Ruim helft Nederlanders bewaart oude mobiele telefoons in la of op zolder

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat ruim de helft van alle Nederlanders boven de 16 jaar een of meerdere oude mobiele telefoons thuis bewaart. Dat gebeurt voornamelijk in een la of in een doos op zolder. Oude laptops en tablets worden door 40 procent van de Nederlanders bewaard.

Het CBS heeft met een enquête onderzoek gedaan naar het ict-gebruik van Nederlanders in 2022. Er namen 5800 mensen van 16 jaar of ouder deel aan het onderzoek. Van alle respondenten geeft 55 procent aan dat hij of zij oude mobiele telefoons of smartphones in huis bewaart. Waar bijna een kwart van de Nederlanders hun oude mobiele toestel heeft gerecycled, gooide 2 procent deze bij het afval. Iets minder dan een kwart van de ondervraagden heeft het oude apparaat verkocht of weggegeven.

Het recyclen van oude mobiele telefoons gebeurt het meest door 65-plussers. Nederlanders jonger dan 65 jaar zetten hun oude toestel juist vaker te koop of geven het weg. Het gaat om 22 procent van de 65-plussers en 11 procent van de mensen onder de 65 jaar. Verder worden oude pc's vaker ingeleverd voor recycling dan oude telefoons. In 2022 gaf 36 procent van de ondervraagden aan een oude pc gerecycled te hebben. Deze werden door 23 procent van de respondenten thuis bewaard. Door 18 procent van de ondervraagden werd de oude pc verkocht of weggegeven.

Bij de aanschaf van nieuwe mobiele apparaten letten weinig Nederlanders op de milieuvriendelijkheid van het product. Het gaat om ongeveer 5 procent van de respondenten. Voornamelijk de snelheid, de hoeveelheid geheugen en de prijs zijn voor kopers belangrijk. Op het energiegebruik van een mobiel apparaat let ongeveer 10 procent van de ondervraagden. 2 procent van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij het belangrijk vindt dat het oude apparaat kan worden ingeleverd bij aankoop van een nieuwe, eventueel in ruil voor korting of extra garantie.

Door Sabine Schults

Redacteur

18-11-2022 • 11:37

214

Reacties (214)

214
213
68
1
0
134
Wijzig sortering
Ik ben geschokt dat maar rond de 5% van de respondenten op de milieuvriendelijkheid van nieuwe mobiele apparaten let. Dat versterkt mijn gevoel van eenzaamheid nog meer. Wat ik zelf trouwens heb gedaan met mijn vorige toestel (een Fairphone 2) is deze voor 10 euro in te leveren via het recycling programma van Fairphone (hij was defect, dus bewaren/doorverkopen had geen zin) en de telefoon daarvoor, een Nokia 1100 (dumbphone) gebruik ik als reserve en is wel heel handig om te hebben, als je smartphone een keer een euvel heeft om toch nog wel mobiel te kunnen bellen. In die reserverol heb ik er wel een paar keer nut van gehad, de laatste keer terwijl ik aan het uitzoeken was wat er met mijn FP2 mis was en wachtend op de bestelling van de Fairphone 4 (de keer daarvoor was toen het scherm van de FP2 kapot was en ik wachtte op de bestelling van een nieuw scherm).

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 22 juli 2024 22:14]

Het aspect milieu wordt zwaar overtrokken voor een klein toestel dat je eens per jaar/twee jaar koopt. Het levert veel meer op om het milieuaspect van dagelijkse aankopen eens na te kijken. De discussies over plastic cellofaantjes rond elke komkommer, het feit dat onze supermarkten vol liggen met exotisch fruit en vlees uit verweggistan, de uitstoot van transport, verwarming etc. Al zou je de dagelijkse zaken met 5% milieuvriendelijker maken dan levert het veel meer milieuwinst op dan alle discussies over mobiele toestellen en aankopen gevoerd door een instituut dat maandelijks een heel parlement verhuist...
Plastic om komkommers en het meeste voedsel heen, levert een stuk meer op dan dat het aan plastic kost(kosten/milieu). Voedsel blijft langer vers en wordt minder snel beschadigt. Zonder dat plastic wordt er een stuk meer voedsel verspilt.
Voedselverspilling voor de mens misschien maar een rotte komkommer die wij weggooien gaat gewoon op in het ecosysteem als compost en insectenvoedsel. Dat plastic breekt echter niet af...
Wat inhoud dat er een extra komkommer geproduceerd en vervoerd moet worden. Dat kost meer energie en vervuiling, dan dat stukje plastic fabriceren kost.
Het is om te beginnen nogal een discussie op emotionele argumenten. Op voorwaarde dat het netjes weggegooid wordt, en bij komkommerplasticjes e.d. zal dat meestal zo zijn omdat ze in de keuken gebruikt worden, is het feitelijk gewoon een tussenvorm van aardolie. Uiteindelijk wordt het afval verbrandt. Plastic zorgt er in verbrandingsinstallaties voor dat er minder met gas bijgestookt hoeft te worden.

