Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Bron: WebWereld, submitter: T.T.

AMS-IXOp WebWereld kunnen we lezen dat de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) afgelopen donderdag een dataverkeerrecord van 25Gbit/s heeft gehaald. Door het groeiende aantal ADSL-aansluitingen en de verschillende snelheidsverhogingen van de laatste tijd is de hoeveelheid dataverkeer flink toegenomen in de afgelopen vier maanden. Dagelijks wordt er ongeveer 175TB aan data verstuurd tussen de verschillende internetproviders die zijn aangesloten op de AMS-IX. Volgens Job Witteman, de directeur van de AMS-IX, verdubbelde de hoeveelheid dataverkeer normaal gesproken ieder jaar. Door de sterke groei van de afgelopen tijd verwacht hij dat de stijging dit jaar een stuk hoger uit zal vallen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik denk ook dat de virus/worms infectie hebben meegeholpen aan de explosieve groei van het internetverkeer over de AIX heen. (blaster, mydoom, netsky etc.)

Als je ziet heveel traffic de virii-emails en DDoS attacks genereren.. da's zeer zeker niet te onderschatten. En ga er maar van uit dat menig PC in nederland besmet is (geweest).
Onze server is vorige week geDDoS-ed. Binnen 2 uur 45Gbyte date verkeer naar binnen EN naar buiten.

Met een DDoS attack richting microsoft.com zal er dus ook aardig wat dataverkeer over de AMS-IX gaan, naar mijn idee

edit:

45Gbyte weinig? kwam allemaal van maar 1 PC af. Ergens van een server van een LeaseWeb klant.
Nee, verkeer naar microsoft.com gaat niet over de AMS-IX. De AMS-IX wisselt (vrijwel alleen) verkeer uit binnen nederlandse ISP's, en wat belgen ofzo. :)

Attacks naar Microsoft.com gaat over verbindingen van transit-providers. Ik krijg zelf enorm veel aanvallen binnen op m'n netwerkje, maar nooit over de AMS-IX. :) Dan zou 't in theorie van een andere nederlandse ISP moeten komen hetgeen niet logisch is omdat 't altijd gehackte aziaten zijn enzo. :)

45Gig in 2 uur? Da's wel erg weinig voor een attack. ;) Maar wel vervelend natuurlijk. :)
Hallo???
Route naar www2.microsoft.akadns.net [207.46.249.2
52]
via maximaal 30 hops:

1 *****.fr.home.nl [*******]
2 r6-atm1-2-0-101.zwoll1.ov.home.nl [213.51.134.18
1]
3 bb1-ge9-1-1005.zwoll1.home.nl [213.51.158.49]
4 bb1-pos15-0.amsix-nikhef.home.nl [213.51.158.13]

5 146 ms 137 ms 264 ms 80.253.101.90
6 142 ms 160 ms 132 ms 207.46.46.1
7 221 ms 291 ms 219 ms 207.46.33.61

doe es een trace naar een willekeurig .com en .net of .tw adres :?
jep: Nee, verkeer naar microsoft.com gaat niet over de AMS-IX. De AMS-IX wisselt (vrijwel alleen) verkeer uit binnen nederlandse ISP's, en wat belgen ofzo.
Een citaat van de site van ams-ix.nl:
» Who is connected to AMS-IX?

At present all major Dutch ISPs and many international ISPs (especially from the United States, the United Kingdom, Germany, Belgium and the Nordic countries) have established connections with AMS-IX. Organisations such as RIPE NCC and NL Domain Registry System, have also decided to become members of AMS-IX. A look at the List of Members page will inform you of who is actually connected to AMS-IX and what their peering policy is or a link to find out more about their policy.
Je zegt vrijwel alleen Nederland (en dus niet internationaal). Maar: Het idee van Peering is dat je samen weinig kosten hebt door op een knooppunt bij elkaar te komen, kort samengevat. En het is ook goedkoper om bijvoorbeeld een transatlantische kabel via de AMS-IX aan te knopen dan om in je eentje zo'n connectie te leggen. Een enkele ISP kan niet een transatlantische kabel betalen. Daarom mag je er vanuit gaan dat alle transatlantische data via de AMS-IX gaat, hoewel dit er niet expliciet staat. Dat is omdat iedere geconnecte organisatie 'gelijkwaardig' is. Dus ook een andere IX.

