ASUS ROG Xbox Ally gaat 599 euro kosten

De ROG Xbox Ally gaat 599 euro kosten. De krachtigere variant, de Ally X, kost 899 euro. ASUS heeft de prijzen van de nieuwe handhelds bekendgemaakt en begint nu met de voorverkoop. De apparaten komen op 16 oktober uit.

De ROG Xbox Ally gaat 599 euro kosten in Nederland en België. Er komt ook een variant uit met een krachtigere cpu, de ROG Xbox Ally X, die 899 euro gaat kosten. ASUS biedt de handhelds vanaf vrijdag in de voorverkoop aan. Die worden op 16 oktober uitgeleverd.

De prijzen komen overeen met eerdere geruchten. De specificaties van de handhelds werden ook al eerder bekendgemaakt; de normale variant krijgt een AMD Ryzen Z2 A-processor, de krachtigere variant krijgt een AMD Ryzen AI Z2 Extreme. Ook is het geheugen van dat laatste model hoger en heeft dat apparaat meer aansluitingen.

Tweakers mocht in augustus al aan de slag met de handheld op de gamescom-beurs in Keulen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-09-2025 • 08:51

93

Submitter: mellowpimp

Reacties (93)

Sorteer op:

Weergave:

Toch maar besteld via ASUS, tip voor mensen die hem ook daar gaan bestellen: via cashbackxl is er nog 5% cashback mogelijk waardoor de prijs uitkomt op 855 in de btw :)
Poh, ik vind het wel veel geld voor een handheld. Ik zie absoluut de meerwaarde wel, maar bijna 1000 euro om on-the-go een spelletje te kunnen spelen. :(
ik vind het ook duur ik koop liever een nieuwe desktop dan tot ik zo een spelletjes machine koop.

Ik ben benieuwd hoeveel die games wel niet kosten.
Het is een handheld PC dus je hebt toegang tot alle game stores; Steam, GOG, Xbox, etc dus de prijs is dat van iedere andere PC game.
Net geprobeerd. Werkt helaas niet meer.
Voordeel hiervan is ook dat bij een garantie afhandeling je rechtstreeks met de fabrikant handelt.
Prachtige handheld! Behoorlijk ergonomisch ontwikkeld, gezien ze zoveel mogelijk de Xbox controller hebben proberen na te bootsen.

Ook qua hardware specs is de X variant absoluut goed voorzien. Het enige wat ik nog mis is Thunderbolt 5 of een OcuLink mogelijkheid.

Voor de rest een top product. En hij krijgt op YouTube ook zeer goede reviews van bekende onafhankelijke Youtubers, zoals ETA Prime.

Ik ga hem gelijk preorderen 💪🏻
Hoe vind je de asymmetrische controller ergonoom? Ik heb altijd het idee alsof ik een scheef stukje plastic vasthoud wanneer ik op mijn XSS game. Mijn hoofdconsole is de Playstation sinds deel 1 dus ik ben uiteraard subjectief, maar ik vind daarom de Steam Deck ook heel fijn: je houdt je handen op dezelfde manier.
Speel eens een spel op een symmetrische controller waarbij je facebuttons meer gebruikt dan de rechter analoge stick en kijk dan hoe je handen staan/duim staat ;) Of een controller symmetrisch is in gebruik hangt, imo, af van het spel.

Kwestie van gewenning. Ik wissel veel tussen Playstation, Xbox en Nintendo controllers en kan niet zeggen dat ik er last van heb.

Zelf vindt ik het 't fijnste als mijn duimen aan de bovenzijde van controller rusten, dan zitten ze voor mij in hun rust positie. Mijn ideale controller zou de sticks bovenop hebben (zoals de WiiU Pro controller heeft) en 4 backpaddels zoals de Xbox Elite Controllers hebben.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 september 2025 10:48]

