Microsoft bevestigt bug in Windows die printers uit zichzelf laat printen

Windows 10 en 11 bevatten een bug waardoor printers uit zichzelf gaan printen. Het gaat dan om willekeurige tekst en gegevens, waaronder netwerkcommando's en ongebruikelijke karakters. Microsoft onderzoekt het probleem en werkt aan een oplossing.

Het probleem kan ontstaan na de installatie van de previewupdate die op 29 januari verscheen of nieuwere updates, schrijft Microsoft op zijn website. Het probleem doet zich zowel in Windows 10 als in Windows 11 voor en raakt specifiek met USB verbonden dualmodeprinters, die zowel printen via USB als IPP over USB ondersteunen.

Dit soort printers kunnen onverwacht tekst en gegevens gaan afdrukken. De afgedrukte tekst begint volgens Microsoft vaak met de header 'POST /ipp/print HTTP/1.1', gevolgd door andere aan IPP gerelateerde headers. Het probleem lijkt vooral voor te komen als een printer aangezet wordt of als deze opnieuw met een apparaat verbonden wordt. "Het probleem doet zich voor wanneer de printerdriver op het Windows-apparaat is geïnstalleerd en de afdrukspooler IPP-protocolberichten naar de printer stuurt, waardoor deze onverwachte tekst afdrukt", aldus Microsoft.

Het bedrijf doet op dit moment onderzoek naar het probleem en werkt aan een definitieve oplossing, die met een latere Windows-update wordt uitgerold. Wanneer dat is, is nog onbekend. In de tussentijd heeft Microsoft een zogenaamde Known Issue Rollback uitgevoerd, wat betekent dat de update is uitgeschakeld. Op niet-beheerde apparaten verdwijnt het probleem daarmee automatisch.

IT-beheerders moeten echter nog wel zelf stappen ondernemen. Microsoft zegt dat zij een speciale Group Policy moeten installeren en configureren. Uitleg daarover staat op de website van Microsoft.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

13-03-2025 • 10:23

42

Submitter: TheVivaldi

Reacties (42)

42
42
17
1
0
17
Wijzig sortering
Wat blijft Windows en printers/printdrivers toch al 30 jaar een ongelooflijke hoofdpijn.
Het ligt niet aan Windows, het zijn echt de printers zelf. Er zijn tal open standaarden maar veel printers weigeren te werken tenzij je met custom drivers aan de haal gaat (die zo veel mogelijk PC's met gigabytes aan nutteloze tools proberen te infecteren bij installatie) of in recente gevallen met app-activatie.

Als het aan Windows lag, dan deden printers het prima op macOS/Linux/Android/iOS, en ook daar is het continu klooien om de basics werkend te krijgen. Ik denk dat dit het resultaat is van een industrie waar de printer een accessoire is van de inktcartridges, in plaats van andersom.
Er zal ook vast een gedeelde aan de drivers liggen, maar het ligt toch echt voornamelijk aan de hele Print API van Windows zelf. Het uitrollen van drivers via Windows Server gaat met alleen de driver, niet de hele bloatware software die leverancier mogelijk meelevert. Toch altijd weer een drama om de printer op elk apparaat toegevoegd te krijgen, dan weer ineens dubbele printers, dan zijn ze weer inactief, dan wordt de driver weer niet correct geladen, dan zijn er ineens administrator rechten benodigd, of je krijgt ze niet geïnstalleerd omdat er al een 'poort' is toegevoegd met dezelfde naam die nergens te verwijderen is. Zo kan ik nog wel 20 scenarios opnoemen.
Zelfs met Windows 11 bestaan deze problemen nog. Wordt een keer tijd dat die hele printer implementatie van Windows op de schop gaat.
De print api van windows is volstrekt irelevant op Macos en Linux, wat is daar het excuus dan?
Niets, en in mijn beleving werkt het daar ook vele male beter ;) .
Als printers gewoon via de bestaande standaarden werkten, had je geen drivers hoeven uitrollen.

Of je er blij van wordt weet ik niet, maar Microsoft is al een tijdje bezig om hun printerdrivers om te bouwen naar een nieuw model. Dit jaar is het als het goed is voorbij met ouderwetse drivers voor printers. Als je printers niet werken volgens het nieuwe model, moet je de fabrikant van je printer wellicht vragen waarom er nog drivers nodig zijn, want deze API bestaat al een tijdje

Nu zijn er ongetwijfeld nog genoeg andere problemen met de Windows print stack. Zo is de print spooler van zo'n oud ontwerp dat je voor bepaalde acties gewoon gebruikers en administrators niet kan scheiden, waardoor je soms administratorrechten nodig hebt om printacties te doen. Dit vervangt het oude systeem, waarmee iedere gebruiker administrator kon worden door print commando's op te geven, maar het blijft wel gedoe natuurlijk. De enige oplossing daarvoor is het herschrijven van de print spooler en ik geloof dat ze daarmee bezig zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en een veilige implementatie gaat een hele hoop printerdrivers kapot maken.

