Odido verhoogt prijs van Klik&Klaar met 1 euro naar 26 euro per maand

Odido heeft de prijs van Klik&Klaar Internet voor nieuwe abonnees met 1 euro verhoogd. Het internetabonnement kost vanaf deze week daardoor 26 euro. De verhoging geldt niet voor huidige abonnees, maar de provider voert in januari wel een inflatiecorrectie van 3,1 procent door.

De prijsverhoging werd voor het eerst opgemerkt op Gathering of Tweakers en is inmiddels door Odido aan Tweakers bevestigd. Het gaat om de eerste prijsverhoging van Klik&Klaar sinds de introductie in oktober 2024. Overigens krijgen abonnees die een ander Odido- of Ben-abonnement op het adres hebben 5 euro per maand korting. Die korting verandert niet.

Voor bestaande klanten geldt de prijsverhoging van 1 euro per maand niet, maar ze moeten mogelijk vanaf januari 2026 wel meer betalen. Odido maakte in november namelijk bekend in januari 2026 een inflatiecorrectie van 3,1 procent door te voeren. Die inflatiecorrectie geldt alleen voor klanten die vóór 1 oktober 2025 een abonnement hebben afgesloten en zorgt voor een tarief van 25,78 euro, exclusief de eerder genoemde korting van 5 euro.

Klik&Klaar is een 5G-vastinternetabonnement dat een alternatief is voor dsl, coax en glasvezel. Odido belooft een maximale internetsnelheid van 300Mbit/s. In de praktijk kunnen klanten een significant hogere snelheid krijgen, afhankelijk van onder meer de signaalsterkte.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-01-2026 • 11:26

129

Submitter: Roy Tollenaar

Reacties (129)

Sorteer op:

Weergave:

Heb al redelijk wat familie dit aangeraden. Mensen stappen vaak over van Ziggo of KPN naar een abbo dat nog niet de helft kost en 98% van de mensen merkt er toch niks van.
Heb al redelijk wat familie dit aangeraden. Mensen stappen vaak over van Ziggo of KPN naar een abbo dat nog niet de helft kost en 98% van de mensen merkt er toch niks van.
Het is voor gros van de gebruikers , zeker de wat oudere mensen een hele degelijke oplossing. Voor vooral deze doelgroep is snelheid niet direct een issue. Zolang ze maar TV kunnen kijken filmpjes op hun smartphone kunnen kijken is alles al prima.

En die €26,- per maand is echt een fractie van de prijs van een glasvezel abonnement. Dus ik snap heel goed dat je het hebt aangeraden, want het is ook een hele budget bewuste oplossing.
Mja. DSL is vaak maar 5 euro in de maand duurder. Ik zou toch snel geneigd zijn om mensen dat aan te raden.
DSL gaat er helemaal uit, in plekken die compleet verglaasd zijn kan je het niet meer krijgen, veel centrales zijn al leeg net zoals de wijkkasten/station.
Dat zou kunnen. Het is hier nog gewoon af te sluiten en hier ligt naast koper zowel glas als coax.

Maakt mij niet echt uit. Je kunt daarna alsnog over op klik en klaar als dat tegen die tijd de beste optie is. Het is niet alsof overstappen van provider meer dan een uur werk is.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 7 januari 2026 20:44]

De DSL die wij hier zouden krijgen via KPN is volgens de website 72Mbit down en 12Mbit up. Dan toch liever Klik & Klaar wat dus ook een paar tientjes goedkoper is per maand.
Maar heb je ook bij providers gekeken die niet behoren tot de top 3 duurste aanbieders in nederland?
Odido is sowieso een price fighter. Vergelijken met KPN heeft dan ook niet echt zin

Overigens is het maar de vraag of je met klik en klaar betere performance haalt dan 72/12. Dat is geheel afhankelijk van de dekking waar jij woont en hoe goed het signaal jouw huis binnen komt.
Er staat TOT 300/30, maar het is natuurlijk gewoon 5G. Dus de werkelijke snelheid varieert sterk van huis tot huis.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 januari 2026 11:57]

Vergelijken met KPN is ook hartstikke logisch. Mijn glasvezel van Odido is echt niet minder goed dan het internet wat ik van KPN (of Ziggo wat ook zeker geen prijsvechter is) zou krijgen.
Maar klik en klaar is geen glasvezel. Het is de instap oplossing van Odido en bovendien dus niet vast bekabeld. Dan KPN pakken als graad meter voor DSL is krom. Er zijn zat virtuele providers op KPN's DSL netwerk die voordeliger zijn. Er bestaan meer providers dan KPN, Odido en Ziggo.