Speel eens een spel op een symmetrische controller waarbij je facebuttons meer gebruikt dan de rechter analoge stick en kijk dan hoe je handen staan/duim staat
Dat was dus juist heel normaal bij de PSX. alleen ape escape vereiste volgens mij de analoge sticks. (die de echte orginele controller nog miste)
Ik heb toch niet echt abnormaal grote handen maar op een ps controller kom ik altijd met mn duimen tegen elkaar aan en gaat mijn voorkeur toch wel uit naar de Xbox lay-out.
Precies dit. Alles went natuurlijk maar ik vond vanaf dag 1 de Xbox controller een fijnere ervaring. Dat is de afgelopen 20 jaar niet veranderd.
En dan lijken de huidige Xbox prijzen ineens niet zo gek meer. Zouden ze dat toevallig gedaan hebben? De prijzen van hun nauwelijks verkopende console verhogen zodat de volgende generatie consoles minder slecht lijkt?

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 26 september 2025 08:59]

Microsoft heeft de prijzen van de Xbox in Europa helemaal niet verhoogd. Enkel in de USA is dat naar boven gegaan owv Trump zijn import heffingen.
Onjuist. Microsoft heeft de prijzen hier ook verhoogd en in de US voor de 2e keer in korte tijd.
De link naar waar werd verwezen gaat over die 2de verhoging. Die was enkel in de USA en is bijgevolg nutteloos om Europese prijzen mee te vergelijken.
En klik nu eens op de eerste link in mijn post.
Heb je een bron voor dat hun huidige console nauwelijks verkoopt? Verhoging lijkt mij ook eerder het gevolg van heffingen over en weer.

Verder betreft dit natuurlijk geen console, maar gewoon een windows computer in een handheld formaat. Er komt straks wel een speciale handheld omgeving waarbij je in de Xbox app terecht komt. Maar in de basis blijft het gewoon een Windows computer. Ben ook benieuwd hoeveel mensen straks teleurgesteld zullen zijn als blijkt dat dit dus geen Xbox console is.

ETA: Deze handheld wordt overigens zonder lader geleverd, vond ik wel opmerkelijk.

[Reactie gewijzigd door Lincor op 26 september 2025 09:05]

"Nauwelijks" is wel wat kort door de bocht maar de Xbox Series verkopen veel minder dan de PS5 en Switch. Bron, o.a. Video Game Charts, Game Sales, Top Sellers, Game Data - VGChartz


Total sales to date worldwide:
Switch1&2 159,03M
PS5 78,58M
Series S&X 33.40M

Daarnaast ook flink in aan het zakken, over de maand juli, wereldwijd:

Switch 1857,5k
PS5 782,7k
Series S&X 128,1k
huh, sinds wanneer verkoopt Asus een Xbox?
Eigenlijk sinds ze de campagne "This is an Xbox" gestart zijn. https://news.xbox.com/en-us/2024/11/14/this-is-an-xbox/

Ze zijn nu eigenlijk een uitgever geworden van games, en willen dan ook dat je die op zo veel mogelijk apparaten kunt spelen, waaronder ook de PS5.
Erg benieuwd of het die 300 euro meer waard gaat zijn, ik wacht de reviews af maar heb nog steeds hoop dat er een steamdeck 2 komt met een iets krachtigere cpu
Steam deck 2 komt er uiteindelijk wel denk ik, maar niet voordat er Zen6 en UDNA (RDNA5) APU’s van AMD beschikbaar zijn, en dat zal pas in 2027 gaan worden waarschijnlijk.

Valve heeft duidelijk gezegd dat ze pas een versie 2 willen uitbrengen als er een significante stap in prestaties en verbruik gemaakt kan worden, en bij de Z2 en Z2 Extreme is dat wellicht wel het geval voor het CPU gedeelte, maar het GPU gedeelte is ‘slechts’ één keer of twee sneller dan de originele Steam Deck, wat vrijwel helemaal op gaat aan de hogere scherm resoluties die nu min of meer standaard zijn voor handhelds. De CPU is op Steam Deck eigenlijk bijna nooit de bottleneck. Dus er is een grotere stap nodig. AMD heeft al gezegd geen RDNA4 APU’s uit te gaan brengen dus dat wordt nog even geduld hebben vrees ik.
Kleine aanvulling;
De APU van de huidige SteamDeck is Zen2 met RDNA2, wat overeenkomt met de "Rembrandt" APUs (eerste APU met RDNA2, uitgekomen anderhalve maand vóór de SteamDeck, welliswaar met Zen3) en de "Mendocino" APUs ( Zen2 met RDNA2, zelfde TDP, uitgekomen 7 maanden ná de SteamDeck).

"Aerith" is een semi-custom APU waarbij Valve blijkbaar al heel vroeg de beschikking heeft gekregen over RDNA2. Zoals je zelf al zei is CPU eigenlijk nooit de bottleneck dus als Valve dezelfde route wil gaan als met de eerste SteamDeck dan hoeven ze niet per se te wachten op Zen6 als ze eerder al kunnen beginnen met designen van RDNA5 / UDNA. Mijn vraag is met name of Valve voor de volgende versie weer semi-custom wil gaan, of dat de opvolger van de Ryzen Z2 gaming APU dan de voorkeur heeft.
Ik denk ook niet dat ze semi-custom meer gaan nu AMD een lijn APU’s speciaal voor handhelds heeft opgezet. Maar ik ben er wel heel zeker van dat Valve minimaal naar RDN4 wil gaan vanwege FSR4, en daarvan heeft AMD dus al gezegd dat er geen APU’s gaan komen. Dus dan zal Valve toch op UDNA moeten wachten. Wat op zich ook prima is, mijn ervaring is dat handhelds met Z1/Z2 extreme (niet heel veel verschil in performance) toch nog te traag is voor AAA op high settings op zeg 1200p, en voor alles daaronder is Steam Deck 1 op 800p ook nog goed te doen.
Maar handhelds van ~8" hebben helemaal geen hogere resolutie nodig.. zowel de Deck als Switch zien er prima scherp uit op 720p.

Daarnaast is op een SoC de CPU op een bepaalde manier altijd de bottleneck. Het is namelijk zo dat je een TDP hebt, en hoe meer de CPU daarvan gebruikt, hoe minder er naar de GPU gaat. Bij intensieve games (of met begrensde TDPs voor accuduur) merk je dat echt wel.
Alle handhelds die nu op de markt komen hebben nu hogere resoluties en grotere schermen dan de Steam Deck, denk niet dat Valve daar nog onder gaat zitten met een Steam Deck 2. Ik ben zelf van SD (800p) naar Legion Go Z2 (1200p) gegaan en dat is wel degelijk een hele verbetering. En zeker nu upscaling de norm is, is het nuttig om een scherm met hogere resolutie te hebben.

Dat de SoC en TDP de bottleneck is lijkt me logisch, dat is ook precies waarom we voorlopig nog geen SD2 gaan zien. Wat er nu beschikbaar is aan APU’s is in performance per Watt gewoon nog noet significant genoeg kwa verbetering of feature set. Er zal eerst een APU op 2nm met FSR4 ondersteuning moeten komen en dat duurt nog wel even

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 26 september 2025 15:11]

€300,- voor o.a. een veel snellere SoC, meer en sneller geheugen en meer opslag is geen verkeerde meer prijs.

Voor €900,- heb ik mijn bestelling voor de X versie geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 september 2025 09:25]

Inderdaad, de X / Z2 Extreme is eigenlijk een vrij grote generatiesprong. Het is duur maar je kan je van de basisversie ook wel afvragen of dat die €300 mínder waard gaat zijn
Ligt eraan waarmee vergelijkt; de “grote sprong” van z1e naar z2e is minimaal. Vooral efficiëntie, niet zo zeer prestatie.
De Xbox Ally komt met een Zen 2 quad core, qua SoC is het letterlijk een Steam Deck.
edit:
Ik heb Per ongeluk de X erbij gezet.

[Reactie gewijzigd door Thomg op 26 september 2025 10:13]

Hoe kom je daarbij? De Xbox versie van de Ally X komt met een sterkere SoC en is niet "qua SoC is het letterlijk een Steam Deck".

