Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Afgelopen maandag heeft Soma Somasegar, vice-president van Microsofts Developer Division, zijn keynote gegeven tijdens de VSLive- en Windows Anywhere-conferentie in San Francisco. De datum van deze conferentie was niet zomaar gekozen, het is namelijk drie jaar geleden dat Microsoft de eerste versie van Visual Studio .NET en het .NET Framework introduceerde. Tijdens zijn toespraak van maandag heeft Somasegar uit de doeken gedaan hoe de nabije toekomst van het Windows-ontwikkelplatform eruit ziet. Zoals Bill Gates afgelopen week in een open e-mail al aankondigde, zal interoperabiliteit tussen (web)applicaties in de toekomst steeds belangrijker worden. Het is dan ook niet voor niets dat Somasegar dit noemde als een van de punten waar Visual Studio 2005 op verbeterd is.

Naast Visual Studio 2005 spelen ook Indigo en Avalon in de interoperabiliteitsstrategie een belangrijke rol. Indigo, dat primair ontwikkeld is voor Windows Longhorn, is een nieuwe technologie die bedoeld is als universeel programmeermodel voor het ontwikkelen van (web)serviceapplicaties. Een previewversie zal binnenkort vrijgegeven worden, aldus Somasegar. Avalon is het grafische subsysteem dat oorspronkelijk ook voor Longhorn ontwikkeld is. Eind november heeft het softwarebedrijf een eerste previewversie vrijgegeven en een tweede preview zal in maart worden vrijgegeven. Beide technologieën worden gebackport naar Windows XP en Windows Server 2003. In april van dit jaar zal ook een tweede Community Technology Preview (CTP) van Visual Studio 2005 worden vrijgegeven.

Microsoft logo (bijgeknipt)Soma Somasegar heeft tijdens zijn toespraak ook twee nieuwe sites met informatie voor softwareontwikkelaars gepresenteerd: de Connected Systems Business Kit en de Patterns & Practices Enterprise Library. De eerstgenoemde kit bevat voorbeeldapplicaties, presentaties, white papers en video's die laten zien hoe met bestaande technologieën 'connected systems' en 'service-oriented architectures' gebouwd kunnen worden. De Enterprise Library bestaat uit een verzameling applicatieblokken die ontwikkeld is om het leven van een enterpriseontwikkelaar iets te vereenvoudigen. Deze stukken code kunnen binnen eigen applicaties gebruikt worden om enkele veelvoorkomende ontwikkelproblemen te voorzien van een oplossing.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik hoor een hoop mensen hier altijd zeggen dat het er niet uitziet die themes.

Ik heb bij ons op het werk overal die blue energy theme van Microsoft erop gezet en ik hoor niemand klagen hoor. Iedereen vind het er mooi zakelijk en rustgevend eruit zien.

Longhorn zal dit nog meer verbeteren. Ik denk dat de betere/nieuwe vormgeving ook de mensen meer op hun gemak laat voelen zodat de prestatie omhoog gaat.
Ik zie het al voor me hier op kantoor die teletubbie achtergrond :D

Nee ik heb in het Active Directory een policy afgedwongen naar de Classic Layout. Geen memoryvretende frutsels en collega's kunnen transparant tussen winxp en win2000 computers switchen zonder dat ze in paniek raken van groene startbuttons, blauwe balken en rode knoppen, over primair gesproken ;)
memoryvretende
Net even geprobeerd: Het scheelt ongeveer 300 kByte. (Heb welliswaar niet opnieuw opgestart, misschien scheelt dat nog). Heb je toch weer mooi bespaard voor je gebruikers!

En inderdaad, kleurenblinde gebruikers zouden wel eens in de war kunnen raken als ze het verschil niet zien tussen de groene startknop en de blauwe taakbalk. Dan doe maar alles grijs, dan is het tenminste voor iedereen hetzelfde.

Toch wel fijn dat je met die policies je eigen persoonlijke smaak ook aan anderen kunt opleggen! Zo zorg je er meteen voor dat de gebruikers die thuis XP Home hebben, zich tenminste niet al te snel thuisvoelen op de PCs op het werk.
Daar zou ik wat aan toe willen voegen:
Als je de skins niet mooi vind zet je ze gewoon uit, in plaats van dat men hier moet gaan zagen :)
Avalon is het grafische subsysteem dat oorspronkelijk ook voor Longhorn ontwikkeld is. ..... Beide technologieën worden gebackport naar Windows XP en Windows Server 2003.
Betekend dit nu dat die nieuwe GUI ook beschikbaar wordt voor WinXP ofwat ?

edit:
@Harm
Haha, sorry. Inderdaad Aero was die GUI. thnx. (teveel codenamen tegenwoordig =)
Jah, en dat in een minder uitgebreide versie. WinXP is er namenlijk niet voor gebouwd... Dat wordt Longhorn dus wel.
Betekend dit nu dat die nieuwe GUI ook beschikbaar wordt voor WinXP ofwat ?
Nee, dat betekent dat niet. Avalon is het grafische subsysteem, enigszins te vergelijken met GDI en GDI+ die in de huidige Windows-versies zijn verwerkt. Avalon is een codenaam van Desktop Composition Engine, die dus in Windows Longhorn zal zitten. Met alleen Avalon kan je dus vrij weinig, omdat het de laag in je besturingssysteem is die ervoor zorgt dat je überhaupt iets op je scherm kan krijgen. Vergelijk het met DirectX, het is aanwezig maar zonder games/software die gebruikmaken van de features die DirectX biedt, heb je er niets aan. Waar jij op doelt is Aero, de codenaam van de nieuwe userinterface. Deze maakt gebruik van de features die Avalon biedt en dat zorgt ervoor dat er dingen mogelijk zijn die nu moeilijk of niet mogelijk zijn. Zie ook Roadmap en details Windows Longhorn, dat nog verbazend actueel is :) .
Waarom backporten? Laat ze die tijd die ze daarmee kwijt zouden zijn, in patches en ontwikellingen steken.

En wie gaat er nou Avalon, het dikke grafische systeem, op een server draaien?
Door het te backporten kunnen ontwikkelaars er alvast mee aan de slag zodat wanneer Longhorn uitkomt er al applicaties voor ontwikkeld zijn, en dit de overschakeling soepeler en de acceptatie sneller kan maken.

Daarnaast kan ik me ook zo voorstellen dat het voor MS nuttige feedback van testers en ontwikkelaars oplevert zodat de ontwikkeling juist soepeler zal verlopen aangezien men al de nodige bugs kan verhelpen en feature requests van ontwikkelaars mee kan nemen.
Terminal Server wellicht ?

Ze gaan natuurlijk alleen maar backporten omdat klanten niet meteen over willen naar een nieuwe versie van Windows.
Dat betekend dus een minder snelle acceptatie van Avalon omdat het alleen maar op een beperkt aantal systemen binnen een bedrijf gebruikt kan worden.
Waarom denk ik dat jij geen ervaring hebt met Terminal Servers?

Bij de huidige geneneratie zorgt een beheerder er al voor dat er grafisch zo min mogelijk gedaan wordt. En dan zou jij Avalon op een terminal sever zetten? Dat lijkt me niet zo'n goed idee. Dan kan je maar een paar terminal sessies kwijt.
Backporten word alleen gedaan omdat Longhorn te lang op zich laat wachten. Ze hebben gewoon gekeken naar wat voor onderdelen ze in de tussentijd dan wel niet uit kunnen brengen om toch nog iets te kunnen releasen. Dan maar backporten dus.
Heren tweakers,

U haalt twee zaken door elkaar. Er komt een CTP van Avalon en Indigo "very soon", maar dat kan nog een jaar duren.

Er komt een Beta 2 van Whidbey, ofwel de combinatie Visual Studio.NET 2005 en .NET 2.0, evt. in samenstelling met Team Foundation. VS.NET 2005 samen met Team Foundation heet VS.NET Team System.

Maar goed, in het artikel op crn staat dus dat sources zeggen dat ze de beta 2 op z'n vroegst in april verwachten, Microsoft 'insisted' echter dat het in het eerste kwartaal was. Ze hebben 'm al uitgesteld van februari naar maart, dus maak 't nu niet nog erger a.u.b.! ;)
"het is namelijk drie jaar geleden dat Microsoft de eerste versie van Visual Studio .NET en het .NET Framework introduceerde."

De beta van .NET is al in juli 2000 geintroduceerd op TechEd 2000 in Amsterdam, een week later is het formeel geintroduceerd op de Professional Developers Conference (PDC) in Amerika.

Het .NET framework 1.0 is volgens mij samen met Visual Studio.NET gereleased in 2001, niet in 2002.

Mogelijk was het Visual Stdio.NET 2003 voor het .NET framework versie 1.1 dat in 2002 is geintroduceerd/gereleased.

twilex
Mogelijk was het Visual Stdio.NET 2003 voor het .NET framework versie 1.1 dat in 2002 is geintroduceerd/gereleased.
Dus 2003 werd in 2002 (stable) gereleased en 2002 in 2001?
Ik dacht het niet.
Ik hoop dat Avalon dit keer ook echt geïnstalleerd zal kunnen worden als stand-alone applicatie en dat het dan ook werkt in plaats van de vorige preview release. Daar kon je alleen maar dingen zelf ontwerpen als je er verstand van had.
De windwos XP interface is gewoon het zelfde als de voorgaande windows, alleen met afgeronde hoekjes en wat andere visuele truucjes. Maar in feite is er niets veranderd, het is het zelfde in een ander jasje.

Avalon zal ook nieuwe functionaliteit aan de grafische kant toevoegen, hierdoor kan je dus werkelijk nieuwe dingen, nieuwer en handiger je computer bedienen, enz.... Kortom, Avalon zou wel eens echt iets toe kunnen voegen.
Probeer je nu gewoon wat puntjes te krijgen of weet je werkelijk niet waar je over praat.

Avalon is een COMPLEET nieuwe vector based visuele laag voor Windows. Voor huidige windows versies is het puur een laag puur ter ondersteuning, maar in Longhorn is dit de nieuwe visuele laag.

En hell yeah dat het iets gaat toevoegen, graphics die schaalbaar zijn, en daardoor een heel legio aan mogelijkheden om een interface anders te benutten. Van de longhorn media browser zijn diverse videos, en die zijn dus echt wel indrukwekkend :)
Eg, lijkt op wat er in MacOSX gebeurt en wat GTK en QT als Cairo gaan implementeren; zie andere newsposts van vandaag.
Ik heb in previews echter alleen maar swabberende explorer schermpjes gezien.
Ik heb verder niets gezien wat eventueel van pas kan komen voor de functionaliteit van de computer.
Als iemand meer weet dan ik zeg het maar.

Bovendien moet je een Geforce 6 serie hebben en een gig geheugen om alles soepel te laten draaien wat ik echt belachelijk vind voor een OS.
Niet dat dit zo bijzonder is dat dit groeit maar als er niks nuttigs mee gedaan wordt dan zet ik het gewoon uit.

Dus wat is er dan zo nuttig aan?
Bovendien moet je een Geforce 6 serie hebben en een gig geheugen om alles soepel te laten draaien wat ik echt belachelijk vind voor een OS.
Het is geen OS, het is een grafisch subsysteem. Of vind je het ook belachelijk dat je een dikke GPU nodig hebt om een DX9-game te kunnen spelen?
Dus wat is er dan zo nuttig aan?
Ik denk dat veel mensen vergeten wat Avalon onder de motorkap is. Laat ik es XAML zeggen, komt bekend voor? Het is een XML-taal om een GUI te maken, maar gaat wel ff wat dieper dan tekstboxjes en knopjes. Ik denk dat het het meest lijkt op XUL, maar dan met meer oog voor multimediale content.
De eerste versie van windows had niet overlappende tiled windows. Bedoel je die? Of de file-manager oriented manier van windows 2.11? windows 3.1? win95? of xp? alles verandert dus ook de look and feel van windows.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True