Nieuwe Motorola razr heeft grotere accu dan voorganger

De nieuwe versie van de Motorola razr heeft een fors grotere accu dan zijn voorganger. Lenovo heeft de telefoon aangekondigd voor de Chinese markt. Er is vooralsnog geen sprake van een release in de Benelux of de rest van Europa.

De accucapaciteit gaat van 2800mAh bij de voorganger naar 3500mAh in de nieuwe razr, zo blijkt op de productpagina. Laden kan met 33W. Er is ruimte voor de grotere accu doordat de behuizing breder is. De telefoon meet nu 16,7x8,0cm, tegenover 16,9x7,2cm van de vorige versie. De telefoon is iets minder lang, doordat de kenmerkende kin onder het scherm weg is.

Het scherm zelf is wel een stuk groter. Het gaat van een 6,2"-display in de vorige versie naar 6,67" in deze nieuwe versie. De afmetingen van het scherm gaan daarmee van 14,6x6,0cm naar 15,5x7,0cm. Dat komt ook omdat de schermverhouding anders is: 20:9 in plaats van het smallere 22:9 van de vorige versie. Het scherm aan de buitenkant is onveranderd: een 2,7"-oledpaneel met een 4:3-verhouding en een resolutie van 800x573 pixels.

Lenovo heeft deze keer een high-end soc in de telefoon geplaatst, namelijk een Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1. Daarbij zit 8GB of 12GB aan Lpddr5-geheugen en 128GB, 256GB of 512GB aan UFS 3.1-opslag. De camera heeft een 50-megapixelresolutie met een oppervlakte van ongeveer 50 vierkante millimeter, bij een optisch formaat van 1/1,5". Het diafragma van de lens is f/1,9. Daarnaast is er een ultragroothoekcamera met een resolutie van 13 megapixel met een sensor van 15 vierkante millimeter. De frontcamera zit achter een gat in het scherm en heeft een maximale resolutie van 32 megapixel.

De nieuwe razr komt vooralsnog alleen uit in China. De goedkoopste versie kost 6499 yuan, omgerekend momenteel ongeveer 935 euro. Lenovo zegt niet of en wanneer een release in de rest van de wereld zal volgen. Eerdere razr-foldables kwamen wel in Europa en de VS uit. Sindsdien verschenen veel vouwbare telefoons alleen nog in China.

Motorola razr 2022Motorola razr 2022Motorola razr 2022Motorola razr 2022
Motorola razr 2022 razr 5G (2020)
Afmetingen 167,0mm
79,8mm
7,6mm
200g
169,2mm
72,6mm
7,9mm
192g
Schermen 6,67"-oled, 2400x1080px, 20:9, 144Hz
2,7"-oled, 800x573px, 4:3, 60Hz
6,2"-oled, 2142x876px, 22:9, 60Hz
2,7"-oled, 800x600px, 4:3, 60Hz
Soc Snapdragon 8+ Gen 1 Snapdragon 765G
Geheugen en opslag 8/12GB, 128GB/256GB/512GB 8GB/256GB
Camera's 1. 50MP, 50mm², f/1.9
2. Ultragroothoek 13MP, f/2.2
Front: 32MP, 23mm²
1. 48MP, 30mm², f/1.7
Front: 20MP, 16mm²
Accu en laden 3500mAh, 33W 2800mAh, 15W
Release en prijs Augustus 2022, ong 1000 euro Augustus 2020, ong 1500 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-08-2022 • 11:58

37

Reacties (37)

Sorteer op:

Weergave:

