'Aankomende settopbox van Sonos kost tussen de 200 en 400 dollar'

Sonos werkt naar verluidt aan een settopbox met een adviesprijs tussen de 200 en 400 dollar. Een universele streaminginterface moet toegang bieden tot content van Netflix, HBO Max en Disney+. De mediastreamer zou het geluid draadloos naar Sonos-speakers te kunnen sturen.

Het aankomende streamingapparaat van Sonos draagt de codenaam Pinewood, meldt The Verge. De settopbox moet content van onder meer Netflix, HBO Max en Disney+ bieden. Ook zou universeel zoeken binnen verschillende streamingdiensten mogelijk zijn, net als ondersteuning voor Sonos Voice Control. Verder wordt een fysieke afstandsbediening meegeleverd, met sneltoetsen naar enkele streamingapps.

Het apparaat is gebaseerd op Android en zou lijken op de Apple TV 4K door het zwarte, platte, vierkante ontwerp. De settopbox beschikt volgens ingewijden over meerdere HDMI-poorten met passthrough. Ook zou het apparaat in staat zijn om tv-audio draadloos en zonder vertraging naar soundbars en andere speakers van Sonos te sturen.

Volgens The Verge krijgt het apparaat een adviesprijs tussen de 200 en 400 dollar. De software zou zijn ontwikkeld in samenwerking met een advertentiebedrijf, maar het is niet bekend in hoeverre advertenties een rol zullen spelen op het apparaat. Geruchten over een streamingapparaat van Sonos gaan al langer rond. De settopbox zou ergens in de komende maanden moeten verschijnen.

Door Sabine Schults

Redacteur

05-02-2025 • 08:43

103

Reacties (103)

Sorteer op:

Weergave:

Ook zou het apparaat in staat zijn om tv-audio draadloos en zonder vertraging naar soundbars en andere speakers van Sonos kunnen sturen.
Zo werkt (zeker draadloos!) digitaal geluid niet, tenzij je natuurwetten gaat breken. Er is een vertraging. Als de vertraging van het geluid bekend is en groter is dan de vertraging van het beeld voordat het op het scherm getoond wordt, dan kan het beeld vertraagd worden om te compenseren. Ook kunnen verschillende bekende vertragingen naar verschillende soorten speakers gecompenseerd worden door het geluid van speakers met minder vertraging te vertragen. Zo hou je alles synchroon, ook met complexe geluids- en beeldverwerking.

In een exotische opstelling heb ik wel eens met aparte hardware geluid digitaal moeten vertragen om het synchroon te krijgen met beeld. De benodigde vertraging was iets van 130 ms. Dat lijkt niets, maar is al bijzonder storend als je er niets aan doet. ;)

Vertragen is onwenselijk wanneer iets realtime is, zoals bij het spelen van computerspellen. Daarom kennen veel TV-toestellen een "gaming mode" die de meeste post processing uitschakelt, zodat de vertraging tussen het digitaal ontvangen van het videosignaal en het tonen van beeld op het scherm zo klein mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 februari 2025 10:49]

Ik gebruik vaak dante (QL1 en TIO's over HPE switches) en daarmee gaat het (wel bedraad) over een vertraging van ooit maximaal 4/6 milliseconden.
De akoestiek in die omgeving is groter/langer.
De meetbare vertraging zit het in het processen van de audio en dan vooral met DVS voor windows.
Netwerk vertraging is sub milliseconds.
Dat is samen veel minder dan een frame beeld.
Zelfs op 144hz.
Er is in elk geval een clock die alle audio gelijk houd.

// Zelfs zanger X viel het niet op toen ik 30MS delay toe paste op de oortjes bij de sound check. En 30ms is heel veel. Hij wilde oortjes.

Denk dat sonos dan ook met een clock gaat werken als het dat al niet doet?

