Gerucht: Apple Siri krijgt eigen app in iOS 27 en macOS

Apple gaat Siri een eigen app geven in iOS 27 en macOS 27, zo claimt financieel persbureau Bloomberg. Ook komt er vermoedelijk een functie om vragen aan Siri te stellen die overal in de besturingssystemen moet werken.

De app heeft het uiterlijk van een AI-chatbot, meldt Bloomberg. Apple zou de app tijdens WWDC op 8 juni willen presenteren en vervolgens in het najaar willen uitbrengen voor het grote publiek. De codenaam voor de nieuwe versie van de AI-assistent is Campo.

De functies zijn operationeel in testversies van iOS 27 en macOS 27 die medewerkers momenteel uitproberen, zo meldt Bloomberg. Siri moet in de nieuwe versies gesprekken kunnen voeren, beter functies op Apple-apparaten kunnen uitvoeren en bovendien gebruik kunnen maken van informatie uit e-mails en de kalender van gebruikers voor betere antwoorden.

Het gaat om een versie van Siri op basis van Google Gemini. Beide bedrijven kondigden die samenwerking eerder dit jaar aan. Apple heeft geprobeerd de nieuwe versie van Siri met eigen modellen te bouwen, maar dat is niet gelukt. Het bedrijf kondigde dat wel aan in 2024 voor een release begin 2025, maar stelde dat eerst uit en nu komt het er helemaal niet meer. Apple kan wel naar verluidt gedistilleerde versies van Gemini maken. Dat zouden dan kleinere Apple-modellen zijn op basis van het grotere Gemini-model.

Als Siri een app wordt, is dat niet voor het eerst. Voordat Apple Siri als functie in iOS zette in 2011, was het een dienst van een apart bedrijf met dezelfde naam. Dat was een stemassistent in een losse app die in 2010 uitkwam en ook Siri heette. Apple nam dat bedrijf over.

Apple Siri stock (bron: Redactioneel RF/Getty Images)
Apple Siri stock (bron: Redactioneel RF/Getty Images)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-03-2026 • 18:34

71

Reacties (71)

Sorteer op:

Weergave:

Mooi, dan kan ik die tenminste verwijderen.
Altijd mooi. Mensen die een app nog niet hebben uitgeprobeerd maar nu al zeggen dat ze het gaan verwijderen. Echte tweakers mentaliteit.
Hoezo ik verwijder hem ook gelijk, ik doe niks met ai / of digitale assistenten als Siri of andere.
Je bent hier natuurlijk vrij in, maar de opmerkingen van ‘ik doe niets met ai’ doet me beetje denken aan de geinterviewde Nederlanders die geen mobieltje nodig hadden, want ze hadden thuis toch een telefoon.

Ik moet zeggen dat ik niet kan wachten tot ik een Siri krijg die een beetje vergelijkbaar is met qua functionaliteit als de gemiddelde andere AI agents die ik dagelijks met veel plezier gebruik.
Ik denk dat veel mensen AI moe zijn. Het is schadelijk voor het milieu, het hallucineert, het helpt mensen met zelfdoding, het verstoort de onderdelenmarkt, het maakt deepfakes, het jat werk van artiesten, het vervangt essentiële mensen, het wordt misbruikt door techbro’s bijvoorbeeld het mislukte project DOGE in de VS die enorm veel schade heeft aangericht. Niet alleen de vermoeidheid, maar het is ook super onethisch. Er zit een gigantisch verschil tussen mensen die niks met een mobieltje willen en mensen die geen AI willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 26 maart 2026 07:24]

En om door te gaan zijn er ook genoeg voorbeelden in positieve zin. Men heeft sneller toegang tot informatie, ontwikkelingen gaan sneller, men heeft iemand om tegen te praten (voor en nadelen), foto bewerken is makkelijk. Dingen ontwerpen zoals in huis of in de tuin is makkelijk, samenvattingen maken of opzetjes maken om te beginnen met een verslag etc etc.

Ieder nadeel heb z'n voordeel.

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 26 maart 2026 09:33]

Ja precies mooi dat het kan, ik bespaar weer heel veel stroom hierdoor.
Omdat ik al die automatisering niet hoef, want al die dingen kosten ook weer hubs etc. die stroom nodig hebben. liefst bekabeld aansluiten dus een switch ook weer stroom nodig heeft etc :).

