OnePlus 13 krijgt 2k-ltpo-oledscherm en 6000mAh-accu die met 100W kan snelladen

De OnePlus 13 krijgt een 2k-ltpo-oledscherm en een 6000mAh-accu die 100W-snelladen en 60W draadloos laden ondersteunt. OnePlus zegt dat in promotiemateriaal van de nieuwe telefoon, die het bedrijf eerst in China introduceert.

Uit de promotiebeelden die OnePlus op Weibo heeft gedeeld, blijkt dat de OnePlus 13 een tweede generatie Oriental-paneel van BOE krijgt. Dit scherm biedt ondersteuning voor HDR10+, Dolby Vision en kreeg een A++-rating mee van DisplayMate. Het scherm heeft ondersteuning voor Glove Touch en Rain Touch 2.0. Hiermee kan het paneel aanrakingen registreren als de gebruiker handschoenen draagt en als het scherm nat is geworden door regenval.

OnePlus rust de smartphone opnieuw uit met een notificatieschakelaar, net als eerdere modellen. Die heeft drie standen. Er zouden verbeteringen zijn doorgevoerd aan het antenneontwerp en de nfc-chip. Het apparaat biedt verder ondersteuning voor Wi-Fi 7. Uit de afbeeldingen blijkt dat er drie camera’s op de achterzijde van de smartphone zijn geplaatst. Uit eerdere geruchten bleek al dat het daarbij waarschijnlijk om een hoofdcamera gaat, een 3x-zoomcamera en een ultragroothoekcamera. De camera’s bevatten elk een 50-megapixelsensor van Sony. Volgens die geruchten draait de OnePlus 13 op een Qualcomm Snapdragon 8 Elite-soc.

OnePlus introduceert de OnePlus 13 op 31 oktober in China. Het is niet duidelijk hoeveel het toestel gaat kosten en wanneer de fabrikant de telefoon in andere landen wil introduceren.

Promotiebeelden OnePlus 13 - Webo-account: OnePlus
Promotiebeelden OnePlus 13 - Webo-account: OnePlusPromotiebeelden OnePlus 13 - Webo-account: OnePlusPromotiebeelden OnePlus 13 - Webo-account: OnePlusPromotiebeelden OnePlus 13 - Webo-account: OnePlus

Door Jay Stout

Redacteur

28-10-2024 • 12:57

111

Reacties (111)

111
110
43
4
0
62
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

100w snelladen is leuk, maar volgens mij lossen ze het probleem van hoog energieverbruik nu op met een grote batterij en snel opladen. Laat zon ding de helft van de energie gebruiken en je hoef je ook niet zo snel te laden. Het voelt een beetje als een auto met weinig grip, die je dan maar een veel grotere motor geeft zodat je toch sneller je rondjes kan rijden.

Overigens lijkt die Qualcom chip wel lekker vlot te zijn (sneller dan de A18 chip) als ze het over een Gen 4 hebben. Als het om een Gen 3 gaat, dan laten Galaxy S24 reviews zien dat die een stuk minder presteert. Dus dat maakt iets van het energieverbruik mogelijk goed.

Wat dan wel jammer is, is dat ze de Face Unlock functie niet ook als vervanger voor een Pin hebben gemaakt zodat je er bijvoorbeeld je bank app mee kan unlocken. Op dit moment schijn je een OnePlus 12 nog steeds met een video van de eigenaar te kunnen unlocken maar werkt de functie heel vaak ook gewoon niet. De 'goedkope' oplossing om alles met computer vision op te lossen werkt bij Tesla verre van vlekkeloos.

Glove touch en rain touch lijken me beide wel nuttig.

[Reactie gewijzigd door klonic op 28 oktober 2024 13:34]

Laat zon ding de helft van de energie gebruiken en je hoef je ook niet zo snel te laden.
Als dat zo makkelijk was dan hadden ze dat wel gedaan. Maar mensen willen ook snelle telefoons met hoge specs en hele felle schermen (ivm zonlicht). Dan kon je gewoon in de knoop.

Als het goed is (volgens de geruchten) krijgt de Samsung S25 serie trouwens ook weer een Snapdragon! Waarschijnlijk ook de Gen 4 dan.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 oktober 2024 13:43]

Model Y gebruikt 16.4kWh/100km ID4 16.8 kWh/100km ~2.5% verschil, lijkt me niet groot genoeg om het "onzuinig" te noemen
Voor Apple betaal je dan ook een premium prijs. En de meeste stroom gaat nou eenmaal op aan je scherm, bij Apple kunnen ze ook niet toveren en dat minder maken.
Dat scherm van Apple heeft voor die premiumprijs al lang niet meer de resolutie van de oneplus.

