Amazon Duitsland verhoogt bezorgkosten voor Nederlandse bestellingen naar 7 euro

Amazon heeft de bezorgkosten van de Duitse webwinkel naar Nederlandse adressen verhoogd. Die kosten gaan van 3,49 euro naar 6,99 euro. Ook de prijs voor snellere bezorging gaat omhoog. Belgen blijven hetzelfde betalen.

Tweakers-lezers merkten op dat de verzendkosten op de website zijn verhoogd. Het is niet bekend wanneer dat is gebeurd. Op de vernieuwde pagina is te zien dat de prijzen zijn gestegen, maar ook dat het aantal bezorgopties is teruggebracht. In de Wayback Machine is te zien hoe er aanvankelijk een verzendtarief van 3,49 euro voor een bestelling werd gerekend en 2,49 euro voor een bestelling met boeken. Die laatste categorie is op de nieuwe pagina verdwenen. Daarop staat alleen nog dat er een standaardlevering mogelijk is, waarbij het product binnen drie tot vijf werkdagen wordt bezorgd. Dat kost voortaan 6,99 euro in plaats van de eerdere 3,49 euro.

De snellere bezorging is niet alleen in prijs aangepast, maar ook in opties. Voorheen had Amazon nog een internationale bezorgoptie waarbij het product binnen twee dagen werd bezorgd, het zogenaamde 2-Days-Delivery-pakket. Daarnaast was er Premium Shipping waarbij producten binnen één werkdag werden bezorgd. Dat gaat op de schop; op de nieuwe pagina staat alleen nog een optie voor Premium Shipping, maar daarbij geldt voortaan een bezorgtermijn van twee werkdagen. Die optie kostte eerder, onder de 2-Days-Delivery-naam, nog 6,99 euro, maar dat wordt nu 10,49 euro.

Oud product Oude prijs Nieuw product Nieuwe prijs
Standaardverzending (boeken) 2,49 euro Standaardverzending 6,99 euro
Standaardverzending (overige producten) 3,49 euro
2-Days-Delivery 6,99 euro Premium Shipping
(binnen 2 werkdagen)
10,49 euro
Premium Shipping (boeken) 10,99 euro
Premium Shipping (overige producten) 12,49 euro

De verzendkosten gelden alleen voor bestellingen die internationaal worden gedaan door klanten die geen Prime-abonnement hebben. Hoewel Amazon sinds 2020 in Nederland actief is en inmiddels ook een eigen distributiecentrum in Nederland heeft staan, zijn er ook nog veel kopers die hun producten bij de Duitse, Franse of Britse webwinkel halen. Het gaat dan om producten die in Nederland niet leverbaar zijn; het Nederlandse aanbod is significant kleiner dan het Duitse.

De verhoogde prijzen gelden alleen voor Nederlandse gebruikers en niet voor Belgische. Wie in België een product van de Duitse Amazon-site bestelt, heeft dezelfde standaardopties als voorheen. Voor normale verzending betaal je dan 3,49 euro per bestelling, voor 2-Days-Delivery 5,99 euro per bestelling en voor Premium-verzending 7,99 euro per bestelling.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

25-08-2023 • 14:39

241

Submitter: crunchytail

Reacties (241)

241
240
133
2
0
66
Wijzig sortering
Anoniem: 574346 25 augustus 2023 14:44
Goed om te zien dat "gratis verzending" steeds meer verdwijnt en mensen zich meer bewust worden dat verzending gewoon geld kost. Wat mij betreft krijgen we in heel Europa een minimale flat fee van €5 dat hoger kan zijn naarmate de standaard levering extra's met zich meebrengt, dat elke vervoerder voor zichzelf kan bedenken. Dus een standaard levering van 1 a 2 dagen kost je gewoon altijd €5. Wil je het op een specifieke datum en/of tijd? dan kan een vervoerder/winkel daar meer voor vragen.

Edit: Die flat-fee moet trouwens 100% naar de vervoerder gaan. Dit zorgt ervoor dat vervoerders altijd voldoende per pakket krijgen en zo werknemers en bonden sterker staan in de onderhandelingen over loon.

Zo kunnen bezorgers een fatsoenlijk salaris per pakket krijgen en kunnen vervoerders zich gaan onderscheiden op hun service. De "gratis verzending" marketing zou bij wet verboden moeten worden en alleen mogen worden gebruikt in het geval van een fout door de winkel.

Zo gaan we als consument per product minder betalen en wordt er onnodig retour verkeer geminimaliseerd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 574346 op 22 juli 2024 17:27]

Volgens mij snap je niet helemaal wat de reden is waarom ze dit doen. Ze proberen hierdoor de Nederlandse consumenten te pushen naar de Nederlandse Amazon website. Echter heeft die Nederlandse website een minder aanbod dan de Duitse.

Wanneer je Amazon prime hebt dan heb je sowieso al gratis verzending. Maar dan moet je wel de prime hebben van het desbetreffende land. Uiteindelijk komen de spullen uit hetzelfde magazijn, bij welke van de 2 websites je het ook besteld. Dus qua bezorging maakt dit echt helemaal niks uit.
Qua prijs is de Nederlandse ook bedroevend, zojuist een hoesje voor een tablet besteld. Maar voor de prijs op de Nederlandse kreeg ik op de Duitse dezelfde hoes en een boek.
Dan vraag ik me waarom je bestelt bij een bedrijf die dit soort praktijken erop na houdt
Ik denk dat we deze discussie bij elke wijziging van de voorwaarden van een webwinkel kunnen voeren.

Antwoord: aanbod, prijs of beide. En voor dit soort dingen is er vaak geen goed alternatief.
Componenten voor PC haal ik gewoon bij een NL webwinkel maar accessoires zoals hoesjes of bepaalde kabels zijn gewoon slechter te verkrijgen of je betaalt 3x zo veel dan op Amazon of Aliexpress. En dan heb je ook nog zat grapjassen op bol.com die die zut doorverkopen.

Dan maar direct bij de 'vijand' bestellen, voel ik me nog het minst bekocht.
Er zijn toch genoeg hoesjes en kabels te krijgen bij normale winkels, zonder dat je naar Amazon hoeft? Goed, misschien niet dat ene perfecte hoesje of kabel dat je het liefst wil hebben, maar je kan ook genoegen nemen met een net iets mindere optie, als je dan niet een dergelijk bedrijf hoeft te steunen.
Als je op webwinkels doelt, daar is toch vaak betrouwbaarheid en levertijd een ding. Ook in NL zijn tegenwoordig een hoop "rommel" winkeltjes die veel spullen hebben staan waarvan je op voorhand al twijfelt of het wel goed zit. Als de prijs dan vergelijkbaar is dan krijgt amazon of bol al snel het voordeel van de twijfel, puur vanwege het "geen gezeur" beleid en dat je behoorlijk zeker bent dat je de spullen of je geld terug krijgt.
In een ideale wereld bestel je lokaal, maar dat is helaas een utopia, zeker als je kosten wil besparen door producten te combineren. Dat hebben de genoemde zaken gewoon goed voor elkaar.
Klopt. Je komt een eind. Het was ook maar een voorbeeld, maar wellicht niet het beste voorbeeld.

Ik koop liefst niet op Amazon maar bv met dobbelstenen (niet de kubusbormige, maar die met veel vlakjes voor RPGs etc) is het verschil gewoon ronduit belachelijk qua prijs. Chinese kwaliteit natuurlijk, maar je hebt simpelweg geen garantie dat die van 3-4x zo duur beter is. Sterker nog, laatste jaren ontvangen mijn vriendin en ik steeds vaker dingen uit Nederland die beschadigd zijn door slechte verpakmethodes. Uit China nog nooit meegemaakt.

Misschien zijn mijn principes dan niet sterk genoeg, maar ik heb gewoon geen zin om bij elk product me af te vragen of het wel maatschappelijk verantwoord geproduceerd, wat de herkomst is en of de tussenpartij een beetje kundig is.

Dit is mijn tegengeluid tegen de "Waarom ga je in zee met een partij als Amazon?!". Pragmatische gronden.
Nog nooit een euro uitgegeven bij de AH, Coolblue of welke (multi)national dan ook? Grensoverschrijdend zijn ook daar andere prijzen voor dezelfde artikelen van toepassing, om de doodeenvoudige reden dat verschillende, nationale regimes van belasting, sociale kosten en nog zo veel meer ook verschillende overheads met zich mee brengen. Oftewel, compleet logische 'praktijken'.
Het is meer vanuit het gegeven dat ik veel mensen vaak hoor klagen over Amazon, terwijl ze vertellen dat ze regelmatig wat bestellen daar.
Dat verbaast mij
Alsof je altijd veel keus heb. Een set specifieke forstner boren is nergens te krijgen, hard zoeken, vind je wat met levertijd van 1 week tot maanden en flink betalen ook. Ja dag. Dan maar met 2 dagen in huis voor kwart van de prijs, dat is ook goed.

Ander artikel dat ik bij Amazon haalde, PCIe 4.0 riser voor een 2U behuizing. Goed als de pricewatch is, dit is 1 van die dingen waar het zoeken wat minder is, en ze zijn bijna allemaal rechtsom (voor standaard behuizingen) en ik moet linksom hebben. Enig alternatief (dat ik kon vinden) was import, dat betekent lang wachten en flinke importheffingen over een artikel wat Amazon voor de helft doet.