Ergens heb je gelijk dat er vooral locale data langs gaat, maar bijnaalle intercontinentale dat die er is gaat hier ook langs.

Stel je voor dat het andersom was: Ik ben ISP en ik heb een verbinding met de AMS-IX en ook een intercontinentale kabel. Dan gaat alle data van de andere ISP's voor de kat z'n kanarie via mijn netwerk, dat kost me alleen maar centen. Ik denk eerder dat 2 exchanges elkaar gelijkwaardig tegen willen komen op die manier.

Internationale flooding zoals die van DDOS attacks en virii zie je dus wel degelijk terug. (sorry voor de lengte...)
(reply op jep)
Geen zin om hier een on eindige discussie van te maken maar lees nu eens even!
At present all major Dutch ISPs and many international ISPs (especially from the United States, the United Kingdom, Germany, Belgium and the Nordic countries)
Ik heb nog geen domein kunnen bedenken wat niet over AMS-IX gaat...
Hallo???
Route naar www2.microsoft.akadns.net [207.46.249.2
52]
*Zucht*. Oke, akamai, misschien geen duidelijk voorbeeld. Maar het ging even over het principe. In ieder geval, bij traceroutes naar buitenlandse hosts kom je in principe niet over de AMS-IX, op wat uitzonderingen na.
Internationale flooding zoals die van DDOS attacks en virii zie je dus wel degelijk terug. (sorry voor de lengte...)
Je ziet ze wel, maar in verhouding weinig denk ik. :) Ik krijg veel attacks binnen, maar nooit over de AMS-IX. Ook bij collega's die ik spreek is dit 't geval. :)

Het ligt er ook een beetje aan hoe je netwerk inricht trouwens, en welke afspraken je met andere ISP's hebt. :)
Ons netwerk heeft enkele dagen geleden (22-2) gedurende 5 uur een ddos gehad van gemiddeld 563 mbit

dat is 1237 gigabyte in 5 uur

Maar die attackjes komen van veel buitenlandse bronnen en dus te verwaarlozen > verkeer wordt dus ook niet via de AMS-IX afgehandeld
En om een eind aan het gezeik te maken:

C:\Documents and Settings\Fallen Angel>tracert www.xtrasource.com

Tracing route to www.xtrasource.com [66.219.144.130]
over a maximum of 30 hops:

1 3 ms 9 ms 10 ms 192.168.1.1
2 7 ms 8 ms 6 ms 10.210.98.1
3 7 ms 25 ms 8 ms r2-fe0-0-201.ensch1.ov.home.nl [213.51.134.146]

4 9 ms 16 ms 9 ms bb1-pos4-2.zwoll1.ov.home.nl [213.51.134.101]
5 35 ms 21 ms 9 ms bb2-pos12-0.amsix-telecity.home.nl [213.51.158.4
1]

6 10 ms 12 ms 14 ms 212.72.44.13
7 11 ms 11 ms 10 ms ae-0-51.mp1.Amsterdam1.Level3.net [213.244.165.1
]
8 17 ms 19 ms 18 ms so-0-0-0.mp2.London1.Level3.net [212.187.128.25]

