Nintendo houdt dinsdag 18 juni Direct-presentatie voor aankomende Switch-games

Nintendo kondigt aan dat de volgende Nintendo Direct op dinsdag 18 juni plaatsvindt. De livestream begint om 16.00 uur en neemt ongeveer 40 minuten in beslag.

De focus van de Nintendo Direct ligt op nieuwe Nintendo Switch-games die later dit jaar verschijnen. De livestream is te volgen via het YouTube-kanaal van Nintendo Nederland of via de website van Nintendo.

Nintendo Direct 18 juni 2024

Door Sabine Schults

Redacteur

17-06-2024 • 20:01

72

Lees meer

Reacties (72)

72
72
20
0
0
47
Wijzig sortering
Arme mensen in r/HollowKnight, weer een hele cyclus van hoop, teleurstelling en verwerking :'(
Hollow knight is net in de aanbieding geweest, half-life 3 silksong confirmed
100% van overtuigd dat silksong switch 2 launch game is.

Geen Switch 2 geen Silksong.
Jij hebt het draaiboek gezien merk ik?
De Metroid Prime fans blijven anders ook goed in limbo hangen omtrend MP4 of de remasters van 2 & 3
Ja, wachten op Metroid Prime 4 vereist zeker het nodige geduld. Wat betreft de remasters van 2 en 3 weet ik niet of dit nu enkel geruchten zijn of dat het ergens was gelekt, maar als dat niet het geval is, ga ik in ieder geval totdat Nintendo er zelf iets over meldt niet zo maar de aanname doen dat omdat het eerste deel geremastered is, dat dan automatisch de rest ook zo'n behandeling krijgt.

Maar wie weet wat er vanmiddag in die Direct voorbij komt... ;)
is het bevestigd dat bij de nintendo direct silksong sowieso niet voorbij komt?
Bij mijn weten zou je die niet in een Nintendo Direct verwachten, maar in een Partner Direct of een Indie Direct. Die is al geweest. Ik verwacht hier dan ook dat het zwaartepunt gaat liggen op wat Nintendo zélf nog in de pijplijn heeft zitten.
Weer? Nog steeds helaas. :( plus, Silksong zal mogelijk eerst op de pc komen zoals zn voorganger.
Silksong zou altijd al gelijk naar de Switch komen samen met de PC. Later is aangekondigd dat het op release ook gelijk te spelen is op Xbox en Playstation. Geen zorgen. Enkel wachten op de release...
Ik hoor bij die mensen, maar ben ook realistisch, en de opvolger is vrijwel dood.

Er is geen communicatie vanuit Team Cherry, dus waarschijnlijk zijn ze bezig met andere dingen in hun leven of blijven ze een cyclus hangen, zoals dat was met DN Forever.

Het is jammer. Maar ben hun voor altijd dankbaar, want ben daardoor ontzettende fan van het Metroidvania genre geworden. :)
Een nieuwe 3D Mario zou super zijn. Het is nu al lang geleden sinds Odyssey.
Nintendo wil graag launchen met een Mario titel, we gaan deze pas zien zodra de Switch 2 aangekondigd wordt.
Is dat ook niet het probleem? Alweer een nieuwe Mario.. ik heb ze geprobeerd, maar het voelt uiteindelijk allemaal zo hetzelfde.
Elke 3d Mario is hetzelfde zoals bijvoorbeeld alle FPS hetzelfde zijn (oftewel totaal niet), als je daadwerkelijk Mario 64, Sunshine, Galaxy en Odyssey hebt gespeeld en met droge ogen kan beweren dat ze het zelfde zijn dan zal er ook nooit een daadwerkelijk anders spel uitkomen voor jou in de mainline 3d Mario series. Alleen al het feit dat ik persoonlijk Mario 64 niks vind, Sunshine geweldig vond, Galaxy redelijk en Odyssey weer geweldig zou al aan moeten geven dat zeker in spelbeleving er een wereld van verschil in zit.
Eigenlijk de enige manier waarop de spellen hetzelfde zijn is door de characters en het genre..

2d mario is wel veel meer hetzelfde tussen de verschillende spellen maar aan de verkoopcijfers te zien maakt dat de meeste blijkbaar niet veel uit en Nintendo zou wel gek zijn om die formule te veranderen daardoor.
Daar kun je beter op wachten. Er is een zeeer goede kans dat dat een launch titel wordt voor de Switch 2 volgend jaar. En zeker nu het nog geen jaar geleden is sinds Mario Wonder is uitgebracht lijkt het me sterk dat ze nu een 3D mario gaan uitbrengen in de laatste gedeelte van de switch levenscyclus.

Nee, Nintendo houd de grootste titel voor hun nieuwe console.
Anoniem: 1925548 @MGsubbie17 juni 2024 22:00
Dat zou geweldig zijn. Kunnen ze gelijk laten zien wat de Switch opvolger kan op het gebied van backward compatibility.
Ik ga er overigens niet van uit.
Het enige wat ik wil horen is nieuws over Metroid Prime 4, en vooral: de remaster van Metroid Prime 2: Echoes. It's time...
Metroid Prime 2 Remaster is voor mij al voldoende.
Ha, eigenlijk ben ik het daar helemaal mee eens. MP4 mag ook gewoon op de Switch 2 verschijnen, maar een shadow drop MP2 remaster voor dit jaar / kwartaal zou me intens blij maken.
MP 2 en 3 PLEASE en MP 4 nieuws ❤️
Dit gaat een bijzondere Nintendo Direct zijn. Dit is waarschijnlijk de laatste Direct gericht op de huidige Switch. De eerste volgende direct zou zomaar in het teken van Switch 2 kunnen staan.
De 40 minuten lange direct betekent wel dat Nintendo veel games te tonen heeft. Dus het gaat heel interessant worden. Er zijn enkele games waarvan al een tijdje geruchten van rond gaan. Zoals HD remasters van Wind Waker en Twilight Princess naar de Switch. Nieuwe Donkey Kong gaat al een tijdje het gerucht van rond. Daarnaast zou er mogelijk een nieuwe Mario Party aankomen. En de grote vraag gaat zijn of we iets van Metroid Prime 4 gaan zien.

Mijn persoonlijke wishlist is dat ik graag een nieuwe Wario Land zou willen zien. En verder zou ik een remake van Zelda 1 of 2 wel tof vinden, maar realistisch gezien zie ik die laatste twee niet gebeuren.
Het is zo jammer dat van DK maar geen nieuws komt. Tropical Freeze is zo oud, en ik vind DK veel leuker dan Mario, aangezien het meer platform gericht is.
Ik hoop dat er stiekem nog een pareltje tussen zit of een surprise announcement over Metroid Prime 4 o.i.d.

Veel meer zal er niet in zitten, denk ik, vooral omdat de opvolger van de Switch al is bevestigd. Ik denk zelfs dat ze Metroid Prime 4 voor zowel Switch als "Switch2" gaan uitbrengen.
Laatste kans voor Metroid Prime 4 deze Direct. Als deze nu niet aangekondigd wordt, dan zal die niet meer op deze generatie uitkomen. Fingers crossed!
vorig jaar kwam ergens rond deze tijd de announcement dat red dead redemption naar de switch kwam als ik mij niet vergis. Precies voordat ik met vakantie ging, dat was echt geniale timing. Nu aan het hopen dat ze gta4 uitbrengen in het zelfde tijdswindow :)

een Wind waker release nog deze zomer zou ik ook niet verkeerd vinden tho.
Ik moet zeggen dat ik weinig voel bij deze direct, het zal wel een rijtje Kirby games zijn.
Ik ben klaar om door te stoten naar switch 2, maar daar gaan ze niets over zeggen.
Ik ben ook wel excited voor Switch 2 maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van, ach waarom.

Switch werkt fine en Nintendo toont aan dat het niet gaat om de nieuwste graphics met raytracing maar om de software. Voor mij zou de switch gerust nog wat kunnen meegaan lijkt me.
Het is een gekke situatie: Wat je zegt is zonder meer waar. Tegelijkertijd is er bij mij ook een soort gevoel dat deze console al ruim in de herfst van zijn leven zit. Dat had ik tijdens voorgaande Directs ook al.

Als de switch 2 backwards compatible is, koop ik de games straks liever daar zodat ik alles op 1 plek heb.
Precies dit, ik heb zelf geen switch terwijl ik er heel graag eentje wil. Alleen om er nu eentje te kopen wetende dat er over minder dan een jaar een switch 2 aankomt dan wacht ik liever nog wat langer.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met verwachtingen op basis van de 'normale' levensloop van een console, gemiddeld een jaar of 5. Op zich zit ik er niet mee dat de Switch wat achterhaald is, maar als het aanbod van goede games groter wordt door een upgrade heeft dat zeker mijn interesse.

Hoop wel dat Nintendo het backwards verhaal een beetje op orde krijgt - als ik mijn bibliotheek niet mee kan nemen koop ik gewoon nog een nieuwe Switch 1 (mijn release jaar exemplaar begint wat te rammelen ;) ) en vermaak ik me daar de komende 5 jaar wel mee.
Omdat de Swtich al genoeg problemen heeft om PS4 generatie games vlotjes te kunnen draaien (bv. Arkham Knight), laat staan PS5 generatie. Ook zijn 4k TV's nu de standaard, maar Switch games op een 4k TV zien er gewoon niet uit door hun sub-1080p resoluties zonder anti-aliasing en een gebrek aan moderne upscaling.

Zelfs 1st party games zoals Tears of the Kingdom zakken naar 20fps als het the hevig is.
Arkham Knight is dan ook zo'n game die nergens draait zoals het moet en eigenlijk helemaal niet op de Switch uitgebracht had moeten worden.
Vrijwel alle '4k' games gebruiken een vorm van upscaling dus of dat nou door de Switch of door de TV moet worden gedaan zal niet het grootste verschil maken. Een nieuwe Switch zal ook niet gelijk PS5 level performance halen als er ook op batterij moet kunnen worden gespeeld.
Ik snap dat je een punt wil maken, maar TotK is prima speelbaar op de Switch en ook al is de framerate niet overal fantastisch zit het nergens het verhaal of de spelervaring in de weg. Vind het nogal spijkers op laag water zoeken...
Arkham Knight is dan ook zo'n game die nergens draait zoals het moet
Draait ondertussen feilloos op PC hoor. Een native port naar moderne consoles zou ook 1440p 60fps locked perfect mogelijk maken, indien niet 4k 60fps. (3080 draait het 4k 120fps.)
Een nieuwe Switch zal ook niet gelijk PS5 level performance halen
Natuurlijk niet, maar PS5 games kunnen schalen zoals PS4 games schalen op de originele Switch moet wel mogelijk zijn.
dus of dat nou door de Switch of door de TV moet worden gedaan zal niet het grootste verschil maken.
Waar heb je het over? Dat maakt veruit het grootste verschil. Nintendo maakt gebruik van Nvidia hardware, dat heeft toegang tot DLSS 2.x, objectief de beste vorm van upscaling. Tegenover simpely bilinear upscaling op bv. LG OLED's. De Switch heeft zelfs geen 4k output. Dat vormt een WERELD van verschil.
of de spelervaring in de weg.
Lage frame rates zitten altijd spelervaring in de weg. Heeft letterlijk de grootste impact of gameplay van alle technische aspecten.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 22 juli 2024 20:31]

Lage frame rates zitten altijd spelervaring in de weg. Heeft letterlijk de grootste impact of gameplay van alle technische aspecten.
Alleen voor de mensen die daar last van hebben, ik heb het voor zowel BOTW als TOTK op internet moeten lezen nadat ik de game had uitgespeeld dat er framerate problemen waren en dat geld wel voor meer spellen. (en voordat dat er bij gehaald word, ik game ook gewoon op 60 fps stabiel op mijn game pc dus het is niet dat ik alleen op de switch speel of zo)
Pokémon S/V is eigenlijk de enige switch game waar ik er af en toe last van heb gehad en ik heb behoorlijk wat switch games gespeeld.

Als je er echt gevoelig voor bent dan is het inderdaad minder maar zoveel mensen laten zich ook beïnvloeden door anderen, dat je vraagt wijs maar aan waar de framerate vertragingen zitten en dat ze het gewoon verkeerd aangeven |:(

Bij FPS of andere games waar 1/100 seconde een verschil maakt zeg ik ook zorg voor stabiele hoge framerate maar speel die spellen dan ook gewoon op een goede game pc...
Ocarina of Time, nog steeds gezien als een van de beste games ooit, draait op de N64 op ongeveer 20fps. Nooit last van gehad.
Standaarden verhogen over tijd. Ben je nog steeds oké met VHS beeldkwaliteit?
Nee, maar zeggen dat lage framerate de spelervaring in de weg zit is te kort door de bocht.
Het heeft een grote impact of gameplay aangezien je input lag echt verschrikkelijk hoog ligt.
Toch zou ik graag een switch 2 willen zien of iets met een stuk meer power. Het gaat bij nintendo er inderdaad niet om de nieuwste graphic en raytracing echter vind ik de switch docked op mijn tv 4k 65 oled in resolutie gewoon erg laag. Ik snap wel dat geen handheld ff 4k duwt alleen mogen sommige dingen wel wat scherper, dan wel in 1080p wellicht een betere AA/ upscaling bijv fsr? Dat zou al enorm schelen in zowel reso als fps.

Aan de andere kant weet ik eerlijk gezegd niet wat ik van een switch 2 zou verwachten, voor enkel wat beter graphics en fps koop ik geen nieuw console voor.. Tenzij het een factor x10wellicht maar dat zie ik ook niet gebeuren
Er is wel een erg groot verschil in grafische pracht. Dat niet alleen, de switch red de frames nog niet eens.
Helemaal mee eens, maar Tears of the Kingdom heb ik toch ruim 100+ uren in zitten aan plezier en vertier….. en de dag voor op dat ie een jaar uit was uitgespeeld (pure toeval).

Nu bezig met FF7 rebirth wat grafisch prachtig is, hoge framerates heeft en mijn tanden flink in kan zetten. Maar ondanks dat ik enorm geniet en ook hier minstens net zo veel uren in zal steken mis ik toch wel de vrijheid die Totk mij gaf, al is het alleen al dat een richel net te hoog is en een stuk om moet om naar mijn doel te kunnen 😓

Nintendo laat in ieder geval zelf zien dat er nog net wat uit te knijpen valt, al is het wel kiele kiele :)
Het is zeker knap dat Nintendo TotK heeft kunnen maken voor de Switch en ik heb er ook 200 uur met plezier aan besteed. Maar mijns inziens laat juist die game zien dat de limieten van de Switch zijn bereikt en de Switch 2 noodzakelijk is.
Nintendo heeft duidelijk consessies moeten doen aan hun visie voor de game om deze speelbaar te houden en dat is geen goeie zaak.
Ik ben ook wel excited voor Switch 2 maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van, ach waarom.

Switch werkt fine en Nintendo toont aan dat het niet gaat om de nieuwste graphics met raytracing maar om de software. Voor mij zou de switch gerust nog wat kunnen meegaan lijkt me.
Ja dat is de eeuwige discussie natuurlijk. Tonen ze het aan omdat ze geen krachtige hardware hebben of omdat het zo is.

Ik denk vooral het eerste. Want ik zou juist dolgraag zien wat de studio’s van Nintendo doen met de hardware van de PS5/XSX plus de gameplay waar ze zo ongelofelijk goed in zijn.

Betere hardware betekend immers niet dat ze niet nog steeds voor gameplay kunnen gaan.
Betere hardware betekend immers niet dat ze niet nog steeds voor gameplay kunnen gaan.
Er is ook nog iets als geld wat je maar 1x uit kan geven...
[...]

Er is ook nog iets als geld wat je maar 1x uit kan geven...
Ik snap niet welk punt je probeert te maken denk ik.
Goede gameplay bouwen kost geld. Betere graphics kosten ook geld. Dus tenzij je meer voor je games wil betalen zal je een keuze moeten maken.
Goede gameplay bouwen kost geld. Betere graphics kosten ook geld. Dus tenzij je meer voor je games wil betalen zal je een keuze moeten maken.
Meer voor games betalen vind ik geen probleem. Zeker voor Nintendo titels.

Maar los daarvan geloof ik niet dat het bij Nintendo uit de lengte of de breedte moet komen, dat bedrijf loopt zo goed daar hebben ze echt wel wat extra stuivers om ook met krachtigere hardware mooie dingen te bouwen.
[...]
Meer voor games betalen vind ik geen probleem. Zeker voor Nintendo titels.
Veel mensen vinden dat wel een probleem...
Maar los daarvan geloof ik niet dat het bij Nintendo uit de lengte of de breedte moet komen, dat bedrijf loopt zo goed daar hebben ze echt wel wat extra stuivers om ook met krachtigere hardware mooie dingen te bouwen.
Je vergeet dat Nintendo ook af en toe best diep in de problemen heeft gezeten. Het is helemaal geen zekerheid dat een 2x zo mooi spel ook 2x zo goed verkoopt dus eigenlijk is het bouwen van 'showcase' spellen veel risicovoller en eigenlijk gewoon een slechte investering.
[...]
Veel mensen vinden dat wel een probleem..
Daarom staat er ook “vind ik”, en is het mijn mening.
Je vergeet dat Nintendo ook af en toe best diep in de problemen heeft gezeten. Het is helemaal geen zekerheid dat een 2x zo mooi spel ook 2x zo goed verkoopt dus eigenlijk is het bouwen van 'showcase' spellen veel risicovoller en eigenlijk gewoon een slechte investering.
Nee hoor dat vergeet ik helemaal niet, ik ben het alleen niet eens met je statement dat er automatisch keuzes gemaakt moeten worden.
Inderdaad, en meer hardware betekent minder grafisch idioot hoeven te optimaliseden, en dus kan je in principe een net zo mooi spel maken met minder moeite (ofwel mooier met een beetje extra moeite).

Het werk zit hem echt niet in je shaders mooier maken etc.
Maar die open wereld games van Pokémon en ook Monster Hunter tonen aan dat het toch wel hoog tijd wordt voor een opvolger van de Switch. Zeker als je dezelfde MH op de XSX en PS5 ziet, een wereld van verschil.
Nieuwste graphics met raytracing is één ding, maar met games als Tears of the Kingdom is het wel echt zichtbaar dat het limiet bereikt is. Third parties zullen ook behoefte hebben aan meer power om games beter te kunnen porten.
Tenzij ze overstappen op een veel krachtigere console (en daarnaast eventueel een optionele handheld behouden) zie ik niet echt veel nut van een nieuwe Switch. Ik zou heel graag zien dat ze weer concurreren met PlayStation en Xbox, door meer games te kunnen ondersteunen welke op die consoles draaien. Ik denk dat er dan meteen een veel grotere markt voor Nintendo zou kunnen ontstaan. Op dit moment is Nintendo vooral zijn eigen ding met veel eigen merken en verder niet veeleisende indi games.

Ik krijg niet echt de impressie dat ze voorlopig grafisch veel vooruit zullen gaan met hun eigen titels, het is ook wel een beetje de grafische stijl van veel Nintendo games die nou niet bijzonder meer vergt.

Behalve dat ze misschien hogere resoluties, een groter scherm en meer frames willen gaan ondersteunen kan ik me niet zo goed voorstellen wat er van een Switch 2 wordt verwacht.
Meer opslag, een verbeterd ecosysteem/online, games op 60fps draaien ipv 30, meer ondersteuning voor 3rd party titels.

