CD Projekt-medeoprichter koopt GOG en belooft 'behoud van drm-vrije games'

Michał Kiciński, een van de oprichters van CD Projekt, neemt gamewinkel GOG over van het moederbedrijf. Volgens Kiciński kan hiermee de 'oorspronkelijke filosofie' van GOG verder groeien, terwijl CD Projekt zich volledig kan richten op het maken van games. Voor spelers verandert er vooralsnog niets.

De twee partijen noemen geen overnamebedrag en bevestigen dat CD Projekt-games blijven verschijnen op GOG. Er lijkt op de korte termijn dan ook niets te veranderen voor de gamewinkel. Games blijven drm-vrij en offline speelbaar. Ook de client GOG Galaxy blijft optioneel, benadrukt het bedrijf.

Kiciński zegt GOG te hebben overgenomen omdat hij 'de oorspronkelijke filosofie van GOG wil bewaken en wil laten groeien'. "In een pc-markt die blijft bewegen naar verplichte clients en gesloten ecosystemen, gelooft hij dat GOG's aanpak relevanter is dan ooit: geen lock-in, geen gedwongen platforms en een gevoel van eigendom", schrijft GOG. "Zijn doel is om zowel ontwikkelaars als gamers te ondersteunen en GOG's missie te versterken: het beschermen en vormen van gameklassiekers, en het vieren van uitstekende games van vandaag." Met de verkoop kan CD Projekt zich weer focussen op de langetermijnstrategie: 'rpg's van topkwaliteit en ander entertainment dat gebaseerd is op onze merken'.

Michał Kiciński was in 1994 een van de oprichters van CD Projekt, bekend van onder meer The Witcher-games en Cyberpunk 2077. In 2008 startte de studio GOG, toen nog bekend als Good Old Games. Kiciński vertrok ruim tien jaar geleden bij het bedrijf, maar bezit nog steeds 9,99 procent van de aandelen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-12-2025 • 09:52

92

Submitter: tweak_dude

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Dat soort beloftes hebben we vaker gehoord... het Hitman DRM debakel staat me nog vers...
Dat wordt toch maar even snel de offline installers van mn hele biep veilig stellen...
Ik snap ergens het pessimisme wel, maar er zijn hele grote bedrijven die hebben geprobeerd te leven in Steam's vaarwater en slagen daar gewoon niet in. Wat heb je nog wat relevant is? Epic's winkeltje een beetje? En dat is volgens mij alleemaar vanwege Fortnite...

Ik denk dat ze zelf ook wel weten dat als ze GOG gaan bijsturen naar diezelfde situatie dat ze net zo goed
direct de stekkers uit de servers kunnen trekken zonder daar allemaal geld tegenaan te gooien.

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de mogelijkheid dat CDPR afstapt van het DRM vrije dan dat deze nieuwe eigenaar GOG om zeep gaat helpen.
Immers waarom moet CDPR van GOG af? Ik vind het genoemde argument dat CDPR zich dan op games kan concentreren eigenlijk maar vaag.
CDPR is niet één persoon die zich maar op één ding tegelijk kan toeleggen. GOG is ongetwijfeld gewoon een seperaat team binnen CDPR.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 30 december 2025 11:01]

CDPR is een beursgenoteerd bedrijf. Een beursgenoteerd bedrijf zal altijd winst voorop moeten stellen, en maakt moeilijker lange termijn investeringen die niet meteen tot winst leiden.

