Nabu Casa kondigt Apple CarPlay-integratie aan voor Home Assistant

Nabu Casa heeft Home Assistant voor Apple CarPlay geïntroduceerd. De CarPlay-integratie is aan versie 2024.1 van de iOS-app toegevoegd. De app bevat vier tabbladen waarmee gebruikers hun Home Assistant-apparaten voortaan ook vanuit de auto kunnen aansturen.

In het tabblad Actions kunnen gebruikers geautomatiseerde taken uitvoeren. De ontwikkelaars geven in hun aankondiging ook een voorbeeld waarbij via een dergelijke taak de garagedeur opengaat en tegelijk het huis wordt opgewarmd tot 22 graden Celsius.

In het tabblad Areas worden alle Home Assistant-apparaten in het huis van een gebruiker opgesomd, zodat ze eenvoudig terug te vinden zijn en aangestuurd kunnen worden. In de sectie Control worden de verschillende soorten functies van de Home Assistant-apparaten weergegeven en in de sectie Servers kan de gebruiker verschillende Home Assistant-servers terugvinden om er vervolgens verbinding mee te maken.

Apple Carplay-integratie bij Home Assistant
Apple CarPlay-integratie bij Home Assistant

Door Jay Stout

Redacteur

30-01-2024 • 12:16

80

Submitter: gerbenp

Lees meer

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 30 januari 2024 12:29
Nog meer afleiding in de auto. Op zich lijkt het interessant vanuit Tweakers oogpunt maar of al dit soort extra dingen in de auto nu bijdragen aan de veiligheid (of geen inbreuk maken op) vraag ik mij af. Je ziet meer en meer mensen afgeleid door van alles in de auto zitten; telefoons, entertainment, slingerend met de navigatie bezig etc. Dit aangevuld met de toenemende drukte op de weg maakt een gevaarlijke combinatie.
Mee eens, het zorgt inderdaad voor nog vaker gevaarlijke situaties, hopelijk worden er hier vanuit de EU wat meer regels voor gemaakt. Het opwarmen van je huis etc. kan je ook makkelijk via je telefoon doen voordat je vertrekt met de auto.
Beter met CarPlay’s grote knoppen dan dat mensen onderweg op die telefoon pielen.
Exact je slaat de vlieg op zijn kop. Mensen zoeken in de saaie autoritten toch vaak naar entertainment en productiviteit. Je kunt dan beter je verwarming aan kunnen zetten met Apple carplay, dan dat je je telefoon pakt en het daar doet.
Ach een autorit hoeft niet saai te zijn... 'Ik zie ik zie', 'kenteken lijkt op woord', 'zoek dingen met de kleur' of 'apped ie of apped ie niet' zijn leuke activiteiten die je zelf of alleen kan spelen onderweg en je focus toch grotendeels op de weg houdt ;p
Beter zet je daarvoor een automation op in Home Assistant. De enige zinvolle toepassing die ik nu kan verzinnen is het openen en sluiten van een garagedeur, maar dan sta je doorgaans toch al stil dus kun je het ook op je telefoon doen.
Het openen van mijn garagedeur is nou typisch iets dat ik zou automatiseren met Home Assistent: camera met kentekenherkenning of eventueel met Bluetooth je carkit detecteren en dan de deur openen.
Het hek gaat hier gewoon open als iemand van het gezin thuiskomt (gebruikt location tracker met zones en iphone), dead simple
Omdat we onze auto's op een oprit zetten die niet voor onze garagedeur staat, zou die bluetooth-oplossing niet goed werken. Dan gaat de garagedeur voor niks open, en we zien de garagedeur niet vanuit huis of vanaf die oprit. Een camera zou ook niet de goede oplossing zijn in ons geval, ivm privacy van mensen op straat en vandalisme. (Don't ask.)

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:44]

Daar heb je wel gelijk in inderdaad, ik hoop alleen dat mensen van tevoren de kleine dingen instellen (routes, flitsmeister ,verwarming.) zodat zij niet onderweg afgeleid worden. Hoe vaak je niet op de weg mensen tegenkomt die volledig afgeleid zijn en zwerven over de banen.
Liever met een telefoon recht voor je knar, dan zie je tenminste in je periferische zicht nog enigszins wat er voor je gebeurd.
In plaats van dat je met je harses naar beneden volledig buiten het belangrijke blikveld gaat lopen kijken.

Allebei is gewoon kut, en uit twee kwaden kiezen is nooit een goed plan.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 22 juli 2024 15:44]

Je kan dat via Siri aansturen. Dan moet je niet eens naar je scherm kijken 😉
Waar het mij om gaat is dat je je eigenlijk helemaal niet moet laten afleiden, je kan voor alles wel wat verzinnen dat het "een acceptabele optie" lijkt, maar dat is het nooit.
Dan moet je ook rijden zonder de radio aan en liefst ook zonder mede-reizigers. Want die zorgen voor meer afleiding dan het geven van een stem commando.

Of zoals @Grrrrrene zegr, je kan dat automatiseren, zodat je verwarming aangaat als je op 30’ van je huis bent of de poort opengaat als je de straat inrijdt.
Sorry voor de late reactie.

Ik was inderdaad wat kort door de bocht in mijn reactie (geïrriteerd door moderatie en andere discussies op dat moment reageerde ik vooral wat te snel).

Zeker zijn spraak commando's de betere optie. Exact om de reden die je eerder al gaf. Ook dat was mijn voornaamste punt: houd vooral je ogen op de weg. (Ook ikzelf ben niet heilig 😉 , als ik verkeersinfo hoor die relevant is, zit ik ook meteen te kijken wat mijn navigatie van me wil, omleidingsroute of niet etc.. )

Mijn automatisering gaat gelukkig zo ver dat als ik thuis ben, ik wel naar de thermostaat loop om 'm aan te passen als dat nodig is.
Maar je wil dit toch automatiseren? Trek een cirkel rond je werkplek en regel dit met geofencing (met een uitzondering voor je pauze, als je gaat wandelen) of doe het tijdgebaseerd: als je na 15:30 in de auto stapt en gaat rijden, ben je blijkbaar op weg naar huis en mag de verwarming beginnen te stoken.

9 van de 10 keer zal dit werken en dit is veel veiliger dan een touchscreen knopje indrukken onder het rijden.
Helemaal mee eens, ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik in de auto onderweg naar huis op m'n telefoon alvast de verwarming aanzet.
Uiteraard wel met de telefoon in de houder, maar toch, kleiner scherm waardoor je meer geconcentreerd naar het schermpje kijkt.
Wat ik hier nu op de afbeelding zie is een dikke knop die je bijna niet kan missen, dit zou absoluut een verbetering zijn.
En ja, ik weet niet doen is altijd veiliger.
Dat doe ik via de Google Assistent op AAOS als ik een kwartier van huis ben. Gewoon 'Hey Google, zet de nest thermostaat op verwarmen' en ik kom binnen in een lekker opwarmend huis. Hoef m'n stuur hier zelfs niet voor los te laten of weg te kijken van de weg.

Voordeel van CarPlay/AA(OS) is dat ze de dingen toegankelijk maken op een imo veilige manier. Mensen die tegen de systemen zijn of roepen 'nog meer afleiding' hebben er meestal weinig ervaring mee. Het alternatief is dat mensen sowieso naar hun telefoon grijpen om die zaken te doen, wat veel onveiliger is. De auto's die ik over de weg zie slingeren zijn mensen die op hun GSM bezig zijn (of teveel gedronken hebben), niet mensen die de bediening van CarPlay of AA(OS) gebruiken.
Mijn Home Assistant ziet aan mijn Tesla integratie of ik bijna thuis ben en zoja, dan gaat die automatisch het huis verder verwarmen indien nodig. Ook niet betaald voor een Nest, gewoon goedkope Chinese knoppen op vloerverwarming thermostaten die alleen met eigen cloud Home Assistant zijn verbonden. Openscource code en goedkoop tegelijk.

