'Opvolger Apple Vision Pro lijkt veel op voorganger, maar heeft andere speakers'

De tweede versie van de Apple Vision Pro-headset lijkt qua ontwerp grotendeels op de eerste iteratie, maar bevat andere speakers en een andere hoofdband. Dat schrijft MacRumors op basis van anonieme bronnen. De headset zou eind 2025 of begin 2026 moeten verschijnen.

MacRumors schrijft dat het gebogen design behouden blijft en dat de knoppen ook op dezelfde posities staan als de eerste Apple Vision Pro. Wel krijgen de speakers een andere plek, beweert de site. Momenteel zitten de luidsprekers aan weerszijden van de hoofdband en zien ze er ovaal uit, maar in de opvolger worden de speakers zo ontworpen dat ze eruitzien als 'veren die over de gehele lengte plat en uniform zijn'. Verder meldt MacRumors dat er in de documentatie melding gedaan wordt van een 'audioaccessoire', al wordt niet genoemd om wat voor accessoire het precies gaat. De site schrijft dat het mogelijk gaat om een externe speaker.

Daarnaast is de hoofdband van de headset volgens de bronnen van MacRumors wat 'simpeler' in ontwerp. De site vergelijkt het met de platte schouderbanden van veel rugtassen. Die zijn makkelijker te produceren en dat zorgt er mogelijk voor dat Apple de prijs wat kan drukken, stelt de site. Verder experimenteert de techgigant naar verluidt ook met de bovenste ventilatoropeningen, waarbij clusters van kleine gaatjes de langwerpige gleuven van het eerste model wellicht moeten vervangen.

Meer veranderingen noemt MacRumors niet. Net als de eerste iteratie zou deze een externe accu krijgen, en ook de displays en de meeste camera's en sensoren zijn naar verluidt hetzelfde. De Apple-nieuwssite schrijft dat het de bedoeling is dat de headset, die de codenaam Project Alaska zou hebben, in 2025 de productvalidatietestfase ingaat, en waarschijnlijk eind dat jaar of begin 2026 wordt uitgebracht.

De eerste Apple Vision Pro werd afgelopen juni aangekondigd en moet begin 2024 in de VS verschijnen, en later in het jaar in andere delen van de wereld. Bloomberg schreef eerder al dat Apple reeds werkt aan zowel een krachtigere, als een goedkopere versie van de headset. Het is niet geheel duidelijk welke van de twee MacRumors in zijn artikel beschrijft, maar aangezien er volgens het gerucht een aantal camera's en sensoren missen in de goedkopere versie, lijkt het niet om deze variant te gaan.

Apple Vision Pro
Eerste Apple Vision Pro

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

12-11-2023 • 13:11

135

Reacties (135)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben echt heel benieuwd of Apple weer een revolutie in gang kan zetten, net zoals met de iPad en toch ook wel de Apple Watch. Kan niet wachten, ondanks dat ik mezelf had verteld nooit meer een eerste generatie Apple product te kopen :+
Bij iphone en iPad was het vrijsnel duidelijk dat er een vraag is, dat mensen het graag willen...

Echter bij de Apple vision pro zie je dat niet meteen. Er is een zwaar prijskaartje en vanuit gebruikersperspectief leveren mensen in op iets wat bij de iPhone / iPad niet het geval was: hun eigen zicht en uitstraling.

Een iPhone in je hand hebben voelde aan als dat je iets bijzonders in handen had en daar wilde je graag mee gezien worden, het geeft status. Een iPad idem dito.

Een Apple vision pro is naar mijn idee toch minder mooi om op je gezicht te hebben, straalt minder premium uit dan een dure iphone.

Ja je kunt met de camera's nog de buitenwereld zien maar toch gefilterd door een scherm. Dit is niet het geval bij een iPhone en iPad, je behoudt je zicht en het apparaat is puur een uitbreiding zonder enige vorm van verlies qua zicht.

Adoptie en bereidheid is echt een gevoelskwestie wat je goed moet kunnen inschatten. Was de Apple vision pro van het formaat zonnebril, werd er over je zicht heen geprojecteerd en was de prijs 600 tot 800? Dan was het zeker een ander verhaal.
Ik denk dat je Apple verkeerd leest hier: voor hun gaan ze deze keer eerst focussen op een digitaal ecosysteem werkend krijgen, ze hebben ook door dat de technologie er hedendaags helemaal nog niet is (niet op het niveau dat Apple zou willen) dus doen ze een limited run voor mensen die het echt willen hebben (vandaar het prijskaartje ook). Als dit apparaat 700 euro was geweest en er waren een 10+ miljoen normale mensen geïnteresseerd geraakt dan had het overgrote deel waarschijnlijk enorm geklaagd over hoe het gewoon nog niet "overtuigend" is. Last van oogpijn/fatigue, misselijkheid door de vr experience, slechte fov, nauwelijks tot geen applicaties etc. etc.

Nu hebben ze een oplage van 100k die niet eens in de Benelux gaan uitkomen zoals het er nu naar uitziet, heel duidelijk een alpha product waar ze voornamelijk developers voor willen warmmaken zodat er een groot scala aan interessante applicaties en een heel goed ecosysteem is zodra de technologie wel zover is, over ~5 jaar minstens waarschijnlijk, wanneer je wel voor die 800 euro een apple vision (niet pro) kan kopen.

En mocht VR/AR hem niet worden? Dan hebben ze gelukkig niet een als te groot verlies geleden en zijn er niet miljoenen gebruikers met een 1000+ euro kostend stuk schroot maar maar een paar duizend rijke mensen voor wie het niet zon grote aankoop was.
Eens, hun strategie is dit keer duidelijk anders.

Ik geloof heilig dat als ze dit als ar in een normale lees/zonnebril weten te stoppen het veel meer succes gaat hebben. Echter blijft dat wachten totdat de hardware zodanig geminimaliseerd kan worden.