Door GOG onder te brengen bij een privaat persoon, is dit wel mogenlijk. In feite komt GOG nu meer in een vergelijkbare situatue als waar Steam in zit. Steam is onderdeel van Valve, maar Valve is een privaat bedrijf waar Gabe Newell de meerderheid van de aandelen bezit. Hierdoor heeft Steam de mogenlijkheid gehad in lange termijn projecten te investeren zoals SteamOS en de Steam Deck. In een bedrijf dat constant winst naar de aandeelhouders moet verschepen, zou de hele hardware afdeling van Steam al zijn afgebroken, want niet winstgevend.
In dat licht is een privaat persoon misschien wel beter dan onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf inderdaad. Ik hoop alleen dat deze persoon niet van standpunt verandert in de toekomst en zich op winstmaximalisatie gaat focussen.
Private personen kunnen een visie of droom of ideaal hebben.
Bedrijven hebben geen van dat allen en enkel oog voor winstmaximalisatie voor aandeelhouders.

Dit is dus, hoe dan ook, een stap in de goede richting!
Super tof om te zien dus. :*)
Je hebt ook andere bedrijfsmodellen. Het oernederlandse Polder-/Rijnlandmodel voor ondernemingsbestuur bijvoorbeeld (denk aan de oude Nederlandse industrie, zoals Philips, de werven en de Hoogovens), of het modernere steward-ownership waarin investeringen (aandeelhouders) en zeggenschap van elkaar gescheiden zijn. De grootste Nederlandse aandeelhouders zijn bovendien de pensioenfondsen en verzekeraars, die altijd voor de langetermijn investeren en regelmatig hun rendement temperen wanneer daar maatschappelijk wenselijke effecten mee worden bereikt (bv klimaatmaatregelen, energietransitie, verbetering van de zorg).

Dat het met aandeelhouders altijd mis lijkt te gaan komt door het Angelsaksische model, het is niet inherent.
edit:
Typfoutje

[Reactie gewijzigd door Sabas op 1 januari 2026 14:35]

Je bedoeld Valve, het bedrijf dat jarenlang stopte met singleplayer games omdat microtransacties meer geld opleverden?
Uiteraard is GOG een separaat team. En daar zit waarschijnlijk juist het probleem. Dat team moet wel aangestuurd worden. Er moeten bedrijfsbrede beslissingen genomen worden. Het team moet beschikken over bedrijfsmiddelen. Etc. Hoe meer dat afwijkt van al het 'reguliere' binnen de organisatie, hoe lastiger het wordt.

Zie het als je eigen brein/hoofd. Hoe meer je aan verschillende dingen moet denken, hoe moeilijker het wordt. Voor commerciële organisaties geldt dat net zo. Als onderdelen teveel van elkaar verschillen, zorgt dat per definitie voor inefficiëntie. In zo'n situatie is het helemaal niet vreemd dat het afwijkende gedeelte wordt afgestoten.
Indien bijvoorbeeld CDPR iets gaat doen zoals een nieuwe dure game, investeerders binnen halen, dan helpt het dat GOG afgestoten is en niet bij een faillissement of overname het kind van de rekening kan worden.

Echter, zonder meer details blijft het speculeren.
De oorspronkelijke oprichter koopt het terug?
Een van de oprichters van cd projekt, niet van gog.
Michał Kiciński was in 1994 een van de oprichters van CD Projekt, bekend van onder meer The Witcher-games en Cyberpunk 2077. In 2008 startte de studio GOG, toen nog bekend als Good Old Games.
Ergens dus wel een oorspronkelijke oprichter.
Ah je hebt gelijk... Ik had ergens in mijn geheugen dat cd projekt gog gekocht had een aantal jaar geleden. Dat was volgens mij ook zo, al kan ik het nu even niet terugvinden want de zoekresultaten staan nu alleen maar vol met het huidige nieuws... Maar blijkbaar was gog al van een dochteronderneming dus het was toen ook al een beetje broekzak vestzak idee.
Uit het artikel van CD Projekt:
“From the very beginning, GOG has always been built on strong values and clear principles. When Marcin Iwiński and I came up with the idea for GOG, the vision was simple: bring classic games back to players and ensure that once you buy a game, it truly belongs to you — forever,” said Michał Kiciński.
Veilig stellen moet je altijd meteen doen, niet nadat iets in het nieuws komt.