Veilig is dat je niets hoeft te doen maar dat je huis automatisch doet wat je wil.
Er zijn idd meerdere manieren om dit te bereiken, maar stel dat je maar even over huis moet om iets op te pikken... dan gaat de verwarming voor niets aan als het geautomatiseerd is. Om die reden bedien ik het liever manueel 🙂.
Tja, edge cases heb je altijd. Als je het handmatig op gaat warmen en je hebt toch vertraging omdat iemand je nog iets wilt vragen/het onverwacht druk is op de weg bij vertrek/de poort van de parkeergarage niet open gaat*, dan zit je ook voor niks te stoken. Plus, het is veel foutgevoeliger dan een automation en werkt ook als je niet een kwartier van huis bent.

Zo heb ik ook een automation die ervoor zorgt dat de verwarming vast op 15 graden gaat als ik ergens ga logeren met mijn gezin, en als ik daar vertrek én binnen 4 uur weer in een radius van 60km van huis kom gaat het huis weer voorverwarmen. Hoef ik niks voor te doen.

Zulke dingen maken het verschil tussen een connected home en een smart home.

* doorhalen wat niet van toepassing is

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:44]

Bij m'n Nest gaat de verwarming ook automatisch op Eco (ingesteld op 16°) als ik x km van huis weg ben. Als de dochter dan thuis blijft dan zit die even later in de kou als ze niet voorbij de thermostaat in de woonkamer loopt en boven op haar kamer zit te werken.

Ik heb te veel variabelen die roet in het eten gooien als alles geautomatiseerd is, daarom houd ik liever deels zelf de controle.

Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren en met jouw Home Assistant kan je vast een pak meer, daar twijfel ik niet aan. Waarschijnlijk kan jij wel een extra smartphone koppelen die ervoor zorgt dat de thuisblijvers niet in de kou zitten als je weggaat. Ik heb destijds voor eenvoud gekozen en een systeem dat ik makkelijk met de Google Assistant kan bedienen op m'n horloge/auto/smartphone. Tot nu toe nog altijd heel tevreden van.

Mijn energierekening is in elk geval een pak gedaald sinds ik ben afgestapt van m'n standaard 'domme', voorgeprogrammeerde thermostaat.
Mijn vrouw en ik hebben allebei de app van nest op onze telefoon. Dus als 1 van de 2 weg is gaat de verwarming niet zomaar uit. Je kan je dochter dus ook toevoegen aan de geofence en dan werkt t gwn zoals je wilt hoor
Mijn kinderen zijn 4 en 6 jaar oud, dus die zijn nog niet alleen thuis. Als hun oma toevallig een keertje oppast heb ik altijd nog PIR- en mmwave-sensoren in huis die detecteren dat er mensen in huis zijn waardoor de thermostaat nog steeds gewoon aan blijft. Ik heb dus wel een override ingebouwd.

Ik heb overigens ook een Nest, maar alle 'slimme' functies daarvan heb ik uitgezet, ook al kan ie zogenaamd mensen detecteren via de thermostaat zelf en via de rookmelders. Ik heb gewoon alles zelf geautomatiseerd en verbruik sindsdien pakweg 60% van het gas vergeleken met toen de Nest zich nog als een 'slimme' thermostaat gedroeg. :P

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:44]

welke knoppen heb je?
Moes Zigbee Radiator Actuator (TS0601), die heb je al voor een paar euro per stuk. Werken uitstekend met Home Assistant + Zigbee2MQTT
Thanks, helaas zoek ik iets wat op de verdeler van de vloerverwarming past. Deze is voor op een radiator...

Ik zoek nog even verder.
Deze zijn voor op de verdeler van de vloerverwarming. Elke groep een eigen knop, dus ik heb 6 van zulke Zigbee knoppen naast elkaar op de verdeler gezet en gekoppeld aan Home Assistant.

Ik had deze adapter nog nodig: https://www.reichelt.nl/n...rz-et-ad-herz-p83611.html om het passend te krijgen. Uit mijn hoofd is dat een M28 naar M30 adapter waar de Chinezen hun apparaten op maken.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 22 juli 2024 15:44]

Nog beter, een automation (wat toch de kracht is van Home Assistant) die dat voor je regelt. Ik verkijk mij er soms ook op hoor, en ben een paar avonden bezig geweest een prachtig dashboard te maken. Om vervolgens het eigenlijk alleen als "glance" systeem te gebruiken om even snel te zien hoe of wat thuis.

