Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: The Inquirer

The Inquirer heeft te horen gekregen dat Futuremark van plan is om 3DMark05 binnen twee weken uit te brengen. Volgens de site is de grafische benchmark 'bijna af'. Eind juli heeft het bedrijf in een interview al een tipje van de sluier opgelicht over '3DMark Next', maar meer informatie dan het gebruik van DirectX 9.0c en Shader Model 3.0 kan deze bron helaas ook niet verschaffen. De enige videokaart die op dit moment volledig gebruik kan maken van de dynamische shaderengine in 3DMark05 is de nVidia GeForce 6800. ATi heeft tot nu toe altijd consequent volgehouden dat de nieuwe shaders 3.0 op dit moment nog niet zinvol zijn, maar het moet nog blijken in hoeverre het gebrek eraan van invloed zal zijn op de eindscore van de Radeon X800. Mocht 3DMark het tegendeel beweren van ATi, dan zal het bedrijf het toch een stuk zwaarder krijgen om die uitspraak te verdedigen. Dit blijft echter nog even afwachten, want vooralsnog moeten we het doen met enkele screenshots.

Futuremark 3DMark05 Bèta screenie (klein)
Klik bovenstaande afbeelding voor een grotere prent.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Leuk voor degenen die in een kartonnen doos wonen met een kratje om op te zitten, een kratje voor de monitor en daarnaast een PC hebben staan van 5000 Euro.

Waarschijnlijk zal ook 99,9% van de PC gebruikers het niet in z'n hoofd halen een videokaart aan te schaffen die zowat 3/4 van een maandsalaris opvreet en binnen een jaar amper meer iets waard is.

De doorsnee PC zal wel weer verschrikkelijk gaan zweten met een baggerscore van jewelste en veel meer dan "je hebt niet het nieuwste van het nieuwste" zegt het niet.

Wat mij betreft pure opgeilerij van de consument in het voordeel van de videokaartbakkers die de peperdure lijn videokaarten van het toneel afveegt voordat ze een fatsoenlijke prijs hebben gekregen en de volgende lijn de markt op gooien.
maar het moet nog blijken in hoeverre het gebrek eraan van invloed zal zijn op de eindscore van de Radeon X800
dat zal voornamelijk afhangen van hoe goed shader model 2.0b word onderstuened door 3dmark.

in principe heeft 2.0b alles wat 3.0 heeft behalve programable shaders, en die zijn nog niet zo interestant omdat je daar branching niet kan implimenteren (ja kan wel maar dan zakt de FPS als een plumpudding in elkaar.)
als ik het goed heb tellen in 3DMark alleen maar de in-game tests voor de uiteindelijke scores (en niet de feature tests), als één van de tests echter model 3 gebruikt dan zal het er inzitten dat de 6800 series wat betere resultaten neerzetten (is het niet sneller dan wel een tikkeltje mooier, maar het verschil licht helemaal aan de manier waarop de shaders geprogrammeerd zijn), als je dan echter naar tests kijkt van bijv. Far Cry 1.2 dan blijkt ook weer dat het snelheidsverschil tussen enerzijds de X800 met 2.0b en anderzijds de 6800 met 3.0 eigenlijk miniem is...

... het licht er dus idd helemaal aan of er if-then constructies gebruikt gaan worden (wat ergens een beetje gemeen zou zijn omdat het niet gebruiken van deze mogelijkheid alleen wat meer werk kost, maargoed: hebben al die extra transistors van de 6800 toch nog ergens zin gehad)

EDIT:
ik ga er trouwens wel vanuit dat de X800 series alle gametests kunnen draaien aangezien 3DMark gedeeltelijk samen met hardwareproducenten als ATi en nVidia ontwikkeld wordt, maar er zal ongetwijfeld ook een "Pixel Shader 3.0" test inzitten...
dit is dan ook omdat de makers van Far Cry shader 3.0 hebben toegevoegd om een prestatieverbetering te krijgen, niet om het mooier te maken
eens ze het mooier willen maken is 2.0b dus zo goed als nutteloos tov de 2.0
Er zit vrijwel niets in SM3.0 dat het zaakje mooier kan maken. Daarom dat men naar prestaties kijkt.
Far Cry geeft precies aan hoe de benchmark nietszeggend zou kunnen worden.

Als je in Far Cry alleen schrijft voor 3.0 dan is allen de 6800 sneller. Zet je dezelfde verbeteringen in 2.0b dan is ook de X800 sneller.
De snelheidswinst komt niet van branching.

Als 3DMark die verbeteringen van zowel 3.0 als 2.0b heeft dan zul je geen verschil tussen de X800 en 6800 zien.
Maar wat als 3DMark alleen de 3.0 code heeft?

Is dat dan een goede benchmark? De resultaten zijn immers niet gelijk aan wat er in real-life bij spellen gebeurd.

Afwachten maar.
Wat een onzin. Shaders zijn per definitie programmable, alleen versie 3.0 ondersteunt branching (if-then-else, loops, etc), in tegenstelling tot versie 2.0b.
Als je de andere screenshots bekijkt staat er 3DMark 04....wordt het nu 04 of 05?
Waarschijnlijk wordt het 3Dmark05.

Tussen 2001 en 03 --> 2 Jaar. Nu dus ook lijkt mij.

Verder is het jaar 2004 al bijna om, 3Dmark2004 zou dus over een half jaar al "oud" klinken. 2005 klinkt nieuwer en veel mensen beschouwen nieuwer als beter ;)
Welja 2005, waarom dan niet gelijk 2006 ?
Tis gemaakt in 2004.
De spellen komen uit 2004 max
De technology komt uit 2004 max
En niemand heeft nog een bit geprogrameerd in 2005
Kortom bullshit gewoon.
Nee, maar de hardware die je nodig hebt om een fatsoenlijke score neer te zetten komt pas in 2005. :Y)
Zeg ooit wel eens opgevallen hoe lang AutoCAD 2005 er al is? (om maar even aan te geven dat ook bedrijven die het niet van de jaartalletjes zouden moeten hebben zich er schuldig aan maken)
Dit zal inderdaad een eerste "test" worden voor wat de toekomst zal brengen.
Nvidia laat graag weten dat hun nieuwste elementen zoals oa SM3.0 later de doorslag zal geven in tegenstelling tot ATI.

100% bewijs is deze 3D M05 natuurlijk ook nog niet maar het heeft wel een goeie indicatie.

BTW: de eerdere screen gaf 3DM04 aan en niet 3DM05.
De vraag is hoe graag willen de gpu-bakkers het laten weten. Genoeg om weer "optimalisaties" toe te voegen.
die shader is idd nog niet effectief. dat is met elke nieuwe feature op een kaart. Meestal kan de eerste kaart het nog niet aan. En gaat het pas goed bij de 2e kaart. een dx9 kaart is niet erg snel in dx9. Maar lekker snel op dx8. Enzovoorts.

Verder zal de score daardoor wel wat lager zijn op dat gebied. Maar Ati overtreft nvidia weer op een ander gebied. waardoor de score ongeveer gelijk zal uit komen(zeker op een hogere resolutie.
Ow, op deze was ik aan het wachten...
Ik vraag me uiteindelijk toch af wat de verschillen zullen worden tussen de High-end kaartjes. ATI zal toch iets moeten gaan doen om het te halen van Nvidia's 6800.

(note: wow, eerste maal first post? :o )
Here we go again, its 1-0 after the first quater for N-vidia where we saw Mr doom with Number III ruling the game and scoring the first great goal, But now again n-vidia takes the ball and Mr Mark 3d comes running in, nobody is stopping them and here they go penetraiting Ati's defenses again, but when will Ati put Mr half-life in the play and will it give the ballance they are searching for.....

will be continued
Als ik zie dat je dus met n 6800GT 5-15 FPS ziet halen, heeft het dan nog wel nut om met mijn Radeon9500 te proberen uberhaupt een score neer te zetten??

PS: Zelfs ik kan Doom3 spelen hoor en t ziet er nog best mooi uit, dus draven we niet n beetje door met ze allen?? :7
Mocht 3DMark het tegendeel beweren van ATi, dan zal het bedrijf het toch een stuk zwaarder krijgen om die uitspraak te verdedigen.
Dat is onzin natuurlijk want zelfs als de snelheid van de X800 serie in 3dmark achterblijft zegt dat nog niets over hoe hij in games is. Ten eerste is 3dmark een synthetische benchmark en ten tweede is het maar een programma van de velen.

Wel raar dat de ATI kaarten sinds Doom3 zo afgebrand worden want totdat D3 uit kwam was de X800 serie de snelste in de meeste games. Nu hij in een spel verlliest is hij ineens baggertraag :?

Maar goed, ik dwaal af. Ik kan niet wachten op 3dmark next. Ziet er iig vet uit.
offtopic:
Het zou zo een screenshot uit Myst kunnen zijn, die sfeer is het een beetje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True