'The Coalition richt al zijn pijlen op ontwikkeling Gears 6'

The Coalition, de gamestudio en Microsoft-dochteronderneming, richt nu zijn aandacht op de ontwikkeling van thirdpersonshooter Gears 6; twee andere projecten binnen de studio zijn geschrapt. Dat stelt gamesindustrie-insider Jeff Grubb.

Zo schrijft onder andere Video Games Chronicle. Wat die twee andere projecten waren, is niet duidelijk. Wel is bekend dat The Coalition ook ingezet werd om de ontwikkeling van Halo Infinite te ondersteunen en dat de studio hielp bij de ontwikkeling van de Matrix Awakens-techdemo voor de PlayStation 5 en Xbox Series. Ook zijn er onlangs ontslagen gevallen bij The Coalition, aldus Kotaku.

De ontslagen en het verleggen van de focus naar andere projecten is een fenomeen dat zich momenteel vaker afspeelt in de tech- en gamesindustrie. Onlangs vielen ontslagen bij 343 Industries, Bethesda, PayPal, Spotify, Google, Amazon en Microsoft. EA schrapte onlangs Battlefield Mobile en Apex Legends Mobile en naar verluidt is een nieuwe Titanfall ook geannuleerd. Dit vanwege tegenvallende financiële vooruitzichten.

De game is niet het enige stuk Gears of War-media dat in ontwikkeling is. Netflix werkt aan twee projecten met de franchise. Dat worden een liveactionfilm en een animatieserie.

Gears 5

Gears 5. The Coalition is sinds Gears 4 verantwoordelijk voor de franchise.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

03-02-2023 • 11:30

39

Reacties (39)

39
39
17
0
0
21
Wijzig sortering
Ik vrees dat de aandacht van veel gebruikers voor 'yet another game with the same theme' aan het verslappen is. Tegelijkertijd is het ook moeilijk om met echt iets nieuws te komen
Kan wel met iets nieuws komen; denk dat battle royale concept (eigenlijk last man standing maar in nieuw jasje) de grootste innovatie is op gebied van gameplay.

Maar het is veelal minder risico vol om door te gaan met het bekende, wat redelijk succesvol is.

De innovatie en nieuwe functies en gameplay lijkt voornamelijk uit de onafhankelijke hoek te komen.
daar zat ik ook aan te denken. Battle Royale was eigenlijk de laatste echt significante 'innovatie'.
Extraction shooters. Idle games. Beiden toch vrij recent.
Meestal is innovatie iets subtieler dan een heel nieuw subgenre. Bestaande dingen op een nieuwe manier combineren. Hoe groter de game hoe meer ruimte er is om met kleine dingen te innoveren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 01:16]

Survival games zijn ook in één keer geëxplodeerd toen met DayZ en vervolgens H1Z1 / Rust / The Forest.
Extraction games zoals Dark & Darker, Tarkov en Hunt zijn ook innovatief. Vooral Dark & Darker. Het is geen shooter maar een melee based medieval game. Welke toevallig een open beta heeft volgende week.
Ik heb veel Quake (2) gespeeld en ik zie eigenlijk helemaal niets nieuws tussen de mods die we destijds hadden en de huidige games. En die mods waren veelal ook weer gebaseerd op eerdere ideeën.

Man, wat hadden we leuke mods.. Een oude favoriet was de Crate mod. Iedereen ziet er uit als een krat in een warenhuis vol kratten: Quake II - CrateDM mod
Super simpel, creatief en heel veel lol.

De meest populaire mods zie je tegenwoordig weer terug als volledige games zoals DayZ, counterstrike, TF2, Dota, The Stanley Parable en PUBG. Allemaal community mods die omgetoverd zijn tot een game die ironisch genoeg meestal geen mod-support meer heeft....

Dus als je echt iets 'nieuws' wilt moet je inderdaad kijken naar indie wereld of de community.
En als het populair is, staan de uitgevers al klaar met een zak geld om er een game van te maken met microtransacties. De vraag is alleen of je erin trapt....
Ik wacht nog steeds op een nieuwe Tremulous-achtige game. Beste Quake-mod ooit.
Ugh.. Zodra ik battle royal hoor dan haak ik af.
Battle royale is gewoon deathmatch zoals in Doom 30 jaar geleden. Ja, de map is te groot en die wordt dan weer kleiner, maar dat is dan ook de enige 'innovatie'.
Het is meer last man standing met een kleiner wordend speelveld dan DM zoals doom, zie het als een game modus, ctf, conquest, (team)death match.

Bedoel hoeveel nieuwe zaken zijn er bijgekomen of nog mogelijk, als gaat om gameplay. Denk dat battle royale, en ‘Ping’ zoals bij Apex nieuwste toevoegen zijn.

(Ik weet, Ping zoals apex niet de eerste, wel die het breed introduceerde bij grote publiek)
Het is inmiddels de derde generatie bald space marine covershooter in bruingrijsgetinte wereld, maar dat is waar de serie voor staat en wat men verwacht. Digitaal comfort food net zoals Ubisoft Assassin's Cry, Fifa of GTA.

"Triple A" maakt simpelweg dat wat goed verkoopt, geef ze eens ongelijk. Ze zullen het wiel niet opnieuw uitvinden, ze waren ooit dit wiel. Ondertussen pikt men vanzelf wel weer een nieuw genre op uit de indie-hoek om op in te haken, al dan niet binnen dezelfde franchise. Zoals ze ook Gears Tactics hebben uitgebracht. Of hoe horde modes ineens overal werden geïntroduceerd.
gears 5 was anders tamelijk kleurrijk er zat ook gifgroen/donkergroen blauw/donkerblauw in :+
Mee eens, alleen zou ik GTA niet echt in dat rijtje zetten, dat is nu niet echt een titel waar in hoog tempo nieuwe games van verschijnen, en elke echte nieuwe GTA is tot nu toe toch wel degelijk enorm veel anders/beter dan die daarvoor. GTA online is natuurlijk wel een extreem voorbeeld van een long-lasting cash-cow, maar dat is feitelijk al die tijd exact dezelfde game met af en toe wat kruimels nieuwe content om spelers vast te houden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juli 2024 01:16]

Ik vind GTA ook mooie games hoor, maar is 5 nou echt in de basis zo anders dan 3? Ja het is veel mooier en uitgebreider maar de basis gameplay is eigenlijk hetzelfde.
En dat er weinig games uitkomen dat komt voornamelijk door het uitmelken van GTA online. Tussen 1997 en 2013 zijn er 7 games uitgekomen (in de hoofdserie). Bij gears is dat 6 games tussen 2006 en 2019. Het tempo is bij gears iets constanter waar GTA snel begon en tegenwoordig echt met een slakkentempo gaat, maar gemiddeld genomen scheelt het weinig. Ik zou ze echter beiden niet bij Assassin's Creed of FIFA scharen...
Hoewel ik GTA geweldig vind zou ik niet bepaald zeggen dat het echt heel anders/beter is dan zijn voorganger.

Ja het ziet er beter uit en veel dingen zijn fijnmaziger maar de hoofdlijnen zijn eigenlijk steeds het zelfde.
Third person shooter waarin je missies doet en auto's kunt rijden.

Het enige wat ik als vernieuwend zou bestempelen in GTA V was dat je meerdere characters had. De rest had ik volgens mij allemaal al eens gezien.

Er zit lang tussen de games waardoor het niet zo uitgekauwd aan voelt maar los van een nieuw verhaal en weer wat fijnmazigere gameplay zoals GTA VI ons waarschijnlijk meer van het zelfde brengen.

En dat is OK, zoals @Cid Highwind zegt, digitale comfort food. Ik kan er wel wat van gebruiken af en toe.
Lemnis Gate, een turn based FPS waar je vrijelijk in kan bewegen. Trailer:
https://m.youtube.com/watch?v=oiqJiO55PPM
Het duurd ondertussen wel erg lang Gears6. Waarschijnlijk ook de reden van dit nieuws. :*)
Omdat ze eigenlijk zeiden dat ze eerste een nieuwe ip gingen maken, nadat ze nieuwe unreal engine onder de knie hadden. En na het zien van matrix demo die ze samen met epic hebben gemaakt, had ik wel een nieuwe open wereld game van hun willen zien of een echte volledige matrix game
Wel is bekend dat The Coalition ook ingezet werd om de ontwikkeling van Halo Infinite te ondersteunen en dat de studio hielp bij de ontwikkeling van de Matrix Awakens-techdemo voor de PlayStation 5
Ehmmm @Mark_88 toen je dat schreef dacht je toen zelf niet al van hey wat vreemd, waarom zou een van Microsofts studio's helpen bij een ps5 demo? Die demo was er uiteraard ook gewoon voor de Xbox series s en x.
Ah natuurlijk! Fixed.
Ik hoop dat ze gears weer lomp en bruut maken.
De laatste delen wel gespeeld maar ze kwamen gewoon niet zo over als die eerste delen op de 360 (Die zagen er voor die tijd ook wel echt vet uit). Ik kon mijn vinger er eigenlijk niet op leggen wat nou het verschil was tot ik deze video tegen kwam:

https://www.youtube.com/watch?v=JalWT8oNxhk

Eerste delen waren veel grauwer en de acties en close ups veel gruwelijker in beeld gebracht, levendiger!

Haal Cliffy B(leszinski) weer aan boord wat mij betreft!

[Reactie gewijzigd door nexhil op 23 juli 2024 01:16]

Bij Gears 5 hielp het wat mij betreft ook niet dat ze naar een open structuur gingen bij een aantal chapters. Joepie, door een woestijn surfen op zoek naar de volgende mini-chapter. Haalde voor mij zo ontzettend de lol er uit. De lineaire levels, zoals we Gears of War kennen, waren stukken beter. Overigens is de Hivebusters DLC ook lekker ouderwets GoW en dat is echt wel een toffe aanvulling.
Mee eens, was ook geen fan van de 'open wereld' in Gears 5.
Er is niks mis met een lineaire game, niet alles hoeft open world te zijn. Kijk maar naar bijv. God of War of Dead Space.
Juist bij Gears, wat ook een beetje een Hollywood blockbuster rollercoaster ride game is, is het fijn als het een beetje lineair is.
Ik kijk wel uit naar Gears 6, maar het mag wel wat meer de sfeer van de eerste 3 games hebben wat mij betreft.
Denk dat daar ook de tweedeling is gekomen in de fanbase, deel vond juist het meer open world aspect leuker dan de liniaire A-B corridor fights, en ik zit er ook aardig mixed in. Ene kant leent Gears zich wel voor een geweldige stukje openworld (denk Division meets Outriders), maar gelijktijdig is dat simpel 'Gears' niet.

En dat zie je bij meer langlopende series, de 1 wil juist dezelfde style/richting, de ander wil juist 'de variatie' van hetzelfde anders zien (DMC heeft daar imho 1 van de beste stappen in gezet).
Alleen waren de open wereld levels niets meer dan naar eigen keuze de sublevels zoeken en spelen. Zodra je daar was aanbeland was het weer lineair. Voor mij werkte het gewoon niet. Oh ja, ik vond het ook niet tof als je een Warden tegenkwam. Brrr.
Hivebusters was eigenlijk wat gears was. Dit was zo een toffe stukje DLC!
Eindelijk een nieuwe Gears, wacht al lang om eindelijk het vervolg te kunnen spelen, aangezien 5 toch een open einde had. Ben ook benieuwd hoe de impact gaat zijn op het verhaal met de eind keuze, aangezien je in deel 5 op het einde een keuze moest maken wie je liet dood gaan.

Wel was ik benieuwd welke projecten men aan het werken was en of deze misschien ooit in de toekomst toch opgepakt gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Linksquest op 23 juli 2024 01:16]

Coalition is ook 1 van de weinige die optimaal gebruik maakt van de Unreal Engine. Ik kan niet wachten op Gears 6 draaiend op Unreal Engine 5/5.1
Ik ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen. Ik heb nu 5 maanden mijn eerste xbox. Gears 1 vond ik echt heel vet. Dus met goede moed Gears 4 opgestart. Echt niet best... grafisch goed in orde, maar met gameplay van letterlijk 20 jaar geleden. Geen reet aan. Gears 5 heb ik kort gespeeld en dat voelt een stuk moderner aan, maar die game moet ik nog wel even goed de kans geven.

Ze moeten deze game wat mij betreft opnieuw uitvinden om echt boeiend te zijn.
Wel bijzonder dat ze meehielpen aan een techdemo voor het concurrerende platform. Misschien om de engine onder de knie te krijgen?
Nee, de matrix demo was gewoon een 'new gen showcase', niet expliciet voor de PS5, was er ook gewoon voor de Xbox.
Aha, ik heb alleen een PS5. Wist niet dat de demo ook op Xbox was. Thanks!
En zelfs PC, het was namelijk de Unreal Engine 5 demo. Later heeft iemand dacht ik nog een 'superman' versie gemaakt die je nog steeds vrij kan downloaden/spelen op de PC, maar het was hoofdzakelijk om te laten zien wat 'bizar snelle data access' kan met een compleet nieuwe engine.

https://tjatomica.itch.io/superman-ue5
Link naar de demo met superman.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 01:16]

Wordt waarschijnlijk de launch titel van de Xbox Series ... (vul maar in) 8)7

[Reactie gewijzigd door Roko op 23 juli 2024 01:16]

Een Gears 6 is zeer welkom. :) Wel benieuwd naar de projecten die eventueel gecancelled zijn.

Hopelijk blijft Gears 6 wel bij zijn roots qua gameplay. Juist de gameplay maakt Gears “Gears”. Geen enkele Gears fan zit denk ik te wachten op een “reinvention” van de gameplay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.