Telenet verhoogt prijzen van veel abonnementen in juni met 3,5 procent

De Belgische provider Telenet verhoogt de prijzen in juni met 3,5 procent om te compenseren voor inflatie. De prijsverhoging geldt voor veel abonnementen, maar lang niet voor allemaal.

Telenet zegt dat het de komende weken klanten individueel gaat informeren. Ook is bekend welke abonnementen wel en niet in prijs omhoog zullen gaan. De prijsverhoging gaat niet gelden voor Play Sports, abonnementen van BASE en Tadaam, Telenet Essential Internet FIVE en TEN, vaste telefonie, buitenbundeltarieven, installatie- en activeringskosten, en Sociaal Internet. De prijsverhoging geldt wel voor onder meer alles-in-eenabonnementen zoals ONE en ONEup, twee-in-eenabonnementen en diverse losse diensten.

De prijsverhoging is nodig vanwege de inflatie, zegt de provider. "We houden daarbij rekening met de huidige economische situatie. We passen onze prijzen aan als gevolg van de inflatie, die een impact heeft op onder andere de loonkosten en prijzen van technologische apparatuur", aldus Telenet. De prijsverhoging wegens inflatie is er elk jaar.

Telenet-prijsverhoging Prijs Prijs per 2 juni
Easy Internet 100Mbit/s € 33,29 € 34,45
All-internet 300Mbit/s € 61,14 € 63,27
Telenet Mobile 5GB € 16,00 € 16,56
Telenet Mobile 13GB € 20,94 € 21,67
Easy Internet + Telenet TV iconic € 64,47 € 66,72
All-Internet + Telenet TV iconic € 74,20 € 76,79
Giga-Internet + Telenet TV iconic € 92,32 € 95,54
ONE for 1 (1 unlimited) € 73,24 € 75,80
ONEup for 1 (unlimited) € 95,39 € 98,72

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-04-2024 • 17:24

88

Submitter: Tricolores

Reacties (88)

88
86
20
2
0
60
Wijzig sortering
Hogere prijzen mogen ook wel komen met een betere dienstverlening.
https://www.demorgen.be/s...ijkt-boosdoener~bec859ce/
Ze krijgen de problemen maar niet opgelost.
Hoe valt dit te rijmen met 90k klanten die al vertrokken zijn?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240322_93258780

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 22 juli 2024 16:30]

Hogere prijzen moeten niet verantwoord worden naar de klant toe, dat maakt deel uit van het recht van de aanbieder om de voorwaarden aan te passen.

Die typisch riedel over "inflatiecorrectie", die tweakers dan bekritiseren alsof dat in principe al serieus dient genomen te worden, is een gevolg van het feit dat bedrijven steeds meer hun diensten en producten proberen te nomaliseren in een culturele context van Nietzscheaanse slavenmoraal. Normaliseren houdt in: spreken over internet alsof het iets is dat absoluut noodzakelijk is. Wat zeker voor de duurdere formules meestal niet waar is. En een slavenmoraal wil zeggen dat degene die de (prijszettings)macht heeft, zijn macht niet openlijk mag tonen, maar zich moet presenteren als roi-citoyen, als de dienaar van degenen t.a.v. wie hij de prijs bepaalt. Dus dan krijg je de constante riedel over hoe de ISP "geen andere keuze" heeft dan de prijzen te verhogen, dat ze gedwongen worden door de omstandigheden. En de klant wordt op die manier geconditioneerd om "inflatie" als een smoesje te zien voor gewone prijsverhogingen, wat het ook is.

Als er nu eens een bedrijf was dat zou zeggen: "we verhogen de prijzen omdat jullie domme gewoontedieren zijn die bang zijn om te veranderen, en zich dan maar laten uitmelken"... Voor dat bedrijf zou ik respect hebben.
Voor de kleinste pakketten is er weinig keuze, gewoon slikken ...
Ik schrijf niet dat de klanten blij moeten zijn prijsverhogingen.Wat ik voorstel is gewoon: als we nou om te beginnen al eens met zouden stoppen met over bedrijven te spreken/denken alsof het hen over wat anders dan winst te doen is.
Alle bedrijven waar het niet om de winst was te doen zijn failliet of niet eens opgericht.

