Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: 3DCenter, submitter: hinse

Bij het Duitse 3DCenter is een bericht te vinden over de PowerVR series 5. Volgens de site zal moederbedrijf Imagination Technologies niet op CeBIT (12 tot 19 maart) verschijnen, wat betekent dat er dan nog geen aankondiging valt te verwachten. Volgens bronnen wordt bij PowerVR een richtdatum in augustus aangehouden, maar de uiteindelijke datum dat er gegevens naar buiten komen zal afhangen van de partners die het bedrijf verzamelt. PowerVR ontwikkelt zelf alleen de techniek, die verkocht wordt aan anderen die er vervolgens kaarten mee mogen ontwerpen. In het geval van de 5-serie zal het voor zover bekend gaan om een mid-range chip die DirectX 9 ondersteunt en gebakken wordt met 130-nanometertechnologie:

Imagination Technologies logoEin kleiner Nachtrag zu der gestrigen PowerVR-News: Offenbar war seitens PowerVR/ImgTec eine Ankündigung oder Präsentation der "PowerVR Series 5" zur diesjährigen CeBIT sowieso nicht geplant. Nach den (zumeist eher leidvollen) Erfahrungen der Konkurrenz mit dem 130nm Fertigungsprozeß will man es mit Ankündigungen des neuen Chips nicht übereilen. Als Ziel scheint man bei PowerVR/ImgTec ausgegeben zu haben, vor oder spätens gleich zum nVidia NV35 herauszukommen, was als Präsentationstermin für die Series 5 die ECTS im August als möglich erscheinen läßt.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Het is jammer dat er maar 2 fabrikanten high-end kaarten maken (en dan heb ik het niet over professionele kaarten btw). En ook nu weer zie ik dat ze een mid-range kaart maken. Eigenlijk heel zonde want daar zijn er al 13 van in een dozijn. Bovendien blijken de uiteindelijke prestaties altijd lager uit te vallen dan in het begin gezegd wordt, plus dat de ontwikkeling altijd vertraging oploopt. Dus met een beetje pech hebben we tegen de tijd dat deze kaart uitkomt een low-end kaart :(

Desalniettemin wens ik ze veel succes :)
Is uiteindelijk logisch om mid-range kaarten te maken: wordt veel meer verkocht!

Zelfs NVidia en ATI geven toe dat met de mid-range kaarten veel meer geld valt te verdienen dan met de topmodellen.

Persoonlijk ben ik wel sceptisch tegen PowerVR technologie:
-TileRendering heeft Nvidia toch in haar drivers zitten tegenwoordig?
-Deze technologie(VR 5) zal het moeten opboksen tegen niveau GFFX (MX); Radeon9500. Eer de technologie op de markt is, zal hij niet veroudert zijn?
-Blijft de vraag over driversupport? Is deze goed? Maar hierbij zal het voornamenlijk afhangen van de producent (Hercules indertijd met de XT4000/4500).
Tilerendering is het opdelen van het scherm : dus stukje voor stukje wordt het appart gerenderd.
(minder bandbreedte nodig)

de andere techniek is het volledig scherm in zijn totaliteit renderen.

Het probleem bij tilerendering is dat het zeer complex is en dat men met zeer veel dingen rekening moet houden.

Nvidia gebruikt misschien wel wat truukjes, maar doet geen hardwarematige tile rendering

//update
een probleem was tilebased rendering en T&L samen gebruiken. Misschien hebben ze er wat opgevonden. Hun producten lijken altijd intersesant. Ik weet nog toen Matrox een kaart met de Power VR uitbracht.
Het moto bij die kaart was : "hoe zwaarder de computer hoe sneller ". (dat is natuurlijk altijd, maar niet in die maten)
En wat je zegt over hoe de kyro's meeschalen kan ik zeggen daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb namelijk zelf een Kyro2 er zat een 1000Altlon in en nu een 1800XP en ik merk wel degelijke een redelijk verbetering van de frames
/edit: hier stond iet swat totaal niet klopte :( Sorry.
nVidia had destijds (GF2/GF3 lijn) geen tile-based rendering.
Een KYRO2 kon een GF2GTS goed bijhouden met geheugen dat half zo snel was (en ook 2 keer zo goedkoop).