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 5 februari 2025 23:02]

Ik heb in mijn optische geluid aansturing vaak op verschillende apps vertraging, streamen gaat wel goed, maar netflex of HBO app op de TV hebben ergens tussen de 50-75ms vertraging (ik kan alleen per 25ms instellen) en een geluidsvertraging van 50ms ten opzichte van het oorspronkelijke geluid van de TV klinkt echt verschrikkelijk alsof er een gigantische echo afspeelt in de woonkamer.
Waarom zou je het geluid van je TV aan laten staan als je een geluidsinstallatie hebt? Die kleine boxjes van je TV voegen dan weinig toe en zorgen voor problemen als door jou omschreven. Je kan ze ook uit zetten.
^ Dit dus

Het is niet alleen echo of vertraging, maar je verpest er ook de stereo separatie mee, de speakers zullen volledig verschillende frequentie respons hebben waardoor het geluid vervormd wordt, en afhankelijk van de opstelling krijg je waarschijnlijk ook nog ongewenste demping of versterking waardoor het geluid aan de ene kant van de bank anders klinkt dan aan de andere kant. Valt echt niks te winnen met het tegelijk aansturen van twee totaal verschillende audio paden en speaker configuraties.
Omdat mijn externe installatie dusdanig beperkt is dat het als toevoeging dient op, het is natuurlijk altijd beter om enkel de andere installatie te gebruiken daarvan ben ik op de hoogte bedankt.

Heb enkel een (versterker met) sub en center speaker, de rest is stuk gegaan en verouderd, dus die 2 zitten als toevoeging op t geluid van mn tv.
Ik heb in mijn optische geluid aansturing vaak op verschillende apps vertraging,
Dat is inderdaad een probleem van S/PDIF (over TOSLINK of over coax): door de communicatie in één richting kan apparatuur geen informatie uitwisselen over vertraging en daar niet automatisch voor compenseren. In een vroege versie van HDMI is uitwisseling van de benodigde gegevens voor vertragingscompensatie toegevoegd, waardoor HDMI-apparatuur hier doorgaans geen last van heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 februari 2025 09:17]

Even vooraf: Je hebt helemaal gelijk in je verhaal (dat er altijd vertraging is, enz.)

Ik vermoed dat er bedoeld wordt, dat het signaal een op een doorgezet wordt naar de speakers. Dus niet eerst lokaal wordt afgehandeld en weer gecodeerd om naar de speakers door te sturen. (dus dat het als passthrough/signaal-multiplexer fungeert)

N.B. 130ms is zeer zichtbaar en inderdaad rete-irritant!! ;)
Wat hij bedoelt! is dat het vrijwel onmogelijk is in een complex opstelling. (Sonos is al een van slechte spelers hier in)

Apple doet dit ook en als ik veel apple speakers te gelijk aan zet duurt soms gewoon heel lang voor er geluid uit komt / film begint te spelen omdat ze allemaal aan het synchroniseren zijn. En met een beetje pech loopt het geluid halverwege de film uit sync. Muziek in het hele huis aan zetten betekent eigenlijk binnen 30min echo 🫣

[Reactie gewijzigd door xbeam op 5 februari 2025 10:08]

En met een beetje pech loopt het geluid halverwege de film uit sync
Is dat zo? Dat is wel serieus slecht!! |:(

(( ik heb zelf m'n AppleTV kastje aan de AVR hangen, dus ik heb geen persoonlijke ervaring met draadloze speakers. ))
Nu heb heb er ook 8 hangen.
Dat zou geen excuus moeten zijn.

Als het systeem dat niet aan zou moeten kunnen, moet het systeem het niet accepteren. (dan moet het zelf een limiet opleggen). Apple suggereert altijd dat 'hun ecosysteem het gewoon doet'. Dus dan moet dat het ook doen.
Je hebt gelijk, maar dan kun je ook wel stellen dat er vertraging is tussen het oplichten van een pixel en het aankomen dan de fotonen in je oogbal. Ze bedoelen uiteraard dat er geen waarneembare vertraging is. Of ze dat waarmaken weet ik niet, maar het is zeker mogelijk zonder natuurwetten te breken.
En als je dus gewoon een analoog signaal over draad gebruikt is de kans op vertraging flink kleiner....

Ik snap het idee van 'lekker makkelijk' - maar meerdere draadloze geluidsbronnen is toch gewoon een recept voor ellende?
Ja, mijn speakers hangen ook gewoon aan draad en ik zal niet snel draadloos gaan. Maar ik reageerde puur op het natuurwetten breken. Het is namelijk zeker wel mogelijk om praktich gezien zonder vertraging audio draadloos te versturen. Het zou niet eens heel erg moeilijk moeten zijn... Ik speel zelf VR draadloos gestreamd, dat is een stuk lastiger, maar dat lukt ook en is een lage latency ook cruciaal.
Maar zoals ik al zei, ik doe geen uitspraken over of Sonos dat inderdaad voor elkaar krijgt en hoe betrouwbaar dat dan is.
Wie weet gebruiken ze wel lasers om het geluid signaal (losless) te versturen, dan hebben ze geen vertraging inderdaad.
De meeste vertraging komt niet door de tijd van transport tussen twee apparaten, maar door verwerking van de data door de verzendende en de ontvangende apparaten.
Dan zit het probleem dus niet in "draadloos".