IPhone 16 max pro 2868‑by‑1320-pixel
OnePlus 12 3168 x1440

Die van de 13 kan ik geen resolutie vinden op de weibo pagina's.
Er staan wel wat camera sample foto's.
Vrij eenvoudig: voor een deel gewicht, een ID4 is iets zwaarder. Daarnaast is de CW waarde anders, Tesla is ontworpen met aerodynamica in het achterhoofd, en heeft dat altijd gedaan. Volkswagen wil qua design van de ID4 waarschijnlijk wat meer aansluiten bij de rest van de lineup.
Zet de schermhelderheid laag (eventueel zaken als de verversingssnelheid en resolutie lager als je dat ook kan instellen), zet data over je mobiele netwerk uit (en geheel in airplane mode als je bijv. slaapt of rijd), gebruik geen zware apps (neem bijv. Facebook Lite van 2.2MB in plaats van de normale Facebook en Messenger apps die honderden MB's ram elk gebruiken). Dan zul je zien dat moderne smartphones best heel lang op een batterij mee kunnen gaan!

Ik heb hier een iPhone SE 2020 liggen met een buitenlandse simkaart er in waar ik soms nog iets van mijn oude bank of dergelijks op binnenkrijg. Die houd het ruim een week uit terwijl die idle op smsjes wacht met zijn versleten batterij. Wil je allemaal moderne smartphone features gebruiken, dat kost veel stroom als die de modem moet aanzwengelen, veel moet rekenen, en een groot aantal fotonen moet lanceren.
Huh, ik heb een zakelijke SE uit 2022 en dat ding is altijd na een werkdag leeg. Tussen 0:00 en 14:00 is die ook van ongeveer 75 naar 42% gezakt (dat is 2,35% per uur) Goed het is een managed device, maar mijn prive iPhone gebruik ik ongeveer 5x zoveel en gaat net zo lang mee.
Ik heb de OnePlus 12 sinds mei. Gemiddeld haal ik 2 dagen op één acculading met bijna 10 uur schermtijd. Ik hoef hem dus maar om de dag te laden en binnen een half uur is hij weer vol. Ik laad hem altijd met de bijgeleverde 100W lader en bij mij is de accucapaciteit nog 100%.
Het snelladen, wat ik nu op de OP 12 heb, is niet omdat het toestel niet zuinig is...
Hij gaat rustig 2 dagen mee. En ik laad em eigenlijk nooit meer de hele nacht op. Prik em even aan de lader tijdens het ontbijt en hij is wel weer vol.

Wel een hele dag foto's aan het maken geweest, GPS gebruikt, video calls gedaan? 15 min aan de lader en je kunt weer verder.

Heb tot nu toe, ook in games, de QC 8 gen 3 nooit uit power saving stand gehaald eerlijk gezegd. Op 70% haalt ie toch die 120fps VFR wel. Maar goed, met die elite series, die inderdaad eind oktober zou uitkomen mikken ze meer op de AI features dan puur performance als ik het goed begreep.

Voorkant heeft bij de 12 geen lidar zoals Apple dat heeft. Persoonlijk geef ik niet veel om face unlock. Gebruik toch wel m'n vingerafdruk en waar nodig een extra pin. Dat sommige bank apps dan alsnog video extra gebruiken is best.

Raintouch hebben ze vaker geprobeerd, werkt best aardig maaaaar... zou nog steeds liever niet een crypto of bank app in de regen bedienen... Kans op toch wat foute registraties is er nog altijd.
het is eigenlijk een soort 8 gen 3 pro
Hoog energie-verbruik ligt er toch ook maar net aan welk toestel je koopt? Er zijn ook zat toestellen met zuinige midrage cpu's die ook snel-laden ondersteunen.
Dat jij snelladen onwenselijk lijkt te vinden is leuk maar dat is erg persoonlijk en lijkt me niet de wens van de meerderheid. Ik persoonlijk vind 100W snelladen op de OnePlus manier juist wel heel belangrijk en ervaar helemaal geen "probleem" van het hoge energieverbruik... op deze manier kan ik net voordat ik de deur uitga nog even snel de accu volpompen voor de rest van de dag en ben ik daarna weer mobiel zonder veel te lang aan de laadkabel te moeten hangen.

Face unlock... tja... niet erg betrouwbaar bij veel merken. Nee laat maar, kan dat missen als kiespijn (nooit overwogen als brildrager). Fingerprint unlock (of pincode als noodgreep) werkt voor mij gewoon goed en sneller op een OP12: hij is al unlocked zodra de telefoon half uit mijn broekzak is getild terwijl je voor Face unlock nog een hele beweging omhoog moet maken om voor je gezicht te komen... da's te traag voor mij