Ondanks de problemen die Windows bevat (en op welk vlak bevat Windows nou geen problemen) is dit net zo'n gezeik op ieder ander platform. Printers en printersoftware zijn gewoon zwaar vervelend. Daar komt iedere onhandigheid van je besturingssysteem naar keuze nog een keer bovenop.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 13 maart 2025 12:21]

Microsoft drukt er een update uit die user space molt en dan is het een probleem van de fabrikanten? Interessante logica die je er op na houdt. Drivers zijn al langer een probleem bij Windows. Op applicatie vlak is backwards compatibility onder Windows echt ongekend, maar hetzelfde kan niet gezegd worden over de driver interface.
Alsof fabrikanten hun printers allemaal netjes onderhouden en alles perfect werkt, onafhankelijk van de aansturing vanuit Windows, Linux of Mac.

Juist het blijven ondersteunen van "oude" printers die anders reageren op commandos lijkt me een hel. Dan kan je het probleem wel bij de driver gaan leggen, maar fabrikanten maken we ook wel een zooitje van.
Dit specifieke probleem is natuurlijk een Windows-bug. Het ding stuurt buggy verzoeken over IPP over USB en dat trapt de printer aan. Microsoft is daarom ook bezig met een bugfix.

De meeste andere problemen zijn gewoon problemen die de fabrikant zelf verzonnen heeft. Sinds Windows 11 zijn printerdrivers deprecated. Microsoft vertelt fabrikanten al vijf jaar om een printer UWP app te maken voor custom features, maar verder moet de standaarddriver gewoon werken. Niet alle fabrikanten doen dat (bijvoorbeeld omdat ze printerdrivers niet actief bijhouden, of omdat ze drivers voor Windows 10 maken en geen zin hebben om een goede ervaring op Windows 11 te maken) maar op een gegeven moment zullen ze wel moeten.

Userspace is tijdens een recente update kapot gemaakt doordat je voor het gebruik of toevoegen van veel printers ineens administrator moet zijn om het ding te kunnen gebruiken. Niet zo'n probleem voor de huis-, tuin en keukengebruiker, wel een probleem voor systeembeheerders. Die kunnen de beveiliging uitzetten (en iedere gebruiker makkelijk administrator laten worden) of ze zullen de fabrikant moeten vragen om drivers in het formaat van Windows 11.

Ook heeft Microsoft al wel eerder printers kapot gemaakt via wijzigingen, meestal doordat die drivers features gebruikten die niet veilig konden worden gemaakt nadat er weer eens een exploit gevonden was, en fabrikanten gaan natuurlijk geen nieuwe drivers maken als ze ook nieuwe printers kunnen verkopen.
Als het aan Windows lag, dan deden printers het prima op macOS/Linux/Android/iOS [...]
Klopt! Onder Linux werken printers (5 op mijn installatie) altijd gelijk na aansluiten of toevoegen. Hoeven vaak niet eens een driver te installeren.
Ja, meestal werkt het gewoon. Maar dat is ook zo op Windows, zolang je de handleiding maar negeert en klikt op "nieuw apparaat toevoegen". Zo'n beetje elke printer doet het prima met standaardprint- en scanprotocollen, alleen zit er dan hier en daar een optie minder in de interface.

Voor de typische enterprise/kantoorprinters heb ik meestal zo'n vaag bestand nodig (ppx ofzo?) die de capabilities beschrijft. Je zou zeggen dat ze fabrikant die op de website heeft staan, maar ik heb ze meerdere malen uit uitgepakte setup.exes moeten halen. Zeer onhandig.

Ik heb ook iemand geholpen met het werkend krijgen van een HP scanner en een nieuwe HP printer. Voor de scanner was één CUPS-pakket nodig, voor de printer een andere. Óf de scanner deed het, óf de printer. Zeer frustrerend. Gelukkig accepteerde hij dat de nieuwe printer ook een scanner had en dat de downgrade in resolutie niet zo heel erg was, anders was hij teruggegaan naar Windows.

Printers zijn stom.
Wat blijft Windows en printers/printdrivers toch al 30 jaar een ongelooflijke hoofdpijn.
Mee eens. Moet je voor de gein eens Google raadplegen op Windows update fout 0x800f020b. Je komt topics tegen die soms meer dan 10 jaar terug gaan, en nog steeds problemen veroorzaken.
Wat blijft Windows en printers/printdrivers toch al 30 jaar een ongelooflijke hoofdpijn.
Ik heb ook heel wat geklooi gehad om CUPS netjes op elke workstation de gedeelde printer correct in te laden. Altijd gezeik met papierformaten en papiertypes ("do you want to use normal instaid of plain?", "replace letter/A4?" etc meldingen vanuit de printer, ipv gewoon een afdruk maken).
Het is ongelooflijk met die printers. heb nu weer een probleem om een pdf dubbelzijdig af te drukken, de achterzijde staat omgekeerd. Op mijn andere Epson printer heeft dat document het niet. Dan spreek ik nog niet van de kleurverschillen, en als je in afdruksoftware iets afdrukt van een bepaalde grootte dan komt het zelden uit de printer in die grootte. Al vele uren me bezig geweest, blijft hopeloos.
Het heeft lange tijd geduurd tot dit erkend werd. Ik heb er zelf last van en enige oplossing tot nu toe in windows 11 voor mij is de 24h2 update terug rollen en uitstellen.
Jep, hier ook last bij eens gebruiker, en we waren net te laat voor een rollback. Gelukkig kon de printer ook op het netwerk en was dat een deftige workaround.
Wow, ik heb dit probleem al ongeveer een jaar bij een Laserjet M553 hier op kantoor, krijg het maar niet opgelost. Spuugt op de meest random momenten ineens een stapel papier uit met een regel onbegrijpelijke tekst per pagina.
Gezien het om een update van 29 januari gaat lijkt het of het hier niets mee te maken heeft, maar de symptomen zijn precies hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Majesty op 13 maart 2025 10:53]

je hebt toevallig geen monitoring of vulnerability scanning systeem die naar deze printer connecteert?
Good point! Maar nee niet het geval.
Ha, onze Tennable scanner hier veroorzaakte dit. Elke week op een vast tijdstip begonnen de meeste (Ricoh) printers plots onzin uit te spuien. Blijkbaar reageren die op een binnenkomend IP pakket via een bepaalde poort.
Als ik mij het goed herinner kan dat gebeuren als iemand een printopdracht annuleert maar er al een gedeelte in het geheugen van de printer zit. Die print dan ongeformatteerd.
Interesting! Dank, hier kan ik eens naar kijken.
Geen last hier met een Brother. Zijn dit hele specifieke printopdrachten? Ik print vooral uit Office-programma's, internet c.q. belastingprogramma's. Wel heb ik soms dat een printopdracht niet komt (nog een keer drukken) of ineens 2x geprint wordt. En dat de Brother weleens opnieuw aangaat (alsof hij in slaap gaat en dan ineens wakker wordt). Maar vermoedelijk staat dit los hiervan.
Na alle ellende met printers die nooit willen printen als je dat wil, is dit een verademing.
Kijk, ik wil niet zeggen dat Linux perfect is. Maar dit toont wél aan dat Windows ook niet perfect is. Alle besturingssystemen hebben hun flaws.

Overigens is printen op Linux volgens velen een betere ervaring dan op Windows. Werkt gewoon zonder gedoe (en zonder overbodige software/bloatware) met de CUPS drivers.
Au, wil je het laten om dit soort onzin te plaatsen. Je wilt niet weten hoe veel gezeik ik heb gehad met mijn Samsung laserprinter over het netwerk vanaf Ubuntu. Bij Windows was het "gewoon" de driver downloaden en klaar. Niet dat HP die driver nu nog aanbiedt, maar goed.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 13 maart 2025 13:15]

Dat 'werkt gewoon' was misschien wat kort door de bocht. Maar mijn ervaring met printers is op Linux wel een stuk beter dan op Windows. En je hoort het vaker van Linuxgebruikers. Maar uiteraard zijn daar ook issues en vast weer hele andere problemen die je op Windows zelden tegenkomt.
Op Windows moet je vaak weer op proprietary troep werken. Ik vind eerlijk gezegd de printer aansturing op geen enkel platform fijn. Dat zal wel wat met remmende voorsprong te maken hebben daar printers met echt oude standaarden werken. Sommige protocollen waren er al voordat er uberhaupt monitors werden gebruikt.
Als particulier en helper digitale problemen bij Senioren maak je met dit soort acties geen vrienden. Ik zelf gebruik een oudere laptop met ChromeOS-Flex en die print gewoon en scant ook nog als ik dat wil.
Somt wil ik wat uittesten en dan met tegenzin maar weer de W11 laptop aanzetten, was begin februari en ja die wou ook niets printen...... Dus probleem is verholpen en nu gaat windows spontaan printen wat een feest.
Niet om het een of ander maar je helpt senioren maar gebruikt zelf geen windows? Overigens werkt windows voor 99% vd tijd prima bij de meeste mensen.
IT-beheerders moeten echter nog wel zelf stappen ondernemen. Microsoft zegt dat zij een speciale Group Policy moeten installeren en configureren. Uitleg daarover staat op de website van Microsoft.
Sorry, maar zakelijk gebruik je toch niet van die goedkope usb printertjes die al stuk gaan als je er verkeerd naar kijkt. Pak gewoon een degelijke laserprinter van een gerenommeerd merk met een fatsoenlijke netwerkaansluiing. 802.1x erop, alle protocollen wat je niet gebruikt uit (begin met WSD), snmpv2 write uitzetten (verbaasd me nog steeds dat dat bij veel machines default aanstaat met Private community) en Bob's your uncle. Tip: print via ipps, en niet RAW of LPR.
Ohja, en verander ook maar meteen je admin ww naar iets anders dan admin of 12345678 of iets dergelijks :)

Zelfs als je niet veel print ben je in the end goedkoper uit. Minder onderhoud, minder storing, minder uitval, minder stress.
Dit gaat specifiek over printers die IPP over USB doen naast USB Print. Heeft niet zoveel met gerenommeerde merken te maken of SNMP te maken.
Sorry, maar zakelijk gebruik je toch niet van die goedkope usb printertjes die al stuk gaan als je er verkeerd naar kijkt. Pak gewoon een degelijke laserprinter van een gerenommeerd merk met een fatsoenlijke netwerkaansluiing.
Er zijn voldoende laserprinters van een gerenommeerd merk met enkel een USB-aansluiting. Prima voor de ZZP'er/eenmanszaak met een enkele digitale werkplek die maar af en toe iets hoeft te printen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 maart 2025 11:24]

Dat klopt inderdaad maar dan heb je waarschijnlijk ook geen speciale IT beheerder en grouppolicy. Maar ook bij grotere bedrijven komt het voor dat er usb printers in gebruik zijn bijvoorbeeld bij mensen die ver van een centrale netwerkprinter vandaan zitten. Of uit privacy/veiligheidseisen.
Nou ja, minder stress... Bij ons zijn inderdaad alle printers genetwerkt, maar probeer maar eens de juiste te vinden in een miljardenbedrijf. Daar is dan weer een custom lokatie-gerelateerde printer voor uitgevonden, maar die moet je wel eerst weten te vinden in de lijst. Alleen de lijst laden kost al minuten. En als je pech hebt print je dus iets af in bijvoorbeeld Brazilië.

Mijn good-old Samsung printer heeft ook een scanner / sheetfeeder, maar probeer die maar eens aan de praat te krijgen over het netwerk. Al uren aan besteed over verschillende computers / OS-en heen. Dus nee, niet mee eens; een USB aansluiting is soms zo slecht nog niet. En bijvoorbeeld voor Linux is er een network based distro waarbij je een print servertje installeert en die dan deelt door bijvoorbeeld een Raspberry Pi. Dat kan makkelijker zijn dan je oude netwerk printer / scanner aan de praat te krijgen (over het oude 2.4GHz netwerk natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door uiltje op 13 maart 2025 13:13]

Misschien ligt het aan mij, maar de tekst "uit zichzelf printen" is toch zo onwaar of fout als het maar zijn kan?

Er staat in de tekst dat het komt door IPP-protocolberichten die vanuit de afdrukspooler verstuurd worden. Dat is verre van "uit zichzelf" maar juist een aanwijsbare bron die zorgt dat printers gaan printen.

Dat het ongewenst en een bug is, dat is duidelijk, maar uit zichzelf? In de verste verte niet.
Hmm... onder Windows 11 typt mijn USB-toetsenbord prima in de tekstverwerker, maar in HTML invoervensters verschijnt sinds een paar weken tijdens het typen heel vaak het apostrof teken ( ' ).
Misschien ook door deze bug?
En bij mij onder Windows XP verschijnt af en toe Clippie op m'n bureaublad als ik IE6 open en "Claude" intyp in de adresbalk. Misschien ook door deze bug?
|:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.