Bij Sonos mag je aannemen dat dit wel snor zit omdat ze al bijna twee decennia synced multiroom audio doen. Ze draaien ook hun eigen proprietary SonosNet protocol over je WiFi om zo veel mogelijk processing stappen ertussen uit te halen.
Ik zie dat iemand ook DIY Perks volgt :P
Ik weet dat dit technisch klopt en dat er altijd wel ergens vertraging is. Echter merk ik er bij mijn Sony Bravia Theatre Quad (dat dezelfde techniek gebruikt) heel weinig van. Heb nog geen moment het idee gehad dat het geluid ietsjes uit sync liep of wat dan ook. Misschien is de techniek nu zodanig goed dat de vertraging minder is geworden, of minder op te merken?
Het geluid vertraagt niet, ze pauzeren het beeld tot het geluid allemaal is opgestart.
Zo werkt (zeker draadloos!) digitaal geluid niet, tenzij je natuurwetten gaat breken.
Draadloze muizen hebben tegenwoordig ook dezelfde of zelfs lagere vertraging dan USB-muizen. Onzin dus :)
Het signaal gaat draadloos door de lucht sneller dan over een speakerkabeltje. Zo werken natuurwetten dan weer wel. De vertraging is niet nul, maar het gaat sneller dan door een speakerkabel.
Terug naar de middelbare school en opnieuw natuurkunde lessen volgen, of diploma inleveren :-)
Oh vandaar dat de high frequency traders allemaal draadloze links gebruik(t)en. Zover mij bekend gaat een elektromagnetisch signaal door de atmosfeer met bijna lichtsnelheid en door een kabel (of glasvezel) met iets meer dan de helft.

Edit:
Info kan hier gevonden worden:
https://www.liveaction.co...speed%20of%20the%20signal.

[Reactie gewijzigd door Nox op 5 februari 2025 18:23]

Afgezien van dat glasvezel (spdif) natuurlijk licht IS en daarmee ook met lichtsnelheid reist, is het verder gewoon pedantisch gezeur. De afstanden binnen je huis of zelfs je gigantische live venue zijn zo klein dat je niks gaat merken van het verschil tussen lichtsnelheid en de helft van lichtsnelheid. Waar je wel wat van merkt zijn de vertragingen door extra processing in je keten (encoding in je zender/ontvanger, etc) en verlies van data door storingen die draadloze links met zich meebrengen. Hertransmissies zijn funest voor betrouwbare realtime audio. Echte professionals werken niet met draadloze verbindingen maar gewoon met kabels.
Dat snelheidsverschil is ca. 8 nanoseconde per meter kabel; dus in een normaal huis verwaarloosbaar.

HF traders werken bij voorkeur via glasvezel, zeker niet draadloos ivm security en storingsgevoeligheid.
130 msec?
Dat is best wel veel.
Bij 25 fps video is dat 0.04 sec, oftewel 40 msec per frame.
Dus 130 msec is meer dan 3 frames.

Dergelijke delay settings zitten al jaren in diverse surround versterkers en ook TVs. Maar nooit gezien dat je ook echt zo'n grote vertraging nodig zou hebben.
Gamen zou met zo'n vertraging echt onmogelijk worden. Zelfs patience gaat dan vervelend worden ;)
Zo werkt (zeker draadloos!) digitaal geluid niet, tenzij je natuurwetten gaat breken. Er is een vertraging.
Exact, dat is ook de reden waarom digitale piano's geen geluid over bluetooth uitsturen. Dus draadloze hoofdtelefoon is geen optie wegens de delay.
Ik heb ooit een versterker gehad die dat gewoon meette en aanpaste. Verbaasde mij inderdaad ook dat 100 ms al goed hoorbaar is en bloed irritant inderdaad
De software zou zijn ontwikkeld in samenwerking met een advertentiebedrijf
Wat blijkbaar dus Ventura heet, met de details op het doorklikken van het artikel:
- A more intuitive, engaging user experience, including cross-platform content discovery, personalization, subscription management, and ultimately fewer (more relevant) ads.