Zo zie je maar dat iedereen weer andere voorkeuren heeft en daar moet de fabrikant een afweging in maken. Je kunt niet aan ieders wensen voldoen.
Dit mag een voorbeeld zijn voor Samsung dat al jaren lang bij hun Ultra modellen steeds 5000mAh in combinatie met 45W laden. Waarschijnlijk wordt dit de beste Android accuduur bij de One Plus 13
In de praktijk heb ik liever langzamer laden, omdat de batterijlevensduur daarmee hoger is. Ik weet niet precies hoe OnePlus het doet, maar doorgaans zorgen hogere wattages voor meer warmte en een kortere levensduur voor de accu's. Ik laad eigenlijk alleen 's nachts op, omdat de accu het makkelijk een dag volhoudt. Om de levensduur te verlegen heb ik snelladen uitgezet. Helaas heeft mijn S24 Ultra (AFAIK) geen manier om de accu-health te beoordelen.
Je kan toch gewoon "snel laden" & "super snelbladen" uitzetten in Android...
Klopt helemaal, doe ik ook op mijn OnePlus 11
Al vele jaren oneplus gebruiker. Merk echt niks van degradatie in mijn oneplus meuk.
Ik heb nu bijna 7 jaar de 5T en op een gegeven moment was de batterij wel degelijk slechter. Vorig jaar heb ik er een nieuwe batterij in gezet en dat was heerlijk!

Ik laadt hem al jaren op met een gewone lader dus niet super-laden. Maar alle batterijen verliezen capaciteit over de jaren, volgens mij zelfs als je ze niet gebruikt gaat de 'rek' er uit.
Dit klopt niet helemaal. Tussen 20 en 80% maakt het voor de accu niet zo heel veel uit. Daarnaast hebben telefoons gewoon electronica aan boord die het laden kan terug schalen bij te veel hitte.


Wat eerder slecht is, is de telefoon de hele nacht aan de lader houden…

[Reactie gewijzigd door IKON op 28 oktober 2024 14:12]

Wat eerder slecht is, is de telefoon de hele nacht aan de lader houden…
Mijn S24 Ultra doet exact dit. Die vertraagt het opladen vanaf 80% dusdanig dat het geen invloed heeft dat die de hele nacht aan de later hangt. Dus die laatste 20% gaat extra traag, zodat er minimale warmte wordt gegenereerd. Moderne smartphones/kabels/oplaadblokken hebben echt wel technieken om schade tegen te gaan. Eigenlijk, zijn er alleen 2 grote aandachtspunten.
  • Extreem hoge wattages
  • Draadloos opladen
Nu lees ik dat OnePlus het heeft opgelost door een ''proprietary'' kabel en oplaadblok te gebruiken. Het werkt dus niet met bijvoorbeeld de oplader van je laptop, dat gaat je batterij gewoon beschadigen met zulke hoge wattages (of gewoon niet snelladen).

Draadloos opladen is gewoon inefficiënt en genereert veel warmte. Dat is sowieso niet goed voor je batterij.

Er wordt ook wel eens gezegd dat het helpt om tot 80% op te laden. Het leuke is dat Apple dit introduceerde met de iPhone 15 Pro-serie. Een jaar later bleek het enkel 1 tot 2 procent extra accu capaciteit op te leveren. Het ongemak om een jaar lang elke dag met maximaal 80% van de capaciteit rond te lopen is het niet waard tegen de 1 of 2 procent extra accu health na een jaar.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 28 oktober 2024 15:23]

Ja het klopt dat OnePlus een andere snellaadtechniek heeft maar NEE dat betekent niet dat je met een ander merk lader niet gewoon een OnePlus "normaal" kunt laden: het werkt gewoon omdat de telefoon herkent dat er geen speciale OnePlus laadkabel/lader gebruikt is.

Mijn HP Notebook lader kan hem dan ook gewoon opladen alleen duurt dat tergend langzaam omdat ik nu eenmaal de snellere SuperVOOC laadtijden ben gewend. Er gaat niets stuk met andere laders...

Knoop in je oren dat OnePlus snelladers geen hogere Voltages gebruiken maar hogere Amperages: het Wattage in het laadblok is daardoor natuurlijk ook hoger. Zet je wel hogere voltages op de laadpoort van je OnePlus dan schakelt hij gewoon terug naar de normale laadtechniek en dan zou het aangesloten laadblok terug moeten vallen naar de normale laadtechniek.
Ik doe de accu meestal niet hoger dan 85 percent opladen, dat schijnt de levensduur te verhogen.
Dit vind ik altijd grappig om te lezen. Dus in plaats van dat je accu na 4 jaar op 85% is aan beland, gebruik je hem vanaf dag 1 op max 85%. Wat is dan het voordeel? ;)
Hahaha heel scherp, nog nooit zo naar gekeken, maar heel sterk punt. Ik laad overigens altijd gewoon tot 100 (met de functie dat ie de laatste 20 procent langzaam doet, net voordat je wakker wordt)
Wat Oppo (OnePlus) met (Super)VooC doet is niet het voltage maar de stroom verhogen in lader. Daardoor moet de telefoon dat niet meer doen en is er minder hitteontwikkeling. Je hebt wel een speciale (dikkere) kabel nodig en lader die het ondersteunt.
Ik laad mijn S24 Ultra en mijn Tab S10+ op via Samsung 45W adapter. Meestal gaat zo'n accu 3-4 jaar mee.

