ProtonVPN sluit zich aan bij vpn-diensten die servers sluiten in India

Ook Proton haalt zijn servers weg uit India, nadat er eerder dit jaar een strengere internetwet werd aangekondigd in het land. Sinds de aankondiging in april trekken vpn-diensten zich massaal terug uit India, omdat de providers geen data willen bewaren en delen met de lokale overheid.

Proton biedt sinds 2017 ook een vpn-dienst aan naast zijn e-maildienst en heeft sinds 2018 ook servers in India. Het bedrijf kondigt aan dat de servers in India niet langer gebruikt kunnen worden door klanten van ProtonVPN. Proton wil daarmee voorkomen dat het data van klanten moet delen met de Indiase overheid.

Door de nieuwe wet moeten internetbedrijven in India aan veel strengere regels voldoen. Voor vpn-diensten betekent dit dat ze ip-adressen, adresgegevens, e-mailadressen, telefoonnummers en gebruikersactiviteit moeten loggen en opslaan in India. Dit druist direct in tegen het beleid van vpn-diensten, die hun klanten juist meer privacy willen bieden.

Eerder maakten andere vpn-diensten hun vertrek uit India al bekend. ExpressVPN en Surfshark maakten in juni bekend dat ze alle servers in het land zouden sluiten. Ook NordVPN heeft zich inmiddels teruggetrokken. Niet alleen vpn-diensten hebben problemen met het strenge internetbeleid in India: Twitter begon al een rechtszaak tegen de strenge internetwetgeving.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-09-2022 • 13:21

52 Linkedin

Reacties (52)

Wijzig sortering
Wat betekent dit in de praktijk voor Indiase gebruikers? Slechts iets meer latency naar servers in andere landen? Of is het ook strafbaar voor hen om dan die diensten te gebruiken?

Is het omgekeerde ook waar, dat providers die blijven zitten dus ook privacy niet zo hoog in het vandaal hebben staan, omdat ze dan wel mee zullen werken?
Reageer
Wat betekent dit in de praktijk voor Indiase gebruikers? Slechts iets meer latency naar servers in andere landen?
Vast wel. Vooral voor diegene die zelf niet express al een server buiten India kozen.
Of is het ook strafbaar voor hen om dan die diensten te gebruiken?"
Als ze VPN gaan verbieden, dan denk ik dat ze zichzelf enorme economische schade gaan toerichten. Vergeet niet dat VPN ook vaak gebruikt word door bedrijven om bijv thuis werken mogelijk te maken, of om de netwerken van 2 or meerdere locaties (beveileigd) aan elkaar te verbinden (site-to-site VPN).
Is het omgekeerde ook waar, dat providers die blijven zitten dus ook privacy niet zo hoog in het vandaal hebben staan, omdat ze dan wel mee zullen werken?
Ik denk dat sommige providers niet zo makkelijk kunnen doen wat de VPN providers doen. Bijv NordVPN en ProtonVPN huurde/leasde waarschijnlijk hun servers van een lokale provider of gebruikte een public cloud provider met een lokale PoP. Maar een lokale ISP zoals bij ons Ziggo ofzo waarvan hun infra ook alleen in India zit, lijkt me een stuk lastiger situatie voor hun.
Reageer
India heeft best een grote IT sector waarin veel developers actief zijn voor buitenlandse partijen. VPN verbieden is dus erg schadelijk
Reageer
Precies.

Ik werk bijv op de IT afdeling van een groot internationaal bedrijf. Zo'n 60% van mijn directe collega's zijn based in India. Dat word wat als VPN geheel verboden/illegaal word daar...

Dus kortom: Dit word niet alleen schadelijk voor India, maar wellicht voor de hele wereld.
Reageer
Precies.

Ik werk bijv op de IT afdeling van een groot internationaal bedrijf. Zo'n 60% van mijn directe collega's zijn based in India. Dat word wat als VPN geheel verboden/illegaal word daar...
VPN's worden niet verboden in India; ze worden alleen bij wet gedwongen om gebruikers te identificeren, registreren en te loggen.

Ik denk overigens ook dat je een wezenlijk onderscheid moet maken tussen de doelstellingen van een bedrijfs-VPN en een universele VPN. De voorgestelde verplichtingen zijn voor de laatstgenoemde dienst veel ingrijpender voor de functionaliteit (namelijk het opgeven van de kerndoelen: het voorzien in anonimiteit en privacy) en daarmee doelloos geworden.
Reageer
Het is doorgaans niet zo productief om voort te borduren op iets wat gespeculeerd word. VPN an sich is dan ook niet illegaal en wordt dat ook niet.

Je kan de hele wetgeving hier lezen: https://www.cert-in.org.i...ctions_70B_28.04.2022.pdf
Reageer
Zolang het bedrijf niet actief is in India is dit geen probleem want je hoeft dan niet te voldoen aan de wet (althans je hebt geen last van de consequenties). Dus de mensen die vanuit India voor andere partijen werken kunnen dat gewoon blijven doen als hun VPN buiten India staat.
Reageer
Jou collega's loggen in op de VPN server van jou bedrijf. maar is het niet zo dat die VPN juist buiten India zit? het wordt een ander verhaal als je voor een Indiaans bedrijf werkt en vanuit nederland altijd op de VPN server in India moet inloggen. Dan zullen ze je gegevens moeten opslaan en mogelijk delen.
Echter ik heb de wet niet gelezen en ik vraag mij af of deze wet niet puur bedoeld is voor publieke VPN diensten en niet voor bedrijfsnetwerken die via VPN werken.
Reageer
De ene VPN is de andere VPN niet.

Je kan VPN gebruiken voor verschillende redenen. Toegang tot een remote netwerk. Beveiliging tegen verkeer inspectie op onveilige access points. Beperkte anonimiteit.

Meestal is het alleen de laatste twee die door commerciele VPN diensten worden geboden, en het is alleen de allerlaatste waar overheden doorgaans een probleem mee hebben. Commerciele VPN's mogen in China bijvoorbeeld ook terwijl anonimiteits VPN's uit den boze zijn.
Reageer
Ze verbieden geen vpns. Ze verplichten vpn aanbieders om gebruikersdata bij te houden.

Voor corporate vpns gebeurt dit al lang en is dit geen enkel probleem.
Reageer
Ik denk eerder, wat betekent het voor de buitenlandse gebruiker?
Dankzij een VPN in India kan je bv streaming abonnement in India afsluiten. Deze zijn eigenlijk bedoeld voor de Indiase markt en kosten veel minder dan hier in NL.
Als er geen lokale server meer is, dan werkt deze omweg niet.
Reageer
Heb je daar dan zoveel aan? Sinds de EU heeft bepaald dat je de content uit je abonnementsland moet krijgen in plaats van het land waar je op dat moment bent (wat de streaming diensten voornamelijk deden tot dat moment), zal je dan in dat geval vooral bollywood spullenboel krijgen :)
Reageer
Ja daar heb je heel veel aan. Youtube premium is gewoon dezelfde bijvoorbeeld.

En niet iedereen heeft dezelfde smaak. Wat jij spullenboel noemt is voor de ander juist waar men naar op zoek is.
Het is ook niet illegaal ofzo, het is het digitale equivalent van reizen.
Reageer
Het is "in het vaandel". Een vandaal is iets anders 😉
Reageer
Haha ja je hebt gelijk ook! Had er helemaal overheen gelezen.
Reageer
ProtonVPN bestaat al sinds 2017, niet slechts een jaar.
Reageer
Ik zie niet waar staat dat ze maar een jaar bestaan?

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 september 2022 13:34]

Reageer
"Proton biedt sinds deze zomer ook een vpn-dienst aan naast zijn e-maildienst".
Reageer
Ik las dat als "Proton biedt zijn VPN sinds deze zomer aan in India", gezien de context van het verhaal.

Maar blijkbaar dus niet.
Reageer
Proton biedt sinds deze zomer ook een vpn-dienst aan naast zijn e-maildienst.
Reageer
Lees de zin nog is goed
Proton biedt sinds deze zomer ook een vpn-dienst aan naast zijn e-maildienst.
Sleutelwoord is ‘ook’. Je “krijgt” (dmv van verplichte koppelverkoop) bij je e-maildienst ook vpn-toegang sinds deze zomer.
Dat staat los van het product ProtonVPN. :)

Nou moet ik wel toegeven dat dat ene zinnetje echt niks toevoegt aan de inhoud en intentie van het artikel en dat het inderdaad voor verwarring kan zorgen.
Reageer
Ik ben ProtonVPN klant zonder de gekoppelde e-mail functionaliteit. Mijn gekoppelde email is gewoon de gratis variant zoals iedereen die kan afsluiten. Pas wanneer je een bundel afsluit heb je de voordelen van een betaald e-mail account.

Maar we zijn het verder eens, het voegt niets toe en zorgt voor verwarring :)
Reageer
Ja, ik dacht ook even van "wacht, heb ik het niet al eerder gezien?". Wellicht dat er specifiek op India gedoeld wordt, ook al lijkt mij dat sterk?
Reageer
Het klopt inderdaad, dit stond niet goed in de tekst. Ik heb het bericht aangepast.
Reageer
Ik snap de hele VPN/privacy discussie niet zo goed. Wanneer is een VPN waardevol? Alleen maar om je identiteit niet te hoeven laten zien? Als je op straat loopt kun je jezelf toch ook niet onzichtbaar maken?
Reageer
VPN kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden, dus het ligt eraan wat je er mee (wilt) doen.

Maar in dit geval voor ProtonVPN (en NordVPN) word het vaak door de consument gebruikt om hun identiteit te maskeren en het surfgedrag te kunnen verbergen. Het kan ook de beveiliging ten goede komen, maar ik vind dat dat maar beperkt werkt.
Reageer
Het kan ook de beveiliging ten goede komen, maar ik vind dat dat maar beperkt werkt.
N.B. Onderstaande gaat nu even puur en alleen over het 'beveiligingsaspect' (data-integriteit) niet het 'privacy-aspect' van VPNs:
Beperkt vind ik zelfs al heel erg liberaal genomen. Vrijwel al het verkeer is tegenwoordig versleuteld (Behalve DNS vreemd genoeg. DoH is nog steeds niet gemeengoed). Het verkeer wordt versleuteld van de applicatie/app/systeem naar de server-applicatie. Niemand kan meekijken naar de inhoud van die communicatie als het is versleuteld.

Je kan dus prima op een onbeveiligde hotspot je internetbankieren-app openen. De versleuteling begint bij de app/je telefoon, en eindigt bij de server van de bank. De hotspot-eigenaar en medestanders die per se willen kunnen hooguit zien dat je een verbinding maakt naar je bank. Niet wat je er mee doet.
Als de verbinding van de hotspot wel beveiligd is, kan de hotspoteigenaar ook alleen nog maar zien dat je naar je bank communiceert. Hij kan niet zien WAT je communiceert.

Ditzelfde 'probleem' heeft je VPN. De verbinding is van app naar server-applicatie versleuteld. De VPN-provider kan niet naar de inhoud van jouw pakketjes kijken, want de bankieren-app heeft ze versleuteld voor ze de tunnel in gaan. De VPN-provider kan alleen zien DAT je naar de bank gaat, niet wat je er mee doet.
Ergo. Zodra verbindingen versleuteld zijn, kan de VPN-provider als zodanig niets tot vrijwel niets toevoegen aan de beveiliging. Ze kunnen hooguit wat bekende malwaregerelateerde IP-adressen voor je blokkeren, maar daar houdt het echt op.
Reageer
Heb door mijn weinige reacties op tweakers.net nog niet genoeg karma om je een +2 te geven, dank voor de uitstekende uitleg.
Reageer
Naast waar de meeste mensen het voor gebruiken: (internationale streamingdiensten gebruiken)

Een VPN is waardevol als je niet wilt dat de netwerkbeheerder en ISP die je op dat moment gebruikt weet wat je doet.

Uitgaand van niet illegale intenties, dus los van terreur/andere criminele intenties die je verborgen wilt houden.

Stel dat je een student bent aan een één of andere school met een streng-religieuze grondslag en je twijfelt aan je geaardheid en je gaat op onderzoek vanuit het campus, dan kan het zijn dat je je zoekinformatie daaromtrent wil afschermen van het systeembeheer.
Reageer
Ah, dank je, dacht er inderdaad aan dat het vooral voor criminelen interessant zou zijn. Maar wat je als voorbeeld vertelt over een student is een heel goed argument voor VPN.
Reageer
Binnen Nederland kan je beter bij een (budget) provider gaan zitten i.p.v. vpn, als je niet gebruikt om geoblokkades te omzeilen. De providers hier loggen ook zo min mogelijk, want dat kost geld.
Reageer
Zoeken naar info die door de overheid is verboden
Plaatsen van info die door de overheid is verboden
Downloaden van films/muziek in landen waar dit verboden is

Zijn toch al 3 dingen die ik al lopende op straat niet snel zal doen en al helemaal niet in restrictieve landen.
Reageer
Zie mijn reactie aan @lenwar. Duidelijk. Nu ja, dan zitten we in Nederland toch maar in een luxe positie.
Reageer
Ik heb een tijdje ProtonVPN gebruikt en de hoeveelheid data die dan ineens verbruikt wordt is vele malen groter dan wanneer ik een eigen OpenVPN server installeer en gebruik.

Tot de dag van vandaag ben ik er nog niet achter gekomen waar en wat deze data extra is, maar de screentime app van iOS verraadde het in vergelijking met mijn OpenVPN client.

Sinds ik gewoon weer mijn eigen vpn server gebruik is de hoeveelheid data een stuk minder geworden. Wel gebruik ik OpenVPN op poort 443 terwijl ProtonVPN Wireguard gebruikt. Wellicht dat daar het ‘probleem’ zit, maar ik werd er kriegelig van.
Reageer
Als er een VPN dienst is die je kan vertrouwen, dan is het die van Proton. Al hun services hebben een goed track record. Wat de hoge data usage betreft: Al het verkeer wordt omgeleid via de protonvpn app, hierdoor zal er een hoger dataverbruik wordt weergegeven door al het gecombineerde verkeer van apps die data gebruiken.

Spijtig wel dat ze vanuit India vertrekken. Ik heb adhv Protonvpn Youtube Premium Family voor ongeveer 2 euro per maand geregeld. Jammer dat het India truckje nu steeds moeilijker gaat worden om toe te passen op andere services ...

[Reactie gewijzigd door lommeva op 22 september 2022 13:57]

Reageer
via Argentinië ben je, iig op dit moment, nog goedkoper uit ...ongeveer € 1,25 p/mnd voor een familieabo :P
Reageer
Goede tip, dan moet ik maar is mijn virtuele koffers inpakken en verhuizen.
Reageer
Goeie tip, is zijn geld waard ;). Is zo iets ook te regelen voor een Apple TV? Tijdje terug maand of zo al eens gezocht maar niet iets zoiets als een stappen plan gevonden.
Reageer
Al het verkeer wordt omgeleid via de protonvpn app, hierdoor zal er een hoger dataverbruik wordt weergegeven door al het gecombineerde verkeer van apps die data gebruiken.
Even los van hoe technisch correct het is beschreven (dat het ‘door de app’ gaat), zou iedere andere VPN-dienst dat ook moeten hebben, en @Yzord merkte dat de ProtonVPN-app aanzienlijk meer data verstookte dan de OpenVPN app.
Reageer
Zolang je nog een vps kan huren in India zal het YT Premium truucje nog steeds kunnen. OpenVPN installeren, YTP aanvragen en vps in proeftijd opzeggen..
Reageer
Spijtig wel dat ze vanuit India vertrekken. Ik heb adhv Protonvpn Youtube Premium Family voor ongeveer 2 euro per maand geregeld. Jammer dat het India truckje nu steeds moeilijker gaat worden om toe te passen op andere services ...
Dit zou moeten blijven werken. Een citaat uit één van de gelinkte pagina's:
You can continue to connect to any of our international servers, or you can connect to our new Smart Routing servers for India. These will give you an Indian IP address and behave just as our physical servers in India did. The only difference is that, in reality, they are based in Singapore.
De VPN-server staat in Singapore, maar je houdt wel een Indiaas IP-adres.
Reageer
Ik heb vorige maand de gratis versie van ProtonVPN op vakantie gebruikt.
Na het installeren gaf een pop-up volgens mij aan dat screentime van iOS een continu gebruik van Proton aangeeft omdat al het dataverkeer via die app loopt. Of de hoeveelheid data toenam heb ik eigenlijk niet op gelet moet ik bekennen, maar de uitleg over screentime van Proton lijkt mij plausibel.
Reageer
Ik heb geen ervaring met Proton VPN, maar ik vind het maar raar dat er een aparte applicatie ervoor moet worden geïnstalleerd om van de dienst gebruik te maken.

Kon je niet je credentials van ProtonVPN met de vanilla OpenVPN- of WireGuard-cliënt gebruiken?
Reageer
Ik vraag me af of dit daadwerkelijk een principieel issue is of een kosten/baten issue. Hoeveel gaat al die data opslaan kosten en wat voor verloren inkomsten zal de VPNdiensten hebben als ze niet meer in India zitten?

En voordat mensen gepikeerd gaan reageren, in Nederland hebben we ook een telefoon en internet bewaarplicht gehad.

Bron:
https://nl.wikipedia.org/..._telecommunicatiegegevens
Reageer
Die bewaarplicht ging op voor publieke telco's. Met een bedrijfje, RPi colocated in een DC en daarop een VPN, DNS server was dit geloof ik te omzeilen.

Overigens in het verlengde van de bewaarplicht: https://berthub.eu/articles/posts/vertrek-tib/
Reageer
In Japan zouden ze de data opslag op floppies doen }:O
Reageer
Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat VPN providers wel servers in India laten, maar dat verbindingen hierover worden doorgelinkt naar andere VPN servers in een ander land ?

Dat kunnen ze prima de logs overleggen, namelijk alle India VPN verkeer gaat naar dezelfde groep VPN servers elders en de India VPN servers zijn geen exit node.
Reageer
Dat ze hun servers uit India halen, wil toch niet zeggen dat ze geen klanten in India kunnen bedienen?
Mensen aldaar kunnen toch connecten op andere servers buiten India? Het is alleen een beetje trager.
Reageer
Gebruik een VPN app dat gewoon gebruik maakt van OpenVPN, Zoals OctaneVPN.
Reageer
Off topic
Heb sinds enkele maanden Proton VPN, 5 euro per maand voor een 2 jaren plan.
Gebruik deze op 2 laptops, telefoon en tablet.
- Het datagebruik stijgt wel, heb ik de indruk. Staat ook standaard aan op de 4G verbinding, ik zie niet de mogelijkheid om deze enkel actief te laten zijn op Wifi.
- Een vorm van privacy : als google maps opent, krijg je de locatie van de server ipv je thuisstad (adhv je wifi-netwerk ?) . Als je ingelogd bent met je google account zal dat wellicht niet veel helpen. Ook apps, die via een api naar google de locatie opvragen, geven de locatie van de server. (als je locatie afstaat)
- Iets geruster om in te loggen op publieke wifi-netwerken
- Je ISP kan je verkeer niet volgen, al boeit me dat niet zoveel, maar is er al weer 1 minder die meekijkt
- Geo locatie : buitenlandse podcasts downloaden, BBC Iplayer, ...
- Leuk extra : bij proton kan je op de vpn-server tracking, malware en advertenties blokkeren. Daardoor lukt het op sommige sites die anders de boodschap geven : 'Disable je advertentieblocker in je browser om content te krijgen' toch gewoon toegang te hebben zonder reclame

Een nadeel is dat je op sommige sites bij elk bezoek een captcha moet doen

[Reactie gewijzigd door WillyWilly op 22 september 2022 17:21]