Wat mogen je principes je kosten is dan de vraag.
Je moet maar eens in België wonen. Ik heb de Belgische prime maar bestel nog steeds veel bij .nl want die is meestal goedkoper zelfs met verzending. In mijn ervaring (n=1) gaat Duitsland daar in de helft van de tijd nog eens onder. Resultaat is dus dat ik amper bij de Belgische Amazon bestel (bij de introductie was de Belgische vaak heel goedkoop maar dat is ondertussen voorbij).
Ik heb zowel Duitse als Nederlandse PRIME als Belg. Krijg wel elke maand minstens 1 keer van beide een sms'je om te veranderen. Had eerst de Duitse en had dan overgezet naar NL maar door een fout heb ik toch steeds prime op beide. Ga zo lang mogelijk wachten om over te schakelen omdat inderdaad de Duitse goedkoper is. West-Europa zou toch dezelfde prijzen mogen hebben omdat de lonen zo dicht bij elkaar liggen. Ik woon vlak bij de grens en ik vind het zo stom dat Nederlanders hier benzine komen tanken en wij daar diesel. Dat is zo slecht voor het milieu en files enz....... Ik vind Europa een fantastisch 'idee' maar zou op dat vlak verder mogen gaan
Het interessante is dat (voor deze wijziging) het af en toe goedkoper was om via Duitsland te bestellen incl. verzendkosten dan NL met gratis verzenden. Em dam komt het item nog steeds uit het zelfde depot (ja, Duitsland)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 17:27]

Na deze wijziging misschien nog steeds wel. Paar weken geleden heb ik een zaagmachine besteld die op amazon.nl € 410 was, en op amazon.de € 290. Dan haal je die verzendkosten er wel uit.
Ik kijk altijd even op de diverse Amazon sites in Europa om te zien of het scheelt, vaak zijn er in andere landen ook ander opties qua 2e kans artikelen en dat kan nogal eens schelen (stofzuiger gewoon voor de helft van de prijs).
https://www.hagglezon.com/ kan dit voor je doen. Kan je direct zien welke Amazon EU sites het goedkoopste is.
Combineer het met Keepa prijshistorie en je weet gelijk of de huidige prijs een goeie deal is. Zowel via de website als plugin zijn erg handig in gebruik! https://keepa.com

[Reactie gewijzigd door delerium2 op 22 juli 2024 17:27]

Dank je! Handig! Overigens: koop ik boeken vrijwel nooit bij Amazon. Altijd bij de lokale boekhandel :)
Doe ik ook, ik kijk zelfs op de Spaanse en Italiaanse sites. Mijn contactlenzen vloeistof komt altijd van Spanje om zomaar iets te noemen. Dat is typisch een product waar zotte prijzen voor gevraagd worden.
Inderdaad, zeker de moeite waard! Zo heb ik vorig jaar een 3080 12gb "2e kans artikel" weten te scoren via Amazon UK. Alleen de doos was ietwat beschadigd en de kaart zelf zat nog goed als nieuw in plastic. Dit kan behoorlijk schelen in prijs.
Gelukkig woon ik dicht bij grens met Duitsland en laat veel aankomen bij een Hermes pickup point (als die optie tenminste geboden wordt). Voordeel : gratis versturen EN BTW19%. Combineer het ophalen dan met de Getranke hal en DM.
Kan zelfs uit als je in zuid Holland woont :) ooit een NAS besteld, 300 euro goedkoper…
Hier toevallig vorige de BR box van Star Trek TNG besteld. Op de DE site 24 euro goedkoper en werd uiteindelijk verzonden uit Frankrijk.....
De Nederlandse Amazon is vooral bijna altijd flink duurder.

Dit is precies hetzelfde als dat je in de supermarkt in Duitsland veel goedkoper je Nutella koopt etc.

Je vraagt je af of dit mag in de EU, met dat hele een markt... Ik vind het vrij klant-onvriendelijk in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Siaon op 22 juli 2024 17:27]

Nee, dit mag niet volgens het EU mededingingsrecht. Op grond daarvan mag je geen geografische beperkingen opleggen aan waar en aan wie je producten verkoopt
Kan je hier ook een waakhond op alerteren?
Ze leggen geen geografische beperking op. Ze hanteren enkel een ander prijsnivo op de .nl webshop en dat prijsnivo wordt ook gerekend aan een Duitser als die zo dom is om op de .nl webshop te kopen.
Er is een verschil tussen geografische beperkingen opleggen en prijsdifferentiatie tussen landen.
De belastingstarieven en lonen en andere kosten zijn immers ook niet gelijk in alle EU landen.
Ze proberen hierdoor de Nederlandse consumenten te pushen naar de Nederlandse Amazon website.
Dat zou een heel stuk beter werken als ze het aanbod op de Nederlandse Amazon-site zouden vergroten, want dat is (zoals je al zei) bedroevend.

More carrot, less stick...
De Belgische is mogelijks nog erger. Niet alleen is het aanbod minder, de site lijkt gemaakt voor de Franstalige helft. Meer dan eens gezocht en gezocht op een item, en ze bleven maar aandringen van "we hebben het vertaald in".

gezocht op identiek de zelfde woordkeuze op .nl en .de en ik had onmiddellijk beet.
Dit inderdaad!

Ik blijf een duitse amazond Prime account hebben.
Eerst werd ik gepushed naar de Nederlandse, nu naar de Belgische.
Eenmaal je wijzigt kan je niet meer terug.

Ik ben heel tevreden van de Duitse zijn customer service en ook van hun aanbod dus blijf daar gewoon.
Bestellingen komen gewoon vaak vanuit de belgische magazijnen hoor.

Het eindeloze dat er minimum verzendkosten moeten zijn en dat goederen dan goedkoper worden is een droom.
Een minimum verzendkost is misschien niet slecht inderdaad. Daarvoor kan ik nog argumenten zien.
Dat producten goedkoper zouden worden is wishful thinking.
Hoeveel voorbeelden heb je van iets dat duurder geworden is en nadien toen het goedkoper werd om te doen de prijs terug daalde? (frieten toen de aardappel prijs 10 jaar geleden hoger lag. Zo goed als alle consumenten goederen die duurder zijn geworden door covid? Die prijzen zijn al terug gedaald. De winsten van bedrijven zoals proctor en gamble zijn enorm gestegen)
Verzending is nooit gratis, dat zit, net als alle andere overheadkosten, gewoon in de verkoopprijs gerekend, bedrijven zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.
Het zegt genoeg dat ik bij elk produkt dat ik Amazon.nl zou willen kopen, eerst controleer hoeveel dat kost bij andere Amazon-sites. Het was al absurd dat in veel gevallen het goedkoper was om bij Amazon.de + extra verzendkosten te bestellen dan bij Amazon.nl. Nu wordt dat "gat" gedicht.

Maar het idiote is dat heel veel wat je bij Amazon.nl koopt uit heel Europa wordt aangevoerd. Het speakersetje dat ik met gratis verzending vandaag heb besteld kwam bijv. uit een Amazon-magazijn in Spanje..
Klopt niet, Prime voor desbetreffende land is verzending al heel niet meer gratis.
Alleen als je bijv voor DE een hele oude Prime abbo hebt heb je nog gratis verzending. Tenzij ze die nu ook al eruit hebben gegooid.
En de Nederlandse Amazon is soms ook idioot veel duurder dan de Duitse. En dan komt je product alsnog uit een Duits magazijn.
Ze zoeken het maar uit daar.
Echter heeft die Nederlandse website een minder aanbod dan de Duitse.
En daardoor bestel ik nog steeds vrij vaak via de Duitse website.

Bepaalde producten hebben niet eens een listing op de NL site, vandaar.

Voor de prijzen doe ik het niet, zeker sinds dat ze NL btw doorrekenen en de korting dan minder de moeite waard is.
Inderdaad, daarnaast, de prijzen zijn voor veel producten in Nederland ook hoger.
En dan komt de echte grap... (Nu al 3x meegemaakt)

Bestel je iets op amazon NL en komt het pakketje uit.. Duitsland 8)7
Ik heb denk ik een dozijn keer besteld en zag Duitsland, Frankrijk, Spanje, een enkele keer zelfs Polen. Slechts 1 keer zag ik Nederland.
"Zo gaan we als consument per product minder betalen"
Dat is natuurlijk een fabeltje.

Wat nu 100€ incl. verzenden kost (met daarin €5,00 verzendkosten) zal in de toekomst nog steeds 100€ incl. kosten met daarbovenop de verzendfee.