Ik heb wel super snelopladen aan staan.

Ik laad met mijn 45W adapter mijn Watch Ultra en mijn Buds 3 Pro en mijn powerbank Xtorm 24.000mAh Titan Pro 140W er ook mee op.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 28 oktober 2024 13:57]

Accu health is wel te beoordelen. Je moet even googlen, maar volgensmij kan je via de samsung store er iets voor downloaden.

Zelf gebruik ik accubattery. Als je een keer je telefoon tot onder de 10% oid hebt, en dan overnacht, op vliegtuigstand, aan de lader gooit, kan de app je vertellen hoeveel sap er in is gegaan. Dat deel je door je originele capaciteit, en dan weet je je health. In mijn geval na dik 2.5 jaar een s21fe is dat 3852mah/4370mah = 88.1%.
Bij een oneplus kan je de accudegradatie gewoon in settings opvragen. Die is er wel, maar minimaal. De accu's worden bij opladen niet warmer dan 36 graden. Dat komt door de gebruikte Oppo*s supervooc techniek. Iets met andere gebruikte verhouding voltages/amperes. Superieur tov van Samsung en Apple bv.
Volgensmij hebben ze de hitte meer in de lader dan in de telefoon, kan mij zoiets herinneren.
Die lader wordt niet echt warm en de draadloze oplader heeft een ingebouwde fan. Daarmee laadt ie draadloos sneller op dan een iPhone bekabeld.
Zou voor degradatie niet zo heel bang zijn. De oneplus 11 introduceerde een health engine en daarmee is de degradatie flink terug gedrongen. Ik zit nu op 7% in 1 jaar en 10 maanden en ben absoluut geen lichte gebruiker. Ik heb de Oneplus 3, 6T en 8 e gehad en die zaten na 2 jaar allemaal onder de 80 procent. Ik heb recent zelfs een tweedehands 9 pro weten te bemachtigen voor een prikkie en die zat zelfs op 68% procent! Uiteraard accu en backcover vervangen.

[Reactie gewijzigd door Puddi Puddin op 28 oktober 2024 17:55]

S'nachts hele nacht aan de lader terwijl je slaapt is ook niet ideaal voor de accu. Denk dat het belangrijkste is hem altijd op te laden voor dat die echt leeg is en niet tot 100% vol-laden. Heb dit gedaan met mijn Realme X en die accu is na 5 jaar gebruik nog als nieuw.
Doet de accu niet zo veel, mits het toestel maar niet erg warm wordt tijdens het laden.

Op de OP 12 lijkt het niet zo'n probleem omdat het laden niet zo lang duurt en de vapor koeling z'n werk goed doet.

Draadloos (15W, 50W amper getest) is daarintegen rampzalig slecht voor het toestel. Waarbij ik in de zomer in de zon niet veel meer dan 41C (normaal 38-39C) langs zag komen voor de batterij met de 100W lader, wordt het ding al snel 52C na een 40 minuten op de 15W snellader van m'n auto. Dat gaat wel over de voorkeurs temp van max 44,3C heen voor dit soort cellen.

Het snelladen wordt mede mogelijk gemaakt doordat het niet meer één meercellige batterij is, maar in dit geval twee. Motorolla heeft ook een test model laten zien met 3 x 3S daarin. Wellicht dat ze dit laatste kwartaal werkelijk die 210-240W ladertechniek gaan uitbrengen.

Zo ver dus nog geen reden gezien om buiten OnePlus' z'n eigen safe values zonder Rapid boost dus, aanpassingen te maken.
OnePlus doet dat wel heel slim. Tegenwoordig met SuperVOOC en daarbij zal er af en toe teruggeschakeld worden tot langzaam laden of maar tot 80% laden om de batterij te sparen. Ik gebruik al vanaf de eerste OnePlus met snellader toch altijd de snellaad functie en heb nooit problemen gehad met accu-degradatie, zelfs niet met een 6 jaar oude OnePlus accu dus dat zit wel goed.

Jij gaat uit van de manier van snelladen die andere merken (en dus ook jouw Samsung) gebruiken door het voltage te verhogen waardoor warmte in de telefoon zelf wordt opgewekt bij laden omdat dat laadvoltage daar weer naar beneden moet worden omgezet.. daar zit nu het echte verschil met OnePlus (en Oppo) die een eigen manier van snelladen gebruiken door het Amperage te verhogen in de lader waardoor de telefoon niet echt warm zal worden omdat in de telefoon het voltage niet omgezet hoeft te worden en gewoon voluit gebruikt kan worden tijdens het laden. OnePlus heeft zijn eigen snelladers (SuperVOOC of DASH bij oudere modellen) en bijbehorende dikke rode laadkabels , anders dan jij gewend bent zijn die niet uitwisselbaar met generieke merken maar met een generieke lader kun je OnePlus telefoons wel gewoon "langzaam" laden.
2K op een klein schermpje, hoe zinvol is dat?
Vraag het voor een vriend. ;)
Voor sommige mensen wel. Op een scherm van dit formaat kan ik het verschil zien tussen 1080p en 1440p. Het verschil is niet groot, maar groot genoeg om bij een flagship wel voor 1440p te gaan.
is 2k uberhaupt 1440p? Ik hoor vaak mensen 2k gebruiken voor 1080p, wanneer 2k meer luxe klinkt.
Ik zie de meeste mensen voor 1440p 2.5K daar voor gebruiken
En dat is nu juist het probleem. Bij PC's kan het zowel 1920 breed als 2560 breed zijn. In Hollywood bedoelt men 2048 met 2k. En wat men bij mobiele telefoons bedoelt met 2k, geen idee. Technisch gezien staat het voor de breedte, terwijl ik verwacht dat ze dan weer de hoogte bedoelen.

Samenvattend, 2k is onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 28 oktober 2024 16:19]

En wat men bij mobiele telefoons bedoelt met 2k
Misschien de prijs van de nieuwe iPhone :P
Voorheen bedoelde ze daarmee 1440 x 3168 pixels.
Neem aan dat ze dat weer ingedachten hebben voor de 13, net als bij de 12?

Zelfde fabrikant, zelfde 8T LTPO techniek, maar dan beter gemaakt?

Zou kunnen zijn dat ze voor de helderheid van het scherm echter ervoor kiezen om net als op de 12R, 1264 x 2780 pixels te gebruiken. Op die resolutie zouden ze namelijk hogere helderheid halen.
Wel handig als je de telefoon in een kartonnendoos wil doen zodat hij functioneert als 3D Bril ;)
Dat kleine schermpje bevindt zich op zeer korte afstand. Bovendien gebruiken de meeste OLED schermen voor telefoons tegenwoordig de Pentile pixel layout (http://www.oled-info.com/pentile) waardoor er minder blauwe subpixels zijn. Ook Samsung's Super Amoled Plus schermen gebruiken tegenwoordig helaas deze Pentile layout.
1080p is dus niet volledig 1080p, qua blauwe pixels. Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat ze dit verschil niet zien, maar dat hangt af van de omvang van het scherm. Op 1080p is dit nog zichtbaar. Op 1240p is het ook nog nét zichtbaar (OnePlus Nord 3, 6,74 inch). Op 1440p (Poco F5 Pro, 6.67 inch) niet meer.

[Reactie gewijzigd door xavierk op 28 oktober 2024 13:15]

"2K" heeft niet echt een nette definitie (ongeveer 2000 pixels over de lange zijde), maar in principe kun je FullHD ook al zien als een bijna-2K. Zo bijzonder is het dus niet en vrijwel alle high-end smartphones op de markt hebben een resolutie in die regio of hoger: iPhone 15 (2556x1179), Samsung S24 (2340x1080), Pixel 8a (2400x1080), OnePlus 12 (3168x1440), etc.
2K en hoger is jaren gangbaar. 1980x1020 is al 2K.
Niks, enkel meer verbruik. Dus sneller een lege batterij, maar gelukkig doet deze aan snelladen .. :D
Mooie telefoon, zou er toch 200 watt laden van maken :D. Scheelt een hoop tijd en de meeste hebben toch genoeg zonnepanelen. Nooit gedacht dat wattage laden een marketing point zou zijn ze maken er echt reclame voor, toch een beetje raar

[Reactie gewijzigd door Macboe op 28 oktober 2024 13:04]

Met de 100W die mijn OnePlus 11 kan is hij in 20 minuten vol. Ik zou niet weten waarom dit sneller zou moeten, zorgt hooguit voor meer hitte en snellere accudegradatie...
Dit heet sarcasme ;)

Ik vind 100W ook een beetje overdreven. Overigens gebruikt OnePlus 2 accu's in serie ofzo. Hierdoor kan je uitgaan van een warmteontwikkeling die je kent van toestellen die op 50W laden. Warmte ontwikkeling houdt namelijk verband met stroom. Dit zie je in de automobielindustrie ook gebeuren waar men van 400VDC naar 800VDC gaat.
Ze zetten twee accus parallel, niet in serie. Daardoor kan je inderdaad twee accus met de helft van het totale vermogen laden. Echter heb je dus ook 2 accus die tijdens het opladen warmte genereren. Dus een hogere warmte-afgifte.

De vergelijking met autos die van 400V naar 800V gaan is incorrect. Door die verandering gaan ze naar een lagere stroomsterkte (in Ampère), het vermogen (in Watt) blijft gelijk.
Op de website van OnePlus 12 staat dat het in serie is, en dat het om 7.8 volt gaat. Dit is het best vergelijkbare toestel volgens mij. Mocht je toch bewijs hebben dat ze parallel staan. Doordat je voor het zelfde vermogen de helft van de stroom nodig hebt (omdat je 2 cellen in serie zet), zal de totale wermte productie tijdens het opladen vermoedelijk ook ongeveer de helft zijn. Als het parallel was zou het inderdaad niet uitmaken of je je cel in meerdere cellen opsplitst. Maar maar in serie maakt het heel veel uit.

Ook wat betreft autos; minder stroom opzich is geen doel. Minder warmteontwikkeling wel (en dat bereik je door de stroom te verlagen, minder weerstand in je systeem te hebben). Er komt bij gelijk vermogen minder warmte vrij. Het is niet zo dat het verhaal ophoudt bij "minder stroom". Nee, minder stroom genereert minder warmte. Maar een hogere spanning maakt isolatie-eisen complexer. en zorgt voor en noodzaak van een redesign van allerlei hardware. Op dit soort vermogens maakt dat niet zoveel uit. Maar bij een smartphone loopt de hardware hoe dan ook op ongeveer 1.8 volt. En kan je nu nog wel met een 5V 2A lader je telefoon opladen, of moet die dan ook minimaal 9 volt kunnen leveren?
Agree. Vind het sowieso onzin. Als ze nu investeren in batterijen die langer mee gaan, zoals... JA DAAR IS DIE WEER.. De Nokia 5110 3210 3310... Gaat de telefoonaccu ook wat langer, maar build to last bestaat niet meer. Alleen nog build to earn.
Ik zal nooit een langzame oplaadbare telefoon meer kopen sinds ik in 2014 mijn eerste one plus gekocht had. Toenmalig 35w, nu een telefoon met 80w en dus straks 100w. Top nooit na denken of je telefoon leeg is of niet. Ff 5 min prik en weer door.
Precies, ook nogsteeds hartstikke tevreden over mijn oneplus, onverwachts weg over een paar minuten met maar 30% batterij? lader erin, ff douchen en zodra ik terug ben is ie op 80%. Nooit meer s'nachts laden, gewoon zodra hij leeg begint te raken en je hebt een stopcontact in de buurt.
Klopt. Als je snelladen eenmaal gewend bent wil je niet meer terug. Dat was ook de reden voor mij om de Pixel telefoon links te laten liggen.
Sorry maar dit is ook gewoon onzin. De Nokia 3310 had destijds een verwijderbare batterij van 900 mAh, later eentje van 1000 mAh. Deze Oneplus heeft gewoon de zesvoudige (!) capaciteit aan boord van een 3310.

De Nokia was gewoon een stuk zuiniger, die een stuk minder complexe hardware had om te voorzien van stroom.
Dus nee, de reden dat je telefoon niet zo lang meer mee kan als vroeger heeft niets te maken met dat we niet meer 'build to last' bouwen.
Neemt niet weg dat ik ook graag terug meer telefoons met verwijderbare accu zou zien, maar dat is een andere discussie.
Zo’n onzin vind ik het niet om heel eerlijk te zijn. In 25 jaar tijd zijn er krankzinnige stappen gezet qua mobiele telefoons, maar op het gebied van batterij is niet diezelfde leap in innovatie te zien. Ja, qua laadsnelheid en capaciteit. Maar een week met je smartphone doen lijkt mij ook wel wat. Snap zijn punt in die zin wel.
op batterij gebied is enorme verbeteringen doorgevoerd. ja het lijkt misschien wel niet zo groot als de schermpjes. maar misschione is de techniek van batterijen toch een beetje ingewikkelde dan het al ingewikklede schermpje.
Gebruik speelt in deze ook n rol....
Als je je smartphone als die oude nokia gebruikt, gaat ie ook VEEL Langer mee..

ik doe hier 4 dagen met n pixel 7a... vraag me niet hoe
Het punt is niet dat de accu groot of klein is. De 3310 had letterlijk 3 functies. Bellen, SMSen en Snake spelen. Meer was niet mogelijk.

De huidige smartphones zijn oneindig veel krachtiger en de gebruikers zitten er ook bijna de hele dat op te klikken en te scrollen. Moet je eens proberen om de data van je telefoon uit te zetten. Dan merk je ineens hoe zuinig een moderne smarthone wordt als die niet constant met internet verbonden is.

Ik kijk uit naar de 13, het wordt wel eens tijd om mijn 6T te vervangen.
Ja en die Nokia 3310 had ook 3 uren per dag schermgebruik / continu 4g traffic om Facebook/Instagram/Outlook/Discord/Messenger/... Notificaties te geven / in de auto gekoppeld om Spotify af te spelen / een Google assistent die continu aan het luisteren is / bluetooth verbinding met een smartwatch / een zaklamp die geregeld eens gebruikt wordt / Authenticator push notifications app /...

Enfin, je snapt mijn punt wel
Batterijen gaan lang mee , als je goed met ze omgaat,
Accu in mijn 5 jaar oude Realme X is nog als nieuw na dagelijks gebruik. Laad hem altijd op voor die onder de 25% is en laad hem nooit op tot meer dan 80%, doe ik zeker nog 5 jaar mee.
Had liever de 120 Watt charger in de doos gezien, want die heeft OnePlus wel.
De meeste mensen in de markten waar OnePlus verkocht wordt hebben (genoeg) zonnepanelen ??
Besef je dat je wel in een hele dikke bubbel zit als je dit denkt?
Het oplaadwattage heeft geen invloed op de hoeveelheid stroom die een telefoon nodig heeft om volledig op te laden. Of je nu 10 minuten op 200 watt laadt, of 100 minuten op 20 watt.
Dan moet je even wachten op Motorola, die zijn voornemens daarmee te komen.

Niet meer 2 batterij delen om dat mogelijk te maken zoals hier, maar 3.

Neem aan dat ze gewoon dezelfde laadtechniek hebben gebruikt zoals in de 11 en 12 daarvoor. Niets mis mee, wordt ook niet warm (de kabel wel een beetje, telefoon blijft koel), dus ook geen risico voor de batterij.

Begrijp me niet verkeerd, meer is prima, maar met 100W heb ik weinig te klagen. Even douchen en scheren in de ochtend en hij is alweer vol. Iedere nacht aansluiten is niet meer nodig.
6000 mAh, dat is dus gewoon 6 Ah. Leest een stuk fijner.

100 W laden, maar wat is de laadtijd? 6*3.65 = ~22 Wh, dus dat betekent minder dan een kwartier. Maar vaak is die 100W niet over het hele SOC bereik toepasbaar, dus het zal in de praktijk wel langer zijn.
Ik als leek zie bij specificaties altijd de capaciteit in mAh staan dus als ze nu met 6 Ah gaan werken had ik waarschijnlijk niet eens geweten hoeveel het was. mAh is denk ik voor velen dus duidelijker.
Op zich is het gewoon het metrisch systeem.
Er zit altijd een factor duizend tussen de aanduidingen. 1000 mm is een meter, 1000 mg een gram en 1000 mAh een Ah.
Klopt, en via whatsapp een foto versturen is ook super makkelijk maar er zijn mensen die je het gewoon niet uit kunt leggen ;)
Kortom een eenduidig systeem aanhouden is het makkelijkst en aangezien er overal geadverteerd word met mAh is het in reviews ook makkelijker en duidelijker om die aanduiding te gebruiken.
Los daarvan is mAh ook nietszeggend zonder het voltage erbij. Een accu van 6000 bij 7.2volt is 2x zo groot als een van 3.6v.

Veel accu's worden tegenwoordig uitgedruk in wattuur, dat is een veel consistentere manier hem het te beschrijven imo.
Ik vind 6000 mAh juist prettiger lezen. Zoals alle mobiele telefoons hun accu aanduiden of gaan we een iPhone SE(2022) aanduiden als een 2,018 Ah accu ipv een 2018 mAh.

En uiteraard gaat die 100w niet over de gehele 0-100% zoals bij geen enkele accu het geval is.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 oktober 2024 13:48]

nja, je laadt niet over het gehele bereik op vol vermogen, daarnaast heb je laadverliezen (je moet immers de drempelspannning in de accu overwinnen). Dus ik vermoed dat het ergens tussen de 20 en 30 minuten zal zijn om van 0 naar 100% te laden.

Verder eens dat 6Ah duidelijker is, maar misschien moeten we dan ook accucapaciteiten in energie gaan aangeven, dus bv Wh of J, ipv lading in (m)Ah ;)
Op zich is Wh een goed idee, en ik heb celfabrikanten gezien die dit al doen.
De Ah waarde is bij veel Oppo en OnePlus telefoons ook niet technisch correct. Want eigenlijk gebruikt men twee kleinere cellen in serie. De capaciteit is dus maar de helft en de spanning verdubbeld.
Ik snap de vraag naar laadtijden maar ga nooit uit van de marketing praat maar de praktijk. Wacht even de eerste praktijktesten af en je weet hoe snel hij volledig is opgeladen. Ter indicatie: mijn OP12 is met de bijbehorende 100W snellader in hooguit 25 minuten volledig vol van minder dan 10% tot 100%. Van 20%>80% gaat uiteraard nog sneller. Ik verwacht dat de OP13 niet echt langzamer zal worden met laden
Wat een extreem slechte photoshops voor dit soort officieel promotiemateriaal...
Chinese marketing en ook Japanse marketing zijn gewoon eenmaal heel anders dan Europese marketing. Het is volledig gericht op succes op (Aziatische) social media met hele expressieve uitingen of heel veel visuele elementen. Photoshop heeft daar eenmaal meer aantrekkingskracht. Ben het mee eens dat ik het ook verschrikkelijk vind, maar dat vind ik ook van alle Apple keynotes. Ik ben dan misschien gewoon iemand die af en toe een review op Tweakers leest en daar mijn keuzes op maakt ;)
Wat is een hoofdcamera en t.o.v. wat is die 3x zoom?
De perfecte vervanger voor mijn oneplus 9pro.
Ik dacht dat deze wederom curved schermranden kreeg, maar als ik de foto's zo bekijk zie ik dat niet echt terug. Is het een slechte render of zien ze van de curved randen af?
Dit vroeg ik me ook af. Het lijkt inderdaad gewoon een plat scherm te zijn volgens 9to5google.
Bedankt voor de update! Dan is het zeker weer een aanrader op deze manier :)
Precies wat ik dacht. Volgens mij zijn het geen curved randen, dus dat is een grote stap vooruit & een enorme ergernis minder. Curved randen zijn er om klanten mee te pesten.
Er zijn al diverse unboxings de afgelopen dagen op YouTube te vinden, en het scherm is deze keer idd niet meer zo curved als voorheen.
6000mAh-accu
is toch de standaard tegenwoordig bij alle smartphones ?

Wi-Fi 7 is wel een stap vooruit.

Waarom je een 2K scherm op een smartphone nodig heb begrijp ik niet, meer batterij verbruik ? .. |:(
Minder dan 25% van de smartphones uit 2024 die interessant zijn voor de Nederlandse markt hebben minimaal een 6000mAh accu.
Elke nieuwe smartphone die vanaf nu uitkomt, komt toch met een 6000mAh-accu ?

Begin dit jaar was dit nog 5000mAh
Ik heb op gsmarena de volgende criteria ingevuld: 2024, 5G, GPS,NFC, 8GB/128GB, 6". Dat levert 214 toestellen op. 6000mAh vermindert dat tot 35, slechts 16%.
Ik heb dan ook nergens 2024 vermeld.

"Elke nieuwe smartphone die vanaf nu uitkomt" .. en we zijn oktober 2024 .. ;)

Dat zijn al 35 toestellen van de 214 met als zoekcriteria een mindere opslag .. dat is al een heel pak toestellen die voordien zijn uitgekomen.
Ik heb geen inzicht in de plannen van de fabrikanten, maar dat elk nieuw toestel vanaf nu een 6000mAh accu krijgt lijkt mij sterk. Samsung bij, die met de A55 en A15, de best verkopende fabrikant in Nederland is, verkoopt nog geen toestellen met 6000mAh in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 30 oktober 2024 12:50]

5000 is wel de norm, wifi 7 ach er is nog geen, zeker geen betaalbare hardware,.

2k is niet zo bijzonder elk toestel met 1080x heeft dat al, samsung a35 toch wel een budget toestel 2340x1080 pixels
5000mAh was de norm van verleden jaar, begin dit jaar.

Vanaf nu is dat 6000mAh.

Wi-Fi 7 is de nieuwe standaard voor de komende jaren, kijk zelf naar de nieuwste mobo die uitkomen en voor nieuwe laptops gaat dit ook ondersteund worden.

Lijkt me mooi dat je een smartphone kunt kopen die je voor de volgende 3-4 jaar kan gebruiken en aan de nieuwste norman van dit moment voldoet.
dit is anders de eerste mainstream telefoon die ik er mee zie

wifi 7 jazeker, maar je bent toch met me eens dat weinig mensen het nu gebruiken, dat er nu mobos zijn die het ondersteunen, dat zijn high end modellen, gezien de prijzen van routers ed denk ik dat die 3 4 jaar wifi 7 nog een luxe product gaat blijven, vraag me ook af of de data behoefte van een telefoon wel volledig gebruik maakt van de bandbreedte, bij mobo's kun je het als een alternatief voor bedraag zien.
Nochtans zijn de
Samsung Galaxy M31 uit 2020 (15 Watt laden)
Samsung Galaxy F14 5G uit 2023 (25 Watt laden)
al goed verkocht geweest.

Vervolgens hebben we nog de
Samsung Galaxy M14 (15Watt laden - 2023)
Samsung Galaxy M34 (25Watt laden - 2023)
Samsung Galaxy M15 (25Watt laden - 2024)

Allemaal met een 6000mAh .. ;)

Natuurlijk gebruikt momenteel zogoed als niemand Wi-Fi 7 .. dat is zoals ik reeds zei een toekomst verhaal wat standaard gaat worden in de loop van de komende jaren.
De m serie was en is voornamelijk gericht op landen waar opladen niet zo makkelijk is, ze worden hier dan ook niet zo veel aangeboden Belsimpel zal ze hebben.
Het schijnt een semi solidstate accu te zijn van CATL die ook in de ace3 zit. Waarbij de levensduur van de accu ook aanzienlijk langer moet zijn

https://m.gsmarena.com/on...attery_tech-amp-63316.php

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.