Ik snap wel dat KPN DSL bij jou meer dan een tientje duurder is dan K&K. Dat is bij mij ook, maar KPN is dan ook niet de goedkoopste DSL aanbieder.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 januari 2026 12:00]

Zal best, maar ik zou toch liever Klik & Klaar hebben dan DSL. Heb overigens geen zin om de prijs te vergelijken. DSL is een slechter product hier (dekkingsafhankelijk natuurlijk) dan Klik & Klaar hier.
Als je uberhaupt niet naar de prijsvergelijker kijkt dan heeft deelnemen aan een prijs discussie toch ook helemaal geen zin? Dan doe je uitspraken op basis van getallen die je uit je kont trekt. Mooie verspilling van iedereens tijd.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 januari 2026 12:02]

Ik nam deel aan een discussie over een product en ik noemde ook een prijs. Ik snap je probleem verder niet echt. Maar omdat je zo moeilijk doet: de goedkoopste is Youfone voor 30 euro met 50Mbit down en 8Mbit up. Mag ik het nu een inferieur product vinden?
Ja, mag. Ik zou toch eerst zelf alsnog even in het huishouden waar het voor is kijken welke snelheid K&K ook daadwerkelijk haalt, voordat ik die conclusie trek. Aan tot 300/30 heb ik niet zo veel als het in de praktijk eerder 30/3 is.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 januari 2026 12:09]

Het is eerder 500/50 of meer. Er wordt niet gecapt op 300/30. Ik haal bijv 500/50 achter triple glas nog wel!
Ik heb wat ervaring op verschillende plekken in Nederland en K&K heeft mij echt positief verrast. Snelheden liggen voor mij gemiddeld rond de 700/300 in de stad. Ik heb zelfs op een andere locatie een keer 1.2Gbps symmetrisch gehaald (via de wifi op de K&K unit). Zelfs in Zeeland zat ik nog dik over de 300 mbps, al kan ik me de exacte snelheid niet herinneren.

Oftwel in mijn ervaring hebben we het eerder over flinke overschrijding van de geadverteerde 300 mbps dan over een 30/1 geval.
Hoezo 'zelfs in Zeeland'? ik hoor vooral van mensen in 020 dat de snelheid daar beroerd is...
Zeeland staat in ieder geval in mijn omgeving bekend vanwege de beroerde internetopties, in dit geval was er op dat adres als alternatief enkel DSL met max 10 mbps als alternatief.
Dat is niet alleen in zeeland, in de binnenstad van Breda is 11mbps de hoogste dsl snelheid... bij mij. Gelukkig krijg ik als het goed is over een paar maanden eindelijk glas.
Mijn glasvezel van Odido is echt niet minder goed dan het internet wat ik van KPN (of Ziggo wat ook zeker geen prijsvechter is) zou krijgen.
Aan het aantal storingen te lezen en horen, denk ik daar toch wel anders over. Ik kijk niet eens naar Odido als optie eigenlijk :D
Ik heb letterlijk in 5 jaar tijd 1x 3 uur geen internet gehad wegens een update van Odido. Ik woon in een stad. Het is superstabiel en een stuk goedkoper dan de 2 grootmachten.

Dus als je roept dat het minder goed is omdat doordat je ergens het aantal storingen leest... de praktijk is weerbarstiger, op een positieve manier en hun klantenservice ... ik wordt elke keer blij verrast door hun meedenken en proactieve houding naar mij. Of uit nh om korting, verlengen of om gratis een betere router terwijl dat eigenlijk niet kon... ze helpen elke keer meteen.

Betere klantenservice dan Ziggo en Youfone etc en stuk goedkoper dan deze en ook dan kan.
En Odido heeft ook nog eens geen IPv6. Anno 2026 loop je dan echt enorm achter.
De gemiddelde gebruiker boeit dat (helaas) niet. Als je naar de doelgroep van Tweakers kijkt, heb je gelijk: dan loop je inderdaad enorm achter als provider.
Prima, het is natuurlijk niet de bedoeling dat Odido K&K al te populair wordt - gezien dan vanuit het eigenbelang van de huidige abonnees - want dat zou de DL en UL snelheden allleen maar kunnen schaden.
Dus bedankt, haha.
Youfone is op het KPN netwerk 100 Mbit en kost 32,50. Zodra 1 iemand in het gezin graag een online game speelt heeft dat toch wel een sterke voorkeur. En bij klik&klaar ben je ook afhankelijk van het bereik/afstand tot de zendmast.
Het goedkoopste youfone abonnement is voor mij 38,50 voor 50/50 en 100/100 is 39,00. Dit is overigens uberhaupt de goedkoopste aanbieder.

Waar komt die 32,50 vandaan in jouw situatie?
Heb ik zelf ook. Dit is de gemiddelde prijs over één jaar met korting.

Kwaliteit is gelijk aan KPN, wat bij mij de glas-eigenaar is, kwaliteit is voor mij ping tijd.