Ik zie de koppeling met retour trouwens niet. Retouren kost bij veel winkels al geld (bedrag dat in minder wordt gebracht met terugbetaling, bij gebruik van retourlabel) en bij retouren van de gehele bestelling krijg je ook de betaalde verzendkosten retour, dat is bij wet geregeld.
Daar geloof ik niet echt in. Ik geloof dat wanneer elke aanbieder altijd 5 euro moet rekenen, dat je dan in productprijzen zeker wel een daling gaat zien omdat ze uiteindelijk concurreren met de totaalprijs van een product. Het zal ook het effect hebben dat mensen meer producten tegelijk gaan bestellen om zo verzendkosten te besparen.
waar ik zelf niet zozeer in geloof is dat hogere verzendkosten tot hogere lonen/betere voorwaarden voor bezorgers gaat leiden.

ik zie het alleen andersom gebeuren, wetgeving/cao oid is het enige wat voor hogere lonen gaat zorgen, en dan zien we wel of/hoeveel het doorberekend wordt.
Het geeft ze in ieder geval geen excuus meer om te zeggen dat de inkomsten per pakket tegen vallen. Werknemers en bonden staan zo veel sterker in hun onderhandelingen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 574346 op 22 juli 2024 17:27]

Ze zijn er zelf mee begonnen! Iets laten bezorgen kostte voorheen altijd geld totdat die mega partijen als amazon en bol.com ineens gingen stunten met geen bezorgkosten, anderen gaan mee want concurrentie. Dit hebben ze vervolgens niet uit hun winst betaald maar simpelweg door de bezorgers die ze in dienst hebben (of niet meer in dienst want ZZP) zoveel mogelijk uit te knijpen. Nu hebben ze ons allemaal lekker verslaagd gemaakt aan het gemak van bezorging en nu begint de enshittification :) Bezorgkosten terug, langere bezorgtijden.

Deze verhoging ga je terugzien in de dividend uitkering naar de shareholders, niet op de loonstrook van Achmed de bezorger |:(
Een ander punt is dat deze methode mensen met een kleine beurs extra raakt. 5 euro is dan best veel. Als je geld genoeg verdient maakt 5 euro extra weinig uit.
Anoniem: 574346 @zap825 augustus 2023 20:43
De kosten zitten nu al in de productprijs berekent. Dat bedoel ik dus met "gratis verzending" bestaat niet.
De kosten van 'gratis' verzenden zitten natuurlijk al in de prijs van het product. Waarom zou een producent/verkoper minder omzet willen maken door de prijzen te verlagen omdat er een vast verzendtarief is?
Dan geloof je in een utopie. Prijzen zullen nooit vanuit hun eigen maar beneden gaan alles wordt alleen maar duurder en duurder en de winsten worden steeds hoger want een bedrijf moet groeien=meer omzet en meer winst.

Prijzen zullen gelijk blijven de €5 extra die komt er bovenop.

Natuurlijk wordt ook alles duurder door inflatie vandaar dat ik ook de bedrijfswinsten erbij haal.

Veel shops rekenen al verzendkosten maar dan is het gratis vanaf een bepaald bedrag en gratis retour, wat je dan krijgt is ze gaan meer bestellen zodat ze gratis verzending en vervolgens gaan ze het retour sturen want dat is toch gratis, op die manier hebben ze gratis verzending.

Dat soort constructie ga je ook krijgen als je dadelijk standaard €5 moet betalen, want de consument wilt geen risico lopen die zal dan voor de 'zekerheid' meerdere producten gaan bestellen en dan alles wat die niet wilt hebben retourneren.
Nou kan de shop natuurlijk retourkosten in rekening brengen om dat mogelijk af te dekken maar denk dat de consument dan wel slim genoeg is om die retourkosten al mee te calculeren in hun bestelling.
Precies, dit soort maatregelen weken voor geen meter en naaien alleen maar de consument.
Retour kost de handelaar handenvol geld, voor een retailer als Amazon is het een kleintje om de retourkosten op zich te nemen, echter voor een kleine zelfstandige uitbater is dit een grote kost.

Even een voorbeeldje;

We verkopen een product voor €30
Aankoopprijs product €17
BTW op betaald bedrag €5.21
Verzendkosten (enkel) €5.5

Op dit product is er dus een marge van €2.29

Indien de klant beslist dit product retour te sturen want "verkeerd besteld" komt hier nog eens €5.5 voor de retourlabel bij.

Dit alles zorgt er voor dat we in dit voorbeeld €3.21 verlies maken op dit product (voor het gemak zijn hier de loonkosten voor de verwerking, verpakkingsmateriaal etc ff niet mee in de berekening opgenomen, in praktijk is het hoger) indien de klant beslist het product zomaar retour te sturen.

Vanzelfsprekend vinden we dit niet erg indien er een gebrek zou zijn aan het artikel, echter zijn 86% van onze retouren niet defect.
Anoniem: 574346 @Mazzy25 augustus 2023 15:54
Dit is helaas ook het nadeel van partijen als bol.com die wederverkopers verplicht gratis verzending aan te bieden. 90% van de retouren ligt niet aan de verkoper maar omdat de klant iets verkeerd besteld of van de koop afziet. Dat is allemaal prima, maar de verkoper draait dus op voor verzendkosten heen en weer. Dit is ook de reden dat de meeste verkopers op bol.com veel hogere prijzen moeten hanteren om dit in te dekken (buiten de torenhoge commissie van bol.com zelf)

Daarom is mijn voorstel dat bij wet "gratis verzending" dus ook retourzendingen, niet zouden mogen. Tenzij de winkel een fout heeft gemaakt. Dan zullen consumenten veel minder retour gaan sturen.
Daarom is mijn voorstel dat bij wet "gratis verzending" dus ook retourzendingen, niet zouden mogen.
Waarmee je dus keihard in botsing komt met de wet kopen op afstand. Die is er (o.a.) voor gekomen omdat je in een fysieke winkel wel het product uit kunt proberen en in een webshop niet.

Er is bewust gekozen om het retour zenden voor rekening van de verkoper om dat nadeel te compenseren.
[...]
Er is bewust gekozen om het retour zenden voor rekening van de verkoper om dat nadeel te compenseren.
Dit laatste klopt zeker niet. De kosten van de retourzending mogen best bij de consument liggen volgens de wet. Bij Bol.com kan dat wellicht anders zijn, maar het is zeker geen wettelijke verplichting (zie https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd onder "Wie betaalt de kosten voor het terugsturen?")
Het is juist andersom. Bij retour moeten de oorspronkelijke verzendkosten ook worden terugbetaald. Het retourzenden hoeft dus niet gratis.

Oftewel als je iets besteld voor € 100 plus € 5 verzending, en je stuurt het terug, dan krijg je dus € 105 terug. Maar de kosten voor de retourzending komen afhankelijk van de winkel wel voor eigen rekening.
Inderdaad, maar dat is niet wat @Het.Draakje zei. :)
Ach de meeste derdehandelaren op bol.com en amazon zijn toch een stel luie dropshippers die geld maken over de rug tante Truus die Aliexpress nog niet heeft ontdekt. Nul medelijden met dat soort lui.

Sinds ik AliExpress heb ontdekt voel ik me ook best genaaid door winkels zoals de Hema of de Blokker die exact hetzelfde spul met een label verkopen met dikke marges.
Anoniem: 574346 @TTMJ!25 augustus 2023 20:42
ja maar er zijn ook zat eerlijke verkopers die door bol.com worden gedwongen om enorm hoge prijzen te vragen omdat ze er anders geen cent aan overhouden. Daarom altijd mijn advies, zoek even op de website van de wederverkoper en 9 van de 10 keer is het daar goedkoper.
De gratis verzending marketing wilt toch niet per se zeggen dat de koerierdienst inkomsten misloopt. Dit is dan aan het bedrijf die het product met gratis verzending aanbied om het te betalen. Lijkt mij in ieder geval? Misschien denk ik te naief. Voor de rest ben ik het eens met je stelling. Voor een dienst moet je gewoon betalen. Meest normale zaak in de wereld.
Nee de koeriersdienst krijgt uiteraard gewoon betaald. Daarom zeg ik, het is een marketing ding want gratis verzending bestaat niet. Het probleem is dat veel mensen dit helaas niet snappen en er daardoor mega veel onnodige retour zijn. Daarom is mijn stelling dat het beter zou zijn om een flat fee in te stellen van 5 euro voor elk pakket wat wordt verzonden, ongeacht welke vervoerder. Dit beschermd ook vervoerders tegen het uitknijpen door grote partijen als amazon/bol die een lagere prijs afdwingen door hun hoge volumes.
Dit laatste ben ik compleet met je eens. Door voor standaard verzending een minimum vast te leggen beschermen we de koeriers en postbodes tegen uitbuiting.

Voor alle premium verzendingen kunnen ze dan concurreren met elkaar. (zoals bezorgen binnen 24 uur)
De koeriersdiensten proberen nu teveel op prijs met elkaar te vechten om de grote partijen binnen te halen, Wat dus nu zorgt voor situaties waar koeriers bijna gedwongen worden om de verkeersveiligheid minder in acht te nemen (puur omdat ze anders niet rond zouden kunnen komen)
Door voor standaard verzending een minimum vast te leggen beschermen we de koeriers en postbodes tegen uitbuiting.
Ja, laten we ook minimaal 5 euro voor een brood rekenen om bakkers tegen uitbuiting van supermarkten te beschermen. Doe dat gewoon met alles en dan wordt de wereld magisch beter...

Minimumprijzen hebben hun eigen dynamiek: als een minimumprijs een bepaalde marge moet garanderen dan wordt die marge vanzelf opgegeten door kosten. Als bekend is dat een koerierdienst 80% marge maakt, maar 75% eigenlijk ook wel voldoende is, dan zullen fabrikanten van bestelbusjes hun prijzen verhogen om een stukje van die marge in handen te krijgen, enz.
Je beschermt iedereen door een goede arbeidswetgeving - met een minimum uurloon dat ook voor zzp'ers bijvoorbeeld moet gelden.
Klopt. Met een ondergrens van 5 euro weet je gewoon dat er voldoende ruimte is (grote bedrijven betalen namelijk veel minder dan dat) om een fatsoenlijk salaris te betalen. Dus kunnen ze zich niet meer verschuilen achter het feit dat de amazons en bol ze uitknijpen en ze niet meer kunnen betalen.