(voorgaande verkeerd gelezen!)

[Reactie gewijzigd door jegelie op 22 juli 2024 16:30]

Of je stapt gewoon over naar een bedrijf dat niet elk jaar zijn prijzen omhoog gooit.

Dankjewel EDPnet.
Hopelijk blijft da zo na overname proximus... zie de bui al hangen :)
Proximus heeft EDPnet 5 maanden geleden verkocht aan Citymesh.

nieuws: Proximus verkoopt virtuele provider edpnet aan Citymesh

[Reactie gewijzigd door Perkele op 22 juli 2024 16:30]

Of Orange dat hetzelfde netwerk gebruikt maar goedkoper is...
Heerlijk geschreven! Deze slaaf is allesinds vertrokken naar een andere slavendrijver en neemt daar de goedkoopste formule, die inderdaad volstaat.
Het alternatief van Telenet is voor veel belgen een 40mbit vdsl lijn. Indien je meer wilt zit je dus vast aan telenet.
proximus fiber is op meer en meer plaatsen beschikbaar - reden dat telenet klanten kwijtraakt moet je niet ver zoeken
Mja, exact een jaar geleden hebben ze fiber in de straat gelegd. Ben nog steeds aan het wachten op de aansluiting in mijn huis.
En de vraag die je je dan steeds moet stellen is of die Belgen dat "meer" wel echt nodig hebben. Bedrijven verdienen hopen geld aan luie consumenten die niet (goed) nadenken over wat ze echt nodig hebben en dus extra betalen voor diensten die ze niet (ten volle) gebruiken.
Ik kan je verzekeren dat 40mbit weinig is als je Netflix kijkt kan je amper nog iets op de computer doen 😅
Ik heb de helft en ben daar perfect tevreden mee.
Ik ben dus ook zo iemand. Waardeloze service en helpdesk, maar wel regelmatig prijzen verhogen.

Ik ben al bijna een jaar geen klant maar en kreeg onlangs een factuur via de post met een bedrag van 0 euro...

Als ik John Porter was zou ik mijn conclusies trekken hoor...
Ze doen maar... Ik ben zeker 25 jaar Telenet klant geweest, maar ik had het echt gehad met hun constante prijsstijgingen. Daarom na wat twijfel overgegaan naar Orange, die ook op het Telenet netwerk zit. Op slag minstens 1/3 per maand goedkoper, en even snel. Merk niets van verschil. Ik ben nu 3 maanden over en zou het iedereen aanraden.
Yeps, hier ook orange sinds vorig jaar. Abo heeft zelfde bandbreedte, is goedkoper EN ik ben van de download limiet vanaf.
Jammer dat ik het feestje wat moet verstoren, maa orange zit op het hetzelfde coax netwerk als telenet en bijgevolg volgen ze dezelfde limiet als telenet. Kijk maar naar het sterretje met de voorwaarden.

'Onbeperkt' = beperkt.
(En 'fiber' = geen fiber 8)7 )
Dat klopt niet helemaal. Orange heeft ook hun eigen coax-netwerk (Voo - vooral in Wallonië) en maakt ook gebruik van de glasvezel van Wyre. Er is inderdaad wel een soort softlimiet van 3TB.
Mijn feestje is nog volop aan de gang hoor. Er is zelfs nog niemand naar huis gegaan!

Bij mijn duurder telenet abo zat ik na 200Gb gedownload op smallband. Orange: geen limiet, dus geen smallband na 200Gb. Je dacht waarschijnlijk dat ik het over de snelheid had.