- A much cleaner supply chain for streaming TV advertising, minimizing supply chain hops and costs – ensuring maximum ROI for every advertising dollar and optimized yield for publishers.

- Incorporating advances such as OpenPath and Unified ID 2.0 (UID2), Ventura will enable advertisers to value and price ad impressions across all streaming platforms more accurately, while finding relevant audiences with greater precision."

We zien in ieder geval waar de focus op ligt bij dit 'nieuwe OS'... :/

[quote[Ook zou het apparaat in staat zijn om tv-audio draadloos en zonder vertraging naar soundbars[/]
Marketing doet z'n werk weer? zonder vertraging en draadloos kan niet, niet als je het beeld daar gelijktijdig mee gaat vertraging om dit weer synchroon te trekken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 5 februari 2025 08:56]

Alles klonk top, tot die laatste alinea.
De software zou zijn ontwikkeld in samenwerking met een advertentiebedrijf, maar het is niet bekend in hoeverre advertenties een rol zullen spelen op het apparaat.
8)7 8)7 8)7
Ik haakte juist al af bij de eerste zin toen ik het woord Sonos las.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @HJS745 februari 2025 10:50
En ik denk met jou meer mensen. Het merk Sonos heeft een behoorlijke deuk opgelopen sinds het debacle met de app, instabiliteit etc. In het begin was wat Sonos leverde nog vrij uniek. Nu zijn ze doorsnede of 13 in een dozijn en lang niet altijd meer een voor de hand liggende keuze. Ik raad inmiddels niemand meer Sonos aan en zal mijn devices ook niet door nieuwe Sonos apparaten vervangen ter zijner tijd.

Een set top box voor dit bedrag vind ik op zich al niet zo aantrekkelijk. De meerwaarde moet wel heel groot zijn wil je dit boven de concurrentie verkiezen.
Ik heb helemaal nooit problemen gehad mijn mijn sonos producten. Nog nooit. Ik denk dat het gros van de consumenten dat deelt, alleen een paar tweakers schieten in de stress van een app die niet perfect werkte.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zeekr0015 februari 2025 16:17
Dit klopt niet kan ik je verzekeren. Kijk maar eens op diverse review sites, andere discussie platformen of bij bijvoorbeeld de Ikea Sonos speakers waar het ook klachten regende voor lange tijd.
Ja en hoeveel mensen klaagden niet? Wat je ziet is misschien 1% van de gebruikers.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zeekr0015 februari 2025 16:25
Wat je ziet is misschien 1% van de gebruikers.
Dat kan, of is het 80%, of 40% of 65,8%?
Zonder enige duiding zeggen dit soort uit de duim gezogen percentages niets.

Wat je wel ziet op bv reviews sites is dat de cijfers dalen. De positieve tendens die er eerder was verschuift duidelijk. Er is ook meer concurrentie inmiddels en daarmee minder reden om voor Sonos te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 5 februari 2025 16:25]

Dat ontken ik ook niet, ik denk alleen dat wij op tweakers hier wellicht een lichte (of sterke) bias hebben en daarmee wellicht sos uit het oog verliezen wat de gemiddelde consument ervaart. Ik heb stuk of 7 sonos one speakers in mijn huis, maar ik gebruik bijvoorbeeld nooit de app, niemand in ons huishouden. Gewoon Apple Music aan en streamen naar sonos. Dus voor mij klinkt het ding goed voor een betaalbare prijs en ik heb verder niets te klagen (N=1).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zeekr0015 februari 2025 16:43
Tweakers was voorheen een typisch voorbeeld van een omgeving waar Sonos bijna het default merk voor dergelijke toepassingen was met veel "fans". Dat is inmiddels wel veranderd naar een wat algemenere tot minder positieve houding. Dat is eigenlijk hetgeen wat ik meer en meer zie op diverse platformen. Tweakers en de users hier zijn in mijn ogen geen uitzondering. En niet onterecht. Naast de app zijn er echt veel meer issues geweest bij Sonos, een merk wat het vooral van het premium imago moet hebben ondanks dat de geluidskwaliteit mediocre is en de gebruikte materialen verre van premium.

Met 7 sonos one speakers ben je misschien niet de doorsnede sonos gebruiker meer.

