Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: HardOCP

Nadat HardOCP zich een paar maanden geleden beklaagde over het geringe aantal games dat baat had bij SLI, heeft men na de release van ForceWare 71.84 geconstateerd dat het aantal games dat van deze technologie kan profiteren flink is toegenomen. Kaskrakers als NFSU2, Star Wars Battlefront en Everquest 2, die eerder geen voordeel bij een extra kaart hadden, krijgen met deze driver de nodige extra capaciteit toebedeeld.

nVidia SLi badge Tot voor kort was het noodzakelijk dat nVidia voor elke nieuwe game een zogenaamd profile maakte, waarin werd aangegeven welke SLI-implementatie - AFR of SFR - moest worden gebruikt. Omdat er vele duizenden games op de markt zijn en nVidia die allemaal stuk voor stuk van een profile moest voorzien, werd de behoefte aan een betere oplossing snel duidelijk. Die lijkt nu te zijn gearriveerd. De nieuwe software kan automatisch een mogelijk geschikte techniek uitzoeken; als dat onverhoopt niet goed gaat, kan een eindgebruiker met de zogenaamde Coolbits-technologie zelf een profile aanmaken. Hierdoor hoeft niet meer op nVidia gewacht te worden bij het uitkomen van een nieuwe game.

HardOCP is hier goed over te spreken. Natuurlijk is het aantal games waarvoor wel profiles worden meegeleverd met zo'n 70 stuks nog niet wereldschokkend, en de mogelijkheid om zelf profiles aan te maken is voor sommigen wellicht te hoog gegrepen. Ernstiger noemt men het lage tempo waarin nVidia verbeteringen aanbrengt, waardoor ook de problemen die in deze versie gevonden zijn mogelijk weer maanden op een oplossing moeten wachten. HardOCP concludeert dan ook dat de technologie weliswaar veelbelovend is en dat veel progressie is geboekt, maar dat de dubbelloopstechniek de kinderschoenen nog niet ontgroeid is.

Twee nVidia's in SLI-opstelling
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Er wordt in het artikel gezegd dat er maar 70 profiles voor net zoveel spellen in de drivers zitten. Dat lijkt weinig, maar volgens mij zijn dat er redelijk veel.

Vergeet niet dat oude games al zo snel draaien met de snelheid van 1 kaart dat het totaal niet boeit dat je er 2 hebt. Dus vooral voor de nieuwste games levert dat een voordeel op en als dat er al 70 zijn, vind ik dat al een prima prestatie. Nu voor alle nieuwe releases de boel bijhouden en het is een prima oplossing
Hmm. Ligt het aan mij of hadden we vroeger dat probleem niet met de Voodoo2? Toen was het nog gewoon ScanLine Interleave en dat werkte gewoon, afaik met iedere game en altijd performancewinst :).

Het zal tegenwoordig wel weer complexer in elkaar zitten..
ATI staat nog nergens...
ATi heeft.. Wel.. Nog ergens een Rage Fury Maxx liggen met twee Rage128 chippies erop :Y)
vroeger had je nog geen pixel en vertex shaders en andere dingen die bijvoorbeeld schaduws berekenen
Ik weet niet of het nu moglijk is, maar als je ook profiles in kan laden zullen er binnenkort wel packs op het internet verschijnen met support voor tientallen/honderdtallen extra games. Dan lijkt me dat het voor de eindgebruiker een stuk makkelijker wordt.
Profiles maken heeft helaas niet altijd zin, en ik spreek uit ervaring.

Voor 71.84,
Geen ondersteuning voor NFSU2. Er kon natuurlijk een profiel worden aangemaakt met 1 van de 2 sli application enhances die voor handen waren, maar daarna presteerde nfsu2 nog altijd bagger slecht! De "Light trails" optie in nfsu2 maakte alles nog altijd enorm traag.

Na 71.84,
Native SLI ondersteuning voor NFSU2. "light trails" was nu geen probleem meer. Zelfde settings overigens.

2de voorbeeld,
Chronicles of Riddick werkt momenteel niet in sli. Dit wordt met een driver update gefixed, volgens nvidia.

Conclusie. Een game toevoegen aan de SLI profile heeft lang niet altijd nut omdat de drivers zelf niet (goed) kunnen omgaan met bepaalde apps/games.