Ik betwijfel of Apple dit gaat lukken...
Technologische voortgang gaat nog steeds vooruit dus het zal ze uiteindelijk wel lukken hoor. Zeker niet in de komende 5 jaar daarentegen, in mijn opinie.
Als dit apparaat 700 euro was geweest...
Een iPhone 15 is tegenwoordig al bijna €1000, dus die prijs kan best een heel stuk hoger liggen voor relatief brede adoptie. Maar ik verwacht ook niet dat het dezelfde adoptie als een iPhone zal hebben, meer richting de tablet. En door de hoge prijs zullen er heel wat minder 'mode adoptie' plaatsvinden om vervolgens er negatief over te schrijven omdat ze de tablet/headset helemaal niet gebruiken.... WTF koop je hem dan in de eerste plaats!?!? Eerst usecase, dan aanschaf.

En juist in de usecase zie ik heel veel potentie, zowel prive als zakelijk en dan is €3500 echt niet zoveel als je zou verwachten. Ik vind het dan ook erg jammer als er geen worden uitgegeven in NL en het zou helemaal spijtig zijn als we nog 5 jaar moeten wachten! Natuurlijk ben ik niet de doorsnee gebruiker, maar PC videokaarten zijn ook nooit gekocht door de doorsnee gebruikers en Nvidia is daar toch heel groot mee geworden... Een niche is niet vies als je die kan gebruiken op verder op te bouwen...
Veel mensen proberen het te vergelijken met een iPod. Maar voor de iPod was er een heel leger aan MP3 spelers, MP3-CD spelers, CD-spelers, Minidisc, casette en zelf grammofoon draagbare spelers helemaal terug naar de begin tijd van muziek spelers. Apple lanceerde de iPod dus niet in een vacuum.

Het geld dat nu in VR wordt gestoken is eigenlijk ook het geld dat in de transistor is gestoken en de eerste echt draagbare radio's. Dat zijn grote investeringen geweest en de eerste apparaten waren zeker niet goedkoop. De walkman was bij lancering 150 dollar (voor een heel basaal apparaat met ronduit slechte koptelefoons) met een oplage van 30.000 stuks. Het VR apparaat is natuurlijk nog duurder maar ook beduidend complexer en is nog heel vroeg in de ontwikkeling terwijl het cassette bandje al van 63 was (walkman 79). Een voorloper van de walkman was er al jaren maar niemand wou hem produceren.

Persoonlijk weet ik het niet voor draagbare VR maar ik ben dan ook al oud en alles wat na je jeugd is geïntroduceerd is vreemd. Denk eigenlijk dat ik net als een D&D speler ben die pen en papier liever heeft dan een BG3. Walkmans waren ook niet gericht op 50+

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 22 juli 2024 18:42]

Ik zit regelmatig met een Hololens in de trein;-) Zie je dat al voor je.

De toepassingen voor de Apple Vision is dan ook, denk ik, weggelegd voor handleidingen, instructies en training. Entertainment doe je toch liever samen? Met Aipods in je oren kun je prima meekomen ‘en plein public’ zonder overmaat.

Het ecosysteem aan Mac-OS’en is voor mij best gevoelig. Apple probeert dit wel dichter bij elkaar te brengen tussen de scala aan ‘devices’. Toegeven, een aardig end op weg, maar elk jaar een nieuw OS. Mwaaahh, mag voor mij tweejaarlijks worden.
Vision pro van 1000 2000 4000 is geen probleem.
Een Mac studio Mac pro is geen 10 a 25 a 100 miljoenen sales product.
Dit is niet gericht op zelfde volk dat PSVR2 of PC tegenhanger hebben in de 500 tot iets meer dan 1000,- dat zijn ook al geen massa sales producten.
Een top-end VR bril al helemaal niet maar is zeker markt voor als unieke feature voor die niche toepassing belangrijker zijn dan elke non MR bril.

Ik ben particulier dus Vision pro is niet gericht naar mij. Meer naar grote xcode native apple developer. Rijke consument en pro toepassingen waar huidige VR de MR features missen. Ik ben noobie hobby programmer ook met Xcode maar vision pro is brug te ver. Enige dat betaal baar is voor mij is iphone, ipad, apple tV,apple watch, mac mini. Momenteel is alles wat ik heb een aantal gens oud.
Ik moet er toch niet aan denken dat over een aantal jaren de halve wereld bevolking met dit apparaat op loopt.
Tja, 20 jaar geleden vond ook iedereen een mobiele telefoon compleet overbodig. Ik denk dat dit (net zoals AI) een heel goede kans heeft om over 10-20 jaar net zo ‘gewoon’ te zijn als internet en mobiele telefoons nu.
Overbodig is er anders dan ongewenst (in mijn opvatting). Het lijkt mij werkelijk een dystopie om over 5 jaar een trein in te stappen en je ziet alleen maar digitale ogen jouw kant op kijken.

Een mobieltje maakt van mensen soms een zombie, maar met dit ding ben je echt in je eigen bubbel en van de wereld afgesloten.
Exact wat mensen vandaag de dag ook al doen met hun gsm en dan dikwijls met oortjes in: iedereen in de eigen bubbel van de wereld afgesloten. Dit is gewoon verderzetting van die evolutie, hoe erg je het ook mag vinden. Het staat je altijd vrij om met iemand een gesprek aan te gaan he :)
Het staat je altijd vrij om met iemand een gesprek aan te gaan he
Eeh nee. Ik zit niet in de trein voor een sociaal gesprek. Als ik dat wil ga ik wel naar de kroeg. Dat is juist een ding van oortjes in hebben: Het is ook een signaal dat je daar geen behoefte aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 18:42]

True, context is belangrijk. Op de trein, maar deze dingen kan je evengoed aanhebben tijdens het uitgaansleven feitelijk.

De bedoeling van big tech is uiteindelijk dat we altijd op een scherm turen. It's about selling eyeballs. Met de smartphone zitten we denk ik al aan 50% (van de wakkere tijd) voor heeeeel wat mensen. The only way is up.
Met uitgaan draag ik meestal oordopjes. Etymotic en/of Loop. Fijn spul, en het beschermt mijn oren (waar ik heen ga is meestal extreem luid vandaar :') ).

Maar uitgaan met een AR headset op? Nee dat zou ik niet doen. Sowieso zijn camera's niet toegestaan waar ik meestal heen ga, als je al een telefoon bij je mag hebben worden de camera's afgeplakt :)
Die kan ik tenminste nog aankijken, een toch cruciaal onderdeel van communicatie en interactie.
Je kan een mens zoveel aankijken als je wil, maar als deze je niet terug aankijkt is er net zo weinig interactie als met een headset op of mensen die naar ene smartphone/tablet aan het staren zijn met oordopjes in...

Wat mensen doen in het OV mogen ze lekker zelf weten, zolang ze niet iemand anders tot overlast zijn. En imho zo een bril op is niet iemand anders tot overlast zijn.
Velen die het lastig hebben met het vrijheidsbeginsel.
Zet eens een mondmasker op in het OV of een drukke stad en kijk hoeveel reactie er komt van mensen die dit als 'ongewenst gedrag' zien en je er op zullen aanspreken of ten minste met lichaamstaal duidelijk maken wat men er van vindt.
Dus we moeten ons maar aanpassen aan de aso's onder de mensheid? Ik kan lichaamstaal negeren en mensen die mij onredelijk aanspreken kan ik heel ad rem en imho heel erg grappig (maar grof) op reageren. ;)

Wat ik echter verwacht is dat er heel snel regelgeving komt dat je geen deel mag uitmaken van het verkeer als je zo een ding op heb. Ook niet als voetganger. En dan vraag ik me af hoeveel mensen dat ding daadwerkelijk opzetten in de trein. Misschien voor lange stukken, maar dat zal imho net zo goed de uitzondering ipv. de regel. Hoeveel mensen zie je tegenwoordig in de trein met een laptop aan? Ze zijn er, maar het zijn er echt niet veel, laat staan een hele coupe vol.
Maar bijna iedereen op z’n telefoon. Als er een versie uitkomt die waarmaakt wat de Google Glass beloofde dan geloof ik wel dat uiteindelijk veel mensen ermee rondlopen hoor.
Niet volledig OV, maar ik zie het als prima oplossing voor mensen met vliegangst (die kunnen dan op het strand of andere virtuele begane grond rondlopen).

Verder komt er misschien een tijd dat de VR bril net zo geschikt is om films en series te kijken, op internet te surfen en social media te raadplegen als voor VR games.
Niet dat er ooit plek is in de trein om te zitten, laat staan je laptop uitklappen.

Voor de rest heb je een punt hoor, ik ben gewoon zoutig.
Dat ligt er gewoon aan het traject, hoe laat je gaat en waar je instapt. Als ik in de spits (ochtend) van Almere Centraal ga naar Amsterdam Zuid, dan kan je staan. Als ik dat om een uur of zes (in de ochtend) doe, dan is dat een heel ander verhaal...
Je mag hopen dat ze oortjes in hebben, de gemiddelde tram passagier heeft gezellig het gesprek op speaker staan…
Niet se gemiddelde vind ik, wel een paar irritante mensen. En soms krijg er ook nog iemands muziek bij.
Ok niet de gemiddelde tram passagier ;) wel in elk gemiddeld tram ritje ..
Naast hun gaan zitten en dan zelf hardop onzin gaan praten in je telefoon. :D
In 4 van de 5 gevallen snappen ze, dat ze wat stiller moeten gaan zijn.
Wel eens iemand op aangeproken, was geen prettige ervaring...
Ik moet altijd aan deze afbeelding denken: 'krantenlezers zijn asociaal'.
Je had vroeger lekker grote kranten waar mensen zich achter konden verschuilen en walkmans waarmee je anderen niet hoefde te horen. Dit is echt niet nieuw hoor.
Stel je voor dat iemand in de trein, met een VR-headset op, ziet hoe zijn vrouw hun dochter naar school brengt, of haar eerste paardrijles heeft. Dit zijn momenten waar hij zelf niet bij kon zijn, omdat hij moest werken of om andere redenen niet thuis kon zijn. Misschien is hij zelfs aan het werk in die trein, en kiest hij ervoor om in VR te zijn zodat niemand meekijkt, wat normaal wel zou kunnen als hij op zijn laptop zou werken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik sluit niet uit dat dit steeds vaker gaat voorkomen in de toekomst, als VR echt aanslaat.
als VR echt aanslaat.
Toch moest ik hier om gniffelen, want dat roept men ondertussen al zo'n 40 jaar.
Je moet soms leven en laten leven. Een ongewnest en dystopie zijn zware woorden. Generaties zijn nu eenmaal verschillend maar vroeger was het zeker niet altijd beter. Verre van. Gaan we dan gamers ook de zombies van de maatschappij noemen? Games zijn voor veel grootouders bestempeld als ongewenst.

De nieuwe generatie neemt milieu en klimaat gelukkig veel serieuzer dan de oudere generatie en hechten bijvoorbeeld minder belang aan auto's. 'Beeld je in, iedereen apart in een blikken doos naar het werk, in zijn eigen bubbel.' Ze staan ook meer open voor nieuwe invloeden.

Ook het verenigingleven zoals jeugbewegingen en sportclubs doen het goed. Het sociale weefsel is anders dan vroeger en vooral breeder en ruimdenkender. Zolang technologie niet aanzet tot haat en de geest verruimd is er geen reden tot paniek.

Populisme en extremisme doen het tegenovergestelde. Het zijn sociale weefsels die haat of onverschilligheid promoten en mensen hun wereldbeeld verkleinen. Daar moet je tegen zijn, dat moet je ongewenst vinden want dat kan echt leiden tot dystopische toestanden.
Zo een zwaar woord is dystopie niet. Ik vind de wereld van nu gewoon 3x kut, mede door de mobiels, corona en anti-socialiteit. Mensen kunnen al niet meer goed met elkaar praten, dit zie je ook terug in het bedrijfsleven, en de technologie van nu verergerd dit probleem alleen maar. Zoom, thuiswerken, mobiels, schermuren etc.

Wat mij opvalt is dat er tegenwoordig veel gestrooid wordt met deze zin:
vroeger zag men ook het nut niet in van telefoons
of deze
Geef je nou maar over aan de evolutie want vroeger was men ook bang voor electriciteit
Wat er mis is aan deze reden is dat er vroeger geen internet was en men ziet de impact van internet niet. De manier waarop er nu mee omgegaan wordt gaat zo tegen alle oer instincten en basis principes in, dat er straks gewoon vreemde wezens overblijven en daarmee is het woord ZOMBIE zeker op zijn plaats. De volgende generatie herkent geen gevoel meer, zijn te lui om nog maar boe of bah te zeggen, kunnen niet meer normaal communiceren in het echt en zo zijn er denk ik nog wel genoeg andere gevolgen.