[Reactie gewijzigd door Bor op 5 februari 2025 16:45]

Ik kan niet inhoudelijk oordelen over de gebruikte materialen. Ik ben geen audiofiel. Bij mij werkt het en klinkt het goed. Dat zijn wel zo'n beetje mijn maatstaven.

Ik heb er geen klagen over eerlijk gezegd. Dus wellicht moet ik je gelijk geven. Ik denk alleen als ik om me heen kijk er veel mensen die ervaring delen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zeekr0015 februari 2025 16:50
Je hoeft geen audiofiel te zijn om wat te zeggen over de gebruikte materialen zoals plastic etc toch? Je hoeft ook geen audiofiel te zijn om iets van de middelmatige geluidskwaliteit te vinden. Een audiofiel kijkt helemaal niet in deze prijsklasse en naar dit soort producten. Daar richt Sonos zich ook helemaal niet op.
Ik heb geen problemen met het plastic. Ik vind het geluid niet middelmatig. Dat is wat ik probeer te zeggen. Voor de prijs vind ik het prima wat ik krijg.
Ik heb helemaal nooit problemen gehad mijn mijn sonos producten.
Dan zit je nog niet lang genoeg in het ecosysteem. Ze hebben in het verleden actief apparaten (controllers) onklaar gemaakt.*
De recente ellende heb ik dan weer niet meegemaakt, omdat ik een paar jaar geleden na vele jaren trouwe dienst wel helemaal klaar met de groeiende beperkingen was.
Nog nooit. Ik denk dat het gros van de consumenten dat deelt, alleen een paar tweakers schieten in de stress van een app die niet perfect werkte.
Onderschat de zwijgende meerderheid niet. Je leest de vocale Tweakers, de rest gooit zijn spul op zolder of Marktplaats. In de tijd dat ik er klaar mee was kreeg ik nog bijna de nieuwwaarde terug voor de hardware, of in ieder geval ,er een hele beperkte afschrijving; die tijd is toch echt voorbij.

*de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze daar uiteindelijk wel een vergoeding voor gaven.
Ik ook, snap niet dat mensen nog Sonos kopen.
Zover was ik nog niet eens gekomen. Ik haakte al af bij “ sneltoetsen “.
Snap ik, krijg je dalijk een design afstandsbediening met grote netflix, youtube, prim, disney knoppen
Ik heb hier vaker kritiek op gehoord. Maar waarom is dat erg? Iedereen die zo'n apparaat gaat kopen gebruikt wel een of meerdere van deze streaming diensten. Ik vind het wel handig dat ik meteen naar YouTube of Netflix kan.
Je afstandsbediening is over 5 jaar onzin omdat de streamingdienst niet meer bestaat. En het is altijd de selectie knoppen/diensten die het meeste betaald hebben. Niet noodzakelijkerwijs de dienst die ik gebruik of wil gebruiken maar dan ligt er wel zo'n knoppen dood reclame te maken voor diensten waar ik niets mee te maken wil hebben. Het is alsof je een reclamebord in je huis legt.
Beetje overdreven er zitten wel meer gekleurde knoppen op een afstandbediening, mij valt dat echt niet op. En ook al zou een van die streamingdiensten stoppen na x jaar dan werkt de afstandbediening verder natuurlijk nog prima. Tenzij je alle andere vormen van reclame uit je leven heb verbannen zou ik me hier echt niet druk over kunnen maken.
De laatste keer dat ik vrijwillig reclame zag is inderdaad wel een paar jaar terug. Heb niet het gevoel dat mijn leven verarmd is door het niet aan hoeven te horen van te blije mensen die inferieure producten de hemel in prijzen.
Ik heb via een app de sneltoetsen op mn Shield TV aangepast zodat de Netflix knop nu Disney+ opent.
Ik heb een afstandsbediening nodig met een Plex knop. :P
Dat zou ideaal zijn inderdaad! Plex en YouTube als ik het zelf zou kunnen samenstellen.
Mijn Samsung remote heeft Netflix, Rakuten en Prime maar ik gebruik alleen Plex. Als iemand op de remote gaat zitten, wordt er weer zo'n app opgestart die we niet gebruiken en ook niet kunnen deïnstalleren. Als ze nou die knoppen gewoon 1, 2 en 3 hadden genoemd en ons de mogelijkheid hadden gegeven om de knoppen te linken aan een zelf gekozen app...
Je kan het wel de-installeren ben ik laatst achter gekomen door de DEV-mode te activeren. Ik heb de YouTube app eraf kunnen halen en vervangen door een advertentieloze versie.
Sneltoetsen kunnen handig zijn. Sneltoetsen waar de fabrikant al de naam van de diensten die er het meeste voor wilden betalen op gedrukt heeft zijn al vervelender. En als je ook nog eens niet kunt wijzigen wat de sneltoetsen doen dan helemaal. Dan zit je dus mogelijk gewoon met schreeuwerige knoppen voor diensten die je niet gebruikt op je afstandsbediening van een waarschijnlijk veel te dure Sonos streamer.

