Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: AnandTech

3DLabs, een bedrijf in handen van Creative Labs dat zich de afgelopen jaren heeft gespecialiseerd in chips en kaarten voor professionele doeleinden, wil met zijn nieuwe P10 VPU een herintrede maken op de markt voor consumenten. De afkorting VPU staat voor Video Processing Unit. De naam GPU zou de chip volgens 3DLabs geen goed recht meer doen, omdat in een VPU weer meer functies ingebouwd zitten die een GPU aan de CPU over laat. De 0,15 micron P10 heeft 76 miljoen transistors en vier pipelines, waarmee acht textures per pass kunnen worden aangebracht. De chip beschikt over een 256 bit brede DDR geheugenbus, waarover meer dan 20GB/s aan data kan worden vervoerd vanuit 256MB geheugen. Intern lijkt de chip op het eerste gezicht veel op de GeForce4, maar de P10 kan veel meer.

3Dlabs logo Zo is de command processor in staat om met meerdere threads te werken, iets wat op dit moment alleen voor professionele toepassingen nuttig is, maar met de komst van een DirectX-interface in Windows Longhorn ook voor consumenten voordelen kan opleveren. Ook werkt de chip met virtueel geheugen. De chip behandelt het systeemgeheugen als videogeheugen, en het videogeheugen als een heel groot L2 cache. Dit principe lijkt op AGP textureing, maar door in het videogeheugen te cachen wordt het mogelijk om meer en grotere textures te gebruiken dan ooit tevoren.

* Programmeerbaar

De chip heeft maar liefst zestien vertex shaders aan boord. Deze zijn per stuk natuurlijk niet zo krachtig als de twee vertex shaders van de GeForce4, maar omdat een simpele bewerking op de nVidia chip een complete shader (dus de helft van de capaciteit) in beslag neemt, terwijl de P10 slechts een zestiende deel van de kracht kwijt is, zou de oplossing van 3DLabs efficienter moeten werken. Op dit moment wordt DirectX 8 volledig ondersteund, maar men heeft er goed vertrouwen in dat de P10 ook alle DirectX 9 shaders aan moet kunnen. Deze uitspraak wil men echter nog niet zwart op wit zetten zolang Microsoft de specificaties van DirectX 9 niet final heeft gemaakt. Ook de pixel shaders zijn anders aangepakt dan bij de concurrentie. Er zijn 64 'coördinate generator processors' en 64 integerprocessors die samen alle huidige pixel-shader functies aankunnen. Volgens 3DLabs zijn deze 128 eenheden echt programmeerbaar, in plaats van alleen flexibel zoals bij ATi en nVidia het geval is. Ook het antialiasen is een programmeerbare stap geworden.

3DLabs P10 pipeline

Hoewel de P10 een tile processor heeft die de scene verdeelt in stukjes van acht bij acht pixels, is het géén tile-based renderer. Het verdelen is alleen gedaan om optimaal gebruik te kunnen maken van de interne caches, maar verder lijkt de methode van renderen in geen enkel opzicht op die van een tile-based chip als de Kyro. Natuurlijk wordt de professionele markt in de traditie van 3DLabs niet vergeten, maar omdat Creative Labs zich er tegenwoordig mee bemoeit zal er ook een consumenten-versie komen van de P10 voor een concurrerende prijs. Ook latere 0,13 en 0,10 micron DirectX 9.0 chips van 3DLabs wil Creative aan consumenten gaan verkopen:

3DLabs P10 VPU This is where Creative Labs comes in; Creative will take the P10 technology and tailor it to the specific needs and requirements for the gaming market. The P10 will then be found on Creative Labs branded boards that will sell at prices competitive with the GeForce4 (or whatever NVIDIA's high-end card is at the time). While 3DLabs wouldn't give us an indication of exactly when we could expect consumer/gaming cards from Creative, they did say it would be before the end of the year. That could mean anything from August to something a bit closer to the holidays, although our money is on a release sooner rather than later.

Het belooft een spannende tijd te worden met NV30, P10, Parhelia en R300, die allemaal in de rij staan om later dit jaar korte metten te maken met de huidige generatie videokaarten. Je kunt verder lezen bij AnandTech, maar ook Tom's Hardware en C|Net hebben inlichtingen over dit onderwerp online staan. Bedankt voor de tip robpol.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

"scene verdeelt in stukjes van acht bij acht pixels, is het géén tile-based renderer. Het verdelen is alleen gedaan om optimaal gebruik te kunnen maken van de interne caches, maar verder lijkt de methode van renderen in geen enkel opzicht op die van een tile-based chip als de Kyro"
Dit is het zelfde principe als "bucket-rendering" in rendersoftware als Mental Ray en Brazil maar dan hardwarematig. Iemand hier ooit van de "Pure" gehoord? zie link->
http://www.renderdrive.com/products.ihtml?page=pureoverview

dat is de richting die 3dlabs op gaat, hardwarematig ondersteunen van bepaalde algoritmes die gebruikt worden bij het software-based renderen.

en dan nog een opmerking-> shaders

Ik zou het materiaal opties noemen maargoed. Een shader is een woord wat iedereen altijd maar rondslingert, maar eigenlijk helemaal niets met games te maken heeft(niet realtime in ieder geval). Het klinkt allemaal wel interresant "per-pixel-shaders" maar het slaat nergens op. Geen enkel spel gebruikt 3d volumetrische shaders, dat kan ook (nog) niet omdat dat te zwaar is om te berekenen.

Fabrikanten van videokaarten bedenken steeds weer een nieuwe hippe naam voor een saai en niets toevoegend onderdeel wat je wel MOET hebben omdat je er anders niet bijhoort, of dat nou "speculair highlights" zijn of "echte reflecties", of "enviromental bump mapping".

Laat ze liever tijd steken in het sneller maken van "normale" dingen als polys/sec, of ondersteuning voor NURBS, of realtime tesselation(rd-dat achtige dingen).


De R&D die in die "nieuwe technieken" zit kost zoveel geld, dat is waar je voor betaald voor het grootste gedeelte(?). Games die tussen nu en een jaar uitkomen gebruiken geen of heel weinig van deze nieuwe functies, en over 2 jaar wil je weer een nieuwe videokaart, want dan is de ander "te langzaam".

dus waarom nieuwe functies?

1 weerwolf over een scherm laten lopen is een eitje, maar vecht maar eens tegen een leger weerwolven met die qualiteit modellen.

no way.

maar genoeg gezeurd.
Een zeer intressant plakje silicium (mag geen GPU zeggen en VPU is weer een te groot woord vind ik aangezien ik niet veel merk/lees over video (MPEG2/4, DIVX etc) versnellende functies),..

Dit lijkt een kaartje met grote mogelijkheden, en de tijd lijkt rijp voor een machtsverschuiving in de consumenten 3D-markt aangezien niemand meer geintreseerd is in elke 6 maanden een ¤400+ kostende videokaart. De mogenlijkheden die beschreven worden (zoals bijna volledige programeerbaarheid van de shaders) geven de kaart een mogelijk langere levensduur en snelheid tenopzichte van andere in de markt aanwezige modellen. Hoe de P10 er over enige tijd uitziet zal de grote vraag zijn aangezien deze ook pas over een half jaar uitkomt.

Het is in ieder geval een goede zaak dat er weer (wat) meer concurrentie is, en het is altijd leuk om een 'oude' bekende tegen te komen De permedia II chip was overigens een van de eerste consumenten GVE's (grafische verwerking eenheden) die voorzien kon worden van een geometrie processor (OpenGL/3DMAX T&L support mbv glINT/IBM R3000) alleen met deze waren de gemaakte videokaartjes ook niet 'echt' goedkoop.

* 786562 Atmosphere
Dit lijkt een kaartje met grote mogelijkheden, en de tijd lijkt rijp voor een machtsverschuiving in de consumenten 3D-markt aangezien niemand meer geintreseerd is in elke 6 maanden een ¤400+ kostende videokaart.
Dat nVIDIA zo ongeveer om de 6 maanden met een nieuwe videokaart komt wil toch niet zeggen dat iedereen maar meteen moet gaan upgraden?
Ik heb bijvoorbeeld langer dan een jaar met een GF1 DDR gedaan voordat ik een ATi 8500 LE kocht, dus ik heb veel stappen overgeslagen, en zo zijn er veel meer mensen. Er zijn echt maar weinig mensen die elke nieuwe generatie kopen.

Dat er elk half jaar een nieuwe GPU uitkomt is juist mooi, want dan komt er juist keus. Wil je een snelle videokaart en maakt de prijs je minder uit, koop je een Ti4600 en is de prijs belangrijker, koop je een onderligend model.

Dat er kaart voor een grote verschuiving kan zorgen is waar, maar dan moet alles wel goed gaan, want als nVIDIA echt in augustes met de NV30 komt, die ook al een revolutionair ontwerp is als we nVIDIA mogen geloven, zie ik niet gebeuren dan deze kaart voor een grote verschuiving gaat zorgen.
De mogenlijkheden die beschreven worden (zoals bijna volledige programeerbaarheid van de shaders) geven de kaart een mogelijk langere levensduur en snelheid tenopzichte van andere in de markt aanwezige modellen.
De huidige kaarten hebben ander ook al een lange levensduur, ik weet zeker dat de Ti4600, de snelste consumenten GPU, over een jaar ook nog uitstekend zijn werk doet tegen een acceptable framerate.
Het is in ieder geval een goede zaak dat er weer (wat) meer concurrentie is, en het is altijd leuk om een 'oude' bekende tegen te komen
Yep, en het geeft ook aan dat, in tegenstelling tot wat veel mensen een tijd geleden dachten, dat er wel concurentie blijft en dat niet alleen nVIDIA en ATi overblijven. In ieder geval ben ik zeer benieuwd naar de nieuwe chip en ook wat die gaat doen in de markt.
Zucht :) hehe ..
ok ffies aantal dingen verduidelijken :)
...huidige kaarten hebben ander ook al een lange levensduur, ik weet zeker dat de Ti4600, de snelste consumenten GPU, over een jaar ook nog uitstekend zijn werk doet tegen een acceptable framerate...
Met 'langere levensduur' langer een hoge framerate, dat wil natuurlijk zeggen als het ontwerp werkt.
Ook heb ik niet gezegd dat alle mensen elk half jaar upgraden .. eerder dat ze dat juist niet leuk vinden..
(Ik heb ook 3 á 4 jaar met mijn V2 kunnen doen)
3dfx is still alive, alive and kicking denk ik in de nv30!
In potentie een erg mooie kaart. Programmeerbare effecten gaan het in de toekomst helemaal worden.. maar wel onder een uniforme api (openGL of DirectX). De dingetjes die deze kaart zo extreem cool maken zijn een eigen implementatie. Hij is wel DX8 compliant, maar DX9 wellicht niet.. gamedesigners moeten dus speciaal voor deze kaart een codepath schrijven om de nifty mogelijkheden te benutten. Dit zie ik nog niet zo snel gebeuren. Je krijgt een kip ei kwestie: Gamers kopen de kaart voor games die de kewle features ondersteunen..designers gaan die pas implementeren als er ook markt voor is, dus bij redelijk wat verkochte kaarten..
Zo is de macht dus voorlopig aan nVidia / ATi en maakt een revolutionair ontwerp als dit weinig kans..althans in de game wereld..
Nee, dat hoeven programmeurs helemaal niet. De drivers (of de microcode van de chip, dat weet ik niet helemaal zeker) zetten de bevelen om in commando's waar hij wat mee kan. Dit sluit perfect aan bij het introduceren van een high-level language in de P.S. 2 van DX 9.
Verder is de chip helaas niet helemaal DX 9 compliant omdat hij geen floating point units heeft. Volgens de lui van 3Dlabs is dat te duur als je geen 0.13 of 0.10 u proces gebruikt (wat zij vanwege het risico niet willen).
Meer een reactie op de Poll dan het bericht, maar ik had het wel komisch gevonden als je ook de BitBoys Glaze3D (aka Vaporware 2002) had kunnen kiezen :+
De nieuwe BB-chip was de Avalanche. En hij is niet doorgegaan omdat Infineon hem niet wou produceren. Echter gaat BB gewoon door en hij is zeker één van de kanshebbers voor een killerkaart, ook al weet jij daar niets van.
Als je je er meer voor interesseert en ze niet simpelweg uitlacht kom je erachter dat het een heel interessant bedrijf is.
Ik begrijp niet helemaal waaruit jij de conclusie trekt dat hij het geen interessant bedrijf zou vinden of waarom hij er niks van af zou moeten weten, maar dat terzijde.
Wat ik wel van zijn posting begrijp en wat ik in jouw posting tegen wil spreken, is dat het wel een interessant bedrijf is, maar dat ze steeds dingen aankondigen, die ze nooit waarmaken. Toegegeven dat ze mooie technieken ontwikkelen. Maar die ontwikkelen, dan vertellen dat je ze gaat toepassen (lees produceren en lees uitbrengen) en dat vervolgens niet doen (reden is onbelangrijk) dan schep je niet veel vertrouwen bij een volgende mededeling natuurlijk.
En dat infineon ze niet wil produceren, allemaal tot je dienst, maar dan moet je ook pas melden dat je zo'n kaart uit gaat brengen, als inderdaad de chipfabrikant heeft toegezegd dat ze dat ook daadwerkelijk willen. Als jij vertelt dat je die kaart hebt en gaat uitbrengen, terwijl je nog niet de chipfabrikant aan jouw zijde hebt staan, dan getuigt dat een beetje van "jongetje heeft zijn huiswerk niet gedaan" attitude.
dit was even mijn visie op dit gebeuren ;)
Daarom maakt BB ook geen belopften meer. Dat ze dit eerst wel deden heeft hen de slechte naam bezorgd (wat ze inderdaad enigszind verdiend hebben).

Ik begrijp niet helemaal waaruit jij de conclusie trekt dat hij het geen interessant bedrijf zou vinden of waarom hij er niks van af zou moeten weten, maar dat terzijde.

Omdat hij het 'komisch' vindt als jue voor de Bitboys maocht kiezen en hen een vapowarebedrijf noemt. Dat duidt niet echt op serieus interesse en liefde voor het bedrijf, als je het mij vraagt.
[reactie op _Pussycat_]Toch heb ik wel degelijk interesse in het bedrijf, liefde gaat een beetje ver (al heb ik altijd al een voorliefde voor Finnen gehad), ze hebben erg interessante technieken aangekondigd die elders (veel) later geintroduceerd zijn, denk aan embedded RAM op de controller chip (zowat alle mobile GPUs maken daar ondertussen gebruik van).

Maar goed, feit blijft dat ik na jaren van verhalen en af en toe een gerucht van een opduikende kaart op eBay nog nooit silicon heb gezien. En hoe mooi en innoverend de ideeen ook mogen zijn, zulke niet waargemaakte beloften heten vapourware.

Ik wacht al jaren op een chip van hen, die poll ging ook om kaart waar je het meest benieuwd om bent. Vandaar :z
BitBoys maakt al tijden vaporware... Op papier ziet het er altijd leuk uit, maar ze hebben het nog nooit tot de winkel gered. Misschien dat er ooit een producent komt die het aandurft.

Overigens zou het raar zijn om in de poll een stukkie vaporware te planten. Dit zijn allemaal serieuze aankomende chipsets. Alleen die van Matrox is nog een beetje in rook gehuld...maar die is hoogstwaarschijnlijk echt.
Daarom heb ik ook andes gestemd :)
tip: link parhelia klopt niet., verwijst naar nv30....
Klinkt veel belovend. Ook voor de prijs, krijgen (als het echt zo goed is als het lijkt) ze een goeie concurent erbij.
Dat linkje naar 'Parhelia' linkt naar hetzelfde bericht als het 'NV30' linkje. Daar is eigenlijk niets geschreven over de Parhelia... Wellicht wordt deze link bedoelt:

http://www.tweakers.net/nieuws/20875

:)
Interresante features heeft deze kaart, echt een geforce 4 beater als je het mij vraagt. Naar mijn idee is het alleen jammer dat deze kaart pas op de markt komt als nVidia al weer een opvolger van de gf4 heeft. Dit zag je al een beetje bij de radeon 8500, die nu al (meestal) ingehaald wordt door de gf3ti500 en gf4 ti serie
Nu alleen maar hopen dat de driversupport van Creative weer haar niveau bereikt ten tijde de SB16ASP. Drivertjes lijken me namelijk essentieel voor deze kaart.
Hehehe, nou van mij mogen ze wel beter worden :) want de driver voor een programeerbare videokaart schrijven, en de driver voor een robuust brokje audiohardware schrijven zijn toch echt twee verschillende werelden.

Toegeven de driver voor de 16ASP (Vibra ;-) hun eigen SB 16 kloon) was wel overal te vinden, en bugs waren snel weg... Alleen creative heeft tegenwoordig ook wat meer producten in de markt
De soundblaster drivers van Creative zijn inderdaad belachelijk slecht, ik ben uitgeweken naar een andere soundcard omdat de Live op een Win2k dual CPU bak gewoon onbruikbaar is. (Neem dan de Live drivers voor Linux, die zijn geweldig!)

3DLabs komt uit de professionele markt waar goede drivers veel belangrijker zijn. Die goede drivers hebben ze ook; de Wildcat drivers zijn niet alleen compatible met Dual CPU systemen (zoals de meeste videodrivers), ze maken er gebruik van. De OpenGL drivers van 3DLabs zijn ook buitengewoon sterk, wederom omdat dat in de professionele markt van levensbelang is.

Ik heb er dus wel vertrouwen in dat deze chip betere drivers krijgt dan welk ander Creative Labs product ook.
Creative heeft 3dlabs pas net opgekocht (ondanks dat er in het artikel gesuggereerd wordt dat 3dlabs al lang van hen is). De drivers zullen ook door 3dlabs gemaakt worden.
Zij hebben een erg goede naam op drivergebied met de wildcat- en oxygenserie. Ik zou me hier dus zeker geen zorgen over maken.
that will sell at prices competitive with the GeForce4 (or whatever NVIDIA's high-end card is at the time
ook als de nieuwe nvidia de 3dlabs kaart er keihard uittrekt???? |:(
Daar zit wel iets in:
ook als de nieuwe nvidia de 3dlabs kaart er keihard uittrekt????
En als nVidia eerder haar NV30 op de markt heeft zal 3DLabs toch echt wel met iets goeds moeten komen!
ook als de nieuwe nvidia de 3dlabs kaart er keihard uittrekt????
Hoe weet jij dat die NV30 deze chip 'eruit gaat trekken'? Heb je al specificaties gezien dan? Of een release date? Het gaat er toch om wat er nu uitkomt en niet over een jaar of twee jaar, want die zijn logischer wijs sneller.
Wie zegt dat het over de NV30 gaat? Lees goed wat er staat.. "or whatever NVIDIA's high-end card is at the time..."

waarmee ik dus wil zeggen: gaan ze hun kaartje ongeacht hoe het presteert in vergelijking met de topkaart van NVIDIA die er dan zal zijn zowiezo even hoog prijzen ook als ze trager zijn?

oh ja en een releasedate... gisteren heeft NVIDIA aangekondigd dat de NV30 waarschijnlijk al in augustus zal komen toch? zie http://www.tweakers.net/nieuws/21653

en heeft NVIDIA al teleurgesteld in het verleden? Ik dacht van niet... maar blijkbaar is het modieus om iedereen die iets positief zeft over microsoft OF nvidia een flamebait of een troll te geven.
dat gold ok voor de GF3 toen de eerste berichten daarvan uitkwamen... berichten als "7x zo snel als de GF2 ultra", en "spotgoedkoop".
Hoe moet nVidia voorkomen dat één of andere gast met een Geocities homepage dat soort geruchten in de wereld brengt? Je doet net alsof ze dat soort dingen zelf gezegd hebben.
de GF4MX er bij halen is niet helemaal gepast, en hoezoo is die teleurstellend?
het is een hele andere chip, het is de nV17, een lagere versie dus als dat de GF3 is, maar ook zeker goedkoper, dus best een fijn kaartje voor de prijs...

als je naar de chips kijkt krijg je de volgende volgorde
GF4MX(NV17), GF3(NV20), GF4(NV25)
Even voor de duidelijkheid. NVIDIA heeft bijna altijd goede producten geleverd. Zonder hun innovatieve produkten zouden wij nu slechts kunnen dromen over 200 fps. Maar net zoals ik blij was met de TNT chip toen 3dfx de markt domineerde ben ik nu blij met elke nieuwe fabrikant die een serieus alternatief bied. Want laten we eerlijk zijn NVIDIA heeft nu wel een erg dominante positie die ze ook zelf verdiend hebben overigens. Gelukkig is ATI er nog anders had bijvoorbeeld de GeForce4 ti 4200 ook nooit het licht gezien. Ik ben heel benieuwd naar de prestaties van o.a. de P10. Dat word weer veel tijd doorbrengen met 3dMark in augustus. :)
en heeft NVIDIA al teleurgesteld in het verleden? Ik dacht van niet...
Niet? Ik dacht dat de TNT1 toch wel behoorlijk teleurstellend was. Niet dat-ie slecht was, maar wel teleurstellend, vergeleken met wat ze beloofden/aankondigden...
vergeleken met wat ze beloofden/aankondigden...
dat gold ok voor de GF3 toen de eerste berichten daarvan uitkwamen... berichten als "7x zo snel als de GF2 ultra", en "spotgoedkoop".

En de GF4 MX is ook behoorlijk teleurstellend
Ja, nVidia heeft bijvoorbeeld beloofd dat de NV30 hun spring 2002 product zou zijn. En dat is het dus niet geworden.
En de TNT2 zou geweldig snel worden, wat ook gelogen bleek te zijn.

En er staan hier nog genoeg voorbeelden van nVidia die mensen teleurstelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True