De T&L icm til-based renderen is stukken complexer.
nVidia heeft indien ze sneller en meer willen doen steeds sneller geheugen nodig (momenteel 2ns geheugen geloof ik).
in de middenklasse is het meeste geld te verdienen, de high-end modellen zijn er vaak alleen om de middenklasse verkopen te stimuleren, veel gelld verdienen doe je er niet mee.
Niet te hard zeggen. Sommige mensen stormen naar de winkel om alleen maar het nieuwste van het nieuwste te hebben.
hoeveel? wereldwijd max 1000/maand gok ik. hoeveel midrange? 100x zo veel is wat overdreven, maar veel meer. ook met een beperkte marge is dat veel interessanter. maar wie wil er een kyro chip? Ik wil geforce hoor ik iedereen roepen, op sommige 'verstandige' na, die ATi als optie roepen. (ik heb het over de midrange dus)
Een dozijn is we erg veel. Bovendien hebben die niet echt een marktaandeel en hebben de power VR chippies al een succes gebroekt en die hebben meer partners. En hoe moeten ze nu mee gaan doen in high end als een bedrijf met jarenlange ervaring op dat gebied (nVidia) Ati nog niet eens aankan? En een high-end kaart verkoop lang zo goed niet als een goede mid-end kaart. Daar moet je ook mee beginnen.

En mid-end zal het echt wel worden hoor. Ze houden zeker wel rekening met de roadmaps van anderen :).

Ik ben benieuwd naar de eerste specificaties. Ik hoop dat ze een beetje tegenstand kunnen bieden tegen ati. Het is opzich wel goed dat ze mee gaan doen omdat anders Ati haar gang zijn gaan met de prijs. Zo heeft Ati ook een limiet.

Ook lef dat ze direct aan de 13 nanometer gaan..Waar worden hun chips gebakken? TSMC of UMC. De eerste heeft er al ervaring mee....
Ik lees veel sceptische reacties hierboven, maar daarbij wordt steeds vergeten dat de kyro II behoorlijke prestaties kon neerzetten in het middensegment toen hij net uit was, en dat zonder de hardware T&L die tegenwoordig eigenlijk niet gemist kan worden... Als ze, zoals de planning was, een hardware T&L engine in de gpu kunnen verwerken, denk ik dat ze nog in staat zullen zijn om een leuke mid-range chip voor een compentatieve prijs neer kunnen zetten die weldegelijk de strijd aan kan gaan met de mid-range ati's en nvidia's...

"Reactie op tim d"
Het principe van Tile Based Rendering wordt trouwens inderdaad ook toegepast door Ati alswel nVidia, maar in een veel minder ontwikkelde mate dan die van PowerVR... Dat kon je al merken in de benchmarks van de Kyro II, die met name op de hogere resoluties aardig bij kon blijven met alle andere kaarten...
Ik wil toch eerst een review zien voor ik er ook maar zal aan denken deze kaart aan iemand aan te raden.
En dan nog is het kijken naar de drivers en de support.
Dat tile based rendering een heel mooie techniek is, staat buiten keif, alleen nog een T&L unit erin zetten.
Dan zullen we wel zien wat het wordt.
Kijk maar naar ATI: met de introductie van hun top kaart, de radeon64, hadden ze een heel grote achterstand op nvidia. Met de 9700pro is dat even anders geworden. Laten we hopen dat hetzelfde leven de technieken van PowerVR het zelfde leven zijn beschoren.
Dan hebben we 2 technieken voor hetzelfde doel te bereiken, en dan 3 grote spelers op het gebied van de videokaarten.

Just my 2 cents
Zelf heb ik een Kyro II hier... maar ik denk er nog wel 2 keer overna voordat ik er weer een videokaart met een minder bekende chipset ga kopen.

In het begin kwamen er snel drivers uit als er problemen waren met bepaalde spellen, maar de laatste (officiële) drivers zijn alweer vrij oud (bijna 2 maanden?), en het ziet er niet echt naar uit dat er nieuwe drivers komen.

Helaas, maar mijn volgende videokaart zal waarschijnlijk een ATi of nVidia chip hebben, ik denk dan dat ik toch verzekerd ben van een kaart met betere en langere (driver)ondersteuning.

Het was een prima kaart toentertijd, maar het is jammer dat PowerVR hem imho liet afsterven door er geen nieuwe drivers voor te maken.
Er zijn dan ook niet meer echt nieuwe drivers nodig zijn (ik heb teminste geen last van keuren ook in de spellen waarin het bugs zitten), ook is het zo dat spellen die nu allemaal uitkomen ook niet bedoelt zijn voor een kyro2 de nieuwe spellen zijn gewoon te zwaa voor dit oude kaartje,is het nu weer tijd voor upgraden en dat is voor die prijs wat je toen die tijd voor die kyro een prima prijs/kwaliteits verhoud beter teminste als je het vergelijkt met de Geforce MX'tjes
Ik heb me een tijdje ingeschreven voor de open betatest van Fung Wan Online (GoT topic), en ik ben een keer de spelwereld binnengekomen, met allemaal corrupte textures. De andere keren crashed het spel domweg, volgens de errorlogs bij het laden van de textures.

