Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Bron: Alienware

Bij Alienware zijn de eerste systemen met nVidia's SLI-technologie verkrijgbaar. Het gaat om de Area-51 ALX X2 die uitgerust is met twee GeForce 6800 Ultra-videokaarten. In mei had Alienware al zijn eigen Video Array voorgesteld waarbij twee PCI Express-videokaarten samenwerkten om zo 3d-beelden sneller te kunnen berekenen. De concurrerende technologieën werden dan ook al snel met elkaar vergeleken en toen verklaarde Alienware dat het, mocht blijken dat SLI beter presteert dan Video Array, zijn eigen technologie in systemen met nVidia-kaarten zou vervangen door SLI-technologie van zodra deze officieel zijn intrede deed.

Het systeem dat nu op de Alienware-website verschenen is beschikt over een Intel Xeon-processor op 3,4GHz met EM64T-extensies en 1GB DDR2-geheugen. Verder werd het systeem voorzien van twee GeForce 6800 Ultra PCI Express-videokaarten met 256MB GDDR3-geheugen en een 148GB opslagruimte dankzij twee Raptor-schijven van ieder 74GB in RAID 0. Verder krijgt men voor zijn 6000 dollar een NEC ND-3500 dvd-brander en een Sound Blaster Audigy 2 van Creative.

Alienware SLI-systeem
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ìk mis eigen een benchmark met 1 videokaart en een benchmark met 2 videokaarten.
Want hoeveel extra video performance levert de 2e videokaart nu eigenlijk op?
... en een 148GB Raptor-schijf.
Nou, volgens mij zie ik er toch twee zitten.. Voor de rest is het een leuk systeem, boven mijn budget, maar leuk.. Trouwens, er zitten hier toch ook twee processors is, of vergis ik me nou?
dat zijn dus 2x 74gb schijven in raid 0 waardoor je effectief een veel snellere 148gb schijf krijgt :)

edit: ik zie net dat ze van alles 2 hebben :P
Nee, er zit 'maar' 1 processor in.
Die zit links van die twee grotere vierkanten in die jij waarschijnlijk als processors aanziet.
Dit zijn waarschijnlijk twee Raptor 74GB schijven in RAID-0.
Waarschijnlijk zijn het gewoon 2x74gb raptors in raid ofzo.

edit:
Te laat :(
Deze heeft 2x 74 GB Raptors in raid 0

Shit, net te laat
Op zich heel interresant.

Alleen jammer dat men voor de Xeon gegaan is in plaats van de Opteron. Aangezien de laatste voor betere gaming-prestaties gaat.
Er is volgens mij nog geen SLI geschikt (2x snel PCI-Express) moederbord voor de Opteron.

@Kris: I stand corrected, blijft moeilijk om goed op de hoogte te blijven van alle nieuwe producten. Effe knipperen met de ogen en er is alweer een nieuwe generatie.
Dat is er wel hoor.
Ik heb dti linkje enkele dagen geleden in de news submit geplaatst. Het is echter nog niet verschenen.
Maar Iwill heeft sinds enkele dagen voor zowel de Xeon als de Opteron een dual pce 16x SLI bord op de markt.
@Cheese_man : heb je de moeite gedaan om op het linkje te klikken en te lezen wat daar staat?

>> Supports Dual AMD® Opteron®
>> Based On nVIDIA® CK8-04 + 8131
>> Supports Dual Channel DDR400
>> 8 x DDR DIMMS Fully Buffer DIMM
>> 2 x PCI-Express X16
>> 1 x PCI-X 64bit/133MHz
>> 2 x PCI-X 64bit/66MHz
>> 2 x Broadcom® BCM5721 PCIe GbE
>> 4 x SATA Connectors
>> EATX with SSI EEB 3.5 Compliant^
Toch zou een single Opteron sneller zijn in games dan een Athlon64?
nee, langzamer, opteron gebruikt registerd ddr, en is dus altijd wat langzamer als de athlon64.
De DK8ES is natuurlijk wel ook meteen een dual bordje, das een beetje dramatisch voor een game PC.
Bovendien zijn er nogal wat vraagtekens bij de SLI performance van dit plankje, want er zitten wel 2xPCI-E x16 sloten op, maar slechts een daarvan heeft daadwerkelijk 16 PCI-E lanes, terwijl de andere slechts 2 lanes heeft en dus veel minder bandbreedte. Zie dus ook het topic op 2CPU
ho ho