Er zijn veel spellen die nu eigenlijk niet draaien op Switch maar wel prima gaan op bijvoorbeeld de Steam Deck. Noem een Elden Ring. Op een Switch 2 zou die wel geport kunnen worden.

Zeker wel nut om te hardware te blijven uitgeven. Bovendien lopen de sales nu langzaam terug van de Switch omdat de meeste mensen er een hebben. Nieuwe hardware zal weer als een zonnetje verkopen en ruimte maken voor grote klappers (Mario, Zelda etc) die ook stuk voor stuk 10+ miljoen verkopen draaien.
Maar wat ik bedoel is als de upgrade nog niet groot genoeg is om te concurreren met de andere consoles dan zal Nintendo vooral nog steeds in hun eigen wereldje blijven.

Zal geen ramp zijn als het slechts om een opslag/resolutie/framerate upgrade gaat voor bestaande games, maar naar mijn idee is de gemiddelde Nintendo speler daar niet de markt voor. Al helemaal niet als ze dus al een Switch hebben.

Doet me vooral een beetje terug denken aan de Wii U, ik kreeg altijd de impressie dat heel veel mensen niet eens wisten dat het een 'nieuwe' console was, en dat heel erg veel mensen die al een Wii hadden niet de neiging hadden om te upgraden naar een Wii U. Met name omdat er voor veel Wii gebruikers niet veel reden was om te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 22 juli 2024 20:31]

meer ondersteuning voor 3rd party titels.
Wat bedoel je hiermee? Volgens mij is de switch een ‘third party heaven’. Zover ik kan vinden zijn er 4300+ switch third party titels, 2700 voor de ps5 en 2400 voor de xbox…
De eShop staat ook bekend om gebrekkige quality control dus absolute aantallen zeggen niet zoveel.

De grote verkoophits slaan steevast of de Switch over, of krijgen vaak een halfbakken port zoals Hogwarts Legacy.
Tenzij ze overstappen op een veel krachtigere console
De Switch is gebaseerd op GTX 900-series, er gaat sowieso een gigantische sprong zijn, zelfs binnen hun mobiele budget.
Hoezo concurreert de switch niet met de ps5? Er zijn 140 miljoen switches verkocht tegen 50 miljoen ps5... Dat is een beetje als zeggen dat Opel snellere autos moet maken want ze concurreren niet met Ferrari.
Maar dat veranderd nog steeds niet dat ze niet concurreren met de PS5 en andere consoles.

Wat ik bedoel is, zouden ze een krachtigere console hebben die hetzelfde aanbod games zou kunnen draaien, met uitzondering van exclusives, dan zouden ze concurrern op hetzelfde vlak als de rest van de game markt. Op dit moment concurreert de Switch meer met games op telefoons dan andere game consoles. Dus tenzij ze meteen upgraden naar hetzelfde niveau als andere consoles zie ik het punt van een dure upgrade niet zo.

De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk, de Switch kwam bijna 4 jaar eerder dan de PS5 uit. Niet te vergeten dat de PS5 ontzettend moeilijk te verkrijgen was in een hele lange periode daarna.
En misschien een one more thing...?
Nintendo heeft al bevestigd dat er niks over de switch 2 wordt gezegd in deze direct dus daar moet je niet op hopen.
Nintendo heeft al bevestigd dat er niks over de switch opvolger wordt gezegd in deze direct
Ja wel apart dat Tweakers dat ook niet even erbij meldt in hun artikel..

https://nitter.poast.org/...tatus/1802702745276662114
Nog altijd veel speelplezier van Switch OLED die ik een tijdje terug heb gekocht. Alle Nintendo games draaien soepel, laadtijden mogen best wat sneller, maar de graphics zijn prima. Voor een iets lagere prijs in de markt zetten en een Switch 2 introduceren inclusief release van Mario Odyssee 2. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.