Ik geef niet om al die fancy snufjes, werkt mij prima zo :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 maart 2026 10:18]

Haha geen idee of dat nou ook zo is. Met presence sensors bespaar ik weer stroom omdat er niet onnodig lichten aan blijven staan. Onder de streep zal het weinig uitmaken gok ik zo. Een Hue Bridge Pro kost bijvoorbeeld 5 euro per jaar, en een HomePod Mini ongeveer 2 euro.
Haha ik doe gewoon mijn lampen bijv zelf uit, mijn pc nu staat ook uit(Ook verlengsnoer).
Doro die sensor springt jou lampen bijv ook aan, ook al zal het niet nodig zijn denk ik(want het was toch bijv licht genoeg nog in dat tijdschema bijv).

Bij mij moet ik het toch echt zelf aan doen, en over het algemeen doe ik dat niet(Ja uiteraard badkamer of wc).
Maar als ik eens wakker wordt bijv(En na de wc zou gaan), of in de avond thuis komt. hoef ik echt niet overal een lamp aan(Ook geen zacht licht etc).
Ik loop zo wel naar mijn slaapkamer of de wc, en doe dan eventueel daar even het licht aan.
ik denk dat mensen een beetje trein moe zijn,

ze komen al 10tallen jaren te laat, ze kosten de maatschappij bergen subside en desondanks zijn de tickets mega duur. ze 'helpen' mensen met zelfdoding, het verstoort de nachtrust en het zorgt voor irritante liedjes.

en zo kan ik ook nog doorgaan over, auto's, boeken, scholen, religie, de gehele mensheid etc etc.

punt is: als je gaat zoeken kom je altijd wel met een berg nadelen bij dingen.

als je een LLM (geen AI want het is helemaal niet intelligent). goed gebruikt kun je er hele nuttige dingen mee doen. teksten samenvatten, vertalen, bepaalde patronen in teksten herkennen (bijvoorbeeld als je bepaalde gegevens uit teksten wilt kunnen halen, of filteren of anonimiseren). dat zijn eigenlijk allemaal behoorlijk saaie en arbeidsintensieve taken waarin een LLM flink wat werk uit handen kan nemen. gecombineerd met een menselijke na-controle durf ik zelfs te zeggen dat er dan mogelijk veel minder fouten zullen worden gemaakt.

ook andere modellen kunnen zeker nuttige taken verrichten zoals foto's herkennen en uitzoeken, of in medische context kunnen er echt zeer goede voorspellingen worden gedaan die veel sneller en veel goedkoper tot behandelingen zullen leiden.

dat die modellen een onmogelijke berg energie kosten is wel leuk maar aan energie hebben we eigenlijk niet echt een heel groot gebrek. het grotere probleem is dat we in het verleden te weinig hebben geinvesteerd een een stabiel en voldoende vergroend energie netwerk.
de onderdelen markt verzieken.
je bedoelt daarmee dat GAME PC'S duurder worden. en als we het dan toch over negatieve effecten hebben: die van game pc's zijn (volgens de gevestigde orde:) ze zetten aan tot geweld, leiden af van dagelijkse bezigheden zoals werk of studie, ze dragen oneveredig veel bij aan de energie-consumptie zonder daadwerkelijk iets te produceren), het is voor veel ouders een mooi alternatief voor kinderopvang, activiteiten of gewon ordinair buiten spelen wat zeker een gezondheidsrisico met zich meebrengt.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 26 maart 2026 11:55]

Waar ik vooral moe van wordt is het feit dat het op elk mogelijk platform of softwarepakket momenteel door je strot geduwd wordt.
iOS - Siri
Android - Gemini
Windows - Copilot
Office - Copilot

Lazer op ik heb hier helemaal geen trek in, ook als tweaker niet...
Als ik er in geïnteresseerd ben zoek ik het zelf wel op, hoef ik het niet tijdens me werk in elk mogelijk platform onder m'n neus geschoven te krijgen.
Daar was later weer een interview van, of ze toen wel een mobieltje gebruikte :P.

Iedereen zo vrij in zijn gebruik, zo doe ik echt niks met AI. aangezien ik er geen toegevoegde waarde in zie in mijn werk.
Ik schrijf geen codes / websites etc, ik maak geen rapporten of weet ik het(Of verhaaltjes die gepost moeten worden die misschien even herschreven kunnen worden).
En prive al helemaal niet.

Digitale assistenten(Siri/Alexa, google ding etc) gebruik ik dan al helemaal niet, want functies van he kijk in mijn agenda of zet de wekker ofzo kan ik zelf ook wel(Of bel die persoon).
Gewoon even wat voorbeeldjes.