2x PCIe x16 <> SLI

De chipset moet het ook kunnen ondersteunen! En voor AMD64 based cpu's komt dat pas met de nforce4 SLI(tenzij ze stiekum voor de opteron ook een SLI chipset hebben uitgebracht)

@Vaudjte, die Xeon uit de nieuwspost iis ook een dual cpu pc, zegt toch nix? D'r zijn weinig tot geen multi-processed games, maar ik denk dat die met de komst van dual-core cpu's niet lang meer weg zijn: 1 Cpu/core voor de game engine, 1 Cpu/core voor de rest :P
Niks ervan, 1 cpu/core voor de game engine, 1 cpu/core voor de rest.
Laat ze maar eens leren netjes multi-threaded te programmeren. 2 cpu/core voor de game engine!

Overigens vraag ik me af of de ontwikkeling met dual-core cpu's wel zoveel sneller zal gaan. Voorlopig is dat geen mainstream.
En voor de high-end gamer maakt dual core of dual cpu niet zoveel uit. Als spellen er sneller ipv buggier van zouden worden, dan zou elke high-end gamer al lang een dual cpu systeem hebben. Dus waar is dan nu de extra drive voor de developers?

(Nou ja buggier games, meestal zijn het de drivers *kuch* creative *kuch* die buggier zijn op multiprocessor systemen)
@ countes:
Betwijfel ik toch nog wel opteron's hebben 1mb cache, athlon 64's niet, behalve de Athlon-fx maar dat is wat anders.

En alienware zal denk toch voor athlon-fx gaan.
Of dual opteron :9~
Betwijfel ik toch nog wel opteron's hebben 1mb cache, athlon 64's niet, behalve de Athlon-fx maar dat is wat anders.
Er zijn wel athlon's 64 met 1 MB cache, bv de 3200+ en de 3400+ (wel 754 socket)
Reactie op Pietje Puk:

Veel spellen zijn al jaaaaren multi-threaded. Eén van de eerste spellen die expliciet zo geschrevven was dat multi-proc systemen er baat bij hadden was iD's Quake 3 Arena, en dat spel is toch alweer flink oud. Doom III had bijvoorbeeld veel problemen met het syncen van de sound-engine met het spel, omdat die engine in een totaal andere thread draait. (Niet dat die sound-engine veel proc-kracht vraagt, maar goed.)

Daarnaast zijn de graphics drivers van Nvidia en ATI alweer lsinds langere tijd multi-threaded. Die hebben dus ook baat bij meer procs.

Of beide procs voor 100% aan het werk gezet worden: geen idee. Maar om nu te stellen dat spellen en alles wat daarbij komt kijken single-threaded zijn dat gaat te ver.
De meeste spellen zijn helemaal niet multithreaded.

Of in ieder geval niet zodanig dat er ook meerdere threads tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden die de cpu echt belasten. En zonder dat heb je geen winst van die tweede cpu.

Vaak zie je wel dat een spel bv 12 threads heeft, maar daarvan staan er 11 bijna niets te doen, of te wachten op de 12-de die 100% cpu vergt. In ondertussen staat je tweede cpu idle.

Quake3 was de grote uitzondering op de regel. En het is verder ook zo ongeveer de enige gebleven. Bovendien bleek daarbij dat de drivers er niet op berekent waren. In veel situaties was Quake3 met de geforice drivers in SMP mode langzamer!! (was ooit een artikel over bij c't)

Galactic civilizations is de andere uitzondering en daarbij is de winst wel erg groot, maar dat spel zullen de meeste hier wel niet kennen.