Driver updates zijn dus zeker wel van belang en zolang er nieuwe games uitkomen moet NVidia aan de weg BLIJVEN timmeren.
Dus toch zoals eerder werd gesuggereerd dat Nvidia te traag zou zijn met de ondersteuning van games. Nu is het met de nieuwe optie om zelf profiles aan te maken wel het leed iets minder, maar dat geld alleen voor tweakers. Als je een leek hebt, die vindt het allemaal maar vervelend en irriteerd zich hier mateloos aan. (En voordat er iemand gaat zeggen dat alleen tweakers SLI hebben, er zijn genoeg mensen die door tweakers geadviseerd zijn om SLI te nemen).
En voordat er iemand gaat zeggen dat alleen tweakers SLI hebben, er zijn genoeg mensen die door tweakers geadviseerd zijn om SLI te nemen).
En dan kan diezelfde tweaker toch uitleggen aan de leek hoe dat in zijn werk gaat om niet ondersteunde spellen toch te laten profiteren van SLI.... :Y)

En zoiezo updaten leken ook niet snel drivers van hun videokaart, dus hulp is dan zoiezo aan te raden van een tweaker.
En sowieso is het sowieso. B-)
Het is niet zo dat iedereen zelf die profiles aan moet maken. Dat kan ook de fabrikant van het spel doen, of een enthousiaste tweaker
(En voordat er iemand gaat zeggen dat alleen tweakers SLI hebben, er zijn genoeg mensen die door tweakers geadviseerd zijn om SLI te nemen).
Dan zullen die wijze tweakers ook de gevolgen van hun advies moeten dragen en de bijbehorende ondersteuning moeten verlenen.

SLI is geen mainstream en als je daar toch mee bezig wilt houden zul je jezelf ook in de materie moeten verdiepen. Dat geldt voor elk product wat net meer specialisme vraagt dan een doorsnee product.

Neemt niet weg dat een leverancier of producent wel goed werkende middelen dient te leveren om het correct te kunnen gebruiken.
Dat vind ik dan ook een fout van de tweaker als hem een noob een SLI gaat aanpraten...
Je moet mensen "die er niets van kennen" niet opzadelen met een techniek die nog in de kinderschoenen staat...
en een leek koopt gewoon geen sli opstelling, ik vind het mierenneuken, als je 1000 euro uitgeeft aan een of 2 videoplanken, weet je donders goed waar je mee bezig bent, en dan heb je ook wel genoeg kennis om zelf een coolbits profiel te maken....

zoniet , 10 minuten googlen en je weet het ook, zie je :
http://www.slizone.com/content/slizone/apps.html
Je kunt je instellingen toch gewoon sharen met de rest van de wereld? Zo hebben de NOOBS ook wat aan de wijsneuzerij van de tweakers....

Beetje nutteloze discussie..
SLI, of zelfs dual-GPU rendering in het algemeen heeft inherente beperkingen. Je kan niet zomaar het renderen van een scene in twee splitsen. Enige problemen zijn dus niet NVIDIA-specifiek, en naar mijn mening is hun vooruitgang verbluffend. ATI staat nog nergens...

Veel van de overige problemen liggen eerder bij de spellen als oorzaak. Net zoals dual-CPU zijn er do's en don'ts waar de ontwikkelaars van op de hoogte moeten zijn. Over de komende jaren gaan we waarschijnlijk een hele verschuiving zien in het ontwikkelprocédé van hoogperformante toepassingen op multi-core systemen.

Soit, SLI is here to stay. De volgende generatie spellen gaat er nog beter gebruik van maken, zonder dat NVIDIA zich uit de voegen moet werken om workarounds te bieden.
here to stay? identiek hetzelfde hoorden we ook al destijds met de SLI van voodoo2, maar is er nooit van gekomen.

Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar feit is dat zoiets een aardige cent kost en energie zuipt dat het geen naam meer heeft. Daar komt nog eens bij dat men tegenwoordig de pc steeds compacter probeert te maken.

Er zullen uiteraard altijd wel hardcore gamers zijn die dit ervoor over hebben (hoewel ik als gamer ook nog alles vlot draai met men radeon9600), maar dit is echt wel de absolute minderheid.


soit: het is toch maar weer een mooie tactiek om het geld binnen te rijven :)
here to stay? identiek hetzelfde hoorden we ook al destijds met de SLI van voodoo2, maar is er nooit van gekomen.
Toen stond SLI nog voor Scan Line Interlacing. Dat is een techniek die niet samengaat met moderne GPU-ontwerpen waarbij half-space rasterization, early z-culling, hierarchical z-buffer, z-compression en antialiasing voor zowel performantie- als kwaliteitsverbetering zorgden. Bovendien werd toen alle TCL nog op de CPU gedaan. NVIDIA's Scalable Link Interface is veel flexibeler dan dat, en de samenwerking tussen de GPUs zal nog verbeteren voor NV50.