Lampen aan/uit zetten, verwarming/koeling zou je toch liefst willen afvangen met behulp van condities in een automation.
Als je Home Assistant gebruikt waar het voor bedoeld is (Home automation), dan hoef je helemaal niets te bedienen. Dan heb je het zo geautomatiseerd dat je huis warm is als je thuis arriveert.
Volgensmij zijn zowel Android als Apple daarom heel scherp en beperkend op welke apps en functionaliteiten er op hun automotive platformen mogen.
Dat komt niet vanuit Apple en Android maar vooral de UNECE, NHTSA en Europese unie. Die stellen welke informatie, op welke manier, wanneer beschikbaar mag of moet zijn in een voertuig, vooral wanneer die de bestuurder kan afleiden.
Helaas is dit niet waar - althans voor de UNECE WP.29 en Europese regelgeving. Wanneer het aankomt op de informatie op, en bediening van, touchscreen infotainment systemen is er amper iets vast gelegd in de technische regels.

Er is een kapstok clausule in de Europese typegoedkeuringsregelgeving (Art. 26 EU Reg 2018/858) die stelt dat mocht een auto of een van haar onderdelen conform de regels zijn (en nogmaals, er zijn amper regels voor deze onderdelen), de typegoedkeuring van die auto/onderdeel toch geweigerd kan worden in het geval van veiligheidsrisicos. Dus een systeem dat de bestuurder een film laat kijken tijdens het (handmatig) rijden zal snel afgekeurd kunnen worden. Echter, of een bepaalde interface informatie toont die toch afleidend kan zijn, of handelingen met het scherm toelaat die afleidend kunnen zijn, dat wordt niet getest tijdens de typegoedkeuring.

Er is een Europese 'statement of principles' dat van toepassing is hier, maar dat is een vrijwillig document. En gezien de touchscreen systemen die op de markt zijn, wordt dat vrijwillige document amper nageleefd door de fabrikanten - wat dan weer benadrukt dat we specifieke regelgeving hiervoor nodig hebben.

Want we weten dat de systemen afleidend zijn. Apple CarPlay en Android Auto mogen dan beter zijn dan de systemen die de autofabrikanten zelf ontwikkeld hebben, ze zijn nog altijd te afleidend.

Er zijn wat regelgevingsontwikkelingen gaande (met name wat op de vooruit geprojecteerd mag worden), maar vooralsnog is er nog geen regelgeving specifiek voor de infotainment systemen.

Over de regelgeving in de VS durf ik niet veel te zeggen, ik weet alleen dat NHTSA een "Visual-Manual NHTSA Driver Distraction Guidelines for In-Vehicle Electronic Devices" heeft, maar ook dat zijn guidelines en geen regelgeving.
Ik had het inderdaad over de "Aanbeveling van de Commissie van 26 mei 2008 betreffende veilige en efficiënte informatie- en communicatiesystemen aan boord van voertuigen: bijwerking van de Europese verklaring inzake beginselen voor de mens-machine-interface" van de EU,

en de "Visual-Manual National Highway Traffic Safety Administration Driver Distraction Guidelines: In-Vehicle Electronic Devices" van de NHTSA.

En je hebt gelijk. Ze zijn niet bindend. Mijn kennis was enigszins weggezakt. Ik heb hier onderzoek naar gedaan jaren terug voor een product dat ik destijds ontwikkelde voor in voertuigen.

Regulatie 121 van de UNECE behandelt gestelde eisen aan indicatoren en handbedieningen. Daarbij wordt, onder andere, gelet op kleuren, verlichting, locatie, gebruikte iconen, en bereikbaarheid van de indicatoren en bedieningen. Maar gaat inderdaad niet specifiek in op touch-screens.
En gelukkig komen ze daar toch wel iets van terug. Google Maps kon je vroeger totaal niet bedienen als je reed. Gruwelijk irritant als ik snel iets moest aanpassen. Tegenwoordig kun je veel meer aanpassen tijden het rijden.

Het voordeel hiervan is dat ik vroeger gewoon mijn telefoon disconnecte met Android auto en het wel via mijn telefoon deed en nu direct vanuit mijn auto kan doen :) Je moet het ook niet te strak zetten!
Naar mijn mening moet je gewoon niet aan je telefoon zitten terwijl je rijdt. Stel je navigatie in voordat je wegrijdt, pak je telefoon weer uit de houder als je op je bestemming geparkeerd bent. Simpel en veilig.

En Home Assistant in je Apple carplay? Mijn eerste gedachte is dan toch "oh oh, weer meer afleiding achter het stuur". Ik rijd redelijk veel en als ik om me heen kijk zie ik al veel te veel telefoongebruik. We zouden dat eerder moeten minderen dan aanmoedigen - allemaal naar mijn mening natuurlijk.

Plus, als je Home Assistant gebruikt waarvoor het bedoeld is (Home automation), dan hoef je er überhaupt niet aan te zitten, dan heb je automations gebouwd die dingen laten gebeuren zonder dat je aan je telefoon zit.
Gelukkig hoef ik niks thuis te doen, maar gaat alles automatisch :)

Ik kan wel zeggen dat ik een heilig boontje ben en me telefoon nooit gebruik, ben het helemaal met je eens en toch doe ik het.

Maar de maps is wel iets wat ik heel irritant vond, voornamelijk in de stad. Navigatie stond op parkeerplaats 1, ik kan hier niet terecht, ik moet naar parkeerplaats 2. Als ik ergens stil sta krijg ik waarschijnlijk weer een boete, dus wil gewoon snel naar parkeerplaats 2. Vaak had ik dit al eerder in maps gezet dus kan hem zo vinden. Via spraak loop ik altijd te kutten en gewoon even aantikken is 10 seconde werk. Ja dan doe ik het wel via de telefoon.

Praat ik hiermee goed dat ik in dat geval mijn telefoon gebruik? Nee! Is het de realiteit, ja! Dus ik ben blij dat ik nu gewoon wat meer snel kan klikken :)!
Anderzijds: je rijdt je oprit op en via homeassistant kun je vanaf het scherm in de auto je garagedeur open maken?
Ja maar... jongens we gaan voor domotica, een smart home.
Je maakt toch gewoon een automation die dat regelt anders kan je net zo goed je garagedeur opener gebruiken.
Ja en nee.
Met de motor kan je niet makkelijk een knopje/afstandsbediening bedienen. Op de fiets ook niet ideaal.
Dus de tussenweg via een knop vantevoren; "straks als ik thuiskom dan moet de garage open" is dan heel praktisch.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 22 juli 2024 15:44]

Best handig.
Maar zelf stel ik dat even in voordat ik vetrek: ik klik op het knopje "zodra ik thuis kom met de motor, doe dan de garage open".
Dan kan ik in 1 keer doorrijden zonder iets te hoeven doen.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 22 juli 2024 15:44]

Het is natuurlijk vooral handig als je de auto niet altijd in de garage wil zetten, zoals 99% van Nederland. Als je wel altijd de auto binnen zet is een automatisering handig, maar als je het soms/meestal doet is een knop handiger.
Hoe heb je de garage geautomatiseerd?

Ik deed het met Shelly. Op een dag ging de poort niet open, dus ging ik langs de voordeur, poort open d.m.v. knopje op de motor en daarna terug dicht. Bijna een uur later, hoor ik de poort vanzelf open gaan (geen activiteiten behalve die van mij, die niet werkte).

Heb de Shelly eruit gehaald en extra (dure) afstandsbedieningen gekocht.

[Reactie gewijzigd door poing op 22 juli 2024 15:44]

Een esp32 gebaseerd relay bord met zelfgemaakte esphome code.
Uiteraard ook met uitlezen van de deursluiting; dus HA weet wanneer de deur open/dicht is.
De afhandeling daarvan mag ik nog wat verbeteren :P

Misschien trouwens een goed idee om het "open" commando een timestamp mee te geven, en op de esp32 te controleren of het echt een recente opdracht is. Voor het geval het ergens in een buffer is blijven hangen. Dank!

[Reactie gewijzigd door Zynth op 22 juli 2024 15:44]

Dat zit al in CarPlay zelf. Wanneer je een geschikte Homekit garagedeur hebt komt deze knop standaard op je beginscherm te staan. En de meeste garagedeuren zijn homekit compatible te maken met een Shelly 1. Dat kost je dus 13 euro, en nog 6 euro voor een deursensor. No brainer wat mij betreft.
ik heb een kastje in de auto liggen en als ik met mijn auto in de buurt kom, gaat de garagepoort automatisch open, zonder domotica, zonder home assistant, zonder internetconnectie, zonder smartphone app.
En dat al meer dan 25 jaar. In gans die tijd enkel 2 of 3 keer het batterijtje van het kastje moeten wisselen.

Zo ging het vroeger en zo gaat het nu.
Geen afleiding ook.
Ik heb zelf (inmiddels een jaar of 4 geleden) in een oudere Toyota een moderne radio ingebouwd, en je zou je verbazen over hoeveel minder afleidend dat is dan een telefoon. Android Auto staat standaard helemaal niks afleidends toe, je kunt er bijv. niet zomaar video op afspelen en je kunt je meldingen specifiek laten voorlezen of helemaal verbergen zodat je ze niet hoeft te lezen.

Maar dit soort dingen gaan daar regelrecht tegenin. Lijkt mij compleet nutteloos om Home Assistant op je radio te hebben, daar heb je gewoon stemcommando's en notificaties voor, meer hoef je in de auto niet te doen.
Maar niet alle smart apparaten ondersteunen stemcommando's. Die vaak wel weer ondersteund worden in Home assistant. Ik gebruik HA binnen Android Auto een enkele keer als ik bv eerder naar huis ga. Dan zet ik de kachel vast aan. Maar wel vanuit een stilstaand voertuig.
Je kunt met Home Assistant dan weer heel makkelijk aangepaste stemcommando's maken die je volledig zelf kunt afvangen :)
Oh ja daar moet ik me ook nog in verdiepen. Wel beter dan knoppies idd
Zowel mijn werk als mijn huis heb ik met HomeAssistant uitgerust. Dat het jou niets lijkt is jouw mening. Mij lijkt het juist fijn dat ik vanuit de auto met 1 druk op het scherm alarm kan uitschakelen en deuren van slot. Of bij vertrek weer aan kan zetten. Zeker als het regent of ik met spullen loop te sjouwen. Dat scherm in de auto is direct beschikbaar. Scheelt me weer een actie met de telefoon. En dat soort dingen automatiseer ik liever niet (bijvoorbeelld locatiegestuurd), want ik rijd wel eens voorbij ipv thuis te komen of mijn werk binnen te lopen.

Kortom, ik ga het straks testen. En nee, niet tijdens het rijden :

[Reactie gewijzigd door Strebor op 22 juli 2024 15:44]

Ik heb hier ook gewoon Home Assistant draaien hoor, lijkt me alleen een slecht idee om een app op Carplay of Android Auto te hebben specifiek voor knopjes, daar gebruik ik zelf stemcommando's of m'n telefoon voor. Als het niet veilig is om je telefoon te gebruiken is je radio ook niet veilig, en binnen je autoradio de app opstarten die volledige focus nodig heeft om wat knopjes in te drukken kan nooit handiger zijn dan de tegels in de quick settings binnen Android of een actie op je home screen :)
Als ik het op mezelf projecteer zou het wel meevallen.
Wat ik vooral interessant vind als Home Assistant gebruiker is de implicatie dat ik hier dus ook automatiseringen aan kan knopen.
En dan kan je dus op basis van variabelen dingen automatisch uitvoeren, in de contreinen van Auto is onderweg naar huis -> Zet verwarming aan.

Bij mij is het hele punt van home assistant in ieder geval vooral dat er juist van alles gewoon gebeurd zonder dat je dat zelf doet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 15:44]

Helemaal mee eens maar ook “waarom” is dit nodig ? Ik doe eigenlijk alles in de auto gewoon met voice en dat werkt echt prima (ook via assist van home assistant)
Kunnen ze niet instellen dat je de app niet kunt bedienen tijdens het rijden? Ik blijf het persoonlijk niet interessant vinden. Geofencing voor bijvoorbeeld een hek of temperatuur kan ook via je telefoon.
Of dit ‘meer’ is weet ik niet.
Je kunt het nu al doen met widgets op je telefoon. Nu wordt het dus geduwd naar CarPlay.
Het enige dat een beetje scheelt denk ik, is dat je nu een beter toegankelijke interface hebt.

Aan de andere kant. Misschien dat mensen het nu niet gebruiken omdat het alleen via de telefoon is en nu dus wel omdat het in je auto komt.

We kunnen dit twee kanten op redeneren denk ik 😊
eens, maar kijk naar de gemiddelde moderne auto.. even snel iets doen is onmogelijk. Je moet door 4 schermen scrollen middels halfwerkende touchscreens om je airco iets minder hard of koud te zetten.
Ja, net als die capacitieve knoppen op het stuur. Gelukkig lijken sommige merken daar in ieder geval weer op terug te komen.
Ik ken ze natuurlijk niet allemaal, maar Tesla & Polestar hebben permanent onderaan het scherm de climate control bediening. En kunnen dit ook regelen via spraak opdrachten.
Alhoewel permanent onderaan het scherm beter is dan 3 lagen diep in een menu werken draai- en drukknoppen zoveel fijner
Absoluut, ik zou zelf ook geen auto willen waar alles moet via een touchscreen. Die draaiknop in mn auto kan ik blindelings vinden.
je kan bij Tesla de draaiknop op het stuur gebruiken ook :-)
Hoe werkt dat? Er is geen dedicated knop dus je zal eerst iets moeten doen om te bepalen wat de draaiknop doet?
Om maar te zwijgen van passagiers in je auto. Als er *iets* is dat gaat afleiden is dát het wel.
De meeste dingen die ik kan bedenken die je in je huis wilt regelen terwijl je in de auto zit, hebben betrekking op het van of naar huis rijden (lichten aan/uit, verwarming aan/uit, etc). Het is mooi dat dat nu ook via CarPlay kan (eerder al met Android Auto) maar het liefst heb je natuurlijk dat zulke dingen 100% automatisch gaan op basis van gegevens als "ben ik de laatste die vertrekt of de eerste die thuis komt"? Het enige ad-hoc commando wat je dan nog vanuit de auto hoeft te geven, is het aanzetten van de rijstkoker die je 's morgens klaar hebt gezet.
Ik heb zelf bijna alles geautomatiseerd en gebruikt het dashboard/de app niet vaak, maar sommige dingen vallen gewoon niet te automatiseren. Ik bedien bijvoorbeeld mijn garage via Android Auto omdat ik soms wel en soms niet de auto naar binnen rij, dit hangt bijvoorbeeld af of ik de auto de zelfde dag weer nodig heb of niet. Hetzelfde geldt voor de verwarming. Ik wil niet dat de verwarming altijd aangaat als ik naar huis rij. Soms ben ik er maar even kort en ben ik zo weer weg. Dit zijn voornamelijk twee zaken die ik daarom zelf nog bedien.

[Reactie gewijzigd door S-1-5-7 op 22 juli 2024 15:44]

Dit is de meest interactieve APP ooit die ik op Carplay toegestaan heb zien worden.

Als ze nou een lijst hadden gemaakt van bv 10 AAN/UIT shortcuts die je kon aanklikken OK (bv alleen de actions tab). Maar compleet interactief het menu doorgaan en alle lampen kunnen bedienen gaat wel ver.

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 22 juli 2024 15:44]

Ik vind het interessant om de comments te lezen. Ben ik nu echt op Tweakers, of?

Veel mensen zeuren over veiligheid in de auto, alsof je je hele huis gaat automatiseren tijdens het rijden. Nee, de use case is gewoon knoppen op je scherm zetten om functies in je huis te bedienen, niet anders dan iedere andere knop in je dashboard. Of vinden we de knop om van radio station te veranderen ook al "afleiding"?

Overigens ben ik het eens dat veel use cases beter geautomatiseerd kunnen worden, maar ik ben juist benieuwd naar de use cases van mede Tweakers die ik nog niet kan bedenken. Ik kijk uit naar het eerste gekke ding dat ik ga zien, en ik had verwacht dat we dit op Tweakers juist konden bespreken, in plaats van al het azijn gezeik.

Enkele use cases waar ik mee ga spelen:
  • Boodschappen lijstjes, ik heb het nu ingesteld dat er een pushmelding naar mijn telefoon wordt gestuurd met het boodschappenlijstje als ik de winkel binnen stap. Maar misschien is het handig om een melding te sturen als ik langs een winkel op mijn route rij en er items in mijn winkelmandje zitten. Kan ik even snel op het schermpje zien of er items zijn die ik mee moet nemen. Soortgelijke use case zou interessant zijn met andere reminders, zoals pakketje ophalen bij een ophaalpunt waar je langs rijd.
  • Als ik een interessant radioprogramma aan het luisteren ben, of een podcast, en deze is nog niet klaar. Dat ik deze met een eenvoudige druk op de knop naar een device in huis kan overdragen, met een delay zodat ik tijd heb om er naar toe te gaan.
  • Wishful thinking: als ik mijn deurbel op een of andere manier kan koppelen zodat ik kan antwoorden als ik toevallig in de auto zit.
  • Dat ik zelfs mijn deur thuis kan open doen terwijl ik aan het rijden ben. Stel ik heb afgesproken met een goede vriend en die is eerder bij mij thuis dan ik, dan kan ik hem al binnen laten.
Ik ga er in ieder geval mee spelen en ben zeer benieuwd.
Bij Android Auto heb ik dit ook, maar heel eerlijk moet ik zeggen dat ik niet echt het voordeel er van in zie. Ik doe veel automations voor de locatie waar ik ben. Wil ik iets aan of uit zetten gebruik ik Google Assistant (of Siri in dit geval) wel. Leuk dat het er is hoor, daar niet van. Maar ik kan niet echt een praktisch voordeel noemen voor dit.
In het laatste deel van het filmpje zie ik een van de weinige toepassingen die nuttig zouden kunnen zijn: Het d.m.v. Home Assistant op afstand kunnen bedienen van een hek, garagedeur of verlichting. Acties die voorheen door middel van een afstandsbediening hadden gedaan moeten worden, kunnen nu vanuit de auto gedaan worden. Device wordt vervangen door Home Assistant, lijkt mij een voordeel.

Veel van de andere opties, voorverwarmen van een huis tot aan het voeren van jouw kat, zijn acties die naar mijn mening niet rijdende voort gedaan moeten worden.

Verbetering? Ja. Usecase? Ja. Overkill? Ik denk ook ja, maar de toekomst zal het ons leren.
De verwarming thuis aanzetten doe ik bijna dagelijks tijdens het rijden, maar volledig handsfree en op een veilige manier via spraak (Google Assistent). Niets zo zalig als in de winter thuiskomen in een huis dat lekker aan het opwarmen is. Ja, je kan dat ook doen voor je naar huis vertrekt, maar daar denk je niet altijd aan of als je 'n uur moet rijden is het ook niet nodig om al een uur op voorhand de verwarming aan te steken. Kwartiertje voordien is ruim voldoende in mijn geval.

Ik vind het dus zeker niet overkill en als het in AA/CarPlay zit is het ruim veilig genoeg. Altijd makkelijk te bedienen via grote knoppen of spraak.
Het huis opwarmen tot 22 graden? Dat gelooft niemand :+ Onbetaalbaar.
Dan heb je een hint niet goed gezien :P
Er stond een kopje afgebeeld...
22 graden is zeker niet warm genoeg voor koffie of thee.
Wel een handige manier om de ijsberen weg te jagen.
De (vloer) verwarming staat hier toch echt op 22.5 :) Als koukleum vertik ik het om om in de kou te zitten :P
Meteen een offerte aangevraagd voor een op afstand bedienbare garagedeur.
Heb je al een elektrische deur? Dan is dit vrij goedkoop zelf te maken.
Misschien handig als je voor Hormann gaat.
Deze heb ik zelf gebruikt, werkt prima. Simuleert de veels te dure Hormann interface.
https://github.com/Gifford47/HCPBridgeMqtt

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22 juli 2024 15:44]

oh cool, ga ik gelijk eens uittesten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.