Aantal Vodafone-abonnees nam in 2023 met 144.900 toe

Provider Vodafone kreeg er vorig jaar 144.900 abonnees bij. In het afgelopen kwartaal ging het om ruim 40.000 mobiele klanten. Het aantal vaste klanten bij VodafoneZiggo daalde juist. Vorig jaar verloor de provider ruim 123.000 klanten.

VodafoneZiggo zegt tevreden te zijn met de kwartaal- en jaarcijfers. Afgelopen jaar draaide het bedrijf een omzet van 4.1 miljard euro, iets meer dan in 2023. Toen was dat 4,07 miljard euro. Daar staat een nettoverlies van 471,5 miljoen euro tegenover, terwijl dat vorig jaar nog een nettowinst van 374,4 miljoen euro was. VodafoneZiggo wijt dat verlies aan 'derivative portfolio losses', hogere rentes en lagere inkomsten van abonnees en klanten.

Eind vorig jaar had de provider 3,68 miljoen vaste klanten. Nu zijn het er 3,55 miljoen. Per vaste klant haalt VodafoneZiggo echter wel iets meer geld binnen in vergelijking met vorig jaar. Nu krijgt het bedrijf 54 euro per klant, terwijl het vorig jaar en het jaar daarvoor nog 52 euro per klant was.

Hoewel er groei was bij de mobiele tak, was deze kleiner ten opzichte van 2022. Over het hele jaar 2023 kreeg Vodafone er 144.900 abonnees bij. In 2022 ging het om 162.200. VodafoneZiggo heeft nu ruim 5,6 miljoen mobiele klanten. Daarnaast is het aantal vaste internetklanten teruggelopen. Het afgelopen kwartaal verloor Ziggo 21.000 klanten op dat gebied en over heel 2023 meldden bijna 100.000 klanten zich af.

Tegelijkertijd is het aantal zakelijke breedbandklanten juist gegroeid. Er kwamen 5000 klanten bij in het vierde kwartaal. Over het hele jaar 2023 groeide het aantal zakelijke aansluitingen met 24.000. Verder nam het aantal converged-klanten dat een abonnement bij Ziggo en Vodafone of hollandsnieuwe nam in een jaar met ruim 20.000 huishoudens toe.

Correctie: in het artikel stond aanvankelijk dat VodafoneZiggo vorig jaar een nettowinst van 471,5 miljoen euro had, maar dat is het nettoverlies.

VodafoneZiggo Jaarcijfers 2023VodafoneZiggo Kwartaalcijfer Q4 2023

Door Loïs Franx

Redacteur

16-02-2024 • 15:11

101

Submitter: Anoniem: 767041

Reacties (101)

101
100
34
1
1
54
Wijzig sortering
Zoals wel vaker lijkt de Tweakers-redactie ook bij dit artikel moeite te hebben met bedrijfskundige principes en de vertaling van bedrijfskundige termen. Uit het artikel:
De netto-inkomsten waren 471,5 miljoen euro. Vorig jaar kwamen de netto-inkomsten neer op 374,4 miljoen euro.
  • Om te beginnen is netto-inkomsten een nogal ongebruikelijke vertaling van de Engelse term net income, ook wel net profit genoemd. De gebruikelijke Nederlandse term is nettowinst.
  • Ten tweede is dat bedrag van 471,5 miljoen euro niet de nettowinst, maar het nettoverlies. Kijk maar in het voorlopige jaarbericht van Vodafone, onder andere bovenaan pagina 4: "Reported a FY net loss of €471.5 million, compared to net earnings of €374.4 million in the prior year period".
De verklaring die Vodafone hiervoor geeft: "derivative portfolio losses, higher third-party interest expense
and lower operating income, partially offset by foreign currency exchange gains and income tax benefits". Vodafone is weinig concreet over die derivative losses, maar krijg de indruk dat het gaat om verliezen op financieringsconstructies en beleggingsinstrumenten die weinig met de normale bedrijfsactiviteiten van Vodafone te maken hebben. Verder moest er meer rente worden betaald ("third-party interest expense"), brachten klanten minder geld in het laatje ("lower operating income" oftewel een lager bedrijfsresultaat). Daar tegenover stonden wat valutawinsten ("foreign currency exchange gains"). Bovendien kon Vodafone een deel van het verlies compenseren door dividendbelasting terug te krijgen die in voorgaande jaren was betaald ("income tax benefits").

Het persbericht mag dan tamelijk positief klinken, maar de bottom line is dat Vodafone vorig jaar bijna een half miljard euro verlies heeft gemaakt. En dat is toch echt iets anders dan Tweakers meldt.
Maar in mijn ogen is dit dan ook geen "nieuws", maar verkapte reclame voor Vodafone en Ziggo.
Omdat het artikel eens niet negatief is ingestoken is het reclame 8)7.

Vind het wel een verfrissend dan altijd maar aan te geven hoeveel internet klanten er weg zijn, terwijl Vodafone & Ziggo veel meer doen dan alleen internet aanbieden. Zijn al genoeg artikelen over te vinden dat ze internet klanten zijn verloren, ook hier op Tweakers.
@Tomatoman legt in zijn verhaal prima uit waar het in dit "nieuwsbericht" aan schort. Dan is het met gemak reclame te noemen. Tenzij je liever hoort dat Tweakers van kwaad tot erger gaat met hun informatie- en / of nieuwsverstrekking. Mijn ervaring is beide.
Bedankt, mooie en goede aanvulling.
Want? als mensen iets verkeerd doen dan moet je zo reageren? fijne ben jij.
Anoniem: 1777010 @rammes17 februari 2024 05:28
/s was duidelijk nodig
100.000 klanten minder voor hun “Giganet” of hoe ze het ook proberen te vermarkten. Dat is toch wel een behoorlijk aantal. Ze houden de omzet op peil door de prijzen te blijven verhogen maar hoe lang blijft dat houdbaar? Ben er zelf al behoorlijk wat jaartjes weg. De kwaliteit is echt niet slecht. Maar het prijskaartje dat er aan hangt, is gewoonweg te hoog. Als er glasvezel beschikbaar is, rennen veel klanten direct weg.
De kwaliteit is echt niet slecht
De download is prima, de upload is nog altijd op het niveau van DSL. Op mijn adres is het internet-only aanbod:
  • 100/25 voor 42,5 EUR
  • 200/30 voor 47 EUR
  • 400/40 voor 52 EUR
  • 1000/100 voor 59 EUR
Die 40 Mbps up haalde ik bijna ook op DSL, met een goedkoop 100/30 Mbps lijntje. Enkel hun allerduurste abonnement biedt een enigszins moderne uploadsnelheid. Maar ja, ik heb ook fiber als optie: daar krijg ik 400/400 voor 40 euro per maand (en dat is nog ex korting als nieuwe klant en bundelkorting samen emt een mobiel abo). Waarom zou ik dan in godsnaam voor Ziggo kiezen?