Het zelfde met slimme spullen thuis, bestaat ook al jaren nu. en ik heb nog steeds geen ring deurbel/ slimme lampen/ slimme thermostaat/ gordijnen etc.
Ik weet verder dat het er is, hoe het een beetje werkt. maar zelf heb ik het allemaal niet(Alleen effe een robot stofzuiger gehad).

Maar iedereen is er natuurlijk vrij in om het wel te gaan kopen / gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 maart 2026 07:32]

Mooi toch dat dat kan! Ik heb zelf vrijwel alles geautomatiseerd in huis, het huis 'werkt' voor mij. Ik draai wel alles lokaal en zorg dat niet ieder apparaat zomaar naar buiten kan praten. Maar voor ieder wat wils, de een kan gewoon 'ouderwets' zijn lichtknoppen gebruiken, de ander gebruikt KNX, weer iemand anders Home Assistant en plugins.
Er zijn best wel wat mensen AI-moe of er gewoon niet in geïnteresseerd. De vergelijking met de thuis- en mobiele telefoon gaat wat mij betreft ook mank, want toen hadden we het over eenvoudige huistelefoons vs eenvoudige mobieltjes. Smartphones zijn een hele andere klasse en feitelijk gewoon computers, waarop veel mensen (nagenoeg) alles doen.
Tja, in de begintijd van de mobiele telefoon waren er ook maar weinig mensen echt in geinteresseerd. Maar idd je kunt een mobieltje van eind jaren 90 niet vergelijken met de smartphones zoals we ze nu hebben.

AI moe snap ik wel. Het gros gebruik het ook voor 'grappige plaatjes' of heeft het idee dat AI een soort van science fiction is. Dan valt het al snel tegen natuurlijk. Moet zeggen dat het ook gewoon tijd nodig gaat hebben.
inderdaad. Context, opvolgacties...

Ai heeft me al uren uitzoekwerk bespaard door er dingen aan te vragen als ik ergens mee vast zat, en telkens redelijk verbaasd dat ie er spot op zat. Vroeger was dat fora uitpluizen of posts maken en vragen stellen, wachten...
Maar als het nou mensen zijn die daar geen behoefte aan hebben? Laat ze lekker.

Net als mensen die zeiken op Samsung met AI features, maar ze niet hebben geprobeerd, maar er ook simpelweg geen interesse in hebbn.

Ieders eigen.
Zo is dat. Als mensen het niet willen gebruiken, dan gebruiken ze het niet. Ging eind jaren 90 ook zo in de begintijd van de smartphone, toen zagen ook veel mensen het nut er nut er niet van in.

Ben wel benieuwd of we daar over een aantal jaar ook zo op terugkijken m.b.t. AI features.
Het is alleen nog wel wachten op de verfijnde versie van AI-toepassingen.

Om in je vergelijking mee te gaan zijn we met smartphones ook begonnen als ‘Pocket PC’ met een stylus/toetsenbord. Het heeft enkele jaren geduurd voordat de smartphone ook echt de relevante functies bood die men daadwerkelijk wil gebruiken.

Het huidige AI-geweld zou ik nu dan typeren als de ‘Pocket PC’ fase. :+
Helemaal eens hoor! Ja, de tijd van de iPaq's (van Compaq en HP) en natuurlijk de oude HTC smartphones met stylus en toetsenbord. Al had je in het begin ook nog geen Stores en Apps natuurlijk en laten we het internet neit vergeten, de tijd van 2G, iMode (via KPN).

Het heeft even een 'paar jaar' nodig gehad om tot een volwassen en goed werkend product te komen, dat zal bij Ai idd niet anders zijn. De 'Pocket PC' fase is ook leuk gevonden, denk dat dat wel klopt :-)
Maar als het nou mensen zijn die daar geen behoefte aan hebben? Laat ze lekker.

Ieders eigen.
Maar als mensen daar nou wat van willen vinden? Laat ze lekker.

Ieders eigen.
Ik heb niks met Siri, laat het mijn keuze er zonder te kunnen. Bovendien is Siri de slechtste van alle assistenten. Verder dan Google Home voor huisautomatisering kan ik prima zonder “slimme assistent”.
Dat kan zeker, maar soms is het ook leuk/handig om nieuwsgierig te blijven.

Dat Siri nu niet werkt zoals je zou verwachten is een understatement, maar dat hoeft niet te betekenen dat het altijd zo blijft.