En laat ze dan maar concurreren op dienstverlening en extra services. En het bijkomend voordeel is dat consumenten ook bewuster worden van het verzendproces en niet klakkeloos blijven bestellen en retourneren.
Die ruimte gaat echt niet gebruikt worden voor een beter salaris, maar als cadeautje voor de aandeelhouders.
Exact, zeker bij verrotte bedrijven als amazon
Ik vind je ideologie heel mooi hoor en support de manier waarop je hier naar kijkt maar €5,- gaat helemaal niets oplossen in de situaties die jij aanhaalt.

Mensen gaan niet minder bestellen als ze verzendkosten krijgen. Parkeren in het centrum kost immers ook gewoon geld.

Zelfde geld voor je “gratis verzending” oplossing, de onderhandelingen tussen bedrijf en vervoerder blijven gewoon net zo hard. Alleen een van de partijen houd dan €5,- extra over. Denken dat dit naar de bezorger zou gaan lijkt mij heel naïef.
En andersom ook hetzelfde. Dat een website verplicht 5€ voor de bezorging in rekening moet stellen betekent niet dat het ook daadwerkelijk 5€ aan de transportdienst betaalt. Dat zijn gewoon b2b afspraken en ik zie zeker een Amazon er voor aan 4,95 aan verwerkingkosten te rekenen.
Hmm amazon is daar nou niet het beste voorbeeld van hoor. Als je voor een paar tientjes per jaar Prime neemt komen ze morgen "gratis" iets miniems als een puntenslijper bij je bezorgen.
Mwoah, 12 * €3,99 voor een streamingdienst en gratis verzending, ik ben er wel blij mee.
€2,99 zelfs, en daar zitten ook nog een Twitch subscription en af en toe wat gratis games bij
Dit zijn nog introductie prijzen, in Duitsland is dat al veel hoger, 8,99 en 5,99 voor prime video only. UK idem, nog duurder.
Wat een onzin. Er wordt al genoeg marge verdiend om de verzending "gratis" te doen. Tevens is gewoon Amazon.de 100x beter dan wat de Nederlandse webwinkel te bieden heeft. Ook Amazons Business(wat ik gebruik) bestaat niet op de Nederlandse web winkel wat mij dus geen voordelen geeft. Ik vindt het belachelijk dat we in Nederland een hoger tarief gaan betalen dan de rest van de EU. Amazon is een compleet gek systeem. We zouden één webwinkel voor heel de EU moeten hebben dan al deze losse versies. Amazon.eu ipv 15 verschillende Europese Amazon's die hun producten ook naar elkaar kunnen verzenden. Geef ons allemaal hetzelfde assortiment in heel de EU. Laat mij dezelfde producten bestellen die ik op de Duitse en Franse amazon zie.

Amazon.com zijn 50 staten in Amerika waar er geen enkel probleem is of je nou in New York, Hawaii, Los Angeles of Alaska woont. Je kan zonder verzendkosten met Amazon Prime alle bestellingen op Amazon.com doen. En dan hier wel moeilijk doen? Amazon blijft de plank misslaan door niet al deze winkels gewoon de fuseren in 1 grote winkel die alles aan alle Europeanen levert. En waarom moet ik in godsnaam Amazon Prime los per land nemen. Ik heb Prime nu voor Duitsland maar kan geen Prime video kijken in NL omdat ik de Duitste webwinkel gebruik en alleen Prime video in Duitsland mag kijken dan. Mijn Prime abonnement werkt ook niet op andere Amazon sites.
Dat komt dat we nog steeds geen 1 markt hebben. Er zijn verschillen bv in btw, maar ook in andere regels bv voor streamingdiensten x% in lokale taal of besteed in het land.
Dat BTW verschil speelt in de USA ook en is eenvoudig oplosbaar. Verder zijn er voor producten niet veel verschillen en ook die zijn er in de USA (makkelijkste voorbeeld: wapens. Die hebben ze, ongeacht de mogelijkheden, gewoon geheel in de ban gedaan)

[Reactie gewijzigd door blissard op 22 juli 2024 17:27]

Daar gaat het bij Amazon helemaal niet om. Amazon wil graag dat je alleen bij het domein uit eigen land bestelt en daar afhankelijk van wordt. Bij Amazon NL heb ik boven de €20 euro gewoon gratis verzending. Deze producten komen alsnog heel vaak uit Amazon warenhuizen in Duitsland, Frankrijk of Spanje.

Soms is Amazon Duitsland stukken goedkoper dan Nederland voor exact hetzelfde product, geleverd vanuit exact hetzelfde land. Alleen de website URL is anders.. zelfs de reviews worden dan onderling getoond. Bij Duitsland betaal je dan echter 3,49 verzending en 2% extra BTW.

Als ze gratis verzending willen aanpakken dan moeten ze daar veel consequenter in zijn. Het wordt nu gedaan vanuit machtspositie en pushen richting 1 domein per land. Het gaat allemaal om Amazon hoor, niet om de bezorgers. Dat is echt een illusie.
En vervolgens komen de spullen die ik op Amazon.nl koop gewoon uit een warehouse in Düsseldorf of Parijs of zelfs Madrid. Het is gewoon winstoptimalisatie. Niets meer. Niets minder.
Duitsland heeft 2% lagere BTW (19%). Nederland is 21%.
2 procentpunt lagere BTW :)

2% lagere BTW dan ons is 4,2 procentpunt minder.
En het moment dat het de grens over gaat moet Amazon/webshop gewoon 21% rekenen. Alleen als je onder een bepaalde omzet zit hoef je dat niet te doen.
Die flat-fee moet trouwens 100% naar de vervoerder gaan. Dit zorgt ervoor dat vervoerders altijd voldoende per pakket krijgen en zo werknemers en bonden sterker staan in de onderhandelingen over loon.
Bedoel je niet eigenlijk:
Die flat-fee moet trouwens 100% naar de vervoerder gaan. Dit zorgt ervoor dat vervoerders altijd voldoende per pakket krijgen en werknemers tegen een minimale verhoging verkrijgen zodat de winst van pakketdiensten nog beter worden gemaximaliseerd.

Er is vrijwel nergens een bedrijf van minstens een soortgelijke omvang die dankzij hogere tarieven ook werkelijk is overgegaan tot verhoging van salarissen. Supermarkten maakten de afgelopen paar jaar flinke winsten, guess what... de medewerkers vissen achter het net en moeten het doen met eigenlijk een magere verhoging en in principe zie je dit in ongelofelijk veel sectoren.
Het maakt an sich niets uit dat een vervoerder meer winst maakt. Dit geeft alleen maar een betere onderhandelingspositie bij werknemers en vakbonden omdat ze weten dat er voldoende geld is. In theorie zou je dan onderling meer concurrentie moeten krijgen bij vervoerders omdat DHL misschien een paar cent meer betaald dan PostNL voor een pakketje en bezorgers dus liever voor DHL gaan werken.
Klopt, maar dit soort trickle down economics is heel sterk afhankelijk van de arbeidsmarkt. Beter regel je een stevig minimum loon en verbied/voorkom je vreemde zzp/aangenomen werk achtige constructies.
Bij een retour worden de verzendkosten ook gewoon vergoed tenzij dit van te voren duidelijk wordt aangegeven.

Overigens kunnen bezorgers gewoon een fatsoenlijk salaris per pakket krijgen en ligt dat totaal niet aan de webshops maar aan de vervoerders. Partijen als PostNL en DHl spreken met een grote webshop gewoon wholesale prijzen af voor bepaalde hoeveelheden pakketten per dag en dat zijn absoluut niet de prijzen die jij en ik betalen bij een primera oid. Wholesale is ongeveer 50% van retail prijs. En ook nog eens ex btw. Vandaar die eerdere €3,49 (kostprijs voor amazon). Dat dit nu €7 wordt betekent niet dat de vervoerder meer krijgt overigens. Dat ligt aan gemaakte afspraken en of het in-house is.

PostNL kom vroeger voor €5 gegarandeerd een pakket de volgende dag leveren. Tegenwoordig kunnen ze voor €8 nog niet eens garanderen dag je het binnen twee dagen hebt. De kwaliteit van bezorging is achteruit gegaan, maar de prijs significant omhoog en dat terwijl de loonkosten gigantisch verlaagd zijn door k*tconstructies met verkapte loondienst van ZZP-ers. PostNL heeft gigantisch kunnen bezuinigen ten koste van de bezorger die nu ineens geen pensioen meer krijgt, zelf zijn verzekering en bus moet financieren en binnen 1 week op straat kan staan zonder werk.

Als we het dan toch over verzendkosten hebben wordt het tijd dat we als europa stoppen met het zien van China als een derdewereldland. Dat is de enige reden waarom we tegen een habbekrats pakketten daarvandaan kunnen halen terwijl we meer betalen om een stukje papier door de gleuf te mogen gooien van een familielid 5km verderop.
Ik denk dat ik mijn verhaal mbt de flat-fee van €5 niet voldoende heb uitgelegd. Wat ik bedoel is dat die flat-fee bij de vervoerder wordt betaald. Dus bol.com betaald voor elk pakket 5 euro (bedrag puur als voorbeeld) en tante jannie die webshop runt vanuit de hobbykamer ook. Zo voorkom je dat vervoerders hun werknemers kunnen uitknijpen want ze krijgen gewoon voldoende betaald per pakket. Zo staan werknemers en bonden sterker in hun verhaal als het op looneisen aankomt.
Tsja. En dan kun je niet meer concurreren op prijs als een postNL op €5 gaat zitten en kun je het wel vergeten.

Nee liever harder optreden tegen overtreden van bestaande regels dan nog maar weer meer kunstmatige regels opwerpen. PostNL moet gewoon normaal doen en zich niet bezig houden met dit soort wanpraktijken.

De pakket tak boekt dit jaar ergens tussen de 100 en 130 miljoen winst. De reorganisatie die op 20 mil begroot was kost toch maar 10 miljoen. En dat terwijl ze bij de pakketdienst 200 tot 300 voltijd banen schrappen.

De bezorging is al ondermaats, er worden recordwinsten geboekt, er worden 2-300 banen geschrapt en toch verwacht men daar dat de dienstverlening hetzelfde zal blijven?

https://www.ad.nl/economi...-vereist-niveau~af6d52f2/
Dat verzending geld kost en dat een bepaalde groep consumenten zich daar niet van bewust is, daar kan ik helemaal in komen. Besef alleen dat het een marketingtool is van de webwinkel, en niet van de vervoerder. De vervoerder en webwinkel maken afspraken, en daar gaat, ook als een verzender kosten in rekening moet brengen, helemaal niets aan.

Een partij als Amazon of Bol zal altijd dusdanig interessant zijn dat een vervoerder daar een "interessant tarief" voor rekent, en dat er concurrenten zijn die daar onderdoor proberen te gaan. Dus dat stuk van "fatsoenlijk salaris" en "onderscheiden op service" (vooral dat laatste.... tja... er is amper service te bekennen bij vervoerders en als het mis gaat mag de verzender ervoor opdraaien), daar zie ik weinig van terecht komen.
Pff.. voor specifiek dag + tijd kunnen ze dan haast eerder korting gaan geven. Want dat betekent dat de bezorgdienst je ook echt thuis aantreft en er veel potentieel gedoe wegvalt.

Je richt je wel erg op die verzending. Voor een winkel kost elke bestelling geld, aan afhandeling. Da's niet alleen de verzending, maar ook inpakken, administratie, jou op de hoogte houden, etc. Daar zien we dat juist voor de grootste winkels de verzendkosten kennelijk maar een erg klein onderdeeltje zijn, zo gemakkelijk als ze meerdere losse pakketten sturen. En over bestelkosten per bestelling - voor al die andere zaken - hoor je erg zelden. Net zoals ik niet om een bijdrage voor pand & personeel wordt gevraagd zodra ik een fysieke winkel in stap.
Welnee. 'Gratis' verzending zit gewoon in de prijs van de producten. En die 5 euro verdwijnt direct in de zak van Amazon en de aandeelhouders.

Heb je ooit wel eens bij Amazon besteld? Als je een paar producten besteld komen ze werkelijk overal vandaan, van Spanje tot Poolse magazijnen en allemaal in losse pakketjes met vaak ook verschillende koeriers. Bestel je gratis uit Nederland komt het net zo goed uit Duitsland als dit daar net ligt
Verzending is nooit gratis, je betaalt er alleen indirect / minder transparant voor?
Het zou wel goed zijn voor de transparantie van de prijs aangezien webshops die gratis verzending aanbieden nu de verzendkosten in de prijs van de producten verwerken.
Maar het is natuurlijk nog maar de vraag hierdoor producten voor de consument goedkoper worden. Ook hoeft het niet te betekenen dat dit een eerlijker salaris per pakket gaat opleveren. Grote webshops kunnen nog steeds een extreem lage prijs onderhandelen bij de vervoerders.
Dit heeft inderdaad nul te maken met eerlijke salarissen en goede verdeling van pakketten: men wil gewoon dat je de NL Amazon gebruikt ipv de Duitse.

Waarom is mij onduidelijk aangezien ik vaak genoeg zie dat m’n spullen vanaf Duitsland of Frankrijk komen.

Ik vind het prima als m’n pakketten geld kosten. Maar vervoerders doen zelf ook dom.

Verpakkingsmateriaal dozen, kost ook geld, maar als je ziet hoeveel ik er dagelijks weggooi, terwijl die doos prima nog een artikel kan huizen.

3 verschillende koeriers inzetten voor bezorging, terwijl ik prima kan wachten 2 dagen op bepaalde dingen.

Ik kan helemaal niets behalve op bestellen rammen en hopen dat ze het zelf snappen dat ze geen 2x aan m’n deur hoeven te staan wat jammer genoeg ook vaak genoeg gebeurd.

Zolang je nog met tig landelijk grote koeriers allemaal dezelfde voordeuren wilt bedienen gaat er geen fair salaris in die markt komen.

Ik vind het prima alles in de pakketkluis maar zoals gezegd: ik mag alleen bestellen en kan minimale voorkeuren aangeven.
Ik ben het met je eens dat de verspilling in deze sector enorm is en ook totaal onlogisch qua logistiek soms als je het vanuit de ontvanger bekijkt. Ik heb wel eens bij amazon 10 dezelfde producten besteld en die kwamen van 3 landen in 4 verschillende dozen aan met 3 verschillende vervoerders.. je verzint het niet..
Maar amazon staat hier natuurlijk ook bekend om, met hun retouren is het helemaal erg, die gooien ze gewoon weg terwijl het vaak prima te gebruiken producten zijn.

Uit principe bestel ik liever nooit bij amazon, alleen als het echt nergens anders te verkrijgen is tegen een redelijk prijs.

Ik denk dat we deze praktijken wettelijk gezien nooit goed kunnen regelen. De consument kan in dit geval het best met de portemonnee stemmen en gewoon amazon links laten liggen.
De verspilling bij deze bedrijven is enorm, maar is niets vergeleken bij de reguliere winkels. Daarom maakt het helaas nog veel te weinig uit om 4 pakketjes op 1 dag in gigantische overdozen door 4 busjes te laten bezorgen. Een distributiecentrum ergens in een polder met 10000 bezorgers en busjes is gewoon nog steeds veel goedkoper dan in iedere stad een winkel met personeel.
Amazon wil dat je bij hun koopt, ook al gaat dat ten koste van marge (marktaandeel). Die NL shop is belachelijk kaal, dus ik haal meestal ook spullen uit Duitsland of de US shop. Komt nagenoeg altijd gewoon uit het distributiecentrum in Duitsland, ook dat kabeltje van 5 EUR wat voor niks wordt gebracht want Prime. Dus jouw opzet gaat mank - los van dat niet-Prime klanten elders gaat shoppen als voor kleine pakketjes de verzendkosten in verhouding duurder worden dan de goederen.
Ik ben het niet eens met de puntent die je heb voorgelegt.

1. Bezorgen is vaak beter voor het milieu in tegenstelling tot zelf naar de winkel te gaan. Dit komt door enkele redenen. Route van leveren is efficienter(minder brandstof gebruik), winkels hebben geen vestiging nodig (verwarming, personeel onderhoud, personeel vervoer etc) en nog veel meer.
* Er is wel een probleem van mensen die heel veel bestellen en terug sturen, maar hier zou een limiet per periode bij kunnen assisteren.
- https://customerfirst.nl/...net%20wordt%20aangeschaft.
- https://www.nytimes.com/w.../shop-online-sustainably/

2. Bezorgers verdienen de lage tarieven niet door de gratis verzendingen. Dit zou pas argumenteerbaar zijn als de bedrijven erachter niet groeide of honderde miljoenen aan winst maakte. Bij deze bedrijven worden vaak bonussen van miljoenen uitgekeerd aan het bestuur en vrijwel nooit aan het personeel.

3. Bedrijven zullen niet hun prijzen verlagen vanwege lagere kosten. Dit gebeurd vrij weinig en is vooral van toepassing in sectoren waar veel concurrentie aanwezig is.
Klinkt allemaal oke maar in de praktijk werken dit soort dingen nooit behalve dat alles (nog) duurder wordt.

Zie maar de extra toeslag op bakjes etc.

[Reactie gewijzigd door Advanced03 op 22 juli 2024 17:27]

Totaal mee oneens.

De prijs kan prima inbegrepen zijn en wat hoger.

Met een retour wil ik het hele bedrag terug. De meeste webwinkels hebben geen fysieke winkels en belabberde fotos. Dan gaat het product gewoon retour op kosten van amazon naar mijn mening.
Misschien een baan bij Van de Bron voor jou :+
Of eurocommissaris ipv Wopke
Omtzigt zoekt nog mensen!
Ik betaal hier in de (formaat Amsterdam) stad een (omgerekend) 10-tje voor 90min delivery van vrijwel alle goederen. 6u delivery is 7 Euro, en de volgende dag 2.50.

Ik vind de Amazon prijzen voor NL dus absurd :) Dat bezorgen wat moet kosten, prima, maar 2 day delivery voor 7 Euro is enorm duur voor hoe traag het is.
Dat zijn de bezorgkosten van Amazon Duitsland voor Nederlandse bestellingen, Nederlandse Amazon is 3 of 4 euro en vaak ''gratis''.
Ze hadden ook een brief kunnen rondsturen waarin staat dat de verzending geld kost. Dan hadden ze niet de prijs hoeven verhogen, en waren we toch bewust geweest.

Misschien heb jij nodig dat ze in de winkel ook voortaan €6,95 rekenen voor de kosten van de winkel? Die is immers ook niet gratis.

Het is vertederend om te zien hoe jij opkomt voor de winstmarge van Amazon, maar dat is niet echt nodig. Dat bedrijf komt er wel. En uitbuiten van werknemers kan Amazon als de beste.
Ik kom niet op voor amazon. In tegendeel, ik vind het een vreselijk bedrijf. Ik kom op voor het feit dat mensen denken dat gratis verzending bestaat. We moeten meer bewust worden van de daadwerkelijke kosten en goed zorgen voor bezorgers die een fatsoenlijk salaris verdienen.
Amazon kennende komt dat geld niet bij postbezorgers maar bij aandeelhouders terecht. Anders had Amazon dat marketingtechnisch wel uitgebuit.
Ik ben bang dat de mensen achter het stuur hier geen cent rijker van gaan worden.
Jij denkt serieus dat mensen denken dat bezorgers gratis bezorgen? Dat busjes gratis zijn en op lucht rijden?

Nee natuurlijk denkt niemand dat bezorgen gratis is. Iedereen snapt echt wel dat dit geld in de productkosten zit...

Maar deze wijziging gaat er wel voor zorgen dat ik mijn bestellingen in België laat afleveren en het daar op ga halen. Dan kost het wat meer milieuonvriendelijke brandstof, jammer dan. Is in mijn geval goedkoper.
"Gratis verzending" kan ook gewoon "inclusief verzendkosten" heten.

Voor de klant is het eenvoudiger om te vergelijken tussen aanbieders. Sommige webshops hebben allerlei ingewikkelde rekenmethodes waarbij prijzen, gewichten en maten een rol spelen. Je moet je bestelling bijna afronden om te weten te komen hoeveel je eigenlijk moet afrekenen.

Voor de webshop is het op den duur ook simpeler om gewoon een bepaald percentage in de prijs door te berekenen om alle verzendkosten van te betalen. Dat gebeurt met alle andere kosten ook.

"Gratis retour" is bedoeld om de nadelen van online bestellen te compenseren. Het grootste nadeel is dat de koper het product niet kan inspecteren of kan passen. Daarom heeft de wet al een termijn van 14 dagen ingevoerd waarin de consument het product zonder opgaaf van redenen (met wat uitzonderingen) mag retourneren. Als de koper dan ook nog de verzendkosten van het retourneren moet dragen dan valt een webshop nadelig uit (afhankelijk van de kosten van het vervoer naar de fysieke winkel).

Heel cru gezegd hoef ik (als consument) niet te weten hoe hoog allerlei kosten zijn en hoef die kosten al helemaal niet gespecificeerd op een rekening te zien. Dat wil ik in een winkel ook niet. De overheid probeert bijvoorbeeld in de reisbranche al tijden af te komen van al die losse posten die niet in de totaalprijs zitten.

De verkoper heeft ook behoorlijk wat invloed op het gedrag van terugsturen van artikelen. Niet door het af te straffen, maar door de informatie te verbeteren. Als een T-shirt maat "XL" heeft weet je gewoon niet of het wel of niet past. Met exacte maten kun je het vergelijken met kleding die je al bezit.
Als de verkoper de keuze maakt om het product er op foto's beter uit te laten zien dan het in werkelijkheid is dan vergroten ze daardoor de kans aankopen maar ook de kans op retouren.
Met exacte maten kun je het vergelijken met kleding die je al bezit.
Ehm,,, nee, als er iets een drama is in maatvoering zelfs zonder de nietszeggende S/M/L/XL dan is dat kleding.
1 merk (huismerk van de NL winkelketen), twee modellen broek, 1tje maat 48, de ander 52, want zelfs 50 was gewoon te krap. Gelukkig was ik gewoon in de winkel dus kun ik passen voor de koop.
Met exacte maten bedoelde ik niet een nietszeggend label "maat 50", "XXL", etcetera maar gewoon in centimeters opgeven hoe groot het kledingstuk op diverse plaatsen is. Bij heel veel artikelen (van boeken tot elektrische apparatuur) is het normaal om de exacte maten te vermelden.
Als een product ''gratis'' verzending heeft, denk jij dat de prijs van je verzending niet inbegrepen zit in je product? Die bedrijven zijn geen sinterklaas, die verzending betaal je altijd, ook met '' gratis verzending'' .
lezen is ook een vak.
Goed om te zien dat "gratis verzending" steeds meer verdwijnt
Dat jij misschien meer wilt betalen ok, maar ik denk dat de meerderheid daar anders over denkt.

Die verzend kosten zitten gewoon wel in de prijs berekend, als die gratis verzending verdwijnt gaan de producten echt niet goedkoper worden.
Goed om te zien dat "gratis verzending" steeds meer verdwijnt en mensen zich meer bewust worden dat verzending gewoon geld kost.
Of het Amazon wel of geen geld kost lijkt me irrelevant. Het gaat om de milieu-impact die versturen heeft vs lokaal winkelen. Een klein bedrag aan verzendkosten lijkt me dan inderdaad positief uitpakken. Maar als het te duur wordt kan het wel een een negatief effect hebben.

Case in point: Buurvrouw wil een pakket sturen naar iemand met een nieuwe baby. Blijkt 8 euro te kosten. "Nou voor dat geld rijd ik er zelf wel heen". Eerst N km lokaal winkelen, vervolgens 44km heen, 44km terug. Dan denk ik toch dat Amazon of Bol minder impact hadden gemaakt.
Er staat nergens dat Amazon Duitsland voorheen wel gratis verzond, alleen dat de tarieven verhoogd zijn.
Dat is zuur. Vind het vrij raar hoe het werkt bij Amazon, geregeld komt een bestelling van de Nederlandse winkel uit Duitsland, Spanje, Frankrijk of Italië en dan kost het niks. Maar bestel je daar direct moet je (nu) flink betalen.
Ik snap niet dat in de EU er niet gewoon één Amazon is, net als in Amerika. Immers vrij verkeer van goederen en diensten.
Een site: amazon.eu waar de verschillen alleen de landstaal is.
Vind het sowieso bijzonder dat ze met al die lokale domeinen werken. Waarom niet gewoon alleen een Amazon.com?
Waarschijnlijk omdat bijvoorbeeld o.a. de BTW per land kan verschillen...
In de VS verschilt de BTW per staat, dus dat zal het niet zijn.
Daar tonen ze standaard wel alles zonder btw.
Maar moet inderdaad niet onoverkomelijk te zijn, kwestie van land te detecteren/kiezen en prijzen aan te passen.
En in sommige gevallen ook nog lokale btw.

What are the standard or other rates (i.e. reduced rate) for sales and use taxes?

There is no national sales tax in the US and therefore no standard rate. Sales or use tax rates vary by state, ranging from 2.9 to 7.25 percent at the state level. In addition to the state rate, local governments in 35 states impose an additional sales or use tax ranging from 1 to 5 percent.
Ik denk dat ik juist enorm profiteer van de huidige situatie. Dus vind het wel best zo. Maar een .eu versie voor "alle andere" landen was wel zo netjes geweest. Er is immers geen amazon.pt etc.
Wellicht een belasting technische reden/truukje zodat ze minder belasting hoeven te betalen?
Er is inderdaad vrij vervoer van goederen en diensten, maar dat wil niet zeggen dat alles overal legaal is. Ik denk dat Amazon daardoor geen risico wil lopen met een universele website. Bovendien is de BTW in ieder land anders. Dus een lokale webshop lijkt mij wel logisch. Maar ik snap niet waarom sommige producten alleen in bepaalde landen worden aangeboden terwijl daar geen logische reden voor is.
Ja is nogal raar. Heb geregeld dat ik prijzen vergelijk tussen de de DE en de BE en het valt me op dat de BE meestal duurder (ja ik corrigeer de prijs met 2%) is, terwijl het product meestal van dezelfde warehouse komt :F

Wat ik tegenwoordig wel veel zien (als je goede tracking hebt) is dat iets van Spanje naar Duitsland gaat (vlieger) en dan terug komt (vlieger/vrachtwagen), dat is zo van wat kun je geen tussenstop maken :/
In dit context ook aan te bevelen: https://www.hagglezon.com/
Ik kan echt aan een hand tellen hoe vaak NL de laagste prijs had.
Ik denk heel erg afhankelijk van wat je besteld. Ik heb zojuist mijn 5 laatste Amazon bestellingen vergeleken en 4x was NL voordeliger 1x DE. Wel handige website :Y)
Dit is een goed voorbeeld: https://www.hagglezon.com/en/s/B01MR2D5SC

Toen ik 'm echt bestelde was Nederland met 144 EUR het duurst, Italie met 108 al heel wat goedkoper en Frankrijk met 90 EUR de winaar.
Met een Prime account (bij amazon.de) veranderd er dus helemaal niks, je abo wordt nieteens duurder.
Nou ja, Amazon.de Prime is € 8,99 p/maand waar Amazon.nl prime € 2,99 p/maand is.
Maar dan krijg je ook meer dan bij primeNL. Zo heeft Duitsland volgens mij wel Amazon music erbij.
Nee, daarom is het abonnement voor de Nederlander (woonachtig in Nederland), nog steeds voordeliger dan voor de Duitsers. Echter geen muziek.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 22 juli 2024 17:27]

De Prijs van Amazon Prime Duitsland naar Nederland is 49 EUR per jaar.
Sinds ik Prime heb, maart 2019, betaal ik per jaar (vooraf) 49 EUR.
En nu nog steeds:
Prime-MitgliedschaftAlle Vorteile
Jährlich EUR 49,00
Amazon probeert me wel zover te krijgen dat ik naar de Nederlandse Prime ga, maar aangezien de prijzen op amazon.de meestal een paar euro goedkoper laat ik het lekker bij de .de versie.
Hm, ik kan helaas niet overstappen naar jaarlijks betalen zo te zien. Dus zit nog vast op €5,99 per maand. Maar dat is nog altijd beter dan €8,99 I guess. :) Als ze me ooit omzetten naar .nl gaat het direct naar de prullenbak, .nl heeft nul relevant aanbod voor wat ik wil hebben.
Ik zit al jaaaaaren op €49/jaar. Vergelijk ook vaak via hagglezon.com. 3 van de 4x is het product nieteens bekend op Amazon.nl en slechts 2x meegemaakt dat het goedkoper was, bleek het niet een origineel artikel te zijn (een filter voor een apparaat). En het werkelijke origineel op .de was nauwelijks duurder dus die ene bestelling via .nl ging retour.

Laatst wel een Dermalogica product incl verzenden dat eventjes goedkoper was op .nl. Gelijk besteld. Daarom is hagglezon.com wel ideaal.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 17:27]

Een woord: winstoptimalisatie. Prijzen in lokale shops zijn afgestemd op de lokale markt, vraag, type klant, etc. Uiteindelijk komen alle producten uit magazijnen uit heel Europa, ongeacht waar je koopt.
Inderdaad, een aantal producten zoals CD's is nog een stuk goedkoper, dan zijn die bezorgkosten er ook uit. Of dat was altijd zo met prijzen, i.i.i.g. Of dat was altijd zo, al een tijd (bewust) niet meer gebruik gemaakt van Amazon.
De verzendkosten gelden alleen voor verzendingen die internationaal worden gedaan door klanten die geen Prime-abonnement hebben. 
Ik ga even vanuit dat hiermee specifiek Prime op Amazon.de bedoelt wordt, want ik zie gewoon die 7 euro met een Nederlandse Prime.
Jup, daar moet je wel een aparte duitse Prime voor hebben, die aanzienlijk moeilijker is om nu af te sluiten sinds de overgang naar NL Prime. Mijne loopt gelukkig nog en ik bestel genoeg om zeker nu die 7 euro per bestelling te besparen dat het mij die prime prima waard is.
hoe doe je dat dan? met vpn ofzo?
Ik denk dat het niet meer gaat. Mensen uit Nederland hebben ook een bericht gehad dat het omgezet kan worden naar de Nederlandse Prime (dat werd dus gepushed).
een bericht gehad
Sinds het debacle twee jaar terug dat ze een x aantal Nederlandse accounts zelf hadden overgezet naar NL Prime zijn ze gestopt met pushen (althans bij mij). Daarvoor kreeg ik toch zeker een a twee berichten per maand of ik niet mijn abonnement om wilde zetten naar NL.
Ze zijn gestopt met pushen zo lang je niet op de NL site iets besteld.
Op het moment dat je in NL iets besteld moet je goed opletten want ze proberen je op meerdere plekken in het proces NL Prime aan te smeren.

Ook vind heb ik het idee dat de Amazon app actief probeert je weg te houden van DE.
Sowieso lijkt de land switch regelmatig ergens anders te zitten, maar vreemd genoeg staat DE regelmatig niet meer bij de recente opties terwijl de VS optie die ik vrijwel nooit gebruik daar wel staat (en NL uiteraard altijd).

Verder merk ik ook dat de prijzen tussen NL en DE wat uit elkaar beginnen te lopen of er vreemde verschillen tussen producten zitten. (Wilde een USB stick kopen, en exact dezelfde stick was in DE alleen per 5 te krijgen en in NL wel los). Ik vraag mij dan altijd af of dat voor iedereen geld, maar ben nog te lui geweest om te checken of het met een DE VPN zonder ingelogd te zijn anders is.

O ja, en er is geen manier om de prijs te zien inclusief NL btw tot dat je in het besteld proces zit en wil betalen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 22 juli 2024 17:27]

Voordat Amazon NL er was kon je gewoon een Prime abbo afsluiten bij Amazon DE.
Mijne 'loopt' en wordt elk jaar automatisch verlengt, gelukkig nog geen bericht gekregen van omzetting of een foutmelding van je adres (zoals je nu krijgt als je CC gegevens invult als je die 30 dagen trial probeert te starten).

Ik bestel best veel aan beide kanten, mogelijk dat ik daar 'geluk' heb, maar het is ook beetje kip&ei probleem, ene kant wil je meer mensen op de NL amazon zodat er meer bedrijven daar komen verkopen, maar gelijktijdig zijn er genoeg producten die uitsluitend door Duitse bedrijven worden verkocht, of welke een flink stuk meer in NL kosten.
Onzin Prime voor DE kan je makkelijk afsluiten alleen heb je geen gratis verzending meer. Alleen oude DE Prime abbo's hebben nog gratis verzending naar NL, maar die gaan ze er ook uit gooien.
Ik ben weer eens blij dat ik m'n Duitse prime abo heb aangehouden en niet naar NL geswitcht ben.
Met de Duitse Prime heb ik inderdaad geen verzendkosten.
Geldt dat dan alleen voor bestelling naar Nederland en niet naar Duitsland? Met mijn Duitse prime dat ik in Duitsland heb afgelsoten kan ik alleen gratis laten bezorgen binnen Duitsland. Zal waarschijnlijk aan het factuuradres gekoppeld zijn dan. Betaal je Nederlandse of Duitse BTW?
factuuradres is gewoon in Nederland, en geen idee of ik de DE of NL BTW betaal.
Je betaald bij bestelling naar Nederland van Amazon.de de Nederlandse BTW dit zie je pas op het laatste moment als je de aankoop doet. De prijzen op de site zelf zijn met de Duitse BTW. Ook als je bent ingelogd met een account met een Nederlands factuur/bezorg adres.
Ik zie gratis verzending in amazon.nl zolang er "prime" bij staat, op meerdere items uit duitsland, mis ik iets ofzo?

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 22 juli 2024 17:27]

Amazon.nl naar NL is dus ook niet internationaal.

Bovendien gaat het stuk over Amazon Duitsland, niet Amazon Nederland. Dus als je op Amazon NL een Prime abbo hebt, maar bij Amazon Duitsland wil bestellen, krijg je geen gratis Prime levering, want je hebt geen Prime bij Amazon Duitsland.

Amazon Prime is enkel geldig op de site waarop je geabonneerd bent. Je kan dus Amazon Prime hebben in Nederland, maar dat is dus niet geldig voor Amazon.fr, Amazon.es, Amazon.it, Amazon.de, Amazon.com.be of Amazon.se (dat zijn volgens mij de EU Amazon websites).
Ohhhh, dus bij amazon.nl, ookal komt het uit duitsland, gaat dit (voor nu) geen probleem zijn? (zolang je prime hebt)

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 22 juli 2024 17:27]

Klopt.

Amazon verstuurt soms van andere Europese distributiecentra, da's geen probleem. Je bent klant bij Amazon NL, hebt gratis verzending bij Amazon NL, dus dan betaal je niks extra omdat ze het ergens anders vandaan versturen.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 17:27]

Thanks, daar hebben we wat aan, zou je upvoten of modereren of wat het ook heet hier als het mogelijk was geweest.
amazon.de gaat dit over
Dit gaat volgens mij vooral over marktsegmentatie.

Eerder deze week viel het me al op dat bijvoorbeeld door Amazon aangeboden Apple producten op Amazon.de, die aangepast waren aan lagere prijzen van Duitse concurrenten, opeens niet meer naar Nederland verzonden konden worden.
En dan vandaag de gestegen verzendkosten naar Nederland.

Producten waren op Amazon.nl al vaak hoger geprijsd dan op Amazon.de, dat zal nu nog vaker voor gaan komen.

In de praktijk maakte het tot voor kort voor de werkelijke verzendkosten niet uit op welke lokale Amazon website besteld werd, de producten lagen in magazijnen elders in Europa. Amazon had geen magazijnen in Nederland. De hogere verzendkosten en verzendrestricties dienen schijnbaar als een barrière, om prijsdifferentiatie tussen landen mogelijk te maken. M.a.w., om Europese marktwerking en prijsvorming tegen te gaan.
Misschien moet iedereen eens een keer stoppen met kopen bij dit soort bedrijven (bol is er ook zo een), die de hele online retail markt naar zich toe proberen te trekken en daarna de schroeven aan gaan draaien. Veel te veel verkopers zijn afhankelijk van zulke platformen geworden, in plaats van zelf een webshop op te zetten. Hoe meer je daar koopt, hoe meer je de overgang promoot naar een wereld waarin je geen losse winkels meer hebt, maar alles alleen nog maar verkocht wordt via 1 megacorporatie. Die kan daarna lekker alles zelf bepalen. €20 verzendkosten? Geen probleem, er is dan toch geen concurrentie meer om het goedkoper te doen. Ze zijn al hard bezig fysieke winkels kapot te maken met al dat online gebeuren (sommige producten kun je überhaupt niet meer fysiek krijgen), en straks is ook die online shopwereld helemaal naar de k*. Stop aub zsm met kopen op amazon en bol als je iets geeft om vrijheid en gezonde concurrentie.
Je hebt een heel goed punt, maar het nadeel van kleinere webshops is dat ze vaak niet alles op orde hebben. Vaak wordt er 1 keer een webshop aangekocht en wordt het daarna slecht onderhouden, met alle beveiligingsrisico's van dien. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat een kleine webshop een hack/datalek heeft gehad. De helft draait gewoon op Magento of Wordpress+WooCommerce, er wordt een stapel plugins aan toegevoegd en een half jaar later is de webshop zo lek als een mandje.

Bij Amazon is het ook niet onmogelijk dat dat gebeurt, maar die hebben wel veel meer geld om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast staat er simpelweg veel meer op het spel, zeker bij een groot bedrijf kan dit tot ernstige imagoschade leiden.
Wat Amazon hier doet is niet anders dan wat kleine bedrijfjes van nature al doen: lokale prijzen en lokaal aanbod om de winst te maximaliseren. Daarnaast groeit de omzet in de detailhandel gewoon door: https://www.retailinsiders.nl/data/ . Amazon concurreert en gaat slecht met hun personeel om, maar dat ze alles kapot zouden maken zie ik vooralsnog niet.

Sommige producten zijn in de detailhandel inderdaad lastiger te vinden dan voorheen. Maar dat is een trend die er altijd geweest is. Zo stopte de Hema met electronica lang voordat men online begon te shoppen. Tegelijkertijd zijn er allerlei producten juist eenvoudiger te krijgen tegenwoordig: denk aan telefoonhoesjes, hair extensions, koekenpannen, etc. Die hebben wellicht niet jouw interesse, maar het is wel handel die het goed doet.
Bizar eigenlijk hoe ze je dwingen in eigen land te bestellen terwijl veel producten daar niet leverbaar zijn of duurder dan over de grens.

Kennelijk maken ze nog wel uitzonderingen als een land geen eigen magazijn heeft.

Vraag me ook oprecht af of alles wat je bij .nl bestelt ook lokaal geleverd wordt, of dat het stiekem toch van over de grens komt. Ik heb al wel via .de gezien dat spullen uit Polen of Italië geleverd worden, dan maakt het weer niet uit. 8)7.

[Reactie gewijzigd door Ethirty op 22 juli 2024 17:27]

Ik zie heel vaak dat het uit de buitenland komt (afzender staat op de pakketzegel). Duitsland en Frankrijk voornamelijk maar soms ook Spanje en Italië.
Ik begrijp niet helemaal of Amazon nu de werkelijke kosten rekent, of dat ze hopen dat mensen in Nederland die extra verzendkosten toch wel betalen en daardoor meer geld in eigen zak kunnen steken.
Ik denk dat ze willen dat je zoveel mogelijk amazon.nl gebruikt. Voor Belgen is er geen lokale Amazon, dus die mogen tegen aantrekkelijke tarieven in Duitsland blijven bestellen.

Edit: ik ben erop gewezen dat Amazon bestaat in België als amazon.com.be.

[Reactie gewijzigd door oktoberpaard op 22 juli 2024 17:27]

Jawel er is al een heel tijdje amazon.com.be (sinds vorig jaar oktober/september ofzo)
Maar staat een pak minder op

En ik heb een prime in NL en in DE maar krijg constant boodschappen dat ik dat nu ook in België kan
Maar prijzen zijn soms wel laag in de BE versie, maar op de NL of DE dikwijls nog net iets goedkoper, zelfde voor Frankrijk. Niet alles, maar er zit soms wel een verschil op tussen de 3 buurlanden voor mij.

[Reactie gewijzigd door cricque op 22 juli 2024 17:27]

Ik dacht dat je een fout had gemaakt, maar blijkbaar heeft Amazon het com.be domein opgekocht.

(https://www.bnamed.blog/e...-in-belgium-under-com-be/)
Amazon.be is in handen van Baloise (een grote verzekeraar)
Ik ben overgegaan op de Belgische Prime. Voor de kleine items probeer ik dan ook zoveel mogelijk daar te bestellen.

Voor artikels van meer dan 20 euro maakt het toch niet uit, dan heb je sowieso gratis bezorging. Dan kijk ik gewoon welke site de goedkoopste is. Verder kan je om de zoveel tijd een gratis Prime proefperiode starten op de buitenlandse Amazon sites. Heb ik dan ook gedaan voor de Prime Days.
Tsja het probleem is het aanbod, dat is dus een heel pak kleiner om de "be" versie
Nuja zoveel kleine dingen bestel ik dus niet, maar soms ook voor het gemak. Kijk bij bol is het altijd wat met de levering. Dat ligt niet aan bol, maar het is elke keer postnl en dat is alleen als het van bol komt. Al de rest is altijd netjes op tijd en vriendelijk man. Maar als het postnl via bol is "kan de brievenbus niet vinden", "geen tijd meer" etc, altijd een excuus. Dus dan hoeft het ook niet meer voor mij.

En die account aanmaken voor prime days kan nu nog wel. Maar bij weten kan iemand uit NL geen prime meer aanmaken in Duitsland. Dat is alleen nog het land waar je account op staat. Of ze hebben het toch heel omslachtig gemaakt. Wij kunnen het nog wel blijkbaar, maar de vraag is voor hoelang nog. Zeker bij prime days is dit interessant, aangezien sommige aanbiedingen exclusief per land zijn, of gewoon beter zijn in een ander land
Je moet trouwens opletten, de BTW die in de prijs zit is voor Duitsland altijd de DE BTW prijs, weet niet of die anders in DE is en of dat ook voor de NL site geld.

Maar door dat de prijs inclusief Duitse BTW getoond word en pas laat in het proces de BTW berekend word die je moet betalen is er voor Nederland in elk geval een prijs verschil bij de kassa.
Jawel, die is er al bijna een jaar voor Belgen.
Dan moeten ze de prijzen gelijk trekken met die van de Duitse site. Want er zit een significant verschil in.
Dit zijn sowieso niet de werkelijke kosten. Ga er maar vanuit dat ze willen dat wij NLers op Amazon.NL bestellen.
Wat zijn de werkelijke kosten? Hoger? Lager?
Puur qua verzendtarief van een pakket van DE naar NL met hun volume? Lager.
Veel lager. Een partij als amazon heeft eigen bezorging of gigantisch gunstige afspraken met lokale bezorgers.

Als beetje grote webshop betaal je bij een DHL ws iets van €2,50-3 per pakket (ex btw) en het zou me niks verbazen als Amazon daar nog onder zit.
Jammer dat Amazon op deze manier het nog meer ontmoedigt om bij Amazon.de te bestellen,
terwijl vaak via de Nederlandse website de items ook geregeld vanuit DE worden geleverd zonder deze verzendkosten.

Gelukkig zijn er wel mogelijkheden voor de Nederlanders in de buurt van Duitsland.

Ik gebruik zelf bij amazon.de de optie om het bij een DHL Packstation in Duitsland te laten leveren.
Dit scheelt 2% btw (met een Duits rekening adres anders niet) en verzendkosten over de aankopen wat er anders bij op komt.
Dit is een pakketkluis waar je (na registratie) alle pakketten die binnen de maximale afmetingen vallen kunt laten versturen via DHL. (andere vervoerders zijn niet mogelijk) Omdat ik zelf vlak aan de grens woon is dit voor mij makkelijker te combineren met het tanken en boodschappen doen in DE.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor een Packstation in DE als Nederlander ? Bekijk het topic op tweakers.
Ik koop vooral films. Verzendkosten van AmazonDE naar NL zijn vaak al duur, daarom koop ik daar weinig, maar dat zijn dan particuliere verkopers. Sowieso als je iets vanuit NL in Duitsland online koopt kunnen de verzendkosten hoog uitvallen. Deze verdubbeling(!) van verzendkosten is overdreven en zal Amazon klanten gaan kosten lijkt mij. Is het misschien zo dat men wil dat we bij Amazon NL kopen ipv Amazon DE?
Ik koester mijn duitse prime abonnement. Wel bij elke bestelling controleren of er niet ergens een vinkje aan staat bij "overzetten naar amazonNL" ..
Al was het aanbod nou hetzelfde dan maakte het minder uit. De prijs is ook een dingetje, dezelfde producten zijn in NL vaak duurder.
Dat is dan vandaag gebeurd, want gisteren rond 23:30 heb ik nog een bestelling met 3,49 verzendkosten gedaan. Ik zie bij dat product inmiddels 6,99 staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.