Dan het risico, van iemand die al meer dan 30 jaar in de industrie zit. Wat in die 30 jaar geeft je het idee dat hij onbetrouwbaar is in zijn uitlatingen? Is zijn track record slecht? Uiteraard zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, maar geven wel een duidelijke indicatie hoe de vlag er moreel voor staat.
Maar dat kan dus ook bij veel GOG-spellen, vind die optie maar eens bij andere spelwinkels.

Ik denk dat er de facto maar weinig zal veranderen, blijft afwachten though.
De waarschijnlijkheid dat deze belofte waar wordt gemaakt is met deze overname gezien de motivering wel groter geworden, dus ik geloof op zich wel dat men dit na wil komen. Waar ik meer op beducht ben is in hoeverre developers willen meewerken aan drm-vrije games. Hoewel ik denk dat GOG altijd games voor hun platform kunnen vinden die dat wel zijn, zeker als het om oudere titels gaat, weet ik niet of ze dat in de toekomst in dezelfde mate kunnen doen.
Er was altijd een risico dat GOG of CD Project in financieel slecht weer zou komen, en plots GOG offline zou gaan.

Dus als je nu pas je offline installers gaat backuppen, eigenlijk wel erg laat. HDDs zijn intussen ook niet goedkoop meer ;) Overigens: er komen vaak updates van de game installers, dus je moet wel wekelijks je collectie mee updaten. Gelukkig kan je filteren op "updated" in je collectie overzicht.

Net zoals je data en systeembackups - discipline is alles.
een 6TB HDD heb je al voor 130,- dus wat nu duur? voor gameinstallers op te slaan is dat meer dan prima. En daarnaast hoef je game niet de laatste updates te hebben om het spel te kunnen spelen, wat op steam vaak wel het geval is. Dus 1x per half jaar alles even nalopen is meer dan voldoende. tenzij je weer een stapel games gekocht heb waar je toch al de installers van aan het downloaden bent dan kan je de rest ook gelijk even doen.

Its a piece of cake!
Helaas zijn de updates vaak noodzakelijke bugfixes. omdat games vastlopen in bepaalde situaties. Zowel de Good OLD Games als de nieuwere.

En als jij met 6 TB toekomt, more power to you! Mijn 18 TB is stilaan volgelopen (ik hou ook de extras zoals manuals en soundtracks bij, dus dat kost ook wel wat ruimte)
aha ... eerst zien, dan geloven - en ik geloof er geen drol van :+ meeste van de game industrie blijken onderaan de streep 'gewoon' gedreven door euros en niet door moraal.
Waarom moet het altijd of-of zijn?

Een commercieel bedrijf dat grenzen stelt aan wat ze doen om geld te verdienen, is inderdaad nog steeds gedreven door euro's. Maar die drive wordt dan wel getemperd met moraal.
Een businesscase en moraal zijn 2 verschillende dingen. Een van de USP's van GOG is DRM vrij aanbod van games. De andere is een grote catalogus van classic games, waarbij in sommige gevallen deze ook compatible gemaakt worden met moderne PC's. Beide ben ik zelf groot fan van. Als ze een van deze 2 USP's om zeep helpen dan ben je niet zo handig bezig.

Ik geloof best dat er nog goeie intentie bestaat in de game wereld maar uiteindelijk is dit gewoon een strategie om te distantiëren van o.a. de winkels van Steam, Epic en Ubi. Waar niks mis mee is, we moeten er alleen niet te veel achter zoeken.
Omdat anders de shareholders het bedrijf aanklagen als die niet genoeg winst maken om gratis in hun zak te steken.
De shareholder (enkelvoud) is in dit geval dus een van de oprichters.
Omdat anders de shareholders het bedrijf aanklagen als die niet genoeg winst maken om gratis in hun zak te steken.
Ik snap zo’n uitspraak nooit. Als je zeker weet dat je gelijk hebt, koop dan snel aandelen? Zo werkt die markt, ten goede of ten kwade.