Als je alle plastic uit het restafval probeert te halen krijg je nieuwe problemen.
Je moet wel bedenken dat de materialen die in jouw mobiele telefoon zitten al uit mijnen in Afrika en Zui-Amerika zijn gehaald, vervolgens per ship naar China zijn gebracht en naar fabrieken door het land zijn vervoerd, daarna weer nar een andere fabriek om alles samen te voegen tot een mobiele telefoon die daarna weer per schip naar Nederland zijn gebracht. Tijdens de verschiollende processen wordt zeer matig rekening gehouden met milieuaspecten. Zelf vind ik het schandalig dat mensen na 1 of 2 jaar zo'n apparaat weer afdenken omdat het niet 'nieuw' meer aanvoelt of omdat ze denken dat het apparaat niet snel genoeg meer is (wat we hoofdzakelijk te danken hebben aan de OS ontwikkelaars en slechte programmeurs). Het recyclen van de devices geeft ook weer een milieubelasting wanneer ze in het gunstigste geval hier worden ontmanteld, maar in veel gevallen ergens in een container op de kust van Ghana worden gedumpt of via Hong Kong China worden ingeloods om door onwetende mensen handmatig op zeer ongezonde wijze te worden ontmanteld.
Ik weet dat de aardolie die voor de cellofaantjes wordt gebruikt ook niet best is, maar ik wil pas oordelen als ik een eerlijke vergelijking in werkelijke cijfers uitgerekend zie.
Klopt allemaal maar over hoeveel materiaal praten we nu eigenlijk in een toestel van 200 gram waar je 1-2 jaar mee doet? Er zijn zoveel andere dagelijkse producten die ook vervoerd worden vanuit godweetwaar naar hier. Dagelijks meren hier schepen vol bananen (en wat wit poeder) aan in onze havens die we voor een euro per kilo kopen. Seizoensgroenten bestaan niet meer, we vliegen (!) gewoon duizenden kilo's aan sperziebonen en weet ik wat nog meer in uit Kenia, rundvlees uit Ierland en Argentinië, verwarmen hier kassen met gas om bloemen te kweken om over de uitstoot van vleesproductie maar te zwijgen.

Buiten dagelijks voedsel sleuren we ook hele collecties kleding uit Azië naar hier waarvan het onverkochte deel na enkele maanden in de verbrandingsoven verdwijnt want "uit de mode". De Action ligt vol troep uit China dat na drie keer gebruiken kapot is en we bestellen ons suf bij ome Ali in China die de bergen pakketjes dagelijks naar Europa laat vliegen. Allemaal stuk voor stuk zaken die veel harder vervuilen dan dat ene toestel waar je een jaar of twee mee doet. Het klopt, dat is niet lang voor zo'n toestel maar er wordt buitensporig op de vervuiling van een klein toestel gemekkerd terwijl er op dagelijkse aankopen duizenden keer meer winst te behalen is. Intussen verkopen fabrikanten ons telefoons zonder kabel/lader want milieu, hou toch eens op...

[Reactie gewijzigd door Andros op 22 juli 2024 22:14]

Ik vind dat voor al die andere rommel uit China precies hetzelfde geldt. De meeste van die troep begeeft het binnen de kortste keren, waarna er weer een nieuwe lading moet worden aangevoerd. Vrijwel alle producten worden via dit model gemaakt. Ik heb spullen die veertig jaar terug zijn gemaakt en nog prima werken, maar alles wat de afgelopen twintig jaar is geproduceerd leeft niet veel langer dan 5 jaar. Wat dat betreft is zo'n oplader wel/niet bij een telefoon dus ook onzin. Toch is het ook een mentaliteitsprobleem bij consumenten. We willen gewoon zo vaak mogelijk 'iets nieuws' kopen omdat dat goed voelt.
Wat betreft die telefoons vergelijken met de bananen. Het lastige is dat het niet alleen over het volume of gewicht gaat. In een telefoon zitten gewoon heel veel stoffen die van over de hele wereld verkregen moeten worden. Er is maar een kleine hoeveelheid voor nodig, maar de impact van het vergaren van die kleine hoeveelheid is soms heel erg groot. Daarom is het heel lastig om in te schatten wat de impact van zo'n klein en licht mobieltje is.
Het geldt overigens ook voor de bananen, want ik heb in Costa Rica gezien wat de bestreidingsmiddelen daar aanrichten bij bijvoorbeeld het koraal in de zee.
De gemiddelde mobielgebruiker trekt voor 500 kWh per jaar data naar binnen (datacenters, 4/5G netwerk).
Met ruim 300 gram CO2 per kWH lwordt er door het gebruik van een doosje van 200 gram 150 kg CO2 per jaar uitgestoten.
En dat zal toch wel gebeuren of dat nu met het oude of het nieuwe doosje is. De discussie gaat hier over de vervuiling bij productie en levering van dat doosje wat dus minimaal is vergeleken met de rest.
Mee eens en vergeet niet de speelgoed industrie. Veel rommel zoals dat lol zooi wordt met een overvloed aan plastic verpakt. Niet normaal, en daar hoor je niemand over.
Ik ben niet perse bezig met de "milieuvriendelijkheid" van een nieuw device maar ik let er wel op dat een oud device op een verantwoorde manier wordt opgeruimd. Dan wel doordat deze een andere gebruiker krijgt dan wel dat deze via een van de bekende instanties gerecycled wordt. Het hoort in ieder geval niet bij het restafval.

Waar ik trouwens wel steeds meer op let (en wat momenteel natuurlijk ook wel actueel is) is het energieverbruik van nieuwe apparaten. Voor smartphones is dat niet perse een issue maar er zijn bepaald categorieën apparaten waar veel te winnen valt in het energieverbruik. Als consument is het verstandig om op dat aspect te letten bij aankoop.
Geschokt?
(sowieso is de term flink aan inflatie onderhevig als je al geschokt raakt over dit soort nieuws)

Ik ben bang dat milieuvriendelijkheid in de praktijk laag op de prio lijst staat als het puur om de privé centen gaat.
Ja, een woning moet een goed milieucijfer hebben, maar eerder voor de verkoopwaarde dan voor het milieu.

Misschien ben ik hier wat cynisch over.
Maar ik vind 5% nog zelfs veel...
Geschokt? Dat de gemiddelde Nederlander vooral naar de prijs kijkt?
Doe ik ook trouwens.... En laten we eerlijk zijn: met dat ene mobieltje dat ik in de 2 a 3 jaar koop veroorzaak ik heus geen grote milieuschade, zelfs al zou het een minder milieuvriendelijk toestel zijn (valt in mijn geval ook nog wel mee trouwens). Zaken als een elektrische auto, zonnepanelen, minder plastic verbruik, etc. zetten dan heel wat meer zoden aan de dijk - en daar hou ik mij dus wel druk mee bezig. Maar de milieuvriendelijkheid van m'n nieuwe telefoon? Niet echt... Enkel als er echt grote misstanden m.b.t. milieu (of andere zaken) bekend zouden zijn rondom een toestel zou ik die overslaan. Anders? Niet iets waar ik mij druk om ga maken.
Hier heb ik juist bewust een smartphone als back-up telefoon. Zonder smatphone wordt het bij somige banken erg moeilijk om nog bankzaken te kunnen doen, bijv een nieuwe telefoon kopen. Voor de rest doe ik gemiddeld 3,5 jaar met mijn telefoons.
Op zich niet gek. Telefoons leveren 2e hands bijna niets op. Ik bewaar er maar één, voor het geval de nieuwe er mee stopt, of stuk gaat. Dan kan ik in ieder geval bereikbaar blijven. Ik denk dat meer mensen zo denken.
Ook een goeie tip is hem als back-up te gebruiken voor je 2fa authenticatie. heeft mij een hoop gedoe gescheeld!
Als je bijvoorbeeld Authy.com gebruikt kun je altijd weer bij je 2fa.
Authy kent weer andere nadelen door hun cloud backup.
Een paar maanden geleden was er ook een security breach door een hack.
Klopt, maar om het even in perspectief te plaatsen, er waren 93 gebruikers van de 75 miljoen gecompromitteerd.
Dat aantal gehackete accounts is daarna opgelopen.
https://techcrunch.com/2022/08/26/twilio-breach-authy/

2FA in een cloud oplossing is teveel risico. Het is wachten tot de volgende breach.

Je kunt beter bijvoorbeeld Google Authenticator gebruiken. Je kunt daar zelf 1 transfer QR-code genereren voor al je logins.
Meestal duurt het 24 uur om een nieuwe device te verifiëren.

Tip: Installeer Authy op je PC.
Omzeil je dan niet juist gedeeltelijk je 2fa?
Of WinOTP..

Ja, maar de laptop moet dan gevonden of gestolen worden én je login/admin rechten moeten verkregen worden én voor sommige diensten moet je normale wachtwoord opgeslagen zijn.

Je kan er voor kiezen de minder gevoelige 2FA toch op je laptop te zetten. Bijvoorbeeld tweakers en je telecom aanbieder wel, maar Gmail en je bank niet.
En wanneer Authy er mee stopt of je account wordt geblokkeerd?
Heb je de OTP tokens altijd nog lokaal op je telefoon en stap je over op een andere app.
Wat als je telefoon in het water valt? Ik ken het systeem niet.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 22 juli 2024 22:14]

Dan herstel je je backup uit de cloud, zolang je je wachtwoord nog maar herinnerd die je gebruikt hebt om de backup te encrypten.
Heb je dan alleen een wachtwoord nodig om je backup op te halen? Dus geen tweede factor? Misschien is dit een naïeve vraag.
Is niet erg. Telefoon is waterdicht.
Wel lastig om hem terug te vinden in de gracht tussen de fietswrakken?
Inderdaad, dat is dé reden waarom er hier eentje in de schuif ligt. 2FA + Bitwarden erop.
Moet je wel elke 6 maanden je telefoon gebruiken anders kan je telefoon nummer weggegeven worden
Je hebt geen simkaart/telefoonnummer nodig om 2fa apps te gebruiken. In elk geval voor Authy en die van Google niet.
Das wel een goeie tip. Maar ik heb ook allerlei van die hele lange keys op een papier geschreven, ik dacht dat je daarmee altijd wel weer in 2FA kon komen?
Sla die dan op in een KeePass of zo, op papier is ook zo zoek ;)
Met Aegis kan je ook een export maken
Of de Microsoft Authenticator.
lijkt goed te werken maar helaas moet je na een restore toch je Office 365 qr code opnieuw scannen. Ondanks dat ik een backup naar mijn persoonlijke outlook.com account gemaakt heb. Het enige wat wel goed ging waren de niet Microsoft codes. Hij zet wel het account terug maar je moet toch weer de qr code scannen, waardoor je eerst in je account moet kunnen inloggen. Tip van mij is daarom ook je telefoonnummer in je account te zetten zodat je voor een andere verificatie optie kunt kiezen
Alternatieve authenticatie is wel nodig inderdaad, ik dacht dat dat standaard in de setup was bij MS maar blijkbaar niet!

Een recovery code in KeePass lijkt me dan ook geen overbodige luxe.

[Reactie gewijzigd door mjl op 22 juli 2024 22:14]

Precies, encrypted export naar eigen nas of nextcloud werkt perfect.
Ik gebruik Enpass, onder andere daarvoor. Die vault kan ik gemakkelijk met elke Enpass app op elk platform openen, dus voor mij is niet eens een andere telefoon nodig, gewoon een andere apparaat waar ik die Enpass app kan installeren en de vault mee kan openen en gaan met de banaan.
Dit is precies wat ik doe mee :-)
Hoe werkt dat precies dan?
Ik heb nog een prima OnePlus3 in de la liggen, waarvan ik het zonde vind dat die stof ligt te happen. Maar als mn tel kapot gaat, kan ik altijd nog via bitwarden en mn master wachtwoord inloggen.
Lijkt me dat je je oude gewoon aanzet, via wifi online gaat en inlogt. Sim-kaart met mobiel abonnement heb je niet eens nodig / hoef je niet over te zetten of zo.
Gewoon je authenticator app downloaden op je oude telefoon. en dan vanaf je huidige toestel een export maken (meestal een QR code) en dan kan je die inlezen in je oude telefoon. daarna weer lekker in de la laten liggen tot je hem ooit nodig hebt
Ik heb dat recent van mijn oudere telefoon juist afgehaald, deels omdat bepaalde dingen niet meer werkten (omdat toestel in de la lag, misschien dacht zo'n app dat het nu wel te lang duurde)

Maar ook omdat ik gedonder had met Google op mijn iPhone, het wilde weleens voorkomen dat ik geen melding kreeg om een inlog goed te keuren, en Google het vrolijk naar de oude LG stuurde (die uit stond).

Maar Google is een uitzondering denk ik.
Je kan die QR codes simpelweg bijhouden ;)
Die werken op een later tijdstip ook nog prima. Ik druk deze af en bewaar deze ergens apart. Als al iemand die papieren kan terugvinden, dan is de kans niet zo groot vermoed ik dat ze al snappen wat dit QR codes zijn. Als je (zoals ik) een 2FA app gebruikt zonder sync opties (of dit niet verkiest) kan je zo zeer snel terug starten met een nieuw toestel door die QR codes een voor een in te scannen.
Ja dat doe ik ook, QR codes opslaan in een veracrypt vault. Maar die oude smartphone in de schuif is zo veel handiger en ik heb die toch.
Ik heb ze allemaal nog sinds '97...'98, :) En dan heb ik ook nog m'n Japanse telefoons (want die werkten toen hier niet in Nederland vanwege ander type netwerk/carrier) Een hele doos vol.
Hmm dan heb je mogelijk een grote hoeveelheid materiaal met hoge energiedichtheid bij elkaar. Is het mogelijk dat een oude accu spontaan in brand vliegt? Je hebt wel eens gehoord van die huizen die 's nachts afbranden doordat er een electrische fiets binnen stond (waarschijnlijk wel met een kapotte accu of half gedemonteerd of zo)?
Nee, dat gebeurd eigenlijk zelden. Die energiedichtheid is niet echt meer aanwezig in 'mobieltjes' van 20 jaar oud :P

Ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds een mobiele telefoon had van Mitsubishi (niet uit Nederland) en die had ik toen laten vallen (begin 2000) en toen is die van binnen gaan ontbranden waardoor de hele achterkant was gesmolten en niet meer werkte. Dat kon niet gebeuren volgens Mitsubishi, maar die wilden hem wel heel graag ontvangen. Heb ik toen opgestuurd, nooit meer iets van gehoord en niet teruggekregen..dat is de enige die ik niet meer heb :)
Bedoel je dat dit niet zou kunnen gebeuren met een 'lege' accu?
Met een lege accu die niet beschadigd is of niet op een hete plek ligt, nee.
OK maar kun je garanderen dat er geen beschadigd raakt of heet wordt? Na 25 jaar? Oxydatie, een fysieke schok, enz.?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 22 juli 2024 22:14]

Nee, maar dat kan ik ook niet van m'n nog 2 originele bakelieten stopcontacten en stukje bedrading uit 1937 in de kelder.
Ik kan ook niet garanderen dat de 2 zonnepanelen op het schuurdak ooit brand zullen veroorzaken etc etc etc

Ze liggen in een doos, die doos gaat mischien 1 of 2 keer per jaar open. Mochten er berichtgevingen zijn van massale zelf ontbrandingen van 20+ jaar oude mobieltjes dan zal ik ook zeker de batterijen verwijderen.
OK ik weet het ook niet, hoor. Kan niet goed inschatten wat het risico is vergeleken met oude stroomdraden e.d. Ik zou het denk ik zelf wel vermijden als dat enigszins kan. Bedenk me nu dat ik ook twee laptops verticaal in een kast heb liggen tegen elkaar aan...
Oude lithium batterijen kunnen wel degelijk een gevaar vormen. Op het moment dat ze in een staat van deep discharge (of over discharging) terecht komen, vindt er intern chemische degradatie van de electrolyte plaats waarbij er gasvorming en druk opbouw in de batterij kan plaatsvinden waarbij de batterijen opzwellen en uiteindelijk door hun buitenste omhulsel (kunnen) heenbreken.

Ik had zelf een aantal oude telefoon en camera batterijen vergeten, tot ik ze op een gegeven terugvond waarbij hun buitenste omhulsel was opengescheurd. ( Daarbij zaten ze nog steeds in een soort plastic elastisch omhulsel die gelukkig nog niet was doorgebroken) Een aantal batterijen waren nog niet doorgebrken maar al wel opgezwollen.

Aantal bronnen mbt deep discharge
https://maker.pro/custom/...cuit-to-protect-batteries
https://www.youtube.com/watch?v=v6PBiRPD-ME
https://www.totallithiumb...attery-all-you-must-know/
https://www.washingtonpos...ion-battery-swelling-why/
https://www.sciencedirect...ngineering/deep-discharge
Maar gebeuren dat soort ongelukken niet vooral tijdens het laden van een accu? Dus als je energie toevoegt aan een accu die al niet meer optimaal is?

PS
Ik heb hier een hele verzameling laptops en tablets, meeste nog in gebruik ook. Ik vind het soms ook naar om die opgestapeld in de kast te leggen, maar ja... waar het kan, stel ik ze iig zo in dat ze niet naar 100% opladen (maar bijvoorbeeld 80%).

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 22 juli 2024 22:14]

Ja, ik weet het ook niet precies. Kan me voorstellen dat laden inderdaad een factor is. Ik zou zelf liever niet meerdere lithium-accu's bij elkaar leggen, maar misschien kan een expert ons vertellen dat er niets kan gebeuren zolang ze niet laden, geen externe warmte toegevoegd krijgen, en niet bewegen.
Ik ook, maar ik heb maar weinig verschillende mobieltjes gehad:
1) KPN Swing 100 met zo'n uitschuif antenne
2) Nokia N70
3) iPhone 3GS
4) iPhone 7 Plus

En ja, ik koop vrij high-end telefoons, maar doe daar dan ook 6-8 jaar mee.
Het leuke is dat je tastbaar een overzicht hebt hoe snel in een kleine 25 jaar de techniek gaat :)

Sinds dat ik voor een media org. werk krijg ik elke zoveel jaar een nieuwe telefoon (altijd apple, want daar hebben ze een soort van overeenkomst mee) ik heb nu met veel moeite al een aantal jaren kunnen afdwingen dat ik m'n iphone 8 nog mag gebruiken tot max sept 2024, anders is het standaard na 2-3 jaar een ander, wat natuurlijk totale onzin is als het toestel nog goed werkt.

Prive gebruik ik een Pixel 4A 5G, die gebruik ik net zo lang totdat de niet verwijderbare batterij (waardeloos) het onbruikbaar maakt.
Ik heb ze vanaf ik overgestapt ben op GSM in '97 (in '95 had analoog nog een veel beter bereik). Werken allemaal nog en op "throwback Friday" gebruik ik altijd afwisselend een oude telefoon. Uiteraard enkel voor het bellen.
Van de meesten waarvoor het nodig was nieuwe cellen in de accu's geplaatst/laten plaatsen.
Zolang er nog frequenties ondersteund worden gebruik ik ze.
Aanvullend: voor sommige mensen is het teveel gedoe of men is bang dat er nog data af gehaald kan worden.

Ik koop ook vaak pas een telefoon als de andere iets mankeert (de vorige is gesneuveld, die daarvoor was 6 jaar oud, geen updates meer, te traag, accu op z'n eind), dus dat bied je ook niet te koop of te geef aan.
Dit dus telefoon kapot, kan niet meer bij mijn data komen maar als ik hem ergens inlever is waarschijnlijk een nieuwe scherm eraan koppelen en USB connectie bevestigen en voila je kunt al mijn oude gegevens inzien. Het kost 60/75 euro om nieuw scherm erin te zetten terwijl de telefoon geen 75 meer waard is.
Dan pak je toch een hamer en sla je je toestel helemaal kapot! Kun je direct wat frustratie kwijt en data eraf halen is al bijna niet meer mogelijk.
Dat zou ik niet doen, bij een lithium-ion-accu.
Hoe oud is jouw telefoon? Sinds jaren zijn alle telefoon standaard versleuteld, of heb je geen pin/veegpatroon?

[Reactie gewijzigd door Coffee op 22 juli 2024 22:14]

Verschilt. Ik heb recentelijk mijn 3 jaar oude iPhone 11 Pro Max nog kunnen verkopen voor €480, dit is toch zeker wel de moeite waard om nog te verkopen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 22 juli 2024 22:14]

Waarschijnlijk scheelt dat dan aan de telefoons die wij kopen. Ik ga namelijk niet meer dan 400 euro uitgeven aan een nieuwe telefoon, die leveren na 4 jaar gebruikt niet zo veel meer op.
Een 2-3 jaar oude midranger levert vaak nog wel een paar tientjes op hoor. Kun je weer een halve dag je huis van verwarmen. ;)
Ja, voor die paar 10tjes heb ik toch liever die backup :)
Daarnaast vind ik het de moeite niet waard om iets voor een paar tientjes te koop te zetten.

[Reactie gewijzigd door joost00719 op 22 juli 2024 22:14]

Ja maar ik heb geen 7 backups nodig.

Ik heb laatst ook opruiming gehouden maar je krijgt bijna niks voor een 2e hands telefoon van 3 jaar of ouder en de nieuwste inderdaad gehouden als backup als er eens 1 kwijt raakt… 2FA wordt gewoon opgeslagen door de Microsoft Authenticator app dus daar maak ik me niet druk over.
Mijn telefoon is uit 2019. Heb hem ergens begin 2020 nieuw gekocht voor €270. Op Marktplaats zie ik dat er nog €120+ op geboden wordt. Overigens doet de mijne het nog perfect, accu is ook nog iets van 87% in tact, volgens Accu Battery. Dus ik houd hem nog wel een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 22 juli 2024 22:14]

Precies!! Ik heb Nokio930ofzo WinPhone.. Een Android (Mijn lieveling) en een iPhone (Huidige).
Ik heb ook nog wel wat Nokia 'bricks' ergens.
Mijn HTC is de enige telefoon die was overleden zo uit mijn hoofd. :)

Ik heb zelfs mijn oude android custom firmware gegooid zodat hij nog gebruikt kan worden :P
Hij ligt op buro voor HomeAUtomation 'remote'.
klopt, als je bijvoorbeeld wel eens hoort wat mensen nog kregen voor een oude playstation 2,3 of 4. + een berg spellen. ik vind het dan zonde om het dan weg te doen. ik heb die consoles nooit gehad, maar ik heb wel een psp (eerste generatie) en ik weet nog van bijna alles wat het heeft gekost. sowieso heeft de psp emotionele waarde want die kreeg ik voor een bepaalde reden. standaard te duur als verjaardags kado. (of cadeau)

en mobieltjes en mp3 spelers, leuk om te zien wat je vroeger allemaal had en hoe de techniek en alles veranderd is.

en destijds over chip tekorten dacht ik ook van, dan moeten ze eens stoppen met die budget telefoons maken want die hebben ook chips nodig. had ooit een collega en moest haar helpen met haar samsung telefoon, in de tijd dat ik hielp moest het ding 3 keer opnieuw opstarten omdat ie vast liep. ik vroeg wat ze ervoor had betaald. iets van 200 euro voor een nieuw toestel. heb het toen maar opgegeven. ik spaar liever door om iets te kopen wat beter is, desnoods een high end toestel van een aantal jaar geleden.

en ik heb een oude mobiel ook gebruikt als 2fa (eerst de nokia n95 voor battle net app. maar vertrouwde het niet meer na 10 jaar dus nu staat ie op de huidige mobiel. zelfde voor de samsung s2.
Ik spaar zelf ook graag liever door voor iets beters hoor, en ben het compleet met je eens.
Maar voor mij heeft een enorm dure telefoon niet veel meerwaarde. Hij moet kunnen appen, mails kunnen lezen/schrijven, beetje youtube en dat was het wel.

Om nou een telefoon van 1000 euro te kopen die 5 of 6 jaar mee gaat, of voor 350-450 een wat minder snelle die 3 tot 4 jaar mee gaat, dan is die goedkopere voor mij meer dan voldoende.

Daarnaast is het minder erg als die een keer over de vloer heen stuitert en het niet financieel interessant is om hem weer te repareren.

Uiteindelijk is het allemaal een kosten-baten verhaal, de 1ne zit de hele dag op zijn/haar telefoon, en geeft daar 1000-1200 euro aan uit, en de ander (zoals ik), zit veel meer op de pc (voor werk en entertainment), dus voor een pc geef weer meer uit.

PC's laat ik overigens niet ongebruikt staan. Ik hergebruik ze (als server), verkoop ze, of geef ze weg. Dat vind ik ook fijner dan een telefoon weggeven/verkopen, omdat je in een pc de opslag kunt vervangen en er zeker van kunt zijn dat je gegevens niet gerecovered kunnen worden.
Die kopen vaak 30+ mensen welke terug denken aan de oude tijd en hebben er wel geld voor over, bij een smartphone gaat dat nooit gebeuren het heeft geen nostalgie waarde.

Zie je ook bij de PC,s de 486 en ouder en/of Pentium 1 tot 3 bijvoorbeeld zijn behoorlijk in trek en dat drijft de verkoopprijs weer op, voor de meeste mensen is het afval maar voor een klein groepje "goud".

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 22:14]

Moet je voor de grap eens op rebuy.nl kijken. Ik verkoop altijd mijn oude telefoons, tablets en laptops daar wanneer ik ze ga vervangen en krijg er altijd meerdere 100-en euro's voor terug. Het is een stuk beter dan ze thuis in een schoenendoos te stoppen.
Dit is wel een goeie ik zou dit dan nog op mijn Ipad kunnen zetten, wel even een goeie om te regelen dit weekend.
Dat is logisch, iedereen heeft een backup telefoon nodig, als er iets mis is met de daily use phone.
Ook worden de telefoons gewoon doorgegeven aan de kids.
Dus is er eigenlijk geen sprake van verspilling, de restwaarde is na jaren gebruik is om te huilen, dus daar doe je het niet voor.
Voordeel van Apple spullen, die hebben vaak nog wel restwaarde.

Kreeg zelfs nog 30 ofzo euro voor het retourneren van mijn stokoude series 3 bij aankoop SE.

Overigens is in mijn vriendenkring nu het kroost allemaal de tienerleeftijd aan het bereiken, dat is ook een vrij dankbare doelgroep voor oudere hardware, zorgt iedere keer weer voor een mooie ‘keten’ van doorschuiven.
Android ook hoor... Vrijwel alle telefoons die ik de afgelopen 10 jaar gehad heb heb ik voor pakweg de helft van de oorspronkelijke aankoopprijs weer kunnen verkopen na 2 jaar intensief gebruik... In combinatie met een goede aanbieding op toestel en nieuw abonnement had ik meestal voor hooguit 2 a 300 euro weer een nieuw high-end toestel waar ik dan weer minimaal twee jaar mee vooruit kan...
Iphones leveren tweedehands een prima bedrag op. Vorig jaar leverde mijn 64GB iphone XR €325 op. Nieuw gekocht voor €640 geloof ik en 3 jaar gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 22:14]

Ik heb de afgelopen grofweg 10 jaar toch echt bijna altijd het nieuwe toestel voor 60 tot soms zelfs 80% betaald met de opbrengsten van verkoop oude toestel... Laatste toestel is het eerste toestel ooit dat ik niet verkocht heb omdat er een barst in het scherm zat en deze daarom niet veel meer opleverde (terwijl ik deze zelf wel nog als camera kan gebruiken).... Al zijn zelfs defecten niet altijd een probleem. Ooit een toestel per ongeluk in de wasmachine gegooid (geen waterdicht toestel), was geheel dood. Toch nog verkocht voor 250 euro! (En gewoon in volle eerlijkheid gemeld wat er gebeurt was en dat het apparaat echt niks meer deed). Ik verbaas mij er juist iedere keer weer over hoeveel geld tweedehands toestellen nog opleveren.
Eigenlijk zou er vanuit de fabrikant voor álle apparatuur een vergoeding moeten komen voor het terugleveren van je oude product. Het is natuurlijk bizar dat je een telefoon van zeg 500-1000 euro nieuwwaarde na twee tot drie jaar "gratis" in een bakje gooit ergens, terwijl eigenlijk de materialen in die telefoon (of zelfs de gehele telefoon refurbished) nog prima wat waarde vertegenwoordigen. Zo stimuleer je ook de fabrikanten om duurzamere/herbruikbare materialen en technieken toe te passen.
Dat doen veel winkels tegenwoordig wel, maar als de inruilwaarde 20 euro is dan bewaar ik mijn 3 jaar oude telefoon die toen 700 euro heeft gekost liever in een la :+
Waar hij vervolgens binnen een paar jaar devalueert naar hooguit vijf euro natuurlijk :P
Nouja, de inruilwaarde voor de materialen blijft 20 euro, maar daar zit ook net het probleem in. Een winkel wil geen gebruikte telefoons, want daar kunnen ze niks mee. Ze willen hooguit de edelmetalen e.d. die er in zitten omdat ze die in grote aantallen nog aan een recycle partij kunnen verkopen.

Er zou een wet moeten komen die ze verplicht de huidige 'straatwaarde' van een telefoon te betalen, dus een vlaggenschip van 800 euro na 3-4 jaar nog een nette 400-500 euro. Oude feature phones zijn natuurlijk niks meer waard dus dan is een tientje prima, maar het is belachelijk dat ik voor mijn OnePlus 9 Pro nu al maar minder dan 100 euro terug zij krijgen omdat ze niet naar het toestel kijken maar puur naar wat er aan grondstoffen in zit.
Nee. Wat is hun marge dan als ze hetzelfde gaan betalen? Moeten ze hem repareren? Moeten ze er vanuit gaan dat hij nog werkt of moeten ze hem testen? Gewoon nee. Commercieel wordt het al gauw heel saai.
Als je ziet wat Apple nog rekent voor een gereviseerde iPhone met garantie e.d., lijkt me toch best wel interessant voor zo'n winkel.
En met straatwaarde bedoel ik natuurlijk ook niet wat een gek er voor geeft, maar iets dat het in ieder geval de moeite waard maakt. Een telefoon van 8 jaar oud krijg je natuurlijk geen 300 euro meer voor, maar voor een vlaggenschip van 2 jaar oud zou ik dat toch wel verwachten. Die kost ze hooguit 150 euro aan uurloon en onderdelen om te herstellen, en daarna kunnen ze 'm als refurbished verkopen voor 600.
Als het interessant is, waarom gebeurd het dan niet? Je zegt zelfs, er moet een wed komen die men verplicht om een telefoon terug te kopen. Zitten natuurlijk veel risico's aan vast. Een telefoon van 2 jaar of ouder kan (onzichtbare) schades hebben, of risico dat telefoon het begeeft, kort nadat je hem weer hebt verkocht. Vergelijking met een gereviseerde iPhone, is appels met peren. Dit zijn geen 2 jaar intensief gebruikte telefoons.
Je denkt te simpel. Vanuit de eigenaar bekeken is dat toestel misschien nog wel wat waard. De eigenaar weet immers dat het nog goed werkt, geen onzichtbare (water of val)schade heeft en dat de accu nog lang genoeg meegaat.

Een winkel die een tweedehands telefoon inkoopt, weet dat allemaal niet. Maar aangezien ze wel garantie verlenen op de tweedehands telefoon, moeten ze dat allemaal controleren. Dus: controleren op waterschade, valschade, softwarefouten, andere hardwarefouten (werken alle camera's, werkt het gsm-modem, werkt de wifi, bluetooth, doet de accu het nog een dag etc etc etc). Als ze ook maar 1 dingetje vergeten, komt de koper terug. Als ze ook maar 1 defect aantreffen, dan is het toestel onverkoopbaar. Want alle kopers willen niks betalen, maar wel een 100% goed toestel met garantie.

Geloof me maar, dit is geen interessante business. Bedrijven die dit wel doen (refurbished) gaan best vaak failliet of zijn alsnog veel te duur. En die krijgen hun aanvoer meestal van leasebedrijven die partijen toestellen afschrijven omdat ze overschakelen op een nieuw model, dus dit zijn geen modellen die door een consument zijn afgedankt.

Als je echt iets wilt doen voor het milieu via wetgeving, dan verplicht je fabrikanten van toestellen om ze langer te ondersteunen (gebeurt al, maar gaat langzaam) of om toestellen makkelijker te recyclen te maken. Dat gebeurt ook al wel, maar is heel lastig. Goud wordt gebruikt om contactpunten te coaten zodat ze niet corroderen, maar dit maakt het per definitie moeilijk om het goud weer uit het toestel te peuteren.
Er zijn al genoeg wetten, je kan de oude telefoon zelf gewoon verkopen,
Er zou een wet moeten komen die ze verplicht de huidige 'straatwaarde' van een telefoon te betalen, dus een vlaggenschip van 800 euro na 3-4 jaar nog een nette 400-500 euro.
Ik ben het met je eens dat de devaluatie wel heel erg hard gaat, maar hoe werkt jouw voorstel financieel gezien? Waar komt die 400-500 euro vandaan? Als de fabrikant/winkel dat moet betalen dan moeten ze dat geld wel op een of andere manier terug kunnen verdienen. Met recyclen lijkt dat niet te lukken.
Tweedehands doorverkopen zal ook niet lukken tegen de straatwaarde want je krijgt altijd meer wanneer je die telefoon zelf doorverkoopt zonder de leverancier/winkelier als tussenhandelaar te gebruiken. De tussenhandel moet er immers ook wat aan kunnen verdienen.

Het zou wel mooi zijn als telefoons meer modulair gebouwd worden zodat je losse onderdelen kan vervangen, upgraden, recyclen of doorverkopen. Liefst volgens standaarden zodat je onderdelen tussen telefoons en fabrikanten kan wisselen. Maar de huidige markt is daar niet echt klaar voor. Fairphone is zo'n beetje de enige die dit realistisch gezien kan uitvoeren. Ik ben er wel voor om de rest wettelijk te dwingen om dat ook te doen maar ik vrees dat 90% van de wereld zo'n telefoon niet zou willen als het toestel dan een millimiter dikker wordt. Ik denk dat zo'n wet op dit moment niet haalbaar is.

Maar na 4 jaar de helft van de nieuwprijs terugkrijgen voor je telefoon gaat voorlopig niet gebeuren. Ik denk dat er uberhaupt weinig producten zijn waar je nog de helft voor terug krijgt na meer dan de helft van de verwachte levensduur (en 3-4 jaar is dan nog heel ruim, voor de meeste telefoons is dat de hele levensduur).
De gemiddelde consument heeft er al na een week zoveel krassen op dat het niet eens meer de helft van de nieuwprijs waard is...
Dat heb ik inderdaad één keer meegemaakt, wat ook de enige keer was dat ik het heb geprobeerd. Was toen een twee jaar oude telefoon en op o.a. EBay en Marktplaats werd het model tweedehands voor leuke prijzen aangeboden en verkocht, maar de winkel vond de waarde helemaal niet zo hoog. Ik weet niet meer wat ze nu precies aanboden als inruilwaarde, maar volgens mij 10 of 20 euro max.
Een Nederlands uitdrukking: Er zit altijd een boer in de trein.

Ik verbaas me ook altijd over webshops die gewoon 20-40% duurder zijn dan anderen.
Soms zelfs veelvouden als het bv ook op AliExpress te vinden is. (Moet je geen haast hebben!)
Maar schijnbaar draaien die zaken gewoon dus mensen kopen daar gewoon voor 20-40% extra.
Daar kan tegenover staan dat ze goede service hebben maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Of zet hem op marktplaats en je je krijgt er gemakkelijk nog 2 a 300 euro voor als hij in een beetje fatsoenlijke staat is... Doe ik altijd. Betaal netto voor een nieuw toestel nooit meer dan 2 a 300 euro... (ook al hebben ze op dat moment een actuele adviesprijs van rond de 800-1000 euro).
De materialen mogen dan wel een waarde vertegenwoordigen, je moet er eerst geld insteken om die materialen te recycleren. En zelfs als je een refurb doet gaat er tijd, geld en materiaal insteken om telefoons weer in een goede, verkoopbare staat te krijgen.
Toevallig kwam Samsung wel met een mooie actie daarmee. Hierdoor ben ik wel af van mijn verlepte S8. Het kan bij Samsung sowieso al, maar soms stunten ze met extra acties er bovenop.

Ik gok dat andere bedrijven dat ook wel doen, maar het wordt vooral interessant als je ook een nieuw device wilt met een extra inruilactie. Anderzijds zijn er ook genoeg partijen waar je je oude device kan inleveren. Bijv. bij CiniClowns..
Na 2-3 jaar gooi ik hem op Marktplaats/Tweakers, dacht eigenlijk dat iedereen dat wel deed. In een la bewaren levert in ieder geval niets op.
Je kan ook 6 jaar met een smartphone doen en daarna in een la of aan familieleden geven die het daarna in een la stoppen.
Dit dus... Ik doe een toestel altijd na twee jaar weg en krijg dan nog ongeveer de helft van de nieuwwaarde bij verkoop (en dat terwijl ik ze vaak in de aanbieding koop en niet voor de werkelijke nieuwwaarde - dus heb al zeker 10 jaar high-end toestellen die mij dan maximaal 2 a 300 euro kosten).
Niet vanuit de fabrikant, dan gebeurt dat niet! Vanuit de politiek moet je verplichtingen opwerpen. Telefoon verkopen in Nederland (lees EU) dan moet het deels zelf makkelijk repareerbaar/vervangbaar zijn (batterij bijv), en het moet bestaan uit onderdelen die deels/volledig herbruikbaar zijn. In een lobbycratie als EU is dat lastig om voor elkaar te krijgen omdat er allerlei belangen op de achtergrond spelen .
Ach die telefoons gaan op de boot naar arme landen waar ze met veel milieu en gezondheidsschade "gerecycled" worden.
Ik heb ze allemaal nog (vanaf 1997). Dit soort dingen kan je makkelijk bewaren omdat ze toch niet veel ruimte nodig hebben.
Om later aan je kleinkinderen te laten zien }:O
  • Verkopen kost meer mantale moeite dat het financieel waard is
  • Weggooien is slecht voor het milieu
  • Wegbrengen naar de stort kost te veel moeite
  • Oh die kan ik nog wel gebruiken voor [vul vage reden hier in]
Eindresultaat is dat ze allemaal in een la blijven liggen
Waarom niet? Waarom moeten mensen hun oude meuk afstaan?
Ze kunnen wel in de fik vliegen waardoor je hele huis afbrandt, maar kniesoor die daar op let!
Ik verkoop ze altijd en krijg dan nog pakweg de helft van de nieuwwaarde terug (terwijl ik ze zelf vaak niet voor die nieuwwaarde gekocht heb maar in een goede aanbieding).
Ik bewaar mijn oude Iphone alleen nog zo lang er updates op kunnen. Daarna gaat die weg.
Klopt doe ik ook.
3 telefoons en een tablet liggen hier in de la.
Plus de opladers ook nog.
Heb mijn S8 ook nog liggen, alles daarvoor is weg. kan altijd makkelijk zijn als je je huidige sloopt :P

Als de huidge S21 vervangen word, dan gaat die in het la, en de S8 weg :P
Ik bewaar altijd mijn meest recentelijk oude telefoon als ik een nieuw toestel krijg. Zo heb ik altijd een backup voor als mijn telefoon stuk gaat en naar reparatie moet. De rest geef ik weg of verkoop ik.
Ik houd meestal 1 oude(re) telefoon als reserve in een la, oudere telefoons geef ik weg. zo heb ik onlangs een iPhone SE aan mijn moeder gegeven en heb ik zelf nog een iPhone 11 in een la liggen die ik onlangs heb vervangen na 3 jaar gebruik.
Mijn oude harddisks bewaar ik zelf. En oude telefoons gaan (na een grondige wipe) alleen naar mensen die ik vertrouw.
Bestaat er nog iets grondigers dan fabrieksinstellingen?
Hangt er met name vanaf of de data op je toestel encrypted was. Zo ja, dan is die fabrieksreset genoeg. Voor zover ik weet is dit al jaren standaard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.