Renders tonen westerse versie Motorola razr

Er zijn renders verschenen van de Motorola razr 2022 met Engelstalige screenshots. Dat wijst erop dat de telefoon, na een Chinese release vorige maand, ook naar andere delen van de wereld zal komen.

De renders die telecomjournalist Evan Blass, ook bekend als @evleaks, online heeft gezet, tonen onder meer een splitscreenmodus met WhatsApp. Dat duidt op een release buiten China, waar WhatsApp geen veelgebruikte app is.

De marketingrenders lijken gemaakt voor gebruik op een wereldwijde site van Motorola. Moederbedrijf Lenovo presenteerde de nieuwe razr vorige maand. Eerder deze maand had Motorola een aankondiging in de Italiaanse stad Milaan, waar het de Edge 30 Ultra, Fusion en Neo aankondigde. Daar was de nieuwe razr niet.

Het is nog onbekend of, wanneer en tegen welke prijs de razr in de Benelux zou moeten uitkomen. De vorige versie, de razr 5G, kwam twee jaar geleden in Nederland en België uit voor 1499 euro, al is die inmiddels gezakt naar onder de 1000 euro. Concurrent Samsung Galaxy Z Flip4 kwam in augustus uit voor 1100 euro, maar is bij diverse winkels inmiddels voor onder de 1000 euro te krijgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-09-2022 • 12:58

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Vind het zelf persoonlijk juist onhandig om een telefoon te moeten openen. Een hele extra stap om mn telefoon te kunnen gebruiken (En ja, ik weet dat het een kleine moeite is, maar na een paar keer word het toch vervelend), en ook nog eens een stap die de telefoon kan, en sowieso gaat beschadigen. Daarnaast: Waarom een extra schermpje voor alleen notificaties als dat ook gewoon op mijn main scherm kan? Passen er ook nog eens meer op. Modern =/= praktisch

[Reactie gewijzigd door Reimanen op 22 september 2022 13:07]

Reageer
Ik kan me goed voorstellen dat voor dames met kleine handtassen ideaal is.Het neemt opgevouwen minder ruimte in beslag en je hebt toch de beschikking over een groot scherm als dat nodig is.
Ook zal het hoofdscherm minder snel beschadigen tussen de sleutels en andere items in de handtas.
Reageer
De toplaag van het hoofdscherm is van plastiek en beschadigd al als je je nagels niet op tijd knipt.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 september 2022 13:43]

Reageer
Met een handtas is het naar mijn idee juist minder relevant hoe groot de telefoon is.
Reageer
Je ziet tegenwoordig handtassen die zo groot zijn als een sporttas uit de jaren 90. Komt dus wel goed. Daarnaast lijkt het er op dat de hippe moderne vrouw haar mobiel in de kontzak van haar broek bewaard en niet in haar tas.
Reageer
Dat extra stapje zal wennen. En je weet immers waar je aan begint als je zo'n toestel koopt.
En het externe schermpje zorgt er dus júist voor dat je het toestel niet elke keer open hoeft te klappen :+
Reageer
Dat hangt natuurlijk af van de inhoud van de notificatie, of er opengeklapt moet worden :+

Om daar even op in te haken - een smartwatch is eigenlijk het moderne notificatieschermpje. Daarmee filter je al een hoop nutteloze uit-je-zak acties. Wat waarvoor notificaties mag geven optimaliseren is eigenlijk de beste optie, maar vaak te ingewikkeld om interessant te zijn voor jan en alleman.
Reageer
De beste remedie: Al die notificaties uitzetten en kijken wanneer je zelf wil. Je ervaart zó veel meer rust! En je verspilt geen tijd aan zaken waar je op dat moment eigenlijk helemaal geen aandacht aan hoeft te schenken.
En als men haast heeft dan wordt er wel gebeld. (de enige personen waarvan ik echt notificaties krijg zijn familie en mijn vriendin).
Reageer
Er lopen natuurlijk ook genoeg mensen rond die hun telefoon in zo'n klaphoesje hebben, dat is hetzelfde principe lijkt me
Reageer
Mijn trouwe ouwe Razr V6 heeft ook zo'n schermpje voor meldingen en muziekbediening en zo en die is uit 2007, dus zó modern is dat niet. Praktisch is het wel, want je kunt even snel zien wat er binnen is gekomen of snel van nummer wisselen zonder dat je meteen een enorm ding in je handen hebt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 september 2022 14:31]

Reageer
Mijn Razr 5G heeft deze zomer een val met de fiets niet overleeft en loop nu weer met mijn oude S9 rond, maar wat mis ik die kleine Razr in mijn zakken. Dat openvouwen is echt geen probleem, geen hindernis in dagelijks gebruik, van zodra hij uit de broekzak was vouwde ik hem met 1 hand open. Dat kost niet meer tijd of moeite, zeker niet als het eenmaal een gewoonte is. En als iets een gewoonte is, is het helemaal niet vervelend.

En dat extra scherm is er voor als deze bijvoorbeeld op tafel ligt, dan moet je hem niet eens openklappen en het is groot genoeg om bruikbaar te zijn in vele situaties. Dan moet je hem net niet openklappen en is deze nog eens energiezuiniger ook nog.

Ik ben aan het wachten tot deze beschikbaar komt om dan te beslissen of ik voor deze nieuwe Razr zal opteren of een Samsung Flip want wil zo weer terug naar een flipphone.
Reageer
Vind het dubbel: enerzijds volg ik je redenering wel, anderzijds komt het openklappen mogelijks -hopelijk? het zou toch logisch zijn- in de plaats van allerhande ontgrendel-technieken die soms maar halfbakken werken...

Ok; ontgrendeltechnieken zijn er ook voor de veiligheid, pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning, maar in de tijd van de flip-phones was dit nog niet ingeburgerd en was je gsm gewoon gebruiksklaar na openklappen.

In dat opzicht kan het dan wel een "vormpje sliden eer je homescreen aanspringt" vervangen en dan is het een 0 - 0 operatie: of je nu je vormpje moet sliden, opzij moet sliden, je pincode moet ingeven of je telefoon openklapt, extra beweging heb je tóch.

Zelf -maar da's persoonlijk- snap ik wel de aantrekkingskracht van een flip-phone, ook al is het concept niet meer van deze tijd... Ik heb dan ook alleen maar goeie herinneringen aan de flip-phones van weleer (vooral aan m'n Ericcson T28 :9~ ) die, had ik 'm niet kwijtgeraakt, ik misschien nog steeds zou gebruiken. O+

....maar... 1000euro? forget it! 8)7
Reageer
Stel je eens voor.. ze gaan straks gewoon weer compacte telefoons maken!!!?!?!
Reageer
Het zou eigenlijk best cool zijn om er een knop aan toe te voegen met een veer of dergelijke die de telefoon volledig openklapt waarbij de mogelijkheid het scherm zelf in een gewenste hoek te zetten behouden blijft
Reageer
Elastiekje er om heen :D. Maar ja kan handig zijn, maar ook dat kan denk ik de levensduur van het apparaat beinvloeden
Reageer
Zoals die telefoons uit de Matrix?
Reageer
exact! was trouwens mijn inspiratie voor de post :-D

dan kan je met heel veel 'fashion' uw fold stoer en opzichtig openklappen, de doorsnee consument zal daar wel van houden ;-)
Reageer
Laatst heb ik een flip van Samsung gekocht. Voor mij is wel handig, ik klap 'm dicht als ik er mee klaar ben. Hij past goed in mijn broekzak en het hoofd scherm beschadigd minder snel.
Een klein nadeel vind ik het aspect ratio wat op zich al wel begint te wennen en het feit dat het scherm zichzelf niet schoonmaakt in de broekzak. Dat laatste is wel een beetje irritant. (Maar voor mij niet zo irritant als een grote telefoon in de broek)
Reageer
Afbeelding 3

Whatsapp op de onderste helft. Leuk.
Totdat je gaat typen en het toetsenbord in beeld komt en er niks meer overblijft van die ruimte.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 22 september 2022 13:46]

Reageer
Ik neem aan dat het dan tijdelijk naar het bovenste scherm verplaatst.
Reageer
Daar ga ik ook vanuit.
Maar dan is wel de hele ‘gimmick’ weg van wat ze pogen te laten zien. Dat je van “2 schermen” tegelijk gebruik kan maken terwijl je in de echte wereld toch Whatsapp fullscreen gebruikt.
Reageer
Ik snap het praktisch nut niet van dit type foldable.

Met de Fold 4 heb je een telefoon en een tablet in wezen.

In deze vormfactor voelt het toch meer gewoon als een gimmick.
Reageer
Niet iedereen zit te wachten op een groter scherm. Dit type telefoon is juist gericht op mensen die een 'normale' grote van scherm willen maar een kleine telefoon in de zak. Ik zie juist het nut niet van de Fold 4, waarbij je een slechte telefoon hebt als je hem gesloten gebruikt en op zijn best een te kleine tablet als je hem openvouwt.

Ook als je kijkt naar verkoopcijfers is de Flip juist de best verkopende foldable telefoon van dit moment.
Reageer
Niet iedereen zit te wachten op een groter scherm. Dit type telefoon is juist gericht op mensen die een 'normale' grote van scherm willen maar een kleine telefoon in de zak. Ik zie juist het nut niet van de Fold 4, waarbij je een slechte telefoon hebt als je hem gesloten gebruikt en op zijn best een te kleine tablet als je hem openvouwt.
Maar scheelt dat zoveel in je zak dan? Want hij is dan korter. Maar ook veel dikker.
Ik vond dat zelf niet echt een overtuigend punt tegenover gewoon standaard smartphone.
Zeker niet omdat mijn rechter broekzak sowieso alleen voor mijn telefoon is.
Ook als je kijkt naar verkoopcijfers is de Flip juist de best verkopende foldable telefoon van dit moment.
Flip is ook veel goedkoper dus dat zegt op zich niet persé iets over de bruikbaarheid en of wenselijkheid van de vormfactor.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 september 2022 14:07]

Reageer
Persoonlijk vind ik een lange telefoon die dunner is vervelender in de broekzak dan een wat dikkere telefoon die korter is. Ja ik ben oud genoeg dat ik vroeger domme flip telefoons heb gehad. Lange telefoons zitten gewoon niet lekker bij het zitten (daarom haal ik mijn huidige telefoon ook eigenlijk altijd direct uit de broekzak als ik ga zitten). Maar dit zal voor iedereen anders ervaren worden.

Maar denk ook eens aan vrouwen die vaak geen broekzakken hebben maar hem dus in een handtasje moeten doen.

[Reactie gewijzigd door gedonie op 22 september 2022 14:19]

Reageer
Dat veel dikker valt eigenlijk heel goed mee. Gevoelsmatig had ik liever mijn Razr dan de S9 waar ik nu weer mee moet rondlopen.
Reageer
Ik kan juist niet wachten totdat dit soort telefoons heel volwassen zijn. Mijn telefoon zit altijd in mijn broekzak en dan is zelfs de gewone Samsung S21 die ik nu heb al eigenlijk net te groot. Dat is ook de reden dat ik nooit een plus, ultra of ander groot model zou willen. Die dikte merk je juist veel minder dus voor mij is dit echt de perfecte oplossing.
Reageer
Ik vind deze toestellen eigenlijk nog niet volwassen genoeg voor dagelijks gebruik.
Ze zijn net te dik, te fragiel qua techniek, vouw in het scherm.
Als het allemaal wat strakker, naadlozer en dunner vormgegeven wordt zie ik pas meerwaarde in dit soort toestellen. Nu is het meer een hele dure gadget, leuk om mee te pronken.
Reageer
Even een lans breken voor deze telefoon: in tegenstelling tot de Galaxy Flip heeft deze telefoon een stuk minder last van het flubberig stukje scherm dat over het scharnier hangt. Wanneer je de Razr open klapt wordt het scherm strak getrokken en aan beide kanten van het scharnier ondersteund door 2 strips, waardoor die vouw een stuk minder aanwezig is. Tenminste, als ik alle reviews mag geloven en als ik de videootjes bekijk. Verder eens met je mening: ik vind 't zelf een behoorlijke vooruitgang als ik het oppervlakte van mijn telefoon kan halveren, maar werd met de Flip behoorlijk afgeschrikt door het fragiele scherm en de enorme vouw.

iFixit heeft overigens mede door dit complexe scharnier de telefoon een reparatiescore van 1/10 gegeven...

[Reactie gewijzigd door Ray_ op 22 september 2022 15:59]

Reageer
Hoezo fragiel? Je hebt nooit zo een toestel gehad, hoe kan jij dan oordelen over het fragiel zijn van deze toestellen? Mijn Razr is net heel stevig geweest. Meermaals tegen de grond gegaan zonder echt schade op te lopen. Los in de broekzak, zelfs zonder screenprotector of hoesje om de buitenkant te beschermen. Allemaal geen enkel probleem. Een val met de fiets is hem uiteindelijk fataal geworden, maar dat had evengoed elke andere telefoon kunnen zijn.

En die vouw in het scherm? Die merk je bij dagelijks gebruik niet eens op. En die dikte? Die merk je minder dan de kleinere footprint in je zakken.

Altijd grappig wanneer mensen die het toestel nooit gebruikt hebben gaan zeggen wat er allemaal mis is met zo een ding.
Reageer
Altijd grappig wanneer mensen ervanuit gaan dat je geen oordeel mag geven als je het product zelf niet hebt. Ik heb dan misschien niet zelf zo'n toestel maar wel meerdere keren van dit soort toestellen, gezien, vastgehouden en in de broekzak geprobeerd.
Persoonlijk vind ik het gewoon nog net niet "af" genoeg om een aanschaf te overwegen.
Reageer
Er wordt dan geklaagd over de prijzen van de Fold of nieuwe iPhone, maar dit soort toestellen krijgen dus ook met gemak een prijs waar je u tegen kunt zeggen. Ok, het zijn toestellen die sneller in prijs zakken, maar dat doet de tweedehands prijs dan ook.

En persoonlijk ben ik nog steeds niet happig op dit soort schermen. Ben best een gadgetfreak, maar ik loop hier nog steeds niet warm voor.
Reageer
Ja ik denk dat de tweedehands prijzen heel snel zakken, dit ontwerp lijkt me heel gevoelig voor bijv. wat rommel tussen de schermen waardoor je krassen op beide helften krijgt, ook omdat ze geen krasvast glas kunnen gebruiken.

Vouwbare smartphones blijven een gimmick denk ik, voor als je een heel schoon leven hebt of teveel geld; voor mainstream gebruik zijn 'normale' smartphones nog de norm en dat zullen ze ook blijven.

Ik bedoel, ik heb wel respect dat ze het aandurven; we hebben jarenlang gehad dat alle smartphones op elkaar leken en / of het iphone stramien volgden. Later gingen de Android telefoons letterlijk de randen opzoeken, maar dat is eerder evolutionair dan revolutionair.

Ten tijde van de niet-smartphones had je nog wat meer interessante form factors, inclusief vouwbare telefoons of (zoals de Razr van toen) schermen aan de binnen- en buitenkant, maar ook uitklappende toetsenborden zoals de Nokia Navigator of later de HTC Dream.
Reageer
Altijd al een fan geweest van Razr serie. Hopelijk wordt de prijs een beetje gunstig en niet zoals de vorige.
Reageer
zit dus zelf te wachten op een fold phone.
deze razr lijkt me beter te gebruiken dan de flip ivm groter 2e scherm.

er zijn verder wel wat merken naast Samsung maar slecht te verkrijgen hier.

hoop dat motorola met een goed en betaalbaar toestel komt.
Reageer