Update moet ramen van 1,1 miljoen Amerikaanse Tesla-voertuigen veiliger maken

Tesla komt met een update die de elektrische ramen van 1,1 miljoen van zijn Amerikaanse wagens veiliger moet maken. Volgens Tesla is de kalibratie van het antiklemsysteem van de ramen in sommige wagens niet afdoende afgesteld om te voldoen aan de Amerikaanse wetgeving.

Uit documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration blijkt dat het antiklemsysteem meer kracht kan uitoefenen dan toegelaten is wanneer het een obstakel detecteert bij het sluiten van de elektrische ramen. De ramen zouden nadien ook niet voldoende opengaan. Hierdoor bestaat volgens de autofabrikant de kans dat een passagier van een Tesla-voertuig letsel oploopt zodra die in aanraking komt met het probleem. Het bedrijf zal een over-the-air firmware-update uitbrengen om het probleem te verhelpen en te voldoen aan de nationale wetgeving.

Volgens de autofabrikant doet het probleem zich voor bij de Amerikaanse Tesla Model S-voertuigen die in 2021 en 2022 verkocht werden, maar ook bij Amerikaanse Model 3-voertuigen die van 2017 tot en met 2022 verkocht werden en Model X- en Model Y-voertuigen die sinds 2021 verkocht werden op de Amerikaanse markt. Het is onduidelijk of Tesla-voertuigen die in andere delen van de wereld verkocht werden, binnenkort ook een update krijgen. Het bedrijf stelt dat het momenteel geen weet heeft van letsels of ongevallen bij personen door het probleem met het antiklemsysteem. Vorige maand zei Tesla-topman Elon Musk nog dat Tesla in totaal 3,8 miljoen wagens heeft geproduceerd.

Een Tesla Model Y

Door Jay Stout

Redacteur

22-09-2022 • 20:06

168 Linkedin

Reacties (168)

Wijzig sortering
Ik moet de eerste legacy fabrikant nog tegenkomen die een terug roep actie van 1.1 mln auto's organiseert met alleen een software update.
Reageer
Absoluut niks unieks, updates gebeuren dagelijks bij alle fabrikanten in het midden-hoog segment.

Het zou wat anders zijn als Tesla hier 1,1 miljoen auto's fysiek voor zou terugroepen, want dat is wel even slikken, maar dit is gewoon dagelijkse kost.
Reageer
Nee. De meeste fabrikanten zouden hiervoor een software update uit moeten brengen die door de dealer moet worden geïnstalleerd. Als het al met een software update zou kunnen.

Anderen proberen de Tesla OTA wel na te bootsen, maar vooralsnog lukt dat maar matig of helemaal niet.
Reageer
Mijn BMW en vele andere Mini/BMW's krijgen anders prima ota updates. Zo ook nu, waarvan de DME nu op slot zitten. Via Ediabas en Esys kunnen offline flashes worden uitgevoerd. Voor VW AG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, MAN, etc.) gebeuren de updates met Odis Service wanneer er een recall / tpi aanwezig is, anders is handmatig flashed via Odis Engineering het protocol. De nieuwere VW AG hebben ook ota updates, waarmee ook swap/dec geactiveerd kunnen worden. Mercedes heeft ook OTA's.. Naast de OTA's van Tesla heeft Tesla ook even goed een offline programmer en flasher (Tesla Toolbox bijv). Niets nieuws meer onder de zon dus.

[Reactie gewijzigd door venigo op 22 september 2022 23:07]

Reageer
Je hebt dan wss welkswaar OTA, maar voor een beperkte set aan functionaliteit.

Tesla is afaik de enige fabrikant met centrale processor + OS, die dus vrijwel alles via OTA kan aanpassen.

Corrigeer me graag als ik het mis heb

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 22 september 2022 23:44]

Reageer
iDrive van BMW kan middels ota (remote software upgrade) alles doorvoeren. Ieder regel apparaat, iedere module, ieder systeem. Daar is Tesla, niet meer, uniek mee. Tesla was wel eerder met een dergelijk systeem. Een aantal reacties verder lees ik dat de deur of raam module niet apart geüpdate zou kunnen worden. Dit is ook niet juist. Bij VW AG is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit (even Audi als voorbeeld) via de MMI andere regelapparaten te updaten via de most kabel naar het instrumenten paneel en verder naar de can gateway. Dit is mogelijk gemaakt omdat een offline flash over kWp of zelfs can (canfd minder lang) gigantisch lang zou duren. Praktisch komt het bijna niet voor (gelukkig maar), maar het is wel degelijk mogelijk om de software/firmware van een regelapparaat module vanuit de centrale unit te updaten, adapties of coderingen door te voeren. De oudere en 'eenvouderige' autos niet. Maar bijvoorbeeld een 330e, een RS6 of zelfs een GTI vanaf 2021 kunnen dit nu eenvoudig. Of je er vrolijk van moet worden is een tweede... Want ook met de nieuwe zwarte dozen die er in zitten kunnen ritgegevens gedeeld worden met autoriteiten.
Reageer
Dank je!

Klinkt eerlijk gezegd nog wel echt als veel gedoe vanuit software development perspectief maar verder wel goede vooruitgang
Reageer
Mijn polestar 2 ontvangt ongeveer elke maand een OTA waarmee alles in de wagen via OTA kan worden aangepast tot en met veiligheidssystemen zoals ABS toe. Ik denk dat dit dus heel vergelijkbaar is.
Reageer
Helaas niet alles. Ik moest gister terug naar de Tesla dealer met mijn model 3 voor een firmware update.
Reageer
Volgens de echte Teslafans is dat niet waar. Saint Musk heeft altijd alles onder controle. Volgend jaar.
Reageer
Met alle risico's van dien. Mijn vorige auto kreeg een verplichte software update, maar tijdens het update proces had de monteur per ongeluk de print plaat gebricked - waarschijnlijk de stekker eruit gehaald tijdens het flashen - met als gevolg dat ik 4 weken kon wachten tot er een nieuwe printplaat geleverd werd. De auto deed helemaal niks meer, ze hebben hem van de brug af moeten slepen om hem naar een parkeerplaats te brengen. Nee, geef me dan maar het huidige systeem van Tesla, daar komt geen monteur aan te pas en het werkt altijd. Niks tegen de monteurs overigens, ik doe het ze niet na om een versnellingsbak te vervangen, maar van software upgrades hebben ze vaak wat minder kaas gegeten...

[Reactie gewijzigd door pirke op 23 september 2022 02:46]

Reageer
Dat een monteur op die manier je auto kan bricken vind ik verbazingwekkend en zorgwekkend.
Zou toch standaard moeten zijn dat eerst de update geüpload wordt, dan gecontroleerd mbv checksum en daarna pas doorgevoerd?
Zo gebeurt dat al echt jaren bij veel andere devices dus dat hadden ze het makkelijk van kunnen afkijken.

Even terug on-topic: wat gek dat überhaupt zo’n raam in staat is om zo hard te drukken; dat is enerzijds nergens voor nodig en anderzijds onnodig duur omdat je het mechanisme zwaarder moet uitvoeren.
Reageer
Dat heeft zelfs mijn nieuwe digitaal-naar-analoog audio converter. Netjes aangegeven dat, als de update faalt, de backup BIOS gebruikt zal worden...

Not bad voor een ding van <1500 euro.
Reageer
Menig mobo doet dit. Kost nog niet in de buurt van 1000€.
Reageer
De mechaniek moet je sowiezo heel zwaar uitvoeren, als de ruit half open staat en je kind neemt het glas vast en gaat er wat aan hangen is het wel zo handig dat het niet meteen kapot springt. Een ander probleem is anti-braak, als je door goed op die ruit te duwen je ze naar beneden kan krijgen maak je het wel heel eenvoudig.

De motor wil je ook niet te licht uitvoeren want als die altijd al zijn kracht moet gebruiken gaat die sneller slijten. Die motor zal kracht verliezen op leeftijd, moet je eens bij oudere auto's opletten dat de ramen trager gaan. Een ander punt is dat nieuwe wagens, met name als ze autonoom kunnen rijden, vaker met een systeem zijn uitgerust om de inzittenden klaar te maken op een ongeval. Als de auto denkt in gevaar te zijn worden de gordels preventief aangespannen, de zetels in een betere positie gezet en worden de ramen gesloten. In dat geval moeten die ramen sneller dan normaal kunnen sluiten al heb ik geen idee wat er gebeurd als je dan met een hand ertussen zit.
Reageer
Je verhaal had ook precies andersom geschreven kunnen worden, ik deed een update over de air en de auto is gebricked doe mij maar een monteur in de garage dat werkt altijd. Dat jij toevallig een monteur hebt die de procedure niet volgt wil niet zeggen dat er niks van deugt, daarnaast is dit gewoon een moment opname hoeveel procent gaat over de air goed hoeveel via de monteur, met slechts één voorbeeld weet niemand dat.
Reageer
Mijn Ford Fiesta ST ontvangt gewoon OTA updates. Dus hoezo kunnen andere fabrikanten dit niet?
Reageer
Ja voor de kaarten of infotainment misschien. Niet voor de stuurmodules van de ramen (en alle andere systemen), vermoed ik.
Reageer
Bij de nieuwe elektrische auto's kan Ford bijna alles OTA updaten via het Power Up programma.

Bij de ICE is wat traditioneler, daar gaan dat soort technische updates nog via de CAN bus. Maar kaarten, entertaiment, telefoon support ed gaan dus wel OTA.
Reageer
Desondanks had Ford ook een recall voor de Mach-e die met een software update toch door de dealers moest worden geïnstalleerd:

https://fordauthority.com...available-at-dealerships/

VW had ook hele mooie praatjes over software en updates, maar de ervaringen van gebruikers zijn toch anders.
Reageer
Officially called the “Mustang Mach-E Battery Contactor Recall Fix (22S41),” this update can currently be applied by dealers, while the OTA update is expected to be ready by later this month or in August.

De OTA update zou er dus al moeten zijn.
Reageer
Bedenk daarbij ook dat dealers graag hebben dat de klanten af en toe terug komen.
Zeker in Nederland waar iedereen toch een dealer dicht in de buurt heeft.

Wellicht kan het wel, maar doen ze het niet.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 september 2022 15:57]

Reageer
Zeker wel. ID3 updates moesten via dealer.
Updates van concurrenten hebben niet dezelfde level als bij Tesla. Die zitten op het niveau van smartphone updates.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 september 2022 20:49]

Reageer
Tenzij je Apple/Google/Samsung hebt doet Tesla het zelfs beter dan de gemiddelde smartphone fabrikant.
Reageer
Is het raar dat ik ook niets ander zou verwachten? Een telefoon gaat gemiddeld 2,5 jaar mee en een auto gemiddeld 10,6 jaar in Nederland (een leven buiten Nederland is hierbij niet meegenomen). Dan mag je er wel vanuit gaan dat de auto langer support krijgt, daarbij nog niet eens meegerekend dat een auto nog veilig moet zijn/blijven voor die de weg op mag.
De Consumentenbond schat de gemiddelde levensduur op 2,5 jaar. Andere bronnen geven aan dat een nieuwe smartphone 15 tot 18 maanden meegaat.
Bron: Consumentenbond
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud.
Bron: Kentekenloket

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 september 2022 22:52]

Reageer
Ik vond 10,6 jaar al erg jong, maar dat is dan ook de gemiddelde leeftijd, niet de gemiddelde levensduur die dan uiteraard nog een stuk hoger is.
Uiteraard versterkt dat je punt alleen maar.
Reageer
Klopt, en zelfs de allereerste Model S in de EU (Augustus 2013) krijgt nog steeds updates. Ik kwam laatst bij het Service Center nog iemand tegen die nog een originele Signature S uit de eerste levering reed.
Reageer
De ID3 kreeg gewoon OTA met diezelfde update.
Reageer
Maar betreft het functionaliteit wat onder recall valt?
Maw kunnen ze alle veiligheid functionaliteiten via OTA aanpassen.
Reageer
Wat op zich weer een enge gedachte is ...

Maar dat is waar de automotive naar toe aan het bewegen is, alles remote in de gaten houden en 'oplossen'
Inclusief betaalproblemen of regio's die niet 'toegankelijk' zijn.

Vooralsnog hou ik hetzelfde principe aan als bij mijn TV's - zo minimaal mogelijk "smart"
Reageer
Ja er zijn steeds meer fabrikanten die OTA ondersteunen. Echter heeft bij mijn weten geen enkele fabrikant de regeling van al zijn systemen centraal aangestuurd.
Dat een onderdeel, zoals de ramen bediening, geupdate kan worden is echt uniek. 99% van de fabrikanten hebben daarvoor een standalone systeem dat alleen een signaal krijgt open, dicht, stop vanuit centrale aansturing.
Dat specifiek dit systeem aangepast kan worden met firmware die ervoor zorgd dat bij een lagere weerstand het raam stopt en een stukje terug gaat is imho uniek aan Tesla.
Reageer
Je kunt je zelfs afvragen of dit wel wenselijk is.
Entertainment systeem vind ik prima als dat op afstand benaderbaar is en te updaten. Maar de rest van de auto?
Reageer
Centrale aansturing is vrij standaard in complexere processen wat al gedaan 30 jaar en langer gedaan word. Auto fabrikanten passen dit doorgaans niet toe maar hebben daar ook wel hun redenen voor.

Nu kan je u wel inbeelden dat als je een fabriek hebt waarbij je een 12V motor wilt aansturen dat je geen 2km lange 12V elektrische kabel wilt. Dus dan legt je die 12V af op een input/output module om vervolgens die I/O module op een bus protocol te laten communiceren met een centrale sturing.

Auto's zijn niet zo groot maar als je al die elektrische bekabeling moet afleggen op 1 centraal punt dan krijg je een kluwen aan elektrische kabels. Bovendien zijn veel sensors met name van een ICE motor analoog (0.35V = 100gram lucht, 0.38V = 105gram lucht), die wil je zo kort mogelijk hebben en zeker niet in de buurt van 100 andere kabels omdat je anders serieus wat storing gaat krijgen.

Dat neemt niet weg dat je in een auto net zoals bij complexere fabrieken niet kan gaan werken met IO modules die centraal aangestuurd worden. Echter dat neemt plaats in terwijl veel van die modules eigenlijk extreem eenvoudige taken moeten uitvoeren. Het is dan eenvoudiger om een heel simpele sturing te plaatsen die bijvoorbeeld de 2 rechterdeuren voor zijn rekening neemt.

Of je bent Tesla en je zegt, ik heb een elektrische auto dus ik heb niet echt analoge sensors die echt storingsgevoelig zijn en ik trek al mijn elektrische kabels door naar 1 centrale sturing. Om te voorkomen dat we in een nachtmerrie van kabels terecht komen gaan we er zo min mogelijk gebruiken dus alle knoppen vliegen buiten wat een gigantische berg aan bekabeling uitspaart. Om nog verder kabels te besparen gaan we ook communicatie doen over powerline en de kabels zelf dunner maken dan gelijk welke andere fabrikant. Dat als die wagen op leeftijd komt en er al eens een kabel beschadigd kan geraken waarbij je heel de auto mag demonteren om de fout te vinden (de kabel loopt immers rechstreeks van het achterlicht naar de centrale sturing), dat is iets wat we compleet negeren.

Begrijp mij niet verkeerd, ik waardeer het dat Tesla de klassieke auto fabrikanten een schop onder hun kont geeft maar de uitvoering van hun alles via een centraal systeem pas ik toch voor.
Reageer
Niet echt, met mijn audi ook naar dealer gemoeten voor software updates.
Reageer
Noem de fabrikanten eens op die nu al OTA updates doen van voertuigsystemen?
Reageer
Ik zei specifiek voertuigsysteem, want SYNC is een infotainmentsysteem (Ik heb 15 jaar Ford gereden, ik ken het dus een klein beetje ;)). Met voertuigsystemen bedoel ik dingen die echt over de werking van de rest van de auto gaan, waaronder rijgedrag en controlsystemen.
Reageer
Zie bijv. venigo in 'Update moet ramen van 1,1 miljoen Amerikaanse Tesla-voertuigen veiliger maken'

De meeste high-end voertuigen kunnen het tegenwoordig gewoon, en steeds meer voertuigen in het middensegment ook. Wat er allemaal OTA gefixt kan worden verschilt per fabrikant, maar er zijn er inmiddels genoeg waar gewoon de hele auto vanuit een centrale computer geregeld wordt en dus ook alles een update kan krijgen zonder dealer.
Reageer
Software update? Heel veel. Alle fabrikanten doen daar aan. Over-the air wat minder, maar tegenwoordig ook bij alle andere bekende merken hoor :)
Reageer
Over the air nog maar heel weinig. Al die vag id.x autos mogen vrolijk terug langs de dealer voor een update.... blijkt toch wat lastiger te zijn.
Reageer
Jammer eigenlijk en zonde van de tijd en resources.

[Reactie gewijzigd door dstyle_nl op 23 september 2022 08:35]

Reageer
Klopt. Totdat een keer Tesla een hack a-la Uber voor z'n kiezen krijgt en er een firmware uitgerold wordt die je auto onklaar maakt op tijdstip X.

Ik denk overigens dat het "zonde van tijd en resources" nog enigszins meevalt omdat dit soort updates vaak gedaan worden bij regulier onderhoud - iets wat met verbrandingsauto's gewoon regelmatig hoort te gebeuren. Veel mensen doen dit niet zelf, dus komen ze bij een garage terecht, en de meesten die ik ken gaan daarvoor naar de merkgarage.
Reageer
Ook een EV heeft een stuur en remmen, ook dat heeft onderhoud nodig. Banden controleren en eventueel vervangen, ook zo'n ding. Olie, uitlaten, bougies, etc. dat heb je niet meer nodig, dat scheelt tijd en geld. Maar onderhoud heeft een auto nog steeds nodig.
Reageer
Na twee jaar langs komen. Ongeacht het aantal kilometers. Wordt remvloeistof gecontroleerd en worden de interieur filters vervangen.
Reageer
het is grappig hoe mijn Skoda wel regelmatig OTA updates krijgt...
Reageer
het is grappig hoe mijn Skoda wel regelmatig OTA updates krijgt...
Ik met mijn Audi ook maar het zijn vaak kleinere uodates die enkel voor het infotainment zijn.
Voor grotere updates moet je vaak via de dealer.
Reageer
Als je een Kia rijdt dan kun je hier kijken of je zelf je auto kunt updaten. Ze bieden dit nu een jaar/bijna een jaar aan en ik heb zonder problemen zelf mijn auto meermaals geüpdatet.
Reageer
Dit is geen terugroepactie, dit is een software update. Bij een terugroepactie moeten voertuigen fysiek de werkplaats bezoeken.

Ik weet niet in welk tijdsbestek deze update gedaan zal worden, maar knap is het wel als het allemaal foutloos gaat. Bij ons in de vrachtauto's lukt bedraad updaten soms niet eens, laat staan via de lucht (al is het er binnenkort wel).
Reageer
Volgens de definitie van NHTSA is dit terug roep actie.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 september 2022 20:42]

Reageer
Oke dat wist ik niet, dus dat wordt eigenlijk bepaald a.d.h.v. het defect of fout en niet aan de oplossing?
Reageer
Het begrip terugroepactie is een wettelijk geregeld proces, wat in de centrale voertuigregistratie wordt bijgehouden. Dat is bij de RDW ook te zien van voertuigen die hier op kenteken staan. Het betekent niet letterlijk dat je naar een dealer of werkplaats moet gaan, er zijn ook in het verleden voorbeelden geweest van fabrikanten die bij de klanten langsgingen voor een fix, of waarbij het meegenomen werd bij de volgende servicebeurt. Of nu iets moderner, via een OTA update.
Reageer
Elon vind het maar out-dated ;)

Tesla Chief Executive Elon Musk on Twitter Thursday criticized the description of the callback as a recall.

"The terminology is outdated & inaccurate. This is a tiny over-the-air software update. To the best of our knowledge, there have been no injuries," he said.
Reageer
Musk is hier niet alleen in.

Mooi voorbeeld, vraag aan een random burger wat diegene denkt dat en recall is. Het gros zal zeggen iets met een auto naar een garage moeten voor een probleem op te lossen. Of iets in die strekking.

Maar een klein software update die je niet eens zult merken het merendeel van de tijd? Ja dat is niet echt een "recall" te noemen meer.
Reageer
Het is een noodzakelijke update voor de veiligheid. Daarom heet het een recall, ongeacht dat de auto niet naar de garage hoeft.
Reageer
Elon Musk is altijd eigenwijs. "there have been no injuries" is natuurlijk niet van invloed op het feit of dit een terugroepactie is of niet. Zo op zijn zachtst gezegd raar zijn dat iets pas een terugroepactie is als er gewonden zijn gevallen.
Reageer
NHTSA heeft geen definitie voor software update ivm veiligheid.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 september 2022 20:42]

Reageer
Waarom verplaats je de H? Het is de NHTSA.
Reageer
Foutje. Bedankt voor je opmerking
Reageer
Ik weet niet in welk tijdsbestek deze update gedaan zal worden, maar knap is het wel als het allemaal foutloos gaat. Bij ons in de vrachtauto's lukt bedraad updaten soms niet eens, laat staan via de lucht (al is het er binnenkort wel)
Misschien begrijp ik je bericht verkeerd, maar Tesla brengt al jarenlang verschillende keren per maand OTA updates uit, daar zal het probleem niet liggen. Daarnaast kan je zelf de standen van het raam al kalibreren bij een Tesla. En ze kunnen natuurlijk prima zelf testen of de nieuwe ingestelde range binnen de regels valt of niet.

Ik verwacht er dus geen problemen mee.
Reageer
Ik bedoel dat deze update waarschijnlijk met meer auto’s tegelijk gaat zijn i.v.m. veiligheid. De andere software updates zullen ze over een langere periode kunnen verspreiden om het netwerk niet te veel te belasten.

Ik vind dat OTA updaten knap, bij ons in de werkplaats lukt het bekabeld met de truck soms niet eens omdat er iets crashed en dan is de truck ineens onbruikbaar tot de update wel lukt.
Reageer
Tesla rolt updates wereldwijd altijd vrij snel uit, ze komen ook alleen via WiFi binnen, dus geen kosten voor dataverkeer. Denk dat het met 1-2 weken wel geregeld kan zijn.
Reageer
Belangrijke updates komen ook via GSM-netwerk binnen zodat je niet afhankelijk bent van WIFI voor dit soort essentiele updates. Ik heb er zelf al 1 gehad die via de aanwezige dataverbinding is binnengekomen.
Reageer
Er is een onderdeel van de auto waar Tesla in excelleert, en dat is toch wel de ota software updates. In bijna twee jaar tijd denk ik maandelijks wel een update, soms iets kleins, soms een flinke wijziging, binnen 25 minuten uitgevoerd, nog nooit fout gegaan of een probleem.

Het software gedeelte hebben ze echt goed voor elkaar bij Tesla. Bij andere welbekende gebieden hebben ze nog wat te leren van de bestaande auto merken ;)
Reageer
Zoals van te voren goed kijken wat de instellingen van de ramen moeten zijn ipv naderhand een ota update te moeten doen? ;)
Ik heb de indruk dat er bij Tesla meer terugroepacties nodig zijn dan bij andere merken. (Maar wellicht vergis ik me en hoor ik het alleen meer bij Tesla. Bij de autos die ik de afgelopen 30 jaar gereden heb was er maar 1 terugroep actie en dat was voor dat grote airbag debacle)

Het blijft wel vreemd dat dit soort normen die keihard vast liggen en waarbij geen enkele twijfel kan bestaan over de implementatie blijkbaar niet goed getest zijn voor de auto in massa productie word genomen.

Er zijn talloze terugroep acties waar je pas later kunt vaststellen dat het nodig is, maar daar lijkt hier geen sprake van.
Reageer
Ja bizar hoe goed dat geregeld is bij Tesla, bij een ouderwetse autofabrikant zoals Volkswagen moet je naar de fabriek om het daar met een kabel te laten doen.. vreselijk tijdrovend!
Reageer
Naar de fabriek nog wel. Kost je nog een paar vrije dagen ook dan als je ver weg woont.
Reageer
haha ja dat krijg je met een Tesla, ik ben er helemaal uit bedoelde natuurlijk zo'n garage ding.. ja bij mij komen ze gewoon langs als er wat is ;)
Reageer
Enorm veel fabrikanten doen aan terugroepacties waar het om (onder andere) software gaat. Denk alleen al aan bijvoorbeeld diesel gate, waarbij heel veel fabrikanten auto's teruggeroepen hebben voor een update.

Ook buiten die affaire om gebeurt het. Zo is mijn huidige Renault een keer teruggeroepen voor een probleem met indicatielampjes die ten onrechte gingen branden, dat werd opgelost met een software-update.
Reageer
OP heeft het over een OTA softearebupdate waarbij je niet maar een dealer hoeft.

Dit zijn 1.1 miljoen voertuigen die in enkele dagen ofzo de update krijgen.
Reageer
Even wat randoms:

Toyota heeft dit jaar al vier keer auto’s met mogelijke defecten teruggeroepen. Iedere keer meer dan 1 miljoen auto's. In februari van dit jaar riep Toyota wereldwijd 1,9 miljoen Priussen terug, waarvan de helft in Japan.

Autofabrikant Ford haalt in de VS ruim 2 miljoen auto's terug naar de garage vanwege mogelijke defecten in de portiervergrendeling

Toyota haalt wereldwijd zo'n 3,4 miljoen voertuigen terug om de airbags te laten repareren. Honda laat weten dat er in de Verenigde Staten 2,4 miljoen wagens worden teruggehaald.

Jij denkt dat 1.1 miljoen auto's veel is? Dit zijn alleen recente zaken, denk dat deze jongens de tientallen miljoenen kunnen halen als je verder terug gaat.
Reageer
Dat zegt hij toch niet?
En geen van de voorbeelden die u noemt hebben een terugriep actie gehad dat alleen met een OTA software update is uitgevoerd. Waar OP het over had.
Reageer
De vraag die bij mij opkomt: waarom wil je OTA hebben? Wellicht goedkoper voor de fabrikant en mild makkelijker voor de klant... maar zo ontzettend veel nadelen aan dergelijke systemen. Al helemaal gecombineerd met de afbraak van de privacywetgeving die op dit moment in westerse landen plaatsvind.

Ik ben blij dat ik uit mijn kona de gehele 3g modem kan slopen zonder dat het ook maar iets uitmaakt voor de functionaliteit van mijn auto. Is overigens (samen met fysieke knoppen, headsup display en zijkant-uitschuivende zonnekleppen) de reden dat ik uiteindelijk niet voor de model 3 ben gegaan.

Maargoed men zal mij wel anti-technocraat noemen :?
Reageer
https://www.ikwilvanmijna...og/terugroepacties-toyota

Dit bedoel je? En zelfs nog voor autos van meer dan 10 jaar oud.
Reageer
Mijn Mercedes uit 2008 bijvoorbeeld. Kom eens uit je Elon-bubble.
Reageer
U moet even bij de les blijven.
Ik typte 1 mln terug roep acties via OTA.
Uw Merc uit 2008 heeft niet eens OTA update. Wat de Model S uit 2008 wel kan. Indien
de concurrentie op software gebied aantoonbaar op het niveau van Tesla zit zet ik een ander toon neer. Tesla verbetert zelfs op productie. Kom eens uit uw Mercedes bubbel.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 september 2022 10:12]

Reageer
De Tesla model S uit 2008
Interessant, deze is sinds 2012 te krijgen...
Even die bewering bijwerken lijkt me handig. Tevens heb je het in je in je bovenste reactie over software update, niet OTA-software update:
... terug roep actie van 1.1 mln auto's organiseert met alleen een software update.
Reageer
Hij heeft het wel degelijk ober een OTA update in zijn originele post.

Alleen een software update houd in dat je nergens heen hoeft om die te krijgen. Dus moet het wel OTA zijn op die schaal.

Althans zo as ik het.
Reageer
Ik citeer 'm en 't staat er niet, dat jij het wel zo las is niet onbegrijpelijk aangezien het artikel wel over een OTA update gaat. Software kan ook via een kabel geüpdatet worden (of dongle, laptop etc.).
Reageer
Heel veel sterkte op 1 van die methodes...
VW deed er al vele maanden over om enkele tienduizenden ID.3's up te daten voor ze deze überhaupt hadden kunnen leveren.

En nogmaals, als het alleen een software update is. Dan heb je dus niemand die naar je toe komt en nergens waar je heen hoeft.
Alleen een software update. Anders stond er wel alleen een software update bij een dealer/garage.
Reageer
Even back-to-basic, een software update kan in vele vormen. Ik heb het niet over goed/fout, beter of best.
Ik heb nu al meerdere reacties verspilt om duidelijk te maken dat de OP van deze reactie-thread het over een software update heeft, dit heeft niks te maken met OTA. Dat er dan op anderen gereageerd wordt, zoals jij op SinergyX reageerde, met woorden als:
En geen van de voorbeelden die u noemt hebben een terugriep actie gehad dat alleen met een OTA software update is uitgevoerd. Waar OP het over had.
kan ik niet waarderen.
Laat dit een benadrukking zijn van het verschil tussen wat jij (en iemand anders) leest en wat er staat.
offtopic: Dit was tevens mijn laatste opmerking hierover, ik weet weer waarom ik me meestal stil houd.
Reageer
Jammer dat u onder een Tesla topic met de bewoording van OP niet kunt zien dat het simpelweg over een OTA update gaat waar OP op doelt.

Maar u heeft gelijk. Heeft weinig zin om daar heen en weer over te blijven gaan.

En wat er zo erg aan die reactie is zie ik ook niet helemaal.

Fijne dag nog.
Reageer
Overigens moet ik je ook gedeeltelijk gelijk geven, de update zal waarschijnlijk ook bij een fysieke update ook ergens tussen de ontwikkelaar en monteur via het internet gedownload zijn. :+
Reageer
Of ze hadden het beter getest.
In de EU is daar gewoon meetapparatuur voor, die bepalen tot hoeveel kracht zo'n raam sluit, en de grens duidelijk wanneer het stopt.
Maar het is geen terugroepactie, maar een software update die verzonden wordt
" Het bedrijf zal een over-the-air firmware-update uitbrengen"

In de jaren '90 waren er al items op TV met meloenen die gehalveerd werden door dit soort raampjes - destijds was de techniek iets minder gevorderd

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 september 2022 20:17]

Reageer
Heb gelezen dat andere fabrikanten ook de mist in gaan bij sommige safety features.
Maak je over de model Y maar geen zorgen.
https://m.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 september 2022 21:10]

Reageer
Maar dit gaat niet over andere fabrikanten, dit gaat over Tesla.

Dat jij een enorme Tesla fanaat bent is allang duidelijk ;)
Reageer
Ik moet niets want dit artikel gaat helemaal niet over andere merken, in berichten over Volkswagen of GM ga ik ook niet over Tesla zeuren.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 september 2022 01:49]

Reageer
Je hoeft niets. Maar je mening goed onderbouwen met feiten helpt je wel.
Roepen dat de concurrent OTA voor recall van 1 mln EV ook kan zegt namelijk niks zonder bewijs. Het geeft je argument geen gewicht. Het geeft goed weer of je in de materie zit.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 september 2022 16:37]

Reageer
Maar zowel de post waar jij op reageert als mijn eigen posts hebben het daar helemaal niet over. Jij bent de enige die over de concurrentie zeurt, en dan ga je janken dat mijn argument geen gewicht heeft terwijl ik dat argument helemaal niet inbreng... Irritant fanboy gedoe wat je hier tentoonstelt.
Reageer
Het is dan ook geen terug roep actie.
Reageer
Zeker wel. NHTSA bepaalt hoe het verwoord moet worden. Dat Tesla dit via software update kan fixen is dan hun oplossing.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 september 2022 20:42]

Reageer
De NHTSA moet is met de tijd mee en een andere naam ervoor gebruiken.
Reageer
Waarom? Zij constateren een probleem
mbt de veiligheid en uit de reactie van Musk blijkt dat hij het maar onzin vind. Maw als zo’n terugroepactie niet zou worden afgedwongen zou het probleem niet opgelost worden.
Reageer
De actie is niet afgedwongen. Het gaat om een vrijwillige update die Tesla heeft geïnitieerd.
Reageer
Vrijwillig om te zorgen dat je product alsnog aan de wet- en regelgeving voldoet om problemen te vermijden..

Hoe vrijwillig is dat?
Reageer
Bijzonder vrijwillig.

Ooit gehoord van de takata airbags? Waarvan er tientallen miljoenen terug geroepen zijn? Nouja, bijna richting de honderd miljoen.
En nog steeds enkele tientallen miljoenen die rond rijden... terwijl de autobouwes weten om welke auto's het gaat en ze al jaren geleden verplicht zijn die te vervangen.

Wat Tesla hier doet is zelf iets constateren en dan direct er voor zorgen dat het goed is. Niet afwachten op een verplicht iets.

Er is een nuance daar in.
Reageer
Ja ze werken goed mee en volgen de juiste procedures, maar er is een wettelijke verplichting om dit te melden en te verhelpen, ze hoeven dus niet te wachten op een verplicht iets, want die plicht is er al vanaf de constatering.
Reageer
Bijzonder vrijwillig.

Ooit gehoord van de takata airbags? Waarvan er tientallen miljoenen terug geroepen zijn? Nouja, bijna richting de honderd miljoen.
En nog steeds enkele tientallen miljoenen die rond rijden... terwijl de autobouwes weten om welke auto's het gaat en ze al jaren geleden verplicht zijn die te vervangen.

Wat Tesla hier doet is zelf iets constateren en dan direct er voor zorgen dat het goed is. Niet afwachten op een verplicht iets.

Er is een nuance daar in.
Je wijst naar een zaak waar het mis gaat; waar men niet aan de wet voldoet. Vervolgens geef je dat als reden dat Tesla zich niet aan de wet hoeft te houden.
NATUURLIJK is het VERPLICHT wat Tesla hier doet! Anders mogen hun auto's simpelweg de weg niet op! Dat een ander bedrijf (inzake airbags) er een potje van maakt en niet aangepakt wordt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dan niet verplicht is!

Om maar een vergelijking te maken:
Het is verplicht om bij slecht zicht je dimlichten aan te doen (nee; niet alleen de LED-dagrijlichten). Ik zie dagelijks automobilisten die je niet van een redelijke afstand kan zien aankomen, omdat ze weigeren hun dimlichten aan te doen. Dat wil nog niet zeggen dat het niet verplicht is! Het is wel evident dat politie daar simpelweg geen prioriteit aangeeft; dan moeten ze zo'n automoblist tot stoppen dwingen. Het is veel makkelijker om langs de weg te gaan staan en te gaan flitsen. Kan je intussen een dutje doen.
Reageer
Het gaat er niet om dat het gedaan moet worden maar om de naam. Nu klinkt het of er 1.1 miljoen autos terug moeten naar de garage wat hier dus niet zo is.
Reageer
NHTSA is niet de wetgevende macht, die wijziging moet bij de overheid plaatsvinden.
Reageer
Zijn genoeg fabrikanten die dat doen, alleen doordat het hierbij om Tesla's gaat, wordt het breeduit gemeten, in de media. Iets met hoge bomen...
Reageer
Nope. Legacy fabrikanten kunnen niet alle functionaliteiten OTA wijzigen.
Het is moeilijk voor te stellen als je het nog nooit ervaren heb.
https://www.bmwblog.com/2...ue-to-loss-of-power-risk/

BMW is in the process of contacting the owners of affected cars to inform them about scheduling a visit with the local dealer to have the problem sorted out as soon as possible through a software update.

Lees: software update bij de dealer.
Ipv te roepen dat genoeg fabrikanten OTA voor veiligheid kunnen uitvoeren sta je sterker met een onderbouwing (officiële terug roep actie via OTA)

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 september 2022 11:50]

Reageer
Gelukkig kan niet alles OTA!!! Het is dat Tesla eigenlijk een ICT-bedrijf is & ze (hopelijk) met security in het achterhoofd zo'n update-mechanisme hebben. Dat geeft mij nog enigzins vertrouwen, maar ik zou er niet aan moeten denken dat een concern als VAG alles OTA kan doen, gezien hun slechte trackrecord...

Persoonlijk vind ik het sowieso een slechte zaak, als alles OTA ge-update kan worden, zeker veiligheids-gerelateerde zaken. Je kunt alles nog zo goed dichttimmeren, maar zodra hackers ergens hun zinnen op gezet hebben...
Reageer
Gelukkig hebben die dit soort issues ook niet 😉
Reageer
Die hebben andere issues. Maar worden niet door de media uitvergroot.
https://www.bmwblog.com/2...for-brake-related-issues/

Modellen 2019-2021
A NHTSA bulletin disclosed today that the a software problem may cause the lost of braking assist which in turn can increase risk of a crash

Software gerelateerd. En de oplossing?

Owners will receive notification of the recall by Oct. 1, 2021, and BMW service centers will perform the update free of charge.
Reageer
In de werkplaats, met tientallen tegelijk... Sorry, kon het niet laten }>
Reageer
waar lees jij terugroepactie?
Reageer
“1,1 miljoen Amerikaanse” of “1,1 miljoen in Amerika geproduceerde”?
Dat laatste dus, dus ook de model 3’s die veelvuldig in Nederland geleverd zijn in 2019 vallen hier onder 😉
Kop had iets duidelijker mogen zijn.
Reageer
Ben bang dat het gaat om de 1,1 miljoen auto's die in Amerika rond rijden aangezien ze er word gezegt dat de aanpassing is om aan de Amerikaanse regels te voldoen.
Reageer
Correct. Tesla heeft al richting de 2.5 miljoen voertuigen geproduceerd in de VS naar mijn weet.
Reageer
Dus we hebben 't hier over de eerste Windows update voor Tesla? Stoer. :)
Reageer
Goede grap.
Maar serieus: nee, er zijn al vaker updates geweest voor de ramen. Tesla’s hebben ramen zonder rand. Ze vallen aan de bovenkant achter een rand bij het dak na het sluiten van de deur(komen dan iets omhoog), en bij het openen zakken ze iets naar beneden. Bij koud weer vriest een raam wel eens vast waardoor hij achter die rand zit en je deur dus niet open kan of er iets beschadigd. Daarom hebben ze middels een update gezorgd dat de ramen iets minder hoog sluiten bij vorst zodat dat probleem niet, of minder optreedt.
Of het een goed idee is om zulke ramen toe te passen bij een auto met een dak laat ik in het midden maar het biedt wat mij betreft niet echt voordelen. Bij cabrio’s snap ik het beter.
Reageer
Zo’n beetje alle coupés die ik gehad heb hadden frameless deuren. Het maakt de auto veel eleganter omdat je veel minder naden had.
Reageer
Dat is het probleem hier niet. Het raam sluit met een te grote kracht als deze een obstakel tegenkomt. En daar zijn gewoon regels voor, om te voorkomen dat vingers worden afgesneden of andere verwondingen als deze tussen het raam en de sponning komt (of in dit geval de rand waar het raam in valt bij het dak)

Tesla is ver van de enige die ramen zonder rand hebben. En dat doet in dit geval ook totaal niet ter zake, want daar gaat het niet om in dit geval.
Reageer
Ik heb ook niet gezegd dat dat een probleem is. Ik reageerde op @RavonsDaro die suggereerde dat het de eerste “Windows update” van Tesla zou zijn maar dat is m.i. niet zo. Aansluitend trok ik het nut van frameless ramen in twijfel maar het is uiteraard de keuze van de fabrikant. Het sluiten van elektrische ramen staat uiteraard los van het wel/niet frameless zijn ervan.
Reageer
[grapjesmodus] De foto toont een blauwe Tesla, toch geen BSOD? [/grapjesmodus]

Overigens kan ik er om glimlachen dat we zover zijn gekomen. Vroeger deden we de raampjes met de hand dicht, geen software voor nodig. Ook motorisch deden de auto's het goed en betrouwbaar, hoewel dat per automerk weleens kon schelen.
Zijn we niet té afhankelijk geworden van al die toeters en bellen?

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 22 september 2022 21:22]

Reageer
Ik vraag me oprecht af waar het allemaal voor nodig is dat alles per sé via een centrale computer aangestuurd moet worden. Mijn (inmiddels op leeftijd zijnde) auto was voor zijn tijd vrij luxe, maar een centrale computer zit er niet in. Toch heb ik elektrische ramen rondom, automatische airco, verwarmde stoelen voor en achter, verwarmde spiegels en achterruit, soepele automaat, cruise control, een volledig luchtkasteel aan airbags, en een goed radio/cd systeem (met achteraf aangebrachte bluetooth). Dat werkt allemaal geweldig, en ik heb geen moment last van de gedachte dat mijn radio niet weet of de ruitenwissers aan staan of niet.
Reageer
De reden waarom dat handiger is wordt toch in dit artikel duidelijk?

Bij andere fabrikanten zouden de auto's terug moeten naar de dealer om een update te installeren. Als het al met alleen een software update opgelost zou kunnen worden.

Nu kan Tesla het op afstand doen: veel lagere kosten en ook veel gemakkelijker voor de eigenaar van de auto.
Reageer
Van dit soort elementaire gebreken mag ik hopen dat je twee keer naar gekeken hebt voordat je iemand die auto verkoopt. Het is natuurlijk lekker makkelijk om het probleem van een functie fatsoenlijk testen op je klanten af te schuiven die er ook nog eens grof voor betalen, om er vervolgens met een update een pleister op te plakken. Persoonlijk zou ik een auto die met enige vorm van regelmaat een "essentiele" update nodig heeft een stuk minder vertrouwen dan een "domme" auto waar tenminste op voorhand over is nagedacht.
Reageer
Nou, zo essentieel is dit toch niet? En ik heb liever een auto waar alles ook nog na aflevering makkelijk en zonder dealer bezoek kan worden bijgewerkt.

Het is ook nog niet als met software: ontwikkel een minimal viable product en ga dan (oa met klanten feedback) verder ontwikkelen.
Reageer
Vroeger werd een auto goed ontworpen. Tegenwoordig kiezen fabrikanten ervoor om een half gecontroleerd ontwerp op de markt te zetten en dat later met updates te "repareren". Het feit dat een OTA update kan wil niet zeggen dat het nodig is / moet. Prototype maken en testen werd vroeger meer aandacht aanbesteed. Persoonlijk vind ik dat een betere werkwijze dan alles maar snel en/of half af de markt op te "smijten".
Reageer
Ook jou auto heeft een CAN-bus systeem waarmee alle onderdelen met elkaar kunnen communiceren.
Reageer
Mijn Volvo uit het jaar kruik heeft geen canbus. Dat was er toen nog niet.
Reageer
Het duurde even voor ik de grap doorhad :D
Reageer
Hopelijk geen breaking bugs. ;)
Reageer
Fijn dat dit met een OTA update kan plaatsvinden. Ben wel benieuwd hoe die normering van zo’n antiklemsysteem wordt bepaald. Dat wordt in die documenten niet uitgelegd.
Reageer
Zeer vreemd dat dit bij hun alleroudste model ook voor komt. Je zou toch verwachten dat ze genoeg ervaring hebben met de juiste settings & het bijhouden van change-logs. Men vindt het blijkbaar belangrijker om zich bezig te houden met games & puber-geluidjes...
Reageer
Ervanuit gaande dat u een Mazda heeft. Mazda is niet foutloos

https://www.thecarconnect...dels-for-faulty-fuel-pump
Nov 2021. aantal 121K
"The engine stall could increase the risk of a crash".
Wat heeft naar uw mening een hoger veiligheid risico?
Reageer
Ja, ik heb er 2 & wat wil je hiermee zeggen, met dit whataboutism?!? Net zoals bij alle andere autofabrikanten, vinden er wel eens recalls plaats. Ik heb al ruim 14 jaar alleen maar Mazda's & heb zelf nog nooit een recall meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door MazDaMan1970 op 23 september 2022 11:09]

Reageer
Dan bent u een heel gelukkig man dat u dat niet heeft meegemaakt. Bij ons thuis is het al 18 jaar en we hebben toch wel al 1 of 2 recalls mee gemaakt.

Stuk voor stuk serieus zaken I.p.v. een raampie dat soms eventueel te veel kracht kan zetten en niet ver genoeg open gaat als iemand er in vast zit.

Vraag me af waar de groot lijkende haat gelijk vandaan komt.

Als Mazda dit ontdekt moet u echt niet verwachten dat ze dit even snel oplossen. Of welk ander merk dan ook.
Tesla voertuigen elke week updates uit die potentieel de auto zelf beter en veiliger maken voor de inzittende.

Maar vooral lekker negatief zijn dat ze dat doen 👍
Reageer
Dan ben ik toch heel benieuwd wat voor een serieuze recalls dat dan waren, aangezien ik diverse Mazda's uit diverse periodes heb gehad, waarbij er bij mij maar 1 recall bekend was (brandstoftoevoer) & die betrof net niet het bouwjaar wat ik had (Mazda 6 uit 2010).

Ik haat overigens Tesla helemaal niet (integendeel), maar vind wel dat men soms verkeerde prioriteiten stelt & dat Musk net iets te vaak uitspraken doet, die die niet waar kan maken. Ik vind het ook jammer dat Tesla-volgers zich als Apple-volgers gedragen, maar daar kan Tesla op zich niks aan doen...
Reageer
Bij ons rijden we al de Mazda 6 sinds deze uit kwam in Nederland (met dank aan de asso houding van een Toytota verkoper aangezien mijn vader zijn hele leven Toyota koper was maar das een heel ander verhaal lol) en zo doende hebben we dus ook al een aantal acties gehad.

Ik kan me er 1 herinneren over de airbags. En iets met gevaar voor een balk die structureel zou kunnen begeven? Weet niet of u daar iets meer van weet?
Zeer fijne auto's maar helaas hielden de problemen niet op bij alleen recalls.
Ook roestvorming in de deuren was een groot probleem. volgens mij is dat wel 3 of 4 keer "verholpen" over de jaren heen.

Maar puntje bij paaltje zijn we nog steeds blij met die Mazda 6 (uit 2010)
Reageer
Ik heb 3 generaties Mazda 6 gehad (sedan/liftback uitvoeringen), maar deze recalls zijn mij bij niet bekend. Nou scheelt het misschien ook dat sommige recalls door garages stilzwijgend uitgevoerd worden & dat de RDW pas sinds een paar jaar recalls in hun database heeft staan.

Roest is helaas altijd wel een probleem geweest, bij veel Japanners, al heb ik soms het idee dat het bij Mazda uit bepaalde periodes nog een graadje erger was. Wonderbaarlijk heeft mijn MX-5 uit 1999 er nog niet zoveel last van, al wil ik komend jaar hem wel preventief laten behandelen. Mijn 3 sedan is volledig roestvrij, maar ja die is dan ook maar net een paar jaar jong :)

Ik ben overigens wel benieuwd of er bij Tesla veel verschil in de hardware van Nvidia zit, dat zou misschien verklaren waarom deze vreemde bug optreed.
Reageer
Mij overtuigt het verhaal niet. Leuk sprookje - maar de verhalen qua support en garantieuitvoering (die vrij dure onderdelen betrof) uit het verleden die niet positief waren - zijn me bijgebleven.
Reageer
3,5 jaar gereden, echt geen centje pijn!
Hoor een hoop mensen zeilen op tesla, maar de collega’s die er ook in rijden eigenlijk nooit 🤷🏻‍♂️ had er zo weer een besteld.
Reageer
Dan heb je toch wel geluk, ken 3 mensen met een Tesla en 2 daar van hebben zeker in het begin regelmatig in de garage gestaan met problemen, eentje had zelfs al toen hij hem kreeg en heeft zeker 3 maanden geduurd voor dat het vervangende onderdeel er was in plaats van de beloofde paar dagen.
Reageer
Wel erg ongeluklig bent u dan.
Ken enkele tientallen Tesla eigenaren. En daar ken ik er ook maar 2 die bij de garage hebben gestaan. En 1 daarvan was een Duitse kennis waarbij een dronke bestuurder op de autobahn met 160 km/u in de zijkant is geslingerd (hij reed 160 op dat moment voor de duidelijkheid). Was flink veel schade.

Ja Tesla kwijt voor bijna 2 maanden. Maar wel een vervangende Tesla die beter was dan zijn eigen (kreeg een Model 3 performance en heeft een Model 3 standaard range) en verder alles gedekt door de verzekering.

Betekent dat nu dat ze super goed zijn omdat wat ik persoonlijk ken goed was? Nee.
Reageer
Echter heb je ook andere auto's in dezelfde range? Ik namelijk wel, ik heb twee Tesla's en een Mercedes (allemaal in de lease). Nu is mijn situatie iets anders, ik rij namelijk zelf niet dus ik zit altijd achterin of naast m'n driver.

Maar een aantal klachten die ik heb de Tesla's, achter in is het toch wel erg schraal qua tech, ook is de ruimte achterin bij de S klein, het voelt aan alsof je op een kinderstoel zit, ik heb ook niet genoeg hoofdruimte (ook niet in de X overigens, die dome is super irritant), leeslichtje schijnt precies in m'n ogen wat heel prettig is wanneer je 's nachts uitstapt, het leer ziet eruit alsof je in een kamp woont, de ruimte tussen de panelen passen mijn dikke handen tussen, als ik van buiten kijk en dan overdrijf ik niet is de panel gaps gewoon niet acceptabel, ook rijdt het als een skelter. Mijn driver mag geen autopilot gebruiken omdat we meermaals letterlijk in een bus gepushed zijn.

Nu rijdt het wel lekker door het verkeer en stil maar kwalitatief voor auto's die zo nieuw zijn, is dit gewoon niet redelijk. En dan heb ik het nog niet over de niet bestaande service.

Echter ik heb dus ook een Mercedes, die is dus net zo duur hier (omgerekend een kleine 100.000 euro) en ja dat is geen EV dus in mijn geval duurt het langer om de nummerplaten te krijgen plus ze kosten veel meer maar wat rijdt dat toch lekker. Je zit achterin in een cocoon, lekker in een stoel die je fatsoenlijk kunt aanpassen ook met de familie is dit gewoon "value for money".

En daar gaat het met Tesla gewoon helemaal fout, het is niet alleen kwalitatief dat er veel mis is maar je krijgt gewoon veel minder auto voor toch wel heel veel geld. En waar ik ze heb "gekocht" omdat het makkelijker hier is en omdat de overheid het hier subsidieerd weet ik toch wel dat in de toekomst hier geen Tesla meer binnen komt. Ik heb inmiddels ook een Etron en een EQS tijdelijk gehad en die zijn beiden zoveel beter. Ja misschien een beetje minder bereik maar ik rijd toch enkel in de stad.

En misschien dat jou collega's allemaal heel blij zijn, maar wanneer ik hier met mede Tesla eigenaars spreek (de 3 is hier super populair) proef ik toch wel een stuk minder enthousiasme. Hier hebben we heel veel keus ook van lokale leveranciers die net zo duur zijn als een Tesla maar toch wederom veel meer weten te leveren en (zolang ze bestaan) service kunnen bieden.
Reageer
Komt denk ik door de lobbyisten van fossiele brandstoffen die zeggen dat Tesla's een slechte bouwkwaliteit hebben, echter zijn alle Tesla rijders tevreden die ik tot nu toe heb gesproken.
Apart fenomeen
Reageer
Toen ik nog bij een Big 4 accountantskantoor werkten hadden zo'n 8 van de 12 directe collega's een Tesla. Daarvan waren er ongeveer 3 die geen issues hebben gehad binnen een jaar. Krassen bij aflevering, panel gaps, gekraak bij rijden, niet functionerende airco's, de auto niet kunnen openen, kofferbak die niet open ging, glitches in de central monitor. Hoorde andere collega's niet even veel over hun niet Teslas (wat vaak ook EVs waren)
Reageer
Echt onzin. Ik ken een Tesla rijder die totaal niet tevreden was over de auto bij aflevering en de service die vervolgens geboden werd om de problemen op te lossen.

Tesla heeft geen dealer netwerk die lokaal ondersteuning bieden. Dus als alles goed gaat, dan is de klant tevreden maar als de auto met schade opgeleverd wordt, dan is het een heel ander verhaal.
Reageer
Ze hebben een aantal vestigingen in Nederland. De rest komen ze voor naar je auto toe. Dus wordt gewoon opgelost.
Miste zelf een laadkabel bij levering, 2 maanden later een afstelling van de deur. Alles zonder problemen, komen ze gewoon voor bij je langs. In al die jaren met andere wagens veel vaker problemen gehad.
Reageer
Dat is nogal een statement.
Reageer
Ik kan simpel weg geen enkele andere reden bedenken.
Op het moment dat iedereen behalve de gene die het daadwerkelijk hebben zeggen dat iets slecht is dan moet het wel georganiseerd zijn op een manier
Reageer
Jij had dan wel goede ervaring met aftersales service?
Reageer
Ja. Alles netjes opgelost (kabels waren op en na 2 maanden een klik in de deur, “losse” bout..)
Reageer
Wel mooi een mooie afsluiter van het bericht. En oh ja... We hebben veel auto's verkocht :*)
Reageer
Nouja, niet alleen dat natuurlijk.

Van de 3.8 miljoen auto's die verkocht zijn, wordt Tesla gedwongen door de NHTSA een aanpassing door te voeren voor 1.1 miljoen auto's.

Oftewel bijna een kwart van alle auto's die Tesla verkocht heeft voldoen niet aan de veiligheidseisen die de NHTSA stelt aan auto's. Het is maar met welke insteek je die laatste regel leest..
Reageer
Het gaat om een vrijwillige aanpassing niet een gedwongen aanpassing door NHTSA. Bij zo'n update moeten ze dit echter wel aangeven bij NHTSA waardoor het een "recall" genoemd wordt.
Reageer
Hoe is het vrijwillig als zij auto's produceren/verkopen/verkocht hebben die de wettelijke veiligheidseisen overtreden?
Reageer
Je kunt je afvragen wat er vrijwillig is aan het constateren dat je product niet aan de wetgeving voldoet en dan je auto's "terugroepen" om alsnog aan de wetgeving te voldoen.
Reageer
Ramen? Een auto heeft ruiten! Een veelgemaakte taalfout helaas.
Reageer
Wat is het verschil tussen een ruit en raam?

Een ruit is een glasvak en een raam is een bewegend deel zoals een houten draaikiepraam. Een ruit kan dus niet open en dicht een raam wel.
Reageer
Tesla Guillotine, het nieuwste model voor de revolutionaire Fransoos.
Reageer
Ben wel benieuwd naar de verkoopcijfers van Tesla in Frankrijk. Chauvinisme is niet voor niets een Frans woord.
Reageer
2022 YTD cijfers: https://pfa-auto.fr/wp-co...resse-PFA-aout-2022-2.pdf

Zie pagina 18 voor de modellen, als je puur naar BEV kijkt staat de Model 3 enkel onder de Dacia Spring en Renault Zoe.

Zie pagina 14 voor de totalen per concern, daar valt Tesla met zo'n 12700 stuks (3 en Y samen) op 970000 totaal natuurlijk ver achterin, ca 1,3 % marktaandeel. Puur naar verkochte BEV (12% van alle verkopen) is dat 10,9 %. Wel even ter vergelijking: in Nederland zijn dit jaar 40755 BEV's verkocht waarvan slechts 1379 van Tesla, 3,3 %, dat is een derde van het BEV marktaandeel van Frankrijk. Het is dus maar wie je chauvinistisch noemt ;)

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 september 2022 21:56]

Reageer
Nederland kent geen bekend/gangbaar personenwagen automerk, dus Nederlanders van chauvinisme verwijten is een beetje lastig denk ik. ;)
Reageer
Ik bedoelde te zeggen dat het bij de Fransen dus wel meeviel.
Reageer
Dacia is van Renault,

De top 10 van meest verkochte modellen is Frans.

Ik zal je even helpen:
chau·vi·nis·me (het; o)
1
blinde liefde voor het eigen land

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 september 2022 01:42]