Trouwens, de meeste 3Dfx ingenieurs gingen naar NVIDIA, dus in zekere zin is de Voodoo 2 nooit helemaal uit gedachten geweest.
Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar feit is dat zoiets een aardige cent kost en energie zuipt dat het geen naam meer heeft.
Het is dan ook nooit bedoeld om in budget-systemen terecht te komen. Feit is, NVIDIA biedt de mogelijkheid aan om een voorsmaakje te krijgen van volgende generatie performantie, met huidige generatie hardware. Dat betekent niet dat je daar ook gebruik van moet maken. Ze breiden gewoon hun aanbod uit naar alle mogelijke markten.
Nu ja, Ati staat nog nergens...
ATI heeft het ooit al gedaan.. en dat beviel toen niet..
Rage Fury Maxx anyone ??

Ati komt ook met een dual oplossing.. maar brengt het nu pas op de markt als het goed werkt.. Is dat slechter dan iets wat maar met enkele 10 tallen games werkt ??

Eerst zeg je dat SLI inhertente beperkingen heeft, en daarna ligt het aan de spellen.. Aangezien de hardware net op de markt is, de spellen er al waren concludeer ik dat de hardware geen rekening houd met bestaande software, ergo is het de "fout" van de nieuwe hardware..
Sterker nog, alles sinds de R300 core is al mutli-vpu ready (ik meen zelfs sinds R200, maar daar ben ik niet zeker van). ATi levert zelfs multi-vpu oplossingen voor simulatie machines en andere OpenGL systemen. Het grootste obstakel is de DirectX driver.

Dus aub c0d1f1ed, informeer je wat beter wanneer je dergelijke 'straffe' stellingen formuleert. Ga eens bij CJ langs op het forum ;)
Sterker nog, alles sinds de R300 core is al mutli-vpu ready (ik meen zelfs sinds R200, maar daar ben ik niet zeker van). ATi levert zelfs multi-vpu oplossingen voor simulatie machines en andere OpenGL systemen. Het grootste obstakel is de DirectX driver.
Die simulatoren gebruiken zeer eenvoudige scenes, maar die zijn wel groot zowel in aantal vertices als aantal pixels. Dan is het heel simpel om de verwerking over meerdere GPUs te verdelen. Die applicaties zijn trouwens van in het begin voor dat soort multi-GPU opstellingen ontwikkeld. Dat R300 multi-GPU ready is houdt enkel in dat je meerdere kaarten appart van data kan voorzien, niks meer. ATI is hoegenaamd niet klaar om complexe spellen van meerdere GPUs gebruik te laten maken.
Dus aub c0d1f1ed, informeer je wat beter wanneer je dergelijke 'straffe' stellingen formuleert. Ga eens bij CJ langs op het forum.
BOER teun, geloof me, mijn kennis over SLI rijkt verder dan wat ik er hier over kwijt mag...
Ati komt ook met een dual oplossing.. maar brengt het nu pas op de markt als het goed werkt.. Is dat slechter dan iets wat maar met enkele 10 tallen games werkt ??
Dat is natuurlijk mooie marketingtalk om te zeggen dat ze nog geen haar vooruitgang hebben geboekt. SLI was jaren in ontwikkeling en ATI gaat dat nu niet even losjes overdoen in een paar maand.

Wat gaan ze doen, binnen een jaar een equivalent op de markt krijgen, wanneer NVIDIA en de spelproducenten de kinken uit de techniek hebben gehaald, en dan beweren dat ze beter zijn omdat ze nooit problemen hebben gehad?
Eerst zeg je dat SLI inhertente beperkingen heeft, en daarna ligt het aan de spellen..
Exact ja. Denk aan dual-CPU. Dat heeft ook inherente beperkingen. Het gaat geen single-threaded applicaties sneller doen draaien. En wiens fout is dat? De programmeurs van de software. Multi-threaded software loopt als een trein...

Voor SLI zit het een beetje in het midden. Simpele scenes kan de driver eenvoudig zelf over de twee GPUs splitsen. Maar als er bijvoorbeeld over het hele scherm een geavanceerde filter wordt toegepast is het aan de applicatie-programmeurs om uit te maken wat er kan gesplitst worden en hoe.

Programmeurs hebben er lang (valselijk) van uit gegaan dat er altijd slechts één CPU/GPU aanwezig is en ze dus geen rekening hoefden te houden met parallel rekenen. Nu komt daar verandering in, en onze manier van programmeren zal er in tien jaar heel wat anders uitzien.

Daarom dus, SLI zal onder een of andere vorm blijven bestaan. Het is gewoon niet efficient meer om alles centraal te proberen verwerken. Voor de CPU werd het moeilijk om meer dan drie functionele eenheden van hetzelfde type in de pijplijn te krijgen, voor de GPU wordt het lastig meer dan 16 pixels in parallel te verwerken.
Hela, een game hoeft toch geen hardware te ondersteunen, dat gaat toch allemaal via DirectX/OpenGL? En rapporteert een SLI-opstelling zichzelf niet naar het OS als één kaart? Dan is het toch aan de drivers, en niet aan de game, om de load tussen de GPU's te verdelen...
Er is toch geen nieuwe versie van directx uitgekomen nadat SLI geherintroduceerd werd? Volgens mij is Dx9 al van voor die tijd...
Verder hebben alle videokaartfabrikanten hun eigen manier om directx opdrachten uit te voeren. Dat doen de driver inderdaad. Soms echter verzinnen videokaartfabrikanten handige functies die iets sneller kunnen maken. Dan moet er een nieuwe functie buiten directx toegevoegd worden om daar gebruik van te maken. Zo'n fabrikant heeft natuurlijk geen zin zijn idee aan microsoft en/of de concurrent te geven...
Maar dual-GPU videokaarten bestonden al wel... de drivers zouden SLI op eenzelfde manier kunnen rapporteren en DirectX zou de SLI-opstelling op dezelfde manier kunnen gebruiken.
niks nieuws in mijn ogen dat de volledige benutting van een stuk hardware of software soms even op zich laat wachten. neem windows die is nooit af en ondanks dat er over geklaagd wordt gebruiken we het wel en wordt het ook met de dag zowat beter. idem voor de nvidia/ati drivers die worden ook met de week zo'n beetje beter. dus een beetje overdreven dat men daarover klaagd. tevens is het goed mogelijk dat nvidia wel de kaarten /idee wilde releasen maar nog niet precies in de software had uitgewerkt hoe het zou moeten werken. en als ze het tevroeg zouden releasen gaat men klagen dat de nieuwe detonators/forceware instabiel is.
jij maakt een vergelijking die niet helemaal opgaat, als ik een nieuwe game koop die ik niet voluit kan draaien, terwijl ik wel daarvoor mijn hardware in de eerste plaats voor heb gekocht vind ik dat best wel naaien.
Windows is een OS, daarmee maakt het niet zoveel uit of ik nou een 6800 Ultra SLI opstelling heb of een Geforce 2 erin.
Hoeveel games speelt iemand nu?

Je hebt uiteraard mensen die 10tallen games geinstalleerd hebben staan, maar ik denk over het algemeen dat dit wel meevalt.

Mensen die een SLI opstelling aanschaffen zijn gamers die naar mijn idee vaak genoeg met profiles rommelen.

De mogelijkheid van profiles vind ik ideaal. Bij veel spellen kon ik bv mijn kaart op 4x / 4xQ zetten naast High instellingen van mijn games. dmv die profiles hoef ik niet steeds mijn kaart instellingen te veranderen.

In dit geval (AFR/SFR) kwestie van uitproberen.. Ik zie het probleem niet.
1. There is no full frame rate, er zijn mensen die zweren bij 500+fps....

2.Als een kaart rapporteren is niet zo hadig met 2 pci-e aansluitingen, en is dus uitgesloten (data moet natuurlijk wel naar beide kaarten gestuurt worden).

3.Zolang video kaarten dingen als geometrie berekeningen moeten doen, zal SLI nooit de volle 100% procent van zijn rekenkracht kunnen benutten.

4.Ati heeft deze zelfde problematiek, alleen ati is weereens te laat......

5.Applicatie specifieke drivers zijn al vanaf het begin af aan vies geweest, ik hoop dat nvidia hier snel mee stopt, en dus kiest voor AFR of SFR(volgens mij is deze laaste afkorting niet zo zinnig) voor alle spellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True