[Reactie gewijzigd door spoonman op 22 juli 2024 16:30]

Smallband krijg je alleen als je extreem tijdens de piekuren (17u-24u) gaat downloaden.
Als je daarbuiten download gebeurt dat niet. Ik zit iedere maand over 1TB verbruik.
We hebben het toch over telenet he? Het is jaren zo geweest bij mij: over de limiet? Smallband … (en 200Gb lijkt mij niet extreem). Als ik er dan over ging, kocht ik blokken bij om weer fatsoenlijk te kunnen surfen. (per 5 of 10Gb als ik mij niet vergis).

[Reactie gewijzigd door spoonman op 22 juli 2024 16:30]

Het goedkoopste abonnement bij Telenet heeft nog een limiet van 150GB, die bestaan nog altijd. Bij Orange heeft elk abonnement voor vast internet een FUP. Maar zo'n goedkoop abonnement als Telenet biedt Orange niet aan, dus ik denk dat spoonman het nog over een ouder abonnement heeft dat ondertussen ook FUP geworden is bij Telenet.

Voor mij was de overstap van Telenet naar Orange ook een paar euro per maand goedkoper, qua downloadlimiet/FUP limiet is het ongeveer hetzelfde maar ik krijg bij Orange wel een iets hogere uploadsnelheid (over dezelfde kabel...). Telenet durft voor een upload van slechts 20 Mbps meer dan €60 te vragen, bij Orange heb ik rond dat bedrag 50 Mbps (de belofte toch maar in de praktijk wordt dat effectief gehaald). Dat helpt toch al iets bij het thuiswerken.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 22 juli 2024 16:30]

Orange is de limiet 1000 gigabyre kom ik tot nu toe mee aan, zelfs met alle dagen streamen
Hebben ze daar ook TV, internet en x mobiele abo packs?
Heb je ook tv van proximus?

De beeldkwaliteit was een tijd geleden toch nog beduidend minder dan op de kabel van Telenet.
Of is dit ondertussen beter op fiber dan op dsl ?

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 22 juli 2024 16:30]

Nee, ik heb geen lineaire tv meer. Keek daar toch nooit meer naar merkte ik. Dus enkel nog Netflix en Disney.
Op de fiber van MobileVikings kan het sneller én goedkoper maar die is nog niet overal beschikbaar.
Ik ben zelf al bijna 4 jaar over naar Orange. Dat scheelde me enkele 10-tallen euro's per maand.
Sinds eind vorig jaar ook het TV-abonnement eruit gegooid wat het weer 20 euro per maand goedkoper maakt.
Verschil is t.o.v Telenet is er zeker wel, maar dan in de positieve zin.
Ik hoor namelijk veel mensen uit de buurt klagen dat hun Telenet internet het af en toe voor enkele uren laat afweten...zelfs in de piekuren.
Op Orange kan ik altijd gewoon verder. Een keer of twee per jaar merk ik dat in het holst van de nacht mijn video deurbel even uit is geweest voor een kwartiertje...waarschijnlijk door een update van Orange infra.
Overdag letterlijk nooit issues gehad. De webradio staat heel de dag aan, ik werk 90% van de tijd een dag van 10 uren van thuis uit en 's avonds kijken we IP TV bij TV Vlaanderen of staat Disney/Netflix/.. op.
Zolang er geen fiber in de straat ligt blijf ik gewoon waar ik nu zit.

[Reactie gewijzigd door houwimmie op 22 juli 2024 16:30]

Dit is exact mijn ervaring, ik sluit me hier volledig bij aan. Ik ben super tevreden!

Orange doet trouwens ook fiber, maar wellicht is mobile vikings wel nog iets goedkoper. Fiber ligt hier bij ons in de buurt echter nog niet, en dat zal nog wel even duren. Tot die tijd kan ik prima verder met het aanbod van Orange!
Orange verkoopt coaxkabel en noemt het fiber met coaxiale aansluiting.
Maar het is dus geen fiber, dat zie je aan de lage uploadsnelheid van ocharme 50 Mbps.

