Afbeeldingen van draadloze over-earkoptelefoon van Fairphone verschijnen online

Winfuture heeft meerdere afbeeldingen gepubliceerd van de Fairbuds XL, de draadloze over-earkoptelefoon waar Fairphone aan zou werken. Op de afbeeldingen is ook een zwart exemplaar te zien, naast het al bekende groene exemplaar.

De afbeeldingen zijn vroegtijdig door een webshop online gezet, meldt het Duitse Winfuture. De schelpen lijken te zijn gemaakt van gerecycled plastic en er is een knop, een joystick en een USB-C-aansluiting te zien. Waar de joystick voor dient, is niet duidelijk. Eerder verscheen de koptelefoon in een Zwitserse webshop, een Bluetooth SIG-listing en een Vimeo-video. Vermoedelijk krijgt de hoofdtelefoon een prijs van zo'n 250 euro en zal deze relatief repareerbaar zijn, net als andere Fairphone-producten. Verdere details zijn nog niet bekend.

Fairphone Fairbuds XLFairphone Fairbuds XLFairphone Fairbuds XLFairphone Fairbuds XLFairphone Fairbuds XLFairphone Fairbuds XL

Wat een kort bericht, wat is dit?

Tweakers experimenteert tijdelijk met korte nieuwsberichten zoals deze, die nét niet lang genoeg zijn voor een volledig artikel. Wil je meer informatie over dit experiment of wil je feedback geven over de vorm, dan willen we je vragen dat in deze post op Geachte Redactie te doen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

04-05-2023 • 19:42

42

Submitter: ThijsX

Reacties (42)

42
42
28
1
0
11
Wijzig sortering
Mooie zet, ik heb al heel wat koptelefoons versleten in mijn leven maar heb er nog nooit een weggedaan omdat de techniek verouderd was. Stekkertje, kabeltje, batterij, zender, microfoon, oorschelpen, hoofdbeugel, alles heb ik wel een keer gesloopt.
Die kwetsbaarheid is een beetje inherent aan het gebruik en de wens om ze zo licht mogelijk te maken. Een gietijzeren koptelefoon van 15 kg zou vast een leven lang mee gaan maar is niet prettig in het gebruik.

Aangezien we weten dat er nog heel veel koptelefoons zullen gaan sneuvelen vind ik het wel een goed idee
in te zetten op repareerbare koptelefoons van recyclebare materialen. Beter dan iedere keer een hele nieuwe koptelefoon of proberen een onverslijtbare koptelefoon te maken. Soms kun je maar beter accepteren dat dingen stuk en zorgen dat je ze kan repareren.

Ik heb al een hele tijd geen goede koptelefoon meer gehad omdat ze me te vaak stuk gaan. Dat ligt overigens ook aan mij zelf hoor want ik ben onhandig, maar ja, daar kan ik maar beter rekening mee houden.
Wat dat betreft scoort de beyerdynamic dt770 ook heel goed, na decennia nog altijd reserveonderdelen te koop en is erg makkelijk te repareren.
Case in point, ik heb in 2004 een DT770PRO gekocht en die gebruik ik vandaag de dag nog steeds.
990 pro hier, en een dt931. Ook al dik de tien jaar over. Een keer de schelpen verbangen, en weer goed als nieuw. Nu op zoek naar draadloos, maar dan vraagt Beyerdynamic 550 euro maar liefst voor een Amiron wireless in de eigen shop na korting, dat is ondanks hun kwaliteit wel schrikken. Die geven aan dat de batterij bij servicepunten van henzelf vervangen kan, niet het do it yourself at home right to repair level, maar ze doen het dus minimaal wel waar gevraagd:
https://support.beyerdyna...ron-wireless-be-replaced-

Koptelefoon zelf:
uitvoering: Beyerdynamic Amiron Wireless (Zilver, Zwart)

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 31 juli 2024 04:38]

Of Senheiser in het algemeen. Goede bouwkwaliteit en onderdelen lang voorradig
Heb zelf 2 koptelefoons van Senheiser en de oudste is 20 jaar oud. De nieuwste 10 jaar. Gebruik ze regelmatig en het enige wat ik heb moeten vervangen was een kabeltje door onhandig gebruik van mij
Herkenbaar, maar koptelefoons worden vaak ook bewust zo gemaakt, dat ze geheid kapot gaan. Tenminste wel die ik gehad heb.

Mijn eerste draadloze oorbedekkende was een Nokia. Toen hij brak, net boven een schelp, zag je dat de bevestiging daar maar een paar vierkante mm doorsnee was.

Dus naar mijn bescheiden mening zou het al heel veel kapotte koptelefoons schelen als ze gewoon een beetje fatsoenlijk ontworpen zouden worden.

Ik heb er nu een van Aldi met stalen hoofdband. Daar gaat ie dit keer in ieder geval niet op stuk.
een gietijzeren koptelefoon van 15 kg zou vast een leven lang mee gaan maar is niet prettig in het gebruik.
Dat is wel waar maar toch... plastics kunnen echt heel erg sterk zijn. En je hebt ook nog andere metalen dan gietijzer natuurlijk.

Het probleem met veel produkten was/is: er is een soort gemiddeld geaccepteerde prijs en als je daarboven komt wordt het moeilijk om volume te bereiken. Langzaam aan zie je wel dat bij steeds meer produkten de geaccepteerde prijs omhoog is gegaan (prijs van mobieltjes zit goed in de lift... :X )
Maar ik denk toch dat het mogelijk is om produkten te maken tegen een welliswaar hogere prijs die bijzonder lang mee gaan. Maar dat vraagt wel om een andere mindset van de consument en helaas ook een hoger besteedbaar inkomen.
Kun je zeggen, en de auteur van het artikel denkt hetzelfde:
Vermoedelijk krijgt de hoofdtelefoon een prijs van zo'n 250 euro en zal deze relatief repareerbaar zijn, net als andere Fairphone-producten. Verdere details zijn nog niet bekend.
De Fairbuds in-ear zijn niet eenvoudig te repareren mbt vervangen batterij (en ik meen zelfs in het geheel niet). Dat vind ik toch wel een minpunt. Grootste plus is de recycled materialen.

De joystick lijkt me als doel hebben remote control (bijvoorbeeld harder, zachter, enz) maar dat is speculatief.
Dit lijkt mij juist een top product om 'eerlijk' te maken. Specs zijn minder belangrijk dan bij een telefoon en de repareerbaarheid is juist een probleem. Ik zou dit best willen kopen, al was het maar op Fairphone te supporten...
Say what? Specs zijn juist extreem belangrijk. Die bepalen de kwaliteit van het geluid en dat is het allerbelangrijkste van een koptelefoon.
Alleen is dit zo te zien een Bluetooth koptelefoon. Dus geen versterker en een ingebouwde DAC. Ik zou zeggen: veel succes met al die specs, maar een fantastische geluidskwaliteit gaat het niet worden.
Heb je ooit geluisterd naar een Sony XM3, XM4, of XM5? Dat zijn echt top dingen. Er zijn nog veel meer andere bluetooth koptelefoons met goed geluid!
Je hebt er ook codecs(?) voor zoals APT-X (HD etc) en vanalles.
Ik heb meerdere “high end” bluetooth koptelefoons in mijn bezit gehad: een paar van B&W, eentje van Shure. Alledrie in het €300+ segment. Slecht is het niet hoor, maar mijn opmerking gaat meer over het feit dat het met de specs voor Bluetooth koptelefoons “ergens” ophoudt qua geluidskwaliteit. Wil je meer / beter, dan heb je versterking nodig en een DAC (liefst ook nog afzonderlijk), met een bedrade koptelefoon. Daarmee zeg ik trouwens niet dat een bedrade koptelefoon per definitie een betere geluidskwaliteit heeft.
Bluetooth koptelefoons hebben nu eenmaal een andere use case, die meer gericht is op allerlei gemakken dan specifiek op geluidskwaliteit.
En écht, zet eens een high end ding van Focal of Audeze op je oren (om zomaar eens twee merken te noemen), met een degelijke versterking en DAC, dan ga je exact begrijpen wat ik bedoel. En ja, iedereen hoort dat verschil, tenzij er een serieus probleem met het gehoor is.
Dat heeft toch niets met Bluetooth te maken? Met de LDAC codec kan je vrijwel lossless de audio naar de koptelefoon sturen, en de beste ESS of AKM dac chipjes en headphone amp chipjes passen prima in een koptelefoon. Ding gaat dan wel 1000 euro kosten en maar een uurtje mee op de accu. Kennelijk is daar niet voldoende doelgroep voor.
Deels wel, met standaard Bluetooth is het niet mogelijk om lossless audio over te sturen omdat de bandbreedte te hoog is.

LDAC is in theorie behoorlijk goed, maar in de praktijk kiezen telefoons regelmatig lagere LDAC bitrates zoals 330 kbps om de verbinding stabiel te houden. Voor aptX lossless moet je specifieke hardware hebben en ook deze schakelt over naar lossy zodra de verbinding minder dan ideaal is.

Wat ook meespeelt, is dat de DAC en versterker in de hoofdtelefoon zitten bij Bluetooth headphones. Dat betekent dat ze gekozen zijn voor laag energieverbruik en compactheid. Terwijl een losse DAC en versterker minder een compromis hoeven te zijn.
Een ander nadeel is dat Bluetooth speakers door de elektronica vaak gesloten zijn, terwijl open hoofdtelefoons over het algemeen beter worden gewaardeerd op geluidskwaliteit.
Ik heb de XM3 en XM4.
Gebruik de XM4 meer dan een jaar dagelijks nu.

Lekker koptelefoontje en draadloos gemak. Gewoon dik oke voor bluetooth audio.

Maar vergelijken met bedrade koptelefoons is niet echt fair. Bedraad is zoveel betere kwaliteit voor ninder geld vaak ook nog. Ervan uitgaande dat je al een dac en versterker hebt.

Echter irriteert de draad me vaak, waardoor de ervaring draadloos (xm4) veel beter is. Gewoon afweging die je maakt.
Maar vergelijken met bedrade koptelefoons is niet echt fair.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat werd ook niet gezegd. Er werd gezegd dat de specs niet zo veel uitmaken omdat een bluetooth koptelefoon toch nooit echt goed klinkt, wat gewoon niet waar is.
Vind ik een beetje negatief.
  • Ten eerste heb je nog altijd LDAC en aptx.
  • Ten tweede streamen de meeste mensen, dus veel verschil is het niet.
  • Ten derde kun je beter goede drivers hebben icm enkel sbc en zonder draad, dan slechte drivers met draad en LDAC.
Maar een redelijk presterende en neutraal klinkende koptelefoon maken is niet zo moeilijk imho. Goede ANC, app, Software, etc wel. Daar komt bij dat het draadloos maken ruimte vergt en dit de klankkast aantast.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 31 juli 2024 04:38]

Geluiskwaliteit + bouwkwaliteit + gebruiksduur van 1 batterij-lading + comfort....

En welke het belangrijkste is...tja ook al is het geluid briljant - als de accu leeg zou zijn na 5 minuten dan koopt niemand het. Het is toch vooral de som der delen waarbij de weging van een onderdeel per persoon nog wel wat verschilt denk ik.
Mij ook, er zijn weinig 'eerlijke' koptelefoons. Prima visie, van gerecyclede materialen en repareerbaar.
Maar er is geen enkele indicatie dat dit een eerlijk apparaat is. De earbuds van Fairphone krijgen een 1/10 van iFixit.

Het weglaten van de headphone jack op de 4 is gewoon ongelofelijke gelul. Ik verwacht iets dergelijks van deze headphones en het lijkt erop dat dit gewoon een cashgrab is die inspeelt op de gevoelens van mensen die duurzaam willen zijn.

https://nl.ifixit.com/Tea...s+Earbuds+Teardown/146449
Dat had ik gemist, bedankt voor de link.
Ik weet niet maar zit mij zo af te vragen wat je dan aan een koptelefoon zelf zou kunnen vervangen op dan misschien de oorschelpen na dan. Bij mijn al stokoude Sennheiser draadloze koptelefoon kan ik nog steeds losse oorschelpen krijgen en er gewoon oplaadbare AAA accu's in zitten. Dus tja dat vind ik eerlijk gezegd niet zo heel bijzonder zeker als er dan een prijskaartje van 250 euro aan vast hangt.

Sowieso vind ik bij een koptelefoon de geluidskwaliteit en zitcomfort toch nog wel heel wat belangrijker dan of die reparabel is.
Er is best veel wat je zou kunnen vervangen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een gebroken hoofdband, kapot geblazen drivers, beschadigde earcups aan de buitenkant etc.
Bovendien komen moderne hoofdtelefoons allemaal met een ingebouwde accu, en wordt niets meer geleverd met oplaadbare AAA batterijen, omdat ingebouwde accu's in bijna alle opzichten superieur zijn. Maar mocht zo'n accu dus kapot gaan, dan zou je die ook kunnen vervangen.
Zo zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een gebroken hoofdband, kapot geblazen drivers, beschadigde earcups aan de buitenkant etc.
Dat ligt ook wel aan de kwaliteit van een koptelefoon want als ik b.v. naar de Sennheisers kijk dan moet je toch echt veel doen wil je een hoofdband kapot krijgen. En tja, opgeblazen drivers, dan kan je je afvragen hoe duur dat gaat worden en of dat wel loont.

Maar goed, zoals ik al schreef vind ik geluidskwaliteit en comfort boven reparabel staan, en tja, in hoeverre deze Fairphone koptelefoons goed zitten en klinken ? Moeten ze toch voor dat bedrag van goede huize komen want voor 250 euro kan je een heel goede Sennheiser of AKG kopen.
Maar goed, zoals ik al schreef vind ik geluidskwaliteit en comfort boven reparabel staan
Laten we eerlijk zijn, als je het niet belangrijk vindt om een snelle auto te hebben dan koop je geen Porsche, als je de smaak van koffie belangrijker vindt dan gemak, dan koop je geen Senseo, en als je duurzaamheid geen prioriteit geeft dan is Fairphone geen merk voor jou. Dan kun je zeggen: "Als ze duurzaam en comfortabel en betaalbaar en goed zijn dan koop ik het wel", maar als dat allemaal te combineren zou zijn dan zou iedere fabrikant dat doen.
en als je duurzaamheid geen prioriteit geeft dan is Fairphone geen merk voor jou
Let wel, bij koptelefoons ligt mijn prioriteit ietwat anders ja, dit omdat comfort en geluidskwaliteit voor mij het belangrijkste is.
maar als dat allemaal te combineren zou zijn dan zou iedere fabrikant dat doen.
Fairphone is echt niet de enigste want zoals ik al Sennheiser als voorbeeld schreef. Maar duurzaamheid ligt ook niet alleen eraan of het te repareren valt maar ook het gebruik van degelijke materialen.

En tja, duurzaamheid kan ook betekenen dat je gewoonweg zuinig omspringt met apparaten en b.v. niet om het jaar wat nieuws kopen. Gewoon lang doen met wat je hebt is ook heel duurzaam want bedenk namelijk dit. Als iets reparabel is moeten er toch ook net zo goed weer reserve onderdelen gefabriceerd worden. De oude onderdelen verdwijnen ook net zo goed weer als e-waste, dus tja, het is niet allemaal zo Fair als het lijkt. Let wel, daarmee wil ik niet zeggen dat Fairphone fout bezig zou zijn, nee hoor, prima juist met wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door Roel1966 op 31 juli 2024 04:38]

Fairphone is echt niet de enigste want zoals ik al Sennheiser als voorbeeld schreef.
ik snap wat je bedoelt. Ik heb zelf de HD450BT met ruisreductie; de oorkussens heb ik onlangs vervangen (laten vervangen, wat een priegelwerk). De batterij gaat ongetwijfeld minder lang mee dan toen ik 'm 6(?) jaar geleden kocht, maar 12 uur was toch al erg veel. Het geluid en zeker de ruisreductie zijn niet de hoogste kwaliteit, maar kunnen er prima mee door, ik vraag me af of Fairphone daarin beter gaat worden.
En tja, duurzaamheid kan ook betekenen dat je gewoonweg zuinig omspringt met apparaten en b.v. niet om het jaar wat nieuws kopen.
En daar heb je helemaal een punt. Als ik mijn Senheiser weg doe omdat de Faiprhone duurzamer is dan maak ik een verkeerde keus. Maar als mijn Senheiser op een dag gesneuveld is kan ik wel de Fairphone een eerlijke kans geven.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 31 juli 2024 04:38]

Het geluid en zeker de ruisreductie zijn niet de hoogste kwaliteit, maar kunnen er prima mee door
Mee eens, ondanks dat mijn oude Sennheiser analoge draadloze koptelefoon qua draadloze techniek achter loopt is de geluidskwaliteit en zitcomfort beter. Maar net zoals je schrijft, voor de prijs is het zeker geen verkeerde koptelefoon want ik heb er toen zelfs minder voor betaald dan nu in de pricewatch staat.
Als ik mijn Senheiser weg doe omdat de Faiprhone duurzamer is dan maak ik een verkeerde keus.
Precies, zeker nu je de Sennheiser nog hebt laten opknappen zou het zonde zijn. En tja, blijft ook nog maar de vraag wat Fairphone gaat rekenen voor losse onderdelen, plus hoe lang.
Moeten ze toch voor dat bedrag van goede huize komen want voor 250 euro kan je een heel goede Sennheiser of AKG kopen.
Als ik nu in de pricewatch kijk zie ik alleen de volgende bluetooth opties van Sennheiser en AKG voor minder dan €280:
- Sennheiser Momentum Wireless voor €249 bij Electro World (een winkel met slechts 2.5 sterren, bij Expert (de volgende goedkoopste optie) kost hij €359)
- Refurbished Sennheiser PXC 550 Wireless voor €237
- AKG K371-BT voor ~€191 (die krijgt slechts 2 sterren dankzij slechte bouwkwaliteit, en werd vaak zelfs voor minder dan €150 verkocht, dus de kwaliteit daarvan is te betwijfelen)
- AKG N700nc voor €239 (die wordt alleen nog op Bol.com Plaza verkocht omdat hij EOL is)

Sennheiser en AKG hebben dus niet echt veel opties voor eenzelfde prijs.
Echter, Fairphone heeft hier natuurlijk wel concurrentie van Sony (WH-1000XM4 & WH-XB900N), Bose (QC SE & QC 45) en Jabra (Elite 85h).

[Reactie gewijzigd door Stijnvi op 31 juli 2024 04:38]

Als ik nu in de pricewatch kijk zie ik alleen de volgende bluetooth opties van Sennheiser
Weet niet hoe je gezocht hebt in pricewatch maar ik zie toch echt meerdere Sennheisers er staan waaronder degene die ik hier ook heb liggen.

uitvoering: Sennheiser HD 450BT (Zwart)
Ik had ook een minimumprijs ingesteld van €160, om zo wel in redelijk dezelfde prijsklasse te blijven, vanuit de veronderstelling dat de prijsklasse een redelijke weergave is van de kwaliteit
'Helaas' is het bij Fairphone wel gebleken dat je minder kwaliteit krijgt voor dezelfde prijs. Ergens ook logisch, want het aandeel 'fair' kost je extra. De repareerbaarheid en de controle van de hele keten is wat daarvoor terugkrijgt. Maar verwacht niet dat deze koptelefoon qua geluidskwaliteit kan tippen aan een andere van dezelfde prijs.
Ik heb mijn laatste koptelefoon weg moeten doen vanwege een verouderde accu. Met een soldeerbout was het misschien nog gelukt om te vervangen, maar ik hoop echt dat deze koptelefoon veel langer mee kan door de te vervangen onderdelen. Verder denk ik dat het een slimme zet is: in tegenstelling tot een smartphone is een koptelefoon veel langer te gebruiken, waar je met eens martphoen na een aantal jaar merkt dat processor te langzaam wordt en het geheugen te klein.
vanuit de veronderstelling dat de prijsklasse een redelijke weergave is van de kwaliteit
Bij audio apparatuur valt daar niets van te zeggen en al zeker bij koptelefoons niet omdat je zit met o.a. al persoonlijke smaak. Net als iets als zitcomfort ook heel persoonlijk kan zijn en ook aan de grootte van het hoofd ligt.

Ander voorbeeld, ik heb hier een AKG bedraade koptelefoon, relatief goedkope koptelefoon gekocht vooral voor monitoring als ik muziek ga opnemen van de synth en keyboard. Geluidskwaliteit etc.. was niet zo belangrijk omdat die puur voor monitoring bedoeld is. Apart genoeg is dat een van mijn best klinkende koptelefoons die ook nog eens een prima zitcomfort heeft.
Heeft repareerbaarheid en gebruik van gerecyclede materialen wel zo'n meerprijs nodig ?
Zolang we de specificaties niet weten is het lastig te oordelen of €250,- een meerprijs is of niet. Mijn B&W was duurder.
Waarom noemen ze deze schelpen "Buds"?

Verder vind ik dit persoonlijk een interessanter "duurzaam" product dan hun phones, die toch net wat missen. Voor mij.

Hier mag je van mij zo "duurzaam" en eerlijk mee gaan als je maar wilt.
Als er maar goed geluid uit komt. Ik zie ze verder toch niet :)

[Reactie gewijzigd door HMC op 31 juli 2024 04:38]

Dus geen microfoon lijkt het, en geen 3.5mm-aansluiting voor wanneer 'ie leeg is... ik vind het super jammer maar weer typisch fairphone. Werkt vast voor 80% van de mensen en ik opende het artikel met dezelfde instelling als Limbeckx, die schreef:
Specs zijn minder belangrijk dan bij een telefoon en de repareerbaarheid is juist een probleem. Ik zou dit best willen kopen, al was het maar op Fairphone te supporten...
Dat vind en wil ik namelijk ook, maar een telefoon zonder wifi zou ik ook niet kopen. Je kán je wel behelpen zonder zo'n feature, maar voor die prijs... moet dat? :(
Nice, ik zit te wachten op een draadloze koptelefoon waar je gewoon de batterij van kan vervangen.
Bij die van Repeat audio kan dat dus ook niet dan moet je alsnog de hele klankkast vervangen als de batterij het begeeft. Hopelijk kan het wel bij deze fairphone variant.
Gaat Fairphone OnePlus achterna? Het assortiment aan producten steeds meer uitbreiden, andere delen van de markt betreden en de missie / visie beetje bij beetje uit het oog verliezen.

Noem het bovenstaande kort door de bocht, maar dat gevoel krijg ik wel bij het lezen van een artikel als dit.
repeat audio is een goed alternatief.
Iets kapot? Haal het eraf en je krijgt meteen nieuw onderdeel volgende dag thuis gestuurd.
Gaat levenslang mee.
Interessant idee, maar het is verre van gegarandeerd lifetime. Ze kunnen eenzijdig zo de voorwaarden wijzigen (nou voorruit, je krijgt twee weken notice), of eenzijdig besluiten dat je misbruik maakt van de dienst en je afsluiten, verder is het maar de vraag wat er gebeurt als het bedrijf er helemaal mee stopt. Er staat niets over eventuele verzekeringen die ze zijn aangegaan die de kosten voor klanten dekken als het bedrijf er mee stopt of een andere dergelijke garantie.

Die dienst is misschien levenslang, maar daar moet je maar op gokken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.