Er kan best ruimte zijn in de markt voor een goede streamer die wat meer kost, maar dan moet de kwaliteit wel echt top zijn en er geen advertenties inzitten, dat hoort niet op een duur high-end product.

Edit: nog een punt trouwens, de ab van mijn Shield heeft een Netflix knop maar die drukte ik ook regelmatig per ongeluk in als de ab op de bank lag of ik hem onhandig pakte... Netflix is wel mijn meestgebruikte app op dat ding maar was toch heel vervelend als ik in andere apps zat af en toe. Heb er uiteindelijk een 3rd party app voor nodig gehad om die knop gewoon niks te laten doen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 februari 2025 09:30]

Ik gebruik alleen de NPO+ app.
Punt 1 ziet die er dus niet op, en punt 2 krijg ik dus een ab met toetsen waar ik niks aan heb.
Ik zie liever een 3-tal vrij te programmeren toetsen dan dit
Ik gebruik geen van die services op mijn TV en erger me enorm aan het feit dat ik vaak per ongeluk bvb de Rakuten TV of Disney+ knop indruk op mijn TV afstandsbediening (bvb als die weer eens ergens op de bank ligt onder een kussen of dekentje). Dan wordt de desbetreffende app automatisch geherinstalleerd en mag ik deze weer manueel gaan verwijderen.

Zo'n knoppen zouden gewoon aanpasbaar moeten zijn. Ik gebruik voornamelijk Plex, VTM Go, VRT Max, en de DIGI TV app, maar geen van die services zal ooit een eigen knop krijgen.

[Reactie gewijzigd door b12e op 5 februari 2025 09:54]

Bij mijn LG staat die Rakuten vlak onder de back button. Dagelijks floept die Rakuten op :(
Google is ook een advertentiebedrijf, en het ding draait (een versie van) Android.

Maar goed, het feit dat dat specifiek wordt genoemd, is nou niet bepaald een aanbeveling voor het product. Persoonlijk vraag ik me ook af waarom ze het zo nadrukkelijk vermelden - mensen die geen bal geven om privacy zal het worst zijn, en mensen die overal de cookies weigeren en weggooien zullen dit apparaat mijden als de pest. Kortom, die mededeling is niet erg bevorderlijk voor de interesse in het produkt...
Daarbij komt ook dat de Shield nog steeds goedkoper is. Die zal dan niet integreren met je mooie Sonos-systeempje maar het zal wel degelijk doen wat het moet doen.

Met Sonos lijkt het een soort geaccepteerde vendor lock-in te zijn, waar mensen het idee hebben dat het allemaal wel heel goed moet zijn als het zo duur is. En als je dan toch al teveel betaalt voor een soundbar, kan een paar honderd voor een simpel kastje er ook nog wel vanaf.

Een Odroid C4 of Raspberry Pi 4B heeft net zoveel functionaliteit en veel minder reclame.
Dan weet je meteen hoe laat het is.

Om een Redditor te citeren:
“With Google you are the product. Google doesn’t make premium devices other than phones. I’m not dropping $400 to be advertised to.”
Tja.
Het is van deze tijd toch? Overal advertenties? Er zijn ook mensen die Google-producten kopen. Dat is één van de grootste advertentiebedrijven. Blijkbaar accepteren mensen het, en daarmee kan er toch echt heel veel extra geld in het laatje komen. Dus je betaald goed geld voor een mediaspeler om vervolgens advertenties voorgeschoteld te krijgen. (en in het slechtste geval nog op het 'home screen' ook)

