Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: The Inquirer

The Inquirer schrijft dat er details bekend zijn geworden over ATi's eigen implementatie van SLI. Volgend jaar zou het bedrijf met een antwoord komen op de techniek waarbij twee PCI Express-videokaarten samenwerken binnen een opstelling. nVidia heeft SLI inmiddels al toegepast en ATi zou onder de naam Multi Rendering een soortgelijke techniek aan het ontwikkelen zijn. The Inquirer noemt als introductiedatum het tweede kwartaal van 2005. Anders dan bij nVidia's oplossing lijkt het erop dat er geen gebruik wordt gemaakt van een aparte verbinding tussen de twee videokaarten door middel van een klein chipbordje. Verder zouden de plannen nog maar bij weinig partners van de Canadezen bekend zijn. Afgelopen maand lieten de eerste benchmarks met een nForce4 SLI-chipset en GeForce-kaarten een duidelijke prestatieverbetering zien.

Twee ATi-videokaarten
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

ik heb liever dat ze nieuwe technieken gaan verzinnen, en sneller kaarten maken, dan dat je steeds meer kaarten in 1 pc moet stoppen
Hoezo. Het is ideaal als je nu een semi high budget kaart koopt. Je kunt dan weer een poos vooruit. Als over een jaar of anderhalf je systeem het weer moeilijk krijgt dan kun je gewoon eenzelfde kaart erbij prikken - die kaarten zijn tegen die tijd sterk in prijs gedaald. Je zit dan niet met het probleem dat je een compleet nieuwe high end kaart aan moet schaffen om bij te kunnen blijven.
2 goedkope benaderen volgens die afgelopen test 1 dure niet. 2 goedkope samen zijn duurder dan 1 dure. verder wanneer je denkt er nog eentje bij te halen is ie of niet meer te krijgen of loont het niet meer omdat het verschil tussen een low end en een highend erg groot is. ik denk dat je sli meer moet zien als een low-end methode voor workstations. beter dan 1 dure nvidia/ati maar toch nog goedkoper dan een 3dlabs. verder om 2 sli's te kunnen gebruiken heb je ook een des betreffende chipset nodig die dit ondersteunt ik denk dat het prijsverschil dat hierdoor optreed het ook minder interessant is om 2 low ends te gebruiken in verhouding aangezien een duurdere chipset + een goedkope grafische kaart wel niet zoveel meer verschil zal zijn als 1 dure.
Vergeet ook niet dat een dubbele kaart (meestal) ook wel meer energie zal slurpen dan een enkele kaart.
Steeds meer kaarten?

Tegenwoordig zitten alle insteekkaarten al on-board. De kwaliteit van on-board PCI apparaten worden ook steeds beter. Misschien dat je een TV-kaart of WLAN-kaartje hebt, maar dan heb je het ook wel gehad.

Ik zit op het moment tegen vier lege PCI sloten aan te kijken. De meeste power-users zullen dit ook wel hebben.
wat? ik heb alleen mn agp slot bezet de rest van de loze ruimte heb ik gebruikt om een dikke extra radiator neer te planten :)
hier kan ikme ook zo aan irriteren ik heb nog geen eens een kaart (nog) moet je ook nog 2 hebben

ten eerst heb ik geen ruimte voor 2 kaarten en ten 2e kan die fan niet eens normaal werken en ten derde kost een 2e kaart meer als 1 dubbel zo snelle kaart (productie en aanschaf)

laten ze maar bij de multi GPU idee blijven :(
Hoe zijn ze dan gekoppeld?
niet

waarschijnlijk gewoon via de drivers
De kaarten moeten hardwarematig zowiezo gekoppeld worden, anders wordt de latency veel te groot tussen de synchronisatie...

Zei het via een exterme doorluskabel zoals bij de Voodoo II SLI, zei het via een interne oplossing zoals bij de NV4X SLI (PCI-E) oplossing...
Goh, misschien kan je via de PCI-E specificatie wel kaarten met elkaar laten communiceren en is het bridgeboardje van Nvidia niet meer dan een technische tussen-oplossing.
Reactie op Venator :

Daar gaat je bandbreedte.....

1600*1200 32 bits 85Hz => 623Mb/Sec

+/- helft daarvan moet dan uit de andere kaart (de kaart waar geen monitor aanhangt) komen over PCI express.
Hoewel het volgens Carvill nog te vroeg is om hier meer over te zeggen, laat hij wel weten dat het waarschijnlijk een 'chipset-side' oplossing wordt. Dit zou er op kunnen duiden dat ATi een chipset in de ontwikkeling heeft die SLI implementeert. Het is dan ook maar de vraag of deze technologie ook gaat werken op moederborden zonder een chipset van ATi
bron: http://www.tweakers.net/nieuws/34878/

Dus waarschijnlijk via de chipset op het moederbord.
Ik mag niet hopen voor ati dat dat plaatje hierboven enigszins representatief is

edit: typo

@Gogar: daar had ik niet eens opgelet, maar het was ook geen serieuze reactie, ik had gehoopt op een score van 2(grappig)
Denk het niet, want dat zijn toch AGP kaarten?
Uit test was al gebleken dat op hogere resoluties pas echt iets te merken was van het gebruiken van 2 kaarten. Dus niet alleen moet je genoeg geld hebben om 2 kaarten te kopen, ook nog eens een scherm wat een mooi hoge resolutie aan kan, anders schiet het niet echt op.

