Volgende Google-product mogelijk instant messenger

Opnieuw gaan er geruchten dat Google werkt aan een IM-programma, zo lezen we op C|Net. Dit keer worden de speculaties ondersteund door ontdekkingen in Googles desktopsearchtool en door de aankoop van Picasa afgelopen zomer. Beveiligingsconsultant Richard Smith heeft Googles desktopzoeker doorgespit en stuitte daarbij op een nieuw protocol: google_im://. Volgens hem zou dit wijzen op IM-plannen van de zoekgigant, Google zelf zegt dat het betreffende protocol gebruikt wordt om IM-gegevens zoals chatlogs op de harde schijf te vinden.

Google logoDe nieuwe aankoop van Google, fotosharingservice Picasa, omvatte behalve de fotoservice ook de instant messenger Hello. Deze wordt op dit moment echter nog niet door Google gebruikt. Het bedrijf gebruikt de fototechnologie van Picasa in zijn Blogger-services om mensen te helpen hun foto’s bij hun blogs te zetten. Volgens Nathan Weinberg van InsideGoogle is de kans groot dat wanneer Picasa beter geïntegreerd wordt met de rest van Googles services, Picasa’s Hello zal gaan functioneren als Googles IM-programma met support voor Gmail en Google Desktop.

Door Tamara van Hal

Nieuwsposter

16-10-2004 • 16:58

85

Bron: C|Net

Lees meer

Ask Jeeves neemt Bloglines over
Ask Jeeves neemt Bloglines over Nieuws van 8 februari 2005
Lek in Google Desktop Search ontdekt
Lek in Google Desktop Search ontdekt Nieuws van 20 december 2004
Woord van het jaar 2004: blog
Woord van het jaar 2004: blog Nieuws van 2 december 2004
Google begint test met sms-dienst
Google begint test met sms-dienst Nieuws van 8 oktober 2004

Reacties (85)

85
84
60
21
3
0
Wijzig sortering
Dus dan kunnen we straks gebruik maken van GHello :-)

Google weet van gekkigheid niet wat ze moeten maken he?
GMail
Desktop Search
Weetikhoeveel extra opties in Google zelf.

Hopelijk, als die IM er komt, wordt het dan wel eentje die de mogelijkheid heeft om met meerdere protocollen (MSN, ICQ etc etc) te praten. (als dat legaal is natuurlijk)

edit op onderstaande reacties:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik dan de Google IM kan gebruiken toch kan kletsen met mijn MSN contactpersonen. (Aangezien iedereen op MSN zowat)
Hopelijk, als die IM er komt, wordt het dan wel eentje die de mogelijkheid heeft om met meerdere protocollen (MSN, ICQ etc etc) te praten.
Volgens eerdere geruchten zou het een jabber-based messenger worden, wat dus inhoudt dat als zij dat willen, je met andere netwerken kunt communiceren (mits je daar een account hebt).
Ik vul JURRIE even bij:
Er zijn namelijk zeer veel IM clients die makkelijk met meerdere protocollen om kunnen gaan, de bekendste drie zijn wel Trillian, Gaim en Miranda IM.
Probeer ze eens :)
Ik lees nieuw protocol, betekent dat google een eigen protocol gaat ontwikkelen voor het imming. Dat zou ik in het geval van im-in heel dom vinden, ik zie liever de omhelsing van het jabber protocol. Er zijn al veel te veel protocollen op dit moment.

p.s. tis wel in de mode dat nieuwe google spelletje, raad wat google nu gaat ontwikkelen :Y)
Nieuw van Google: Google-to-hell-with-your-privacy: Slaat alles wat je op je pc op zodat google zijn advertenties nog meer op jou af kan stemmen :Y)
Op zich heb ik liever ads over dingen waar ik iets aan zou kunnen hebben dan de eerste de beste maandverband reclame.
Het voordeel van het Jabber-protocol is dat het de afzonderlijke servers de vrijheid geeft om zelf gateways te verschaffen naar de andere protocollen. Wat dat betreft ben ik niet zo bang voor dit zoveelste eigen protocol. Het zal uiteindelijk gewoon toegankelijk worden voor Jabber-gebruikers. :7
Dat zou ik in het geval van im-in heel dom vinden, ik zie liever de omhelsing van het jabber protocol.
Ik niet, altijd hetzelfde afgezaagde spul in een ander jasje. Hetzelfde als Firefox 10 keer opnieuw uitbrengen onder een andere naam met mss 1 nieuwe feature en een andere look. Ik heb zoiets van verzin dan niks, er zijn er al genoeg. Van Mozilla zijn al zoveel varianten en eigenlijk zijn ze allemaal zogoed als hetzelfde.

Ik heb dus liever wel dat ze met iets orgineels en nieuws op de proppen komen. Als men tegenwoordig iets gaat maken van een browser, OS, IM enz programma dan wordt het automatisch een zelfbouwsel van de Open Source (Linux) code. Hele tijd terug was er op T.net hier een artikel over 1 persoon die helemaal zelf een OS in elkaar had gezet, hulde voor de man in questie! Dat is pas echt iets maken...

Ik ben opzich wel een voorstander van Open Source, maar dit is een groot nadeel eraan.
Ik niet, altijd hetzelfde afgezaagde spul in een ander jasje. Hetzelfde als Firefox 10 keer opnieuw uitbrengen onder een andere naam met mss 1 nieuwe feature en een andere look
Onzin. Jabber is een protocol, geen programma. Net als dat IRC een protocol is en daar meerdere clients voor zijn.

Jabber is ten minste het enige protocol dat ik ken met een beetje bewustzijn van OSI, waardoor firewalls en routers geen onnodige patches hebben om het protocol te kunnen begrijpen en te routen. Ik zou er dus ook niks op tegen hebben als google jabber zou gebruiken. Bovendien, in de eerdere berichten hierover, bleek dat dat waarschijnlijk ook de bedoeling gaat zijn. :)

Weer een nieuw protocol zorgt alleen maar voor spreiding. De enige keuze in clients die je hebt, zijn die, die het opbrengen om ICQ en MSN te reverse engineeren. Standaardisatie in het IM-protocol is enorm gewenst daarom.

Je kan alles wel zelf gaan maken, met het risico fouten te maken die anderen al lang gemaakt hebben voor je en het risico met tijd die je verliest aan het opnieuw uitvinden van het wiel.

Google zou wel gek zijn als ze dat doen en dus niet jabber als basis gebruiken. Mind my words. Google gaat gebruikmaken van het jabber-protocol indien het met een IM komt. :)
Bedoel je soms SkyOS? Ik vind dat alles behalve origineel, aangezien het niets nieuws biedt. Sterker nog, ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat SkyOS zal aanslaan, terwijl een google instant messenger volgens mij wel kans kan hebben
SkyOS bedoel ik idd. Ik heb ook niet gezegt dat het gaat aanslaan, ik zeg alleen dat ik dat véél orgineler vindt dan weer iemand die de Linux code wat gaat veranderen en in een nieuw jasje steekt wat OOK niets nieuws biedt! Dan vindt ik die maker van SkyOS veel orgineler.
en op MS mannieer: inloggen met je Gmail account
Anoniem: 82930 @9071016 oktober 2004 18:40
Zoiets zie ik wel te gebeuren. Als er een IM-service komt is de kans groot dat die gekoppeld zal zijn aan de Gmail-account van de gebruiker, zodat login-informatie gedeeld blijft, en bvb logs van IM opgeslagen kunnen worden in de Gmail-account, of bvb IM's naar een offline persoon als mail in de Gmail-mailbox terecht komen.

Nog niet zo gek dus.
Als men Jabber gaat gebruiken dan gaat men waarschijnlijk zowel e-mail als offline berichten kunnen ontvangen via Jabber. Jabber heeft nl. zoals elk beter IM protocol de mogelijkheid om offline berichten op te slaan op de server die dan ontvangen worden als je terug online komt. Of misschien dat ze via publish subscribe de gebruikers de mogelijkheid gaan geven om hun e-mail af te halen via hun Jabberclient (op hun GSM)...
Microsoft verplicht je niet tot het hebben van een hotmail adres. Je kan gewoon je normale email adres gebruiken.
Anoniem: 82930 @Remenic16 oktober 2004 18:45
Inderdaad, maar de kans bestaat dat Google dit wel doet. De 1 GB op Gmail kan wel wat mogelijkheden bieden aan de IM-toepassing (zie mijn reactie hieronder).
Anoniem: 102518 16 oktober 2004 18:18
Ik vind dit maar raar. Google is een merk dat zijn naam verdient heeft met simplicity en nu gaan ze opeens hun merk kompleet uitmelken.

Google zit kompleet naast zijn core business. Ongeveer hetzelfde als microsoft die processors en HD's zou beginnen maken.

Noem me een pessimist maar dit lijkt me niet goed voor Google als merk.
het zal hen meer opbrengen hoor, maar de het imago van "vriendelijk bedrijf gesticht door een paar studentjes" is nu om zeep.

continu hoor je over privacy issues. Eerst willen ze je mail zelf lezen ....
dat wordt heus maar gedaan door computers hoor :+
het is aan jou om de text-ads te negeren,

ik vind ze een heel pak minder storen dan banners en dergelijke,
toch liever iets wat me interesseert als er dan toch reclame moet zijn.

Als je dat niet leuk vindt, dan gebruik je het toch gewoon niet? ;)
Google zit kompleet naast zijn core business. Ongeveer hetzelfde als microsoft die processors en HD's zou beginnen maken.
Oh ja laat google zich maar enkel bezig houden met hun zoekmachine en lekker weggedrukt worden door Microsoft.

Google laat met deze zetten weten dat het zijn buisness serieus neemt en gaat in de aanval tegen de oprukkende concurentie.

Ik hoor jou toch ook niet klagen dat Microsoft zich niet met muizen en spelcomputers moet bezighouden?!

Apple staat nu meer bekend voor zijn muziekwinkel dan voor zijn computer is dat ook een misdaad dan?
totdat je zelf een zaak hebt die goed loopt, moet investeren en nieuwe markten gaat aanboren die dan weer meer geld op kunnen gaan leveren wat je zult gaan moeten investeren etc etc

het is overal hetzelfde...je kan ook bijna niet anders

ik denk at je het zelf nooit anders zou doen, maar het ziet er allemaal anders uit vanaf onze stoelen :)
Wat is daar raar aan? Dat is goed management: men ziet bij Google dat de concurrentie van Yahoo!, AllTheWeb, MSN search,... groter wordt=>men gaat zich richten op andere markten omdat men merkt dat hun search engine een "cash cow" is geworden en "binnenkort" gaat verdwijnen.

btw: Microsoft maakt dan wel geen harde schijven en processors maar wel toetsenborden, muizen, X-boxen en maakt besturingssystemen, office applicaties, games, IM netwerk en clients, nieuwssite, webservers en nog veel meer. (merk op dat dat Microsoft zich de laatste jaren veel minder richt op MS Windows, MS Office en MSIE...dat zijn niet toevallig de producten waar interessante FLOSS-alternatieven voor zijn)
Ongeveer hetzelfde als microsoft die processors en HD's zou beginnen maken.
Of spelcomputers, muizen, games, toetsenborden, een zoekmachine, een instant messenger...
ik maak al gebruik van XFIRE. voordeel je ziet gelijk of iemand in een game zit en in welke en je kunt gewoon gelijk die game joinen. Ze gaan ook multichat en filetransfer ontwikkelen dus exit icq en msn bij mij :)
Anoniem: 26235 16 oktober 2004 17:13
Opzich sta ik hier wel positief tegenover :) Ik heb het idee dat Google meer naar zijn klanten zal luisteren (of iig weten wat ze willen) dan Microsoft.

En ik doel hiermee op het feit dat we dan misschien weleens kunnen kiezen tussen een afgeslankte versie van Google messenger of eentje met alle toeters en bellen.

Bovendien zie ik graag msn verdwijnen om het feit dat het mij geen lekker gevoel geeft dat alles maar van Microsoft is. Geen lekker gevoel in de zin van afhankelijk zijn van 1 bedrijf die alles zo maar ineens kan omgooien met bijvoorbeeld ad/spyware en al dat soort zaken.
Microsoft zal heus geen spyware in hun software stoppen, daarmee zouden ze hun eigen graf graven, wat ze echt niet willen. Ik vindt het bovendien helemaal niet zo'n erge ramp dat MSN nu van microsoft is, daarbij zijn er genoeg andere oplossingen dus je bent helemaal niet verplicht Microsoft's software te gebruiken.
Ik heb het idee dat Google meer naar zijn klanten zal luisteren (of iig weten wat ze willen) dan Microsoft.
Ja...en hoe zou Google dat weten? juist...door Spyware ed.

Edit: Troll? wtf... :?
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het veel computergebruikers ene bal interesseerd wat er allemaal aan spyware en dergelijke op hun computer wordt geinstalleerd, zolang hij daardoor maar niet ''vaker dan normaal' van crashed en dergelijke. De hele groep tweakers zal idd het inbouwen van spyware niet accepteren, maar alle breezah-chicks kan het niets schelen, zo lang ze maar fijn hun MSN-venstertjes heen en weer kunnen laten schudden want dat is zo 'lievvv'.

Bovendien wordt het toch al standaard geinstalleerd met Windows, waarom zouden ze moeite doen om wat anders te installeren. Dat is de algemene houding tegenover dat soort dingen en dat vind ik er eng aan.

De enige rem op Microsoft is nog overheden en privacy-stichtingen die Microsoft eventueel op de vingers zouden kunnen tikken mochten zij spyware gaan inbouwen, maar aan de andere kant denk ik dat Microsoft daar best wel weer een creatieve berederering voor kan bedenken waarom het wel mag. Of ze zetten het gewoon klein ergens in de EULA, dan schijnen dat soort dingen ook te mogen.

Voor de goede orde, met bovenstaande beschuldig ik Microsoft niet van het inbouwen van spyware in MSN of andere producten, maar ik zeg alleen dat ik bang ben dat het weinig mensen zal interesseren/opvallen als ze dat wel doen.
Anoniem: 121289 @Niles16 oktober 2004 18:25
En denk je dat google zijn eigen graf niet zal graven als het spyware in zijn software stopt?
Anoniem: 90197 @Niles17 oktober 2004 17:33
Als ze Jabber gebruiken, dan zou dat betekenen dat je met elke compatibele client ervan gebruik zult kunnen maken...en wie weet: misschien dat MSN Messenger dan nog wel eens Jabber gaat gaan ondersteunen :)
Dat krijg je met een beursgenoteerd bedrijf. De aandeelhouders eisen omzetgroei.
Ben blij dan een company zich me deze materie bezighoudt.

Iedere dag dat wij opstaan moeten we meer informatie in ons opnemen. Al deze info op een juiste manier ordenen wordt steeds lastiger.

Google gaat ons van het idee afhelpen dat we alle digitale info moeten opslaan. Zij zijn op zoek naar intelligentie zoekmetheden om info te kunnen genereren.

Ik ben erg benieuwd wat dat in deze vorm gaat opleveren!

:)
precies, kan helaas geen puntjes meer geven nu, maar anders had je ze gehad :)
Hopelijk word google's messenger iets 'volwassener' dan MSN.
Anoniem: 96271 @Jeebus16 oktober 2004 21:36
drie woorden: trillian :7
Het gezeur over hoe volwassen een IM wel nie is.. Ik snap het werkelijk NIET.. je plopt toch zelf mensen in je msn die add je toch zelf.. en als jij mensen van 14 jaar in je MSN drukt is i natuurlijk niet volwassen |:(
jij kan goed tellen man :+
Waarom gebruik je niet Windows Messenger dan? Dat is toch het 'zakelijke' product voor het MSN netwerk
Misschien doelt hij op het protocol MSN?
Dat netwerk ligt er namelijk om de haverklap uit en kan ik dus ook niet bepaald volwassen noemen...
Spam, ICQ? Ik heb jaren geleden daar ook eens last van gehad. Ik heb gewoon elke spamzender (150 ofzo :() in een blacklist gezet en sindsdien heb ik geen enkel spambericht meer gehad. :)
Volwassenheid beoordeel je niet in uptime maar naar bepaald soort gedrag. En bij MSN zitten er gewoonweg een hoop gebruikers die een bepaald gedrag hebben wat anderen verre van voilwassen vinden.

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een voorbarige conclusie, maar who knows.
Als je je privacy-instellingen correct instelt heb je geen last van spam op ICQ. Zelf heb ik nooit spam ontvangen, hoewel mijn nr. wel openlijk op tientallen sites staat.
Volwassenheid beoordeel je niet in uptime maar naar bepaald soort gedrag. En bij MSN zitten er gewoonweg een hoop gebruikers die een bepaald gedrag hebben wat anderen verre van voilwassen vinden.
Bij Winkel X kwam ik laatst toch zo'n asociale klant tegen, ik koop daar nooit meer wat!
Onzin dus wat je zegt.
ik heb anders nooit problemen, veruit beter dan ICQ ook, alleen maar spam daar
en ook hier zitten een paar oude vieze kereltjes, achter de jonge meiden aan, vraag is... wie d'r nou volwassener is :?
Anoniem: 52621 @Jeebus16 oktober 2004 21:32
Hopelijk word google's messenger iets 'volwassener' dan MSN.
Ja.. maar dan hopenlijk wel met de bekende kiddy kleurtjes van Google's logo :-)
Anoniem: 122170 17 oktober 2004 13:33
k begin egt te verw88 dat Google strax met een eigen OS komt :p

zou k wel mooi vinden eik :)
Dan denk ik dat het zo'n slap aftreksel is van Linux zal zijn... :r
Eigen OS? Eigen IM? Eigen desktoptooltjes?
Ik heb toch een gezonde dosis paranoia wanneer een recente beursnotering voor zo'n club is geregeld, en er toch ergens de aan aandeelhouders beloofde bakken met geld vandaan moeten komen.
Banners? Abonnementen? Verplichte reclamemails of regels onder je uitgaande/inkomende mails?
Een beetje concurrentie is de internetter zelden slechter van geworden, maar 't is geen freewarehobbyistenclubje meer...
Ik vraag me af of hier wel ruimte voor is. Ik bedoel, tegenwoordig gebruikt iedereen die regelmatig bezig is met internet (en dat is momenteel al het grootste deel van de afzetmarkt waar Google zich met haar IM op zal moeten richten) wel een IM van een van de bestaande aanbieders, MSN en AOL (wereldwijd) en een enkeling (relatief gezien) de Yahoo IM. Ik zie een Google-IM zich niet zo makkelijk hier tussen plaatsen. Want dat mensen opeens met elkaar afspreken iets anders te gaan gebruiken, zie ik niet zo snel gebeuren.

Ik denk dat Google het zal moeten proberen middels een met een (of beide) van de grote merken compitabel programma. Of ze zouden met iets echt brilliants moeten komen.
Anoniem: 81430 @RaJitsu17 oktober 2004 13:31
een eigen protocol zou dom zijn. als ik google was zou ik XMPP gebruiken, wat kortgeleden al tot officiele standaard uitgeroepen is. Je heb dan meteen alle Jabber gebruikers die met googleIM gebruikers kunnen chatten, en je heb een cross-platform standaard die door iedereen gebruikt kan worden. 10 verschillende IM protocollen wordt de wereld niet beter van, en het zou handig zijn als je gewoon 1 programma kan gebruiken voor als je contacts.
zelf zit ik er niet zo mee. zo gauw als google met een messenger komt, komt er wel een plugin voor Gaim. Naast me jabber, icq en msn accounts kan er nog wel een google account bij :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.