Nu kan je terecht opmerken dat de gewone consument niet echt naar uploadsnelheden kijkt, en dat klopt. Maar de technisch odnerlegde klanten wel, en die trekken weg. En dus verhoogt Ziggo de prijzen... en dat jaagt wat van die gewone klanten weg... en dus verhogen ze weer de prijzen.
Jij hebt wel ook geluk met je glasvezel aanbieder... Ik heb ook een glasvezeltje naar binnen liggen, maar die is van KPN. Daardoor is glas ongeveer even duur als Ziggo voor mij. Via KPN, want andere providers zijn juist nog duurder.
Alsnog heb ik een jaartje glas gehad want ik was benieuwd. Ik zal vast weer net pech hebben maar mijn ervaring was dat het niet zo stabiel was als Ziggo. Misschien ligt het aan de brakke apparatuur van KPN of hebben ze fouten gemaakt bij het aanleggen, maar nadat er al eens een monteur langs geweest was die me een ander modem gegeven heeft heb ik het opgegeven en ben ik lekker terug gegaan naar Ziggo. Dat zou ik denk ik eigenlijk zelfs doen als ik wel goedkoper glas kon krijgen (maar de stabiliteit hetzelfde was). Voor mij is het veel belangrijker dat het gewoon werkt dan dat ik een of twee tientjes meer in de maand over hou (uiteraard is dat ook niet voor iedereen zo).
Die van mij is ook van KPN, alsnog biedt T-Mobile Odido dan goedkoop fiber aan!
Nog eens gecheckt, maar hier niet. Het lijkt in eerste instantie alsof het wel goedkoper is, er staat mooi in beeld "Glasvezel 1 Gbit/s download en 1 Gbit/s upload" en er naast staat dat je na de actieperiode €45 per maand betaalt, maar als je naar onder scrollt blijkt dat het 100 Mbps abonnement geselecteerd is en die snelheid daarboven gaat alleen over wat er op je adres maximaal beschikbaar is. 1 Gbps kost €55. Goed, dat is €4 goedkoper dan Ziggo, maar dat is geen significant verschil imho.
Oh, wat gek, dan verschilt dat blijkbaar per regio. Ik heb het nog even nagekeken en het netwerk hier is echt van kpn.
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar ik meen dat het ook nog van het type glasnetwerk afhangt. Bij bepaalde type netwerken wat ze vroeger bouwden kan Odido eigen apparatuur in de wijkkast zetten. Dan is het laatste stukje glas wel van KPN, maar vanaf de wijkkast niet meer waardoor het ook goedkoper is meen ik. Wellicht dat dat het verschil is.
Klopt. Ik heb T-Mobile (nu Odido) 400/400 over KPN-glas en betaal EUR 35.00 hier in Groningen (wijk: Korrewegwijk). Collega moet daarvoor bijna EUR 15.00 meer voor betalen, heeft ook KPN-glas, woont andere wijk

Navraag was dat ze hier eigen apparatuur in de wijk hadden staan en enkel het glas huurden van KPN ipv. dat al het verkeer ook nog over het KPN-netwerk liep en daar dan op een hoger OSI-niveau naar T-Mobile/Odido werd geleid.
Dit vind ik erg interessant, ik heb zelf KPN glas (hier ook de glasvezelaanbieder) op mijn huidige adres 3 jaar, op mijn vorige 2,5 ofzo en ik heb letterlijk nooit een probleem gehad in die tijd (wat door KPN kwam), dus bij deze de vraag: Waardoor merkte je instabiliteit? Ben oprecht zeer benieuwd, en dit is absoluut niet om jou ervaring tegen te spreken.
Met het eerste modem was de verbinding soms 1 tot (sporadisch) een paar minuten weg. Het heeft een tijd geduurd voordat ik er achter was dat het ook echt een probleem met de KPN lijn was want het was kort genoeg dat het ook best aan de andere kant kon liggen of streaming video bv kwam een heel eind met de buffer. Heb in die tijd wel eens op de VPN verbinding van mijn werk gefoeterd of me afgevraagd of Tweakers even kort down was of zo. Maar uiteindelijk in de log van de modem gevonden dat die ook echt registreerde dat de verbinding er uit klapte. Soms dagen niet, maar dan weer een paar keer op een dag.