We staan nu op dit kantelpunt en als er niet iets veranderd, dan wordt het straks een hele nare wereld.
Tja, wat is ongewenst, wat jij ongewenst vindt, vinden anderen, bv voor thuis, niet ongewenst. Mensen leven steeds meer op elkaars lip, door oa steeds kleinere woningen, en dan zijn standalone XR-headsets ideaal.
Mobile telefoon vond men ook raar in de 90’s en onbegrijpelijk. Nu is een leven zonder niet meer weg te denken.
En toen werd er geklaagd over al die mensen die een walkman op hadden in de trein :)
Maar dat had een andere reden, die bagger walkman kop telefoons werden zo hard aangezet en dan was zo een holle kop net een subwoofer... ;)

En toen men met paard en wagen rond reed klaagde men over al die automobielen... En daarvoor alle voetgangers die geen paard konden veroorloven, klaagde over die aso aristocraten die ze onderste boven reden met zo een stinkpaard!
Een mobieltje maakt van mensen soms een zombie, maar met dit ding ben je echt in je eigen bubbel en van de wereld afgesloten.
En zakkenrollers/tasjesdieven weten meteen waar ze moeten zijn.
De itiratie waarbij het een slanker design zal worden zal wel gemeengoed worden
Ik pakte vroeger in de trein altijd meteen een krantje en was daarmee afgesloten voor iedereen.
De kans dat een nieuwe technologie een smartphone-achtige revolutie word is ongekend laag.

Apple is net als de overige techgiganten wanhopig voor iets nieuws, want de smartphone is van een gadget verandert in een huishoudelijk apparaat. En huishoudelijke apparaten worden pas vervangen als ze stuk zijn.
De oneindige groei die de sector in z'n huidige economische vorm nodig heeft, is dus alleen mogelijk als ze met iets nieuws komen. Daarom word er de laatste tijd zo groot ingezet op producten die nog lang niet klaar zijn voor de markt.

Het is dus geen product voor de mainstream, maar vooral een fantasie om de aandeelhouders nog even zoet te houden voordat ze bloed ruiken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:42]

Tja, 20 jaar geleden vond ook iedereen een mobiele telefoon compleet overbodig.
In 2003 waren mobiele telefoons best wel populair. Je bent in de war met 1993.
Maar toen waren het nog niet echte smartphones zoals we die nu kennen, heel klein schermpje waar je een java spelletje op kon spelen en mee kon bellen, maar verder was het dan toch wel heel erg beperkt.
20 jaar geleden? 2003 was het mobieltje al aardig normaal in Nederland.
De VR bril is 30 jaar geleden al geïntroduceerd (1991) en is tot op vandaag nog steeds geen succes. Dat zal het m.i. na 50 jaar nog steeds zo zijn.
Wat een onzin. Overigens is de VR bril al van eind jaren 60. De 1e consumer headsets waren van begin jaren 90. Maar de reden dat het toen nog niet echt doorbrak was omdat de technologie nog langer niet geschikt was. Pas de afgelopen paar jaar is de techniek geschikt om aan de grafische verwachtingen van veel mensen te kunnen voldoen.
En VR is net zoals bv sport, een bepaalde groep vind het leuk en kan het betalen. Zelf vind ik VR juist heel erg leuk (heb zelfs de originele Forte VFX-1 uit 95 nog), en met de nieuwe headsets alleen nog maar leuker aan het worden. Flatscreen gaming vind ik geen bal meer aan, en juist een hoop games die ik op flatscreen niet veel aan vind, zoals bv Myst, vind ik in VR juist super leuk.
Apple heeft mobiele telefonie verandert door de touchscreen te introduceren in combinatie met sterke software. Dit was fundamenteel. Echter wat we zien van de Vision dat het niks meer is dan een hele goede bril. Er is niks vernieuwends aan, het doet hetzelfde als alle andere partijen, waar alle andere partijen ook falen. Tenzij apple een bijzondere draai weet te geven wat tot op heden is nog niet gebeurd, gaat dit gewoon niet werken. En is Vision gedoemd een andere failure samen met Meta te worden.
Apple heeft mobiele telefonie verandert door de touchscreen te introduceren in combinatie met sterke software.
De eerste smartphone met touchscherm was er al 13 jaar voor de eerst iPhone ten tonele verscheen. Het was absoluut geen slechte hardware, maar bij zowel de iPhone als de iPad was het software component de reden waarom het zo succesvol is geworden. En dan spreek je jezelf hier juist weer tegen:
Er is niks vernieuwends aan...
Ik zou zeggen de software weer, het issue bij de rest is ook nog steeds de software. De Vision Pro (en de daaropvolgende modellen) zullen ook geheel afhankelijk zijn van wat de software doet, wat het kan, hoe gebruikers vriendelijk het is en hoe breed de adoptie bij de (juiste) software ontwikkelaars is.

Wellicht zijn een hoop mensen het begin van Android vergeten, hele mooie software specs op papier en een ronduit vreselijke gebruikers ervaring in de praktijk. Hetzelfde gehannes als met de Windows CE/Mobile van de generaties daarvoor. Zowel iPhone als Blackberry zorgde voor een 'it just works' fenomeen onder de gebruikers. Android is ook lang achter gebleven op het software vlak omdat veel ontwikkelaars het vertikte voor Android uit te geven.
De eerste smartphones hadden touchscreen met een pennetje. Al heette die markt toen nog de PDA markt. De iPhone was wel 1 van de eerste die vinger touch normaal in de markt wist te zetten.

Dat Windows Mobile zo zoog was omdat dat OS ontworpen was voor zo'n pennetje. Niet voor je vingers.
Net zoals de vroegere mensen ook liever niet hadden dat er automobielen kwamen, paard en wagen was veel efficiënter.

Stilstaan is geen optie, dus alleen maar goed dat er steeds nieuwe dingen komen.
Dit slaat natuurlijk nergens op, want dit is geen vooruitgang. Als iedereen straks met zo'n achterlijke bril rondloopt is dat achteruitgang zelfs. Als je dit ding koopt lach ik je straks gewoon vierkant uit
En? Zij zien je toch niet en als ze je wel zien, zien ze een arme sloeber die niet mee kan in de moderne tijd.