[Reactie gewijzigd door vDorst op 6 januari 2026 13:53]

Maar DSL gaat op veel plekken niet hoger dan 100mbit down/7mbit up, EN dan dus nog duurder.... Nee Odido klik&klaar is dan een veel betere oplossing.
(a)dsl was op mijn adres 8mbit down en 1mbit up. Het wordt nu ook helemaal niet meer aangeboden.

1000mbit glasvezel is echt een verademing.
Mijn enige andere optie is de halfbakken "net niet"-glasvezeloplossing die Ziggo in mijn huis heeft aangelegd. Alleen de eerste 9 maanden betaal ik dan net zo veel als dat ik nu aan Odido betaal, daarna 2x zo veel. Ik krijg dan weliswaar minder latency, maar voor dat geld krijg ik ongeveer een kwart van de download- en uploadsnelheid die ik bij Odido krijg.

Bij Ziggo kan je natuurlijk wel meer betalen voor meer snelheid, maar dan wordt het verschil pas echt gortig. Ik ben so far meer dan tevreden met Klik&Klaar.

Mijn up is volgens fast.com nu 380 Mbps en mijn down is 140 Mbps.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 6 januari 2026 12:58]

Ik heb met DSL ook wel eens storing en 5G werkt weer niet bij echt zwaar onweer. Is toch weer 5 euro per maand waar je niet voor hoeft te werken.....
Het is voor gros van de gebruikers , zeker de wat oudere mensen een hele degelijke oplossing.
Waarom oudere mensen? Ik denk nog eerder de jongere mensen aangezien die meer op de prijs letten.
En de verbinding is net zo goed als die van je telefoon. Voor de gamers die op de miliseconden zitten te hameren is het een ander verhaal. Een website, instagram, whatsapp, signal, tiktok etc werkt allemaal dikke prima, en films streamen en gamen ook.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 6 januari 2026 12:08]

Ook voor mensen die wel geven om snelheid is het een prima optie, met 4+ man tegelijk een HD stream kijken is geen enkel probleem bij snelheden boven 100Mb. Mensen die daadwerkelijk baat hebben bij hogere snelheden vormen momenteel een extreem kleine niche. Daarbovenop komt nog een groep professionals en gamers die vooral baat hebben bij een stabiele verbinding met zo laag mogelijke ping en/of degelijke uploadsnelheden, voor wie dit ook geen geschikte oplossing is. Al de rest heeft (op dit moment) nul baat bij zijn gigabit glasvezelverbinding.
Ik betaal 50 euro voor mijn 1Gbit up and down glasvezel verbinding bij een premium provider dat is inderdaad duurder maar "een fractie" is wel zwaar overdreven.
Het is gewoon de helft zo goedkoop en alle waar naar zijn geld.

Ik heb Klik&Klaar geprobeerd (wilde het als backup verbinding) maar helaas bij mij geen optie, geen bereik toen men direct na lancering de N78 band verplichte (en bij mij nergens beschikbaar is op de Odido Masten).
Kan gebeuren maar ik ben ruim 8 maanden in de weer geweest om dat abonnement op te zeggen.
Zelfs de Odido medewerkers leerde ik kennen met alle belletjes (uren in de wacht gestaan) en mails die er verstuurd zijn.

Pas nadat ik er een advocaat op heb gezet is de zaak opgelost.
Dus ja tis lekker goedkoop maar van enige service heeft het Odido management nog nooit gehoord.

Kortom niet bruikbaar en onmogelijk om op te zeggen en men is wel lekker snel met het sturen van dwangbevelen (die nergens op gebaseerd zijn).
Dus weet wat je in huis haalt.
1GB is anders ook niet het standaard abonnement en niet te vergelijken met deze verbinding. Het is alsof je DSL met dial-up aan het vergelijken bent. Je kunt ook goedkoper glasvezel krijgen met minder snelheid. Dan is het verschil een stuk kleiner en veel stabieler.
@Martinspire helemaal eens, en je versterkt eigenlijk alleen maar mijn punt dat de uitspraak van @Luchtbakker :

En die €26,- per maand is echt een fractie van de prijs van een glasvezel abonnement.

Zwaar overdreven is.
maar ik ben ruim 8 maanden in de weer geweest om dat abonnement op te zeggen.
Waarom dat? Is sowieso toch maandelijks opzegbaar?
Waarom ? Omdat Odido zijn achterste afveegt met klanten en zich niet aan de regels houdt.
Opzeggen moet op dezelfde wijze kunnen als aanmelden dus digitaal (aldus de ACM) alleen ik kon destijds alleen maar telefonisch opzeggen.
Na dik 2 uur in de wacht te hebben gestaan (ik wou dat ik overdreef) eindelijk iemand aan de lijn die zegt "tis geregeld u ontvangt zo een e mail".
Die mail heb ik nooit gekregen, wel meermaals telefonisch bevestigd gekregen dat mijn contract op was gezegd maar toch bleef men pogen te incasseren.
Ik heb stapels credit nota's liggen maar ook aanmaningen, het is daar 1 grote puinhoop administratief gezien.
Die prijs van 26,- is alleen niet realistisch op de lange termijn. Is nu mooi prijsje, maar die gaat ook gewoon naar ~50 euro per maand.
Zelfs voor mij (iemand die veelal vanuit huis werkt en aardig wat gamed) is dit de ideale oplossing. Inclusief mijn al bestaande Ben abonnement kost het mij nu 2 tientjes in de maand.
Ik heb (als tweaker) gelijk bij de introductie een Klik-en-klaar abonnement besteld - met een opzegtermijn van een maand weinig aan verloren om eens te proberen. Een maand later ging KPN de deur uit. Glasvezel vinden ze bij KPN helaas te moeilijk in de binnenstad en voor redelijke snelheden op DSL is hier pair bonding nodig met extra kosten. De snelheid van K&K is prima, ik heb metingen van meer dan 900Mbps download gehaald. De latency is wel aanzienlijk hoger en variabel, maar normaal wel onder de 50ms. De combinatie met Ben voor mobiel betekent dat ik nu voor 30 euro per maand klaar ben, tegenover de 60+ euro die ik bij KPN betaalde voor 100Mbps DSL en een kleinere mobiele databundel.
Youfone adverteert nu met 24 euro voor glasvezel TV
Mag je mij vertellen waar, want ik kom na 8 maanden niet goedkoper dan 38,50 uit.
Had enkel de TV reclame gezien, zie nu online dat dat een tijdelijk kortingtarief is.
Heb al redelijk wat familie dit aangeraden. Mensen stappen vaak over van Ziggo of KPN naar een abbo dat nog niet de helft kost en 98% van de mensen merkt er toch niks van.
Ik doe dit inmiddels zelf ook een aantal maanden. Ik moet zeggen dat ik er af en toe wel wat van merk. Glasvezel was stabieler en een paar maanden terug was er regelmatig een storing bij Odido. Inmiddels is het weer wat weken stabiel, maar af en toe merk ik een hickup. Even een pagina refreshen en het werkt weer. Dat gezegd hebbende is de locatie van mijn router niet optimaal, maar het werkte goed genoeg dat ik geen zin had om mijn netwerk te veranderen. Streamen werkt prima en thuiswerken gaat ook prima, dus ik klaag er verder niet over. Als ik echt een stabiel internet wil dan kan ik altijd nog glasvezel nemen, al heb je ook daar gewoon storingen. Het scheelt mij echter 372 euro per maand jaar tegenover het KPN alles-in-1 abonnement wat ik eerst had. Het lineaire TV kijken kan me gestolen worden of is op te lossen met streamen.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 6 januari 2026 11:52]

372 euro per maand?

Hopelijk per jaar :)
372 euro per maand?

Hopelijk per jaar :)
Woops, je hebt gelijk. 372 euro per jaar inderdaad. 31 euro per maand. Ook wanneer ik het vergeleek met internet-only bij KPN was Klik en Klaar nog steeds een stuk goedkoper.
Het goedkoopste wat ik van KPN zie over diens eigen (FttH) lijn is 495 EUR/jaar. Een verbinding met dezelfde snelheid (100 Mb/sec) over dezelfde lijn van YouFone kost 388 EUR/jaar. Dit gebaseerd op jaarabonnementen zonder combinatiekortingen.

Vergelijk dat met een "premium" provider zoals Freedom over dezelfde lijn. voor een vergelijkbaar abonnement (100 Mb/sec, provider geleverd modem): 600 EUR/jaar. KPN zit dichterbij de premium provider dan bij prijsvechters.

KPN als ISP is echt niet goedkoop over diens eigen lijn, en slecht vergelijkingsmateriaal. Alleen i.c.m. andere kortingen is die wellicht interessant.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 januari 2026 13:03]

De goedkoopste optie voor glasvezel is momenteel via pricewise en dan voor Solcom, met de cashback eraf twv €225 Kom je gemiddeld uit op €26.25 voor 250mbps
Ik zie het. Dat versterkt mijn argument, als in dat KPN als ISP geen goede vergelijking is als het om de goedkoopste prijs gaat van verschillende vormen internetverbinding.
Klopt helemaal.

Qua Prijs is momenteel denk ik Solcom het beste te vergelijken.

Heb nu ook K&K, maar als ik nu zou moeten kiezen als nieuw abonnee zonder de €5 korting dan had ik nu waarschijnlijk voor Solcom gekozen in de hoop dat die stabieler is.

Voor €20 is K&K echt een prima product met mooie snelheden, ik haal zelf 600/40mbps.

Maar qua stabiliteit laat het de wensen over helaas. Vandaag ook weer 2x een korte onderbreking gehad van circa 15 seconden.
Maar Solcon krijg ik nu niet te zien aldaar, zou dat zijn omdat ik nu bij Solcon zit? Solcon is nu al boven de 1000,- bij jaarbetaling. Voor 200/200, TV, telefonie en paar boxjes.
Dat is ook een heel ander pakket, de prijs die ik neerzette was voor internet alleen en dan de 250mbps.

Er is trouwens een goedkopere optie voor glasvezel internet only via Youfone, zie Pepper voor de deal
Maak er nu een halfjaar gebruik van. Toch best vaak gedoe met internet. Toch maar weer Ziggo met een aanbieding afgesloten. Het actietarief maakt het nauwelijks duurder. Zie over een jaar wel weer wat er dan mogelijk is.
Of dit een goed idee is hangt nogal af van je locatie t.o.v. van Odido zendmaster (en natuurlijk andere factoren die radio signaal beinvloeden, zoals interferentie/drukte van andere gebruikters). Het is i.i.g. aan te raden om de antennekaart te checken: Waar staan 5G zendmasten? | Antennekaart.nl

[Reactie gewijzigd door pxa270 op 6 januari 2026 11:50]

https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar


Die hebben ze bij odido ook op de site staan, ik vind het een mooi product voor de duur dat ik het nodig had. ADSL op het platteland met 5mbit download maximaal, en mooie snelheden met Odido klik&klaar.
Precies, en kijk dan gelijk naar de Transmissie op die kaart en of die wel capaciteit heeft.

Mijn 2 dichtstbijzijnde masten zitten op 4km afstand, en beide zijn met straalverbinding <350Mbps (minilink) als bron en 22dBW uitzending.

Waarvan 1 een bronmast 6km (andere kant dorp) met 10Gbps en de andere bronmast is ook zelf met straalverbinding met daarachter een 10Gbps bronmast. (Bron --> straal --> straal --> 5G mast)
Moeder van een maat van me is (dementerend) een verzorgingstehuis ingegaan. Meenemen van eigen telefoon (en nummer) niet mogelijk, wat zeker voor dit soort kwetsbare mensen een groot gemis is. Daar staat nu een K&K geval, Fritzbox ernaast met een VoIP account en haar eigen vertrouwde telefoon. Alleen dat is het geld al meer dan waard ...
Daar staat nu een K&K geval,
Geen Wifi?
Wifi is daar tot op het bot dichtgespijkerd en ik had ook geen zin om daar verder nog veel tijd aan te besteden in een weinig enthousiasmerende omgeving. Deze neergezet, dat werkte binnen 5 minuten en kon ik gewoon thuis voorbereiden en testen. En dus ook in eigen beheer wat ook fijn is.
Ik heb sinds het begin van Klik en Klaar al een abonnement (oktober 2024) en ben net vanochtend weer overgestapt naar Ziggo. In het begin was ik erg blij met Klik en Klaar, want ik was eindelijk van Ziggo af. Niet dat ik ontevreden was met Ziggo, maar het kostte toch wel een behoorlijk bedrag elke maand en ik kreeg al maanden geen korting meer, ondanks dreigen om over te stappen (wat bluf was, want het was de enige optie behalve DSL). In het begin was Klik en Klaar erg stabiel en merkte ik weinig verschil ten opzichte van Ziggo, maar naar verloop van tijd begon ik me toch steeds meer te ergeren.

Ten eerste is het bereik van het modem erg zwak, ik woon in apartement van 50 m2, maar toch heb ik aan de andere kant van het huis vaak maar 1 streepje op de wifi. Op mijn telefoon viel de wifi er regelmatig af, ik had eventueel een access point kunnen kopen of een ander modem, maar daar kwam ik eigenlijk nooit aan toe en vond ik ook nogal een investering voor wat eigenlijk een goedkoop abonnement hoort te zijn.

Ten tweede zijn er aan het eind van afgelopen jaar veel storingen geweest bij Odido, waar Klik en Klaar ook last van had. Ik gebruik mijn internet veel thuis en ik had regelmatig urenlange storingen. Dat haalde het plezier er ook snel uit.

Maar de druppel kwam toen de afgelopen weken het internet er steeds een paar kaar per dag even een tot een minuut uit lag. Meestal duurde het rond de 10-20 seconden dat het internet wegviel en er weer op zat. Nu maakt mij dat normaal niet zoveel uit, maar tijdens het online gamen is het nogal irritant als de verbinding met de server wegvalt en je de hele game weer mag booten terwijl je midden in een cutscene zit.

Daarom heb ik toch maar weer gekeken naar Ziggo en ik kon nu ik een jaar geen klant meer was geweest gebruik maken van een 6 maanden 50% korting aanbieding. Ik betaal dan liever wat extras dan dat ik me hieraan irriteer. Misschien dat ik na een jaar dan weer overstap naar Klik en Klaar als het wat beter is geworden. Maar tot nu toe lijkt me dit een goed besluit.
Hier ook een vriend die in het buitengebied woont en op een oude coax kabel met 20/2 moest werken, klik en klaar laten proberen. Hij haalt constant wel tussen 450-500 en tussen 30-50 upload. Zijn apparaat staat gewoon in zijn slaapkamer en heeft een op de router ook een kabel zitten die naar zijn computer gaat. Of dat echt stabieler is, geen idee.

Maar is er super tevreden mee, en ook nog eens 5 euro korting i.c.m. telefoon abonnement die hij al had lopen. Dus deze 1 euro verhoging zal weinig afdoen aan de meerwaarde die het bied.
Odido heeft hier onvoldoende dekking. Een middelgrote stad, maar alle providers doen het hier matig. Dat is natuurlijk wel een vereiste.
Heb al redelijk wat familie dit aangeraden.
Wat raadt je aan qua TV kijken? Gewoon NLZiet?
De NPO app messtal, als je per se SBS wil kijken nog dan indd NLziet.
RTL zit ook niet in de NPO app toch?
Tja, voor een product dat exclusief bestaat om een 'no strings attached' vlugge en gemakkelijke oplossing te bieden kan eigenlijk niemand klagen toch? Je kunt dit niet vergelijken met een gewoon mobiel- of internetabonnement.
Wat is het verschil tussen dit en een mobiel internet ( op je telefoon ) abbo dan?
Het kastje (de router), wat een onderdeel is van het abonnement.
Verder is het dus eigenlijk vergelijkbaar met een mobiel of internet abbo. Dit in tegenstelling tot wat @Oon zegt
Ja, dat klopt. Het is allemaal een draadloze internetverbinding. Maar het kastje is nou net een essentieel onderdeel van wat dit abonnement 'anders' maakt.

Wat dit 'anders' maakt, is dat je zonder configuraties te hoeven te doen, je dit kastje mee kunt nemen naar Center Parks of de camping (in Nederland), en dat je gezin bij je cottage/tent/caravan gewoon kunt internetten zoals je thuis doet. Ook kun je uiteraard al je thuis-apparatuur via 'tethering' van je telefoon het internet op krijgen. Met dit zal dat wat makkelijker/toegankelijker gaan, als in dat het 'meer voelt' als een reguliere bekabelde verbinding.
Geen gedoe met hotspot op je telefoon in huis en extra gratis bundels bijbestellen na 20GB per dag. Tot 3-10TB per maand hoor je niets over een FUP, eigenlijk net als een normale vaste aansluiting eigenlijk (mits je niet elke maand meerdere TB's verbruikt.
Die snap ik, echter is dit volgens mij gewoon een mobiel abbonnement met de juiste hardware zodat je het thuis als internet kan gebruiken zoals we gewend zijn. Ik snap dan ook niet waarom je dit niet kan vergelijken met mobiel/internet abbo. Dat kan juist zeer zeker wel.
Mobiel telefoonabonnement is dus niet te vergelijken. Dit is een 097-nummer, data only dus en m2m
Dit is een mobiele internetaansluiting met heel andere voorwaarden. Je gewone mobiele abonnement gebruiken om je hele thuisnetwerk op te draaien is in de meeste gevallen niet toegestaan.
Dat ligt eraan, KPN staat dit toe en promoot dit in geval van storing thuis.

Dat je dit niet wil als ISP heeft meer te maken dat je met routeringen en belasting op plekken zit die normaal berekend zijn op een schermpje dat XX Mbps trekt. Als dat ineens enkele TBs per simkaart wordt en dan ook maal het aantal gebruikers dan ga je ergens in de pijplijn een probleem krijgen.

Daarom zijn er 'speciale' simkaarten voor vast internet en ja - in principe zit er technisch 0 verschil tussen die je in jouw telefoon doet of in een router. Beide zullen werken alleen aan de backend is er een verschil.

Ik kan met mijn datakaartje bijv. gewoon bellen (wel provider afhankelijk) KPN staat bellen niet toe en ziet zelfs SMS als buiten de bundel gebruik.

Ik gebruik al enkele jaren Odido (failover) + KPN FttH en dit werkt perfect - ik kan zelfs mijn NT 'uitzetten' - 30 seconden hooguit wachten tot mijn Homekit weer commando's pikt en dan weer de NT inschakelen omdat die op een slimme outlet zit.

Die outlet zit op vast internet + kan op wifi aanmelden die ik weer via een RMS systeem kan inschakelen of via sms code+admin pwd op mijn mobiele router.

Ik moet zeggen dat dit me al een paar keer 'een tripje' naar huis gescheeld heeft of dat ik vanaf vakantie toch via thuis even wat werk gedaan kon krijgen :)

Al met al - blij met de technische mogelijkheden die Odido nu biedt, maar de betrouwbaarheid van een KPN vind ik toch ook zeer belangrijk.
Met name dat je hier niet elke x GB een sms hoeft te sturen voor "onbeperkt" internet en je een router (in bruikleen) krijgt met RJ45-poorten voor bekabelde apparaten.

Dit was ideaal toen ik weinig thuis was maar de home automation wel actief wou houden. De Hue bridge vereist na verloop van tijd updates en Tado waarschijnlijk ook. Paar maanden klik&klaar gehad en toen het niet meer nodig was opgezegd.
Volgens hun klantenservice, gedeeld afgelopen week, helemaal niets. Had diverse keren contact gehad met Odido i.v.m. een (naar leek), niet snel oplosbare glasvezel storing. Dit werd me als gratis optie "voor nood" beschikbaar gesteld. Maar de Odido 5G ontvangst op mijn locatie in de wijk is niet geweldig te noemen en ik had al een onbeperkte Odido mobiele bundel gekregen als pleister, om als hotspot te gebruiken, maar die zou met K&K niet werkelijk anders gaan worden.

Gelukkig bleek de storing simpeler op te lossen dan gedacht (door KPN).
Je krijgt er een router bij met degelijke antenne.
Maar geen buitenantenne, dat zou nog mooier zijn voor de snelheid en stabiliteit.
Ik gebruik het sinds november 2024 en overall ben ik best tevreden. Ik game erover (zelfs een LAN party met vrienden gehouden waarbij we online speelden, niemand klaade over latency). Het enige wat ik soms écht mis is de belabberde upload.

Voor 25 EUR (nu 26) een solide product als je het mij vraagt.
En wat is de belabberde upload als ik vragen mag? Ik heb nu Starlink als backup namelijk.
De upload is vrij onstabiel en vaak laag
Dat hangt helemaal af van jouw situatie. In het kort:
  • Modem op een goede plaats, zo hoog mogelijk, aan de kant van waar de mast staat en bij voorkeur niet achter HR+++ glas
  • Mast heeft glasvezel aansluiting (straalverbinding is wat capaciteit betreft fors gelimiteerd)
  • Het is niet te druk in jouw omgeving
Upload is veel meer afhankelijk van bovenstaande dan download. Als de verbinding slechter wordt, bijvoorbeeld omdat je het modem in je meterkast in het midden van het huis hebt gezet omdat daar al een netwerkkabel lag, blijft download nog best lang redelijk, maar zakt upload heel hard in elkaar. Dat is ook logisch als je bedenkt dat voor upload primair de mast jouw modem moet horen. Je modem is heel wat minder sterk dan de mast wat zenden betreft.

Ter vergelijking; in Almere-Stad heb ik het standaard Klik en Klaar modem op zolder staan. Speedtestjes komen regelmatig op 1015/140 Mbps uit. Bij drukte (bijvoorbeeld rond primetime / 20:00) zakt de download naar ca. 750 Mbps. De upload is bij mij eigenlijk altijd boven de 100 Mbps een enkele uitschieter daargelaten.

Ik gebruik het met 2 WiFi punten van Odido (op de 1e verdieping en begane grond), bedraad aangesloten en ik doe er alles op, (thuis)werken, gamen, Netflix, etc.
Per situatie afhankelijk mijn dl is 520 tot 600 en mijn up is tussen de 58 en 100
Ik haal hier vrij stabiel 800-1000mbit down en 100 up.

Zit wel vlakbij een zendmast in Arnhem
Ligt ook heel erg aan de locatie. Ik heb zowat zichtslijn met Odido HQ in hartje Den Haag, en pak zo'n 300-380 mbit down en 30-40 up.

Maar dat is rond middaguur op een weekdag. Als ik dat vanavond op 19:00-21:00 meet dan valt het gegarndeerd lager uit (200 down 20 up oid) als meer mensen thuis zitten op het mobiele netwerk.

Blijft beter dan het skere internet dat bij mn gebouw is geregeld, helaas geen eigen ziggo / glas aansluiting....
Hoe tevreden ben je met Starlink? Ik overweeg die ook. Klik&klaar kakt vaak in en heeft secondenlange onderbrekingen bij mij. Ik hoop dat ze ooit nob=g een buitenantenne beschikbaar stellen, dat zou veel schelen.
Zodra de jaarlijkse provider "graaiflatiecorrectie" wordt toegepast, kijk ik maar eens voor een nieuw abonnement. Dit kan voordeliger uitpakken te denken aan goedkoper thuis internet en sim only abonnement mobiel.