Het nieuwe modem (eigenlijk een oud modem dat volgens de monteur volwassener firmware had) leek het beter te doen, maar ik had nog af en toe het idee dat hij haperde. Het was alleen erg lastig te zeggen want dat modem had niet zo'n logboek waar ik die connectieproblemen in kon zien. Dat heeft me ook doen beslissen om het niet meer verder te proberen met KPN want bij de eerste monteur was ik al geadviseerd dat als de monteur niks vond dat ik kosten zou moeten betalen. De eerste keer had ik bewijs in hun eigen logboek, maar dat had ik daarna dus niet meer. Heb nog een tijd een ping laten draaien en de output naar een file geschreven en af en toe leek de verbinding even weg, maar het was lastig te zeggen of het nou hetzelfde probleem was, of dat ik misschien ook gewoon overgevoelig geraakt was er voor (je wordt op een gegeven moment paranoïde van zoiets). En je weet niet of het inderdaad de glas verbinding is of dat er misschien ergens op internet even een hickup was onderweg of bij de server die ik pingde (geloof dat ik gewoon google.nl had want vond geen betrouwbare hop dichterbij).
Duidelijk. Was dit de modem/router/switch/ap combo die door KPN geleverd was? De experia box oid? Die heb ik zelf ooit gekregen maar heb altijd mijn eigen interne netwerk gedraaid.

Wel vervelend dat je connectiviteit wegvalt, daar zou ik persoonlijk inderdaad ook zeer snel mee klaar zijn en zsm (na misschien 1 of 2 x klagen) opzeggen. Als welk bedrijf dan ook hun core service niet fatsoenlijk kan regelen is het vertrouwen snel weg.
Bij mij voor de deur nu momenteel een kabel van zowel ODIDO en KPN, die binnenkort in huis beide gaan worden aangesloten.

Keuze is dan voor mij duidelijk, want ODIDO is goedkoper, maar we hebben straks beide opties, altijd goed.

Binnenkort 1000/1000 voor 45,- pmnd, eerste 10 maanden zelfs 35,- pmnd.

Daar kan Ziggo nooit tegenop...
Ikzelf zit bij KPN nu ook op 1000/1000 voor 35 pmnd (voor 1 jaar, daarna 52.5). KPN gaat hier over glaspoort heen waar ook ODIDO op zit (en ik heb zelfs nog een Delta + Ziggo aansluiting dus de keuze is reuze). KPN kan dus best een goede deal zijn voor sommige, het ligt alleen aan het netwerk waar je op zit en hoeveel concurrentie er is.
ODIDO kan hier straks over beide kabels verwacht ik, glaspoort en ODF.

Ziggo ook nog, dus ook hier is de keuze reuze.
Die lijn is niet van KPN maar van KPN Netwerk. Mocht je niet blij zijn met het aanbod van de KPN paketten, dan kan je ook glasvezel afnemen via de wholesale constructie. Dit zijn in feite resellers van hetzelfde lijntje dat bij jou binnenkomt. KPN is voor KPN Netwerk ook gewoon een afnemer.
Zo heb ik op mijn KPN Netwerk lijntje een Odido abbonement. Installatie was even een dingetje, maar dat is bij glasvezel altijd gezeik omdat er vaak gepatcht moet worden in de wijkcentrale en dat is vaak moeilijker dan het klinkt!

Welke problemen ervaar je kwa stabiliteit?

[Reactie gewijzigd door Stemis op 22 juli 2024 14:35]

Precies, je ziet het goed hoe deze vicieuze cirkel zich langzaamaan voltrekt.

Ziggo moet gewoon geheel gaan verglazen, weg met het gerommel met verschillende AOPs, adapters, frequentiegeneuzel en docsis limitaties wat voor allerlei gezeik kan zorgen.
Zo niet, dan gaan ze zichzelf binnenkort gewoon de markt uitprijzen, en dan niet alleen voor de techneuten onder ons.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de latency die bij coax gewoon onstabieler is.

Voor nu ligt hier zowel Ziggo als Delta, 400/40 en 1000/1000 naast elkaar.
Ziggo eigenlijk enkel aangehouden als backup voor het geval Delta niet beviel, maar het bevalt juist erg goed tot dusver (internet only) en is net zo, zo niet meer bertrouwbaar qua uptime.
En dat was ook meer omdat het triple-play is, en om de snelheidsverhogingen vanaf het 50/2,5 UPC abbo niet te verliezen, want anders moet je weer een nieuw en vaak duurder contract aangaan voor een lagere snelheid.
ik zit al 12 jaar bij ziggo en nog geen jaar de hele prijs betaald elk jaar even bellen voor korting en dan kwam er altijd wel 3-6maanden korting. Maar volgende maand wordt de glasvezel geactiveerd hier en dan ben ik ook weg.
>Maar het prijskaartje dat er aan hangt, is gewoonweg te hoog. Als er glasvezel beschikbaar is, rennen veel >klanten direct weg.

En dat is natuurlijk gelijk hun catch-22: hoe meer mensen wegrennen vanwege hoge prijzen, hoe meer ze de prijzen moeten verhogen om omzet te behouden. En hoe hoger de prijzen hoe meer mensen er wegrennen: infinite loop
Uiteindelijk redelijk finite... En geen loop meer...

Bij ons in huis binnenkort ook glasvezel, en bye bye Ziggo.
Ik heb zelfs hun callcenter moeten blokkeren omdat ze maar bleven bellen met 'toffe' acties....
Ben blij als ik er binnenkort weg ben...
Heb hier precies hetzelfde probleem, recht van verzet respecteert Ziggo simpelweg niet. Hoe sneller mijn glaslijntje aan is hoe beter.