Een fantastische uitkomst omdat je niet meer met zo'n onhandig blok in je broekzak loopt. In het pre-app tijdperk had ik een oude Razr en dat ding was geweldig. Maar als ik dan de eerste beelden van de Galaxy Flip van gister voorbij zie komen met een stukje flubberend plastic in het midden gevolgd door klagende Flip 3 gebruikers die melden dat hun scherm na x maanden al gescheurd was, heb ik het idee dat die vouwbare schermen nog in een veel te vroeg stadium zijn om voor alledaags gebruik ingezet te worden.
Nu loop je gewoon met een dikker vierkant blok rond inplaats van een dunner rechthoekig blok. Ik snap het praktisch nut hiervan niet echt. De Fold snap ik nog wel omdat je daar ineens 2x zoveel schermruimte creëert.
omdat het beter in je zakken past en iets gemakkelijker is als je gaat zitten of zo?
als ik zie hoe sommige rondlopen met hun peperdure gsm die half uit de achterzak hangt, dan denk ik dat dit wel handig kan zijn

Als je met je wagen naar Ikea gaat, is het soms handiger om een doos van 1m x 1m x 0,5m mee te nemen dan een doos van 1m x 2,5m x 0,2m. Die eerste past tenminste in mijn auto.
In de achterzak heb ik zelf nooit begrepen. Als je het vergeet en je gaat neerzitten op iets hard riskeer je het toestel te beschadigen.
Ik zie dit vooral vaak bij vrouwen, die door kledingfabrikanten niet bepaald rijkelijk bedeeld worden met zakken. Vaak hele kleine of zelfs geen zakken aan de voorkant, dan wordt die achterzak direct de beste optie als je niet continue met een handtasje wil rondlopen.

Zeker niet ideaal, maar je moet toch wat hè.
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar waarom jengelen vrouwen dan zelf niet om zakken aan de voorkant? Ik bedoel, 3 miljard ontevreden klanten moet je toch niet willen als broekenfabrikant.
voor de goede orde: ik weet al ongeveer niets van herenmode, laat staan van vrouwenmode :)
Omdat echte zakken kunnen gaan lubberen/openvallen er na een tijdje niet zo strak meer uitzien. Kijk maar eens in een pak, daarvan zijn de zakken van de jas vaak ook dicht genaaid. Kan ongedaan worden gemaakt voor dagelijks gebruik maar als je het echt strak wilt houden dan houd je het zoals het was en gebruik je de zak gewoon niet.

Bij vrouwen is dit iets verder doorgeschoten waardoor en nu nep zakken opzitten of helemaal geen zakken om een zo strak mogelijk product te leveren dat strak blijft zitten.

En ja, voor vrouwen is dan de keuze OF boycotten of toch die goed uitziende kleren te kopen en te leven zonder zakken. Stemmen met je centen.

De mode industrie is niet helemaal gek, ze weten wat beter verkoopt.
Zakken van een pak en dan met name broekzakken zijn dichtgenaaid omdat het niet uitziet, de binnenzak verkreukeld namelijk en dan loop je rond met een rare bult op je achterste.

Jaszakken zijn doorgaans niet dichtgenaaid. Als man zijnde die bijna altijd in kostuum rondloopt waarvan sommige meer dan 10 jaar oud zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat zakken uitzakken. Zelfs voor aangemeten jassen is de binnenzak vaak een kunst materiaal, geen natuurlijke stof en die kunnen niet uitzakken.

Vrouwen zakken zijn doorgaans minder diep om te beginne, waar ik een mijn broekzak en jaszak een beurs kwijt kan waar de notes ongevouwen in passen zie je dat vrouwen zakken hooguit een mobieltje past. Dit is wederom een mode keuze, net zoals bij mannen waar op je achterste een binnenzak van je broekzak er niet uitziet, is dat bij vrouwen nog meer omdat dit vaak op de heup strak zitten. Bij mannen heb je normaal wat meer ruimte vanwege dat we mannen zijn.

Met betrekking tot de RAZR vond ik de vorige modellen nog wel iets weg hebben van een RAZR maar dit is toch maar een lelijke clamshell.
Als man zijnde die bijna altijd in kostuum rondloopt waarvan sommige meer dan 10 jaar oud zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat zakken uitzakken.
Leuk, ben je clown? :+ Het is een pak, geen kostuum. En als we dan toch aan het zeuren zijn, het is "als man" of "man zijnde".
Ik zou het met iedereen eens zijn als er geen verschillen zouden zijn tussen een 'reguliere' smartphone of een foldable. Maar die zijn er nu eenmaal heel duidelijk. Wanneer deze verschillen er niet zouden zijn zou ik meteen een foldable kopen, alleen spring je nu gewoon 10+ jaar terug in de tijd, waar de touchscreens niet echt van glas waren.
En wat is het probleem met een scherm dat niet van glas is? Vraag eens rond bij gebruikers van zulke telefoons wat hun ervaring is ipv er gewoon van uit te gaan dat het slecht is. Mijn razr, na anderhalfjaar, geen enkel krasje op dat scherm.
Nou dat vind ik een probleem omdat ik dat gewoon niet hetzelfde vind voelen, veel cheaper aan vind voelen dan mijn huidige touch screen. (wat ook maar gewoon een iPhone XS is) Dit baseer ik op een beetje rondklooien met de Fold2 in de winkel. Ik zeg niet per se dat het slecht is, ik vind dat persoonlijk gewoon minder fijn.
Dat is zelfs vooral een kwestie van gewoonte. Je bent dat gevoel niet meer gewoon, het voelt anders aan en dus vinden we het niet leuker.

Afgaan op gevoel om te oordelen over kwaliteit is trouwens jezelf bedriegen. Zoveel in deze wereld wordt gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn maar toch een premium gevoel te geven. En dat geef je hier in essentie zelf ook aan. Gewoon omdat het niet van glas is heb jij het gevoel dat het goedkoper aanvoelt ondanks het feit dat het net een stuk complexer en duurder in productie is en kwalitatief niet moet onderdoen.
Het is niet alleen het gevoel, het is ook gewoon wat ik zie. Ik zie in het midden van het scherm gewoon één dikke vouw. Ik kan doen alsof het er niet is, misschien wen ik er aan, maar aan het eind van de dag zit ie er toch echt. Dan kan ik wel krampachtig volhouden dat het went en dergelijke, maar ik wil niet 2x zoveel betalen voor techniek die nog niet is wat het zou moeten zijn.
Dus je bent niet gewend geraakt uiteindelijk. Goed om te weten.

Ik heb liever iets dat ouder is maar 100% goed werkt in het domein waarvoor het gemaakt is. Ik heb net dit jaat een Remarkable 2 en de 1e Macbook Pro M1. Geen early adopter dus.
Hangt natuurlijk van de gebruiker af. Wanneer je veel buiten bent of met vieze handen ook je telefoon wilt gebruiken is een wat steviger scherm wel wenselijk. Wanneer het vergelijkbaar is met de oude plastic-schermpjes van dumbphones, dan zie ik het niet als een probleem. Alleen dat is volgens mij en Mr. Mobile nog niet het geval.

2 oplossingen waar ik aan denk:
1. werken old skool cases niet met zo'n laagje doorzichtig plastic.
2. kunnen Samsung en Motorola geen deal doen? Samsung heeft iets hardere buigbare schermen. Motorola heeft het betere scharnier (volgens mij).?
Nu loop je gewoon met een dikker vierkant blok rond inplaats van een dunner rechthoekig blok. Ik snap het praktisch nut hiervan niet echt.
Dus omdat het volume hetzelfde is zijn ze even praktisch? Zo werken mijn broekzakken toch niet. Een telefoon van 16 a 17 cm hoog steekt er gewoon bovenuit, hoe dun die ook is.
Een dikker vierkant blok is anders oneindig veel prettiger, kijkend naar een portemonnee
Bij het buigen van je been voelt het fijner.. althans als ik mijn portemonnee vergelijk met mijn telefoon…
Zo voelt het voor mij ook. De schermen zijn nog steeds erg fragiel heb ik de indruk…
De goedkoopste versie die ik kan kiezen op de website (8GB + 128 GB) kost ¥ 5999, ongeveer 864 euro. 6499 is de 8GB + 265GB versie.