Dat is een wereld van verschil met de 9 miljard euro fiber die Proximus en zijn partners in de grond aan het steken is.
Orange zit ook op de fiber van Fiberklaar, waar beschikbaar.
Hoe bevalt TV Vlaanderen IPTV je?
Ik kijk al geruime tijd via de Telenet TV app op de AppleTV op de slaapkamer en dit bevalt me reuze goed.
Dus ben aan het twijfelen om men Telent Klik (inclusief TV box) te herbekijken. Enige nadeel dat ik zie is dat je niets kan opnemen (probleem voor de madam).

Ipv een alles-in-één klik abonnement een combinatie van TV Vlaanderen voor TV / Mobile vikings voor Mobile / Internet van TBC (ik heb minstens 500mbps nodig en orange biedt dat niet aan)
Orange biedt geen TV via CI+-module aan, enkel via extra decoder per TV à 9 euro/maand. Met een paar toestellen ben je dan mogelijk duurder af dan bij Telenet. In mijn geval: bejaarde ouders die naast bejaarde tante wonen, tante kijkt al 30 jaar gratis TV via coax-kabel onder het gazon... die mensen ga echt geen app meer leren gebruiken om TV te kijken zonder decoder of CI+-module.
Het basis-aanbod van tv (een 20-tal zenders) is tegenwoordig integraal zonder ci+ module te kijken. Dit was een vereiste om de analoge kabel uit te schakelen. Dit is muv de VRT kanalen wel enkel in SD kwaliteit. Niet ideaal voor een grote tv in de woonkamer, maar meer dan voldoende voor een kleinere tv op de slaapkamer.
Wat bedoel je? Dat ze toch niet lang meer gaan leven dus nog even volhouden met prijsstijgingen?
Dat voor bepaalde setups Orange duurder is dan Telenet. In hun geval zitten ze in Wigo Home S, een legacy-formule met lage specs. Ze verbruiken ongeveer 30GB volume per maand, en hun laptop-WiFi is 802.11g zonder de een snellere WiFi-module beschikbaar is voor hun model. Dus van die 150 mbits/s down halen ze in de praktijk maar +/-60 mbits/s op de laptop. Ze hebben twee TV-toestellen, en de tante ernaast kijkt op haar TV via een aftakking op de coax-kabel.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 22 juli 2024 16:30]

Maar wat voor internet hebben je bejaarde ouders dan nodig? Dat is gewoon de doelgroep van Orange niet, goedkoopste internet abonnement dat ze hebben is €45 per maand en je kunt geen TV nemen zonder internet. Ik denk niet dat hier iemand pleit om bij Telenet weg te gaan voor alleen de TV verbinding. Maar als je een beetje goed internet nodig hebt, ga dan naar een fiber aanbieder als het kan, of Orange.
Meestal komen ze al toe met een data sim in een laptop
Als je een all-in formule hebt met mobiele abonnementen voor het hele gezin is er nagenoeg geen verschil
Dat heb ik dus doelbewust niet, want in mijn regio is de ontvangst van het Telenet mobiele netwerk echt bedroevend...
Elke keer Telenet zulke prijsstijgingen aankondigt loop ik ook met het idee er te vertrekken. Twee dingen houden me (tot nu toe) tegen:

1. Op de klantendienst van Orange zitten een hoop arrogante bavianen. Excuus voor m'n woordgebruik, maar die mensen lachen je vierkant uit omdat je vraagt een bepaalde setting te veranderen. In jouw profiel (mobiel) staat het goed, doch in de praktijk werkt dat niet. Je zal naast mobiel ook maar eens vast internet hebben, wat ik echt niet kan missen, en in de problemen komen...