En dat terwijl het helemaal niet zo moeilijk is om meerder threads te verdelen over meerdere cpu's.
Tegenwoordig wordt er steeds meer vertelt dat cpu's niet alleen belast worden door graphics, maar ook door AI etc. Welnu, geef elke tegenstander waarvoor AI routines uitgerekend moeten worden een aparte thread. Helemaal niet moeilijk, en ook geen risico's voor deadlocks.
(Dat is bv de reden dat GalCiv zoveel baat had bij multithreading. Die AI speelt niet vals, en is toch erg sterk, en dat kost je dus wel wat cpu tijd)

Flightsimulators zouden bv ontzettend veel baat kunnen hebben bij multithreading. (met name ook omdat daar de cpu meestal de bottleneck is en niet de videokaart)

De graphics drivers van NVidia en ATI nemen niet veel cpu tijd. eigenlijk doen de drivers niet zoveel. Ze moeten alleen de commando's van het spel vertalen naar commando's die de videokaart begrijpt. Dat is niet zo belastend. Daar is dan ook niet veel winst aan te behalen. (Maar als ze slecht geschreven zijn wel veel verlies, zoals toendertijds bij Quake3, maar dat is zo langzamerhand wel over)

Als we het dus over multithreading hebben in de context van snelheidswinst met dual processors, dan hebben we het dus uiteraard alleen over zinvolle multithreading. Dus waarbij er minimaal 2 threads zijn, die allebei veel cpu-tijd vergen en die tegelijkertijd kunnen lopen.
Volgens mij is in dat geval de opteron wel degelijk sneller. De opteron maakt gebruik van een HyperTransport bus op 1ghz, terwijl de AMD64 reeks maar een HT-bus heeft van 800mhz (ik geloof de FX serie ook mét 1ghz HT-bus, maar dat blijkt ook gewoon een opteron te zijn).

Ze hadden dus of de Operon moeten nemen, of de FX, want beide zijn wel wat sneller dan de AMD64 reeks, Registrered geheugen of niet...
Nice. Toch zou een single Opteron sneller zijn in games dan een Athlon64? Wachten tot de Nforce4 chippies dus en hopelijk komen daar dan ook vergelijkingen over.

Dual PCI-E 16x?? Was het niet 2x 8 PCI-E in SLI? Dus dat je 1 logische 16x poort overhoud, maar dan met twee kaartjes?

----Damn...is dual Xeon...oh well :)----
Ik denk dat je niet snel echte multithreaded games gaat zien. Bij een game is het toch vaak doe dit dan dat dan zus dan zo en herhaal het loopje. Op het moment dat je multithreaded zou programmeren en elk objectje zijn eigen thread geeft om bijvoorbeeld in een 3D ruimte te bewegen wordt het allemaal een stuk lastiger.
nee, langzamer, opteron gebruikt registerd ddr, en is dus altijd wat langzamer als de athlon64.
Maar een dual-channel memory setup net zoals de FX series, dus meer bandbreedte, nu jij weer B-)
Bandbreedte is niet alles.

Bandbreedte vs latency
(DDR2 vs DDR) <-- ik zie DDR2 nou niet meteen ongelofelijk doorbreken....

Bandbreedte vs latency en prijs
DDR vs RAMBUS <-- wie heeft daar gewonnen? :P
Ik weet dat Tyan momenteel aan een Dual PCI-Express x16 bord werkt. Er worden daarvoor 2 chipsets gebruikt welke ieder een eigen hypertransport link toegewezen krijgen.
Het voordeel is dat er echt 2 x16 PCI-Express sloten beschikbaar komen en dat tegelijk ook ALLE andere functies als LAN/USB/Firewire/S-ATA etc. dubbel kunnen worden uitgevoerd. Het wordt alleen wel een zeer complex bord met een zeer riant prijskaartje.
Deze is ondertussen ook al af (gaat binnenkort dus de productie in) en was laatst te zien op xtreme hardware. Tyan gebruikt een northbridge per CPU om dit te realiseren.
Ik vind AlienWare trouwens wel een beetje te duur met hun systeem.
Wat ik me afvraag is waar die PCI-X slots dan vandaan komen..(als je goed kijkt naar het plaatje zie je dat de witte slots heel lang zijn) Zit er ook een AMD PCI-X hub op? Waar zit die dan aan als er aan elke opteron een Nforce4 chip zit?
edit: link naar het plaatje van Tyan mobo (achterin)
http://my.so-net.net.tw/brandon640410/NF41/004.JPG
Jje krijgt er zo te zien ook nog 2XCPU en 2xGPU waterkoeling bij (en zo te zien een dubbele radiator 'in het dak'). Scheelt toch een hoop herrie!
De PSU met dicht tegen de 40 A kunnen leveren op de 12V rail qua vermogen, ben benieuwd welke PSU dat kan.
Zelfs de northbridge is watercooled.