Die nieuwe onofficiële drivers heb ik nog niet geprobeert, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ze gaan helpen als ik die changelog zo zie.
In het begin kwamen er snel drivers uit als er problemen waren met bepaalde spellen, maar de laatste (officiële) drivers zijn alweer vrij oud (bijna 2 maanden?), en het ziet er niet echt naar uit dat er nieuwe drivers komen.
Wellicht moet je de nieuwe onofficiële drivers eens proberen? http://www.tweakers.net/meuktracker/3582
Je kan niet alle problemen op de drivers afschuiven.
Ook is het zo dat je echt geen fantastische performance verbeteringen hoeft te verwachten van een driver-update.
imho is dan de fabrikant dan toch echt niet goed bezig.

De KYOR2 drivers waren vrijwel gelijk aan die van de KYRO1 dus misschien waren ze wel zo goed als uitontwikkeld.
Dat nVidia elke maand met een nieuwe detonator uitkomt wil niet zeggen dat je met bv een TNT2 hoeft te denken dat er nog maar iets verbeterd voor jouw kaartje. Maar het lijkt of nVidia heel hard z'n best doet voor jou al klant zijnde. Customer-satisfiability :+
Ik vind het wel mooi dat PowerVR weer met een nieuwe videokaart komt, maar dan zit ik me te bedenken wat ze voor "anders" erin gaan gooien?
Tile based rendering van de Kyro op een hoger level bijvoorbeeld?
De geruchten gingen dat nu ook het T&L gedeelte in hardware zou worden uitgevoerd. Dat was het enigste wat er nog niet in zit destijds.
En natuurlijk alles sneller en kleiner en mooier en beter :7

En misschien ook wel DDR geheugen ipv SDR geheugen zoals op de KYRO2.
Ik ben benieuwd. :)
DX9-ondersteuning zit erin. Verder zou de chip erg 'modular' opgebouwd zijn, wat kan betekenen dat het makkelijk wordt om budget en high-end versies te maken.

Die DX9-ondersteuning is door Leonidas van 3dcenter bevestigd. Hij zei dat hem dat door een betrouwbare bron persoonlijk was gezegd, en dat beteknd dat je erop kunt vertrouwen (ik bezoek 3dcenter al ca. 2 jaar).
khad vorig jaar ook nog een kyro II, maar dat kaartje kon toch niet meer goed mee hoor, in UT2003 was het schokken geblazen (alles op low en 640*480) maar toen die kaart "door omstandigheden" :+ het niet meer wou doen en er een GF2MX in kwam zag ik dat het wel welletjes was geweest met dat onding.

nu is die GF2 MX vervangen door een 4200 en die zal er waarschijnlijk nog wel ff blijven steken.

eerst wil ik serieuze bench zien die de hele wereld verstommen, vooraleer er nog een powerVR chipset in m'n oventje komt :Y)
Blijkt uit een recente officieuse driver-update dat er wat foutjes in de oudere drivers zaten die ut2003 en nog een aantal andere spellen niet goed lieten draaien... wellicht had je met je kyro II dus nog betere resultaten gahad dan met die geforce2 mx, zeker op de hogere resoluties is dat goed mogelijk

edit taalfoutje
Dan deed je met je KYRO toch iets niet goed want in vrijwel elke benchmark was de KYRO2 sneller dan GF2MX en was eerder te vergelijken met een GF2GTS.

Ik heb nooit zulke problemen gehad :?

Maar nu roeleert een Ti4200 echt wel :Y)
nou ik heb hier een hercules prophet 4500 met 64mb geheugen

ik kan zeggen dat deze kaart zeker goed is heb eingelijk nog nooit problemen gehad met drivers alle games draaiden er op

natuurlijk loopt hij inmiddels weer achter in verband met nieuwe technieken maar dat gaat met alles zo

ik ben zeer benieuwd wat de nieuwe power VR weer in petto zal hebben en wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij de reactie van bas want ik heb de zelfde switch gemaakt van kyro2 naar ti4200
Denk niet dat PowerVR5 veel zal kunnen bijdrage in de mid-end markt, omdat deze stilaan verzadigd raken met Ati, nVidia...nu nog Trident en Sis...

Mid-end-land is VOL!!!...Oops....nee nee Mid-end-lans is druk...

Ik zie de PowerVR wel ergens terug in de Nex-gen console.
de powervr chip zat al in de vorige next gen console... de eerste 128 bits, ofwel de Dreamcast van Sega :)

Ik moet wel zeggen dat die chip voor zijn leeftijd nog steeds aardig meekan met de nieuwere 128 bitters

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True