Ik geef nieuwe functionaliteit een kans, en als het dan niets is kan het daarna altijd nog uit.
Zolang ik dat berichtje zelf nog kan tikken en zelf die afspraak in m’n agenda kan zetten ben ik ok. Ik zie de meerwaarde niet.
Dat kan zeker, maar soms is het ook leuk/handig om nieuwsgierig te blijven.

Je kan alleen niet overal geïnteresseerd/nieuwsgierig in zijn, en ook niet in worden.
Ik ben al sinds Digitale Siri/ Alexa etc, home automation hele interesse in IT aardig kwijt(En Ai ook niet echt interesse in).
Er zijn echt wel goeie zaken, waar AI echt goed in kan bijdragen. maar nee voor mij prive of zakelijk gezien niet.

Het zelfde voor al die smart dingen in je huis, het interesseert mij gewoon helemaal niet. Ik ben zelf prima in staat om mijn deur te openen, of de lampen aan te doen etc.
Ook een agenda afspraak of timer etc, kan meer dan prima zelf doen. dus geen Siri of iets nodig.
Over het algemeen zijn IT’ers, ook al werken ze in een constant veranderende digitale wereld, een van de meest starre groep mensen als het gaat om verandering. Ik vind dat zelf ook altijd wonderlijk.
Haha ja geef mij maar Outlook classic, even gewerkt met new outlook.
Maar vind het nog niet even goed of beter werken, geef het aan een willekeurig ander persoon die zal het niet merken.
Ik denk niet dat it-ers / computerfanaten starder zijn dan anderen, maar dat ze vaker een NIEUW NIEUW NIEUW bullshit verhaal gehoord hebben over wat uiteindelijk oude wijn in wéér nieuwe zakken blijkt te zijn.

Adobe Illustrator krijg bijvoorbeeld elk jaar een update, maar na meer dan 25 jaar is het aardig uitgekristalliseerd. Dat is prima. Maar daar neemt Adobe geen genoegen mee. Het moet en zal veranderen. Dus nu wordt er veranderd om het veranderen. Sterker nog er verdwijnen soms zelf functies die er al jaren in zitten, omdat het teveel moeite is om ze te onderhouden.

De ai die ik tot nu toe heb gezien, kan lullen als Brugman, maar men belooft meer dan het waar kan maken. Een verboden-te-parkeren bordje fantaseren is geen probleem. Die afbeelding vervolgens reproduceren op afdruk-kwaliteit… dat kan het niet. Google's agent geeft constant verkeerde antwoorden. Wijs je hem daar op, dan zegt hij doodleuk: Oh ja, je hebt gelijk… en komt met het volgende gegokte antwoord, want niets anders is dan wat iemand op sites als Reddit in een dronken bui geroepen heeft. Garbage in, garbage uit.
Hoezo nog nooit uitgeprobeerd? Siri zit al héél lang in iOS.
Ik beweer toch niet dat Siri niet al heel lang in het OS zit?
Mooi, dan kan ik die tenminste verwijderen.
Nou helaas bevat macOS nog steeds meerdere apps die niet verwijderd kunnen worden. Ik zou er daarom rekening mee houden dat dit voor Siri ook zo gaat zijn.
Ik denk dat het een soft delete is. Je geeft de gebruiker de verwijder optie, maar technisch gezien verdwijnt alleen de icoon en referenties in menu's enz. Het geeft de gebruiker het gevoel dat het echt verwijderd is.

Werkt ook al zo met de meeste systeem apps. Je download ze dan zogenaamd weer via de App Store maar eigenlijk activeer je ze daarmee weer.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 25 maart 2026 19:35]

Ik denk dat het een soft delete is. Je geeft de gebruiker de verwijder optie, maar technisch gezien verdwijnt alleen de icoon en referenties in menu's enz. Het geeft de gebruiker het gevoel dat het echt verwijderd is.

Werkt ook al zo met de meeste systeem apps. Je download ze dan zogenaamd weer via de App Store maar eigenlijk activeer je ze daarmee weer.
op iOS werkt dit zo idd, maar op macOS zijn een hoop apps in zijn geheel niet te verwijderen, ook geen soft delete.
Ja, en dat vind ik een heel kwalijke zaak: ik wil zelf bepalen wat ik nodig heb en waar ik mijn duurbetaalde Mac Studio opslagruimte aan besteedt.
Ik snap het artikel niet echt, op dit moment (OSX 26.3.1) is Siri al een app die niet te verwijderen is. De stelling dat het in OSX 27 een app zal zijn is dan ook echt een gevalletje " Duh"
Ik snap het artikel niet echt, op dit moment (OSX 26.3.1) is Siri al een app die niet te verwijderen is. De stelling dat het in OSX 27 een app zal zijn is dan ook echt een gevalletje " Duh"
Siri is nu geen app in het iOS en macOS, maar onderdeel van het OS.
Waar het gerucht over spreekt is dat dit gaat veranderen en juist wel een app gaat worden.
Zelfde gedachte hier! Siri moet je altijd overslaan tijdens de installatie van een nieuwe telefoon en daarna wordt je er nog aan herinnerd.