Ondertussen wordt jij uitgelachen door de mensen die geen noodzaak zien voor een PC of smartphone die jij gebruikt om hier te posten.

Maak je eens wat minder zorgen om wat andere doen met hun geld.
Ik maak me zorgen om wat de maatschappij doet. Mensen zijn nu al massaal telefoon zombies. Wat denk je wat er gebeurt als ze straks 24/7 met zo'n headset op lopen, dan zitten ze gewoon in een andere wereld. Wat een dystopie.
24/7 ? Lastig slapen met zo’n ding. Aan je aantal reacties, ben jij zelf ook niet een telefoon zombie?
Als je zo’n headset (bv. Quest 2) hebt gebruikt, dan weet jezelf dat zo’n ding lang aanhouden niet fijn voelt. Door het gewicht is het gewoon niet comfortabel. Lach ze dus maar niet uit, jij kan ook als arme sloeber met afgunst overkomen op hun.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 22 juli 2024 18:42]

Aan je aantal reacties, ben jij zelf ook niet een telefoon zombie?
3 reacties? En nee ik hou mijn telefoon gebruik strikt in de gaten met een app, zit gemiddeld op 1 uur per dag.
Lach ze dus maar niet uit, jij kan ook als arme sloeber met afgunst overkomend op hun.
Ale je zo'n ding in het openbaar gebruikt dan lach ik je inderdaad vierkant uit. Wat je er thuis mee doet moet je zelf weten. Als een famielid of vriend er 1 wilt gebruiken in het samenzijn met anders zal ik ook laten weten dat dat niet sociaal acceptabel is.
Het is vrij kansloos om persoonlijk aan te vallen, dat zegt vrij veel over jouw niveau. Succes!
Maak je geen zorgen, dat gaat niet gebeuren met deze gekopieerde innovatie van apple.
Je bedoelt net zo als mensen nu ook met die grote koptelefoons rondlopen? Ik zie zeker wel wat voor standalone headsets voor de bus/trein/vliegtuig.
Niet vergelijkbaar, want ik kan je gezicht dan nog steeds zien.
Uiteraard is innovatie geweldig. Maar kijk nu om je heen… iedereen loopt permanent met een kromme rug naar een schermpje te turen. En dan over een jaar of wat met zo’n sneeuwbril op het hoofd. Lijkt me behoorlijk belachelijk.
Dan is het tenminste niet meer met een gekromde rug, positief dus! :D
Of mobiele telefoons.."ik wil helemaal niet altijd bereikbaar zijn"... of zelfs internet.. moet je nu eens geen wifi hebben met kinderen hahah
Ik ben eerder benieuwd wanneer apple met zo’n soort apparaat komt: https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Ik ben eerder benieuwd wanneer apple met zo’n soort apparaat komt: https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Wat kan dat nou dat met een smartwatch niet zou kunnen. Behalve dat je een body cam hebt die mensen pissig maakt.
In Cyberpunk 2077 kan je al een voorproefje hiervan zien. In die game zitten/lopen heel wat mensen rond met een VR device op hun hoofd.
Correctie: in hun hoofd
Misschien bedoelt hij de Brain Dance speler die vreemd genoeg extern is.
Hoeft ook helemaal niet.
De halve wereld houd in die andere deel wereld de 3de wereld dus niet. Dan andere helft in de westerse wereld dan ook van werkeloos tot rijk want dat is de helft is zoiets als mass productie zonnebril van 1 euro om helft van de wereld bevolking te halen.
VR blijft duur product dat max 1 promille van volk zal toepassen als in de 500 euro range zal zijn stuk minder dan 1000 euro’s.
VR is meer MR met AR features wat inhoud dat meer is dan puur AR. Pure AR bril kan in formaat bulky zonnebril worden. Daar ga mogelijk wat meer overwegen om buiten rond te lopen naast iphone, applewatch en apple AR bril.
Niet VR of MR bril die is voor thuis of op werk of in de veld bij klanten. Of consument neem je mee op bezoek. Geen idee of apple ook met pure AR oplossing komt.
Als ik op straat goedemorgen zeg tegen iemand zien ze me niet eens met EarPods in en kijkend naar de telefoon, zie niet hoe dit veel anders is
Ik denk t niet, die vr brillen zijn al ruim tien jaar te koop, en enkel een handjevol gamers heeft die geregeld op. Apple presenteerde het ook als, Tja we hebben iets wat eigenlijk al bestaat, kijk je kunt er mee een film bekijken en social media dingen doen. Maar het is aan de devs om iets van een killer app mee te maken. En sindsdien is het stil.
Het is het allemaal nog niet. De nadelen zijn van de huidige HMD's zijn legio: slechte batterijduur, relatief zwaar, groot, oncomfortabel bij lang gebruik, warm en onhandig.

Het vervelende van VR brillen is nou juist dat ze hele hoge resolutie displays nodig hebben. Dat vereist krachtige hardware en vreet energie. Dat moet allemaal in een kleine vormfactor worden gegoten. Daar wringt het momenteel. Er moeten nog behoorlijke stappen worden gezet.

De grootste probleem is dat we nog steeds geen grote doorbraak op batterij gebied hebben. Ik heb zeker al over vijf verschillende potentiële doorbraken gelezen, maar ik zie nog niets. :(
En dat mensen liever gewoon geen bril ophebben, brildragers hebben volgens mij liever contactlenzen, een zonnebril tijdens het rijden naar mn werk vind ik al irritant, en dan heb ik een fijn zittend brilletje dat bijna niks weegt
Ik heb liever helemaal geen contactlenzen , en ik heb een bril
brildragers hebben volgens mij liever contactlenzen
De brildragers die ik ken, willen dat niet. Ik zelf trouwens ook niet. Als ze graag lenzen wilden, dan waren het ook geen brildragers meer.

Waar komt jouw “volgens mij” vandaan?
De grootste probleem is dat we nog steeds geen grote doorbraak op batterij gebied hebben. Ik heb zeker al over vijf verschillende potentiële doorbraken gelezen, maar ik zie nog niets.
Dit is niet helemaal waar. Het is geen enorme doorbraak, maar, batterijen zijn wel degelijk een stuk beter geworden in vergelijking met bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Het probleem is alleen dat ook de apparaten zelf een hoop meer stroom zijn gaan verbruiken en dat je het hierdoor minder merkt.
Heb jij een orginele walkman gehad van begin jaren 80? Die koptelefoon was toch echt verrukt slecht. Skip bescherming was er eigenlijk niet. Originele oplage 30k. Prijs in geld van vandaag 650 dollar.