9 84 ms 84 ms 84 ms so-1-0-0.bbr2.NewYork1.Level3.net [212.187.128.1
53]
10 83 ms 85 ms 84 ms ge-7-0-0.edge1.NewYork1.Level3.net [64.159.4.150
]
11 83 ms 84 ms 82 ms uunet-level3-oc48.NewYork1.Level3.net [209.244.1
60.182]
12 88 ms 90 ms 88 ms 0.so-6-0-0.XL1.NYC4.ALTER.NET [152.63.21.78]
13 92 ms 89 ms 88 ms 0.so-4-0-0.TL1.NYC9.ALTER.NET [152.63.0.173]
14 111 ms 118 ms 110 ms 0.so-5-1-0.TL1.CHI2.ALTER.NET [152.63.1.129]
15 119 ms 118 ms 127 ms 0.so-3-0-0.CL1.CLE1.ALTER.NET [152.63.66.225]
16 141 ms 119 ms 119 ms 191.ATM5-0.GW4.CLE1.ALTER.NET [152.63.67.193]
17 120 ms 131 ms 127 ms bright-net-gw.customer.alter.net [65.195.243.86]

18 123 ms 120 ms 120 ms akro-clev.doycomm.com [66.219.128.25]
19 121 ms 128 ms 119 ms akro-sms1000.brightdsl.net [66.219.156.15]
20 157 ms 143 ms 142 ms akro-static4-cs180.pool.brightdsl.net [66.219.16
0.180]
21 204 ms 143 ms 145 ms directeddecisions-ws-1.direct.neobright.net [66.
219.144.130]

Trace complete.

Al het Nederlandse internetverkeer gaat via de AMS-IX... dus ook het verkeer van NL naar waardanook en vica versa.
De DDoS attacks die de virussen sturen gaan (vrijwel) niet over de AMS-IX. :) De verspreiding via email natuurlijk wel deels, maar ik denk dat dit enorm meevalt. :)
Waarom gaan die niet over de AMS-IX dan?
De AMS-IX gebruik je alleen als jij met xs4all met iemand praat die bijvoorbeeld chello heeft.
MAG ik jou even van een Grote illussie af helpen?
Ik weet niet hoe je aan die info. komt, maar (laat ik het netje houden) het klopt absoluut niet.
De AMS-IX is wel ietsje veel meer dan dat jij verwacht dat het is. Er zijn op de wereld niet al te veel Internet Exchanges, maar ik wil je er toch even op wijzen dat hier een mooie lijst is te vinden van 1 van de 4 AMS-IX sites (NIKHEF) waar toch wel wat meer dan alleen ISP's aan geconnect zitten.
Connecties in alle windrichtingen komen _ook_ van en door de AMS-IX heen.
Houd het maar netjes hoor. Ik weet precies hoe 't zit, maar probeer 't een klein beetje overzichtelijk te houden.
Nou nee je zwetst gewoon. Alle datacenters van Nederland zoals Telecity e.d. zitten ook gewoon op de AMS-IX, ergo vrijwel alle colocated computers van Nederland (wat toch een enorm percentage van de corporate servers in Nederland is) zitten op de AMS-IX.

Als ik hier een traceroute doe naar www.tweakers.net kom ik ook gewoon hierlangs:
6 21 ms 22 ms 22 ms ge0-0-0.ams-ix.ams1.trueserver.nl [195.69.144.163]
Uhm ... als je het zo goed weet ... doe eens een traceroute naar een leuke pagina, zoals www.tweakers.net www.google.nl, www.cnn.com of iets uit egypte ;)
Precies, maar ook via de AMS-IX en dat is best nog wel een hoop. Dus je stelling dat het enkelt maar voor Nederland, Denemarken en Belgie wat switched klopt niet helemaal ... da mijn bezwaar. Zoals je het hier steld klopt het... het is niet verplicht om via de AMS-IX iets te bereiken, maar tis verrekte handig :P
zeg het gelijk bij je eerste post gelijk zoals deze hierboven ... dat scheelt typen ;) ... nofi
Nou nee je zwetst gewoon. Alle datacenters van Nederland zoals Telecity e.d. zitten ook gewoon op de AMS-IX
Mag het wel hopen hé. Telecity is namelijk een AMS-IX locatie. Ook redbus heeft een fiber naar bijvoorbeeld telecity waarover onder andere AMS-IX traffic kan. Maar da's dan weer geen AMS-IX locatie..
ergo vrijwel alle colocated computers van Nederland (wat toch een enorm percentage van de corporate servers in Nederland is) zitten op de AMS-IX.
Ja, dus? Dat probeer ik nu juist uit te leggen.