Eén grote meerderheid wil het natuurlijk wel. Als ik geen kinderen had (school app, sportvereniging) dan liep ik nog rond met een 3310!

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 25 maart 2026 19:12]

Als ik geen kinderen had (school app, sportvereniging) dan liep ik nog rond met een 3310!
Kan nog steeds. Gewoon gebrek aan doorzettings vermogen. Plus voor al die zaken hoef je het niet non stop in je broekzak te hebben, dat kan ook thuis blijven op de laptop en via mail.
Ik wil anderen niet belasten met het feit dat ze voor mij iets los op papier moeten zetten of mailen. Niet heel sociaal. Op de whatsappgroepen wordt uitgevraagd naar wie kan helpen met knutsel, sport of spelmiddagen. Dan zou je altijd je snor drukken. Heeft niet te maken met doorzettingsvermogen, maar dat je anderen niet met extra communicatiemiddelen moet opzadelen.
Maar, moeten ze jou wel opzadelen met dingen die je eigenlijk niet wilt? Advocaat van de duivel. Waarom zijn die mensen beter dan jou? En zijn jou wensen minder dan die van hun?
In de ideale wereld werkt het twee kanten op, maar als de meerderheid van de groep op WhatsApp zit, dan heb je pech.

Misschien lukt het nog in kringen waar je bekend bent als vriend of familie, maar waar je meer anoniem bent (zoals bij de school van de kids, de sportvereniging, etc.), is het heel lastig om bij te blijven.
dan heb je pech
Is dat zo? Als jij wenst geen dingen van Meta/Facebook te gebruiken, dan gebruik je het gewoon niet. Ja je mist misschien wat 'appjes' maar er is geen enkele verplichting. Op mijn werk destijds hadden ze ook de verplichting van "Ja het is wel soort van verplicht dat je in de groepsapp zit". Ja, of niet. Dan regel je maar een werk telefoon die je installeert en die gewoon op het werk blijft liggen. Mijn privé telefoon bevat enkel de apps die ik wens te gebruiken. Ik ben niet te beroerd om 's avonds wat af te maken op de laptop van mijn werk, maar ik wens niet om 24/7 bereikbaar te zijn.

Ja ik weet wat mede-tweakers nu denken; "ach joh, stel je niet aan, stribbel gewoon eens niet tegen, doe niet zo dwars, doe mee met de groep". Maar ik heb gewoon mijn principes, en die honoreer ik het meest, ongeacht wie of wat, en dat is ook wat waard, het hebben van principes. Dat weegt voor mij meer dan 'werk' dat je doet omdat het moet.
"The needs of the many outweigh the needs of the few... or the one..."
- Een wijs man
Als er een noodzaak was. Het is allemaal optioneel wat ik hoor. Zaken rondom school van de kinderen gaat bij ons gewoon via een online portaal waar echt geen app voor nodig is, die is er wel, maar is niet nodig. Je kan ook gewoon op de tablet of laptop de fotos bekijken of de informatie doornemen. Plus van elk bericht krijg je een email.

En ja qua WhatsApp groepjes, zelfs die van mijn werk heb ik me nooit verplicht toe gevoeld, als ik geen WhatsApp gebruik dan voel ik me niet door mijn werk verplicht om WhatsApp te gebruiken als ik de partij die erachter zit niet accepteer (Meta/Facebook).
Even doorsparen nog voor een iphone dan :)
... voor vespino niet voor mij. Aangezien hij siri niet wilt.
Dus geen Siri betekent terug gaan naar een 3310? Bijzondere gedachtengang.
Die heeft al sinds de 4s een iPhone en blijft daarbij, maar kan prima zonder Siri en Apple Int.
2G is in NL op sterven na dood, dus de OG 3310 is niet bepaald de beste investering.
Echt he!, het eerste wat ik dacht zonder de reacties te lezen :)
Mooi, dan kan ik die tenminste verwijderen.
Mooi dat je dat denkt, maar de kans is heel groot dat het een systeem app wordt dat je niet kan verwijderen ;)
de grote vraag is....