Doorbraak duurde ook even maar kwam er toch.

Geld ook voor de MP3 speler (CD, HD, Flash etc).

Voor de mobiele telefoon.

Voor de smartphone.

En toch zijn er nu hele volksstammen die TV kijken op hun mobiel.

Ik denk dat mensen vergeten hoe lang het duurt voordat tech aanslaat.

Cassette bandje is van begin 60, walkman eind 70. 72 had iemand een voorganger van de walkman uitgevonden maar kreeg hem niet verkocht.
Ik heb dat zeker allemaal meegemaakt. Wat ik aangeef is, dat VR er nog lang niet is. De ontwikkelingen gaan gestaag door, dat is zeker. Maar momenteel is het verre van ideaal voor de redenen die ik al heb aangegeven.
Het zal dan ook lang niet voor ultra low mass market zijn. Maar dure lage volume sales product zijn. Er zal altijd een spreiding tussen features zijn van low cost low spec naar full spec . Elke nextgen brengt wat hogere spects naar lager tier.
Maar 200 euro voor top lenzen en high-res panelen zal misschien nooit komen.
Die 600 euro voor PSVR is mede door goedkopere lens keuze en niet stand alone.

En uiteindelijk zoals alles met kip en ei probleem is je hebt killer apps nodig en killer games voor VR zo ook AR voor hoge adoptie stimulans. Of dat gaat lukken geen idee. Maar dat heeft ook zijn tijd nodig.
De huidige Vision pro is gericht op 3 targets
Devs
Early adopter
Niche pro markt ,die key feature mist die deze MR wel heeft en huidige concurrenten nog niet. Of key features op merkbaar hoger niveau bied .
Iets wat 4K kost is geen mass market product en nooit als zodanig bedoeld.

Batterij duur is ook kwestie van zuinigere krachtigere hardware op nextgen dieshrinks.
Uiteindelijk zal er soc komen met geïntegreerde R chip in M chip 2nm
Um… ik denk dat b.v. Teams die killer app zou zijn, naast natuurlijk dingen als CAD.
Niet in het vliegtuig, maar toch meer met anderen aan tafel zitten dan met het huidige 2D Teams, zou al snel de prijs van dat ding waard zijn.
Teams? En dan zie je e n ander met een bril op? Dan zie je degene toch niet? Of slechts een avatar van degene?
Een avatar, die moet natuurlijk wel veel beter zijn dan de huidige ‘tekenfilm’ figuren, maar als dat echt lukt en je met mensen aan tafel kunt schuiven, ook al zitten ze hinderde kilometers verderop dan heb je wat! Ik denk dat dat over 5-10 jaar realiteit kan zijn.
Dan laat ik chatgpt wil inloggen om te discussiëren, blijf ik lekker in bed liggen :+
iPad noch Apple watch zijn "revolutionair" en voor mij geldt dat toch ook wel voor iPod en iPhone.
Het zijn allemaal doorontwikkelingen van bestaande tech met een focus op style en met slimme marketing.

Apple was altijd goed in het op het juiste moment in de markt zetten van hun producten, er is weinig wat Apple daadwerkelijk zelf heeft bedacht of "uitgevonden".
Ik zat al langere tijd aan de smartphones, vaak PocketPCs genoemd destijds als ik mij niet vergis. De iPhone had misschien geen revolutionaire hardware bij de release, maar de UI was dat zeker wel. Het was niet alleen style en marketing.
Ui was ook al die richting uit aan het gaan.

Had een acer n310 met spb gui en dat werkte evengoed (zelfs met resistief scherm) dan de iphone 3gs die ik later had.

Dat had echter een groot 3,7 inch scherm EN een 640x480 resolutie .
Een revolutie? Met dit ding? Ik zie behalve een kleine niche (game nerds, 3d - zaken als trainingen, ontwerpen, visualiseren), geen enkele meerwaarde. Dat is de afgelopen 5 jaar niet veranderd. Dat was met de iPhone natuurlijk compleet anders.

Een "Revolutie" kan apple niet meer veroorzaken. Die iPhone was een eenmalige hit, zoals er maar 1 in de 10 jaar is. De overige producten zijn meer van hetzelfde.
De ipod was ook een beste klapper anders. De reden dat oordopjes bijna allemaal wit zijn tegenwoordig.
Apple watch revolutie?

Ipad kan je nog aanhalen en dit zal het niet worden hoor, geen user case voor doorsnee gebruikers.
Wat voor revolutie denk je? Ze hebben zowat alles al gejat van andere headsets of prototypes.
Eerder evolutie en dit is MR namelijk VR en AR met socio aspect er op.
3 in 1 maakt het helaas ook stuk duurder. Dat is revolutie ander zullen wel volgen.
Evolutie is dat deze weer iteratie is in VR market dat beter en goed uitgewerkt product wat met de huidige tech niveau haalbaar is helaas daardoor top tier product.
Iphone is innovatie een beter uitgewerkt product door beter uitgewerkte OS dan MS mobiel en zijn voorgangers en android werd dan de concurrent.
De iPad en apple watch zijn een succes, maar ik zou ze geen revolutie noemen zoals de iPhone en de mac: beiden zijn hebbedingetjes, maar hebben allerminst veranderd hoe we met technologie omgaan. dit in tegenstelling tot de PC en de smartphone.
Het is gewoon een merk van bestaande dingen.
De apple Watch is geen revolutie geworden.
IPad was een hype en op zijn retour.
Apple Vision zal best goed verkopen maar een zelfde impact als iPhone? Dat geloof ik niet.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 juli 2024 18:42]

de Ipad was voor veel mensen destijds prima te betalen. Handig uniek en "iedereen" wilde er 1. Dat zie ik met de Vision niet gebeuren.
Het kost 3500 dollar, een goedkope versie zou zelfs nog 1500 tot 2500 dollar gaan kosten.
Hoop mensen hebben daar geen geld voor (over).