Niets doen is geen optie.
Hoezo? Als iedereen het doet dan is de prijs overal het zelfde... En waar vind je internet voor 26 euro?

[Reactie gewijzigd door moonlander op 6 januari 2026 12:17]

Als de verhoging duidelijk hoger is dan de inflatiecorrectie (wat iig een verhoging van eur 25 naar 26 is) dan kan dat al een prima argument zijn om voor een concurrent te kiezen. Zelfs al is een andere dienstverlener "duurder". Er is namelijk geen duidelijke reden om een dienstverlener te belonen voor het simpel maar verhogen van de prijs. Een algemeen argument dat het vertrekken gevolgen kan hebben gaat omgekeerd ook op. Net als dat een argument dat de verhoogde prijs niet zomaar onaantrekkelijk is voor klanten bij concurrenten van Odido.
Laten ze de dekking maar beter maken in "midden Groningen" , bij ons kan ik het niet eens bestellen.
Is er daar alleen ADSL? Of ook Ziggo en/of glasvezel?
Er is hier alleen een ADSL lijn van 17Mbit. ik krijg er van KPN een 4G buitengebied modem bij, die verhoogt het nog met +/- 30 Mbit. maar de upload blijft 3 Mbit. Glasvezel is nu voor het 3e jaar uitgesteld.


hier staat ondertussen een Starlink, wat verassend goed werkt.
Je vraagt je af waar is op dit soort momenten waarbij vrijwel alle providers de prijzen verhogen de ACM? Ik meen me te herinneren dat Delta en KPN recent al voor gingen.

Wat verlang ik terug naar de tijd waarbij je een contract afsloot voor 1-2 jaar en ook gedurende die tijd de prijs bleef betalen die er voor stond.
Waarbij je vanaf het begin te veel betaalde omdat er een inflatie was ingecalculeerd...
Dan weet je wel waar je aan toe bent de komende 2 jaar ipv elke keer een verhoging te krijgen.

Daarbij is de inflatiecorrectie alleen op bestaande abonnementen, vaak blijven nieuwe klanten buitenschot omdat het abonnement helemaal niet duurder wordt maar dit een manier is om makkelijke extra inkomsten te genereren. In dit specifieke geval is de inflatiecorrectie lager dan de prijsverhoging dus moet je vooral niets doen.

Voorbeeld: Het 1Gbit glasvezel abonnement van Odido is halverwege vorig jaar in prijs verlaagd, maar de mensen met een vast 2 jarig contract betalen de oude, hogere, prijs en krijgen per deze maand ook nog een inflatiecorrectie en zijn dus nog duurder uit dan dat het abonnement in de etalage kost.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 6 januari 2026 14:27]

Leuk detail. De pagina van Odido zelf over Klik&Klaar heeft nog gewoon 25 euro in de titel.

Klik&Klaar: 5G Internet voor thuis | Voor € 25/mnd | Odido

Zo zie je maar weer, geen variabele gegevens gebruiken op plekken die snel gemist worden.
Nee hoor, is al veranderd naar € 26
Op de pagina zelf staat inderdaad €26. Maar als je met je muis over het tabblad gaat zie je de pagina titel, die is nog €25.

Net nog ff gecheckt in incognito (voor de cache) en staat er nog steeds.
Ik gebruik Klik & Klaar in het buitengebied ivm ontbreken glasvezel of coax. Met het standaard meegeleverde modem had ik achter tripple glas erg slecht bereik. Ik heb nu een buitenrouter hangen (de Zyxel Nebula FWA710) en dat werkt perfect. Af en toe een korte hick-up, maar qua snelheid prima voor streaming en gaming.
Maar.... Dan moet het signaal toch nog steeds door hetzelfde glas als je binnen zit?
UTP kabel. Dat modem wordt via POE gevoedt.
Ergens wel gek dat de stapel korting niet aangepast wordt, terwijl de omzet wél inflatie correctie krijgt. Dus minder korting (doordat de waarde van de Euro daalt, er is immers op het abonnementsgeld wél inflatiecorrectie) én meer gaan betalen...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 januari 2026 11:43]

Inderdaad, bij een inflatie cijfer van 3,1 % zou de korting bij een extra abonnement ook gewijzijgd behoren te worden naar min. € 5,15.
Als je al klant bent bij Odido is het zelfs maar 20 euro per maand.
Dat klopt niet, dat is 21 euro (26 - 5), staat trouwens ook gewoon in het artikel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn