Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: HardOCP, submitter: Shaidar

HardOCP heeft besloten om een deel van zijn oorspronkelijke enthousiasme over de SLI-technologie van nVidia terug te trekken. De site kwam er tijdens het testen namelijk achter dat de tweede videokaart standaard niet gebruikt wordt, maar alleen dan wanneer er in de drivers expliciet wordt aangegeven dat een applicatie compatible is met de techniek. Dit is gedaan omdat er twee verschillende manieren zijn om SLI te doen (AFR en SFR) en nVidia per geval wil bepalen welke de beste optie is. Het probleem zit hem echter in de applicaties die nog niet getest zijn: Uit angst voor compatibiliteitsproblemen gebruiken deze namelijk geen van beide.

nVidia Forceware Het team achter de ForceWare-drivers lijkt tot overmaat van ramp niet bepaald haast te maken met nieuwe (final) releases, en ook niet met het toevoegen van nieuwe SLI-applicaties aan de lijst. Zo worden zelfs in driver 71.54 bèta relatief 'oude' spellen zoals Need For Speed Underground 2 en Flight Simulator 2004 nog niet ondersteund. Men vraagt zich dan ook af hoe lang het zal gaan duren voor het gemiddelde nieuwe (top)spel gebruik zal kunnen maken van SLI. Als daar steeds maanden overheen zullen gaan, dan is de kans dik aanwezig dat een beetje gamer het al lang en breed heeft uitgespeeld voor het beloofde snelheidswinst krijgt. In dat geval zou het natuurlijk geldverspilling zijn om een tweede kaart te kopen.

De bevindingen van HardOCP zijn overigens wel in tegenspraak met een eerdere claim van AnandTech, dat in zijn review sprak over het kunnen forceren van AFR in de driver. Gezien de reactie van nVidia ligt de waarheid ergens in het midden. SLI kan namelijk inderdaad (nog) niet geforceerd worden vanuit het Control Panel, maar er is wel degelijk een methode om zelf applicaties aan de lijst toe te voegen. Dit vereist echter het rommelen in een XML-bestand dat in de systeemdirectory van Windows staat, en dat is dus niet bepaald gebruiksvriendelijk te noemen. Het bedrijf is wel van plan om hier nog een handige applicatie voor uit te brengen, maar zelfs dat zou voor a-technische figuren nog een te grote drempel kunnen zijn.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Ik vrees dat op die manier ATI het hele SLI-verhaal zal winnen. Als ik me goed herinner gebruiken zij een andere techniek waardoor hun SLI niet zo afhankelijk is van drivers.

Heb eventjes een Google gedaan. ATI's SLI heet eigenlijk AMR (ATI Multi Rendering).
In ATI's case, whenever it makes its SLI ready, you will just plug two graphic cards in motherboard powered with ATI chipset and it will all work without interconnection PCB or cable. The upcoming chipset will have hardware support for dual graphic card rendering mode. It will be all done through the chipset and we guess that it will be wired in the new RS482 and RX482 chipsets. All the communication between two cards will be done through motherboard or chipset wires.
'(Bron)

@Brainless-NL: Dat is niet zo erg. Hoeveel SLI-configuraties van Nvidia zijn er al verkocht? Alleen een Tweaker of een gamer met véél geld heeft zo'n ding. Ondertussen kan ATI het product netjes afwerken en een product lanceren dat wél af is. Als Jef tegen dan aan zijn buurman de tweaker vraagt bij welke fabrikant hij zijn dual-graka moet halen, heeft die tweaker de buik vol van Nvidia en zal hij misschien ATI aanraden. :) Just my 2 cents.
:) Dan mag ATI wel even ass haulen, aangezien het nog geen enkele vorm van AMR op de markt heeft. Lijkt me sterk dat ATI daarom het SLI-verhaal wint
Die zin moet je toch even nuanceren. ATi heeft nog geen AMR / SLI op de consumenten markt. Jaren geleden (eind jaren 90) had ATi de MAXX technologie, 2 cores op 1 kaart die in AFR-mode werkten. Door slechte drivers en Win2000 ondersteuning werd het hier echter niets mee en werd dit in de ijskast gestopt.

Op de professionele markt heeft ATi echter al een aantal jaren multi-VPU oplossingen. Zo heeft Evans & Sutherland systemen die gebruik maken van quad-R300's en heeft SGI zelfs systemen waar er tot maximaal 32 R3x0 cores aan elkaar zijn geschakeld. Deze maken gebruik van de "deferred rendering", die hoogstwaarschijnlijk ook in de 'vernieuwde' consumentenversie (AMR) gebruikt gaat worden.

De techniek van meerdere VPUs aan elkaar te koppelen heeft ATi dus wel in huis, meerdere technieken zelfs. Dus ze hoeven het wiel niet nog eens uit te vinden.

Er is zelfs sprake van dat de huidige Radeon Xpress 200 chipset al AMR zou moeten kunnen ondersteunen, maar dat ATi voor de lancering (en echte hardwarematige ondersteuning) wacht totdat echt alle kinks uit de kabel zijn verdwenen. Ik denk echter zelf dat we moeten wachten op de Kaleidoscope chipset totdat AMR echt goed werkt.

Overigens is er op TechReport een leuk artikel verschenen over de GF6600GT in SLI. Daaruit bleek dat je beter een enkele X800XL kon kopen ipv 2 GF6600GTs en een duur SLI mobo. Je had dan dezelfde prestaties, terwijl de X800XL ook nog eens vaak beter was (vooral met AF en AA en hogere reso's, vergelijkbaar met een GF6800GT). En ipv 2x $199 was je dan 1x $299 kwijt. Dus SLI is stoer om in je pc te hebben, maar of het verstandig is om het nu te kopen, terwijl het merendeel van de games dit niet ondersteunt...

http://www.techreport.com/reviews/2005q1/geforce6600gt-sli/index.x?pg= 1
Met andere woorden. Ati kijkt een beetje de kat uit de boom.
kortom... tweakers is in zijnn beste buy guide iets te voorbarig geweest.

Ik denk eigenlijk wel dat de ondersteuning het komende jaar heus wel flink zal verbeteren, maar ik denk dat er op dit moment gewoon nog te weinig mensen zijn die sli hebben geinstalleerd.
Volgens mij zijn er maar weinig moederborden die het ondersteunen en een behoorlijk deel van de mensen die een dergelijk moederbord heeft, die heeft dit gedaan om over een jaar een 2e videokaart te kunnen plaatsen.
Nou als je vooral popie en zekers popu benchbare games speeld is er niks aan de hand.

Nou ik speel vanalles dus dit is dus minder voor mij.

Vraag me af of X2 the tread wel erin zit. Is ook zo'n bench game.
Dit zijn ze

Aquamark3
Halo
Battlefield 1942 Desert Combat Mod
Painkiller
Battlefield Vietnam
Sims 2
City of Heroes
Star Wars: Knights of the Old Republic
Code Creatures Pro
Tomb Raider: Angel of Darkness
Colin McRae Rally 4 Demo
Tron 2.0
Command & Conquer Generals
Unreal Engine 3
Doom3
Warhammer Dawn of War
Far Cry
3DMark 2003 Gold
Ground Control 2
3DMark 2005 Gold
Half Life 2
Dat korte lijstje is inderdaad diep triest. Vooral als je ook nog bedenkt dat 2 titels benchmarks zijn en 2 titels demos.
X2 zit er niet in, dat is te onbekend. Kijk maar eens op www.nvidia.com dan ga je huilen hoe weinig spellen/applicaties eigenlijk ondersteund worden.
Je kunt gewoon bij de application profiles advanced options aanzetten en dan per spel dat je zelf hebt of de default setting naar 2GPU's gebruiken forceren. Daar heb je helemaal geen XML voor nodig. Wel moet je even opletten dat als een game al standaard een application profile heeft, dat je hem daar apart ook in enabled, maar ik heb meestal niet meer dan drie games op mijn pc staan dus dat is nauwelijks de moeite. Wordt een beetje overdreven allemaal, ben heel erg tevreden zelf en dat is met de huidige drivers.
Een beetje tweaker kan wel een xml filetje editen, of anders wel 1 van de tooltjes gebruiken die ongetwijfelt uitkomen. Wij tweakers (die met een CRT dan) spelen onze games toch ook niet op 60hz om maar wat te noemen...

Bovendien lijkt de redenering me dat als je nu een mobo met SLI koopt, je er later nog een tweede kaart bij kan zetten. Tegen die tijd is zoals je zelf al zegt de ondersteunen waarschijnlijk wel beter.
Och en een beetje tweaker is multimiljardair??

Kom op zeg...
Aangezien een single 6800 ultra bijna net zo goed presteert als een dual 6600, zijn er genoeg mensen die kiezen voor die 6800.
800 euro voor videokaarten heeft haast niemand over.
Volgend jaar is die kaart vermoedelijk wel weer wat goedkoper, of hebben mensen in elk geval weer wat gespaard. Dan een 2e kaart kopen maakt je systeem weer een stuk sneller.

Probeer je ook eens te verplaatsen in mensen die geen miljoenenbudget voor pc's hebben....


Edit @llama
volgens mij heb ik je bericht te slecht gelezen (ben met teveel dingen tegelijk bezig geloof ik...), ik dacht dat je schreef dat mensen juist wel direct 2 kaarten erin zouden zetten, maar niet dus. We zijn het dus eigenlijk gewoon eens.
Quacka mijn huidige video kaart is de geweldige TNT2, dus me inleven in die situatie lukt me wel. (Ik geef toe, m'n andere videokaart is kapot. maar dat was ook maar een GeForce2).

Het voordeel van SLI is juist dat je nu 1 nieuwe videokaart kan kopen, zoals een 6600. 1 6600 is toch goedkoper als 1 6800 of niet dan? Zelfs met een SLI moederbord.. als je dan later meer nodig hebt kun je een 6600 erbij zetten..

Precies zoals het met de Voodoo2 ging vroeger, kocht je er 1 toen ze nog redelijk duur waren.. en toen dat ding achterhaald was en alle spellen begonnen te haperen kon je een voor zeer beperkt aantal guldens nog wel een Voodoo2 vinden, waardoor alles het weer even behoorlijk deed.
Mjah, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk niet echt handig.

SLI verhoogt de prestaties op grafisch gebied zeg even ruwweg met 60%.

Tegen de tijd dat je eerste videokaart zo oud is dat je goedkoop een zelfde exemplaar bij kunt kopen, zijn kaarten die twee keer zo snel zijn ook echt niet veel duurder meer.

Als je rekening houdt met je restwaarde van je eerste kaart, dan is het volgens mij nooit voordeliger om met SLI je prestaties op te krikken dan om de tweede keer gewoon je oude kaart te verkopen en een nieuwe halen.

Alleen voor diehard gamers is SLI leuk :)
als aanvulling op eamelink:

Wat dacht je van de volgende theorie: zodra je meer nodig hebt heb je nieuwere videokaarten die niet zo zeer sneller zijn (qua GPU MHz-en zit er echt geen groot verschil tussen m'n Geforce 4 Ti 4600 en m'n FX 6800GT) maar wel in ondersteunde technologie. (denk aan pixelshaders, T&L, DirectX <versie> en OpenGL <versie&gt ;).
De Die hard gamers verdienen nog niet zoveel geld met gamen, dus dat zal wel loslopen ;) En de gemiddelde gamer heeft niet een groot budget, gezien de leeftijdsgroep.

Verder verschuiven de gamers zich steeds meer naar de console's toe dus het is maar de vraag of het aantrekt. Persoonlijk, ook al zou ik nog zoveel geld hebben, ik zou nooit een 2de videokaart erbij prikken, puur omdat dit soort berichten en de prijzen niet echt vriendelijk zijn.

Overigens, als ik nu kijk dat je al, als je een beetje mee wil draaien, eens in de 2 jaar een nieuwe pc moet aanschaffen, gaat het me net ff te snel. Reken dat maar eens uit over dertig jaar, dan zou dat 15 systemen voor mij inhouden, duur gwapje a gemiddlede prijs van 2000 euro het stuk, niet pratend over de rest van hardware, monitors, muizen etc etc.

Mits ze de prijzen eens een beetje gaan aanpassen. Vind de prijzen al jaren te hoog voor nieuwe modellen, highend kaarten rond de 600 euro :Z en dan nog eens niet altijd waar kunnen maken wat ze erover vertellen. Mijn ervaring is dat de laatste jaren totaal niet aan de verwachtingen voldoen. Tuurlijk, het word allemaal beter en mooier etc. maar ik hou straks toch ff de XboX2 in de gaten wat die gaat doen. Lijkt me veel interresanter dan SLI.
Ik vind dit bericht eigenlijk al weer voorbarig, die borden zijn nog niet eens goed leverbaar.
Laten we eerst eens afwachten tot dat het geval is voordat er vanalles geroepen wordt.

Verder draait bijna geen enkele computer van een a-technische gebruiker optimaal dus dat zegt ook weinig.
Niet optimaal draaien is toch wel een graadje minder erg dan 200 tot 400 euro dokken voor een tweede videokaart en die vervolgens niet gebruiken.
Er valt op dit moment zeker wel voor te zorgen dat beide kaarten gebruikt worden, maar dus niet met een simpel klikje.
Diegenen onder ons die zo'n configuratie aanschaffen en weten waar ze mee bezig zijn zullen geen probleem hebben hun (nog) niet ondersteunde game in sli mode aan de praat te krijgen.
Verder is het bij ieder nieuw stuk hardware zo dat er nog kinderziektes in zitten of de ondersteuning en compatibiliteit nog niet optimaal is.
Verder is de ondersteunig en driversupport van nvidia nog nooit slecht geweest dus ik verwacht dat het deze keer ook weer goed komt.
Ik vind SLI meer marketing dan iets anders.
Ja nu staat nVidia eerst op alle benchmarks en met een grote voorsprong.
Maar ik heb hier toch mijn bedenkingen bij.
Ten eerste is een 6800GT PCI-E gewoonweg nergens te krijgen, laat staan twee daarvan. Het enige dat je kan krijgen is een 6600GT of een gewone 6800.
Dan spreken er velen over een 'upgrade pad'. Maar die mensen vergeten dat je voor een SLI configuratie met twee PCI-E kaarten direct een heel goede 500W+ voeding nodig hebt. Je moet rekenen op minimum ¤100. Maar reken eerder op 120-140 zodat je een Antec True Power 550W EPS12V kunt kopen. Daaronder krijg je twee kaarten niet geboot of stabiel (ik heb het geprobeerd).
Dus je moet bij aankoop al zo'n heel dure voeding kopen zodat later 'goedkoop' kunt upgraden. Daarbij komt dat nVidia aanbeveelt dat de twee kaarten van dezelfde merk zijn.
En nog daarbij komt geluid- en warmteproduktie, een pc dat meer dan 350w verbruikt en drivers die het niet altijd doen.
Resultaat voor mij is uiteindelijk dat ik een SLI moederbord heb gekocht, 2x6600gt, enermax 600w (¤165), ... en het resultaat ??? Het is trager dan een enkele 6800GT. Leuk hoor.
Ik heb die 6600gt's eruit gesmeten en een X800 gekocht op PCI-E (¤300). Die wat overklokt en ik moet zeggen het verschil is klein. Warmte en geluidsproduktie is minder, verbruik van één kaart is zoizo veel minder en drivers werken altijd.
Ik moet zeggen de huidige high-end kaarten zijn overdreven (te hoog gemikt) waardoor je ze niet kunt kopen en ze worden warm. Maar SLI is gewoon een stap te ver als je het mij vraagt.
Nou toevallig heb ik 2 dagen terug mijn GF6800GT PCI-E binnen gekregen (informatique), dus te beweren dat ie nergens te krijgen is gaat een beetje te ver :P

En wat je beweerd over die dure voeding is ook niet waar , moet je maar eens verschillende reviews lezen over de 550 watt voeding van Q-TEC lezen , prima ding zonder poespas en je kan m al krijgen voor 39,95 , geen dure voeding nodig , en hij is bijzonder stabiel , perfect voor een sli opstelling.

Aangezien de boel net uit is ben ik heus niet bang dat Nvidia niet op tijd met goeie drivers komt , zodra ik weer geld voor mn 2de GF6800 GT PCI-e heb , dan zullen er ook goeie drivers zijn , en dat gaat geen maanden duren :Y)
Misschien dat die Q-TEC voeding wel goed is, maar ik heb nog maar 1x een goede review van voedingen gezien op het internet.
De rest weet gewoon niet waarover ze praten en test de verkeerde dingen, waardoor ze verkeerde conclusies trekken.

Maar laat ik eens even neuzen op internet.
Het is al illustratief dat op de website van de fabrikant de informatie die van belang is voor een voeding niet aanwezig is.

Voor een huidige PC is eigenlijk alleen maar van belang hoeveel A de 12V kan leveren.
Bij deze 550W voeding blijkt dat maar 20A te zijn.
M'n Antec Truepower 380W levert 24A
Zelfs een Truepower 330W levert al 22A en is dus al beter geschikt voor een PC dan die 550W Qtec.

Bovendien is het prijsverschil ook niet groot meer aangezien je 'm dus niet met een Antec 550W voeding moet vergelijken maar meer met 330W.

Maar hij blijft nog steeds ietsje goedkoper. Dus als je bovenstaande maar in je achterhoofd houd kun je 'm best gebruiken.
Vergeet maar dat je met minder dan 30A op je 12V lijn een SLI opstelling stabiel krijgt.
Met die Q-TEC ga je nooit een SLI oplossing aan de praat krijgen. Je moet niet zomaar blindelings naar de watts kijken maar ook naar de Ampere en al die goedkope voedingen geven te weinig.
Bij de ATi SLI configuratie kun je ook 2 verschillende pci-e videokaarten gebruiken, wat in tegenstelling bij nvidia niet zo is, kortom je zulk bij een SLI configuratie met nVidia kaarten 2 identieke nodig hebben en bij de ATi SLI configuratie niet.

Wat erg handig is voor upgraders.
Mensen die 1 snelle pci-e kaart kopen kunnen dus later nog (evt.) een nieuwere kaart erbij in zetten, omdat deze simpel weg niet hetzelfde hoeft te zijn. :)
Dadelijk krijg je nog moederborden met 5 PCI-E16x sloten, en is er ATI ATM ondersteuning voor 5 videokaarten. Wat meen je als je die dan volduwt met 5 X5800XT PE's. Denk dat je dan hele mooie spelletjes kunt maken :P :D
het verschil met de vorige sli (3dfx) versie is dat je toen gewoon pci kaarten had, nu moet je bij het moederboard al rekening houden met sli. Dit lijkt me net een brug te ver, om echt succesvol te zijn.
Anderzijds, er zijn waarschijnlijk ook niet zoveel mensen die werkelijk met 2x 3dfx (=2 x fl. 350,-) hebben gewerkt.
Twee kaarten gebruiken om één spel te rendereren is geen trivialiteit.

NVIDIA splitst het scherm horizontaal in twee, maar shaders die het gehele beeld nog eens bewerken kunnen niet altijd zomaar op de twee delen afzonderlijk toegepast worden. En er zijn nog veel andere redenen waarom de drivers spel per spel ondersteuning zullen moeten leveren. Natuurlijk gaat dit gauw wat vlotter gebeuren als ze elke situatie zowat gehad hebben.

ATI moet dan ook niet beweren dat ze hiervan gespaard zullen blijven of het veel sneller af zullen hebben. Spellen werken anders dan de workstation-toepassingen waar ze reeds wat ervaring hebben met multi-chip.
als Nvidea niet heel erg opschiet dan kunnen ze gaan fluiten naar extra verkopen omdat de gemiddelde gamer niet echt zit te wachten op een systeem die belooft een extra snelheidswinst door een extra kaart in te doen en dan vervolgens dat niet kunnen waarmaken, omdat de drivers het spel niet ondersteunen. Dan gaan ze alsnog kijken welke kaart op zichzelf het beste presteerd of prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Opeen paar speed freaks na , wordt de sli opstelling meestal nog niet gebruikt denk ik. Ik vind het nog steeds de beste keuze voor een moederbord met zicht op uitbreiding later...

}>

Dus jah, een handvol mensen zal nu nog in bepaalde spellen er niet van kunnen genieten , maar ik denk in de toekomst , Nvidia kennende , zal de support wel verbeteren naarmate de tijd vordert...

Mensen kopen toch nu ook AMD64 ondanks dat ze niet in een 64 bit OS zullen draaien. :Z
Mensen kopen de AMD64 niet omdat ze straks een 64bit OS kunnen draaien, maar omdat het ding op dit moment de snelste gamers cpu is.

En of de support wel echt zal verbeteren? Ik hoor ook steeds meer dat bepaalde spellen helemaal nooit met SLI kunnen gaan werken, zoals bv de nieuwe MS flightsimulator. Komt dat door bepaalde nieuwe features? kunnen we dat vaker gaan verwachten in de toekomst?

Er gaan op die manier wel wat risico's aan SLI kleven.
ik quote
Zo worden zelfs in driver 71.54 bèta relatief 'oude' spellen zoals Need For Speed Underground 2 en Flight Simulator 2004 nog niet ondersteund.
Nou zo oud vind ik NFS U2 anders niet. ik heb hem nu nog niet uitgespeeld. of is alles dat in 2004 uit kwam in 1 X oud ?? |:(
Ik heb Need for Speed Underground 2 inmiddels al uitgespeeld, dus als nVidia het nog niet in de driver heeft zitten zijn ze dus te laat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True