijl het uiteindelijk alleen het resultaat van de transactie is dat telt. Een fatsoenlijke klachtenprocedure zou het voor mij repareren. Ze vragen toch wel transactiekosten, daar zou dat uit betaald kunnen -en wat mij betreft moeten- worden.

Een credit card is voor de shop juist onveilig (je krijgt in de praktijk nogal wat nep-betalingen binnen) maar voor de consument juist veel veiliger: je kan maanden later nog van de betaling af als je een probleem met de aankoop hebt.
Het betalen zelf via iDeal is net zo veilig als via je eigen bank omdat het via de omgeving van je eigen bank gaat. Maar inderdaad heb je gelijk dat je verder geen enkele 'garantie' hebt. iDeal is toch een stuk beter als zelf over gaan maken e.d. en het ondersteund de grootste banken omdat die het ook ontwikkeld hebben. In de toekomst is het systeem uit te breiden naar andere banken.
Zoals bij PAYPAL (niet creditcard versie) dat je van te voren geld naar paypal overmaakt om te betalen.
Wist geen eens wat het was. Zag het Woensdag ineens bij Conrad en had het maar eens geprobeerd. Inderdaad, betaling was meteen binnen bij ze en de zelfde dag nog was mijn order uitgevoerd.
Waarom weer iets nieuws terwijl je met "oude" vormen dit ook al lang kunt doen: credit card iemand?

Echt een wereld van verschil hoe de credit card in Europa nog zo "onbekend" is. In Amerika en Azie (rijkere landen) kan je er zelfs in de supermarkt mee betalen
Waarom weer iets nieuws terwijl je met "oude" vormen dit ook al lang kunt doen: credit card iemand?
Er zit wel degelijk een groot verschil tussen de 2...

iDEAL is in princiepe gewoon pinnen. Je betaalt direct. het is direct van je bankrekening afgeschreven.

Credit Card is krediet ... krediet is lening. Je leent dus eerst geld (van de Credit Card maatschappij), daar betaal je mee, en dat betaal je later weer terug (aan de Credit Card maatschappij) ... plus natuurlijk de rente.
En die rente hoeft nog niet eens altijd.
Ik bestel af en toe dvd's op play.com, zijn relatief kleine bedragen, rond de 50 euro vaak.
Die worden aan het einde van de maand gewoon van mijn rekening afgeschreven, zonder extra rente e.d.

Bij grote betalingen betaal je uiteraard wel rente, als je in delen terug betaald dan. Je kan er natuurlijk ook altijd voor kiezen het in 1x te betalen.

Veel mensen zien een CC als een lening, zoals jij ook zegt.
Ik zie het als een pinpas met uitgestelde betaalmogelijkheid.
Dat je er een lening van kan maken (Uitgestelde betaling) is wat anders.
Ik gebruik m'n Creditcard zelfs als een extra bankrekening. IK heb er wat tegoed op staan, en van daar ook nog 's rente over 8-)
bah.. creditcards zijn kut.. het enige wat die dingen doen is de banken rijker maken omdat er meer mensen geneigd zijn te gaan lenen..
Als houder van een credit card heb je dat nog altijd zelf in de hand hoor ;)
We kunnen niet onze eigen verantwoordelijkheden maar blijven afschuiven...
Oh ja, iedereen wil natuurlijk wel extra betalen voor iets onveiligs als een credit card |:(
:Z
*klok-en-klepel-spreekwoord in gedachten neemt*

1. Credit card betalingen zijn 180 dagen gedekt tegen verlies, diefstal, etc van aangeschafte waren, dit in tegenstelling tot iDeal, waar het risico geheel bij de consument ligt.
2. Kosten van transactie liggen bij de winkelier, niet bij de consument, dit in tegenstelling tot iDeal, waar de 'snelheid en het betaalgemak' meestal op rekening van de consument geschieden.
3. Credit cards worden (in ons land) niet of nauwelijks gebruikt voor vaste lasten. Zo hou je dus je reguliere afboekingen gescheiden van je 'luxe-uitgaven'.
4. Credit Cards zijn wereldwijd bruikbaar, in tegenstelling tot iDeal, waar de bruikbaarheid (vooralsnog) beperkt blijft tot Nederland.
5. Bij twijfel is het mogelijk om met behulp van je credit card een intermediair in de arm te nemen voor betalingen (PayPal, CCBill, etc.)

Dus... er zijn vast nog wel meer voordelen te verzinnen. Ik zie voorlopig meer dan genoeg redenen om niet over te stappen naar iDeal.
Hoezo onveilig? Je bent toch verzekerd? Kost je toch niks? Weleens slachtoffer geweest of alleen maar weer horen zeggen van ..........?
Normaliter zijn credit card transacties gewoon verzekerd hoor. En bij de meeste kaarten zijn je aankopen ook nog eens extra verzekerd voor 3 maanden.

Ben met je eens dat je er wel jaarlijks (een klein bedrag) voor moet betalen, en dat dat wel een drempel kan zijn. Maar goed, wie via internet weleens wat wil bestellen uit het buitenland, ontkomt er eigenlijk niet aan...
Anoniem: 130136 @woekele8 april 2006 00:32
@regmaster:

Het kost je wel degelijk wat extra, meestal 3%! Dat kost het namelijk voor de winkelier en die berekent dat vaak door.

Ben trouwens wel eens slachtoffer geweest, werd bij mij na een jaar weer een bedrag afgeschreven door een amerikaans bedrijf. Toen ik het terug wilde laten storten door iemand van MasterCard werd ik in eerste instantie uitgelachen. Pas na 3x bellen en faxen en een hoop gedoe werd mijn geld teruggestort en moesten die amerikanen aantonen dat ik weer wat besteld had. Dat konden ze niet dus ik hield mijn poen binnen. Kortom, een hoop gedoe waar ik niet vroelijk van werd. Dus waarom voortaan moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Anoniem: 60561 @woekele8 april 2006 00:54
Je bent toch verzekerd? Kost je toch niks?
CC's zijn onveilig. Elk restaurant, iedere winkelier, elke webshop kan met jouw gegevens (cc nummer, expiratiedatum, tenaamstelling en de laatste tijd ook dat extra driecijferige nummer) aankopen doen.

Verliezen worden omgeslagen en doorberekend aan merchants en kaarthouders. Dus je betaalt er wel degelijk voor.

Bovendien proberen de banken stapje voor stapje je aan te wennen dat je rood kunt staan op die dingen (credit cards)*. In Amerika zijn rentepercentages van 28% al geen uitzondering meer!!! (Huishuur 1 keer niet op tijd betaald? Dan ben je minder kredietwaardig geworden, en gaat de rentepercentage op je cc met enorme sprongen omhoog, tot die eerder genoemde 28%)

*Laatst een aangevraagd bij de ING. De optie '100% meteen terugbetalen' zat niet eens meer op het aanvraagformulier! 50%, 10% terugbetalen, prima. Maar 100% kon alleen ingesteld worden nadat je de kaart al in huis had. En dan hopen ze natuurlijk dat je het vergeet, of dat je het achteraf wel makkelijk vindt wat 'speelruimte' te hebben. Ratten!
Ik ben ook slachtoffer geweest voor een paar duizend euro, alleen kreeg ik een belletje van VISA of ik de aankoop wel gedaan had omdat deze ernstig afweek van mijn standaard uitgave patroon (dat word tegenwoordig gemonitord). Kaart geblokkeerd, transactie ongedaan en binnen een week nieuwe kaart. Voor een dergelijk stukje veiligheid betaal ik graag iets extra's.
Internet prijzen liggen over het algemeen toch zo'n 5 á 10% onder de reguliere winkelprijzen dus die kosten heb je er al direct uit.
O ja, je bent gewoon een rund als je rood gaat staan met een Credit Card. Gebruik een CC alleen als uitgesteld betaling en NOOIT als lening o.i.d. Dan ben je een dief van je eigen portomonnai.
Ik denk niet dat je een creditcard en iDeal qua kunnen en functies moet vergelijken. iDeal richt zich vooral op de nieuwe 'internetkopers' en niet op de mensen die al vertrouwd zijn met de creditcard en aankopen via internet. Ik zeg dus niet dat mensen die regelmatig kopen via internet (waaronder ik) niet van iDeal gebruik zouden willen maken.

iDeal is gewoon domweg ontzettend handig voor bv. mensen als mijn vader, die alleen als ie al het oranje achtergrondkleurtje van Rabo internet bankieren ziet weet dat het al goed zit. Het gaat om vertrouwen en gebruiksgemak wat iDeal schept voor mensen die waarschijnlijk toch alleen maar bij nederlandse webwinkels kopen.

Tis dus een beetje appels met peren vergelijken. Een creditcard heeft zeker zijn voordelen, maar die liggen bij een andere doelgroep
Ideal is toch ook gewoon vooruit betalen??

Je betaalt niet nadat je het product in handen hebt maar voordat het verzonden is. Vooruitbetalen dus.

Ik zie het voordeel niet ten opzichte van creditcard.
Probeer je geld maar eens terug te krijgen met ideal wanneer een onlineshop je spullen niet of beschadigd opstuurt.

Met creditcard is dit veel eenvoudiger, telefoontje naar de creditcard maatschappij en ze regelen het voor je. Perfect systeem dus.

IDeal is overbodig
ING en de rest vergeet je, Jochem ;)
Zijn er aan iDEAL ook extra kosten verbonden?

b.v. €0,50 per transactie
Nee, het opent gewoon een venster met internet bankieren waar alle transactie gegevens al in staan. Je hoeft dan alleen nog maar op akkoord te drukkenen dan even met je numculator (of wat je bank ook voor apparaat heeft) een nummertje in te toetsen en het is klaar.
Ja, bij sommige webshops wel. Maar dat zal ook verdwijnen zodra ze alle kosten eruit hebben gehaald. :)
Voor klanten is iDeal gratis, voor webwinkels kost het geld. Rara wat webwinkels dan doen. Juist, direct of indirect dit bedrag door berekenen. Daarom kost het bij sommige webwinkels een euro extra. Als het "gratis" is, dan is het gewoon verwerkt in de prijs van een product.
Nee, IDeal is niet meer dan een snel koppeling naar je bank toe.. alles word voor je ingevult. bankrekening nummer betalings eigenschappen en natuurlijk het bedrag.

je doet dit alles bij je eigen bank IDeal zorgt alleen voor de koppeling.
Misch dat de winkels aan IDeal betalen ??

anyway. ik heb 2 weken geleden voor het eerst kennis gemaakt met IDeal.. ff Martin air betaald voor vakantie USA, werkt echt zeer makelijk..

Daarnaast ook gebruikt bij PDAshop en MP3man..
kan niks anders zeggen dan toppie. werkt gewoon perfect!!
Nu is het nog wachten op webwinkels op europees nivo, je kan nog steeds niet makelijk aan belgie betalen b.v.
Denk dus dat er best wel vraag is naar een europeese kopeling als IDeal
Overschrijven naar een buitenlandse bank is tegenwoordig (bij de Rabobank) vrij simpel. met een IBAN code kan ik via internetbankieren makkelijk een bedrag overmaken. Nadeel is wel dat je de bijkomende bankkosten wel voor eigen rekening moet nemen (OUR) bij de meeste webshops.

Maar een buitenlandse iDeal zou ook ik zeker toejuichen!
Anoniem: 93114 @Reinstein7 april 2006 23:47
Nope, althans niet voor de 'client'
Ja reinstein, bij Salland kost het je bijvoorbeeld 1 euro extra maar bij sommige winkels is het misschien gratis.

In ieder geval word er al melding gemaakt in de tekst dat de offline betalingen niet meegerekend worden en dit lijkt mij juist een significante groep om een echte goeie vergelijking te trekken. Ik gebruik nog regelmatig overschrijvingen als ik iets in Nederland bestel, lekker makkelijk :).
Volgens mij is het (bij de Rabobank althans) precies hetzelfde als wat eerst Rabo DirectBetalen heette. En dat gebruikte ik voorheen ook altijd indien mogelijk, omdat het direct wordt overgemaakt.
Anoniem: 127627 @Palomar7 april 2006 23:49
het is zeker niet ' hetzelfde '. Groot voordeel is dat je nu vanuit elke (grote) bank kan betalen, maar je kan ook als merchant (webverkoper) bij je eigen bank blijven.
En nu nog wachten tot je je pizza enzo online kan bestellen met iDeal!

Dus dat ze meteen kunnen zien tegelijk met je bestelling dat je betaald hebt en dan hoef je dus geen contant geld in huis te hebben en de bezorgers hoeven ook minder geld op zak te hebben wat weer veiliger voor ze is.

Ik heb zo'n gruwhekel eraan dat je alleen voor dingen als eten bestellen, cafetaria enzo nog contant geld moet hebben. Vooral op bijvoorbeeld een zondag als alles dicht is, en dichtsbijzijnde pinautomaat moet ik hier de bus voor nemen..

Dus pizzashops die dit lezen; ga met iDeal en/of CC betalingen werken pleaase.. in engeland doen ze het ook.
Ik heb laatst onder 50 willekeurige mensen 'onderzoek' (case over innovatie) gedaan naar iDEAL: 1 persoon kende het.

Als je de mensen dan uitlegt over iDEAL dan vinden ze het handig klinken. het probleem is dus ook dat mensen het niet kennen (meer marketing?) en daarmee inzien dat het op pinnen lijkt.
Wellicht dat binnen die groep van 50 mensen maar weinig mensen zitten die op internet aankopen doen of ooit hebben gedaan. Heb je dat ook meegenomen in je onderzoek?
Heerlijk systeem, is eigenlijk gewoon "online pinnen"
Ik denk dat dit ook wel eens heel populair kan gaan worden.
Snel, makkelijk, veilig; precies wat Jan met de pet wil.
(t lijkt wel een verkooppraatje, maar het is echt zo; t werkt heerlijk, geen gekloot met cc, overschrijvingsformulieren, enz; net of je in de winkel staat af te rekenen)
Anoniem: 33810 @Tank808 april 2006 10:41
Grotendeels ben ik het met je eens, maar ik zie niet in waarom dit makkelijker zou zijn dan een cc?

Persoonlijk vind ik iDeal ook een heel handig betaalmiddel, maar op bijvoorbeeld eBay gebruik ik cc in combinatie met paypal. Dit werkt ook zeer simpel; je logt in met je paypal gegevens en bevestigd de transactie, en aan het eind van de maand betaal je het cc bedrijf het totale verschuldigde bedrag.

Je moet bij een cc alleen op gaan passen dat je geen geld gaat uitgeven dat je eigenlijk niet hebt, maar daar is alleen een beetje wilskracht voor nodig :).
precies dat laatste, dat is er mis mee :).
Anoniem: 105830 8 april 2006 00:48
Ik vind iDeal geweldig!

Een klein voorbeeld: een paar maanden terug moest ik nog naar de winkel rennen om beltegoed bij te kopen voor m'n prepaid mobiel. Was ik te laat, dan had ik pech.

Er was een mogelijkheid om beltegoed via internet te kopen (zoek maar met Google) maar omdat ik bij de bank met de blauwe *grrr* leeuw zit kon ik alleen via overschrijving betalen en moest ik dus dagen lang wachten tot ik mijn bonnetje ontving.

Nu in het heden: ik klik me een weg naar de beltegoedsite, ik klik op het icoontje van het soort beltegoed, klik op iDeal, vul de tancode in en een minuut later kan ik opwaarderen, zelfs 's wanneer dat nachts om 03:00 uur is!!

(wat zou ik nu betaald moeten krijgen voor het promoten van dit systeem? :Y) )

Heerlijk systeem!
Bij de rabofoon kon je zeker 5 jaar geleden al telefonisch je beltegoed opwaarderen, waar en wanneer je maar wilde.
Ik zie dus niet waarom iDEAL zo geweldig zou moeten zijn volgens jouw aangedragen voorbeeld.
Anoniem: 127627 8 april 2006 00:28
Voor mensen die niet weten hoe iDEAL werkt:
http://www.ideal-betalen.nl/
Je hoeft iDeal niet aan te vragen.... als je internetbankieren hebt bij 1 van de deelnemende banken, dan kun je er gewoon direct gebruik van maken wanneer een winkel deze betaalmogelijkheid biedt.

Ik blijf het ook een geweldig systeem vinden. Ook ik geef er de voorkeur aan als ik gewoon ergens kan betalen zonder dat de creditcard er tussen komt... op voorwaarde dat het wel snel gaat. Nou aan die voorwaarde voldoet iDeal, EN gewoon door middel van m'n vertrouwde authenticatiemethode bij m'n bank (paslezer van ABN AMRO).

Biedt een winkel geen iDeal, dan geef ik de voorkeur aan eerst Paypal en daarna pas m'n credit card, en als laatste evt. een handmatige vooruit-boeking.
Ik blijf het toch een nadeel vinden dat je geen veiligheids-stap hebt in deze. met iDeal maak je een bedrag over, en kun je het niet terugdraaien. Indien je met een louche winkel te maken hebt, kun je indien je het hebt laten overmaken, het bedrag achteraf laten terugstorten (al gaat dat niet altijd even makkelijk, het kan wel). Met iDeal ben je het geld gewoon kwijt indien je niets geleverd krijgt.

Van iDeal.nl:
Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling. Wanneer u het akkoord op dit betaalverzoek geeft, kan deze handeling niet ongedaan worden gemaakt.

Ik heb betaald maar heb de bestelling niet ontvangen?

Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, dan kunt u via onderstaande link het klachtformulier van Thuiswinkel.org invullen. Thuiswinkel.org is de branchevereniging voor bedrijven die zich bezighouden met het verkopen op afstand aan consumenten van producten en/of diensten.
En zoals eerder opgemerkt, heb je naar het schijnt aan Thuiswinkel.org helemaal niets.

Ik vind het overigens raar dat er zowaar webwinkels zijn die de klant niet de vrijheid geven om het over te maken, maar perse een betaling via cc of iDeal willen. Vaak is dat gewoon een motivatie het door mij gewilde bij een ander te zoeken. En als je bij eeen niet deelnemende bank zit moet je sowieso wel.
Ideal is dus een leuk en handig concept, maar het bovenstaande nadeel is voor mij reden om het niet te gebruiken, tenzij noodzakelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.