Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Hardware OC

Ondanks het feit dat S3 Graphics - onderdeel van VIA - tot nu toe nog nauwelijks een voet aan de grond heeft gekregen in GPU-markt, vooral vanwege de hevige strijd tussen de titanen ATi en nVidia, gaat het bedrijf stug door met het ontwikkelen van high-end videochips. In een presentatie over hun toekomstige technologie wordt bevestigd dat de Destination-chip een DirectX 10-GPU is die Shader Model 4.0 ondersteunt, en als extra onder andere het encoden van video zal kunnen versnellen. Daarnaast wordt gesproken over een variant op nVidia's SLI genaamd "Coupled Multi-Board Acceleration". Een andere concept dat van nVidia zal worden geleend is het gebruiken van de bandbreedte van PCI Express om systeemgeheugen als videogeheugen in te zetten. S3 noemt dit concept alleen geen TurboCache maar "Zero Frame Buffer", en zal het in zijn GammaChrome S14 en S19-chips introduceren. Wanneer we al dit moois kunnen verwachten wordt echter niet duidelijk. GammaChrome had eigenlijk al uit moeten zijn, en over de planning voor Destination is helemaal niets bekend.

S3 roadmap
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Heel leuk en aardig, maar SiS is vrijwel nietsbetekenend, xiriotronix vraagt zich af of er wel een markt voor is? (nVidia en ATi kaartjes zijn veel goedkoper :7) Voor mij (en de meeste anderen) zijn deze kaarten pas goed als ze voor een redelijke prijs kunnen concurreren met nVidia en ATi (ook in 3DMark!!!), mwoah, qua featureset zit het wel goed zie ik... :Y)
Vergeet niet, de support is minstens zo belangrijk! Drivers etc.
dat zit bij nvidia en ati wel goed :Y) uit ervaring bij SiS helaas wat minder ;(
Misschien moeten ze zr goede Linux drivers eens overwegen, als hun support (en drivers) dat deze kaartjes vliegen onder Linux, dan kan er wel opeens een hele groot marktaandeel van Via worden.
Maar wat heeft een Linux gebruiker aan zr goede Linux-drivers als het aantal Linux-gebruikers dat doet gamen onder Linux rg klein is. De markt van Linuxgebruikers is ook nog eens erg klein.

Linuxgebruikers --> Linuxgebruikers die gamen --> Linuxgebruikers die gamen die meer willen neertellen voor goede driversupport

Die markt is volgens mij z erg klein dat het niet rendabel is. :)
Daar sla je de spijker op zijn kop. De getoonde sheet ziet er op dat gebied in ieder geval niet veelbelovend uit. Het maakt nu al een zeer amateuristische indruk dit produkt, wat waarschijnlijk net als 'vroeger' niet goed genoeg uitgewerkt zal worden.
Maar we hebben het hier toch over S3?
Ik denk dat zeker gezien het verleden zeer weinig mensen de stap naar s3 "durven" maken. Tenzij ze natuurlijk met een kaart komen die de concurrentie compleet uit het water blaast. Maar dat gaat denk ik niet gebeuren. Ik denk dat we het volgende krijgen:

Een kaart die gebruik maakt van 2 chips en dat in een soort sli
- een koeler die 3x zo groot is als die van nvidia en ati
- een kaart die net zo duur is als de huidige high end kaarten van nvidia en ati
- een kaart met slechtere drivers (zeker gezien het verlden van s3)
- en al dit alles presteerd misschien net zo goed als de goedkoopste low end kaart van nvidia en ati

Nee, ik heb 0,0000001% vertrouwens in s3. zeker gezien het verleden en de hoeveelheid problemen er mee waren. Ik denk daarom dat ook weinig OEM fabrikanten en computer leveranciers hun vingertjes aan deze kaarten willen gaan branden. Wat dat betreft had XGI 1 heel groot voordeel, ze hadden geen slechte reputatie omdat ze nieuw waren. s3 echter wel......
Als je op http://www.hardware.info/reviews.php?id=499&page=4 klikt, kan je zien dat de S8, die al uit is, ongeveer op radeon 9600 niveau zit.
In diezelfde w kan je trouwens lezen dat de drivers toen al redelijk stabiel waren.
De argumenten die je gebruikt hebben voornamelijk betrekking op de XGI kaart.

1 argument zou wat mij betreft echter doorslag gevend zijn. Dat is driver support. Ik heb ooit in een visionaire bui een S3 Savage kaart gekocht.

Deze kaart was opzich niet slecht echter heeft uiteindelijk het begin van het einde ingeluid van de S3 grafische divisie. Hun driversupport was echt om te huilen.

Hopelijk hebben ze van hun fouten geleerd en doen ze het dit keer beter.
Video encode acceleration... Hebben Nvidia kaarten toch ook zoiets? Is er al een programma dat hiermee sneller xvid of mpeg 2 ofzo kan encoden? Volgens mij niet, lekker zinloze feature dus...
Die on-die video encoder is deels mislukt, maar nVidia doet er nogal geheimzinnig over. weergave van HDTV is onmogelijk en alle andere weergaves (MPEG 1,2 en 4 maar ook WMV en DivX) zijn wel mogelijk, maar wel met behulp van een omweg via de cpu, terwijl de techniek oorspronkelijk bedoelt was om juist de cpu te onlasten, en voortaan de videokaart de codecs te laten encoden. Dat is dus niet echt gelukt vanwege een foutje in de on-chip videoencoder.

De software die nVidia er voor heeft gemaakt heet PureVideo, bij de 'tests' (oa hier te lezen op T.net) zag je al gelijk dat bv de 6800GT en Ultra dit niet echt heel goed mee werkte. Terwijl bij de later geintroduceerde 6600 serie het al stukke beter werkte. Waarschijnlijk zal nVidia dus hierbij wat dingen aangepast hebben voor de release van de 6600 zodat het bij deze wel zogoed als werkt.

@Olaf: correctie: moet een decoder zijn natuurlijk, type/denkfout.
Die on-die video encoder is deels mislukt, maar nVidia doet er nogal geheimzinnig over. weergave van HDTV is onmogelijk en alle andere weergaves
Gaat het hier over een video encoder of decoder?
Bij encoden komt geen weergave kijken namelijk en de beschrijving van PureVideo lijkt ook op een decoder.
hh, wat niet is kan nog komen. Of had je programma's verwacht die er al gebruik van maken, terwijl de bijbehorende hardware er nog niet is? Lekker zinloze software dus.
XGI zou ook de mark voor videokaarten bestormen. Daar is helaas ook weing van terecht gekomen. We zullen zien hoever S3 komt.
S3 bestaat al heel wat langer. Ik ken de Savage 4 nog al te goed dat was in de tijd van de Voodoo 3 en de TNT 2 Ultra. Toen kon de Savage ook niet mee komen en die achterstand hebben ze jammer genoeg niet meer goed kunnen maken.

Ik vraag me af of deze chip strax met de R520 en NV50 kan mee komen :)
Volgens mij is S3 er ook een hele tijd tussenuit geweest nadat ze werden overgenomen.. Toen maakten ze een tijdje lang alleen maar vage Savage Mobile chipjes ofzoiets.
Een paar jaar terug zijn ze toen met de deltachrome weer opnieuw begonnen, maar volgens mij is dat geen snelheids/kas-success geworden.
Hopen dat ze daarmee wat ervaring hebben opgedaan, en nu een betere kaart neerzetten.

Vind dat S3 trouwens altijd erg geheimzinnig doet over planning/nieuwe producten.
Ik denk overigens dat het "slechte drivers" probleem niet meer op zal gaan voor S3 zoals het nu is.. Het is vrijwel een compleet ander bedrijf dan dat van de savage4/2000
S3 is echt wel vet retro ;). Wat nou Savage4 "vroeger", dat is nog relatief nieuw spul van hun. Vroegah was S3 gewoon de betere mainstream met klassiekers als de Vision 86x series en Trio64. Pas vanaf de ViRGE 3D zijn ze gaan afglijden...
Ik vind dat XGI het nog best leuk deed hoor voor hun eerste kaarten. Die waren echt helemaal zo slecht nog niet hoor. En ik hoop dat in hun toekomstige kaarten ze ook mee kunnen op het high-end segment.
ik denk met weemoed terug aan mijn viper 2 Z200 met s3 chipset. UT draaide als een bezetene daaronder! *pinkt een traantje weg*
Ja maar dat was waarschijnlijk omdat UT "S3 metal" ondersteunde naast openGL en direct3D. Volgens mij was dat een ontzettend uitgeklede openGL versie.
Volgens mij was S3 Metal een OpenGL ICD die als eerste texture compressie ondersteunde (Dat tegenwoordig ipv S3TC, DXTC heet (Microsoft heeft het toen van S3 gekocht)).

Door de texture compressie waren de textures ineens veel kleiner, en daarom kreeg je gewoon meer fps bij dezelfde geheugenbandbreedte...

Met S3TC kon je ook voor het eerst zwaar hoge resolute textures (goed) gebruiken, ook omdat deze verkleind werden in kbytes... S3 heeft er in die tijd nog wel eens aparte quake levels voor gemaakt als preview. Ik dacht zelfs dat de enige game was die er verder nog ooit iets mee gedaan heeft Unreal (1) was, er was toen geloof ik nog een Speciale S3TC versie uitgebracht oid...

Maar alleen was de driver ondersteuning van S3 toen niet echt je van het... Mijn S3 Savage 4 chraste steeds om de haverklap in quake2... en tegenwoordig hebben ze niet eens een opengl driver voor windows xp voor die kaart die een beetje fatsoenlijk werkt...

Maar wie weet... worden ze nog eens weer de reus die ze ooit waren in graphics land... :)
Volgens mij de S3TC texture compressie in de meeste games gebruikt, omdat het tegenwoordig standaard in OpenGL en DirectX zit. (Onder een andere naam natuurlijk)
Uit de laatste VGA charts IV van Ome Tom kon de S8 Deltachrome nog redelijk meekomen (vaak tussen de 9600 en de 9600 pro in en vrijwel altijd beter dan alle XGI kaarten) dus lijkt het me wel dat S3 nog wel wat potentie heeft. Hoewel het natuurlijk wel heel moeilijk wordt op de concurrentie aan te gaan met de topmodellen van Nvidea en Ati.
Met nog als bonus voordeel dat 16x Aniso Filtering (bijna) geen negatief effect had op de framerate, net zoals triple buffering bij de Savage4. :Y)
Als ze er een paar jaar tijd en wat miljoenen instoppen word het misschien ooit nog wel eens wat maar meteen met een niewe kaart helemaal bovenaan komen gaat niet door denk ik. Misschien als ze het een jaar of 3 volhouden dan wel misschien.
Verkrijgbaarheid zou ook handig zijn. Ik wou pas een Deltachrome S8 kopen, maar die kan je *nergens* krijgen. Zelfs op heel eBay, de States, Duitsland.. Forget it. Laat staan Nederland dus. Laat staan de S8 Nitro, er bestaat afaik niet eens een kaart met die chip.. De laatste Deltachrome die ik heb gezien stond op eBay, begin december '04. Sindsdien niks meer tegengekomen. Ik wacht nu waarschijnlijk ook maar op de Gammachrome..

De Deltachrome was iig alvast geen slechte kaart. Er zijn een aantal driverversies voor uitgebracht, in testen waren de drivers ook stabiel en alles. En de kaart is zover ik nu weet behoorlijk zuinig voor z'n prestaties. Wel zat de prestatie van de S8 zo ongeveer rond de prestatie van een ATi Radeon 9600 Pro of iets lager, maar de Gammachrome zal sowieso wel iets sneller zijn. Met een goede prijs en verkrijgbaarheid (en natuurlijk behoorlijke drivers, maar met Via erachter vertrouw ik dat wel) moet de Gammachrome best aan kunnen slaan.
Op papier ziet het er allemaal leuk uit van S3 maar ik ben bang dat tegen die tijd dat dit op de markt komt N'Vidia en ATI S3 zijn voorbijgestreeft. Alleen al om het feit dat deze 2 grootmachten op grafisch gebied een voorsprong hebben. Dit geld zowel voor het hardwarematige als driver gedeelte.
Deze plannen lijken net zo groot als die van XGI. Vond dat vooral leuk omdat XGI in hun plannen nu al de grootste zouden zijn in vga land.
Ik geloof niks van deze plannen, ze proberen met veel heisa aandacht te krijgen met extra's die nvidia en Ati ok bieden om erbij te horen.
Het zou leuk zijn om een 3e speler erbij te hebben maar de kans dat ze slagen is gewoon veels te klein.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True