[Reactie gewijzigd door Dakdak op 30 december 2025 15:42]

Als ze dat doen is de hele store in een klap de nek omgedraaid, want dat is zo ongeveer het enige voordeel wat ze hebben ten opzichte van Steam.
Dat is niet helemaal waar, dosbox of andere oplossingen om iets werkend te krijgen wordt ook in gebruik genomen. Dat doet Steam pertinent niet. Ik heb wat oude spellen die het gewoon niet doen (en nog verkocht worden of te koop worden aangeboden!). Dat heb je niet snel bij GoG.
edit:
Blijkbaar ook op Steam, zelf niet meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 30 december 2025 12:30]

Aantal jaar geleden op Steam de Apogee collectie gekocht.
Dit zijn DOS gebaseerde spelen en die worden vanuit de Steam client met een DOSBox gestart.
Ik heb een oud spel via steam gekocht dat dosbox gebruikt en automatisch start, dus wat je zegt klopt niet.
Het staat uitgevers natuurlijk vrij om een spel met dosbox gebundeld aan te leveren, maar als die daar geen zin in hebben had ik begrepen dat gog dat werk met bijbehorende ondersteuning uit handen neemt, waar valve dat niet doet.
Ik geef Valve groot gelijk. Een ontwikkelaar moet een werkend spel aanleveren.
Ja maar dat is ook de reden dat spelpublishers hun spellen niet opnieuw uitbrengen, zodat het soms niet officieel te koop is, of er is als abandonware. Sommige spellen merk je de ouderdom ook wel.

[Reactie gewijzigd door Merik op 30 december 2025 14:20]

Inderdaad, zag dat bij Heroes of Might and Magic 2 een custom dosbox bestand best goed. Daar moet je anders ook wat werk aan doen, met het mounten van de CD-ROM (/ISO?) en iets met het geluid. Soms moet dat denk ik sowieso, net als Warcraft 2 waar de game speed vasthangt aan de fps (of misschien niet).

Maar gelukkig is er ook protondb voor Steam spellen, waar gebruikers met technisch vernuft hun launch opties zetten.
En dat zal de 1e keer in de geschiedenis zijn dat een bedrijf een andere richting ingaat/andere doelen krijgt en daarna naar de klote gaat. :+
Maar in die context veranderd er dan toch niets? CD Projekt is toch net zo goed onderdeel van de game-industrie? Die hadden met dat gegeven dus ook gewoon kunnen omschakelen naar DRM?
Wie zegt dat ze het om morele redenen doen?
Omdat dat hun doel is. DRM vrij, altijd van jou, offline installeren etc.
Zelf zie ik dat eerder als waar voor mijn geld dan als een morele kwestie.

Een spel met digitale restricties heeft voor mij automatisch een stuk minder waarde.
Dat het jou goed uitkomt betekent niet dat zij het om morele redenen doen. Zij zijn gewoon een bedrijf wat geld wil verdienen en wat begrijpt dat sommige klanten hun geld liever uitgeven aan software zonder rare beperkingen.
Ze doen het ook om game preservation, en uiteraard zit achter alles een verdienmodel. Als er geen markt voor was dan bestond het niet. En ze willen tot nu toe de klant niet een poot uit draaien.
Dus gewoon GOG wordt onafhankelijk van CD Projekt Red. Opzich lijkt me dat een prima oplossing.
Dat. Onafhankelijk zijn is een groot goed. Zo is er geen belangenverstrengeling meer, bijvoorbeeld bij (tijdelijke) cash-problemen bij de game studio.

Ik hoop wel dat Witcher 4 (2027?) alsnog op GOG verkocht gaat worden. Ik betaal uit principe niet voor DRM maar gun die devs hun geld wel.
(...) De twee partijen noemen geen overnamebedrag en bevestigen dat CD Projekt-games blijven verschijnen op GOG.(...)
Tenzij er ineens héle grote wijzigingen plaatsvinden, zal The Witcher 4 inderdaad ook gewoon via GOG verkocht worden.

Ik gebruik zowel Steam als GOG. The Witcher 3 heb ik op beide platforms omdat ik 'm via GOG als cadeau kreeg. Die op Steam had ik al een keer in een sale gekocht 😅
Ik hoop wel dat Witcher 4 (2027?) alsnog op GOG verkocht gaat worden. Ik betaal uit principe niet voor DRM maar gun die devs hun geld wel.
Ik zie geen reden waarom Witcher 4 niet (ook) aangeboden zal worden op GOG.

Verder eens met DRM. Vanuit een praktisch (niet juridisch) perspectief verwacht ik dat als ik iets koop, dat ik niet door een andere partij of door toegevoegde technische tekortkomingen beperkt wordt in mijn persoonlijk gebruik ervan, direct na aankoop of achteraf. GOG geeft hier goede invulling aan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 december 2025 10:57]

Andersom geld dan wellicht ook: als GOG geld tekort komt, kan CDPR niet even bijstorten.
Zo hou je het volatiele van game development en uitgeven gescheiden van de minder spannende webshop. Dit is geen gekke constructie.
In principe was dat natuurlijk al wel mogelijk, CD Project als beurs genoteerd moederbedrijf heeft al een Europese (CD Projekt Red Europe) en een Noord-Amerikaanse (CD Projekt Red North America) dochteronderneming. En iedere dochteronderneming, heeft zelf meerdere eigen dochterondernemingen:

CD Projekt Red Europe
  • CD Projekt Red
  • CD Projekt Red Wrocław
  • CD Projekt Red Kraków
CD Projekt Red North America
  • CD Projekt Red Vancouver
  • CD Projekt Red Boston
GOG zou prima direct onder het beursgenoteerde moederbedrijf (CD Project) kunnen vallen, om het los te trekken van de resultaten van Europese en Noord-Amerikaanse game ontwikkelende/uitgevende bedrijven. Nadeel daarvan is dan direct ook dat het resultaat van GOG niet gemaskeerd kan worden, wat voorheen wel kon.
Mocht GoG afstappen van DRM vrije games dan kan ik net zo goed weer alle games op Steam kopen. Steam is technisch veruit superieur aan GoG Galaxy.
Er zijn ook andere redenen waarom je bij gog zou kunnen kopen. De voornaamste voor mij is dat het een Europese store is en ik minder afhankelijk wil zijn van Amerikaanse bedrijven.
Maar je hebt die GOG Galaxy cliënt niet nodig om hun games te installeren. Dat is wel zo fijn.
Zucht....komend weekend had ik al andere dingen gepland.

Er zit niets anders op dan het komende weekend op te offeren om de gekochte games te downloaden voordat het te laat is.

Dat bij overnames alles blij hetzelfde blijft is bij 99 van de 100 keren een leugen.
Hoewel ik niet denk dat dat hier zal gebeuren kan t geen kwaad offline installers te hebben. Ik doe dat eigenlijk standaard al met GOG games.

Er bestaan volgens mij een aantal FOSS oplossingen waarmee je in bulk je installers kunt downloaden voor archief doeleindes. Ik weet ze even niet uit t hoofd, maar mogelijk brengt t je op ideeën.

Update: ik ben mij er eens in gaan verdiepen. T enige minpunt is dat je je login gegevens moet durven afstaan. Gogg schijnt goed te zijn en heeft ook op Windows gedeeltelijk een GUI: https://github.com/habedi/gogg

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 31 december 2025 14:29]

Als al gebeurt waar je bang voor bent dan is dat echt niet dit weekend al. Ontspan.
Er zijn gewoon websites die al alle GOG games hosten.

Zou me eigen niet druk maken.
Driekwart van de spellen in 'mijn' collectie bij GOG gekocht. Het DRM-vrij aanbieden van titels is bijzonder in de online-gamerverkoop. Pas sinds kort kijk ik ook bij Steam; meer actuele titels. Toch blijft GOG mijn favoriete aanbieder omdat ze het speelbaar houden van oude games ondersteunen en toegankelijk maken voor iedereen. Niet zelf knoeien en toch Beneath a Steel Sky kunnen spelen! Voor wie GOG nog niet kent, zeker eens kijken wat voor moois ze allemaal bieden!
Helemaal mee eens. Ik heb 12 spellen op Steam waarvan ik er eigenlijk maar 2 actief speel. 1 daarvan is The Long Dark welke ik ook op GOG heb (alleen krijgt die geen updates meer van Hinterland). De andere 256 spellen (en 4 films) heb ik bij GOG gekocht. DRM-vrij en ondersteuning van oude spellen is mij dat absoluut waard.
"geen lock-in, geen gedwongen platforms" Maar toch moet ik GoG app downloaden hiervoor toch? of kan ik via steam de GOG versie downloaden.. En is GOG ook beschikbaar dan op consoles? als ik een game koop kan ik die dan op ieder platform spelen?


Ik vind GOG wel goed qua no-DRM games, heb meerdere oudere gems hierop zitten. maar vind deze omschrijving een beetje krom.
Je kunt losse installers downloaden vanaf hun website.
Inderdaad, je hebt GOG Galaxy in principe niet nodig om een game te downloaden en te spelen (cc @FuriousKiwi). Je kunt de game dan gewoon 'los' installeren op je PC. Dat doe ik ook altijd.

Wanneer GOG Galaxy geïnstalleerd staat op je computer dan kan die applicatie wel gebruikt worden voor het binnenhalen van updates voor die 'losse' games. Ook houdt GOG Galaxy dan je achievements en zo bij. Maar het is niet nodig om GOG Galaxy op te starten om de game te kunnen spelen, zoals bij Steam.
Je downloadt gewoon de installer.exe, dus je kan je spelletje overal op installeren dat met dat bestandstype om kan gaan. Als jij je PlayStation weet te verbouwen zodat je er zelf dingen op kan installeren zal GOG je niet tegenhouden.
Geen gedwongen platforms betekent niet hetzelfde als werkt op alle platforms. Gog dwingt jou niet om een bepaald platform te gebruiken maar dat betekent niet dat een PlayStation om kan gaan met de pc game die je koopt. Je kunt de game echter wel gewoon op Linux of Mac draaien, mits deze goed werkt met de diverse vertaallagen op die systemen. Of op Android is tegenwoordig ook een optie.
Of je leest je eerst in, dat kan oprecht helpen. Nee je moet niet de GOG app downloaden hiervoor. Je download de game installer voor Windows/Mac/Linux, installeerd het spel en spelen maar.
CDPR is beursgenoteerd, hiermee valt GOG dus weg uit het oog van de goudvis-visie van aandeelhouders. Geld steken in DRM-vrije (en dus makkelijk te delen) spellen en in het behouden van oude spellen (middels het preservation program) is iets wat geen quick-bucks opleverd.
En zonder CDPR is het wellicht makkelijker voor GOG om als een echte neutrale partij te onderhandelen. Zeker rondom de preservation spellen waarvan voor veel de licentie rechten in een grijsgebied rondhangen.

Of het beter wordt zal de toekomst moeten vertellen.
Nu snap ik waarom GOG Patrons in het leven is geroepen: https://www.gog.com/en/patrons
Omdat er dus geen moederbedrijf meer achter zit voor eventuele investeringen.
Ugh, ik ga maar eens opschieten met de offline installers op mn NAS zetten.
Ik heb ze ook al in een backup gegooit inderdaad. Dat is wel het mooie aan het product dat ze tot dusverre verkocht hebben.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn