Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: AMDZone

Fanaat bij uitstek op AMD-gebied Chris Tom van AMDZone heeft de afgelopen dagen op het QuakeCon-evenement in Texas rondgelopen, en keek zijn ogen uit bij het multiplayer gaming-geweld. De grafische chip die officieel aan het evenement is gekoppeld komt van nVidia, en vandaag is daar onverwachts een leuk nieuwtje over bekend geworden. Er is namelijk door iemand van het bedrijf bevestigd dat de nForce3-chipset voor de AMD Opteron wel degelijk dual-oplossingen zal kunnen bieden. Dit is alles wat er over werd gezegd; waarschijnlijk wordt er de komende week meer aandacht aan besteed. Op Quakecon worden overigens tournaments gespeeld en veel mensen waren benieuwd naar de systeemconfiguraties die daar worden gebruikt. De AMD Athlon 64 is het kloppend hart van de elektronsiche strijdwagens en natuurlijk komt de chipset van nVidia:

CPU: AMD Athlon 64 (engineering sample)
Motherboard: NVIDIA TOP SECRET nForce Motherboard Technology
Video: NVIDIA GeForce FX5900 Ultra GPU-based Leadtek Winfast A350 Ultra
RAM: 512MB DDR 3200
Hard Drive: Western Digital 80GB 7200RPM
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Ben erg benieuwd hoe zo'n opstelling zich gedraagd in quake3 met 'r_smp 1'. De winst bij oude x86 smp's tegenover uni's was vrijwel nihil.

update:

Brz, van quake3 is het bekend dat het 'geheugenbandbreedte' intensief is. Aangezien de opteron qua 'geheugenbandbreedte' stevig omhoogschaalt wanneer je van een uni naar een smp gaat (tenminste dit wordt beweerd).
En waarom denk je dat dat met Opterons sneller zou gaan? :?

die optie houdt in Quake 3 alleen maar in dat het geluid dat de 2e cpu verwerkt wordt. Met de huidige CPU's is hier eigenlijk rekenkracht zat voor met een enkele CPU, vooral aangezien de videokaart meestal de bottleneck is.
(En Quake 3 tegenwoordig niet echt meer een zwaar spel te noemen is)
die optie houdt in Quake 3 alleen maar in dat het geluid dat de 2e cpu verwerkt wordt.
Hmm, ik dacht juist ooit ergens gelezen te hebben dat de Quake3 engine juist zo uniek is omdat de rendering engine zelf SMP kan draaien. (weet ik alleen niet zeker)
En verder is Q3 nog steeds een prima benchmark voor CPU's hoor. (icm met zwaardere spellen dan)
het maakt als benchmark geen fluit uit of het een nieuw spel is, omdat je moet kijken naar het aantal frames per seconde dat gerenderd wordt. En dan moet je vooral naar lagere resoluties kijken om dat er dan het meest van de CPU verlangt wordt en het minst van de GPU.

Meer rekenkracht = meer frames, simpel.

Alleen als een CPU nieuwe instructiesetten zou krijgen en er games zijn die dat ondersteunen dan is het belangrijk van spel als benchmark te wisselen.
Geen slappe specs :)
Alhoewel ik toch ga nadenken.. ze draaien dus deze systeempjes en nog is die Doom 3 demo (ik noem 'm even als voorbeeld, aangezien 'ie vrij populair is) gespeeld op 640x480. Kan zo'n systeem niet hoger aan? Ik mag hopen van wel, maar als ze hoger aankunnen dan zouden ze toch ook wel hoger spelen? Dat is tenslotte in het voordeel van Doom 3.

Trouwens verbaast me dat top secret nvidia board ook. nforce 3 boeit mij niet zo, maar toch leuk voor de ontwikkeling. maar wat mij opvalt is dat ze op een (voor het publiek) onbekend board draaien. is dat wel slim? zijn die wel stable? als het top secret is is de kans groot dat het nog een "beta" board is en dus nog niet helemaal af.. zou zonde zijn als de hele pc hangt tijdens een doom 3 demo omdat het board nog niet stable is
Trouwens verbaast me dat top secret nvidia board ook. nforce 3 boeit mij niet zo, maar toch leuk voor de ontwikkeling. maar wat mij opvalt is dat ze op een (voor het publiek) onbekend board draaien. is dat wel slim? zijn die wel stable?
De kans is groot dat het om een Crush K8 based moederbord gaat. Het kan eigenlijk niet anders, voor zover bekend is, is de Crush K8 (Crush K8, Crush K8S, Crush K8 Pro, Crush K8G3, Crush K8 3GIO) de enige chipset van nVidia voor de Athlon64.

Behalve de Crush K8G3 en de K8 3GIO zijn alle K8 chipsets af, of bijna af. De K8 is in elk geval al helemaal af, de Pro ook, en van de K8S zullen nu ook wel zo ongeveer production samples beschikbaar zijn. Meer daarover kan je hier lezen (X-bit labs.
als het top secret is is de kans groot dat het nog een "beta" board is en dus nog niet helemaal af.. zou zonde zijn als de hele pc hangt tijdens een doom 3 demo omdat het board nog niet stable is
nVidia, AMD en de overige organisatoren van QuakeCon zorgen heus wel voor een stabiel systeem. Wie weet hebben ze voor de zekerheid soepele instellingen gebruikt, en wellicht is de Athlon64 ondergeklokt (engineering sample) om stress op dit component te verminderen.
Als de Nvidia Nforce 3 ook dual oplossingen zou kunnen bieden zoals in het verhaal bevestigd wordt dan lijkt het me niet dat dit de Crush K8 chipset is, dat lijkt me thans onmogelijk.
Er is namelijk door iemand van het bedrijf bevestigd dat de nForce3-chipset voor de AMD Opteron wel degelijk dual-oplossingen zal kunnen bieden.
Maar goed hier los van is de komende maanden de AMD Athlon 64 zowiezo beperkt leverbaar dus we hebben er nog vrij weinig aan.
Dat Doom 3 op zo'n lage resolutie gespeeld wordt is te verklaren. Het gaat hier namelijk om een test/demoversie. Heeft vast nog heel veel debugcode en is ongeoptimaliseerd.
Een tijdje geleden was de E3 demo van Doom 3 uitgelekt. Heb deze zelf ook even uitgeprobeerd. Bleek dat ik bijna een kwartier aan het laden was voor het 1e level en dat het spel eventjes meer dan 1GB (!) aan geheugen nodig had.
Ik hoop dat ze ook met 'n 16GB plankje komen met elke CPU 'n DImmslot kluster van 4 dus 8Dimmssloten in totaal E-ATX mobo. net als de
Tyan K8W
Riowork HDAMC

De ATX Dual bordes hebben alleen maar aan één CPU membanken en dan vervalt numa memory schaling en gebruikt de CPU zonder mem de andere CPU als northbridge om aan het memory te komen een latency hit gelijk aan het klassieke systeem voor één van die twee CPU

Ik hoop dat hierover ook een review komt of de invloed van die implementatie keuze groot is.
JAAA JAAAA dual nvidia bordjes!

sorry :)

jammer dat ze nooit een dual nforce 2 bordje gemaakt hebben.
wat maak het nou uit dat het een nvidia opteron bord is? performance van alle dual opteron borden lijkt op elkaar want de northbridge zit geintegreerd in de opteron. je kunt een dual opteron op twee manieren inrichten numa (elke opteron eigen geheugen aan ddr controller) of niet-numa (een opteron heeft slechts geheugen en de andere opteron moet via de eerste opteron naar bij het geheugen komen (grotere latency)). let dus op numa eigenschap bij dual opteron board. agp bus is tegenwoordig voor de meeste desktop chipsets wel agp 8x. al het andere wat de chipset bestuurt is "traag spul" (harddisk, dvd, usb2, firewire). Let op topologie van opterons (NUMA of niet) is veel belangrijker dan merk chipset.
yezz! ze hebben bekend! }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True