Voor de gemiddelde gamer heeft dit denk ik toch weinig nut. Als ik het me goed herinner zijn de echte gamers juist diegenen die alles zo een beetje uit zetten aan details. Dus hun zal het worst wezen.

Dit zou echt iets zijn voor een nieuwe catergorie gamer, de "overkill gamer" die aan een amd fx met een x800 niet genoeg heeft en gewoon zijn doom 3 met weet ik veel hoeveel frames wil spelen ook al ziet ie er niks van.

Render mensen hebben hier volgens mij ook niet al te veel van aangezien dat uit een CPU komt. Het is dus leuk voor van die Alienware kopende geldverspillers of onze grote overclock 3d mark highscore vrienden.
Gamers zetten niet alle details uit. Veel gamers doen bijvoorbeeld alles op lage kwaliteit, maar alle tegenstanders op hoge kwaliteit. Daardoor is het verschil goed zichtbaar.

Een hoge res is wel lekker als gamer, maar je FPS moet stabiel blijven. 1600x1200 gaat niet lukken met 1 kaart met decent fps, maar als je er 2 hebt, en je kunt 1600x1200 dan WEL goed draaien, dan zullen veel gamers dat ook niet laten, des te meer je ziet, des te meer info je hebt over de plaats van je tegenstander.
Ik hoop dat ati dit goed kan produceren, want als geld niet de issue is, en je hebt een groot scherm en je wilt alles in volle glorie op je scherm hebben. Dan is dit toch echt de moeite waard. (ben een ati fan)

Maar eerst eens zien of het ze goed lukt en wat natuurlijk ook belangrijk is, hoeveel stroom dit wel niet gaat nemen. Die kaarten trekken rond de 80watt per stuk.

Wat je bijna dwingt een 400watt+ voeding te kopen.

Tuurlijk als je 2 van zulke kaarten kan betalen is een voeding (een goede) van +/- 120 euro ook geen probleem. Maarja et komt er dan wel extra bij.
Wat dacht je dan van 2 nivdia kaarten in sli trekt dat soms geen stroom???

Juis een beetje meer je hebt hem door.
Das misschien wel waar, maar als je graka het dan niet meer trekt, kan je er voor niet zo veel geld 1 bijdoen. Zodat je er langer mee kan ;)
Ik ben helemaal met Heefstan mee eens. De grafische kaart bakkers kunnen betere hun technieken ontwikkelen om ze kaarten sneller en mooier maken. 2 kaarten vreten meestal meer stroom, dus ook meer warmte en ze maakt ook meer herrie :)
Multi Rendering is rather an ordinary name, so we suspect ATI will do better than that before launch time
Gege, ze zullen het waarschijnlijk nog wel een andere naam gaan geven... boeit mij verder ook niet zoveel.

Eigenlijk geen boeiend nieuws, want nu weten we nog niks... we weten het principe niet, de insteek, de werking, het prestatie verschil...

Maargoed, komt nog. Voorlopig is nVidia goed bezig vind ik! Ben zeer tevreden over m'n 6800, sinds in m'n 9800 pro weer verkocht heb.
Ben benieuwd of ze volgend jaar weer boven nVidia uit komen...
Ik vind dit een zeer goeie ontwikkeling van ATI, gelukkig kan nvidia (eerst Alienware) hier geen monopolie positie mee nemen. Dat zou past echt erg zijn geweest! Word ook gelijk een mooie upgrade volgend jaar, als mn 9800pro het tot dan nog kan uithouden ;)
Vergeet dat maar. Deze technologie zal ten vroegste eind 2005 af zijn. Reken maar op begin 2006 als realistisch voor het in de lokale winkels ligt. SLI heeft meerdere jaren ontwikkeling nodig gehad, ongeveer sinds het failliet van 3Dfx. En AGP is tegen 2006 zowiezo uitgestorven, laat staan dat men ooit moederborden maakt met twee AGP slots.

Echt zielig dat ATI zo achter NVIDIA hinkt. Sinds de Radeon 9700 is er niks van innovatie meer. Als we de huidige berichten mogen geloven over R500 zal dat nog lang zo zijn...
Volgens mij is dit meer een prestige actie van bijde kanten.

Even laten zien dat ze alle 2 wel de techniek in huis hebben ondanks dat het waarschijnlijk niet echt nuttig is.

SLI en multi-rendering doen het vast wel goed in de marketing :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True