Voor het een succes kan worden moet eerst de prijs omlaag en moet er meer software komen die ermee kan werken.
Ik ook. Maar misschien nog wel meer benieuwd of ze alle minpunten van een VR-bril kunnen tacklen. Resolutie, gewicht, sweet spot, lenzen, accu, etc.
Maar vergeet niet: de noodzaak van een dergelijk apparaat is vele malen minder. De prijs is (bizar) hoog voor 'iedereen'.

Ik ben wel zo benieuwd dat ik hem sowieso wel wil proberen!
sweet spot en lenzen zijn geen aparte dingen. Sweet spot is een eigenschap van de lens.
Lenzen kun je op dit moment al veel beter maken. Dat is iets dat voornamelijk een kwestie van geld is. Dus met een zeer dure headset kun je veel betere lenzen gebruiken.
Maar je ziet nu al dat je uitstekende lenzen (en dus sweet spot) in een goedkope headset als de quest 3 krijgt. Dus daar gaan ze geen doorbraak meer op realiseren tov andere merken.

De rest is géén kwestie van geld. Daar zitten ze aan dezelfde restricties als de rest van de merken en daar gaan ze ook geen doorbraak op realiseren.

Daar komt bij dat ze volgens mij zelf ook niet weten wat hun unieke selling point zou moeten zijn tov de bestaande markt.
Goed te horen dat ze het in de Quest 3 aangepakt hebben. Ik heb de Quest 2 en dat is eigenlijk geen gezicht. Het beeld ribbelt en omdat de headset vrij lomp is (en daardoor beweegt) is het beeld eigenlijk steeds nooit scherp.

Apple heeft het wel handiger bekeken met een accu. Ja, je hebt een kabeltje met een accu in je broekzak, maar zoals ik zei: de Quest 2 is bij mij zwaar (want accu) en beweegt dus op je hoofd.
Daarnaast gok ik -hoewel dat persoonlijk is- dat Apple de interface en bediening beter voor elkaar heeft dan de Quest (mijn enige referentie).

Dat laatste klopt wel, dat is ook lastig. En dat hadden ze met de Apple Watch idem. Daar hebben ze veel key features ingepropt en al snel werden er bepaalde zaken belangrijker (sport en gezondheid) dan anderen. Dat zal hier ook wel gebeuren, maar net wie het product op pakt.
Gebruik je op de Q2 nog de originele strap? want met een fatsoenlijke (deluxe) headstrap zou het bewegen van de headset een heel stuk minder moeten zijn.

Nou, Apple heeft het helemaal niet handiger bekeken met de accu, die kabel is echt zwaar irritant. Ik weet dat uit ervaring met mijn Vive wireless module waar je ook de batterij via een kabel aan een clip aan je broek hebt hangen (of in je broekzak hebt zitten), die kabel blijft vaak genoeg ergens achter steken waardoor je headset ineens een bepaalde richting in yanked, de batterij wil nog wel eens tijden 'roomscale' achtige drukke games los schieten van je broek, of uit je broekzak vallen.
Nee, losse accu via kabel is echt een zeer slecht idee, een deluxe headstrap waarbij de batterij aan de achterkant zit is dan een stuk beter, naast dan ook nog een kleine accu in de headset zelf zodat je fatsoenlijk kunt hotswappen.
Ik zou echt zeer verbaast zijn als dit aanslaat

Het is namelijk veel te duur om mainstream te zijn, maar het grootse obstakel IMO is gewoon dat het een bril is die je op je kop moet zetten, dit is gewoon niet te doen in het dagelijks gebruik en ook thuis zou ik het niet ziet zitten om steeds een bril op te zetten om media te consumen

Ik vind dit ook totaal niet te vergelijken met mobieltjes... dat zijn devices die amper een last zijn om mee te nemen en te gebruiken

Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik zie het niet gebeuren tot dat zulke devices zo klein zijn dat je niet meer merkt of ziet dat je het draagt
De revolutie is niet aan Apple. Probeer uit te zoeken of de porno industrie er lonkend naar kijkt. Zo ja, dan heb je de hit te pakken. Zo niet, mag de Vision zich scharen bij de HDDVD en Betamax.
De eerste is nog niet eens te koop, en nu al geruchten over de opvolger?
Je hebt toch ook nu al geruchten over de iPhone 17? Betere processor, helderder scherm, bolle randen die ook nog vierkant kunnen zijn. The usual. Vind het persoonlijk altijd wel grappig om te lezen. Beetje de achterklap van de tech. Onschuldig vermaak. ;-)
De 1st is net als intels dgpu comback een product voor developers. De g-kaarten van voor Arc lineup. Als kip en ei support voor dgpu game support is er niet en moet op gang komen . VR is nieuw product. Dus daar heb je kip en ei van native apple VR toepassingen. Voor large scale multi SKU VR brillen in verschillende prijs range zul je 1st ook product moeten uitwerken en wat in VR app store moeten hebben. Voor consumenten en pro use. Naast dat product ontwikkelen die volgende generatie vervangt ook jaren duurt. Duurt nieuw soort product stuk langer en komen de rumors ook eerder uit ver voor release van producten. Naast igv innovatie dead-end blijkt ook zulke producten ook gecanceld of uitgesteld kunnen worden als ze tegen problemen komen of ontevreden zijn over resultaat en dus extra dev iteraties nodig zijn om verfijnen of beter uit te werken of tech nog niet voldoet.
De eerste is al te koop, maar niet in Europa ;)
Nee hoor begin volgende jaar pas
En de volgende is beter én goedkoper.. zal wel storm lopen op v1 ;)
Je hebt het over Apple :+.
Goedkoper??

De Chinezen clones met snapdragon soc misschien 8-)
ja, want de strap is 'misschien' wat goedkoper te produceren :
"Daarnaast is de hoofdband van de headset volgens de bronnen van MacRumors wat 'simpeler' in ontwerp. De site vergelijkt het met de platte schouderbanden van veel rugtassen. Die zijn makkelijker te produceren en dat zorgt er mogelijk voor dat Apple de prijs wat kan drukken, stelt de site."

Dat zal wel een paar 100 schelen dan :*) ... wat een onzin... 8)7
En waarom zou apple dat voordeel aan de consument geven wanneer ze een pionier zijn ?
Apple fans kopen het toch wel.
Je wilt technologische producten zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk aanbieden aan je klanten. Grote bedrijven, zoals deze, hebben door de jaren heen een voorsprong opgebouwd in het ontwikkelen van hun producten. Apple zou in principe al een iPhone 20 kunnen produceren, maar het bijbehorende prijskaartje zou de gemiddelde consument waarschijnlijk afschrikken.
Een goedkopere versie lijkt me wel super, momenteel is hij veel te duur voor mij om ooit te overwegen (en ik ben zeker een fan, ik heb 4 Oculus Quests + 1 op het werk, en 1 Rift :) ) Ik doe ook wel eens wat development voor werk (kleine dingetjes) en wat demo's.

Maar ondanks dat ik de waarde ervan zeker zie, is > 1000 euro voor mij gewoon echt teveel gevraagd. En als dat voor mij al geldt, denk ik dat de gewone gebruiker zeker de neus op zal halen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 18:42]

Volgens de reacties hier zijn er maar weinig mensen die op de AVP zitten te wachten, maar mij lijkt het geweldig voor films, de eerste 3d films zijn al verschenen in de iTunes store en hopelijk gaat dit de 3D film opnieuw leven inblazen. Het lijkt me geweldig om een film in 3D giga formaat te kunnen bekijken in bioscoop en verlichting naar keuze.
Enkel als je alleen films kijkt? Hier is dat met 2 a 4 personen.

3d brilletje van 25 euro lijkt dan nog maar zelfs met een 125" 4k scherm is het verschil in de meeste films minimaal. Laat staan 3k per headset
Feit is dat het aantal 1 persoons huishoudens alleen maar stijgt. In gezinnen komt het ook steeds meer voor dat niet iedereen naar hetzelfde scherm zit te kijken. 1 persoon op het grote scherm, de rest op kleine schermen zoals telefoon of laptop of handheld game.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ljoen-huishoudens-in-2038
Vaak kijk ik films met andere, soms niet en vooral voor de late uurtjes lijkt het me een mooie beleving.
Volgens de reacties hier zijn er maar weinig mensen die op de AVP zitten te wachten,
Dit zijn wel de Tweakers reacties natuurlijk, een nieuw Apple product heeft hier sowieso een streepje achter.
maar mij lijkt het geweldig voor films, de eerste 3d films zijn al verschenen in de iTunes store en hopelijk gaat dit de 3D film opnieuw leven inblazen. Het lijkt me geweldig om een film in 3D giga formaat te kunnen bekijken in bioscoop en verlichting naar keuze.
Ja, eens. Bijvoorbeeld in het vliegtuig lijkt het me echt fantastisch, maar los van content consumeren – waarin ik geloof dat het goed zit – ben ik vooral benieuwd naar wat de ontwikkelaars ermee gaan doen. Vaak zit dat wel goed met een nieuw Apple-product of functie vanwege de toewijding die erachter zit van veel developers.
Ik zou niet onderschatten hoe intensief het is om zo een ding op te hebben. Het lijkt allemaal leuk en geweldig, maar ik denk dat een hele film kijken iets is wat je een keer doet en je de volgende keer gewoon de tv aan zet.
Toch al meerdere 3D films bekeken met mijn Pico 4 VR, waaronder de 3 uur durende Avatar en de 2021 2,5 uur durende Dune. Geen problemen whatsoever met de bril op mijn smoel.
Die is 300gr deze van apple is 500+ gram , apple wil nog niet zeggen hoe zwaar precies.
De Apple fans verzinnen straks echt wel een argument waarom een hoger gewicht je een betere film ervaring geeft ;)
"Je voelt echt de zwaarte van de film terug in de headset"

"Perfect om halo te spelen je voelt je echt in een pantser".

"Elk uur gamen train je je nekspieren en verbrand je 100 calorien. "
So? als je op de bank zit dan maakt het gewicht niet zo heel veel uit hoor. Ik heb zelf nog steeds de oude HTC Vive Pro 1 icm wirelessmodule en kan daar zonder enige problemen 4+ uur achter elkaar mee spelen, meestal stop ik omdat het laat wordt en ik ook nog wat anders wil doen.
PS. ik zou overigens nooit een Apple vision Pro kopen, vind em natuurlijk veel te duur, maar het is ook nog eens een nog sterker closed walled garden product (naast dat ik opties zoals die externe display om ogen te tonen voor mij compleet zinloos vind, EN de losse batterij via een kabel naar je headset, daar irriteer ik me al mateloos aan bij mijn vive wirelessmodule, laat staan bij een splinternieuwe dure 'standalone' headset).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 18:42]

https://www.phonearena.co...er-future-models_id151368

but Mark Gurman in his "Power On" newsletter suggests that there's a weight issue, at least a bit. Gurman suggests the current model is heavy at "about a pound", and the weight can be "too heavy for some users", and can also cause neck strain.

500-600 gram is redelijk zwaar zelfs als je neerzit. Er is imho een reden dat apple het gewicht nietgeeft en dat is omdat ze weten dat ze daar nog een probleem hebben.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 juli 2024 18:42]

Daarvoor heb je inderdaad “gewone bril” achtige formfactor voor nodig. Al moet ik zeggen dat ik met een Q3 echt prima een film kan kijken af en toe, maar dan lig ik wel onderuitgezakt kijkend naar boven. Heel de tijd recht vooruit kijken kan ook wel, zo game ik de laatste tijd (reguliere pc games) met een groot scherm voor me geprojecteerd. Maar het heeft zeker nog een lange weg te gaan om voor de gemiddelde persoon “even de bril te pakken” om iets te doen of voor langere tijd te gebruiken. Passthrough is sowieso echt top, dan ben je niet volledig afgesloten van wat er in de buitenwereld gebeurt en is de virtuele projectie echt onderdeel van de werkelijkheid (mixed reality is echt de toekomst denk ik). Mijn game pc heeft nu geen monitor, en staat gewoon in de stoppenkast, terwijl ik overal kan gamen op groot scherm met de Q3 :)

[Reactie gewijzigd door menne op 22 juli 2024 18:42]

Apple zal tot dezelfde conclusie komen als Microsoft met hololens. Voor de gewone consument is dit niet betaalbaar, dus zal het uiteindelijk niet aanslaan.
Maar de hololens is dan ook nooit bedoelt voor de consument.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.