De voorgestelde prijs is hoger dan een Apple TV kastje, die zover ik weet ook Sonos-speakers kan aansturen? (Ik vind persoonlijk Sonos-speakers geen fijn geluid geven, dus ik heb het zelf niet, maar ik dacht dat dit kon, als het niet klopt, word ik graag gecorrigeerd :) )
Ik haakte al af bij de prijs. Maar dat is bij een onderwerp over Sonos misschien naïef van mij
De software zou zijn ontwikkeld in samenwerking met een advertentiebedrijf
Dan zet je jezelf in de markt als premium merk en dan doe je zoiets... Ik begrijp de koers van Sonos echt niet meer.
In welk opzicht in sonos premium dan? Behalve de prijs.
Je geeft letterlijk het antwoord op je vraag. Ze zetten zichzelf dus neer als een premium merk, want ze zijn duur...
Premium prijs hoort een premium product bij. Dat lukt niet bij sonos, dus is het geen premium merk maar een merk met een te grote ego imho.
Misschien een rare vraag, maar waarom bouwen ze dit niet in op de soundbar? Dat zou een goed argument zijn om er een te kopen, terwijl ze nu moeten concurreren met andere kastjes met een betere reputatie en met de ingebouwde Android TV
Ze zullen wss een grote publiek willen bereiken, mensen die al een Sonos set up hebben en daar deze media speler bij willen.

Overigens vind ik dit ook een vreemde uitstap hoor. Een andere set top box kan hetzelfde. Een dure zoals een Apple TV kost 'maar' 180 eu en heeft geen advertenties.
Dat zou dan juist een goed argument zijn voor bestaande gebruikers om te upgraden toch?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @kipppertje5 februari 2025 16:49
Liever niet in de soundbar. De meeste set top boxen hebben een relatief korte levensduur doordat op een gegeven moment het onderliggende besturingssysteem niet meer wordt ondersteund, de boel te traag wordt, nieuwe codecs niet meer beschikbaar zijn ea. Een dure set top box zou ik om die reden niet snel kopen. Het zijn min of meer semi wegwerp artikelen geworden (levensduur max een paar jaar).
Ik moet zeggen dat mijn Apple TV 3 nog steeds behoorlijk snappy is, dus het kan wel. Bovendien geldt hetzelfde in mindere mate voor hun slimme speakers.
Ik heb momenteel o.a. de Sonos Playbar en die moet je aansluiten met een optische kabel. Helaas kun je niet hoger gaan dan Dolby Digital omdat een optische kabel te weinig bandbreedte heeft voor beter geluid. Als ze met deze settopbox betere geluidstechnieken (bijvoorbeeld TrueHD) zouden kunnen aanbieden op mijn Playbar (omdat het dan niet via de optische kabel gaat maar via SonosNet) dan zou dit voor mij nog wel interessant kunnen zijn.
Optisch is goed genoeg. Zelfs op een peperdure installatie is er nauwelijks waarneembaar verschil. En veel bronnen en opnames zijn van uitstekende cd kwaliteit of 24 bit / 96 kHz.
Zal waarschijnlijk weer een lange levensduur beschonken worden.
Als er reclame door je strot geduwd gaat worden, dan moeten ze de box en de streamingdiensten maar gratis aanbieden.
Dus eigenlijk een AppleTV/Google streamer maar dan van Sonos?

Beide eerst genoemde bieden een settopbox die toegang bied tot streamingdiensten/apps, Google TV weet ik dat die kan zoeken naar content in meerdere apps en beide hebben de mogelijkheid om met stembediening te zoeken.
En van de AppleTV weet ik dat ik TV audio kan streamen naar mijn Sonos speaker.
Het apparaat is gebaseerd op Android
De software zou zijn ontwikkeld in samenwerking met een advertentiebedrijf
Android is van Google, Google is een advertentiebedrijf?

Enige écht unieke zou dan zijn de HDMI passtrough/meerdere poorten?

En dan de prijs.....tja met €$ 200+ prijzen ze zichzelf denk ik behoorlijk uit de markt tov. de AppleTV en Google Streamer :?
Ik ben een redelijk groot Sonos fan. Natuurlijk ben ik ook langere tijd geplaagd door issues met de app. Maar ik ben nog steeds dol op mijn Sonos speakers en gebruik ze dagelijks. Dit is echter een apparaat waar ik denk ik niet veel mee kan. Ik heb al een Smart TV met Sonos soundbar, wat is hier dan nog de toegevoegde waarde van?
Ik snap niet wat mensen allemaal met die app doen. Ik zet muziek aan op Apple Music, selecteer wat songs boxen en klaar. Ik kom nooit in die app.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.