Buiten het feit dat ik het jammer vind van het nieuwe design, klinkt dit zeker wel als een interessante telefoon. Ik hoop alleen dat het nieuwe MyUI 4 wat erop lijkt te staan niet te ver van de stock Android ervaring af gaat. Of wellicht dat als er een internationale release komt dat er een andere launcher op draait.
als er 1 type telefoon is waar je misschien, voorlopig in ieder geval, wil afwijken van stock android is het wel foldables daar heeft specifieke aanpassingen aan os en apps nut, zie de nieuwe flip bv
Mee eens, de ondersteuning voor het externe, en in twee gesplitste scherm zit er natuurlijk stock niet in. Alhoewel ik wel geloof dat Google bezig was om beter standaard ondersteuning voor foldables in Android 12 te bouwen.

Ik doelde hier vooral op het feit dat men de oude Razr telefoons prezen om het feit dat hun launcher zo dicht bij stock Android zat (met de nodige verandering), en dat lijkt (volgens de Chinese sites die Engels schreven, of Chinese filmpjes met Engelse ondertiteling die ik kon vinden) hier toch minder het geval te zijn. We gaan het zien wanneer (of als?) de telefoon ook buiten China uitkomt.

[Reactie gewijzigd door ThoNohT op 27 juli 2024 18:51]

in het verleden zaten ze er inderdaad altijd dichtbij, wat eigen apps maar redelijk puur, wel prettig
Ben wel benieuwd of het scherm nu nog zo "mooi" scharniert zoals dat op de voorgaande modellen gebeurde want doordat het scherm een klein beetje in de kin verdween had je een veel minder zichtbare vouw dan bij de Samsung toestellen, dat voordeel lijkt nu verdwenen te zijn.
Het scherm zal nu nog iets meer in het scharnier verdwijnen. Wat het effect zal zijn op het scherm is afwachten. Het hoeft op zich geen probleem te zijn.
Zou die op Europese netwerken werken? Mijn Chineesi is niet denderend.
Want ik vind het wel een interessant toestel nu er een hi-end soc in zit en die kin weggewerkt is.
Ik hoop vooral dat ie gewoon binnen enkele maanden naar Europa komt.
8+ Gen 1 vs 765G
144Hz vs 60Hz
33W vs 15W
3500 mAh vs 2800 mAh
€1000 vs €1500

"I see this as an absolute win!"

[Reactie gewijzigd door robbertd97 op 27 juli 2024 18:51]

Jongens, jullie zitten allemaal wel te likkebaarden, maar we hebben het hier over Lenovo.

Bloatware, telemetrie naar China, en 2+ jaar aan security laat staan major release updates is niet eens zeker.
Lenovo ja

Maar dit is Motorola, en dat Lenovo hun eigenaar is zegt niet meteen dat ze exact hetzelfde fouten maken.

Verder 2 OS upgrades en 3 jaar security is niet zoveel slechter dan anderen, als je Samsung en Apple vergeet.

Want die laatste 2 hebben daar het geld voor (vanwege verkopen), om zo lange support te geven.
Wat ik jammer vind is dat geen één van de klaptelefoons een E-ink display heeft op de voorkant.

Veel efficiënter voor het accuverbruik en meer dan prima voor notificaties/tijd display.

[Reactie gewijzigd door Ramono op 27 juli 2024 18:51]

Weinig interesse in foldables maar... ben benieuwd hoe de accu duur is, grotere accu is leuk en aardig maar je levert een zuinigere mid range chip in van de voorganger, voor een stroom slurpende (alhoewel minder dan de niet plus variant) chip.
Misschien een domme vraag, maar stel ik koop deze Razr uit China, werkt deze dan wel gewoon in Europa? Weet iemand dit of heeft er iemand ervaring met een soort gelijk geval?
Jammer van het verdwijnen van die 'onderkin'. Dat maakte het zo herkenbaar als Razr zijnde.

De specs zijn wel weer om van te smullen. Ik hoop dat ze toch ooit wel op de Nederlandse markt terecht gaan komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.