2. Wij zijn hier nogal fan van lineaire tv. We werken met diverse CI+ modules. Orange biedt dat niet aan. We zouden modules op naam van kennissen, klant bij Telenet, kunnen activeren, maar wat een gedoe.
Echt geen zin om met decoders gaan te klooien.
1 is niet mijn ervaring. Als ik al eens moest bellen, ben ik altijd prima geholpen geweest. Maar eigenlijk heb ik dat nog maar een keer hoeven te doen. Niet zo met Telenet. Daar moet ik nu nog bijna maandelijks naar bellen wanneer ze me weer een rekening hebben gestuurd voor de afgelopen maand, terwijl ik al van januari geen klant meer bij ze ben.
2. Orange biedt idd de optie van ci+ kaarten niet aan. Ik weet dat, want dat was ook wat ik gebruikte bij Telenet en dat me er nog een tijd gehouden heeft. Maar ik kijk echt niet meer genoeg lineaire tv. De optie om deze door te schuiven naar een andere Telenet klant is ... Interessant. :)
Ik ben al enkele keren voor het mobiele abonnement naar de concurrentie gegaan en telkens keer ik weer terug naar Orange. Die jongens hebben zo'n goed bereik. Echt nooit problemen mee.
Ik word maandelijks gespammed met hun "Orange Thank you" smsjes. Vrij belachelijke dingen die daartussen zitten, dus ik hoef ze niet. Als ik dat aan de klantendienst vertel behandelen ze me als een marsmannetje.

Voor geval 2 toch eens gaan rondkijken naar IPTV. Het probleem is dat tot nu toe ik geen enkele provider gevonden heb die én 1080i/p levert op de Vlaamse en Nederlandse zenders met 50FPS én de zender Eclips tv doorgeeft. Zeker dat laatste lijkt een probleem.
Als je je laat tegenhouden door één zender, ga je gewoon mee moeten met elke prijsverhoging.
orange mobiel netwerk is inderdaad goed van ontvangst.
mijn vrouw heeft enkele maanden op proximus netwerk gezeten via edpnet maar was blij dat ze terug op orange netwerk zat met "hey telecom"

hey telecom heeft erg scherpe prijs en werkt via orange netwerk dus zeker aan te raden.
1/3 per maand is zo hevig overdreven, zeker na de forse prijs stijging van onlangs. Ja, het was misschien pas de eerste keer dat Orange een prijsstijging doorvoert maar ik denk dat die nu ook jaarlijks gaan volgen.

Ik betaal nu 74,20 per maand Internet + TV. Vanaf juni 76,79. (300 Mbps down/20 up)
Als ik nu kijk naar Orange internet + TV;
Start fiber 68,00 per maand + opstartkost van 60 euro dus eigenlijk 73,00 per maand eerste jaar. (200 Mbps down/15 up.
Zen fiber 78,00 per maand + opstartkost van 60 euro dus eigenlijk 83,00 per maand eerste jaar. (500 Mbps down/50 Mbps up)

Ik ben dus echt niet veel voordeliger uit bij Orange (en dan nog niet gesproken over het feit dat orange geen Android TV app heeft waar Telenet dat wel heeft). Ik verreken opstartkost mee voor een jaar omdat over een jaar het internet landschap er weer anders zal uitzien en dat dan weer te herbekijken is.

Heel wat mensen in de comments die andere providers roepen maar ze hebben allemaal hun nadelen.
Fiber uitrol in Belgie = gelimiteerd. Heel groot deel van Belgie heeft geen mogelijkheid tot fiber. Voornamelijk de grootsteden of nieuwbouw projecten die dat vaak hebben.
EDPNet zie ik een paar keer voorbij komen, die hebben als beste optie 100 Mbps down en 40 Mbps up. 3x trager internet voor helft van de prijs is voor mij een belachelijke vergelijking. Dat geldt ook voor Proximus non-fiber.

Tot de uitrol van fiber op grote schaal beschikbaar is zal Telenet blijvend monopolie positie hebben met snel internet en Orange die in de schaduw van Telenet wandelt want ze zitten op het Telenet netwerk.
Ik betaal nu 65 euro/maand bij Orange, maar dat is een actie voor de eerste 6 maanden als nieuwe klant, nadien wordt dat 75 euro/maand. Bij Telenet betaalde ik 115 euro/maand. Dat is toch een significant verschil. Ok, ik heb ook mijn digitale TV laten schrappen, maar om dan nog zo'n groot verschil te hebben... Moest ik ooit nog reguliere TV willen (maar ik zou niet weten waarom) ga ik wel een streamingabonnementje aan van 10 euro/maand bij orange zelf of TV Vlaanderen. Dan is het nog steeds een stuk goedkoper.

Ik zal ooit wel de mogelijkheid hebben om Fiber aan te sluiten, de kabels hebben ze vorig jaar getrokken. Maar dat zal nog wel even duren denk ik (lees: een paar jaar). Tot die tijd zal ik zo verder doen. Ben prima tevreden.
Waarom kunnen concurrerende partijen het dan veel goedkoper aanbieden?

Zie dit eerder als de aandeelhouders tevreden stellen en winstmaximalisatie als bedrijf zijnde, en dit over de kap van hun klanten.
Maar tja, dat zullen ze niet naar het publiek communiceren. Marketing technisch niet zo slim.

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 22 juli 2024 16:30]

Heb jij even geluk dat de jaarverslagen openbaar zijn!

En je kunt zelf ook aandelen kopen, profiteer je ook van de winst.
Dat kan niet meer want Telenet is van de beurs gehaald
in het verleden veel issues gehad met proximus. Maar gezien ze pas voorstelden fiber te komen installeren in combinatie met de vele prijsstigingen van telenet de laatste jarenben ik ook maar vertrokken.

En volgend jaar tekenen we dan weer in op wie dan met een promotie komt ....
Een jaarlijks terugkerend fenomeen: Telenet verhoogt de prijzen, verschillende mensen claimen over te schakelen naar Proximus, en een half jaar later verhoogt Proximus de prijzen... al is er tegenwoordig misschien meer keuze door Orange etc.

Wat mij vooral verbaasde was de prijs van een vaste telefoonlijn bij Telenet (en Proximus). In mijn ouderlijk huis hadden ze abonnement met vaste lijn, TV en internet bij Telenet. Toevallig vandaag heb ik het internet laten schrappen omdat de enige inwoner geen internet gebruikt. De enige optie om de vaste lijn te behouden kost 26€/maand (bij Proximus 29€/maand). En dan moet je nog betalen tijdens piekuren (daluren zijn gratis). Dit lijkt me belachelijk veel voor wat het is.

Het is dat het familielid (90+) gehecht is aan het nummer, anders zou overschakelen naar enkel mobiel een optie zijn.
Dat klopt, dat is onzin want een vaste lijn hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Daarom had ik hem in het verleden ooit laten schrappen, maar dat bleek ook een slecht idee. Want ze werken met een tripple play abonnement, en dat betekent dat, als je daar 1 iets uit haalt, dat al de rest aan de "normale prijs" werd gerekend, waardoor het NOG duurder werd! Go figure! Dus dan toch maar weer (nog even) een vaste lijn gehad... nu niet meer...
Ben van Telenet 300mbit naar Proximus fiber gegaan en heb het me eigenlijk nog geen moment beklaagd.
Ik zit al weer zeven jaar bij Orange op de Telenetkabel. Die hebben volgens mij in die zeven jaar maar een keer een prijsverhoging gehad van een paar euro.
Hier nog 1 alleen wel pas een 5 tal maanden, wat een opluchting is dat, veel meer krijgen en maar de helft betalen! Telenet komt hier vooralsnog niet meer binnen! en idd facturen aan 0 euro krijgen we hier nog elke maand...
Als het een 'inflatie correctie' is waarom geldt het dan niet voor alles...?
De inflatie in België in de maand maart was 3,18%. Ten opzichte van de vorige prijsverhoging (april 2023) is de CPI 3,8% gestegen ongeveer. Zonder dingen te willen goedpraten (het is ook een beetje een kring-redenering natuurlijk), is het niet helemaal onzin wat ze zeggen.

Niet dat ik er blij mee ben, de prijs gaat voor ons ook omhoog. Maar echte alternatieven hebben we niet (fiber ligt er niet, Orange is voor onze situatie gewoon duurder).
Ik zie niet direct een antwoord op de vraag. Waarom gaan sommige wel omhoog en andere niet.
Daar kunnen we natuurlijk wel over speculeren. Als je de grotere groep verhoogt haal je meer binnen, en denken andere misschien als ik een euro meer betaal dan de verhoging krijg ik veel meer.
Anders om kan natuurlijk ook, als de snelheid steeds verhoogd is, kun je een goedkoper abonnement kiezen.
Ah, nu snap ik het. Zo had ik het niet gelezen, sorry. Je hebt gelijk, inderdaad.
Ik ben wel naar Orange overgestapt in december. Orange Zen Fiber (500 down - 50 up) is 55 euro tegenover nu €61 en binnenkort €63 voor Telenet All-Internet. Ik heb er tijdelijk een mobiel abonnement bij genomen waardoor ik voor die €55 nu 6 maanden een Giga Fiber abonnement (1000 down - 50 up) heb, dat is €45 voor het vast internet en €10 voor een Go Light abonnement dat ik binnenkort weer opzeg.

Dus ik weet niet wat voor jou Telenet dan toch goedkoper maakt, digitale TV of mobiel misschien, digitale TV zijn alternatieven voor en het mobiel netwerk van Telenet is abominabel dus zat ik sowieso al niet bij.

Bij Orange krijg je ook ten minste een router die je lokaal kunt instellen. Verder heb ik ook wel af en toe verbindingsproblemen op drukke momenten, maar die had ik met Telenet ook, gewoon eigen aan de kabel.
Dsl-verbinding daar zeg je het al, het is gewoon wachten op fiber voor de concurrentie echt zijn werk kan doen.
Hoezo, 1,8 miljoen DSL-verbindingen zijn geen concurrentie of zo?
Nee, max 100mbit is gewoon niets meer voor mij, dat is 10j terug in de tijd. Zelfs telenet 1gbit hoop ik zo snel als kan te vervangen door een synchroon alternatief of eentje met minstens 500mbit upload.
Snelheidsverschil maakt het idd geen concurrent als je enigzins hogere snelheid wil. En dat weten ze maar al te goed, vandaar dat ze gemakkelijk dit soort prijswijzigingen er door krijgen zonder volgens mij al te veel klanten verlies.

Gezien deze prijsverhoging gaat waarschijnlijk bij mij dus de tv decoder de deur uit. Bespaar ik meer mee dan de prijsverhoging is :). Zat toch al even te twijfelen of ik het ding ging houden gezien het me wel elke maand 10,5 euro kost om te "huren". Op die spullen verdienen ze volgens mij goed geld. Je maakt me niet wijs dat die zo duur zijn.
DSL zal zeker wel concurrentie zijn voor veel mensen, maar hier ligt een proximus-lijntje dat nog geen MBps haalt (vraag me niet waarom, het is niet dat we in een uithoek wonen, mijn vorige buurman werkte bij Proximus maar had gewoon Telenet omdat er geen alternatief was). EDPnet wou hier niet eens aanbieden (om maar iets te zeggen).

Dus ja, het is wachten op fiber.

Dat gezegd zijnde, Telenet One met 1 bel-sim (onbeperkt bellen en sms-en) en een datasim die allebei 300GB data geven voor 58 euro per maand op dit moment, ik ben benieuwd waar jij dat goedkoper kan vinden hier in België.
Zoo… ik ben te lui. Fijn dat jij mijn gebruikssituatie zo goed kent dan. En dan nog, laat het 40GB zijn (waar ik niet mee toekom), zeg mij eens, welke provider in België is goedkoper?

Overigens moet telenet mobile nergens onderdoen voor proximus waar ik het gebruik (en ik heb proximus via het werk, dus ik weet echt wel waarover ik praat).
Ik baseer me op objectieve cijfers over de mobiele netwerken. Telenet doet onder voor Proximus: https://itdaily.be/nieuws...r/5g-dekking-belgie-2024/

Hier enkele goedkopere tarieven, je was toch te lui om dat zelf op te zoeken. Daar profiteert Telenet van.

Mobiel:
yoin: 40 GB mobiele data voor 18 euro per maand (Proximus-netwerk)
hey! telecom: 80 GB mobiele data voor 20 euro per maand (Orange-netwerk)

Vast:
Scarlet: onbeperkt internet voor 34 euro per maand (DSL/fiber)
Edpnet: onbeperkt internet voor 35,95 euro per maand (DSL/fiber)
hey! telecom: onbeperkt internet voor 39 euro per maand (coaxkabel)

[Reactie gewijzigd door rafbelg op 22 juli 2024 16:30]

Dus jouw goedkoopste alternatief is 34 + 2 x 18 en dat moet minder dan 58 euro samen zijn? Ik mis iets, denk ik…
Ik weet niet waar jij Telenet One met 2 onbeperkte simkaarten voor 58 euro gevonden hebt

Volgens de Telenet website is het 85 euro (gedurende 12 maanden, daarna 95 euro, dit nog zonder de aankomende verhoging).

Als Telenet bij de goedkoopste uitkomt -> dan is er iets mis met het onderzoek.
En van service moeten ze het ook al niet hebben.
Ik heb maar 1 belsim, de data sim krijg je gratis bij je internet abbonnement.

Momenteel is het 63 euro voor 12 maanden maar vorig jaar was de korting zelfs 15 euro, vandaar dat wij nog 5 euro minder betalen. De promo’s maken best een verschil.

https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/one.html
Netwerk zegt ook niet altijd alles, is bv. 5G inbegrepen en kan je VoLTE gebruiken? Voor de ene zal de snelheid belangrijk zijn, voor een ander gewoon het hebben van ontvangst.

Vreemd genoeg heb ik met mijn gratis Telenet e-sim, toch het mindere netwerk, wel bereik waar Proximus het altijd laat afweten.
Vreemd genoeg heb ik met mijn gratis Telenet e-sim, toch het mindere netwerk, wel bereik waar Proximus het altijd laat afweten.
Niet zo vreemd hoor. Alles hangt af van welk toestel je gebruikt, de isolatie en het metaal van de gebouwen waarin je je vaak vertoeft en die van de gebouwen tussen de zendmast en welke zendmasten er toevallig in je buurt staan.
De prijsverhoging geldt voor veel abonnementen, maar lang niet voor allemaal.
Ik zie er anders geneen tussen zitten die geen verhoging krijgt. Daarbij vind ik de zin ook een beetje vreemd, geldt voor veel abonnement, maar lang niet voor allemaal. Het woordje lang doet vermoeden dat een enkele maar een verhoging krijgt.

Afijn, het zijn flinke prijzen voor wat men daar krijgt. En dat de verhoging door loonkosten komen begrijp ik, maar technologische apparatuur? Ze vervangen elk jaar hun apparatuur? Misschien kan men ook eens kijken of er intern bezuinigt kan worden ipv alles maar op de consument te schuiven. Want de volledige graaiflatie komt op het bordje van de klant. De inflatie is gemiddeld 3.21% in 2024. Dus ze hebben er nog een 10% bovenop gegooid.
Telenet houdt ervan om meermaals langs de kassa te passeren. Eerst trekken ze hun prijzen op "om het netwerk te verbeteren." Maar wil je nadien ook gebruik maken van dat verbeterde netwerk? "Neem maar een duurder abonnement dan, sukkel!"
Verbeteren is ook met een serieuze korrel zout te nemen. Ik merk in ieder geval geen enkele verbetering in de afgelopen tien jaar, denk dat één keer de snelheid een default een beetje omhoog is gegaan. Verder enkel de gebruikelijke lag op zondagavond (een wederkerend fenomeen sinds het begin van de aansluiting) en de gebruikelijke pannes die ook niet minder voorkomen :)
Elk jaar hetzelfde liedje.

[Reactie gewijzigd door rafbelg op 22 juli 2024 16:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.