als het dan een losse app wordt, kan de EU dan eindelijk claimen dat andere apps ook toegang krijgen tot de wakeword_api nu is het nog zo dat alleen siri zoveel low-level toegang krijgt dat je altijd hé siri kunt zeggen, met de verplaatsing naar een externe app moet je die API toegang ook geschikt maken voor een losse app en kun je dus ook een andere app maken die daar naar luisterd.

verwijder siri, installeer home-assistant-asistant en je kunt die gaan gebruiken als 'veilige' asistent die niet al je data naar de VS stuurt.
Siri is de beste timer ooit ;-) verder heb je er niet zoveel aan.

Wie kent "het spijt me dat ik dat niet kan doen"

of "mee bezig"

Ik kan gewoon niet geloven dat Apple dit al die jaren niet voor elkaar heeft gekregen. Maar.... Hee Siri zet een timer op 8 minuten.......werkt perfect ;-)
En meerdere timers?
Werkt prima

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 25 maart 2026 19:48]

dat gaat prima, maar ik weet niet of meer dan 2 tegelijk mogelijk zijn.... ;-)
Ik hoor heel adequaat “dat is niet aardig” steeds.
Ja dit is 50% van mijn (bewuste) Siri gebruik. Verder ook ideaal “Siri turn off AppleTV”.

Verder is het nutteloos..
Tip:

In plaats van "Hee Siri zet een timer op 8 minuten"
Kun je ook gewoon Siri activeren en zeggen "8 minuten".

Siri is echt de meester in shortcuts. Wil je een alarm om 8 uur? Gewoon "8" zeggen.

Buiten timers gebruik ik het ook nog wel eens om in de auto de muziek aan te passen. "Play Aurora on Spotify" werkt erg goed.

Daar buiten is het compleet nutteloos.... We hebben hier een remote voor de poort. Dus ik heb een shortcut geprogrammeerd op "Open poort" maar 80% van de tijd verstaat Siri het niet goed. Hopelijk helpt de AI met stemherkenning maar ik verwacht persoonlijk dat die onverandert blijft
Och timer zetten kan ik ook prima zelf, ook daar heb ik Sir niet voor nodig .
Dus dan kan het wel helemaal uit blijven :+
wist je dat je kan zeggen : Hey Siri 8 minuten.

Dan zet ze ook al een timer :D
Ik gebruik de HomePods en dus ook Siri voor eigenlijk alles in huis. Lampen, gordijnen noem maar op. Werkt perfect.
Ben ik wellicht een van de weinigen die de toegevoegde waarde van AI niet meer in ziet?
Waarschijnlijk niet maar op de beurs zien deskundigen dat toch (nog) anders.
Hoe je ook over AI denk en welke techniek daar ook achter zit. Mijn inziens worden smart phones nu pas echt smart.
also he kijkt wat er op een MacBook kan met Claude code of claw achtige tools, dan wordt het cut irritant hoe weinig je met een mobiel apparaat kunt doen. Terwijl goed macOS apps bdrrsreuning voor AppleScript hebben en met accessibility tools aangestuurd kunnen worden.
Als ik Apple was dan zou ik de naam ook direct veranderen. Misschien met een frisse start kan het dan wat worden.

Persoonlijk mijd ik het door ervaringen in het verleden. Toevallig deze week ook afscheid genomen van HomeKit en overgestapt naar Homey.

Apple moet serieus aan de bak om weer bij te komen in de “slimme” wereld van nu.
Die app gaat er hier meteen weer af, zo gauw die er op staat. Doe niets met Siri.
Helemaal prima. Ik heb niks tegen stemherkenning voor het bedienen van je telefoon en roepen dat het bloatware is vind ik zoiets als dat een muis of toetsenboard driver en settingsscherm dat ook is.

Probleem is eerder dat Siri al jaren lang heel slecht werkt. In het begin was het een vernieuwende gimmick, maar het lijkt nooit het niveau van een proof of concept te zijn ontstegen. Ik hoop dat het nu gewoon goed gaat werken en dat het de focus houdt waar Siri voor bedoeld was en niet een soort chatbot gaat worden die als ik om een timer vraag me een LLM verhaal gaat geven over wat een timer is. En als ik het weer wil weten het die weer api's gaat bevragen en me niet een verhaal uit hun data set gaat voorschotelen.

[Reactie gewijzigd door PrimusIP op 26 maart 2026 10:19]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn