Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: 3Dlabs

3Dlabs heeft de nieuwste telg in haar familie der professionele videokaarten gelanceerd; de Wildcat II 5000. Het ontwerp van deze kaart is gebaseerd op de $1000 duurdere Wildcat II 5110 en de ESP zal onder de $1400 liggen. Waren tot voor kort de Wildcats alleen aan te treffen bij oem's en system integrators, de Wildcat II 5000 zal binnenkort ook via retailzaken en bij 3Dlabs online-shop los verkrijgbaar zijn. Vermoedelijk om de concurrentie van andere populaire openGL kaarten beter het hoofd te kunnen bieden, zoals o.a. de Elsa Gloria modellen. N.B: Het gaat hier dus niet om een gamekaart, maar om een product dat ontworpen is voor professionele 3D applicaties, waarbij een grote polygonen doorvoercapaciteit en accuratesse belangrijk zijn en ondermeer met gespecialiseerde drivers voor de diverse applicaties is voorzien:

3Dlabs logo The Wildcat II 5000 professional accelerator is engineered using the same technologies that power the top-of-the-line Wildcat II 5110, including:


  • Programmable geometry accelerator: Extensible geometry processor offloads calculations from the host CPU to dramatically improve performance and enable application-specific effects tuning.
  • Second-generation rasterization engine: Delivers a sustained 8.5 million 3D triangles/sec. with a peak 166 Mpixels/sec. trilinear fill rate.
  • 80 MB total memory: 32 MB frame buffer, 32 MB texture memory, and 16 MB Direct Burst supports high-resolution and true color display of richly textured images at blazing speeds.
  • 3Dlabs SuperScene™ antialiasing: True, multisampled scene-mode antialiasing eliminates "stair-step" edges and distracting aliasing artifacts.
  • Hardware accelerated 3D volumetric textures: Applies 3D textures throughout the volume of a model for applications such as medical imaging and GIS.
  • Digital display support via DVI connector: Drives the latest digital flat panel and digital display products while avoiding analog-to-digital conversion errors.
  • Standard AGP support: While the Wildcat II 5110 requires an AGP Pro-compatible motherboard, the Wildcat II 5000 supports workstations with AGP 4X motherboards.
  • Unmatched productivity: Provides peak overall performance in its class, with an estimated ProCDRS benchmark of over 37 and Awadvs score topping 132

    [...] Current certifications include Alias|Wavefront™ Maya™ and Studio Tools, Autodesk® Inventor™, Discreet™ 3ds max™, NewTek LightWave, PTC CDRS®, SDRC I-DEAS®,SOFTIMAGE®|XSI™, and UGS® Solid Edge. In-house compatibility testing has been completed for AutoCAD®, Pro/ENGINEER®, Unigraphics and SolidWorks.
  • 3Dlabs Wildcat II 5000
    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (33)

    Lijkt me dat 3D-Labs hiermee vooral de concurrentie van de Fire GL2 wil bestrijden. De Elsa's blijven zowieso wat achter, maar de Fire serie leverde scherpe benchmarks (bijv in 3ds max; autocad is niet relevant voor dit soort kaarten) voor veel lagere prijzen dan 3D-Labs kon leveren.
    Bij deze prijs zijn ze weer concurrerend en kan het in veel gevallen een zinnig alternatief zijn. Jammer dat ze de kaart fysiek niet wat drastischer veranderd hebben. Het is nu een single screen oplossing (DAT is het het verschil met de duurdere 5100), maar neemt anders dan de Fire GL2 nog steeds 2 slots door de 'dual' bracket. Gemiste kans, want de extra connectoren voor dual screen zijn nu natuurlijk niet meer nodig.
    Nu ben ik benieuwd of dit soort kaart (ook de Quadro) alleen geschikt is voor 3d of dat ze ook (erg) goed overweg kunnen met video aps zoals Premiere. Want in alle tests wordt alleen maar gekeken naar de 3d render capciteit maar in 2d moet je ook renderen voor effecten, motion, keying, titles etc... Iemand al eens video ge-edit met een Wildcat of Quadro??? (met bijvoorbeeld een DV500 of een Matrox RC2000 als video-edit-kaart)

    edit: tiepmiep
    Ik kan je vertellen dat die dingen redelijk brak zijn in 2d. Helaas maar waar. Desktop e.d. gaat allemaal nog goed hoor, stabiel beeld enzo. Maar 2d acceleratie is erg triest. Zijn ze natuurlijk ook niet voor bedoeld, maar soms is het toch handig om ff een avi-tje op zo´n ding te kunnen draaien.

    Quadro heeft daar veel minder last van omdat het een omgebouwde desktop chipset is. Het is een all-round kaart die "toevallig" ook goed in te zetten was in het high-end segment. Quadro is gewoon gelijk aan een GF/2/MX wat video-editing betreft. Je kunt gewoon de detonator-drivers gebruiken.
    Helemaal met je eens... heb zelf een oude Diamond FireGL 1000 liggen met een voor die tijd onwijs snelle 3D chipset voor 3DSmax, AutoCAD etc.
    Werkt officieel alleen onder Windows NT 3.51/4/2000 en heeft als 2D chipset (apart van de 3D !!) een simpele CirrusLogic 5448 ofzo, een simpel ding die je in oude 486/pentium systemen tegenkwam... staat in geen verhouding tot de 3D snelheid, maar deze kaart is ook niet bedoeld voor 2D acceleratie...
    Die FireGL 1000 pro is gewoon een Permedia 2 chipset hoor! Zowel voor 2 als 3d werk. Er zit niet nog een apparte chip op voor het 2d gedeelte, alles wordt gedaan door de Permedia 2 chipset. Wat WEL klopt is dat ie 2d niet helemaal super snel is, vergelijkbaar met een cirrusl logic misshien. Is ovrigens voor zijn tijd wel een super kaartje! Pas met de komst van de Geforce 256 is er een betaalbaar alternatief voor!
    Ik zie hier duidelijk 3 chips voor me waarvan 2 een speciale 3D chipset vormen (van Mitsubishi), en 1 is een Cirrus Logic 5446 (die ook op goedkope oude PCI kaarten zat)...

    Dus: geen Permedia2 en geen geintegreerde 2D en 3D....

    Btw: het is een FireGL 4000+ zie ik nu :) :) :)
    Zijn 2D video-effekten niet iets compleet anders dan (3D) OpenGL berekeningen? Volgens mij heb je aan dit soort kaarten niet echt iets, als het gaat om video-editting idd.
    Dit gebruikt de pro in Broadcast video edit suites http://www.matrox.com/videoweb/products/enduser/digi suite.htm de matrox digisuite met de digidesktop en breadoutbox voor alle BNC (video) en XLR (audio) aansluitingen
    Wow dit is dus wat voor de mensen die met bijv. autocat werken, nu is vaak het grootste probleem het 'renderen'. Maar jammer genoeg niet voor de 'normale' man, deze moeten het dan toch van de werkgever hebben.
    Ik weet zeker dat het werken met bijv. autocat een stuk prettiger zal zijn.
    AutoCAD is nou niet direct het pakket waar je deze kaart voor in gaat zetten. Is toch voornamelijk nog een 2D tekenpakket. De 3D features komen pas net om de hoek kijken. Dit soort kaartjes zijn meer voor de echte lompe 3D werkstations en VR applicaties.
    Was AutoCAD niet de grote broer (dus met veel meer mogelijkheden) van 3D Studio? Ik denk dan terug aan 3D Studio 3.0 en AutoCAD 12.
    Het oude AutoCad was vroeger een 2d tekenprogramma, maar tegenwoordig heeft AutoDesk een heel assortiment aan CAD-software, van 2D tot en met 3D voor allerlei sectoren (bouwkunde/werktuigbouw/elektro-techniek/enz). Autodesk voert 3d studio VIZ als 3D visualisatie-pakket, bedoeld voor architecten en aanverwante zaken en kan linken met AutoCad. Discreet voert tegenwoordig het 3D animatiepakket 3ds Max, wat door Kinetix ontwikkeld is en meer features heeft dan VIZ, maar niet direct kan linken met AutoCad.

    www.autodesk.com
    www.vizonline.com
    www.discreet.com

    Edit:
    (hehehe DAMN YOU COOKIE! :P)
    Hehehe }>
    Nope, AutoCAD is digitale tekentafel met 3d mogelijkheden. 3d studio is voor 3d visualisatie. 3d Studio is drastisch verandert met de komst van 3d MAX (de win95 variant van de ouwe DOS 3ds4).

    AutoCAD is niet bedoeld om 3d mee te werken. Het KAN wel, maar beperkt zich nogal binnen het karakter van het pakket. De 3d viewport-mogelijkheden zijn ook zo beperkt dat ik het persoonlijk nooit als serieuze 3D (!) ontwerptool zou gebruiken.
    Is ook de reden dat Autodesk Kinetix heeft ingelijfd, 3d Studio staat nu NAAST AutoCAD in het assortiment van Autodesk. Zijn dus geen concurrenten meer. Voorzover daar ooit sprake van is geweest.

    (hehehe DAMN YOU COOKIE! :P )
    AutoCAD is niet bedoeld om 3d mee te werken
    Wat een onzin. AutoCAD is zeker wel bedoeld om 3d mee te werken. AuotoCAD (Computer Aided DESIGN) is gemaakt om mee te ontwerpen (vrijwel atlijd 3d) en te tekenen (meestal 2d).
    De visualisatie gebeurd idd meestal m.b.v. 3d-studio of een gelijkwaardig pakket!
    Autocad is inderdaad 2D met beperkte 3D. Maar Autodesk heeft ook Inventor, een 3D CAD programma dat moet concurreren met o.a. SolidWorks.

    Maar dit soort kaarten is meer voor het echte CAD werk met zeer grote assemblies (Pro/Engineer, Ideas, Unigraphics, Catia) of voor applicaties waarbij je veel textures gebruikt (Alias, SoftImage, 3D Studio, etc).

    Overigens is bij 'ordinaire' CAD niet meer de grafische kaart de bottle neck, maar de hoeveelheid werkgeheugen die het OS aan de CAD applicatie kan leveren (voor bv Windows2000 nog altijd niet meer dan 2Gb, dat is net voldoende voor bv een verbrandingsmotor met alle details).
    Als het om de Wildcat gaat, dan wil dat niet zeggen dat het dan automatisch om Autocat gaat :+ :+

    Maar in inderdaad dit zijn pure grafische rekenmonsters, en valt in de reeks van Quadro en Fire GL kaarten, puur voor design studio's allemaal 3D berekeningen.
    Geesh...

    Dit is wel een monster van een grote kaart en zal best voor wat airflow belemmering zorgen, zelfs in een grote Full tower....

    Doet me een beetje denken aan de eerste VLB DIAMOND VIPER qua grootte, alleen die nam geen twee slots in beslag.
    Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker zo'n kaart heeft/de mensen die deze kaart hebben boeien niet om hun airflow.
    Zo'n kaart zal in een machine met een flinke CPU (waarschijnlijk dual) worden ingebouwd. Een dual CPU machine wordt toch aardig warm van binnen en om de warme lucht weg te krijgen is toch echt airflow nodig. (tweaker of niet). Ik bedoelde dus dat er met het bouwen van systemen om deze kaart heen, aardig rekening gehouden moet worden met de ventilatie in de machine.
    Wij hebben op onze opleiding van HP Visualize stations. Die zitten in speciale kasten die aan de achterkant een 20cm fan hebben die de lucht echt wel naar buiten trekt. Dus die airflow zit alsnog wel snor hoor... (Zit trouwens niet zo een kaart in als dit, maar slechts een GF1 Quadro)
    of de 3DfX Voodoo V6000.....
    Maken dit soort kaarten het renderproces nu eigenlijk sneller? Of heb je alleen voordeel bij sneller previews?
    Viewport acceleratie: stel je voor je hebt een complex 3d model, je draait een camera rond en in de viewport gaat dit zo goed als direct en met een flnike framerate. Dat wil je hebben.
    Een trage kaart zou hetzelfde ding bij roteren misschien met 1 frame per 2 seconden laten zien, je geeft een draai aan de camera en 5 seconden later roteert je model. Dat werkt niet prettig.

    Ook kunnen de huidige generatie kaarten veel beter laten zien hoe een model er als render uit komt te zien, de kleuren kloppen al grotendeels, net zo als de shading en de belichting. Je hoeft dus geen render meer te maken om te zien hoe het er uit zal komen te zien.


    Waar je WEL direct voordeel van hebt bij zo´n kaart is met VR applicaties. Die vallen of staan met de snelheid van de videokaart.
    Jaja, vurtjuwul riejčllietie, moet je wel eerst moduleren in 3d. ;)
    Het echte renderen doet je processor.
    Je hebt in Maya wel een hardware renderer die een movie sequence via je hardware rendert, maar dat blijft toch een soort preview.
    Dit is niet normaal. BIj een hogere resolutie heb je een hogere refresh rate dan bij een lagere. Uhhh..kan iemand mij dit uitleggen?

    Je wilt toch minimaal op 85Hz werken?
    niks nieuws, de Geforce 3 bv presteerd in verhouding beter op hogere resoluties dan de Geforce 2, in de lagere resoluties blijft de Geforce 2 Ultra er zelfs heel dichtbij.

    plus dat zal wel zo bedoeld zijn, als je met 3Dmax werkt ga je toch niet op 1024*768 werken maar meer richting 1600*1200.
    Gaat over MAXIMUM SUPPORTED ;)

    We ondersteunen tot.... maar de kaart kan wel wat meer... :)

    Draai em zelf namelijk op 1280 85HZ :9

    Kijk maar naar een heleboel OEM, die ondersteunen ook maar een bepaalt deel. Wil niet zeggen dat t niet werkt, je krijgt alleen geen support van ze.

    MAW
    Heb je problemen? No support van ons :(
    :o mja laten we stellen dat de wildcat (alle modellen) bij uitstek de snelste kaart is in ALLE openGL apps,
    omdat ze een extreem hoge poly-count aankan en omdat de drivers net een beetje beter zijn dan NVidia en anderen...
    hoewel op papier de Quadro steeds beweert de snelste te zijn, zie je in realiteit toch dat de 3Dlabs kaarten een heel pak sneller zijn (tot 300%) als het over 4-views gaat met veel lichten en stuff.
    De vraag/rekensom is, of het jou de meerprijs waard is. Bij een lagere aanschafprijs kun je ook weer eerder afschrijven en een nieuw model kaart kopen, die weer betere performance heeft en nieuwere technieken ondersteunt.
    Zie hier de refreshrates.
    Dat kan toch niet waar zijn ?

    /Edit
    Zo laag bedoel ik.
    Hm, de PDF zegt hetzelfde
    Even voor de duidelijkheid!! Het gebruik van dit soort kaarten zorgt er niet voor dat de eindproductie sneller gerenderd wordt want dat komt nog steeds aan op brute processor kracht.

    Dit soort kaarten zorgen er enkel voor dat de preview in de viewports sneller en meer gedetaileerd kunnen worden weergegeven. Zo zal alles dan al bijna geprerenderd te zien zijn zodat de ontwerper een veel betere indruk krijgt van het eindresultaat. Dit prerenderen gebeurt dat realtime terwijl het daadwerkelijke renderen veel langer in beslag neemt.
    Nou ik ben benieuwd welke OpenGL kaart sneller zal zijn in 3d Max, Maya, Softimage XSI, Lightwave enz

    - Wildcat II 5000
    of
    - Elsa Gloria DCC

    En ook niet onbelangrijk de prijs van de Elsa Gloria DCC :)

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True