En wat betreft de PSU, ziet er niet echt als een standaard ATX dingetje uit, dat ding is bijna 2x zo groot als een generic PSU'tje.
Even kijken...

2 Xeon's a 100+ watt
2 Geforces a 100+ watt
2 Raptors a 30watt
Dvd brander, fans, waterkoelingspomp...


Ik denk dat je minsten 550watt nodig hebt wil je dit ding überhaput bootable houden...
Jje krijgt er zo te zien ook nog 2XCPU en 2xGPU waterkoeling bij
Beetje raar, voor zover ik kan zien, kun je 'm alleen met een enkele CPU bestellen!

Toevoeging: Deze set is alleen via de USA te bestellen :'( en wordt dus niet shipped naar Europa. We zullen dus nog ff geduld moeten hebben :P.
Voor dat geld had ik toch wat brutere waterkoeling verwacht...Zelf ben ik niet zo'n fan van Koolance, maar dat staat er even los van. Als Alienware zijnde had ik liever geinvesteerd in de duurdere versies van de Asetek Waterchill/Swiftech of maybe wel custom built setjes.

Zal maybe ook wel een andere reden achter steken :)

Voor de kenners; Stel je 2 nvidia 6800 ultra's voor equipped met het nieuwste DangerDen GPU blok voor...

GoT link : Dangerden NV-68 GPU cooler
Hoe ziet die kast er van voren uit? De buitenkant moet natuurlijk ook wel wat hebben :P
wow... :9

Ik houd over het algemeen niet zo van Alienware kasten, maar deze ziet er toch wel tof uit. Een iPod drnaast en de hele boel is compleet!
Alienware kasten zijn super mooi. Daar betaal je dan ook wel voor.

http://www.alienware.com/ALX_pages/choose_alx.aspx

check
Waaaanzinnig prijsje, heb je bijna een wagen voor, en dat voor het SLI-fenomeen? herinner je de SLI van Creative..... later vond je die kaartjes bijna als schroot.
Effe reeel blijven hier helpt wel. B-)
Tja, voor de prijs van 2 videokaarten, kan Nvidia of ATI natuurlijk ook gewoon 32 pipelines in een gpu gooien. (Zal nog effectiever werken ook)

Alleen is er geen markt voor...

Maar uiteraard zie je straks in alle reviews die sli als referentie gebruikt worden.
gezien de opbouw van het systeem lijkt me dit meer een workstation. qua mobo/processor is het wel ok maar voor de prijs van 2 nvidia's heb je ook een low-end 3dlabs en die outperformed toch wel de nvidia's. ook vind ik het qua geheugen voor die prijs wel een beetje erg gering. veel systemen hebben standaard 512mb en voor het renderen is 1 gig toch wel het meest minimale. voor die prijs had er toch wel 2 gig vanaf gekund naar mijn idee
Een workstation heeft geen gamers videokaarten, en bovendien maakt Alienware game machines.

Het is dus niet bedoeld als workstation, vandaar dat er dus geen 3Dlabs kaart in zit en geen 2GB ram.
Die 650watt is het piekvermogen wat tie tijdelijk aankan.
Het continue vermogen zal wel denk ik ron de 480 á 500 watt liggen.

Als het idd. een systeem is met 2 proc\\\\\\\'s, dan zul je voor sli denk ik wel genoeg hebben aan 400 watt met dezelfde config.Meer overhead is altijd beter.
behalve voor je energierekening dan ;)
Het gaat over het MAX van een voeding, wat niet wilt zeggen dat dit daadwerkelijk gebruikt wordt hè :P
Bij Alienware kan je kiezen tussen 660watt of een 1KW voeding :-)
Af en toe word ik een beetje kriegelig van die wattages... Dit gaat nu zeker net als bij luidsprekers. Ze gaan zulke kromme berekeningen maken zodat ze een hoog wattage kunnen aangeven. In werkelijkheid is het niets meer dan een zeer degelijke 300Watt continu voeding bijvoorbeeld. En die kan dan gedurende zoveel milliseconden 1000Watt leveren ofzo. Begint mij allemaal nogal waardeloos in de oren te klinken met die hoge vermogens. Mijn eindversterker heeft een dubbele voeding die ongeveer 10x zo dik en 10x zo zwaar is als wat er in een PC gaat. En dan hebben we het over een dubbele 400Watt voeding. Uiteraard overgedimensioneerd, het maximale uitgangsvermogen ligt rond zo'n 300 Watt aan 4 ohm per kanaal. Dit is dan een zelfbouwversterker. Aangezien ik 8ohm speakers gebruik ligt het vermogen rond de 170 Watt per kanaal. Ik spreek dan zelf het liefst over een 2x 170Watt versterker. Als verkoper maken we daar natuurlijk gewoon 2x 550 Watt aan 2ohm van zonder dat erbij te vermelden, en we tellen het lekker op en we hebben een 1100Watt versterker. Kijk zo kan ik het ook!
De consument weet echter helemaal niets van elektronica af, er zijn dus genoeg cheap ass voedingen die nog geen 1kg wegen en als 550Watt over de toonbank gaan. Dit zijn waarschijnlijk nog niet eens volwaardige 300Watt voedingen, maar iets van 250 met een piek van 550 (gehaald uit een kromme berekening). Vaak kan je aan het gewicht zo voelen of het een degelijke voeding is. Ik prefereer een zware 300Watt voeding dan ook boven een 600Watt voeding met een lager gewicht.

Mijn verhaal is ietwat off-topic, maar ik wil graag duidelijk maken aan de niet-wetenden dat ze niet zomaar lekker goedkope voedingen aanschaffen met zeer hoge waardes. Een voeding is vaak niet voor niets prijzig. Helaas zijn er nogal wat fabrikanten die op deze manier iedereen voor de gek houden. Om het simpel te houden, meer 'Watt' betekent niet 'beter'.
Quote van de site wat betreft de PSU:

650 Watt Max Power Supply
One of the most critical components in a high-performance PC is its power supply unit. High-speed processors, memories, graphics cards, hard drives, and other critical system components all must be supplied with a reliable and efficient source of power in order to maintain maximum performance, stability, and reliability. Designed to handle the most extreme power demands, the PC Power & Cooling Turbo-Cool 510 Deluxe is the highest performance ATX power supply available. Producing 650 watts of peak power, the Turbo-Cool 510 Deluxe handles brownouts down to 80 VAC, and delivers voltages that are 5 times more stable than other high-wattage units. Translated: this power supply delivers clean, stable power to enable unshakeable stability and unsurpassed reliability.

Power Factor Correction
Standard power supply units have a power factor of approximately .70 - .75; the PC Power & Cooling Turbo-Cool 510 Deluxe with active Power Factor Correction, or PFC, have a power factor of approximately .95 - .99 making them up to 25% more efficient.

Industry-leading Features and Performance
The Turbo-Cool 510 Deluxe is loaded with features such as power factor correction, automatic fan-speed control, SATA power connectors, and black sheathed leads. Turbo-Cool 510 Deluxe: the clear choice of power supply for high performance computing.


Dus igg een dikke 650 watter :P ik heb zelf tot nu toe altijd genoeg gehad aan een 460 watt enermax dus 650 moet wel goed zijn denk ik :)
Wo'w de stroomkabel voor dat ding is los alleen al 59$. (8>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True