Trueserver heeft bijvoorbeeld een netwerk met AMS-IX en een hoop andere verbindingen. Vrijwel (!) al het nederlandse verkeer kan over de ams-ix verbinding (in telecity2) worden afgehandeld. Buitenlands verkeer gaat vrijwel alleen (dus ook niet uitsluitend, door private peerings en dergelijke) over transit verbindingen.
Hierbij geef ik toe dat er tegenwoordig een aantal uitzonderingen ontstaan en daardoor de stelling wat minder helder is :+.

Maar.. 'k weet wel hoe 'ie werkt.

Zie nu weer dat xs4all peert met 'n transit op de ams-ix. ;) Snap alleen niet zo goed waarom, en hoe dat zat met die regels van transit over de AMS. Dus als iemand 't weet. :)
Zie nu weer dat xs4all peert met 'n transit op de ams-ix. Snap alleen niet zo goed waarom,
Verkeer van XS4All moet toch ook naar bijvoorbeeld Amerika kunnen?
Nou, dat kan bijvoorbeeld via de AMS-IX.
De AMS-IX is het oudste internet-knooppunt van Europa en is (als ik me niet vergis) de op 1 of 2 na grootste van Europa.

Veel internationale ISP's hebben een plekkie op de AMS-IX en de kans is heel erg groot dat jouw verkeer via de AMS-IX loopt. Van de Nederlandse ISP's ken ik er maar eentje die een eigen huurlijn naar de USA heeft (Demon, via Demon UK). De meeste andere moeten het toch echt afleveren bij een backbone provider en meestal gebeurt dat via de AMS-IX omdat dat nue eenmaal het gemakkelijkst is...
Geant is het grootste (en snelste) knooppunt van Europa, gefinancierd door de EU.
Volgens het contract met AMS-IX mag je geen transit verkeer uitwisselen over hun platform (itt tot NL-IX)
Omdat die naar internationale hosts gaan. Microsoft.com, sco.com, en dergelijke. :) Als jullie die bedoelen. DDoS attacks over de AMS-IX komen weinig voor omdat 't te tricky is voor diegene die 't doet. Dat gaat altijd over internationale verbindingen. :) Van jou huis naar je centrale, dan naar je provider en dan internationaal dus. Of andersom. :)

De AMS-IX gebruik je alleen als jij met xs4all met iemand praat die bijvoorbeeld chello heeft.
Houd het maar netjes hoor. Ik weet precies hoe 't zit, maar probeer 't een klein beetje overzichtelijk te houden.

De AMS-IX *is* voor de uitwisseling van verkeer tussen nederlandse (en een enkele belgische, of deense) providers. Vervolgens kun je weer transit over je AMS-IX gaan leveren en allerlei andere constructies.

Ik kan ook over de AMS-IX naar Egypte, maar zo ken ik d'r nog wel een paar.. ;)
1 <1 ms <1 ms <1 ms (m'n eigen ip O+)
2 24 ms 17 ms 29 ms r6-atm3-3-0-143.rdc1.ov.home.nl [213.51.122.1]
3 21 ms 19 ms 27 ms bb1-ge10-1-1003.zwoll1.home.nl [213.51.158.45]
4 34 ms 21 ms 18 ms bb2-pos12-0.amsix-telecity.home.nl [213.51.158.4
1]
5 29 ms 30 ms 31 ms r2-ge0-3-0.amsix-telecity.home.nl [213.51.158.10
6]
6 24 ms 27 ms 24 ms ge0-0-0.ams-ix.ams1.trueserver.nl [195.69.144.16
3]
7 25 ms 27 ms 20 ms www.tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

Om het maar ff in praktijk te brengen :+
Alle Nederlandse ISP's huren een aantal poortjes van AMS-IX, zodat ze hun netwerk aan AMS-IX kan hangen.

Als je data stuurt van Casema naar een andere Casema-klant, dan zou het enkel via het netwerk van Casema gaan.

Maar als de data van Casema naar xs4all, dan gaat die van Casema netwerk naar de Casema-poortjes in AMS-IX en AMS-IX stuurt die door naar de xs4all-poortjes zodat de data op het netwerk van xs4all gaat.

Als je data van Casema naar Skynet (BE) stuurt, dan gaat die via de Casema-poortjes naar AMS-IX, dan gaan die via een backbone-pijp naar BNIX, daar heeft Skynet paar Gigabit-poortjes en de data geraakt op Skynet-netwerk.

Soms hebben ISP's dikke pijpen naar het buitenland. Als je data van Casema naar Belgacom (BE) stuurt, dan gaat de data via de Casema-poortjes naar AMS-IX, Belgacom heeft 2 Gigabit-poortjes in AMS-IX, dus AMS-IX stuurt direct de data door naar Belgacom-netwerk.

Als je data van Casema naar usa moet die ook via de Casema-poortjes naar AMS-IX en AMS-IX stuurt de data door naar lijnen die naar usa gaan (lijn met de naam "Big Pipe U.S. #1" zegt genoeg...).

DDoS-attacks genereert serieuze traffic-hoeveelheden (meestal het max dat de hardware kan halen). Als je 500 pc's laat DDoS'en, dan kan je gemakkelijk paar Gigabits per seconde krijgen (tenzij als de upload dichtgeknepen worden zoals in België, 128kbps of 16KBytes/s).

Opgepast als je geDDoSt wordt door Koreaanse computers, want daar zijn veel computers met een 100mbps pijp, zo'n Koreaanse computer schiet gemiddeld 781x harder dan een Belgische computer. Een DDoS-attack met beetje "niveau" blaast eender welke router/switch/backbonepijp/server vol.
Sterker nog: Ik zat afgelopen zomer in een internet café in Turkije, en deed daar ook traceroute naar tweakers.net. En ja hoor, het ging ook via AMS-IX. Daar is de stelling van Jep dus mee teniet gedaan.
Schokken nieuws... Geen AMS-IX ?
Trueserver zal wel een tunnel tussen Amsterdam en DECIX gebouwd hebben.

traceroute to www.tweakers.net (213.239.154.35)
1 192.168.194.161 (192.168.194.161) 0.269 ms
2 et-2-13.RS86001.RZ3.hetzner.de (213.133.96.113) 0.602 ms
3 gi-2-2.RS8K1.RZ2.hetzner.de (213.133.96.57) 1.142 ms
4 hetzner-decix-gw.noris.net (213.133.96.26) 0.961 ms
5 ge0-1-151-ffm2.noris.net (62.128.0.210) 6.362 ms
6 ge1-2-0.de-cix.fra3.trueserver.de (80.81.192.51) 16.828 ms
7 www.tweakers.net (213.239.154.35) 16.325 ms
Daar geloof ik echt niks van. Die virussen enzo, daar gaat het om kwaadwillende code, die kwaadwillende code zelf is altijd superklein, en DDoS attacks generen veel dataverkeer maar dat is echt te verwaarlozen.

Iedereen download VEEL superlegale bitjes via share progjes :D.
Ik denk dat jij je behoorlijk vergist in het E-mail verkeer wat de gemiddelde worm veroorzaakt..
En spam niet te vergeten... dat beheerst bijna al het e-mail verkeer..

Da's heel wat meer dan de tweakers die een filmpjuh zitten te downloaden..

voorbeeldje
Zie hier ook de statistieken van de AMS-IX:
AMS-IX Traffic Statistics

In januari 2003 nog een dataverkeer van 10 Gigabit/s, nu al 25 Gigabit/s, behoorlijke stijgende lijn dus. Hopenlijk blijft de hardware ook up-to-date, zodat niet een aantal Gigabit/s een limiet is.
BTW hoe speek je het eigenlijk uit

AMX 9 ??
Als AMSIX.

AMS-IX = Amsterdam Internet eXchange.