De Asus Xbox Ally X heeft twee keer zoveel CPU cores en GPU CUs. Plus sneller geheugen en ook nog eens het voordeel dat het gebaseerd is op Zen5+RDNA3.5 ten opzichte van Zen2+RDNA2 van de Steam Deck.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 september 2025 09:13]

Die non-X wil je niet hoor... die gaat qua performance bij nieuwere games echt problemen hebben en voor een streaming handheld is hij weer aan de dure kant.
900 voor de X is niet verkeerd, maar natuurlijk wel een flinke aanschaf als je nog niet zeker weet of handheld gaming echt je ding is.
Ben je dan niet beter af met een SteamDeck? Denk dat die ook meer sale waarde heeft, en Valve is voor support zoveel beter als je het vergelijkt met ASUS.
Ik denk dat het interessantste is dat Xbox heeft aangegeven dat al hun interne studios hiervoor gaan ontwikkelen, dus dan heb je best een stroom aan nieuwe AAA games die in ieder geval speelbaar zijn. Dat is iets dat de Steam Deck vaak niet meer lukt met z'n GPU uit 2020.
Dat moet ik toch nog gaan zien hoor, met nu bv al titels als Doom the Dark Ages en Indiana Jones met verplichte raytracing. Ik geloof eigenlijk niet dat alle first party titels van Microsoft vanaf nu goed gaan draaien op de non x. Waarschijnlijk gaan ze gewoon naar streaming wijzen en net doen alsof dat betekent dat het dus goed draait er op. Gisteren zei Sarah Bond ook weer dat je volledige Xbox Library beschikbaar zou zijn (weet even niet meer exacte bewoording maar hier kwam het op neer), maar noemde toen ook dat dat via streaming was, vanaf de cloud of je Xbox console.
met nu bv al titels als Doom the Dark Ages en Indiana Jones met verplichte raytracing
Die games zijn op de originele ROG Ally wel redelijk speelbaar, op lage resoluties. En dat is zonder er specifiek voor te optimaliseren.
Dus als ze dit als doel stellen voor nieuwe games moet dat zeker gaan lukken. Ook met ray tracing zitten ze er niet mijlenver vandaan, en deze zijn sneller dan de eerste ROG Ally.

Ik verwacht geen wonderen, geen 60FPS, geen native resolutie, en ook geen gigantische batterijduur. Maar een preset waarbij je een stabiele 30 - 40FPS hebt moet toch wel lukken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 september 2025 10:26]

Nee, de Xbox Ally X is sneller dan de Ally, de Xbox Ally (geen X) is dat absoluut niet! Die zit op niveau Steam Deck. En hoewel die games ondertussen min of meer speelbaar zijn daarop, zou ik het toch niet echt aanraden (ze houden het zeker niet altijd boven de 30 fps).
De none-x is meer op streaming gericht, dan lokaal aaa draaien
Ten opzichte van de non-X? Ja wellicht... het hangt er vanaf wat je wil, Gamepass werkt natuurlijk niet op de Steam Deck (behalve streaming). Als je vooral wil streamen denk ik dat je nog beter naar een van de Android handhelds kunt kijken.
Ik vind van wel. En dan heb je nog een OLED scherm en trackpads erbij.
Ik ben een grote fan van de Steam Deck, maar die is al een paar jaar oud. Dus, en nog altijd, veel goedkoper, maar ook veel minder krachtig. Vandaag zou ik toch voor één van de Z2 Extreme apparaten gaan, en dan staat deze nieuwe ROG Ally X toch bovenaan de lijst.

[Reactie gewijzigd door EricVC op 26 september 2025 17:43]

Die non-X wil je niet hoor... die gaat qua performance bij nieuwere games echt problemen hebben en voor een streaming handheld is hij weer aan de dure kant.
900 voor de X is niet verkeerd, maar natuurlijk wel een flinke aanschaf als je nog niet zeker weet of handheld gaming echt je ding is.
Lijkt me meer voor emulation en indie titles.

Om eerlijk te zijn is mijn z1x ook niet fantastisch met AAA games en speel ik dienliever op de pc, ik gebruik de ally vaak voor de oudere games.

Nu zou het nieuwe os natuurlijk de performance ook beter kunnen maken, ik ben benieuwd, en hoop dat het ook snel naar andere handhelds komt.

Ik draai nu Bazzite wat beter is dan windows maar compatibility geeft heel veel problemen, daarnaast werken games van andere stores ook niet altijd lekker...
Ik zou niet teveel verwachten van het nieuwe OS. Het zijn toch vaak de GPU prestaties waarmee je in de knoop komt en die gaan niet verbeterd worden door minder geheugengebruik.
Ik zou niet teveel verwachten van het nieuwe OS. Het zijn toch vaak de GPU prestaties waarmee je in de knoop komt en die gaan niet verbeterd worden door minder geheugengebruik.
Bij Bazzite was dat wel het geval, ik heb op hogwarts legacy bijvoorbeel 20% meer frames en minder accuverbruik...

Los daarvan werkt het os gewoon veel beter, met windows had ik enorm veel inconsistenties, bugs, en vreemde problemen waardoor ik op den duur gewoon gestopt ben met het toestel te gebruiken, het was makkelijker om mijn pc aan te zetten en achter mijn bureau te zitten...

Als het hiermee niet wordt opgelost denk ik dat ik hem gewoon ga verkopen...
Poe, ik vind het fors aan de prijs voor een handheld. Maar goed, alles is duur tegenwoordig.

Hopelijk daalt het in verloop van tijd in prijs, alhoewel zelfs dat is tegenwoordig geen gegeven meer gezien de stijgende prijzen van Xbox en PS.

Ben benieuwd naar de reviews, hoe goed Xbox geïntegreerd is.
Het is maar net hoe je redeneert. Wat kost een gaming laptop?
Ik vind het ook flink.. Voor €320 heb je op dit moment een complete nieuwe Steam Deck 😅

Ik geloof wel dat deze Xbox handhelds toegang hebben tot Steam. Dat is wel ontzettend veel beter dan het Xbox platform imho. (Veel meer games (zelfs Sony PlayStation games), veel goedkopere games en veel meer features)
Ik heb een steam deck en vind de gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring maar naadje in veel gevallen. In tegenstelling tot de Xbox series S die ik ook heb B
Hmm wat voor issues had je dan? Persoonlijk vind ik Steam een veel fijner platform, veel meer open enzo.
Ik zit vaak en lang in het vliegtuig, meerdere keren per maand. Ik gebruik nu veel mijn iPad om series en films te kijken. Ik hoop echter al heel lang op een handheld, waar ik GTA5 en RDR2 weer eens heerlijk van voor tot achteren kan kijken.

De Steamdesk OLED redt het net niet om het echt soepel te spelen, maar die komt in ieder geval in de buurt. Hopelijk lukt het de Ally X om dit nu wel echt voor elkaar te krijgen. Mijn vingers jeuken om te pre-orderen, maar ik wacht nog wel even de eerste echte reviews af.
Dan kun je ook wellicht wachten tot de prijzen van de Rog Ally X zakken, deze kan de door jouw genoemde games prima spelen op 17watt.
Rdr2 loopt toch best goed op de SD?
Heb zelf nu de "gewone" ROG Ally X en ben daar heel tevreden over... twijfel of ik ga opwaarderen
De performance winst van de Z1E naar de Z2E lijken erg beperkt te zijn. Ik zou zelf lekker vasthouden aan je huidige handheld. Misschien kijken of je het nieuwe windows met xbox tweaks erop kan zetten zoals hier laatst in het nieuws was.
Ik weet dat je gelijk hebt.....
Alleen te verkrijgen bij ASUS, zie in USA veel meer retailers hem aanbieden?
Zo zie je maar weer hoe weinig vooruitgang er nog wordt geboekt.

Weer maar 16gb voor een apu waar 2-4 gb naar het gpu gedeelte gaat waardoor er te weinig overblijft om bepaalde games te spelen.(Weet ik uit ervaring) Overigens heeft de abernic win600, welke zeer slechte hardware heeft, de optie om het ram uit te breiden(wel single channel maar goed).

Maar dan wel de hoofdprijs betalen voor iets meer. En de gpd win 2 uit 2017 zat stampvol met aansluitingen maar dat hebben de meeste apparaten nu niet meer.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn