Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Yahoo Finance

3DLabs en Real Time Visualization (RTViz), een divisie van Mitsubishi Electric, hebben vandaag aangekondigd dat zij gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een gecombineerde polygonen en voxel accelerator. Het eerste produkt van de samenwerking is een geoptimaliseerde Oxygen driver waarmee de OpenGL en voxel graphics van een RTViz VolumePro accelerator real-time ge´ntegreerd kunnen worden weergegeven:

3Dlabs«, Inc. (Nasdaq: TDDD - news) and Real Time Visualization (RTViz), a division of Mitsubishi Electric, today announced a technical and marketing collaboration to tightly integrate the products of both companies. This collaboration is expected to enable a new class of advanced visualization applications that require the seamless blending of polygonal graphics and voxel-based volumetric rendering. The first results of this collaboration will be optimized drivers from 3Dlabs for its Oxygen« family of professional graphics accelerators that enable the real-time integrated display of OpenGL« graphics and volumes rendered on RTViz VolumePro(TM) accelerators. These drivers are expected to ship from 3Dlabs in the third quarter of 2000. Both companies are actively investigating longer-term board and silicon level inter-operability of their product lines.

Voxels (volume elements) represent the internal structure of objects acquired from real world sample data such as CT, MRI, Ultrasound, sonic, radar and other discrete acquisition methods. Polygons define surface characteristics and are represented as geometrical mesh triangles. Users have long desired the ability to render and visualize both primitives together in real time. For example, doctors need to visualize the scalpel (polygons) inside the brain (voxels) and geologists need to visualize well-head data (polygons) inside the earth's fault subsurface strata (voxels) as they search for oil.

``The merging of polygonal and voxel techniques establishes the next significant advance in 3D graphics technology -- enabling a wide range of advanced vertical applications on the PC,'' said Jamie Jacobs, General Manager of Real Time Visualization. ``3Dlabs' leadership in professional graphics and their responsiveness to the requirements of integrated 3D graphics makes them the natural partner for us as we undertake this new initiative that will leverage the technology leadership of both companies.''

``RTViz is the undisputed leader in hardware accelerated volume rendering with the highly innovative VolumePro architecture and we are delighted to work closely with this highly-regarded team,'' said Neil Trevett, vice president of marketing, 3Dlabs. ``We will be working hard to support the needs of RTViz and to enable end-users, integrators and OEMs leverage the power of interactive, real-time, seamlessly integrated voxel and polygonal rendering.''

RTViz Realtime Visualizaton logo

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik hoop dan wel dat er meer spellen met een voxel engine komen.
Door middel van voxels kunnen grote landschappen en zo gemaakt worden, veel groter als met polygonen.

Outcast2 wordt waarschijnlijk gemaakt met polygonen terwijl de eerste Outcast met voxels te werk ging wat trouwens hele mooie resultaten voortbracht.
Geniaal spel trouwens
Ik vrees dat de producten die uit deze samenwerking voortvloeien niet voor de gemiddelde thuisgebruiker zullen zijn. 3Dlabs heeft een goede naam hoog te houden waar het (beeld-) kwaliteit en OpenGL conformance betreft, maar hun producten zijn geoptimaliseerd voor professionele graphics applicaties, en dus niet zo geschikt voor spelletjes.

Aan de andere kant, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als deze techniek ook voor spellen gebruikt gaat worden -- ik herinner me Commanche: maximum overkill nog op een 486.
Klopt de VOXEL-space engine .. Deze is nu overigens rechten-vrij te gebruiken (d.w.z. iedereen die hem kan vinden mag deze gebruiken aangezien de patenten verlopen zijn... Is alleen beetje gecompliceerd)...

NOVA LOGIC heeft nu trouwens alweer de voxel-space 3.. het gaat hard
KIJK! gaat het toch eens leuk worden! Voxel en polygon-based technieken kunnen elkaar prima aanvullen. Voxels voor landschappen, bomen en andere natuurlijke vormen, en polygonen voor andere dingetjes.

Kijk naar DeltaForce(2) of zelfs Commanche van NovaLogic. Het landschap in die spellen is met voxels gedaan. En zeg zelf, het ziet er prachtig uit. In deltaforce 2 hebben zelfs grotere stenen die voor je neus liggen nog hoogte.

Zou mooi zijn als dat in hardware kan :)
Dit is een goede stap. Voxels (==3D pixels) zijn een betere visualisatie van de werkelijkheid dan polygonbenaderingen. Het liefst zou ik zien dat NURBS surfaces (dwz: volledig met functies beschreven oppervlaktes) werden gevisualiseerd dmv voxels, ipv polygonen. Dit is een goede stap in die richting (en bewaarheid de visie van Carmack als zijnde dat de next generation videocards voxelacceleration zouden moeten hebben)

Dat voxels alleen goed zijn voor landschappen is een misverstand. Alle units in Tiberian Sun bv worden met voxels getekend. Het is een goede manier om 3D volumes te tekenen, dus het maakt niet uit of dat een berg is of een schuurtje.

Eens kijken wat het antwoord van nvidia en consorten is op deze gewaagde stap.
Jammer dat de voxel techniek geen (3d) Hardware ondersteuning heeft, als ze dat er ook nog ff toevoegen is het misschien een topper.. want toen outcast uit kwam had je voor die tijd een echt krachtig machinetje nodig (op mijn PII 300) draaide ie wel maar het opstarten duurt elke keer wel lang.

Ik weet niet of als je meer voxels gebruiken de systeem eisen omhoog gaan zoals dat met het polygonen gebeuren is....

Als dat niet zo is, is dat geen probleen want tegenwoordig heeft iedereen wel een powermachientje :)
Dit is natuurlijk zeer intressant.. maar een voxel unit is eigenlijk niets nieuws (zie ook: www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=9546 )

Het is wel grappig dat ze proberen het beste van de twee werelden te verenigen .. Maar of het heel erg veel zin zal hebben.. De meeste grote bedrijven zijn nu weer helemaal bezig met het ontwerpoen van tile-based architecturen of in ieder geval het verminderen van de huidige band-breedte-vraatzucht ;)

* 786562 atmosphere
atmosphere: voxel techniek is oud ja, maar hoe oud je denk je poly-based is? heus niet van de afgelopen 5 jaar hoor..

en otis, de meeste spellen die nu een outdoor terrain rendering engine bevatten doen dat nu met heightmaps, dat is ERRRUG mooi.. en je hebt weer eens te veel naar 3dsmax gekeken die je gewarezed hebt... niet alleen NURBS zijn functioneel..
en als je voxels voor schuurtjes etc gaat gebruiken, moet je als goed nog een polygon based model hebben voor collision detection
Koel!!

ik hoop dat hiermee 3dstudio max zijn voordeel kan doen dmv driver hiervoor te maken
Delta force met voxelspace hardware acceleratie, megacool. (het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van dit artikeltje)
Het probleem van Voxelspace bij Delta force is, dat de acceleratie komt vanaf de CPU.
Hoe snelle je CPU, hoe sneller Delta Force.
Als je gebruik zou willen maken van een Voxelspace accelerator, dan zul je "volgens mij" de programming ook aan moeten passen.
Vet! Als dit niet heel erg lang op zich laat wachten weet ik het wel!

(DF is COOL!)
Intersant
Onze mooiste games zullen nog mooier worden :)
Tenminste dat is de bedoeling, maar hoe zit het met de AGP BUS?? nog steeds 4x pro110?
of komt er nu eindelijk ook de 8x AGP.

We hebben hier 3 3Dlabs kaarten
De Oxygen GVX1
Oxygen GVX420
en een Wildcat 4210 (vandaag binnen)


Deze werken perfect, alleen NT sucks.

We zijn benieuwt naar de nieuwe kaarten.

De groeten,
SW Technology

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True