Ook heeft Ziggo mij zo'n ~14 jaar lang geforceerd om op een stokoud Ubee modem te zitten dat niet eens IPv6 kon doen (hun IPv6 implementatie is ook brak omdat ze dynamische prefixes uitdelen maar dat terzijde). Als ik om vervanging vroeg, was het antwoord altijd dat ze dat niet deden tenzij er iets kapot was. Toen glasvezel hier werd aangelegd kon ik wel direct een nieuw modem krijgen en zo'n nieuw TV kastje (ik had nog de oude, oude Horizon box)

De laatste keer werd ik door ze gebeld om mijn abonnement om te zetten naar zakelijk. Die kwamen heel bedreigend en agressief over toen ik nee zei. Zou mijn recht van verzet noteren na de pieptoon, maar die heeft gewoon gelijk de hoorn erop gesmeten. En ze proberen nog steeds te bellen. Zo ga je niet met klanten om en ik ben heel blij dat ik straks bij die ballentent weg ben.
Ik heb weleens een artikel gelezen waarin analisten stelden dat Ziggo echt een groot probleem heeft. Door jarenlange verhoging van de prijs gaan mensen nu bij bosjes weg, zodra glasvezel in hun straat is aangesloten. Ziggo heeft weinig ruimte om grote/goede prijsverlagingen door te voeren volgens hen. Als Ziggo dit zou doen belanden ze snel in de rode cijfers. Helaas kon ik het artikel niet meer vinden om te linken als bron.
Dat klopt wat je zegt er was laatst een webinar van Telecompaper waar gesteld werd dat Ziggo evenveel geld per jaar kwijt is om het oude netwerk in stand te houden dan dat KPN nu jaarlijks aan de aanleg van glasvezel kwijt is. De jaren tikken door het loop ook steeds verder van Ziggo af door veroudering van de kabels e.d. welke vaak al> 45 jaar oud zijn. Een prijsverlaging zit er daarom bij Ziggo niet en en de overgebleven klanten moeten daarom een steeds hogere prijs betalen om de omzet op peil te houden.
Er is een manier om uit die loop te geraken, door te reorganiseren. De organisatie heeft teveel jaren een monopolie gehad op snel internet, in gebieden waar ADSL en VDSL het alternatief waren.

Nu is het tij gekeerd en zal Ziggo ook haar organisatie aan moeten passen op de veranderende markt. Als je een "vage" storing hebt, waarin je internet per maand 4 x uitvalt. Moet je soms 3 monteur bezoeken afwerken voordat een expertteam een verdiepend onderzoek uitvoert vanachter hun bureau. Dan heb ik drie maal verlof moeten opnemen...

KPN lijkt veel verder met automatisering en digitalisering, veel minder tussenkomst van mensen en veel meer autonomie bij de helpdeskmedewerker. Omdat de IT tools van KPN een beter beeld geven aan die medewerker, waardoor een menselijk besluit ook echt een inhoudelijk besluit is wat iets toevoegend. Voor mijn gevoel is de Ziggo helpdesk nog steeds bemenst door een goedkope studentenclub, dat helpt ook niet als je al een uitstroom van klanten hebt.

De blackfriday korting was 50% korting plus een gratis streaming dienst van +/-12euro. En dan nog lopen er 26.500 klanten weg...Overigens ben ik tevreden met deze aanbieding en schrijf ik dit vanaf een Ziggo aansluiting ;)

Het roer moet om in de organisatie, te lang hebben ze gedacht dat het wel goed zou blijven gaan. Uit het artikel:

Nieuw sociaal plan, CAO onderweg
In november 2023 bereikten VodafoneZiggo en vakbond De Unie een akkoord over een nieuw Sociaal Plan. Via een intern referendum konden de 7.000 medewerkers hun stem uitbrengen. Bijna 70% van de 4.000 uitgebrachte stemmen waren vóór het conceptvoorstel dat door onderhandelingen tot stand was gekomen. Het nieuwe Sociaal Plan geldt vanaf 2024 tot en met 2026. Doel van dit Sociaal Plan blijft om boventalligheid en ontslagen bij reorganisaties zoveel mogelijk te voorkomen. Medewerkers worden bij een reorganisatie zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid en krijgen maximaal de ruimte en faciliteiten om een nieuwe baan te vinden. Het nieuwe Sociaal Plan bevat goede afspraken over een beëindigingsvergoeding en loonsuppletie.
Ben zelf ook jaren lang (denk dik 15 jaar) tevreden klant bij ziggo geweest, maar zodra het glasvezelkastje in mijn meterkast werd geplaatst ben ik meteen overgestapt naar kpn. En dan met ik met 1gig up en down nog voordeliger uit dan ik bij ziggo was. Uiteraard zijn de mobiele telefoon abonnementen mee verhuisd naar kpn. Ziggo zal toch echt beter zijn best moeten gaan doen en de upload snelheden sowieso verhogen.
Na jarenlange prijsverhogingen bij Ziggo, 2 weken terug bij ons eindelijk glasvezel aangesloten. We zijn per direct overgestapt naar een sneller glasvezel pakket.

Ik ben nu voor 4000/4000 net iets minder kwijt dan 1000/100 bij Ziggo, maar het kan uiteraard een stuk goedkoper als je 1000/1000 neemt.

Ik denk dat zon 100.000 andere hetzelfde dachten 🥲

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 22 juli 2024 14:35]

Elke provider heeft de prijzen verhoogd, de 1e providers hebben voor dit jaar al weer verhogingen aangekondigd. Dus zolang elke provider het doet dus dan heeft elke provider die 'infinite loop'. Wat betreft het laatste punt valt het ook wel mee, het zijn vooral de ontevreden klanten en Tweakers. Er zijn wel ergens tussen de 500.000 en 1.000.000 huizen aangesloten afgelopen jaar, dus dan waren er wel meer weg.

Ik heb ook glasvezel en coax gehad, beide echt prima. Op dit moment weer coax en wie weet ooit weer eens glasvezel. :)
De kwaliteit is echt niet slecht. Maar het prijskaartje dat er aan hangt, is gewoonweg te hoog. Als er glasvezel beschikbaar is, rennen veel klanten direct weg.

Hier zijn ze vorig jaar maart/april begonnen met het aansluiten van T Mobile glasvezel maar ik zou niet weten wie er overgestapt. Aan het aantal groene sprieten die boven de stoep uitsteken te zien is er nog steeds (vrijwel) niemand overgestapt en blijft iedereen bij Ziggo of ADSL. Ik ken mensen die er hetzelfde instaan als ik, waarom overstappen als je tevreden bent. De eerste tien maanden heb ik korting, daarna ben ik voor hetzelfde pakket als bij Ziggo zelfs duurder uit.
Klopt m.i., ze hebben al jaren praktisch de monopolie op coax, en des te meer glasvezel uitrolt des te meer mensen weggaan.

Prijstechnisch is Ziggo helemaal niet zo verkeerd, maar na een paar jaar geen keuze gehad te hebben ben ik helemaal klaar met het bedrijf. Dan maar iets duurder en geen Ziggo.
En ze gaan langs deuren met de bewering dat ze sneller en goedkoper zijn dan glasvezel... Ook weten ze niet wat "nee" betekend. Had mijn vriendin aan de telefoon toen ze daar langskwamen en zelfs na 5x zeggen "geen interesse" bleven ze maar aandringen hoe snel en simpel het geregeld zou zijn.

Jammer dat ik er niet was. Mijn reactie zou zijn om hun namen te noteren en een officiële aanklacht in te dienen bij Ziggo en ACM. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat hufterige gedrag van mensen (veelal van mannen tegen vrouwen die ze te woord staan en wel even zullen "overrompelen" met nep-informatie).

Overigens heb ik ook wel "verkopers" aan de deur gehad. Ze krijgen één keer beleefd nee. Werkt dat niet, dan zijn er genoeg manieren om ze (verbaal, maar zonder onbeschoft te worden) te laten weten dat aandringen niet gewaardeerd wordt.
Altijd zo raar dat iedereen het altijd alleen maar over de upload snelheid heeft die niet voldoende zou zijn. Misschien voor de tweakers hier niet die servers hebben draaien ofzo maar voor 95% van nederland is het ruim voldoende.

VodafoneZiggo kan de strijd op snelheid natuurlijk nooit winnen van glasvezel maar die strijdt gaan ze ook niet aan, ze focussen meer op een totaal entertainment pakket en dus aanbod van diensten. Leuk als je tv hebt van Odido met 30 zenders en dat vergelijkt met tv van ziggo waar veel meer aangeboden wordt.

Internet is een verzadigde markt en als je klanten wil winnen zul je dus ergens mee moeten stunten om ze te verleiden over te stappen. De glasvezel aanbieders proberen dat met de prijs wat nu lukt maar wat denk je dat die gaan doen als dat straks niet meer nodig is, dan gaan de prijzen ook gewoon omhoog. Dat merk je al als na een aantal maanden je actie afgelopen is en je ineens volle pond moet betalen. Vergelijk je dan precies alles met wat je hebt tegen een optie van vodafoneziggo dan scheelt het echt niet zoveel meer.
Ziggo is echt wel gewoon duur hoor. Dat zit niet alleen maar in die matige upload.

Ik betaal Ziggo 63 euro voor dat gigabit abonnement van ze en de reguliere prijs bij Odido daarvoor is straks 45 euro, en dan heb ik ook nog die hogere upload.
Dat vind ik veel.

Wat Ziggo verder doet met televisie en telefonie vind ik niet zo boeiend.
Vaste telefonie is sowieso op sterven na dood, en ik zelf heb de afgelopen 20 jaar ook al geen TV meer aangesloten gehad.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 14:35]

Odido biedt echt enorm veel zenders aan. Je kunt elke lokale mini omroep bekijken, ga maar eens naar achterin de zenderlijst, zijn er 181! Nog los van de regionale omroepen: https://www.odido.nl/serv...tv/kijken/zenderoverzicht

Maar al biedt Ziggo alle zenders ter wereld aan, ik kijk ze toch niet. Ik heb voldoende aan een redelijk standaard tv pakket welke elke provider standaard doorgeeft.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 22 juli 2024 14:35]

"VodafoneZiggo kan de strijd op snelheid natuurlijk nooit winnen van glasvezel maar die strijdt gaan ze ook niet aan, ze focussen meer op een totaal entertainment pakket en dus aanbod van diensten. Leuk als je tv hebt van Odido met 30 zenders en dat vergelijkt met tv van ziggo waar veel meer aangeboden wordt."

Oh? Daar heb ik werkelijk nog nooit iets van bemerkt. Niet van het totaal pakket en aanbod van diensten (laat staan een interessant aanbod), niet van fatsoenlijke snelheid en al helemaal niet van fatsoenlijke prijzen.

Over service maar niet te beginnen...

Jammergenoeg (nog) geen andere optie hier, maar zodra die er is, ben ik zeker weg bij Ziggo. Ook al komt hier glasvezel van een provider die ik normaal niet zou kiezen.
Wat bij Vodafone 17,50 kost, kost bij simpel of 50+ maar 10eu. Vreemd dat ze nog klanten kunnen trekken.
En wat lever je in bij een prijsvechter? Ooit afgevraagd waarom een prijsvechter - nooit - de grootste is?

Sommige prijsvechters hebben geen voltallig callcenter, en als je na werk wilt bellen om je verloren sim op te vragen dan mag je gerust een mail sturen die op de stapel komt. Storing op je internet, laat je prijsvechter lekker een ticket bij de netwerkbeheerder/hoofdaanbieder maken, lekker he die extra schakel voordat er uberhaupt naar je probleem wordt gekeken.

En ja deze service kost geld.
Enige wat jij hier laat zien is dat je in de marketingpraatjes van grote merken bent getrapt. Alles gaat tegenwoordig via de app/online. En klantenservice via tel is net zo goed uit eigen ervaring. Enige wat ik heb ingeleverd is het marketing budget. Ik heb daarvoor 2x zulke lage maandlasten ontvangen. En je denkt dat ze bij de grote 3 wel iets aan een storing kunnen doen behalve een ticket voor je erin schieten? 8)7 Ze zijn vaak klein, doordat ze nieuw zijn, minder bekend, geen koppelverkoop hebben en minder marketing budget hebben.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Je hebt gelijk, maar niet zeiken als je 80 bent er niet uitkomt 8)7 Want uit de ervaring die jij hier (niet) vertoond weet je zeker dat ook iedereen elk jaar zijn/haar contract verlengd, dan nog niet te spreken over je energie en verzekeringen, alles lekker up to date. Leuk he die zelfservice portals. Mooi die euros die je bespaard hebt, heb je je bank al gebeld waarom je na 40 jaar nog geen miljonair bent?

Sim kwijt maar verwacht je een belangrijk telefoontje? Bij die self service is je sim de volgende dag binnen als postnl zijn best doet? Je kan niet naar de winkel van je aanbieder want, dat kost geld 8)7

Niet meer je ouders in de toekomst helpen he als die er niet uitkomen. Ik kan gewoon monteurs aansturen, maargoed wat weet jij nou 8)7

[Reactie gewijzigd door Asthaparhim op 22 juli 2024 14:35]

Ik heb geen idee wat jij net hebt geschreven, kan je het op een iets makkelijker of andere manier zeggen voor mij? Wat bedoel je met 80 zijn en contract verlengen? Wat is daarin anders tussen vodafone en kleinere providers?
En wat heeft energie en verzekering te maken met vodafone? En hoezo mijn ouders niet helpen? En monteurs aansturen? Voor mobiel internet? Kan je dat uitleggen? Komt die monteur als jij belt over storing met mobiel internet? En als hollandsnieuwe(zit op vodafone netwerk) een storing meld aan vodafone, dan komt vodafone niet? 8)7
Ik wil graag reageren op jouw post, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Makkelijker kan wel hoor, al tof dat je je eerste zin begint met jouw mening in mijn schoenen te schuiven over je marketingblaat.

Je spreekt over alles gaat over app/online, maar insinuneerd alsof 50+ ers (de leeftijdscategorie of groep, all the same) ook lekker op die selfservice portals zitten te wachten? Wacht maar tot je 80 bent en lekker met je apps mag klooien. Met contract verlengen bedoel ik of je alles up to date hebt, zo praat je wel maar mist vermogen om je te verplaatsen in een andere userbase cq ouderen? Wat doen ouderen liever bij hulp? Klooien met apps? Bellen of naar de fysieke winkel die jouw mooie goedkope virtuele provider niet heeft omdat jij je afvroeg waarom ze nog klanten kunnen trekken? Niet iedereen zit te wachten op het allergoedkoopst als ik jouw concessies laat zien en jij het hebt over intrappen op marketingbudget

Je hebt het over 2x zulke lage maandlasten, proficiat, doe je dat ook met je energie, verzekeringen en hun marketingpraat? Kan je toch beter je bank bellen waarom je nog geen miljonair bent als je toch slimmer dacht te zijn dan de euros die je bespaart op marketingpraat. Maar nee zo werkt het niet he.

Wat ik bedoel is dat jouw virtuele provider een ticket gaat inschieten naar je hoofdaanbieder cq extra schakel is in de keten. Jij bent nml klant bij jouw aanbieder wat dus jouw aanspreekpunt is, dus je hoeft niet aan te kloppen bij het moedernetwerk. Daarnaast heb ik het over het vaste netwerk over de monteurs. Waarin de hoofdaanbieder direct kan inplannen en jouw cheape partij een mindere dienstverlening heeft. En die service kost geld, wat jij wegwuifeld onder marketingbudget.
maar insinuneerd alsof 50+ ers (de leeftijdscategorie of groep, all the same) ook lekker op die selfservice portals zitten te wachten?
Nee, hij weet gewoon wel, en jij kennelijk nog niet dat '50+ mobiel' in de huidige markt één van de goedkope prijsvechters is.
Maak jij die aanname maar dat ik niet weet wie de 3/4 groten zijn, en dat ik ook gewoon lees dat hij dat zegt en ik nergens heb gezegd dat het geen prijsvechter is. En ondet 50+ mobiel zeg ik letterlijk of het de leeftijd en/of aanbieder is.
Maargoed hiermee laat jij weer zien dat jij niet gelezen hebt maar wel wil corrigeren.

En nog steeds zie ik valide punten die ik geef waar je niet op kan reageren?

[Reactie gewijzigd door Asthaparhim op 22 juli 2024 14:35]

Ik insinueer niks, want ik zei dat mijn ervaring met de klantenservice via de telefoon net zo goed is. Dus ik weet niet waarom je dat vergeet te melden. Jij insinueert dat oude mensen de winkels platlopen bij een storing. 8)7
Jij kan je niet pas verplaatsen in 50+’ers, die zijn echt niet zo a-technisch zoals jij claimt. Je doet alsof ze niet weten hoe ze moeten bellen, maar intussen wel een mobiel abo hebben en zelfs naar de stad gaan als ze vragen hebben 8)7

Ik heb geld bespaart en opeens praat jij over miljonair zijn. Ik snap niet wat dat met elkaar te maken heeft. 8)7

Wanneer is een monteur voor jouw langs geweest bij de netwerkapparatuur op locatie omdat “jij een probleem had en dit bij een fysieke winkel had gemeld, laat me raden: nooit 8)7

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Ik denk/hoop dat je me totaal verkeerd begrijpt, je eerste zin Wat bij Vodafone 17,50 kost, kost bij simpel of 50+ maar 10eu. en je je wel afvraagt waarom ze klanten trekken.

Daarop reageer ik waarin dat prijsverschil kan zitten, jij geeft aan marketingblaat. Ik geef aan Hoofdaanbieder(premium merk) vs virtuele provider(simpel/50+ provider) waar een service achter zit oa fysieke winkels.
Jouw ervaring met de klantenservice is goed, prima.

Mijn WERKZAAMHEDEN als deels klantenservice is bijv van leeftijdscategorie 50+ voor een groter deel niet zit te wachten op het zelf oplossen in jouw "Alles gaat tegenwoordig via de app/online. En klantenservice via tel is net zo goed uit eigen ervaring" quote. Ik heb nooit gezegd dat 50+ers a-technisch zijn, maar zeg over het algemeen dat ze niet willen klooien met apps/portals/authenticaties om zelf problemen op te lossen. Vandaar dat ze dan naar een fysieke winkel KUNNEN, iets wat een VIRTUELE PROVIDER die je zelf aangeeft NIET HEEFT. Dat betekent dat een fysieke winkel GELD kost maar jij bespaart lekker op de kosten en vraagt zich af waarom ze klanten trekken. Ouderen betalen over het algemeen liever meer voor deze SERVICE die slaat op jouw marketingbudget.

Jij hebt geld bespaard door bij een goedkope provider te zitten, congratz. Daarop geef ik aan of je consistent bent bij al je diensten. Je zou eens in het bankenwezen moeten kijken of je met al je spaargeld die je daar hebt zoveel winst maakt dat je je druk maakt over peanutbedragen over je telecomaanbieder.

We kunnen gewoon een diagnose uitvoeren vanuit datacenters naar wijkcentrale naar je woning hoor, dus dat kan je gewoon melden in een winkel. Ook masten en dekkingskracht is te meten.
Ik denk dat ik de afgelopen weken inderdaad ook vanuit de winkel misschien wel 50+ monteurs heb kunnen uitzenden, om naar de wijkcentrale kruising of lichtsignaal te meten. Maar laat me raden, mijn werkgever betaald me zeker al 10+ jaar om fictieve monteurs te sturen 8)7

[Reactie gewijzigd door Asthaparhim op 22 juli 2024 14:35]

Je bent gek in je hoofd dat je 50+ monteurs vanuit de winkel naar locaties heb gestuurd om metingen te doen, in een paar weken nog wel. Jij kost jouw werkgever klauwen met geld. Ik heb ook nooit aangegeven dat portal/app de enige manier is om iets op te lossen.
En ik heb geld bespaart met mijn telefonie. Ik snap nog steeds niet wat dat te maken heeft met waar ik bankier. Of waar ik eet. Of wat ik koop. Te gek voor woorden dit 8)7
En jij kan helemaal niet bewijzen dat de toename van klantenbestand door de winkels komt en niet door koppelverkoop of vele marketing. Ik zie wel graag jouw cijfers daarover aangezien je daar werkt. 8)7

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Maar hoezo ben ik gek, als jij zojuist aangeeft dat dat niet mogelijk was om een monteur aan te sturen vanuit de winkel? En nu ineens komt dat er toch een kostenplaatje aan vast zit wat jij wegwuifeld onder marketingsbudget? Ik denk eerder dat jij niet kan bewijzen dat het percentage van 10 euro naar 17,50 ook het marketingsbudget is 8)7

Het kost een werkgever geld, maar daar is dat prijsverschil van jouw marketingbudget toch voor? Denk je echt dat de werkgever dat niet naloopt? Dat iedereen maar lukraak monteurs sturen omdat oma geen internetkabel kan vervangen? Denk je dat al die jaren zich vertalen naar een slechte performance? Man man wat heb jij een bord voor je kop.

[Reactie gewijzigd door Asthaparhim op 22 juli 2024 14:35]

Daarom zeg ik, omdat jij daar werkt je het wel kan bewijzen wat jij claimt 8)7
50 monteurs in een paar weken op pad bij 1 winkel 8)7
Vodafone heeft over 100 vestigingen. Dat zijn 5000 aanvragen voor monteur vanuit de winkel. En ook nog de aanvragen via online en telefoon. laten we voor de gein 33%/33%/33% doen. Dat zijn 15000 monteursverzoeken in wat? 5 weken? 3000 monteursverzoeken per week. Die mensen werk zich kapot 8)7 8)7 8)7

Edit: ik vergeet nog je collega’s die aanvragen doen. Hahahaha

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Geen probleem, succes bij je innoverende prijsvechter. En ook succes met je volgende openingspost op tweakers waarin je een kreet gooit en alle reacties afslaat. Agree to disagree is een ding maar idioot is wel een term waar je schijnbaar bekend mee bent. Zelfde de reactie onder je vind dat je onzin uitkraamt.

Gek genoeg doe je al een aanname dat iedereen ditzelfde proces aanhoud. Ooit gedacht dat er ik misschien juist de goedkeuringen voor de teams geef? Overduidelijk dat je 0 benul hebt wat er speelt.

Al helemaal goed dat je afsluit met je punchline
Wanneer is een monteur voor jouw langs geweest bij de netwerkapparatuur op locatie omdat “jij een probleem had en dit bij een fysieke winkel had gemeld, laat me raden: nooit 8)7

En letterlijk iedereen in de telecomwereld dat onderuittrapt. Maargoed ga verder, ik denk dat jij overal meerwaarde bent :)
Jij hebt een leidinggevende functie, maar kan nog steeds geen data overhandigen over jouw claim.
Jij geeft aan dat jouw winkel 50 monteursverzoeken heeft in een paar weken.
Ik heb vervolgens de berekening voor je gedaan. Wat blijkt. Is gewoon onzin.
En dan geef je aan dat je voor verschillende teams goedkeuringen geeft. Dus er is wel een extra schakel. Dus niet zo direct zoals jij in het begin schetst. I guess you played yourself. Hahaha :X 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Anoniem: 767041 @Dabbel17 februari 2024 11:34
Onzin, ik zit bij Vodafone zelf, ik kan ze een tweetje sturen.. en ik krijg in enkele minuten direct antwoord
Wat is er onzin? Heb ik iets anders geclaimd? Je hebt wel eens een storing gefixed via een tweet?
En dat is anders dan virtuele providers? Want die kan ik niet bellen, appen of mee chatten?

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 14:35]

Ze verliezen 100000 vaste internet klanten maar ze winnen 145000 mobiele klanten, twee verschillende markten.
beide, alleen de kop is anders (en daarmee de stemming van het artikel)

ook telegraaf legt meer de nadruk op het verlies van breedbandklanten: https://www.telegraaf.nl/...r-100-000-internetklanten

Met hun agressieve verkoopmethodes ben ik overigens wel klaar. Vorige maand heeft een deur-verkoper van Ziggo zich nog naar binnen geluld bij mijn schoonouders-op-leeftijd (hij moest een internetkastje checken in de meterkast) en ze een contact aangesmeerd...

En bij mij probeerden ze vorig jaar telefonisch nog Ziggo aan te smeren als 'glasvezel'

Misselijk makende verkooptechniek

[Reactie gewijzigd door Prosperot op 22 juli 2024 14:35]

Ik mag toch wel hopen dat je dit contract al dan niet met rechtsbijstand hebt kunnen ontbinden.
iets meer dan in 2023
Moet dat niet 2022 zijn? Gezien het nu 2024 is.
Nee, want 2024 is net begonnen. Hoeveel klanten er bijkomen of weggaan in 2024 is nog niet bekend.
Ja, daarom staat het dus raar … dat er vorig jaar iets meer omzet gedraaid was dan in 2023… vorig jaar was 2023….
Pfff... Je hebt gelijk. Mijn ogen voerden blijkbaar al een autocorrect uit want ik kon zweren dat je het andersom zei :+
zal wel boekjaar zijn.
Dit jaar komen er in ieder geval weer 2 mobiele gebruikers en een vaste aansluiting bij, op black-friday een jaar ziggo 1gbit/s internet/tv (inclusief HBO max voor een jaar) afgesloten voor 35 euro per maand 8)7

Dat is de helft van wat ik bij KPN betaalde omdat die mij als vaste klant met black friday niet willen matsen.
En na een jaar ben je weer weg als de korting voorbij is...
En dan bel je weer voor een korting :)
Zeker, en daar vragen ze zelf om als ze alleen nieuwe klanten belonen. En ik ga er ook niet om bedelen dus als ze geen aanbod doen na 1 keer in de chat vragen dan zeg ik: misschien tot over een jaar.
Mij hebben ze na een jaar abbo met 9 maanden 50% korting, pro-actief zelf met een aanbod 9 maanden langer 50% korting gegeven als ik n jaar bleef... mede daarom bij Ziggo gebleven.
Heb ook het idee dat mijn internet bij Ziggo stabieler is en wat ook fijn is dat het gewoon simpel werkt met mn UDM pro.

[Reactie gewijzigd door Bert op 22 juli 2024 14:35]

Wil eigenlijk ook wel weten waar al die abonnees vandaan komen. KPN werd telkens duurder, zonder dat je er extra snelheid of diensten voor terugkreeg – om die reden ben ik zelf ook overgestapt.
KPN duurder? Ja voor mij als bestaande abonnee. Abonnement 57,50 per maand en daar kwam inflatiecorrectie op. Maar nieuwe abonnees gingen 52,50 per maand betalen waarbij ik dus even geen kortingsactie meetel.

Bekeken naar nieuwe abonnees / overstappers is KPN een tijdje terug dus goedkoper geworden i.p.v. duurder. Door al die verhogingen voor bestaande abonnees zijn wij maar overgestapt op Odido die in mijn postcodegebied een leuke prijs kon bieden.
Ik vermoed dat jij het over vast internet hebt en hij over mobiel...
Ik heb ook sinds kort glasvezel (Odido) en ben tevreden.
Heb 400/400 up en down.
Kon genieten van een mooie actie, eerste 8 maanden 30 euro en daarna 55 euro voor inet/tv met die 400/400

Even voor de vergelijking.
Bij Ziggo had ik iets van 350/25 down en up, had ik jaar lang 50% korting en en betaalde iets van 35 euro, na dat jaar ging ik 75! euro betalen voor inet/tv

Uiteindelijk als mijn korting periode bij Odido over is ga ik alsnog veel minder bij betalen als bij Ziggo.

Ze vragen gewoon teveel voor wat ze bieden...
Je weet dat je elk jaar gewoon opnieuw korting kan vragen, en anders overstappen? Blijven zonder korting is weggegooid geld. Bij xs4all elk jaar zelfde riedeltje, tientje per maand, geen gezeik, iedereen blij.
En terecht. Het mobiele netwerk is uitstekend. Ook in het buitenland waar anderen geen dienst bieden.

T-mobile Odido heeft hier het glasvezelnetwerk mogen leveren waarna ik per direct het waardeloze coax netwerk van Ziggo de deur gewezen heb. Daarnaast kijk ik geen traditionele TV wat het overstappen alleen maar makkelijker maakt.

Jammer dat ik de bundel korting moet missen, maar het zij zo. Ik ga niet op service inleveren voor een paar euro.
Juist in het buitenland gebruik je toch roaming en dat gaat toch allemaal over dezelfde netwerken?
Enige voordeel van Vodafone is dat Turkije en Zwitserland in de EU bundel zitten en bij Odido bijv. niet.
Vanaf het Unlimited Plus abonnement zit Turkije, Zwitserland en Verenigde Staten er bij Odido ook bij in.
Het gaat mij om bereikbaarheid in Japan. Kosten spelen geen rol want het is voor nood, dat je geen aparte sim nodig hebt.
Elke provider heeft toch afspraken voor roaming in Japan? Daar is Vodafone toch niet beter in:
https://www.ervaarjapan.nl/reisgids/internet/roaming/
(volgens dit artikel zelfs de duurste, maar dat kan inmiddels anders zijn)
Je hebt het over prijs in dat artikel, en Tri heeft het over bereikbaarheid. Waarschijnlijk denk je dat elke aanbieder op hetzelfde netwerk zit in Japan. Dat is niet zo, providers hebben nav de afspraken bepaalde voorkeur voor aanbieder in buitenland.

Versimpeld andersom gezegd, als iemand uit Japan hier komt. Komt hij dan uit bij KPN of VF of een andere aanbieder? Het is niet zo dat iemamd het maar overneemt. 2 totaal verschillende dingen waar jullie het over hebben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.